Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Inloggen

  • Geen account? Registreren

Wachtwoord vergeten?

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 8,110 9 dec 2021 14:33
  • +0,125 (+1,57%) Dagrange 7,940 - 8,140
  • 199.061 Gem. (3M) 470,9K

TomTom november 2021

2.277 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 114 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Alles kwijt 1 november 2021 01:07
    Meestal verdringen jullie elkaar om maar als eerste het nieuwe draadje te kunnen openen. Soms al 2 dagen voordat de oude maand afgelopen is. Maar - verbazingwekkend - dit keer niet. Dus doe ik het maar... Ik hoop dat er er in november iets geks gebeurd, waardoor de koers als een gek omhoog schiet. Dat gun ik vooral de partijen die momenteel bezig zijn om het shortpercentage in Tom2 weer te laten oplopen.

  2. forum rang 7 boem! 1 november 2021 07:55
    iedere substantiele koerswijziging vindt zijn oorzaak in een wijizging van opvatting over de winstgevendheid van de ondernemimg door institutionele beleggers.
    Morningstar en het shortsell register zijn daarbij uitstekende indicatoren.

    Beiden tonen aan dat er nu vooral een afwachtende houding bestaat bij de institutionele beleggers.



  3. forum rang 7 tatje 1 november 2021 09:09
    Nou Boem.

    Ik zeg dat de aandelen heeeel schaars zijn.

    Morningstar institutions
    eind sept 21,01%
    eind okt 21,21%

    Morningstar DNB
    eind sept 11,80% waarvan scandia 2,08%
    eind okt 12,00 % waarvan Scandia 2,11%

    DNB had 2/5 2019 nog 5,92% scandia heb ik niet op die datum.

    De verzamelaar, voor wie ?????
  4. forum rang 7 Dutchy Ron 1 november 2021 10:08
    Honda testing Level 4 autonomous driving technology
    www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20211...

    The experiment is meant to perfect a technology to create highly accurate maps based on digitalized road information, such as traffic signals and intersections. Such a system is necessary to allow vehicles with the Level 4 technology to run safely.

    Nissan Motor and other companies are also testing their autonomous driving technologies. Toyota Motor is developing a system to control multiple driverless vehicles simultaneously.
  5. forum rang 7 boem! 1 november 2021 10:20
    DNB heeft nu een belang van 12% in TT en schaart zich daarmee op 1 lijn met de 4FF's.

    Zij loochenstraft de opvatting dat er geen substantieel belang valt op te bouwen.

    Verzamelaar voor wie?

    Ik denk voor haarzelf en haar klanten.

    Het is volgens mij niet anders dan een strong buy vanuit DNB.
  6. forum rang 6 pwijsneus 1 november 2021 10:21
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 1 november 2021 10:08:


    Honda testing Level 4 autonomous driving technology
    www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20211...

    The experiment is meant to perfect a technology to create highly accurate maps based on digitalized road information, such as traffic signals and intersections. Such a system is necessary to allow vehicles with the Level 4 technology to run safely.

    Nissan Motor and other companies are also testing their autonomous driving technologies. Toyota Motor is developing a system to control multiple driverless vehicles simultaneously.


    Vwb infotainment kiest Honda voor Google' Android Automotive OS:

    Google’s Android Automotive OS is coming to Honda cars in 2022
    techcrunch.com/2021/09/23/googles-and...
  7. forum rang 4 harrysnel 1 november 2021 10:29
    quote:

    boem! schreef op 1 november 2021 07:55:


    iedere substantiele koerswijziging vindt zijn oorzaak in een wijizging van opvatting over de winstgevendheid van de ondernemimg door institutionele beleggers.
    Morningstar en het shortsell register zijn daarbij uitstekende indicatoren.

    Beiden tonen aan dat er nu vooral een afwachtende houding bestaat bij de institutionele beleggers.






    1 Wat vind jij een substantiële koerswijziging? Heb de schaal van Mock erbij gepakt maar substantieel is geen gebruikelijke term. Hoeveel procent beweging is substantieel? Gaat het om een relatieve stijging/daling tov benchmarkt of kijk je alleen naar TomTom koers? Let je daarbij ook op de volatiliteit van de markt als geheel? Moet deze beweging een aantal dagen aanhouden of telt een intraday swing ook mee?

    2 Hebben institutionele beleggers zelf een mening over de winstgevendheid van een onderneming of luisteren ze naar analisten? Welde analist volgt een institutionele belegger als er verschil van mening is over de “winstgevendheid”? Hoe definieer jij winstgevendheid en wordt die definitie gedeeld door alle analisten/institutionele beleggers?

    3 Waarom is shortsell een uitstekende indicator als er geen meldingsplicht is onder 0,5%? Richten long/short fondsen zich uitsluitend op winstgevendheid en bestaan er geen andere strategieën die verklaren waarom partij short TomTom gaat (geografisch, valuta, wel/geen dividend etc.)?

    En dan mbt jouw conclusie: hoe kan er nu sprake zijn van een afwachtende houding terwijl het handelsvolume bij TT de laatste weken juist veel hoger ligt dan gemiddeld? Waarom heb je het over een afwachtende houding als er juist shortpartijen zichtbaar positie opbouwen?



    Martin, ik kan helemaal niets met jouw “blik op de beurs”.

    Het is alsof je zegt: de prijs van een woning in Nederland wordt uitsluitend bepaald door het beschikbare aantal m2 woonruimte. Als vervolgens de prijs van een huis stijgt na een transactie dan verklaar je dat door te stellen dat de partijen op de woningmarkt: 1 het huis eerder verkeerd hebben gemeten en daardoor een onjuist aantal m2 hebben gebruikt bij hun vorige berekening van de waarde, of: 2 het bedrag dat de mensen bereid zijn om te betalen per m2 omhoog is gegaan. Daar heb je helemaal niets aan als je de woningmarkt wil begrijpen om bv problemen van starters op te lossen. Jij kunt iedere prijsbeweging achteraf verklaren met een aanpassing van deze simpele berekening en hoeft niet te kijken naar de factoren die werkelijk van invloed zijn op de huizenprijzen als rentestand, maatschappelijke geldhoeveelheid, demografie, bereidheid banken om hypotheken te verstrekken, consumentenvertrouwen, inflatieverwachtingen, geopolitiek….. Wat jij doet is gewoon je rekensommetje aanpassen en dan verklaren dat de huizenmarkt booming is omdat mensen bereid zijn meer euro’s voor een m2 te betalen of dat ze nu pas goed meten.

    Op de beurs is de FCF “jouw aantal m2 woonruimte” en de factor 25x “de betalingsbereidheid per m2” uit mijn voorbeeld.

    Kortom: wat jij m.i. doet is niet een beursbeweging/koers verklaren met daarbij een daadwerkelijk beeld van de factoren die mogelijk een rol spelen maar je maakt een rekensommetje dat door het aan te passen altijd klopt. Het is alsof de buienradar voorspelt dat het nu al regent.
  8. forum rang 7 Dutchy Ron 1 november 2021 10:30
    VWS SOFTWARE-OFFENSIVE
    Nicht kleckern, sondern klotzen

    Der Volkswagenkonzern setzt alles auf die Karte Cariad. Die Software-Entwicklungsschmiede soll Europas größten Autobauer beim autonomen Fahren an die Spitze katapultieren. Ein Scheitern dieses Plans hätte fatale Folgen.

    www.stern.de/auto/fahrberichte/vws-so...

    Artikel over VW en Cariad……..

    Schon vor einigen Jahren initialisierte Volkswagen ein Tech-Bündnis mit dem Ziel, möglichst schnell Robo-Autos auf die Straße zu bringen. Dazu ging man auch Kooperationen mit Mobileye, kaufte zusammen mit Daimler und BMW den Kartendienst Navteq und verwandelten diesen in Here. Diese Milliarden-Investition bekam auch branchenweit Applaus, denn zum selbsttätigen Fahren brauchen die Autos extrem präzises Kartenmaterial. Wer über dieses nicht verfügt, wird fast zwangsläufig zum Hardware-Lieferanten für Kartendienste wie Google Maps und Entwicklungsfirmen wie Waymo, das ebenfalls zum Google Dachkonzern Alphabet gehört.

    Genau dieses Szenario will man in Wolfsburg verhindern. Deswegen besann man sich alter Stärken und Vorgehensweisen. Im Klartext. Auch bei den ADAS-Systemen (Advanced Driver Assistance System) und dem Infotainment wird wieder geklotzt. Unter der Oberaufsicht von Audi rief man im Juli 2020 die Softwareschmiede Cariad ins Leben, um mit einer konzernweiten Kraftanstrengung den Sprung an die Technologiespitze zu schaffen. Doch mit diesem Ansinnen steht die VW-Tochter nicht alleine da. Also ist ein weltweiter Krieg um die fähigsten Soft- und Hardwareentwickler entbrannt. Mittlerweile hat die VW-Tochter den 1.000 Software-Ingenieur eingestellt. Lara-Marie Volkmann wird an autonomen Fahrsystemen tüfteln.
  9. forum rang 7 Dutchy Ron 1 november 2021 10:33
    Die Ziele des VW-Konzerns bleiben indes ambitioniert: Spätestens im Jahr 2026 soll das autonome Fahren des Level 3 möglich sein und mehr. Den Anfang macht das Projekt Artemis, ein effizienter Elektro-Audi "Artemis kommt mit Level 3-Fähigkeiten auf den Markt, hat aber Level 4 im Bauch", verkündet Cariad-CEO Dirk Hilgenberg. Allerdings bleiben auch bei den zukunftsgerichteten Software-Entwicklern das Kompetenzgerangel der alten Konzernwelt nicht aus. Der Artemis-Chef Alex Hitzinger hat das Unternehmen mittlerweile verlassen. Auf eigenen Wunsch, wie es heißt. Hitzinger hatte mit seinem Team das Artemis-Projekt vorangetrieben, auch außerhalb der etablierten Konzernstrukturen. Offenbar ist die Zeit des Freestyle-Agierens vorbei. Die Konzernräson regiert nach wie vor und da sind Extratouren nicht gerne gesehen. Zu viel steht auf dem Spiel. Gut möglich, dass Hitzinger das Kommando "Zurück ins Glied" nicht besonders geschmeckt hat.

    An dem Erfolg von Cariad hängt viel ab. Ein Scheitern wäre fatal für den Volkswagen-Konzern. Denn die insgesamt 4.500 Angestellten arbeiten auch an Infotainmentsystemen "Es wird in Zukunft laufend Updates geben, vielleicht sogar wöchentlich"; sagt Audi-Chef Markus Duesmann. Die Arbeiten an neuen Betriebssystemen ist bereits im vollen Gange: Das VW OS 1.2 soll 2022/23 in die Autos kommen, der große Schritt VW OS 2.0 dann zusammen mit den autonomen Fahrfunktionen im Jahr 2025. Aber da hat ja VW mit dem amerikanischen Start-up Argo AI, an dem sich der Autobauer milliardenschwer beteiligt hat, noch einen weiteren Trumpf in der Tasche.


    Geen woord meer over MSFT
  10. forum rang 6 pwijsneus 1 november 2021 10:56
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 1 november 2021 10:33:


    Die Ziele des VW-Konzerns bleiben indes ambitioniert: Spätestens im Jahr 2026 soll das autonome Fahren des Level 3 möglich sein und mehr. Den Anfang macht das Projekt Artemis, ein effizienter Elektro-Audi "Artemis kommt mit Level 3-Fähigkeiten auf den Markt, hat aber Level 4 im Bauch", verkündet Cariad-CEO Dirk Hilgenberg. Allerdings bleiben auch bei den zukunftsgerichteten Software-Entwicklern das Kompetenzgerangel der alten Konzernwelt nicht aus. Der Artemis-Chef Alex Hitzinger hat das Unternehmen mittlerweile verlassen. Auf eigenen Wunsch, wie es heißt. Hitzinger hatte mit seinem Team das Artemis-Projekt vorangetrieben, auch außerhalb der etablierten Konzernstrukturen. Offenbar ist die Zeit des Freestyle-Agierens vorbei. Die Konzernräson regiert nach wie vor und da sind Extratouren nicht gerne gesehen. Zu viel steht auf dem Spiel. Gut möglich, dass Hitzinger das Kommando "Zurück ins Glied" nicht besonders geschmeckt hat.

    An dem Erfolg von Cariad hängt viel ab. Ein Scheitern wäre fatal für den Volkswagen-Konzern. Denn die insgesamt 4.500 Angestellten arbeiten auch an Infotainmentsystemen "Es wird in Zukunft laufend Updates geben, vielleicht sogar wöchentlich"; sagt Audi-Chef Markus Duesmann. Die Arbeiten an neuen Betriebssystemen ist bereits im vollen Gange: Das VW OS 1.2 soll 2022/23 in die Autos kommen, der große Schritt VW OS 2.0 dann zusammen mit den autonomen Fahrfunktionen im Jahr 2025. Aber da hat ja VW mit dem amerikanischen Start-up Argo AI, an dem sich der Autobauer milliardenschwer beteiligt hat, noch einen weiteren Trumpf in der Tasche.


    Geen woord meer over MSFT


    Geloof dat op de IAA er nog wel gesproken is over Microsoft. Ook lees je veel over Argo AI; heb het idee dat Cariad kiest voor deze partij.

    Na 2019 hebben we niets meer vernomen over de samenwerking tussen VW en TomTom. Ook is het niet duidelijk of TomTom op een bepaalde manier kan meeliften op het MSVP. Aangezien we hier 0 bevestiging van hebben gekregen lijkt me dat niet het geval.

    @HarrySnel, wederom een AB. Treffende vergelijking. Heel stellig als een soort mantra blijven wijzen naar de FCF is doodvermoeiend. Alsof er geen andere factoren zijn waardoor dit aandeel in de AScX staat, met een beurswaarde kleiner dan waarvoor Telematics verkocht is. MOchten de founders ambitie hebben om op een bepaald punt een buyout te doen is hun gedrag heel goed verklaarbaar.

    Graaiers zijn het. Worden genept waar je bij staat.
  11. forum rang 7 Dutchy Ron 1 november 2021 11:07
    innovationorigins.com/nl/brainport-is...

    In de Pioneers in Mobility maand vertellen we verhalen van bedrijven die werken aan de mobiliteit van de toekomst. Deze keer: TomTom.
    28 oktober 2021

    Onder Tomtom groeit de technologie uit tot een wereldwijd succes. Inmiddels bevatten meer dan dertig van de in totaal 54 automerken geïntegreerde navigatie van TomTom.

  12. forum rang 7 Dutchy Ron 1 november 2021 11:09
    Eentje dan….. is eigenlijk niet mijn taak ;-)

    $220 miljard omzetverlies
    Dit heeft natuurlijk een enorme impact op de omzetontwikkeling in de branche. In januari van dit jaar stelde AlixPartners een wereldwijd omzetverlies van zo’n $60 miljard te verwachten, om dit nog geen vier maanden later bij te stellen naar $110 miljard. En nu, wederom vijf maanden verder, is deze prognose nog verder opgeschroefd, naar een geschat omzetverlies voor de sector van meer dan $220 miljard.

    Veel autofabrikanten verlegden door de aanhoudende chiptekorten hun focus vooral op de productie van meer luxueuze modellen met een hoger prijskaartje. Maar veel, zo niet alle fabrikanten hebben omzetverliezen als gevolg van de chipcrisis feitelijk niet kunnen tegenhouden.

    “In het tweede kwartaal van dit jaar was het chiptekort het ergste tot nu toe, gekeken naar het aantal ‘verloren voertuigen’”, vertelt Dan Hearsch, een managing director binnen de Automotive & Industrial-praktijk van AlixPartners. “De auto-industrie is wereldwijd is simpelweg niet zo snel hersteld als we dachten.”

    Hij wijst daarbij op de “onvoorziene ontwikkelingen” die zich sindsdien hebben voorgedaan, waaronder “de opkomst van de corona-deltavariant en de Covid-uitbraken in Maleisië en andere Zuidoost-Aziatische landen.”

    “Natuurlijk had iedereen gehoopt dat de chipcrisis nu meer zou zijn afgenomen, maar ongelukkige gebeurtenissen zoals de Covid-19-lockdowns in Maleisië en aanhoudende problemen elders hebben de zaken verergerd”, erkent ook Mark Wakefield, de wereldwijde co-leader van de Automotive & Industrial-praktijk. Veel van de halfgeleiders voor de branche worden in Maleisië geproduceerd.

    AlixPartners verwacht dat de problemen voor de autosector rondom de chipschaarste nog wel enige tijd zullen voortduren, tot ten minste het tweede kwartaal van volgend jaar.

    Hele auto-industrie lijdt
    Het zijn overigens niet enkel de autoproducenten die de dupe zijn van de chiptekorten. Ook toeleveranciers, die afhankelijk zijn van nieuwe autoverkopen, worstelen met de marktomstandigheden. Zo zag bijvoorbeeld TomTom in het derde kwartaal zijn omzet met dubbele cijfers inzakken.

    “Gezamenlijk hebben we onderschat hoe groot de problemen in de toeleveringsketen, en vooral de tekorten aan halfgeleiders, zijn geweest of zijn geworden”, aldus Taco Titulaer, financieel directeur bij TomTom.

    www.consultancy.nl/nieuws/37227/autom...
  13. forum rang 7 boem! 1 november 2021 11:11
    quote:

    harrysnel schreef op 1 november 2021 10:29:


    [...]

    1 Wat vind jij een substantiële koerswijziging? Heb de schaal van Mock erbij gepakt maar substantieel is geen gebruikelijke term. Hoeveel procent beweging is substantieel? Gaat het om een relatieve stijging/daling tov benchmarkt of kijk je alleen naar TomTom koers? Let je daarbij ook op de volatiliteit van de markt als geheel? Moet deze beweging een aantal dagen aanhouden of telt een intraday swing ook mee?

    2 Hebben institutionele beleggers zelf een mening over de winstgevendheid van een onderneming of luisteren ze naar analisten? Welde analist volgt een institutionele belegger als er verschil van mening is over de “winstgevendheid”? Hoe definieer jij winstgevendheid en wordt die definitie gedeeld door alle analisten/institutionele beleggers?

    3 Waarom is shortsell een uitstekende indicator als er geen meldingsplicht is onder 0,5%? Richten long/short fondsen zich uitsluitend op winstgevendheid en bestaan er geen andere strategieën die verklaren waarom partij short TomTom gaat (geografisch, valuta, wel/geen dividend etc.)?

    En dan mbt jouw conclusie: hoe kan er nu sprake zijn van een afwachtende houding terwijl het handelsvolume bij TT de laatste weken juist veel hoger ligt dan gemiddeld? Waarom heb je het over een afwachtende houding als er juist shortpartijen zichtbaar positie opbouwen?



    Martin, ik kan helemaal niets met jouw “blik op de beurs”.

    Het is alsof je zegt: de prijs van een woning in Nederland wordt uitsluitend bepaald door het beschikbare aantal m2 woonruimte. Als vervolgens de prijs van een huis stijgt na een transactie dan verklaar je dat door te stellen dat de partijen op de woningmarkt: 1 het huis eerder verkeerd hebben gemeten en daardoor een onjuist aantal m2 hebben gebruikt bij hun vorige berekening van de waarde, of: 2 het bedrag dat de mensen bereid zijn om te betalen per m2 omhoog is gegaan. Daar heb je helemaal niets aan als je de woningmarkt wil begrijpen om bv problemen van starters op te lossen. Jij kunt iedere prijsbeweging achteraf verklaren met een aanpassing van deze simpele berekening en hoeft niet te kijken naar de factoren die werkelijk van invloed zijn op de huizenprijzen als rentestand, maatschappelijke geldhoeveelheid, demografie, bereidheid banken om hypotheken te verstrekken, consumentenvertrouwen, inflatieverwachtingen, geopolitiek….. Wat jij doet is gewoon je rekensommetje aanpassen en dan verklaren dat de huizenmarkt booming is omdat mensen bereid zijn meer euro’s voor een m2 te betalen of dat ze nu pas goed meten.

    Op de beurs is de FCF “jouw aantal m2 woonruimte” en de factor 25x “de betalingsbereidheid per m2” uit mijn voorbeeld.

    Kortom: wat jij m.i. doet is niet een beursbeweging/koers verklaren met daarbij een daadwerkelijk beeld van de factoren die mogelijk een rol spelen maar je maakt een rekensommetje dat door het aan te passen altijd klopt. Het is alsof de buienradar voorspelt dat het nu al regent.


    Ik denk dat wij elkaar verkeerd begrijpen.

    Mijn blik op de beurs bestaat hieruit dat ik geloof dat de onderliggende winstcapaciteit van een bedrijf de koers bepaald.
    Een substantiele koerswijziging is mi min 50%.

    De door jou aangehaalde vergelijking met de woningmarkt gaat mis vanwege de uitgangspunten.
    Het is NU met lage rentestand de aftrekbaarheid en het tekort aan woonruimte dat de koopprijzen de pan uit rijzen.

    Op de beurs is van dit alles niets terug te vinden, hier draait het zuiver om de te behalen verdiensten met het aandeel door het bedrijf.
    Institutionele beleggers bepalen in hoofdzaak de koers op basis van deze verdiensten.


  14. forum rang 6 *JustMe* 1 november 2021 11:14
    FCF (het aantal m2) is één van de factoren voor waardebepaling. Een andere is de onderhoud staat (technologie, R&D) van de woning. Of er veel aan verbouwd moet worden of in technisch perfecte staat verkeert.

    Het is echter veelal de wijk of stad waarin je woont die de multiple bepaalt. Mijn huis in A’dam is ook een absurd bedrag waard geworden, niet dat ik daar iets aan heb, behalve meer onroerende zaak belasting betalen.

    Wat bepaalt of tomtom in een shit buurt zit of een trendy wijk zit die hip & happening is? De chiptekorten hebben een effect op de waarde gehad als een woning op een Groningse gasbel. Tegelijkertijd is de bodem daarvan achter ons en gaat de aandacht in automotive land weer verder op autonoom rijden en elektrificatie. Dat zou moeten betekenen dat tomtom verhuist van Groningen naar een plek op stand.

    Misschien wordt een vergelijkbaar huis (HERE) voor veel geld verkocht wat ook iets kan doen met de waarde perceptie.
  15. forum rang 7 Dutchy Ron 1 november 2021 11:15
    Düsseldorf Die lange Suche nach einem neuen Technik- und Entwicklungschef (Chief Technology Officer, CTO) bei der Volkswagen-Softwaretochter Cariad hat ein Ende. Wie am Freitag aus Konzernkreisen in Wolfsburg verlautete, soll die US-Managerin Lynn Longo den seit bald einem Jahr vakanten Posten übernehmen. Das Unternehmen wollte die Information zunächst nicht kommentieren. Am Vormittag bestätigte Cariad den Wechsel.

    Longo kommt von SiriusXM, einem Plattformanbieter für Satellitenradio und Audiostreaming mit über 40 Millionen Abonnenten in den USA. Dort leitete die Endvierzigerin als Senior Vice President die Entwicklung von Modulen und Software für das Auto. Zuvor verantwortete Longo den Geschäftsbereich Digital Cockpit bei Harman International, einem Spezialisten für Automobiltechnologie aus dem Samsung-Konzern.

    Sie sei eine der wenigen Automanagerinnen, die tatsächlich selbst programmieren könnten. Infotainment und Navigation werden beim Softwareaufbau in jedem Auto in den kommenden Jahren eine immer größere Bedeutung bekommen.

    Cariad heeft toch als doel om alles uiteindelijk in huis te ontwikkelen…….. ook HD-maps………hoge ambities en met HERE schijnbaar geen goede ervaringen ….. 3 kapiteins op 1 schip en wat investeerders die zich er tegenaan bemoeien helpt niet
  16. forum rang 6 pwijsneus 1 november 2021 11:22
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 1 november 2021 11:15:



    Cariad heeft toch als doel om alles uiteindelijk in huis te ontwikkelen…….. ook HD-maps………hoge ambities en met HERE schijnbaar geen goede ervaringen ….. 3 kapiteins op 1 schip en wat investeerders die zich er tegenaan bemoeien helpt niet



    Ben de connectie met TomTom ff kwijt in deze? Speelt TT in het hele Cariad gebeuren uberhaupt een rol van betekenis??
  17. forum rang 6 *JustMe* 1 november 2021 11:24
    Gaat een fiasco worden denk ik DutchyRon. Niet omdat ik toevallig tomtom aandeelhouder ben maar de torenhoge verwachtingen die bij Cariad worden gelegd. Men plaatst het buiten VW als dochter en alles wat VW zelf niet kan (maar 10% van de software doen ze in-house) wordt over de schutting naar Cariad gegooid. Een ideale afschuif-dochter.

    Ik heb ervaringen met dat soort omgevingen, men weet zelf niet wat nodig is, probeert het eigenaarschap op het onderwerp te ontlopen en gooit er een hoop geld tegenaan. Het is nog niet eens het mapping gedeelte maar de ambitie om binnen 5 jaar de helft van alle software in-house te doen wat een grote uitdaging is.

    Duitsers zijn over het algemeen veel beter in industrie dan in software. Software vraagt om een andere cultuur, minder planmatig en hierarchisch en meer ‘agile’. Als ik ook Alain de Taeye hoor over maps dan lijkt het erop dat men zich ook vergist in wat daarvoor nodig is op schaal. Maar laat VW het maar proberen. Interessant is dat men dus geen vertrouwen had in HERE, terwijl ze mede-eigenaar zijn. Pijnlijk voor HERE.
  18. forum rang 7 Dutchy Ron 1 november 2021 11:31
    quote:

    pwijsneus schreef op 1 november 2021 11:22:


    [...]

    Ben de connectie met TomTom ff kwijt in deze? Speelt TT in het hele Cariad gebeuren uberhaupt een rol van betekenis??


    VW is al jaren klant van TT, maar gebruikt ook HERE als moeder van Audi die samen met Daimler en BMW Navteq (HERE) kochten. VW zou gebruik gaan maken van MSFT Azure en MCVP, dus aangenomen werd ook van Azure Maps en dus TT. De investeringen in en plannen met Cariad staan hier een beetje haaks op. VW en Cariad zitten in een jarenlange transitie naar softwareontwikkeling. Die transitie heeft TT al achter de rug (van PND naar b2b software). Uiteindelijk willen ze 60% software in huis zelf ontwikkelen. MSFT helpt bij deze transitie. Het is op dit moment niet duidelijk welke rol MSFT en TT exact spelen binnen de muren van VW.
  19. forum rang 7 Dutchy Ron 1 november 2021 11:33
    quote:

    *JustMe* schreef op 1 november 2021 11:24:


    Gaat een fiasco worden denk ik DutchyRon. Niet omdat ik toevallig tomtom aandeelhouder ben maar de torenhoge verwachtingen die bij Cariad worden gelegd. Men plaatst het buiten VW als dochter en alles wat VW zelf niet kan (maar 10% van de software doen ze in-house) wordt over de schutting naar Cariad gegooid. Een ideale afschuif-dochter.

    Ik heb ervaringen met dat soort omgevingen, men weet zelf niet wat nodig is, probeert het eigenaarschap op het onderwerp te ontlopen en gooit er een hoop geld tegenaan. Het is nog niet eens het mapping gedeelte maar de ambitie om binnen 5 jaar de helft van alle software in-house te doen wat een grote uitdaging is.

    Duitsers zijn over het algemeen veel beter in industrie dan in software. Software vraagt om een andere cultuur, minder planmatig en hierarchisch en meer ‘agile’. Als ik ook Alain de Taeye hoor over maps dan lijkt het erop dat men zich ook vergist in wat daarvoor nodig is op schaal. Maar laat VW het maar proberen. Interessant is dat men dus geen vertrouwen had in HERE, terwijl ze mede-eigenaar zijn. Pijnlijk voor HERE.


    Eens, ik heb ook de nodige ervaringen met dergelijke omgevingen en transities.
2.277 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 114 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

TomTom Meer »

Koers 8,110   Verschil +0,12 (+1,57%)
Laag 7,940   Volume 199.061
Hoog 8,140   Gem. Volume 470.882
9 dec 2021 14:33
Premium

TomTom: aandeelhouders blijven dwalen

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium

Gerelateerde Video's

  1. video thumbnail

    Arend Jan Kamp over hoofdkantoren

    7 februari 2017 16:38 - Vimeo

  2. video thumbnail

    De fantasie in TomTom

    6 januari 2017 17:18 - Vimeo

  3. video thumbnail

    IEX Marketupdate met o.a. TomTom

    21 oktober 2016 15:33 - Vimeo

  4. video thumbnail

    Arend Jan Kamp over TomTom

    20 mei 2016 15:59 - Vimeo

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links