Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Inloggen

  • Geen account? Registreren

Wachtwoord vergeten?

Aandeel Sif Holding AEX:SIFG.NL, NL0011660485

  • 14,760 17 sep 2021 17:35
  • -0,140 (-0,94%) Dagrange 14,760 - 15,080
  • 68.154 Gem. (3M) 19K

Sif Holding 2020

154 Posts
Pagina: «« 1 ... 3 4 5 6 7 8 | Laatste | Omlaag ↓
  1. Slnc 20 november 2020 16:54
    'Europese windplannen zijn next level'
    'Hartstikke mooi' vindt Fred van Beers de Europese plannen voor wind op zee. Hij is topman van Sif, een bedrijf dat funderingen maakt voor deze enorme apparaten. 'Dit vraagt nog een tandje erbij. Van alle partijen.' Volgens hem zullen bedrijven, overheden en netbeheerder nog meer met elkaar moeten samenwerken om de voorspelde groei aan te kunnen.

    De Europese Commissie wil dat over dertig jaar 300 gigawatt aan windenergie van zee komt, zo werd donderdag bekend. Nu staat er zo'n 12 gigawatt in de wateren van de Europese Unie. Brussel heeft berekend dat €800 mrd nodig is om alle vergezichten ook werkelijkheid te laten worden. Dat geld moet voornamelijk uit de markt komen.

    Monopiles
    Van alle Nederlandse beursfondsen profiteert Sif misschien nog wel het meeste van deze Europese ambities. Althans: de verdiensten van het bedrijf uit Roermond zijn vrijwel een-op-een te koppelen aan windparken. Want de kerntaak van Sif is het maken van 'monopiles'. Dat zijn kolossale metalen pilaren die rechtop in zee worden neergezet, waar dan een turbine op wordt bevestigd.

    Een enorme toename van het aantal gigawatt — één gigawatt kan ongeveer een miljoen huishoudens van stroom voorzien — betekent fors meer werk voor Sif. Want er zullen ook meer turbines moeten worden geplaatst. En dus ook meer monopiles.

    13 megawatt
    Hoewel? Turbines worden groter. Sif gaat monopiles leveren aan windpark Doggersbank, de eeuwenoude favoriete visplek van de Nederlandse haringvloot. Daar komen over zeven jaar turbines van 13 megawatt. Ter vergelijking: in windpark Amalia, dat drieënhalf jaar geleden werd geopend, staan turbines van 4 megawatt.

    Het is dus niet zo dat een verdubbeling van het opgewekte vermogen, ook een verdubbeling is van het aantal monopiles. 'Misschien is dat een vermenigvuldigingsfactor anderhalf, of 1,3. Maar nog steeds is er groei', zegt Van Beers. 'We maken monopiles voor dieper water.'

    Samenwerking
    Maar de doelstellingen voor de komende drie decennia vragen vooral een grotere samenwerking van alle betrokken overheden en bedrijven, vindt de topman. Europese regels moeten zo veel mogelijk strakgetrokken worden, zodat bijvoorbeeld vergunningen in alle landen hetzelfde zijn.

    ‘De hele sector moet scherp aan de wind varen om winstgevend te zijn’
    Fred van Beers, topman Sif
    'De hele sector moet scherp aan de wind varen om winstgevend te zijn', zegt Van Beers. 'Nu staat de rente op nul, dus zijn de financieringslasten laag. Maar dat lijkt me uiteindelijk niet gezond. En met dit soort groeiambities, krijg je ook andere investeringen.'

    Opslag
    Concreet hoopt hij dat de grote spelers uit de industrie bij elkaar komen. Van Beers: 'Er zijn bijvoorbeeld maar een paar turbinebouwers, dus zo groot is deze sector ook weer niet.' Deze bedrijven, samen met de netbeheerders en afgevaardigden van de politiek, zouden zich dan alvast moeten richten op de fysieke knelpunten die de enorme hausse aan elektriciteit hoe dan ook met zich meebrengt. 'Want de grootste hobbel is het opslag en transport van energie.'

    Daar moeten plannen voor komen, vindt Van Beers, en uiteindelijk ook infrastructuur: kabels en leidingen. Waterstof wordt alom gezien als een van de beste manieren om het overschot aan stroom tijdelijk op de slaan. De elektriciteit wordt omgezet in waterstof, wat op een ander moment weer in elektriciteit kan worden omgezet. Daarnaast kent waterstof een scala aan toepassingen in transport en industrie. Alleen: op dit moment is het amper beschikbaar.

    Wapenwedloop
    Toch vormen de steeds grotere turbines wel degelijk een hoofdbreken. Turbines worden hoger, bladen worden langer, de bouwwerken in hun geheel zwaarder. Het is een soort wapenwedloop voor ingenieurs, waarbij ze stoeien met de natuurkundige grenzen, weet Van Beers. Dat raakt ook Sif.

    ‘De hijscapaciteit van kranen, de hoogte van de hallen, dat zijn allemaal zaken waar er tegenaan lopen’
    Van Beers
    'De diameter van de monopiles wordt groter. Dat maakt de wijze van produceren weer lastiger. De hijscapaciteit van kranen, de hoogte van de hallen, dat zijn allemaal zaken waar er tegenaan lopen. En wij niet alleen, dat geldt voor de hele industrie.'

