Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

GoPro duikt in de rode cijfers

SAN MATEO (AFN) - De Amerikaanse fabrikant van actiecamera's GoPro heeft in het vierde kwartaal een nettoverlies geboekt van 34,5 miljoen dollar (31,1 miljoen euro). Dat maakte de concurrent van het Nederlandse technologiebedrijf TomTom woensdag bekend. Een jaar eerder werd nog 122 miljoen dollar winst gemaakt.

De omzet zakte in de laatste maanden van 2015 met bijna een derde ten opzichte van een jaar eerder, en kwam uit op 437 miljoen dollar. De stevige daling was het gevolg van tegenvallende verkopen rond de feestdagen. Ook prijsdruk en de dure dollar speelden een rol.

GoPro had onlangs al een winstwaarschuwing afgegeven. Toen werd ook een reorganisatie aangekondigd waarbij 7 procent van de in totaal 1500 werknemers zijn baan verliest.

Over heel 2015 is de omzet wel met een zesde toegenomen tot ruim 1,6 miljard dollar. Onder de streep bleef 36,1 miljoen dollar over. Dat is veel minder dan een jaar eerder, toen de winst op 128 miljoen dollar uitkwam.

Lees over dit aandeel ook

  1. 17 apr Slotcall: AEX is het kneusje van Europa, met dank aan ASML 5
  2. 17 apr TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
TomTom

Gerelateerd

Reacties

5 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 4 februari 2016 00:22
    Ouch! Ik zie het slecht in voor GoPro. Weet niet hoeveel cash ze hebben, maar als je in zo'n prille fase al een verlies boekt ter grootte van 10% van de Q4 kwartaal omzet dat oogt niet zo best. Q4 is het sterke seizoen voor consumenten (kerst enzo) dus dit kwartaal Q1 gaan ze nog veel meer verlies maken bij gelijke kosten. Met 100 man ontslaan kom je er denk ik niet.

    Het is denk ik primair currency effect. Iedere euro omzet die ze vorig jaar maakten was 1,40 dollar waard en nu 1,10 dollar. En secundair concurrentie. TomTom, Sony en anderen zijn er bij gekomen. Dan kun je natuurlijk geen 99% marktaandeel behouden. Het zou al knap zijn als GoPro een 60-70% marktaandeel behoudt. En de derde reden prijsdruk, mede door concurrentie.

    @VOORTS
    Voor TomTom is dit het eerste jaar met een actiecamera. Die komen van 0% marktaandeel, dus alles is groei. Ze vinden het nu vooral belangrijk om naam op te bouwen en goede reviews te krijgen en de markt te leren kennen. En als dat opportuun is, 1 product uitbreiden naar een serie. Zoals ook met de sporthorloges is gegaan, dat was in 2013 20 miljoen omzet, in 2014 50 en 2015 is nog niet bekend, maar TomTom zegt al 'verdubbeld'. De TomTom bandit zit nu in jaar 1, dus ik zou eenzelfde pad verwachten als waar de sporthorloges 2 jaar geleden waren. De reviews voor TomTom zijn in ieder geval goed: www.amazon.com/TomTom-1LB0-001-00-Ban...
  2. [verwijderd] 4 februari 2016 01:35
    Allereerst reviews online is een groot manipulatie spel ... ( niet hard te maken maar for sure dat de suppliers hier zelf een hele grote rol in spelen )
    Oftewel , reviews doen mij niet gelijk geloven....

    daarnaast ligt gewoon de gehele CE markt op zijn gat , er wordt nu eenmaal minder uitgegeven aan dergelijk spullen. ( zie het omvallen van zoveel CE retailers - hetgeen niet opgepakt wordt door online .... ))

    TT action cam heeft nu echt niet van die geweldige specificaties en moet het voornamelijk hebben van de brandawareness , het snel kunnen schakelen binnen het gekende kanaal ... maar dan nog zie ik TT hierin niet succesvol worden.

    GoPro is sowieso gedoemd te mislukken ....heeft de focus op 1 produccategorie hetgeen gisteren een hype was vandaag nog wat profiteert van de hype en morgen alweer achterhaald is ....

    de financien om flink uit te pakken binnen nieuwe/andere categorieen heeft men niet en dan zit je ( zeker in de huidige situatie ) alweer redelijk in een sterfhuis.

    Overigens schandalig dat ze een verlies maken met een dergelijke omzet en een redelijk beperkt aantal medewerkers vs revenue ....
    de producten gaan ( en daar zit het probleem , niet gaan maar gingen ) voor een erg hoge prijs over de toonbank en de Gross Margin was dan ook erg goed ... momenteel zwaar aan het inboeten en is ook GoPro het prijsgevecht ingetrokken en moeten ze voor de aandeelhouders de volumes halen en koop je op iedere hoek vd straat een Gopro voor 199 of wellicht lager .... weg marge ... weg handel
5 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

TomTom

6,185 17 apr
-1,090 -14,98%
Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links