Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,150   -0,415   (-7,46%) Dagrange 5,110 - 5,400 558.154   Gem. (3M) 318,8K

April 2024, TomTom kijkt vooruit maar ook terug

636 Posts
Pagina: «« 1 ... 27 28 29 30 31 32 | Laatste | Omlaag ↓
  1. beursbeurs 30 april 2024 20:15
    quote:

    beursbeurs schreef op 29 april 2024 20:06:

    We zijn al jaren gewend dat TomTom heel schimmig is over nieuwe deals en over de potentie die bepaalde partners kunnen opleveren.

    Maar nu zijn ze zelfs enorm schimmig over hun aandeleninkoop en dan doel ik niet op hun 1e en 2e lijn aankopen. Waarom zouden ze hierover zo'n rookgordijn optrekken?
    De 1e en 2e lijns aankopen zijn misschien wel het rookgordijn voor een ander inkoopprogramma.

    Waarom mogen beleggers niets eens volledig inzicht krijgen in iets eenvoudigs als een aandeleninkoop programma?
  2. forum rang 8 Wereldbelegger 1 mei 2024 07:21
    TomTom
    Totale netto shortpositie op May 1, 2024: 4.12%
    (van 4,25% naar 4,12%

    Shortsellpositie
    Marchall Wace van 1,10% naar 1,08%
    Otus Capital Management van 0,97% naar 0,86%

    Eerste Meldingsdatum (boven de 0,50%)
    Meldingsdatum Houdende partij Netto shortpositie
    22-12-2023 Marchall Wace 1,08%
    24-10-2023 Franklin Templeton Investment Management 0,70%
    19-12-2022 Otus Capital Management 0,86%
    26-8-2021 J.P. Morgan Asset Management 1,48%
    Totaal shortsellpositie (met boven de 0,50% melding): 4,12%

    Totaal aantal aandelen in (gemeld) shortpositie:
    4,25% van 132.366.672* is: 5.453.507 aandelen


    Aantal aandelen in shortpositie van de Free Float* in procenten:
    5.453.507 van 65.703.027* is: 8,30%

    *Totaal aantal uitstaande aandelen waarvan aantal aandelen in Free Float volgens opgave TomTom met meldingsdatum: 31-3-2024**

    *Niet geheel onbelangrijk; in het aantal Free Float aandelen zitten ook de 25 grootaandeelhouders (van 0,067% t/m 5,18%) waaronder Teslin en JdMol ieder met 5,18% van het totaal aantal uitstaande aandelen.

    Ter info: ( met dank aan VeniVidiMerui)
    In de 'netto short' berekening van de AFM moeten derivaten "worden verantwoord op voor delta gecorrigeerde basis.
    Bovenstaand percentage zegt feitelijk helemaal niets. je ziet alleen het resultaat van de netto short berekening.
    omdat je de onderliggende posities niet kent; weet je niet of de shortposities worden uitgebreid of dat netto shortwaarde is verhoogd door koersdaling.

    ** Op het moment van schrijven is meldingsdatum op de TT site nog 31 maart.
    Het ( zeer waarschijnlijke) nieuwe overzicht met meldingsdatum 30 april staat nog niet op de site.
  3. forum rang 6 tatje 1 mei 2024 10:18
    Morningstar

    Teslin 5,21% in Tom Tom per 31 okt 2023 bij de funds

    Bij de institutions per 30 april 2024 ook 5,21%

    Iedereen staat met de institutions op 30 april 2024, teslin dus ook.

    Bj de funds maakt teslin dus ook gebruik van een rookgordijn, getuige 31 okt 2023.

    Hoe zit het dan bij DNB

    Bij de funds lopen ze 1 maand achter.
    DNB technologi A 5,14%
    Skandia 1,57
    DNB fund 1,43

    Allemaal per 31 mrt 2024.

    Bij de institutions is het totaal 8,14% per 30 april 2024. Zoals iedereen 30 april 2024 bij institutions

    Hoe zit het nu bij de AFM.

    www.afm.nl/nl-nl/sector/registers/mel...
  4. forum rang 6 tatje 1 mei 2024 10:37
    Dat je skandia weg laat bij de AFM lijkt me logich.

    Maar dan zegt de AFM 4,88% en morningstar zonder Skandia 6,57%

    Is hier sprake van een soort Agnelli Philips Exor truc

    Mijn mening, we hebben teveel onbekenden om het op te lossen :-)

    www.google.com/search?q=truk+met+de+d...,vid:ZnoFCtvu0Pc,st:0

    Meesterlijk :-)
  5. forum rang 6 hvasd2 1 mei 2024 18:22
    quote:

    tatje schreef op 1 mei 2024 10:37:

    Dat je skandia weg laat bij de AFM lijkt me logich.

