Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Maart 2020: De Maand Van 50 Miljoen Inkoop Eigen Aandelen Met Als Resultaat..............

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
1.358 Posts
Pagina: «« 1 ... 62 63 64 65 66 ... 68 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 Wereldbelegger 27 maart 2020 17:36
    De enthousiaste belegger die gisteren een Turbodeal startte
    heeft er blijkbaar weinig vertrouwen in dat de koersontwikkeling slechts een kleine teruggang kent
    en ziet de bijna 5 procent koersval van vandaag als een slecht teken en pakt zijn verlies.
    In geld niet zo een groot bedrag maar in procenten bijna min 15.

    Long
    27-3-2020 17.15 uur
    Instrument Stoploss Hefboom Bied Laat Spread Koers Volume Tijd
    Turbo Long BNP 5,8 3,95 1,72 1,74 0,02 1,720 -14,64% 1.250 16:44

    26-3-2020 16.30 uur
    Instrument Stoploss Hefboom Bied Laat Spread Koers Volume Tijd
    Turbo Long BNP 5,8 3,64 1,89 1,99 0,1 1,820 +6,43% 1.250 9:36
  2. forum rang 7 tatje 28 maart 2020 11:18
    Boem liet gisteren zien dat in selling, general en administrative expenses 30 miljoen aan Depreciation zit.

    Amortization of technology and databases 261
    Depreciation 30.

    Nemen we de opex van 2019 746 dan hebben we dus aan D en A 291
    Dus opex zonder die D en A ( 455 )
    Het ING rapport had het over een opex besparing van 5% zeg 22 miljoen.
    Dus opex zonder D en A met die besparing wordt 433.

    433 aan echt geld moet dus gelijk zijn aan de omzet maal de marge.

    433 - ( omzet maal 80% ) = 0
    Omzet 541 om een ebitda van 0 te realiseren.

    2019 omzet 701 wordt bv 541 daling van 23%.

    De rest van de cashflow posten die de FCF beïnvloeden, kunnen door de veel lager omzet misschien zorgen voor een positieve FCF.

    Tja.

    - wachten op cijfers TT
    - wachten op outlook scenarios ( zullen er meer dan 1 zijn )
    - is verhoging opex van 746 naar 780 terug te draaien.
    - Heeft TT een flexschil
    - krijgt TT 22,5% aan loonkosten vergoed NOW.

    Loonkosten vergoeding ook voor Research and development – R&D.
    In 2019 toch 322 miljoen, merendeel mensen lijkt me !

    Lijkt me wel, maar weet het niet.

    Spannend 15 april

    Hopelijk eerder een corona oplossing.

    Dus qua centen gaat TT gewoon de aandelen inkoop voor de opties afmaken.

    Als TT laat zien dat ze van de aandelen inkoop van 50 miljoen op den duur 28 miljoen ( krijgen 28 miljoen bij verzilveren opties ) terugkrijgen, wie praat dan nog over 22 miljoen, met 436 miljoen cash.
  3. forum rang 7 tatje 28 maart 2020 12:21
    www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coro...

    Werknemers 5077 (in fte, jaareinde 2018)

    Tja met die verhoging van R en D zullen er meer personen in dienst zijn.

    Zijn alle werknemers nederlands belasting plichtig ??

    5077 nemen we a 55000 euro gemiddeld ( een gok ) is 280 miljoen aan lonen.

    Ik heb 30% minder omzet, dan krijg ik 27% vd loonsom vergoed.

    27% van 280 miljoen is toch 76 miljoen.

    Weet niet of er geen haken en ogen aanzitten voor TT en of iedereen nederlands belasting plichtig is.

    En die 76 miljoen hoef je niet terug te betalen, is geen krediet.

    Misschien iemand anders duidelijker !
  4. forum rang 7 tatje 28 maart 2020 12:26
    gemiddelde is misschien ( te ) hoog.

    Veel personeelsleden krijgen veel minder betaald, India en Polen bv.

    5077 maal 40000 gem is 203 miljoen.

    27% van 203 miljoen is 55 miljoen.

    - Wat is het gem loon
    - is iedereen nederlands belasting plichtig, lijkt me niet.
    - hebben eventueel andere landen ook een gelijksoortige regeling

    Ben dus misschien veel te kort door de bocht.

