Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

TomTom juli 2019. Mooi weer of weer mooi.

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
1.536 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
NewKidInTown
0
quote:

De Roze Ridder schreef op 25 jul 2019 om 18:50:


Ik mis Riet van Milt..


Ben je op zoek ....
trend follower
0
quote:

boem! schreef op 23 jul 2019 om 15:15:


[...]

64% afwijking lijkt een groot verschil.

Met een marge van boven de 70% levert iedere 25 mio overschrijding aan omzet al 17,5 miljoen marge op en aan welke afwijking denk jij voor 2019 tov de outlook?
Daarnaast is de verlaging van 10% naar 9% direct al terdiscussie gesteld door Taco en HG.

64% lijkt veel indien je het echter terugbrengt tot nominale waarden is 41 mio net zo veel meer.

Jouw target van max 75 mio wordt al overtroffen indien de omzet zou stokken bij 725 mio.


allereerst sorry vanwege mijn late reactie.
De omzetverhoging komt ook met name door meevallende consumer, dat is tevens omzet met lagere marges. Daarnaast vloeit niet alle omzet direct naar de vrije kasstroom. Dus het is lastig voorspellen o.b.v. jouw redenering dat alle omzet direct naar de vrije kasstroom vloeit.

Ik ga uit van een omzet tussen de 700-725 mln, waarbij ik uitga dat de FCF yield t.o.v. de omzet uitkomt rond de 10%.
NewKidInTown
0
Zonebourse geeft op dit moment toch wat lager aan dan het slot in A'dam. Belooft geen stijging voor morgen, zou ik zeggen.
Maar ja, wat is 1 dagje lager vergeleken met 2035 van GB ?

Beursbreed lager morgen zo lijkt het, als ik mijn gouden bol goed bekijk.
nonserver
0
Zonebourse geeft alleen een iets lagere koers omdat vs is weg gezakt iets. Zegt helemaal niets kiddie boy.
NewKidInTown
0
DJI lager, AEX lager, AMX lager, eigenlijk alles een neerwaartse druk. Behalve de shorts en de vix long.
vCalker
0
quote:

NewKidInTown schreef op 25 jul 2019 om 21:04:


DJI lager, AEX lager, AMX lager, eigenlijk alles een neerwaartse druk. Behalve de shorts en de vix long.


Behalve Alphabet, Starbucks en Intel. Om maar een paar te noemen
boem!
0
quote:

trend follower schreef op 25 jul 2019 om 19:36:


[...]

allereerst sorry vanwege mijn late reactie.
De omzetverhoging komt ook met name door meevallende consumer, dat is tevens omzet met lagere marges. Daarnaast vloeit niet alle omzet direct naar de vrije kasstroom. Dus het is lastig voorspellen o.b.v. jouw redenering dat alle omzet direct naar de vrije kasstroom vloeit.

Ik ga uit van een omzet tussen de 700-725 mln, waarbij ik uitga dat de FCF yield t.o.v. de omzet uitkomt rond de 10%.


Bedankt voor je inhoudelijke reactie.

Uit jouw reactie blijkt, dat ook jij opwaarts potentieel ziet in vergelijking met de outlook voor de FCF..

Outlook 9% van 700 63 mio.
Jij 10% van 700-725 mio 72,5 mio.
Ik 14% van 745 mio 104 mio.

Je ziet dat de operationele omzet veel hoger ligt dan de gerapporteerde omzet door het vormen van het stuwmeer aan deferred; daaraan dankt TT mede haar positieve FCF.
Dit proces zal zeker afnemen omdat die uitgestelde omzet op enig moment wordt overvleugeld door de vrijval vanuit die pot.
Daar met name Automotive verantwoordelijk is voor het verschil tussen operationele en gerapporteerde omzet is deze extra door TT gegeven info zinvol.
Met ingang van 2016 is TT sneller gaan afschrijven waarbij amortization gecombineerd met depreciation de Capex overschrijdt en de Intangible assets daardoor zakken in boekhoudkundige waarde.
Daar doet men nu een flinke schep bij op waardoor het aanvoelt als een impairment die men neemt via de normale verlies- en winstrekening.

De 290 mio aan D&A staat in schril contrast met de Capex van 55 mio uit diezelfde outlook.
Ik denk dat het uiteindelijke verschil geen 235 mio maar 210-220 mio bedraagt waardoor de FCF uit de outlook alleen al vanuit dit perspectief met 15-25 mio stijgt.
Beperktedijkbewaking
2
quote:

Koos99 schreef op 25 jul 2019 om 15:36:


[...]
...
Unbilled revenu is (aldus IR)
What is meant by unbilled revenue is service that has been supplied, yet due to contract, can only be billed in a certain period.
Oftewel TomTom heeft deze omzet reeds 'recognised' maar wordt voor de operationele omzet er weer vanaf getrokken (wat ik me kan voorstellen). [1]