    Maar dan zegt de AFM 4,88% en morningstar zonder Skandia 6,57%

    Is hier sprake van een soort Agnelli Philips Exor truc

    Mijn mening, we hebben teveel onbekenden om het op te lossen :-)

    www.google.com/search?q=truk+met+de+d...,vid:ZnoFCtvu0Pc,st:0

    Meesterlijk :-)
    Never a dull moment with TomTom.. sinds die aandelen inkoop start lijkt alles nog stiekemer te moeten gaan. Hoe lang hou je dat vol?
  6. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 2 mei 2024 01:22
    quote:

    visje schreef op 30 april 2024 10:58:

    www.globenewswire.com/news-release/20...

    Volgens mij is dit zeker een grote deal.
    Hoezo?
    Qualcomm (Q) is een groot bedrijf, maar dat betekent nog niet dat dit een grote deal is. Het gaat om api's, en daarin is de pricing power van TT nog zwakker dan bij andere TT-producten, mede door de concurrentie van Google.

    Toch zit 'm dáár (Google dus) juist de clou, wat deze deal toch wel interessant maakt. Want Q houdt niet van Google, dit plaatje zegt waarom:
    media.renaultgroup.com/wp-content/upl...

    Zoals in dit plaatje zou het in principe kunnen, en zo zou Q het graag zien, hun product Snapdragon in alle lagen van Renault's vehicle software. Maar poster pwijsneus wees er in dit forum vorig jaar al op dat Renault en vele andere OEM's voor de bovenste lagen in de software-architectuur (in-car services en infotainment) steeds meer kiezen voor Google, en dus niet voor Snapdragon. En meestal dus ook voor Google maps en traffic (ten koste van TT).

    Gezien vanuit TT gaat het bij dit Renault-voorbeeld om een Automotive kwestie, terwijl hun huidige deal met Q-Aware duidelijk onder TT's Enterprise valt. Maar dat maakt voor Q niet uit, ook daar mijden ze Google liever. Stel ze huren Google in voor de maps bij de tracking services van Q-Aware: voor je het weet kruipt Google met al hun trucs onder de huid van je klanten en pikt hen uiteindelijk af.

    Vandaar dat TT deze deal bij Q kon 'scoren'. Dat wil niet zeggen dat het nu om een groot bedrag gaat. Vermoedelijk wel iets groter dan de 1 of 2 Enterprise contractjes per maand die TT recentelijk meldde (bv. iets met het R'damse havenbedrijf), en waarover ik eerder schreef dat TT in de meeste gevallen met een contractomvang van 1 miljoen op jaarbasis al heel blij mag zijn.

    Het interessante van de onderhavige deal is natuurlijk dat TT hier zaken doet met een Google-mijdend groot bedrijf. Mogen er meer volgen.
    Of weet TT al meer? TT voorspelt een hogere Enterprise omzet in 2025. Kan het zijn dat er, naast Microsoft-Azure en weet ik wie, al vervolgafspraken met Q zijn? Of mijn part een 'letter of intent'?

    Komt de worst die Harold Goddijn ons al jaren voorhoudt eindelijk binnen handbereik (liever hapbereik)?
    Het zal tijd worden.
  7. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 2 mei 2024 01:54
    quote:

    hvasd2 schreef op 30 april 2024 11:46:

    [...]
    Is dit nou de eerste klant voor TT Orbis maps?
    Zo ja dan had ik dit bericht liever gezien op de cijferdag kortgeleden.
    Nee, zeker niet de eerste klant. Verder slaat Orbis meer op de productiewijze en kwaliteit van de TT-maps dan op een specifiek product voor een bepaalde klant.

    "TomTom Orbis Maps is het eerste platform dat het beste van eigen data combineert met gevalideerde open source data voor het maken van kaarten, verkeers- en navigatie-oplossingen. De uitgebreide en rijke 3D-kaartvisualisatie geeft een accuraat beeld van de omgeving, wat zorgt voor een veiligere en verbeterde navigatie-ervaring."

    Voor de tracking services van Qualcomm Aware is de visualisatie volgens mij niet relevant.
  8. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 2 mei 2024 02:26
    quote:

    VeniVidiMerui schreef op 30 april 2024 12:08:

    [...]
    The global Internet of Things (IoT) market size was valued at USD 595.73 billion in 2023 and is projected to grow from USD 714.48 billion in 2024 to USD 4,062.34 billion by 2032, exhibiting a CAGR of 24.3% during the forecast period (2024-2032).
    bron: www.fortunebusinessinsights.com/indus...
    Wel ja, maak me maar gek, bijna 4000 miljard euro in 2032.
    Voor TomTom zou dat vanaf nu een CAGR van ca 300% betekenen.
  9. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 2 mei 2024 05:00
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 30 april 2024 16:59:

    VAG en Stellantis klanten partners van TomTom

    VAG, Stellantis en Mercedes zien winst kelderen
    De kwartaalcijfers stromen binnen en die geven geen reden tot feest.
    ...
    Stellantis noemt geen winstcijfers, maar ook daar is het geen hosanna. De omzet daalde met 12% naar €41,7 miljard. Dat kwam mede door het feit dat er 11% minder auto’s werden geleverd ten opzichte van 2023.
    ...
    Om de verkoopcijfers weer een impuls te geven hebben zowel Volkswagen als Stellantis nog een hoop nieuwe modellen op de stapel staan. Stellantis komt dit jaar met 25 nieuwe modellen, waarvan er vier al onthuld zijn (o.a. de Alfa Junior en de Peugeot e-5008). VAG-liefhebbers hebben ook nog genoeg om naar uit te kijken, want Volkswagen komt met maar liefst 30 nieuwe modellen dit jaar.

    www.autoblog.nl/nieuws/vw-mercedes-en...
    Begin dit jaar overwoog ik aandelen Stellantis te kopen, maar deed het niet. Had spijt, want Stellantis begon aardig te stijgen. Achteraf gezien hoef ik echter geen spijt te hebben.
    Voor Stellantis is zwaar weer op komst. Naast de bovengenoemde in algemene zin tegenvallende cijfers is er nu 1.2 PurePech-gate, na dieselgate bij VW.

    Waar gaat het om? De Fransen hadden bij hun streven naar een steeds kleinere motor bedacht de distributieriem door het carter, dus door de olie te laten lopen. Dat bleek die riem na enige tijd niet leuk te vinden, en het carter ook niet.
    www.bnnvara.nl/kassa/videos/609473

    De riem geeft het sneller op dan verwacht, en flintertjes van die riem zwerven overal in de 1.2 PureTech-motor rond waar ze niet horen.
    Niks geen EV, niks geen slimme vehicle software, gewone ouderwetse autotechnici van dat mooie praktisch gerichte VMBO of MBO onderwijs hadden beter geweten.

    Voor de 'hoger' opgeleiden onder ons (lees: de praktisch minder begaafde theoretici):
    De distributieriem is het meest essentiële onderdeel van een ICE automotor. Die drijft alles aan: de dynamo (dus de stroom), de koeling, de nokkenas. Om het voor niet technisch maar wel universitair geschoolden simpel uit te leggen: de nokkenas is de ruggengraat van de motor.

    Stellantis kan miljarden aan claims tegemoet zien.
  10. forum rang 6 tatje 2 mei 2024 09:31
    Ha BDB,

    IK weet bijna niets van de auto techniek, wiskunde was vroeger een drama, maar cijfertjes is meer mijn ding.

    Moet het met een rijbewijs doen.

    Jij schreef :

    Vandaar dat TT deze deal bij Q kon 'scoren'. Dat wil niet zeggen dat het nu om een groot bedrag gaat. Vermoedelijk wel iets groter dan de 1 of 2 Enterprise contractjes per maand die TT recentelijk meldde (bv. iets met het R'damse havenbedrijf), en waarover ik eerder schreef dat TT in de meeste gevallen met een contractomvang van 1 miljoen op jaarbasis al heel blij mag zijn.

    De contracten die groter of belangrijker zijn, staan allemaal bij press, press releases

    24 - 5 -23 Alteryx
    24- 8 - 23 streetlight
    5 - 10 - 23 Flowlaps
    7 - 11 - 23 miccrosoft
    19 - 12 - 23 microsoft
    30 - 4 - 24 Qualcomm

    Vanaf jan 24 hebben ze een nieuwe rubriek

    Qualcomm staat ook bij de nieuwe rubriek, maar ook bij press releases

    daarnaast staan er bij de nieuwe rubriek , die ze commercieel nieuws noemen geen 1 of 2 per maand.

    jan 4
    feb 4
    mrt 4
    april 4

    Over de grootte van de contracten ga ik niet met jouw in discussie , ik weet daar niets van.

    Als je het niet erg vindt, ik ga nu verder op het mei draadje :-)
  11. forum rang 6 pwijsneus 3 mei 2024 10:25
    quote:

    Michael1970 schreef op 3 mei 2024 10:21:

    Een aantal jaar geleden werd er nog wel eens gespeculeerd/gefantaseerd over een overname van Tomtom door een grotere marktpartij. Daarover hoor je tegenwoordig niets meer. Is Tomtom niet meer interessant voor andere bedrijven? Hoe denken jullie daar over?
    De enige serieuze kandidaat zijn wat mij betreft de founders zelf. Je ziet dat analisten de verwachte resultaten consistent lager inschatten dan de doelen die TomTom zichzelf gesteld hebben voor '25. Een omzet van 600mln in LBS en FCF van 10%.

    Nu is er afgelopen cijferpresentatie een zinnetje in de outlook toegevoegd dat ze de autoverkopen scherp in de gaten houden.

    Vraag wat mij betreft is dus, moet TomTom dit jaar de outlook voor '25 nog herzien? En zo ja, wanneer is het moment om dat te doen? En tenslotte, is dit al ingeprijst in het aandeel?

    Nadat dit is gebeurd lijkt me ideaal moment qua timing...
636 Posts
Pagina: «« 1 ... 27 28 29 30 31 32 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.