Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

NS merkt crisis in de trein

UTRECHT (AFN) - Spoorvervoerder NS merkt dat Nederland economisch in zwaar weer verkeert. Nu veel mensen werkloos worden en langstudeerders geen studenten-ov meer hebben, heeft het bedrijf moeite zijn klantenbestand uit te breiden. Ook verwisselen veel vaste reizigers hun 1e klasse-abonnement voor een toegangsbewijs voor de 2e klasse.

Uit het jaarverslag dat de NS donderdag presenteerde, blijkt dat er nog steeds sprake is van groei van het aantal door reizigers afgelegde kilometers (1,7 procent) . ,,In 2011 was de groei echter een procent hoger'', benadrukt een woordvoerder. ,,Hoewel we verschillende nieuwe verbindingen en vijf nieuwe stations hebben geopend, is er sprake van een afvlakking. Reizigers kijken kritischer naar hun uitgavenpatroon en besluiten om minder of slimmer te reizen. Bovendien consumeren ze minder op de stations.''

De economische ontwikkelingen dwingen de NS om dit jaar kritischer naar de kosten te kijken. ,,We willen bijvoorbeeld minder externe krachten inhuren. Als je sommige projecten ook met eigen mensen kan doen, is dat goedkoper'', legt de woordvoerder uit.

Eenmalige posten

NS behaalde afgelopen jaar nog wel 264 miljoen euro winst, 53 miljoen meer dan in 2011. Deze winststijging komt echter grotendeels door eenmalige posten. Zo verkocht de spoorvervoerder het in aanbouw zijnde stadskantoor bij het Jaarbeursplein in Utrecht. Ook is de NS via dochter Abellio begonnen met het verzorgen van treindiensten in het Greater Anglia-gebied in Engeland.

Dit jaar wil het vervoersbedrijf vooral werken aan een ,,goede, stabiele en snelle verbinding met België'' en aan het verbeteren van de reisinformatie aan de klant. Ook een betere samenwerking met spoorbeheerder ProRail heeft topprioriteit. De treinbotsing in Amsterdam op 21 april vorig jaar maakte volgens NS pijnlijk duidelijk dat het goed afstemmen van de dienstregeling veel extra aandacht vereist.

Door storingen en verbouwingen van stations reden er afgelopen jaar ook iets minder treinen op tijd dan in 2011 (94,2 in plaats van 94,7 procent). Internationaal gezien is dat gemiddelde niettemin nog steeds erg hoog. Rekening houdend met de drukte op het spoor scoren alleen Zwitserland en Japan hoger op punctualiteit. Bovendien ligt het percentage ruim boven de vereiste 93 procent, aldus de NS.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

3 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 6 andre68 14 februari 2013 17:52
    quote:

    erco schreef op 14 februari 2013 17:34:

    Ja, logisch mensen hebben geen geld meer. De Top BIJ NS krijgt lekker 22 procent loonsverhoging (lekker solidair allemaal). Mensen wordt allemaal wakker. Een ieder wordt kapot gemaakt door het kapitalisme. Vroeg of laat zal iedereen dit in de gaten hebben.
    De Top BIJ NS krijgt lekker 22 procent loonsverhoging..........

    Zijn ze soms bang dat de "onmisbare toptalenten" anders naar het buitenland gaan om leiding te geven aan de BS (Bulgaarse Spoowegen) of de ZS (Zimbabwaanse Spoorwegen)........??????
3 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links