    Maar de NOW zal voor TT substantieel zijn :-)
  5. forum rang 7 tatje 28 maart 2020 14:37
    Ik zat net lekker in de zon.

    330 miljoen loonsom en 4712 full time medewerkers in 2019.

    4712
    R en D 3697
    Marketing 100
    Selling general en adm 915

    330 miljoen : 4712 medewerkers = 70000 loonsom per fte.

    Toppers veel meer en medewerkers in bv India minder.

    R en D 3697 maal 70000 is 258 miljoen loon en rest 64 miljoen
    D en A rest 291 miljoen
    marketing 100 maal 70000 is 7 miljoen rest 22 miljoen.
    Selling General en adm 132 miljoen min 30 miljoen depriciation 102 miljoen min 915 fte maal 70000 is 64 miljoen rest 38.

    FF normaal presenteren.

    R en D lonen 258 miljoen rest 64
    D en A 291
    Marketing lonen 7 miljoen rest 22 miljoen
    Selling General en Adm lonen 64 miljoen en 38 miljoen rest.

    totaal afgerond 746 de opex van 2019.

    Anders gepresenteerd

    Lonen 330
    D en A 291
    Rest 125

    totaal 746 de opex 2019.

    Mag je hier spreken van een arbeidsintensief bedrijf.

    Duurt nog ff voor ik zo bruin ben als de Gijp :-)

    Knetter.
  6. forum rang 7 tatje 28 maart 2020 15:37
    Kan het ff niet laten.

    During 2019, 3,461 (2018: 3,991) full-time equivalent (FTE) employees
    worked outside the Netherlands.

    Dus 1300 werken in Nederland
    En rond de 3400 in het buitenland.

    Hoe het belastingplichtig is geregeld, ik weet het niet.
    Heeft het buitenland ook een NOW regeling, ik weet het niet.

    Doei tot maandag.
  7. forum rang 7 ketchup 28 maart 2020 15:59

    Tatje,

    FY2020 e

    sales: 570 mio
    gross profit: 78% = 445 mio
    opex : ( 720 ) mio

    norm ebit : ( 275 ) mio
    adj credit : 55 mio

    net result : ( 220 )mio
    132 mio uitstaande shares: eps ( 1.65 )

    adj performance: ( 16) mio
    adj eps ( 0.12 )

    de FCF gaat mi vanwege de vrijval/def-rev geen groot verschil laten zien met dit jaar
    de cash einde FY2020 zal dan ook geen schokkende wijziging geven

    de nasleep echter vanwege de enorme deuk die car inc oploopt gaat wel een impact hebben voor FY21 en FY22 - zelfs bij een herpakkende economie en de zo broodnodige omzet van 1 miljard sales voor TT gaan we de komende jaren niet zien

    consumer is defenitief gebroken en verder in verval - waar weinig tot geen catch-up te verwachten is
    A&E herpakt zonder twijfel , maar met een auto-sector, waar de sanering
    (fusie/overnames/afvallers) een enorme impact zal hebben is de enige compensatie de groei in take-rates, maar de concurrentie gaat moordend zijn en Google is niet langer de vijand meer, maar eerder een reddingsboei waar Car Inc zich aan zal hopen vast te klampen
    zeker als Tesla ook nog een na-dreun krijgt en overgenomen gaat worden door Apple of Alphabet, die beide weten het is now or never om de traditionele Car Inc uit te schakelen en Tech on Wheels is the future voor mobiliteit


    denk dan ook dat indien TT tzt nog aan de beurs noteert dividend niet aan de orde gaat zijn, de cash positie zal nog redelijk ruim blijven maar echte serieuze groei is nu zeker voor 2 - 3 jaar verschoven

    dit gaan de reguliere aandeelhouders als een enorme teleurstelling ervaren, er zijn namelijk weinig bedrijven die dan bijna 20 jaar aan de beurs staan, 2 x door een transitie zijn gegaan en uiteindelijk nog geen zoden aan de dijk weten te zetten en nog geen rendement gaan geven

    dus: daarom is de kans aanwezig dat er een strategische move gemaakt gaat worden op het bedrijf/aandeel en dat kan resulteren in een windfall profit zeker bij een notering in de 6-7 euro waar er 35-50% te maken valt.

    Indien TT een netto verlies gaat rapporteren van 200mio ook al is de FCF onveranderd dan gaat het aandeel een aderlating krijgen en zakt het naar Cash plus wat kwaadgeld niveau, dat zal HG niet toelaten, en dan haalt hij het van de beurs.

    weg uit de publiciteit, weg uit de markt en dan kan hij het als een strategische biz over 4 jaar verkopen aan een vette premie.

    goed, da's mijn mening, andere denken en dromen van 100 en 600 euro koersen
    yeah pigs can fly.
  8. forum rang 7 boem! 28 maart 2020 16:56
    Wat zal ik blij zijn met de publicatie van de 1q cijfers.

    De FCF wordt wel degelijk geraakt doordat TT periodiek haar afname aan de OEM's uitfactureert.
    De gerappoteerde omzet zal echter veel minder gevoelig blijken te zijn.

    Daarnaast kan men ook zijn oordeel vellen of een aandeleninkoop die per saldo 22 mio kost om 7 mio aandelen in te kopen (on)verantwoord is gezien de FCF van TT in relatie tot haar kaspositie.

    FCF is opbrengst uit facturering X Marge - Out of pocket expenses +/- mutaties in werk- en eigen-kapitaal.

    Omdat het aantal afgeleverde auto's met TT inside een daling te zien zal geven zal dit de operationele omzet 1 op 1 raken.

    Voor de IFRS omzet die gerappoteerd gaat worden zijn de effecten veel kleiner.
    Dempend effect doordat men de omzet tijdsevenredig boekt tov de totaal ingeschatte waarden van de betrokken contracten en doordat men bij TT deferred revenue erg ruim toepast.

  9. forum rang 5 VanillaSky 28 maart 2020 21:05
    quote:

    ketchup schreef op 28 maart 2020 15:59:



    Tatje,

    FY2020 e

    sales: 570 mio
    gross profit: 78% = 445 mio
    opex : ( 720 ) mio

    norm ebit : ( 275 ) mio
    adj credit : 55 mio

    net result : ( 220 )mio
    132 mio uitstaande shares: eps ( 1.65 )

    adj performance: ( 16) mio
    adj eps ( 0.12 )

    de FCF gaat mi vanwege de vrijval/def-rev geen groot verschil laten zien met dit jaar
    de cash einde FY2020 zal dan ook geen schokkende wijziging geven

    de nasleep echter vanwege de enorme deuk die car inc oploopt gaat wel een impact hebben voor FY21 en FY22 - zelfs bij een herpakkende economie en de zo broodnodige omzet van 1 miljard sales voor TT gaan we de komende jaren niet zien

    consumer is defenitief gebroken en verder in verval - waar weinig tot geen catch-up te verwachten is
    A&E herpakt zonder twijfel , maar met een auto-sector, waar de sanering
    (fusie/overnames/afvallers) een enorme impact zal hebben is de enige compensatie de groei in take-rates, maar de concurrentie gaat moordend zijn en Google is niet langer de vijand meer, maar eerder een reddingsboei waar Car Inc zich aan zal hopen vast te klampen
    zeker als Tesla ook nog een na-dreun krijgt en overgenomen gaat worden door Apple of Alphabet, die beide weten het is now or never om de traditionele Car Inc uit te schakelen en Tech on Wheels is the future voor mobiliteit


    denk dan ook dat indien TT tzt nog aan de beurs noteert dividend niet aan de orde gaat zijn, de cash positie zal nog redelijk ruim blijven maar echte serieuze groei is nu zeker voor 2 - 3 jaar verschoven

    dit gaan de reguliere aandeelhouders als een enorme teleurstelling ervaren, er zijn namelijk weinig bedrijven die dan bijna 20 jaar aan de beurs staan, 2 x door een transitie zijn gegaan en uiteindelijk nog geen zoden aan de dijk weten te zetten en nog geen rendement gaan geven

    dus: daarom is de kans aanwezig dat er een strategische move gemaakt gaat worden op het bedrijf/aandeel en dat kan resulteren in een windfall profit zeker bij een notering in de 6-7 euro waar er 35-50% te maken valt.

    Indien TT een netto verlies gaat rapporteren van 200mio ook al is de FCF onveranderd dan gaat het aandeel een aderlating krijgen en zakt het naar Cash plus wat kwaadgeld niveau, dat zal HG niet toelaten, en dan haalt hij het van de beurs.

    weg uit de publiciteit, weg uit de markt en dan kan hij het als een strategische biz over 4 jaar verkopen aan een vette premie.

    goed, da's mijn mening, andere denken en dromen van 100 en 600 euro koersen
    yeah pigs can fly.



    Bedankt voor het delen, lijkt mij een reële schatting met de kennis van nu en wel er vanuit gaande dat het grootste leed mbt Corona in de zomer voorbij is en daarna herstel komt in Q3-Q4.

    Daarom zei ik al het gaat tot minimaal 2023 duren voordat TT mogelijk boven de 700mio totaal-omzet gaat uitkomen, en iedereen hier kan op een bierviltje uitrekenen dat dat nog te weinig is om NETTO winst te schrijven.

    Bij consumer zal men in Q1 een reorganisatie moeten aankondigen wil men daar nog cash genereren. Ik ging eerder uit van 195mio omzet, maar denk dat dit voor 2020 maximaal 150 word en mogelijk nog lager. Het versneld wel het proces wanneer men afscheid moet nemen van dit onderdeel - maar eigenlijk kan dat nog niet want dan blijft er een bedrijf over dat 425-450 mio omzet draait met een enorme overhead en ca 5000 man personeel.

  10. forum rang 5 pwijsneus 28 maart 2020 23:28
    @Ketchup, AB en niets aan toe te voegen.

    TomTom verhangt de wortel jaar op jaar, en ook dit jaar gaan we niet teleurgesteld worden op het krijgen van een tegenvallende outlook.

    Toen Telematics in de verkoop ging had ik nog de hoop dat de aandeelhouder hier beter van zou worden. Het werd een sigaar uit eigen doos. Maarja, hope is not a strategy.

    Komende maanden gaat er zich een gouden kans zich voor doen, vanuit het oogpunt van de founders. Er is geen beter moment denkbaar om een exit te lanceren. Als de founders bedrijfsonderdeel Telematics schaamteloos verpatsen, en de opbrengst - tientallen miljoenen per founder - aan zichzelf uitkeert, dan moeten ze uitgekookt genoeg zijn om ons particulieren aandeelhouders en nog geen zooitje opportunisten er nu uit te zetten voor wat procenten premie vanaf zes piek. Moreel kompas hebben deze mensen niet, maar begrijp me niet verkeerd. Deze founders hebben van mij alle recht om hun eigen zakken te vullen, ze zijn tenslotte de oprichters. Respect daarvoor, zo"n onderneming opzetten doen weinig mensen je na.

    Alleen na 10 jaar krimp en een nogal matig koersverloop is het verrekte lastig timen om te profiteren aan dit k*tfonds.

    Rond de 6 euro ga ik All-In
  11. forum rang 7 ketchup 29 maart 2020 03:32

    We zitten nu in een andere wereld
    Dit virus heeft de wereld een hartinfarct bezorgt
    Beschouw daarom 2020 als een verloren jaar , alles wat ik nu doe is met een 2 - 3 jaar horizon
    Wat TT betreft ga ik uit voor de komende 2 jaar dat er voor 3.50 euro cash in t aandeel zit bij 130 mio uitstaande aandelen , dat is het vangnet - dus hoe meer de beurswaarde-weegschaal cash vs ondernemingswaarde naar cash helt , hoe aantrekkelijker het is om TT te kopen , en ja zo denkt HG en PÉ er ook over
  12. forum rang 7 boem! 29 maart 2020 07:24
    Dit virus heeft bij aandeelhouders gezorgd voor een bijna hartstilstand.

    Hoe kon het toch gebeuren dat het alom gepredikte verhaal van Tina en gratis geld zulk een grote leugen bleek te zijn.

    Maximale uitkeringen aan aandeelhouders was het devies en niemand maakte zich zorgen over de almaar opstapelende schulden bij de bedrijven.
    Kijk naar de pay-out ratio was het devies en FCF was een vies woord.

    Nu zien we de nadelige gevolgen van dat economische model.
    De pay-out ratio was belangrijker dan de houdbaarheid van de schuld.
    Het just in time principe dat efficiency verhogend zou moeten werken laat nu zijn schaduwkant zien.

    Bedrijven zien nu de gevaren van dat gevoerde beleid en zullen het managen van de werkelijke verdiensten van het bedrijf de FCF een grotere waarde toekennen waarbij de schuldproblematiek voor zover aanwezig bestreden zal moeten worden.

    Ook analisten hebben die draai al gemaakt met aan te geven dat cash genererende bedrijven de voorkeur verdienen met een extra pre voor de cash-rich bedrijven omdat daardoor houdbare aandeelhoudersuitkeringen gecontinueerd of opgestart kunnen worden.

    In die zin zijn aandelen Nestle, Microsoft en Apple toekomstbestendig.
    Anders ligt dat voor autofabrikanten, winkelvastgoed en banken.

    Voor TT ligt de situatie iets gecompliceerder.
    Ze zijn cash genererend en zijn zo cash-rich dat zij zelfs een totale jaaruitval kunnen overleven.

    Ze hebben echter alles ingezet op A&E en investeren daarin ongehoord veel.

    Waar je je voor de peiler Enterprise geen zorgen hoeft te maken ligt dat bij de tweede peiler Automotive volstrekt anders.
    Net name het (te) ver doorgevoerde principe van "just in time" zet de sector voor grote problemen naast de al hevige strijd die gevoerd moet worden om bestaansrecht zeker te stellen in de transitie van ICE naar EV ziet men zich nu geplaatst voor nog meer problemen waarbij er zeker een aantal het loodje zullen leggen indien de voorspellingen van een terugval in verkopen van 15% dit jaar bewaarheid worden.

    Ook voor TT zal dit grote gevolgen hebben voor de FCF waar men bij de afgifte van de outlook nog uitging van een stijging met 10-15% over de ontvangen omzet Automotive in 2019 ad 380 mio zal dit bedrag met 15% dalen.

    Een verschil van 25-30% over de te ontvangen omzet raakt de FCF met 95 tot 115 mio in het jaar 2020.

    Zulk een vermindering in FCF kan TT makkelijk dragen voor 1 of twee jaar vanwege haar rijkelijk gevulde kas maar men zal goed in kaart moeten brengen wat de langere termijneffecten zijn voor de klanten uit hun portfolio.

    Ik ben blij, dat FCF en daarmee de gefactureerde omzet centraal komt te staan bij de komende cijferpresentaties want dat zorgt er in ieder gaval voor, dat vermeende krimp in omzet van het toekomstige TT op een meer volwassen manier gevoerd zal worden dan tot op heden met de verwijzing naar IFRS omzetten.
  13. forum rang 5 VanillaSky 29 maart 2020 10:26
    quote:

    boem! schreef op 29 maart 2020 07:24:


    Dit virus heeft bij aandeelhouders gezorgd voor een bijna hartstilstand.

    Hoe kon het toch gebeuren dat het alom gepredikte verhaal van Tina en gratis geld zulk een grote leugen bleek te zijn.

    Maximale uitkeringen aan aandeelhouders was het devies en niemand maakte zich zorgen over de almaar opstapelende schulden bij de bedrijven.
    Kijk naar de pay-out ratio was het devies en FCF was een vies woord.

    Nu zien we de nadelige gevolgen van dat economische model.
    De pay-out ratio was belangrijker dan de houdbaarheid van de schuld.
    Het just in time principe dat efficiency verhogend zou moeten werken laat nu zijn schaduwkant zien.

    Bedrijven zien nu de gevaren van dat gevoerde beleid en zullen het managen van de werkelijke verdiensten van het bedrijf de FCF een grotere waarde toekennen waarbij de schuldproblematiek voor zover aanwezig bestreden zal moeten worden.

    Ook analisten hebben die draai al gemaakt met aan te geven dat cash genererende bedrijven de voorkeur verdienen met een extra pre voor de cash-rich bedrijven omdat daardoor houdbare aandeelhoudersuitkeringen gecontinueerd of opgestart kunnen worden.

    In die zin zijn aandelen Nestle, Microsoft en Apple toekomstbestendig.
    Anders ligt dat voor autofabrikanten, winkelvastgoed en banken.

    Voor TT ligt de situatie iets gecompliceerder.
    Ze zijn cash genererend en zijn zo cash-rich dat zij zelfs een totale jaaruitval kunnen overleven.

    Ze hebben echter alles ingezet op A&E en investeren daarin ongehoord veel.

    Waar je je voor de peiler Enterprise geen zorgen hoeft te maken ligt dat bij de tweede peiler Automotive volstrekt anders.
    Net name het (te) ver doorgevoerde principe van "just in time" zet de sector voor grote problemen naast de al hevige strijd die gevoerd moet worden om bestaansrecht zeker te stellen in de transitie van ICE naar EV ziet men zich nu geplaatst voor nog meer problemen waarbij er zeker een aantal het loodje zullen leggen indien de voorspellingen van een terugval in verkopen van 15% dit jaar bewaarheid worden.

    Ook voor TT zal dit grote gevolgen hebben voor de FCF waar men bij de afgifte van de outlook nog uitging van een stijging met 10-15% over de ontvangen omzet Automotive in 2019 ad 380 mio zal dit bedrag met 15% dalen.

    Een verschil van 25-30% over de te ontvangen omzet raakt de FCF met 95 tot 115 mio in het jaar 2020.

    Zulk een vermindering in FCF kan TT makkelijk dragen voor 1 of twee jaar vanwege haar rijkelijk gevulde kas maar men zal goed in kaart moeten brengen wat de langere termijneffecten zijn voor de klanten uit hun portfolio.

    Ik ben blij, dat FCF en daarmee de gefactureerde omzet centraal komt te staan bij de komende cijferpresentaties want dat zorgt er in ieder gaval voor, dat vermeende krimp in omzet van het toekomstige TT op een meer volwassen manier gevoerd zal worden dan tot op heden met de verwijzing naar IFRS omzetten.


    Eens martin, Enterprise zal vermoedelijk slechts licht geraakt worden. Maargoed gezien dat het kleinste onderdeel is (150-170mio op jaarbasis) is dat ook het minst relevant.

    De vraag is wat moet TT doen met deze effecten voor 2020, die vermoedelijk nog veel langer door etteren. We hebben het daarmee over enkele jaren en niet maanden.

    M.i. gaat de erosie in consumer een paar versnellingen hoger en denk dat daar gewoon geen herstel meer komt. Ook na de coronacrisis zal de wereld er mbt reizen/vakanties blijvend anders uit gaan zien. Daarnaast, eens in een flinke recessie, gaan met name consumenten uitgaven omlaag. Dus denk dat de eerdere prognoses consumer van 2020-2023 allemaal fors naar beneden moeten.

    Ik ga voor consumer nu uit van 150mio in 2020 (daarmee uitgaande van dat de wereld vanaf Juli uit lockdown gaat, wat wellicht te positief is) en een omzet van 110 mio voor 2021. Mij lijkt daarna met een zekere verdere daling consumer niet meer levensvatbaar na 2021, hoe zie jij dit?

    Voor automotive verwacht ik dat de lopende contracten fors naar beneden bijgesteld moeten worden, denk dat het orderboek zomaar enkele honderden mio kan dalen in FEB2021 wanneer we het overzicht krijgen. Alle orderboeken waren gebaseerd op prognoses dat de wereld normaal verder zou draaien, dat is nu anders.

    Ook voor 2020/2021 verwacht ik dat nieuwe aanwas héél mager zal worden omdat na deze crisis alle autobedrijven aan het infuus liggen en slechts met 1 ding bezig zijn - Overleven. De laatste snufjes en R&D worden even naar beneden geschoven op het lijstje totdat het gevaar geweken is. Dat zal zeker ook gelden voor Tesla, ik vraag me ten zeerste af of zij deze storm kunnen overleven.

    Feit hierdoor zal dus ook zijn, met neerwaartse bijstellingen van al binnengehaalde orders EN een mager nieuw orderboek voor 2020/2021 dat deze effecten wel enkele jaren doorwerken in de prognoses.

    Ben daarom ook héél benieuwd wat het Mgt besluit te doen. Men zat procentueel al ongekend hoog qua R&D ik denk echt dat ze flinke met de kaasschaaf over de BUs Automotive en Consumer moeten en denk dat ze dit ook gaan doen. Lijkt mij ook niet meer dan logisch want vraag me zelfs af of er genoeg werk is voor al het R&D personeel wanneer er complete vraaguitval is.





  14. forum rang 7 ketchup 29 maart 2020 11:00
    van een handelshuis - geen analist over TT

    denken dat het met de cash bij TT wel veilig zit voor de komende 2-3 jaar en gaan ervan uit dat 3.5 euro cash in het aandeel veilig is tot 2023 - dus voor FY20/21/22 gemiddeld 450mio cash in de beursnotering

    revenue voor 2020 de grote deuk naar 570 ( voornamelijk enorme hit op consumer en minder op automotive, licensing geen hit en gaat volgens schema )
    consumer permanent gebroken, automotive herstel voor FY21 onwards
    voor 2021 uitgaande van het overwinnen van dit virus denken terug voor omzet total sales) naar 650mio voor 2021 en 700 mio voor 2022
    de 1 miljard omzet die TT echt nodig heeft om eindelijk eens een behoorlijk resultaat neer te zetten blijft nog jaren weg en verschuift nu naar 2025 onwards , als dat nog in de picture staat, maar vinden het compleet onzinnig dat een bedrijf een 10 jaar outlook view geeft en hebben dit ook steeds geschreven in hun updates over TT, want externe factoren kunnen nu eenmaal een enorme invloed hebben en anders dan in een sector die in essentiële levensbehoefte voorziet zoals voeding/gezondheid/verzorging-hygiëne vinden ze dit een zinloze exercitie en enkel leuk als animatie voor de bühne

    opex (total recurring costs :R&D, Amortisation,Marketing,SG&A) voor FY20 @ 720 mio zakt wel naar 565mio FY21 , maar gaat daarna weer oplopen naar 620mio voor FY22

    net profit : FY20 (220) - FY21 (45) - FY22 (25) ( afgerond)
    EPS : FY20 ( 1.65) - FY21 ( 0.35) - FY22 (0.20)

    Adjusted EPS ( incl change in def rev) FY20 (0,10) - FY21 0.30 - FY22 0.35

    distorting factor is automated def rev ( length of the contract )

    automative def revenue on balance sheet
    FY20 350mio - FY21 475mio - FY22 575mio

    aanbeveling: wij kopen weakness.
  15. forum rang 5 Wereldbelegger 29 maart 2020 12:48
    Amerikaanse automerken krijgen het zwaar te verduren.

    Het had de grote comeback van de Amerikaanse internationale autoshow moeten worden. En dat was wel nodig ook, want de afgelopen jaren lieten automerken én bezoekers het steeds meer afweten. Maar het coronavirus gooit roet in het eten: de North American International Auto Show is definitief geannuleerd.


    www.ad.nl/auto/autoshow-detroit-geann...
  16. forum rang 7 boem! 29 maart 2020 13:53
    Consumer heeft zijn beste tijd als cash-cow erop zitten.

    Waar deze BU in 2019 en 2018 nog een Ebit kon tonen van 70 mio resp 63 mio bij 275 mio resp 315 mio omzet zal dit snel bergafwaarts gaan in 2020 and beyond.

    Echter deze unit blijft een positieve EBIT scoren voor TT in 2020 en 2021.

    De omzet in 2019 en die in 2020 en 2021 is als volgt weer te geven indien je uitgaat van volledig wegvallen van Autom Hardware en een krimp van 30% in HWCons:
    Omzet HW AUTOM 36 mio, 0 mio en 0 mio
    C&S Cons 58 mio, 50 mio en 40 mio
    HWCONS 161 mio, 115 mio en 80 mio

    Omzet 275 mio, 165 mio en 120 mio
    Marge 137 mio, 100 mio en 70 mio
    Opex 67 mio, 60 mio en 55 mio

    Ebit 70 mio in 2019 wordt een Ebit van 40 mio in 2020 en van 15 mio in 2021 omdat er nu eenmaal een ondergrens is aan kosten.

    Het is duidelijk dat Consumer in de uitfaseringsstand staat en dat dat process versneld wordt door het Coronavirus.

    In die zin accoord met jouw gedachten omtrent de trend in omzet Consumer.
    Van 275 mio in 2019 naar 165 mio in 2020 en 120 mio in 2021.
    Echter geen enkele reden voor paniek daar deze BU ook in 2020 en 2021 nog een netto winst weet op te schrijven van 32 mio en 12 mio.
    Ik voorzie voor Consumer hetzelfde lot van Autom Hardware toen die omzet als uitfaserend onder Consumer werd gehangen.

