Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Inloggen

  • Geen account? Registreren

Wachtwoord vergeten?

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 9,150 19 jan 2022 12:22
  • -0,005 (-0,05%) Dagrange 9,035 - 9,190
  • 139.564 Gem. (3M) 532,2K

Trillian - Autonomous Volvo XC90 to test TomTom HD Maps

7 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 7 *JustMe* 6 september 2021 01:36

    vimeo.com/472119481/e23d71eca7


    19:48
    Tour van de Trillian*, met Autostream

    25:15
    On top of the HD map there is a localisation layer for each type of sensor (radar, lidar, camera). Dus niet gelimiteerd tot 1 type sensor of leverancier. (sensor agnostic)

    53:48
    Tinosch Ganjineh: "Without the map you're screwed. It's time for Elon Musk and Mobileye CEO to admit that without an HD map it's very challenging. I'm totally 100% sure this map will be a dedicated relevant element of autonomy"





    * TomTom heeft dus ook zelf een volledige autonoom rijden software stack. Nu niet commercieel gebruikt. Zou ik ook zeggen om competitie niet wakker te maken. Maar wat als over x aantal jaren een taxibedrijf langskomt en zegt: doe mij maar 100 zelfrijdende taxi's? Deze Trillian rijdt elke dag in Berlijn, dus leert elke dag. Met sensoren die je aan de buitenkant niet eens ziet en computers onder kofferbak weggewerkt. Interesting.
  2. forum rang 7 *JustMe* 6 september 2021 01:55
    TomTom & NVIDIA webinar

    www.nvidia.com/en-us/on-demand/sessio...


    6:30
    Market leader. 3 deals met top 5 OEMS + 4 vergevorderde discussies

    10:00
    ADAS and HD map converging (gaat meer richting 1 product)

    14:20
    Roadcheck

    19:30
    Dat je niet alleen op camera gebaseerde maps (AV layer) kunt vertrouwen en die niet volledig geautomatiseerd kan maken (zegt ook iets over Mobileye)

    26:30
    Uitleg partnership Valeo en daarna uitleg over layers op de HD map voor verschillende sensortypes (zelfde als in post 1)

    29:40
    Transactional mapmaking uitgelegd en diversiteit aan bronnen, niet alleen sensor derived observations, maar ook overheidsbronnen, etc.
  3. forum rang 7 *JustMe* 6 september 2021 12:23
    quote:

    boem! schreef op 6 september 2021 04:43:


    Vooropgesteld dat dit een voorbeeld is van de slager die zijn eigen vlees keurt.

    Dit gesteld hebbende kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de argumenten die daarbij opgevoerd worden zoveel hout snijden dat de potentie van de door TT ontwikkelde producten gigantish is.


    Ik weet niet op welke van de twee posts en welk element daarvan je reageert. Maar 1 ding is mij duidelijk geworden.

    De TomTom HD Map is een kaart met grote precisie en ook rijbanen. Daar bovenop zitten lagen. Eentje die kan communiceren met een radar die op de auto zit, eentje die kan communiceren met laser/lidar en eentje die kan communiceren met camera's. Afhankelijk van de situatie, bijvoorbeeld of het zicht slecht is of goed kan een auto ervoor kiezen om meer te vertrouwen op 1 van die 3 bronnen (radar, laser, camera) die elk hun eigen voors en tegens hebben. De een is heel precies en duur, de ander goedkoper en beter in herkennen van bepaald type objecten, enzovoort.

    TomTom noemt dit een sensor-agnostic approach, wat betekent dat de kaarten met allerlei types en merken sensoren overweg kan en dat is ook nodig want volgens het principe van 'redundancy' moet een auto naar informatie van een andere sensor kunnen schakelen als bijvoorbeeld de camera moeilijk zicht heeft. En ook vendor agnostic, als een autofabrikant andere sensoren van andere merken wil gebruiken, dan moet dat geen invloed hebben op welke HD map je gebruikt.

    Kijkend naar Mobileye, die hebben met REM een concept (nog geen product) dat gebaseerd is op camera observaties. Dit suggereert dat Mobileye's REM - in het beste geval als ze een werkend product hebben - overeenkomt met 1 van de lagen in de TomTom HD Map. En bovendien dat het juist niet vendor agnostic is, maar geschikt voor hun eigen Mobileye sensoren.

    Kijkend naar het gegeven dat TomTom nu 3 HD maps deals heeft met top 5 autofabrikanten en met 4 in gesprek is *EN* het gegeven dat Mobileye veel autofabrikanten bedient met sensoren, kan het niet anders dan dat Mobileye zich moet gaan openstellen voor TomTom. Hun sensoren moeten kunnen werken met TomTom HD Maps. Hun REM product wordt dan vrij overbodig, want in de TomTom HD Map zit al 1 laag met op camera gebaseerde informatie. De vraag is wat de laag van Mobileye daar nog aan toevoegt.

    Kaarten kun je niet volledig automatisch onderhouden, met alleen artificial intelligence en ook niet met alleen camerabeelden. Dat zit ook in de presentatie. Dat je tienduizenden bronnen hebt, ook vele overheidsinstanties per land. En dat in die mix ook steeds meer camerabeelden beschikbaar komen. In het meest gunstige geval voor Mobileye verkoopt ze de data die hun sensoren waarnemen aan TomTom en stopt TomTom dat in hun HD maps in het geval die data er nog niet in staan. Waarbij TT veel automatiseert, maar ook andere bronnen gebruikt en soms handmatig werk moet doen.. Laat dat nou precies zijn zoals Goddijn over Mobileye sprak in recente conference call.

    Goddijn (pagina 11 van verslag CC in februari 2021)

    Ja, jouw vraag wat doen bedrijven als Intel en meer specifiek Mobileye. Dus ik denk dat een van de effecten is dat er steeds meer van sensoren afgeleide waarnemingen beschikbaar komen als gevolg van meer technologie in het voertuig. Dus wat het voertuig nu ziet, zijn snelheidsborden en andere borden, en het kan rijstrookmarkeringen en verkeersborden, verkeerslichten, zebrapaden, enzovoort, enzovoort onderscheiden. En er ontstaat nu een marktplaats voor die gegevens. Autofabrikanten willen het bezitten. Autofabrikanten willen er geld mee verdienen, dat is ook een markt die in ontwikkeling is.

    En dat is best een interessante en belangrijke ontwikkeling voor ons, omdat het ons zal helpen om het proces van het maken van kaarten verder te automatiseren. Dus als gevolg van het beschikbaar komen en betaalbaar worden van die gegevens, wordt het een meer geautomatiseerd proces om die gegevens te gebruiken en de kwaliteit van de kaart te verbeteren en dit op een geautomatiseerde continue manier te doen.

    Dus als ik zeg dat we heel hard werken om onze kaarten frisser en betrouwbaarder te maken, meer gegevens te bevatten, is een van de dingen die dat mogelijk maakt een bredere beschikbaarheid van al die waarnemingen. (via oa Mobileye) En nieuwe technologieën (artificial intelligence) zullen ons helpen om vergelijk wat de camera ziet met wat we in de database hebben en aanpassingen maken. Dat betekent niet dat je het maken van kaarten volledig kunt automatiseren, helemaal niet. Er is een hele lading data die je niet via dit soort processen kunt creëren en genereren (bijv overheidsbronnen) en die verschillende methoden, verschillende manieren van verzamelen, verwerken en vereisen de vaardigheid van het harmoniseren van data uit verschillende bronnen. Beantwoordt dat jouw vraag?


    Hier bovenop komt dan nog de technologie van Autostream voor het continu streamen van data en toch de zwaarte beperken tot KB's ipv MB's en daarnaast ook die roadcheck technologie, waarmee als er ergens wegwerkzaamheden zijn of noodweer een autofabrikant een bepaalde weg of gebied gewoon "uit" kan zetten voor autonoom rijden, waarna de auto een signaal geeft dat je het stuur moet overpakken. Ik heb geen enkele kaartenmaker of partij die zich dat noemt gehoord over zo'n functionaliteit. Dit zit ook in de video met Autonomos.
  4. beursbeurs 6 september 2021 18:14
    quote:

    *JustMe* schreef op 6 september 2021 01:55:


    TomTom & NVIDIA webinar

    www.nvidia.com/en-us/on-demand/sessio...


    6:30
    Market leader. 3 deals met top 5 OEMS + 4 vergevorderde discussies




    3 deals met top 5 OEMS + 4 vergevorderde gesprekken vertaal jij als " dus 3 autofabrikanten uit de top 10 die niet met TT onderhandelen".

    Grappig!

    TomTom zit vol trucjes, hebben ze iets te verbergen ofzo?
  5. forum rang 7 *JustMe* 6 september 2021 18:29
    quote:

    beursbeurs schreef op 6 september 2021 18:14:


    [...]

    3 deals met top 5 OEMS + 4 vergevorderde gesprekken vertaal jij als " dus 3 autofabrikanten uit de top 10 die niet met TT onderhandelen".

    Grappig!

    TomTom zit vol trucjes, hebben ze iets te verbergen ofzo?


    In de voice over was het volgens mij 3 top 5 met een deal en 4 in de top 10 met onderhandelingen.
    In de top 10 zitten er 3 met deal, 4 met onderhandeling en dan blijven er dus nog 3 over zonder onderhandeling.
    Ik denk de 3 HERE eigenaren.

  6. beursbeurs 6 september 2021 18:36
    quote:

    *JustMe* schreef op 6 september 2021 18:29:


    [...]

    In de voice over was het volgens mij 3 top 5 met een deal en 4 in de top 10 met onderhandelingen.
    In de top 10 zitten er 3 met deal, 4 met onderhandeling en dan blijven er dus nog 3 over zonder onderhandeling.
    Ik denk de 3 HERE eigenaren.




    En als TomTom ook deals heeft met een aantal uit nr 6 t/m 10? Dan kunnen er nog steeds 4 in de top 10 met onderhandelingen.

    TT had kunnen zeggen: x uit de top 10 en 4 nog in onderhandeling, maar dat doen ze slim genoeg niet!
7 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

TomTom Meer »

Koers 9,150   Verschil 0,00 (-0,05%)
Laag 9,035   Volume 139.564
Hoog 9,190   Gem. Volume 532.186
19 jan 2022 12:22
Premium

Er is weer hoop voor TomTom

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium

Gerelateerde Video's

  1. video thumbnail

    Arend Jan Kamp over hoofdkantoren

    7 februari 2017 16:38 - Vimeo

  2. video thumbnail

    De fantasie in TomTom

    6 januari 2017 17:18 - Vimeo

  3. video thumbnail

    IEX Marketupdate met o.a. TomTom

    21 oktober 2016 15:33 - Vimeo

  4. video thumbnail

    Arend Jan Kamp over TomTom

    20 mei 2016 15:59 - Vimeo

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links