Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Lightyear - de te dure Nederlandse symbiose auto

118 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Leefloon 10 januari 2020 00:30
    quote:

    ff_relativeren schreef op 9 januari 2020 21:20:

    de prijs is met € 150.000,- buitensporig.
    Teveel gedacht vanuit een techniek, zonder duidelijke doelgroep? Wie rijdt er heel vaak 400 tot 700 kilometer per dag in zo'n auto in en rond Nederland, en kan het maken om met een te duur en opvallend ding bij klanten aan te komen? Artiesten misschien.

    Voor dat geld zou je eerder kunnen denken aan €50.000 aanschaf en €100.000 bijdrage aan een netwerk van internationale, automatische accuwisselstations van het merk. Waar je naar binnen rijdt, gedurende een paar seconden je merkaccu's worden verwisseld voor opgeladen merkaccu's, en je meteen weer verder kunt. Dan zetten ze de zonnecellen maar op het dak van die gebouwtjes. Ik denk dat de €100.000 overdeven veel is voor een "daarna gratis, bijna onbeperkte actieradius", maar het gaat om het idee.
  2. forum rang 7 ff_relativeren 10 januari 2020 00:42
    quote:

    Leefloon schreef op 10 januari 2020 00:30:

    [...]
    Teveel gedacht vanuit een techniek, zonder duidelijke doelgroep? Wie rijdt er heel vaak 400 tot 700 kilometer per dag in zo'n auto in en rond Nederland, en kan het maken om met een te duur en opvallend ding bij klanten aan te komen? Artiesten misschien.

    Voor dat geld zou je eerder kunnen denken aan €50.000 aanschaf en €100.000 bijdrage aan een netwerk van internationale, automatische accuwisselstations van het merk. Waar je naar binnen rijdt, gedurende een paar seconden je merkaccu's worden verwisseld voor opgeladen merkaccu's, en je meteen weer verder kunt. Dan zetten ze de zonnecellen maar op het dak van die gebouwtjes. Ik denk dat de €100.000 overdeven veel is voor een "daarna gratis, bijna onbeperkte actieradius", maar het gaat om het idee.
    Juist ! Helemaal mee eens. De toepassing van elektrische wagens moet niet draaien op laadstations. Alle accu's van elektrische wagens moeten bij ieder tankstation omwisselbaar zijn voor volle accu's.

    1 klik om de oude accu uit de auto te halen, en 1 klik om een nieuwe accu er in te plaatsen.
    Afrekenen aan de kassa, en binnen 5 minuten weer onderweg !
    Dat zou de toekomst van alle elektrisch vervoer moeten zijn.
  3. Sir Cryptalot 10 januari 2020 00:47
    quote:

    ff_relativeren schreef op 10 januari 2020 00:42:

    [...]
    Juist ! Helemaal mee eens. De toepassing van elektrische wagens moet niet draaien op laadstations. Alle accu's van elektrische wagens moeten bij ieder tankstation omwisselbaar zijn voor volle accu's.

    1 klik om de oude accu uit de auto te halen, en 1 klik om een nieuwe accu er in te plaatsen.
    Afrekenen aan de kassa, en binnen 5 minuten weer onderweg !
    Dat zou de toekomst van alle elektrisch vervoer moeten zijn.

    Klopt, maar dan moeten alle accu’s uniform zijn. Idem het in- en uitlaadt mechanisme.
  4. forum rang 8 Leefloon 10 januari 2020 03:38
    Dat ik een merk noemde (van de autofabrikant), heeft ermee te maken dat er dan meer te garanderen is. Via een fabrikant, of samenwerkende fabrikanten. De kwaliteit van de accu's, en ook het wisselen. Zonder onmogelijke onderhandelingen over aantal, grootte, positie, patenten van de concurrentie en verschillende systemen per fabrikant.

    Het is misschien niet ideaal, en systemen kunnen later alsnog universeler worden, maar ik zou erop mikken dat je langs de snelweg bij e-Shell of zo met een Mercedes naar de Mercedes-box (of Duitse box, of Fiat-Mercedes-box, of ...) moet. Omdat Mercedes zo de hele populatie van eigen accu's kan managen en kan garanderen, maar niet wil dat jij je rotte Chinese Tesla-accu's er komt dumpen en er dan vandoor gaat met zo goed als nieuwe Duitse kwaliteitsproducten.

    Per automerk kan ik mij ook meerdere systemen voorstellen (voorladers, zijladers, onderladers, bovenladers, achterladers, grootte, hoogte, systeem, aantal, ...), maar zo'n "pitbox" herkent dat vermoedelijk zeer snel en helpt je ruimschoots binnen een minuut weer op weg.