Deferred revenu, dat wordt als volgt uitgelegd [...] :
Before new contract assessment:
- From the total map contract value, 75% is recognised during the sell-on period and 25% during the service period [2]
- The sell-in period is spread over as a straight line revenu constraint (e.g. in case of a 5 year period, it will be recognised over 60 months) [3]
- The lower of either the cumulative royalties or the straight line revenu is recognised [4]
- In the illustration, royalties were recognised up to the point in which it became higher than the straight line constraint
- At that point, the excess royalties above the straight line constraint needs to be booked as deferred revenu. [5]

New contract assessment
- The volume forecasted for future years increased due to higher production, take rates and new car lines - significantly increasing the total contract value [6]
- This resulted in a new, higher straight line revenu constraint
- Which caused the immediate release from the balance sheet to the P&L of the royalties that had been previously deferred based on the straight line constraint [7]


Deferred revenu is gefactureerde omzet die boven the straight line revenu ligt. Deze omzet is dus niet recognised maar wel operational
Unbilled revenu is al wel geleverd, is dus ook recognised, maar nog niet gefactureerd.

Bedankt voor het delen van de informatie. Iets dergelijks is door Taco ook in een cc gezgd, maar dit antwoord is iets vollediger. Toch heb ik nog wel enkele vragen. Dus alvorens er echt uitgebreid op in te gaan, eerst maar wat vragen en opmerkingen.

[1]: Waarom kan je je dat wel voorstellen? Is het wel zo logisch? Gefactureerde maar nog niet betaalde recognised omzet trek je toch ook niet af van de operationele omzet? We hebben hier niet met een dubieuze debiteur te maken, dus 'unbilled' gaat toch 'billed' en vervolgens betaald worden?
En waar staat eigenlijk letterlijk dat unbilled ook recognised is? (Zie ook punt 4)

[2]: In het volgende punt heeft men het over 'sell-in period'. Ik neem aan dat dit een typefout is en ze er hetzelfde mee bedoelen?

[3]: De 'straight line revenu constraint' is dus een rechte lijn die bij het ingaan van het contract begint bij 0 en dan in 5 jaar oploopt naar 75% van de contractwaarde?

[4]: Wat bedoelen ze hier precies met royalties? Daadwerkelijk ontvangen betalingen? Maar waar verschijnt 'unbilled' dan in dit verhaal?
Is unbilled revenue het verschil (indien > 0) tussen de bovengenoemde 'straigt line' en de cumulative royalties? Maar dat zou volgens deze regel niet 'recognised' worden, in tegenstelling tot wat jij veronderstelt.
Of bedoelt men met unbilled gewoon nog niet ontvangen royalties waar TT volgens het contract (en niet perse volgens TT's zelfbedachte straight line) recht op heeft en daarom recognised zijn, maar die nu nog niet gefactureerd mogen worden? Dan begrijp ik niet dat unbilled niet meetelt in de operational revenue.

[5]: Dit klopt en begrijp ik, het is gewoon de definitie van deferred (betaald maar 'omzet' nog niet geleverd).

[6]: Dit betrof dus een volgende 'staffel'.

[7]: Door betere vooruitzichten voor het automodel snellere vrijval van eerder gedeferde (en betaalde) omzet. Begrijp ik ook.


Graag je gedachten over eea, bij voorbaat dank. Andere reacties ook welkom (@boem! of @justin wellicht?)
Eén ding heb ik alvast geleerd: mijn eerdere beweringen "alles wordt bij aanvang contract gedeferred" en "tegenover unbilled staat per definitie deferred" kloppen niet.
We leren langzaam bij ...

NewKidInTown
0
Als ik dit allemaal zo lees, begin ik me toch af te vragen: zou er over de resultaten van andere toeleveranciers van automotive ook zo veel onzekerheid heersen ?
Vive tu vida positivamente
4
Vive tu vida positivamente
2
quote:

TomTom12 schreef op 26 jul 2019 om 08:15:


pre -4,23% !!



Vriend van Newkid of zelfs zelfde persoon?!
NewKidInTown
0
quote:

TomTom12 schreef op 26 jul 2019 om 08:15:


pre -4,23% !!


komt meestal goed overeen met dagslot.

Ik zou daar geen verregaande conclusies aan willen verbinden, die pre-koersen. Soms gaat het hoger, soms gaat het lager.
Wel lijkt er enige onzekerheid in de markten te sluipen, getuige het onrustig heen en weer gespring van de CBOE-VIX ("fear-index").
Vive tu vida positivamente
0
Een bestens order van 8100 in de laat gaat opening in het zeer dunne boekje bepalen.
Laat je niet foppen, zet je eventuele stoploss ordrrs niet te scherp of zelfs uit, we kennen het dagelijkse patroon, eerst dalen en daarna weer dik omhoog!
NewKidInTown
0
quote:

PHJ schreef op 25 jul 2019 om 13:04:


Ben benieuwd hoe je dan bedrijvan als Tesla waardeert

Wat ik al zei, heb er weinig zicht op. Moet je even kijken in het TA-draadje van Tostrams, hij wijdt er aandacht aan:

"TA: Tesla total loss (III)

Tesla was donderdag een van de grootste dalers op Wall Street. Technisch heeft het aandeel begin dit jaar al flinke schade opgelopen; het blijft volatiel.