    Next level
    Want het scheelt nogal of een hal van vier meter moet worden opgehoogd naar zes meter, of van negen meter naar elf meter, zegt Van Beers. 'Dat laatste is veel duurder. Maar het zijn wel zaken waar de hele industrie naar kijkt.' De fabrikanten van bladen, de fabrikanten van gondels, en dus ook de maker van monopiles uit Roermond: allemaal zullen ze doorrekenen hoe ze hun productieproces moeten aanpassen op de nog weer grotere turbines.

    En dat hangt toch allemaal samen met de plannen van Europa: 300 gigawatt aan wind op zee in 2050. Van Beers: 'Dat is echt next level.'
  2. ArSee 1 december 2020 08:38
    Opnieuw klapper voor Sif Roermond
    MARC VAN DE VEN30 NOVEMBER 2020
    NIEUWS
    Een half jaar geleden kreeg Sif zijn grootste opdracht ooit, maar nu is nog een grotere vis binnengehaald. De Roermondse fabrikant van stalen funderingspalen voor windmolens op zee gaat meebouwen aan een Brits windpark in de Noordzee.

    In totaal gaat Sif 190 zogenoemde monopiles bouwen voor de Dogger Bank Wind Farm voor de kust van Yorkshire. Het is de bedoeling dat het windpark in 2023 begint met de stroomproductie. Het project bestaat uit drie fases. Als die klaar zijn, zal het park circa 6 miljoen huishoudens voorzien van elektriciteit. Sif haalde de order binnen samen met Smulders Projects Belgium. Sif levert de fundering van de windmolens, Smulders zorgt voor de afwerking en testen.

    Nederland
    In juni kondigde Sif al aan dat het mee gaat bouwen aan Hollandse Kust Zuid 1-4, dat op 18 kilometer van de kust tussen Den Haag en Zandvoort komt te liggen. Voor dat project levert Sif alle 140 monopiles.

    www.wijlimburg.nl/nieuws-overzicht/op...
  3. hjk2 2 december 2020 23:43
    Goed nieuws

    SIF had de opdracht van Vineyard al, maar project kwam op losse schroeven te staan:
    www.offshorewind.biz/2019/12/17/sif-r...

    Met de GE is er al samen gewerkt:
    www.portofrotterdam.com/en/news-and-p...

    En met GE als leverancier is kans op steun van de nieuwe president voor Vineyard groter:
    www.reuters.com/article/us-vineyard-w...

  4. forum rang 10 voda 10 december 2020 08:44
    Schroders vergroot stemrecht in Sif

    FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
    SIF Holding
    16,62 0,00 0,00 % Euronext Amsterdam

    (ABM FN-Dow Jones) Schroders heeft een groter stemrecht in Sif Holding gemeld. Dit bleek uit een melding in het kader van de Wet op het financieel toezicht, gedateerd op 3 december 2020.

    Schroders meldde een stemrecht van 3,02 procent, zonder kapitaalbelang. Dit stemrecht wordt middellijk reëel gehouden.

    Op 10 april 2018 meldde Schroders nog een stemrecht van 2,93 procent, eveneens zonder kapitaalbelang.

    Wet op het financieel toezicht

    De melding valt onder de Wet melding zeggenschap, die sinds 1 januari 2007 onder de overkoepelende Wet op het financieel toezicht valt. Volgens deze wet moeten aandeelhouders met een belang groter dan 3 procent elke wijziging in hun belang melden bij het overschrijden van de volgende drempelwaarden: 3, 5, 10, 15, 20, 25, 30, 40, 50, 60, 75 en 95 procent. Dit geldt zowel bij het opbouwen als het afbouwen van een belang.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
  5. forum rang 10 voda 21 december 2020 17:48
    Sif levert monopiles aan Van Oord

    FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
    SIF Holding
    15,40 -0,40 -2,53 % Euronext Amsterdam

    (ABM FN-Dow Jones) Sif heeft een overeenkomst getekend voor de bouw van 70 monopiles voor Van Oord. Dit maakte de Roermondse funderingsspecialist maandag nabeurs bekend, zonder financiële details te noemen.

    De monopiles zijn bedoeld voor het offshore windpark Hollandse Kust Noord, dat Van Oord in opdracht van CrossWind ontwikkelt. CrossWind is een joint venture tussen Shell en Eneco.

    Sif zal in 2022 met de bouw van de monopiles beginnen.

    CEO Fred van Beers sprak van een waardevolle opdracht, die al in het orderbook stond aangemerkt als een project waarover exclusieve gesprekken werden gevoerd. "De opdracht levert een belangrijke bijdrage aan een stabiele order backlog tot halverwege 2023", aldus de topman.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
  6. hjk2 21 december 2020 19:14
    Van Oord had de opdracht gekregen in juli:
    www.vanoord.com/nl/nieuws/2020-van-oo...


    Volgende project om binnen te halen voor SIF: Sofia. Hierover voert SIF ook reeds exclusieve onderhandelingen volgens de presentatie over 2020 H1. Van Oord is er al net voor gecontracteerd:

    www.vanoord.com/nl/nieuws/2020-rwe-ki...
  7. hjk2 21 december 2020 19:58
    Laatste project waarvoor SIF volgens 2020H1 presentatie exclusieve onderhandelingen voert, betreft Courseulles.
    Zelfde potentiële opdrachtgever als St Nazaire : Eiffage Metal.
    Als die binnen komt, zou SIF aan 2 van de 3 projecten van EDF aan de Noord Franse kust hebben meegedaan.
    Beslissing wordt eind dit jaar, begin 2021 voorzien.
    Geeft allemaal veel vertrouwen voor de toekomst van SIF.

    www.rechargenews.com/wind/deme-and-ei...
  8. forum rang 10 voda 22 december 2020 09:06
    Sif wil KCI the engineers overnemen

    FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
    SIF Holding
    15,96 0,56 3,64 % Euronext Amsterdam

    (ABM FN-Dow Jones) Sif Holding heeft een overeenkomst bereikt met Royal IHC over de overname van KCI the engineers. Dit maakte de Roermondse funderingsspecialist dinsdagochtend bekend, zonder financiële details te noemen.

    De definitieve overeenkomst is nog afhankelijk van het boekenonderzoek. Afronding van de overname wordt voorzien in het eerste kwartaal van 2021.

    Sif sprak van een "belangrijke volgende stap" in de ontwikkeling van het bedrijf om geïntegreerde totaaloplossingen te bieden op het gebied van monopiles voor windmolenparken.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
  9. forum rang 10 voda 22 december 2020 13:33
    Scheepsbouwer Royal IHC verkoopt ingenieursbureau aan het Roermondse Sif
    Tjabel Daling 10:32

    Scheepsbouwer Royal IHC gaat ingenieursbureau KCI verkopen aan het Roermondse Sif SIFG€16,38+6,36% , de beursgenoteerde bouwer van funderingen voor windmolens op zee. Beide partijen hebben dinsdag bekendgemaakt dat er een akkoord is bereikt over de acquisitie.

    De scheepsbouwer en leverancier van geavanceerd baggermaterieel had het Schiedamse ingenieursbureau KCI in januari 2018 ingelijfd. Royal IHC nam KCI destijds over van het beursgenoteerde offshorebedrijf Oceanteam ASA, het Noorse moederbedrijf van KCI.

    De overname moet in het eerste kwartaal van 2021 worden afgerond. Afronding van de deal is onder meer afhankelijk van het boekenonderzoek. De ondernemingsraden van beide bedrijven zijn over de voorgenomen transactie ingelicht en kunnen daarover advies uitbrengen. Financiële details zijn niet bekendgemaakt.

    Banenverlies
    Voor Royal IHC maakt de verkoop van het Schiedamse ingenieursbureau onderdeel uit van een grootschalig reorganisatie- en herstructureringsplan. De Zuid-Hollandse scheepsbouwer maakte vorig maand bekend dat zo’n 1100 werknemers hun baan verliezen, bijna een derde van het totale personeelsbestand.

    Toen werd ook gezegd dat enkele bedrijfsonderdelen zouden worden verkocht. Alles wat niet tot de kern behoort, kon in de verkoop of zou worden gesloten.

    Daarbij gaat het om onder andere GranIHC, een deelname van 50% in Brazilië. Dit bedrijf richt zich op onderhoud in de maritieme sector. Daarnaast zette de scheepsbouwer de ingenieursbureaus Vuyk en KCI te koop.

    De ingrijpende sanering is noodzakelijk, omdat het concern sinds vorig jaar zwaar in de problemen zit door verlieslatende scheepsbouwprojecten.

    Eerder dit jaar redden de Staat, de banken en een groep van bedrijven in een gezamenlijke reddingspoging Royal IHC van de ondergang. Een herkapitalisatie voorkwam op het nippertje een faillissement.

    Reuzenradprojecten
    KCI levert technische oplossingen voor de olie- en gasmarkt, maar is ook actief in de windenergiesector en was ook betrokken bij grote reuzenradprojecten in New York en in Dubai. Het project in New York werd overigens in 2017 stilgelegd nadat de verantwoordelijke Nederlandse bouwcombinatie Mammoet Starneth in conflict kwam met de opdrachtgevers. KCI, dat circa honderd werknemers heeft, is momenteel onder meer betrokken bij een groot offshore-windproject in Zuid-Korea.

    Volgens topman Fred Beers van Sif sluiten de activiteiten van het Roermondse bedrijf en KCI nauw op elkaar aan.

    fd.nl/ondernemen/1368505/scheepsbouwe...
154 Posts
Pagina: «« 1 ... 3 4 5 6 7 8 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

Sif Holding Meer »

Koers 14,760   Verschil -0,14 (-0,94%)
Laag 14,760   Volume 68.154
Hoog 15,080   Gem. Volume 19.046
17 sep 2021 17:35
label premium

Winstgevendheid Sif boven verwachting

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links