    Ik zie geen noodzaak voor een enkel universeel systeem. Dan dwing je Tesla misschien om hun model te verlelijken, omdat Tesla de accu's in de kofferbak heeft en brede Peugeots de accu's in de deuren hebben zitten. Zoiets neigt naar één printerstandaard. Een mooi ideaal, maar in de praktijk lastig. Dan maar in een algemene inktwinkel naar het HP-schap, wanneer je een HP of fysiek compatibele printer hebt. Uiteindelijk zal het aantal verschillende systemen meevallen, en heb je waarschijnlijk meer variatie binnen één merk dat dat er hoofdmerken zijn. En anders zegt e-Shell wel dat ze het eigenwijze Subaru-systeem niet gaan ondersteunen, als een manier waarop de markt zichzelf corrigeert. Net zoals Shell nu ook niet alle types brandstoffen levert; voor je gerecyclede frituurvet of aardgasbus zul je meestal een andere leverancier moeten gaan zoeken.

    Voor vrachtverkeer lijken uniforme standaarden mij waarschijnlijker. Dan heb je het over grote (achterliggende) klanten, met veel macht, die gewoon overal terecht willen kunnen, en waar uiterlijke details en individuele smaak minder een rol spelen.
  5. forum rang 7 ff_relativeren 10 januari 2020 20:24
    De titel van dit draadje is : De te dure Nederlandse ..

    Lightyear wil naast haar dure model One (€ 150.000,-) ook met een goedkoper (€ 50.000,-) model komen. Ook hier zit Lightyear te hoog met haar prijs.

    Voor € 30.000,- is er bijvoorbeeld al een elektrisch aangedreven MG.
    www.nu.nl/auto/5994624/automerk-mg-te... .
  6. forum rang 10 voda 10 januari 2020 20:29
    Lightyear wil zonnewagen grootschalig gaan produceren

    De Lightyear One wordt voor het eerst aan het publiek getoond in de TheaterHangaar in Katwijk aan Zee.Foto: Jasper Juinen

    Het Brabantse Lightyear heeft nog geen enkel exemplaar van zijn exclusieve zonne-auto afgebouwd, maar werkt nu al een tweede model. Het nog jonge bedrijf, met 120 werknemers, wil vanaf 2023 in samenwerking met nieuwe partners tienduizenden auto's per jaar op de markt gaan brengen. Die ambitie uit de kersverse commercieel directeur, Johan Vos, afkomstig van de Amerikaanse autobouwer Tesla, in gesprek met het FD.

    Lightyear maakt elektrische auto's die naast een stekker ook stroom krijgen van zonne-energie. In juni presenteerde het bedrijf het langverwachte eerste prototype, de Lightyear One. Die elektrisch aangedreven auto kan op een batterij 600 tot 800 kilometer rijden, claimen de bouwers. Via het dak met zonnecellen is het mogelijk om op een goede zomerdag 50 tot 70 kilometer af te leggen. Van de One, die bijna €150.000 kost en naar verwachting in 2021 wordt geleverd, zijn er meer dan honderd in bestelling.

    Om de nieuwe ambities te bewerkstelligen, heeft Lightyear Vos als commercieel directeur aangetrokken, een voormalige senior director bij Tesla
    De onderneming wil nu ook een tweede, goedkoper model ontwikkelen. De prijs moet rond de €50.000 uitkomen, en de beoogde productieaantallen zijn fors hoger, tussen de 10.000 en 100.000 per jaar.

    Stella
    Lightyear is voortgekomen uit Stella, de zonne-auto waarmee de TU Eindhoven viermaal de World Solar Challenge won in de klasse voor meerpersoonsauto's. 'Maar het is geen start-up meer', zegt Vos. Het bedrijf is sinds augustus de bewoner van een gloednieuw pand op de automotive campus in Helmond. In een grote witte hal achter de kantoren wordt gesleuteld aan het enkele prototype, dat nu 'voor 80%' af is. Het oorspronkelijke idee was dat het bedrijf hier 1500 auto's van zijn eerste model zou assembleren. Dat worden er waarschijnlijk 500 minder, terwijl die productie ook grotendeels wordt uitbesteed.

    Voor de nieuwe plannen is veel geld nodig. Lightyear is in oktober naar de VS afgereisd om te praten met investeerders

    Om de nieuwe ambities te bewerkstelligen, heeft het bedrijf Vos als commercieel directeur aangetrokken, een voormalige senior director bij Tesla. Vos hield zich bij het autobedrijf van Elon Musk onder meer bezig met de introductie van de Tesla Model 3. Een jaar geleden hoorde hij voor het eerst over de auto op zonnecellen. 'Dat gaat nooit lukken dacht ik toen. Maar ik bleef ze volgen. Na de onthulling in juni wist ik: hier wil ik bij zijn en bijdragen aan de marktintroductie van de Lightyear.'

    De gedroomde grote aantallen wil het bedrijf niet alleen in Europa verkopen. Het bedrijf kijkt nadrukkelijk ook naar de Verenigde Staten, en Californië in het bijzonder. 'In Californië is veel zon, dus veel energie. Het aandeel van elektrische voertuigen neemt er ook significant toe. Die markt willen we niet links laten liggen', zegt Vos. De auto is in de VS ook enthousiast ontvangen. Zo heeft het Amerikaanse weekblad Time Magazine de Lightyear One uitgeroepen tot één van de beste innovaties van dit jaar.

    Investeerders
    Voor de nieuwe plannen is veel geld nodig. Het bedrijf is in oktober naar de VS afgereisd om te praten met investeerders. Daarbij komt het netwerk van Vos goed van pas. 'Hoewel de tickets al waren geboekt voor de komst van Johan', zegt Tessie Hartjes, marketingdirecteur en vanaf het begin betrokken bij het bedrijf. 'Maar het kwam mooi samen.'

    ‘In de Verenigde Staten zijn we bijvoorbeeld in gesprek met een partij die aan Tesla $500 mln heeft geleend’• Johan Vos

    Deze maand gaan de oprichters terug voor vervolgafspraken, wanneer het investeringsseizoen weer van start gaat. Lightyear zit nu midden in een investeringsronde om €30 mln op te halen. Voor het einde van 2020 staat een grotere ronde op het programma. 'We willen snelheid behouden', zegt Vos.

    In Europa is het investeringsklimaat conservatiever, merkt Lightyear. De fondsen zijn kleiner, de procedures tijdrovender en er wordt meer met subsidie gewerkt. 'Als de ontwikkelsnelheid beperkt is, word je ingehaald door de markt. Wij staan voor grote beslissingen, die snel moeten worden genomen. In de Verenigde Staten zijn we bijvoorbeeld in gesprek met een partij die aan Tesla $500 mln heeft geleend. Dat zijn grote stappen en onvergelijkbare bedragen met hier in Europa.'

    'Veel kennis aanwezig'
    Lightyear wil niet weg uit Nederland, benadrukken Vos en Hartjes. 'We hebben ons niet voor niets op de automotive campus in Helmond gevestigd. Niet alleen vanwege de nabijheid van de TU Eindhoven, maar hier zijn ook veel technologiebedrijven en kennis aanwezig.'

    Vos heeft bij Tesla van dichtbij meegemaakt wat het betekent als een autobouwer alle onderdelen zelf wil maken. 'Dat is ontzettend kapitaalintensief.' Liever kiest het bedrijf nu voor samenwerking met autobouwers en toeleveranciers. Ook in Nederland, waar al met onder meer VDL Nedcar is gesproken. 'Met de juiste partners kunnen we veel sneller, veel groter denken. We willen vanaf 2023 echt opschalen', zegt Vos.

    fd.nl/ondernemen/1328912/lightyear-wi...
  7. forum rang 7 ff_relativeren 11 januari 2020 19:11
    Opgepast voor publieke (stroom)laadpalen ..

    Als u prijsbewust uw elektrische wagen wilt opladen, vermijdt u best publieke laadpalen. U betaalt er gemiddeld 6,3 euro om - met een gewone oplaadsnelheid - stroom voor 100 kilometer te tanken, blijkt uit een test van de mobiliteitsclub VAB in 2019. Verkiest u een snellader, dan betaalt u 11,7 euro voor een laadbeurt waarmee u 100 kilometer ver komt. In dat geval komt u duurder uit dan met een dieselauto.

    bron : www.tijd.be/ondernemen/auto/stroom-ta... .
  8. forum rang 10 voda 27 april 2021 10:52
    Samenwerking Lightyear en Bridgestone: speciale banden voor elektrische auto op zonne-energie

    Lightyear, de Nederlandse fabrikant van de elektrische auto op zonne-energie Lightyear One, heeft een samenwerkingsverband met Bridgestone. De bandfabrikant heeft een speciale autoband voor de auto ontwikkeld.

    Bridgestone heeft zijn lichtgewicht en milieuvriendelijke ENLITEN-technologie toegepast op de Turanza Eco-banden die speciaal voor Lightyear zijn ontwikkeld. De banden hebben een zeer lage rolweerstand en een lichter gewicht.

    Actieradius
    De banden leveren volgens de 2 bedrijven een aanzienlijke bijdrage aan de efficiëntie van de auto, zodat de batterij langer meegaat, de actieradius zo groot mogelijk is en het milieu minder wordt belast.

    Uit recent onderzoek van Bridgestone is gebleken dat bijna 50 procent van de Europese automobilisten overweegt een volledig elektrische auto aan te schaffen. Daarentegen is 37 procent daar nog steeds sceptisch over vanwege zorgen over de efficiëntie en de beperkte actieradius.

    Lightyear One pakt deze bezorgdheid aan door een actieradius van 725 kilometer te bieden. Tegelijkertijd is de auto volgens de fabrikant tot 3 keer energiezuiniger dan alternatieve elektrische voertuigen die momenteel op de markt zijn. Het voertuig wordt rechtstreeks door de zon opgeladen via een zonnedak. Hierdoor wordt de CO2-uitstoot en de laadbehoefte van de gebruiker tot een minimum beperkt en de efficiëntie gemaximaliseerd. Lightyear One verschijnt in het tweede kwartaal van 2021 op de testbaan en is aan het eind van het vierde kwartaal commercieel verkrijgbaar.

    10 procent lichter
    Voor de Turanza Eco-banden heeft Bridgestone voor het eerst de revolutionaire lichtgewicht ENLITEN- en ologic-technologieën zijn gecombineerd. Deze technologieën zorgen voor gewichtsreductie door het gebruik van minder grondstoffen tijdens het productieproces. Bovendien wordt de rolweerstand verlaagd door een innovatief profiel, grotere diameters, hoge bandenspanning en een slank ontwerp.

    Door de lage rolweerstand van de banden kan Lightyear One ook van een lichtere accu profiteren. In vergelijking met alternatieve Bridgestone specifieke banden voor elektrische auto’s zijn de Turanza Eco-banden dusdanig ontworpen om de actieradius te vergroten, wat neerkomt op een equivalente gewichtsvermindering van meer dan 90 kilogram . Naast het feit dat Lightyear One verder kan rijden tussen 2 laadbeurten, is de verspreiding van silica van de band verbeterd door een nieuwe mengtechnologie toe te passen. Het totale gewicht van de band per voertuig is met 3,6 kilogram – ongeveer 10 procent – verminderd, zonder dat dit ten koste gaat van de kilometrage en grip.

    Door Els Stultiens

    solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie...
  9. [verwijderd] 27 april 2021 17:51
    De Lightyear One is bedacht door techneuten maar zo werken de grote autofabrikanten niet. Bij de grote autofabrikanten werken ze vanuit de marketing. Ze weten dan precies voor welke doelgroep en in welk prijssegment de auto moet worden ontwikkeld. Bij Lightyear hebben ze eerst de auto ontwikkeld en daarna hebben ze uitgerekend wat de auto moet gaan kosten. Weinig kans dus op succes.
  10. [verwijderd] 27 april 2021 18:12
    De zonnecellen die ze bij Lightyear gebruiken zijn van silicium en dat is conventionele technologie. Het gebruik van OPV (organic photovoltaic cells) hebben ze bij Lightyear dus niet overwogen. Mitsubishi Chemical heeft OPV ontwikkeld die je onzichtbaar kunt intergreren in een auto
  11. [verwijderd] 28 april 2021 04:50
    quote:

    ff_relativeren schreef op 9 januari 2020 21:20:

    Lightyear is het merk. One is de modelnaam. Het koetswerk is fraai, maar de prijs is met € 150.000,- buitensporig. De Lightyear One rijdt op elektriek en op zonnecellen :

    www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/lightye... .

    Er staan nu 100 in bestelling en dat is niet zo veel om de kosten van de ontwikkeling terug te verdienen.
  12. [verwijderd] 1 mei 2021 06:02
    quote:

    ff_relativeren schreef op 9 januari 2020 21:20:

    Lightyear is het merk. One is de modelnaam. Het koetswerk is fraai, maar de prijs is met € 150.000,- buitensporig. De Lightyear One rijdt op elektriek en op zonnecellen :

    www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/lightye... .

    Nederland heeft nooit een autoindustrie kunnen opbouwen vanuit de historie. Wat er is geweest is ook allemaal weer verdwenen. Grote kans dat Lightyear ook weer gaat verdwijnen.
118 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 867,65 +0,27%
EUR/USD 1,0676 +0,05%
FTSE 100 7.885,01 +0,47%
Germany40^ 17.800,80 +0,17%
Gold spot 2.379,02 +0,76%
NY-Nasdaq Composite 15.683,37 -1,15%

Stijgers

Air Fr...
+2,61%
AZERION
+2,05%
B&S Gr...
+1,76%
Arcelo...
+1,49%
EXOR NV
+1,39%

Dalers

Pharming
-8,59%
PostNL
-4,40%
ASMI
-3,41%
Accsys
-2,69%
BESI
-2,49%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links