    Op het moment dat er geen goed ander huis buiten TT voor Consumer kan worden gevonden zal men deze Unit als uitfaserend onderdeel onder Automotive hangen om de Opex onder controle te houden.

    Blijft over de unit A&E waar alle hoop op is gevestigd binnen TT.
    De met deze unit behaalde ontvangen bedragen in 2017, 2018 en 2019 waren resp 382 mio, 446 mio en 541 mio.
    In het afgegeven vergezicht ging men uit van een CAGR van 15%.
    De prognose (voor Corona) gaf derhalve aan gefactureerde omzet A&E 541 x 1,15 = 625 mio aan ( Enterprise 185 mio en Automotive 440 mio).

    Ik voorzie voor Enterprise geen enkel probleem vwb omzet en handhaaf daarom mijn prognose voor dit onderdeel op 185 mio voor 2010 en 210 mio voor 2021.

    Anders ligt dat met Automotive en de omzet zal zwaar geraakt worden.
    Het aantal met TT-inside afgeleverde auto's zal zeker voor 2020 fors dalen.
    Deskundigen spreken over een daling met 15% in 2020.
    Het zo mij niet verbazen indien dat aantal voor 2020 met 25% wordt geraakt waarna 2021 daar nog een naijleffect van ondervindt ter grootte van 10%.
    Dus geen 440 mio in 2020 en 500 mio in 2021 maar 330 mio in 2020 en 450 mio in 2021.

    Dat geeft een gefactureerde omzetwaarde van A&E van 515 mio in 2020 en 660 mio in 2021.

    Totaal gefactureerde omzet TT 2020 680 mio en 2021 780 mio in 2021.
    Marge op deze omzet bedraagt 565 mio ( 83%) en 670 mio ( 86%).
    Met out of the pocket expenses van 780 mio-290 mio(D&A) + 30 mio (capex)= 520 mio is er voor de FCF geen vuiltje aan de lucht, waarbij ook de nettokosten van de aandelen-inkoop ad 22 mio moeiteloos kunnen worden geabsorbeerd.

    In die zin is er dus niet zoveel aan de hand INDIEN de markt voor Automotive in 2021 terugkeert op het eerder ingeschatte nivo.

    Met een terugval in Automotive van de vraag in 2020 met 25% zal een aantal van deze nu al in zwaar weer verkerende fabrikanten het nog moeilijker krijgen om hun hoofd boven water te houden.
    Wat verwacht TT van de levensvatbaarheid van haar bestaande portfolio.
    Wat verwacht men van de implementatiegraad mbt ADAS en SD waar zij nu haar investeringen voor pleegt.
    Gaat men vol gas door met R&D om te kunnen profiteren van het moment waar met name HERE het zwaar zal hebben om haar R&D uitgaven op peil te houden.
    Ook de overweging bij OEM's om nu in magere tijden maar snel te kiezen voor een werkbare oplossing kan Google en TT in de kaart spelen.

    Allemaal onzekere factoren waarbij met de presentatie van de 1q cijfers een eerste sluier wordt opgelicht hoe het mgt aankijkt tegen deze bijzondere situatie.
    Een ding is zeker de overtollige kas zal TT niet in paniek doen raken.






1.358 Posts
Pagina: «« 1 ... 62 63 64 65 66 ... 68 »» | Laatste |Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

TomTom Meer »

Koers 7,640   Verschil +0,02 (+0,20%)
Laag 7,590   Volume 220.396
Hoog 7,770   Gem. Volume 711.894
1 jun 2020 17:35
label premium

TomTom: Pijn bij Automotive

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium

Gerelateerde Video's

  1. video thumbnail

    Arend Jan Kamp over hoofdkantoren

    7 februari 2017 16:38 - Vimeo

  2. video thumbnail

    De fantasie in TomTom

    6 januari 2017 17:18 - Vimeo

  3. video thumbnail

    IEX Marketupdate met o.a. TomTom

    21 oktober 2016 15:33 - Vimeo

  4. video thumbnail

    Arend Jan Kamp over TomTom

    20 mei 2016 15:59 - Vimeo

 
Quotedata: Amsterdam realtime by Euronext, other realtime by Cboe Europe Ltd.   US stocks: by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15min delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by VWD Group Crypto data by Crypto Compare