De koers van Tesla kelderde donderdag op Wall Street met ruim 13 procent. O.a. het onverwachte vertrek van technologiedirecteur Straubel, een van de oprichters van Tesla, viel beleggers rauw op hun dak. Ook het tweedekwartaalverlies woog zwaar op de koers.

Ik heb hier eerder aangegeven dat Tesla's batterijen rap leeglopen en dat het aandeel technisch rijp voor de sloop is......"

www.iex.nl/Column/482892/TA-Tesla-tot...

Nogmaals niet mijn woorden, maar dit kan bij ieder aandeel gebeuren, zeker in de tech-sector.
Dutchy Ron
0
F.D. 27-7-19

Corinne Vigreux
mede-oprichter TomTom en oprichter Codam College

Gezocht: een visie op kunstmatige intelligentie

In Nederland zijn Philips en TomTom dé twee bedrijven die substantieel in AI investeren en het al op grote schaal toepassen. TomTom heeft in Europa zo'n 300 datawetenschappers in dienst. We passen AI toe bij het geven van verkeersinformatie en het ontwikkelen van autonoom rijden. TomTom focust vooral op 'computer vision' en patroonherkenning, wat inhoudt dat computers verkeersborden kunnen 'lezen' en wegen kunnen herkennen. Voor ons is AI dus hier en nu. Laatst was ik uitgenodigd op het Catshuis om over AI te komen praten. Dan merk ik dat in Den Haag nog niet gevoeld wordt hoe urgent dit onderwerp is.

We hebben op ons Amsterdamse hoofdkantoor zo'n veertig nationaliteiten werken. De programmeurs komen vooral uit Oost-Europa. Ik zou dat graag anders zien. Dat heeft een zakelijke reden: het kost veel geld om ze hierheen te halen, te huisvesten en te trainen. Maar ook uit principe vind ik dat we als Nederlands bedrijf onze werknemers gewoon hier moeten kunnen vinden.

Voor ons, en ook voor Adyen en Booking.com die hier op Oosterdokseiland zitten, is het grootste probleem: het vinden van talent. Als we niet veel meer investeren in onderwijs, raken we zeker achterop. Toen we begonnen met TomTom was Europa leidend op technologisch gebied. Hier werd de standaard voor gsm gezet. We hadden bedrijven als Nokia en Ericsson. Nu komt er weinig nieuws uit Europa.

Als een land talent aan zich weet te binden, ben je zo goed als verzekerd van economische groei. Talent betekent niet per se universitair opgeleid. Daarom heb ik Codam opgezet. Jongeren, getest op motivatie en doorzettingsvermogen, leren daar programmeren. Zonder traditioneel lesschema en leraren. De manier waarop jongeren informatie tot zich nemen met iPads en telefoons is namelijk compleet veranderd vergeleken met vroeger. Ik zie een crisis in het onderwijs. Het systeem, waarin het lesgeven éénrichtingsverkeer is, moet op de schop.

Programmeren zou op de middelbare school verplicht moeten worden. Zie het als het leren van een vreemde taal. Frans gebruik je later misschien niet elke dag. Stel: we nemen een psycholoog aan die onderzoekt hoe het vertrouwen van de consument in zelfrijdende auto's vergroot kan worden. Die hoeft echt niet diep in de code te duiken. Kennis van programmeren maakt mensen wendbaar. Het is geen zwart gat meer.'

TomTom12
0
quote:

Vive tu vida positivamente schreef op 26 jul 2019 om 08:50:


Een bestens order van 8100 in de laat gaat opening in het zeer dunne boekje bepalen.
Laat je niet foppen, zet je eventuele stoploss ordrrs niet te scherp of zelfs uit, we kennen het dagelijkse patroon, eerst dalen en daarna weer dik omhoog!


helaas m.u.v. gisteren !!
NewKidInTown
0
quote:

Dutchy Ron schreef op 26 jul 2019 om 08:59:


F.D. 27-7-19

....Kennis van programmeren maakt mensen wendbaar. Het is geen zwart gat meer.'

Met welke taal zou je het beste kunnen beginnen ?

Assembler, Basic, C, Java, HTML, Python ?

Gestructureerd leren denken en je uitdrukken, geeft je al een enorm voordeel t.o.v. diegenen die uitsluitend overhaast vanuit "emotie uit de heup schieten", ook bij beleggen.......

FD van MORGEN ! "Ik bied er 1 miljoen voor" hoorde ik mijn "bankmannetje" wel eens zeggen.
1.536 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

TomTom Meer »

Koers 9,790   Verschil -0,30 (-2,97%)
Laag 9,790   Volume 788.456
Hoog 10,096   Gem. Volume 869.077
18-okt-19 17:35
label premium

TomTom: Reality check

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium