Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

'Autobezitter heeft geen idee van de kosten'

'Autobezitter heeft geen idee van de kosten'

DEN HAAG (AFN) - Meer dan 85 procent van alle autobezitters in Nederland weet niet precies wat hij per jaar kwijt is aan zijn auto, maar dat de kosten stijgen is voor de meesten wel duidelijk. Dat blijkt uit een onderzoek van Intomart GfK, in opdracht van BNR en ANWB.

Twee op de drie (62 procent) zegt bewust of heel bewust bezig te zijn met het terugdringen van de autokosten, driekwart (76 procent) zegt zo zuinig mogelijk te rijden. Daarnaast gaat 72 procent bewust op zoek naar het tankstation met de laagste literprijs.

Een derde van de automobilisten heeft volgens de onderzoekers de auto in het afgelopen jaar uit kostenoverwegingen vaker laten staan. Over de hele populatie is ruim een derde (36 procent) minder vaak uitjes met de auto gaan maken en rijdt 33 procent minder ver door de stijgende autokosten, meldt BNR Nieuwsradio.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

13 Posts
| Omlaag ↓
  1. Da Freeze 23 april 2014 08:50
    quote:

    dm schreef op 23 april 2014 08:40:

    Kwestie van niet durven kijken naar de torenhoge kosten?...
    Ik denk dat de versnippering van de uitgaven de meeste autorijders een slecht overzicht geven. Je betaalt namelijk:
    -Brandstof, dit is de meest opvallende kostenpost waar mensen dan ook over klagen. De prijs hiervan zie je dagelijks schommelen, meestal omhoog.
    -Wegenbelasting, een typische sluippost op je inkomsten. Zeker dieselaars met een riante middenklasser betalen al snel 125 euro per maand oftewel bijna 1300 euro per jaar aan wegenbelasting. En dan heb je er geen kilometer mee gereden.
    -Verzekering, veel mensen betalen voor all-risk. Dit bedrag is ontzettend variabel afhankelijk van je leeftijd, schadevrije jaren, kilometers per jaar en leeftijd auto. Neem een 600 euro per jaar.
    -APK keuring, niet relevant voor nieuwe auto`s, maar na 3 jaar is het een jaarlijks terugkerend festijn wat op zijn minst 40 euro voor de keuring kost. Uiteraard vind de garage al snel iets en zeker bij nieuwe auto`s tikt het dan flink aan. Neem gemiddeld 500 euro voor onderhoud per jaar.

    Dat is dan op jaarbasis al 2400 euro per jaar aan vaste kosten. Dan is afschrijving en brandstof niet meegerekend. Je kan je inderdaad afvragen of je niet beter de fiets of bus kan nemen.
  2. [verwijderd] 23 april 2014 09:38
    @De Freeze

    Je kunt zo bij de ANWB gaan werken, met je "losse pols" berekening, die belachelijk hoog uitkomt. De werkelijkheid is natuurlijk dat je voor elke prijs een auto kunt rijden, afhankelijk voor grootte, bouwjaar, rijsstijl, slim verzekeren, zelf ruitenwisservloeistof bijvullen enz, enz.
    Als je elke drie jaar zelf een nieuwe bak wilt aanschaffen en je laat piepelen door je garagist en de verzekeringsmaffia, ja, dan rijdt je duur. Dat -zoals ANWB en BNR in wezen doen- kan natuurlijk nooit de "maat der dingen" zijn.
  3. Da Freeze 23 april 2014 09:39
    Ik heb een keer uitgerekend wat goedkoper is, lease of koop. Koop is verreweg het goedkoopste, alleen lease geeft enkele voordelen die veel mensen prefereren boven koop.
    Je rijdt een nieuwe auto en je onderhoud is geregeld. Mensen noemen vaak (afhankelijk van de contractvorm) het onbeperkt tanken ook een voordeel, maar dat is natuurlijk al verrekend in het leasetarief.
  4. forum rang 5 theo1 23 april 2014 09:44
    Ik vind het logisch dat veel mensen niet een exact bedrag uit het hoofd weten. Ik weet ook niet exact uit het hoofd ik per maand kwijt ben aan de auto. En ik weet ook de energietarieven niet uit het hoofd. Daarvoor heb ik een archief waarin ik het gemakkelijk kan opzoeken als ik daarmee bezig ben.
  5. Da Freeze 23 april 2014 09:46
    quote:

    deneher schreef op 23 april 2014 09:38:

    @De Freeze

    Je kunt zo bij de ANWB gaan werken, met je "losse pols" berekening, die belachelijk hoog uitkomt. De werkelijkheid is natuurlijk dat je voor elke prijs een auto kunt rijden, afhankelijk voor grootte, bouwjaar, rijsstijl, slim verzekeren, zelf ruitenwisservloeistof bijvullen enz, enz.
    Als je elke drie jaar zelf een nieuwe bak wilt aanschaffen en je laat piepelen door je garagist en de verzekeringsmaffia, ja, dan rijdt je duur. Dat -zoals ANWB en BNR in wezen doen- kan natuurlijk nooit de "maat der dingen" zijn.
    De vraag is niet wat "jij" doet, maar wat het gros van de bevolking doet. Controleer jij zelf je oliepeil of bandenspanning regelmatig bijvoorbeeld?? Als ik uit mijn flatje op het kolossale parkeerdek kijk werken altijd dezelfde mensen aan hun auto. De rest laat het afhangen van een garage.
    En als je soms mensen over de weg ziet rijden terwijl de onderdelen over de grond slepen, vraag ik me af of die nog dezelfde dag op weg zijn naar de garage.

    Het gaat er ook om dat mensen niet weten hoeveel hun auto totaal kost. Mijn "ANWB voorbeeld" is iemand die bijvoorbeeld een relatief nieuwe Citroen C5, VW Passat, Audi A4 oid op diesel rijdt. Natuurlijk kan het ook goedkoper. Neem een 10 jaar oude benzine en je komt op hele andere bedragen uit. Verzekering en wegenbelasting zullen fors omlaag gaan, waar onderhoud en brandstofverbruik stijgt.
  6. Lemar 23 april 2014 14:15
    Ze zijn van God los hier in de 'fijne' landje......

    Eerst de Oldtimer bezitters aan de hoogste boom opknopen.....omdat zowaar een paar Turken in een Mercedes 190 rondrijden.....(al met al amper 5000 benz'jes destijds).....en je met je Fiat Spider uit 1978 wel gruwelijk het milieu vervuilt ....als je amper aan je 3000 zonnige kilometertjes per jaar komt...€ 160.000.000,= zouden deze hobbyisten en Aow'ers wel even ophoesten met zijn allen!!

    Dan hebben we nog de Boevenbende die die fijne gele wagentjes op de weg managed.....(overigens rijden die ook niet allemaal even 'niet' schoon)....die mooie stropdassen met hun leasebak brullen dan fijn in de Pers, dat de Motorrijtuigenbelasting onevenredig verdeeld is...... dat er wel € 240.000.000,= minder betaald mag worden verdeeld over al onze kentekentjes........
    Die Gele Gangsters zijn dus feitelijk nog erger dan die leaserijders uit Den Haag!!

    Vervolgens krijgen wij....hardwerkende Nederlanders .....te maken met een andersoortig tuig....ook gele wagentjes.....maar dan achterelkaar gekoppeld.....zelden op tijd....en ow wee als er blaadjes zijn gevallen.
    Deze Leasebakrijders uit het management hebben bedacht.....dat een kaartje in de spits fijn duurder mag worden......en buiten de spits dan wel goedkoper.........Ja!! het betreft een proef...net als dat Kwartje van Kok....let wel....tis maar tijdelijk!!!!!!

    Dus heel werkend Nederland....voor zo ver ze al met de trein gaan.....krijgt weer straf, meer te betalen vanwege feit dat ze op tijd op hun werk moeten zijn......

    Jahhhh....want het is een gotspe....dat al die mensen steeds maar tijdens de spits in die verdomde trein willen reizen.....Dat Boevengilde van de stipte rijtijden.....dat wil dat werkend Nederland na 09:00 uur aan zijn bureau arriveert........en fijn om 20;00 uur naar thuis boemelt.....te laat voor het eten, en meerendeel der koters al onder het dekbedje!!

    Dus gaan we eerst fijn de prijzen omhoog doen.......want dan gaan ze de daluren volkrijgen......Eykels!!

    Gaan we fijn nog meer MRB heffen.....want dan gaan de mensen vast wel met de trein naar hun werk....
    Gaan we fijn nog flitskasten, camera's, trajectcontroles plaatsen (ruim € 1.200.000.000.= bekeuringen in 2013)
    Maar wel fijn vanuit het Torentje zitten brallen "koop nou is die nieuwe auto"....

    Oorlog is niet wenselijk......Maar wordt wel tijd dat 'Het Volk' is in opstand komt!
    Autohandel op zijn reet, Oldtimerbranche op sterven na dood......MKB wat een pak op zijn lazer krijgt van ongekende grootte !! koopkrachtdaling die niet te stoppen is.....wegennet van belastinggeld betaald, wegennet met hoogste Tolheffing(bekeuringen) van Europa......2x betaald dusz!

    Gaat echt lekker hier in de Fijne Nederland...

  7. Da Freeze 23 april 2014 14:34
    Met het openbaar vervoer gaan is geen enkele besparing als je niet je auto volledig afstoot. De kosten die je bespaart zijn die van de brandstof en onderhoud, de overige kosten zoals wegenbelasting en verzekering zijn vaste kosten. OV wordt alleen maar aantrekkelijk als je de laatste 2 kostenposten niet hebt. Alleen in een dikke middenklasser rondrijden is voordeliger dan dagelijks met de trein.
  8. forum rang 5 DurianCS 23 april 2014 14:42
    Is ook helemaal niet belangrijk, wat die auto kost. Je kiest voor een auto, en bij aanschaf maak je keuzen en dan zit je er aan vast. Je kunt een goedkopere auto kiezen, en een met minder motorrijtuigenbelasting en een die zuiniger rijdt, en je kunt proberen minder te rijden maar wat het precies kost maakt dan niet meer uit.
  9. forum rang 5 theo1 23 april 2014 15:58
    quote:

    DurianCS schreef op 23 april 2014 14:42:

    Is ook helemaal niet belangrijk, wat die auto kost. Je kiest voor een auto, en bij aanschaf maak je keuzen en dan zit je er aan vast. Je kunt een goedkopere auto kiezen, en een met minder motorrijtuigenbelasting en een die zuiniger rijdt, en je kunt proberen minder te rijden maar wat het precies kost maakt dan niet meer uit.
    Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen je aan de verkeersregels te houden. Veel winst haal je toch niet door te hard te rijden. Scheelt je behoorlijk wat geld aan boetes.

    Je kunt ervoor kiezen om minder te rijden. Scheelt brandstof en dat tikt best wel aan. Als het ook genoeg scheelt om niet meer 2 maar 1 onderhoudsbeurt per jaar nodig te hebben, is dat weer een paar honderd euro.

    Je kunt ervoor kiezen om een paar simpele onderhoudsdingetjes zelf te doen. Gewoon het meest simpele: ruitenwisservloeistof bijvullen, dat soort dingetjes. Scheelt weer een paar tientjes plus BTW per jaar.

    Je kunt ervoor kiezen een wat oudere tweedehands te kopen en die op te rijden. Tegenwoordig gaan auto's lang mee. Scheelt enorm in afschrijving en belasting. Kost iets meer aan onderhoud, maar als je niet te veel rijdt, mag dat amper naam hebben.

    Je kan ervoor kiezen dat het je niet kan schelen dat je auto "leuk" of "spannend" of "representatief" is. Scheelt bakken met geld. Ik heb eens gelezen dat als autorijders rationeel waren, iedereen Hyundai zou rijden. Ruimte genoeg om rationeler te zijn dan de meesten.

    Allemaal afzonderlijk is het misschien niet spectaculair, maar bij elkaar en over de jaren kan het behoorlijk schelen.
13 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links