Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Tweede Kwartaal

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
679 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Japio_
0
quote:

Nuchtere Kijk Op schreef op 24 mei 2019 om 13:45:


[...]

En logisch toch als Heijmans die al met de fundering bezig was, dan natuurlijk stopt als ze ook weten van die problemen en waarom er geen palen op tijd zoudenz komen. Heel normaal dat Heijmans op zo'n moment ook zijn eigen risico's van doorgaan met funderingen maken, gaat beperken en stilleggen.




De funderingen moeten er hoe dan ook komen en door halverwege te stoppen geeft dat TenneT wél een stok om mee te slaan.
'De palenfabrikant was insolvent en de werkzaamheden lagen stil dus wij hebben zelf actie ondernomen' dat is een ijzersterke verdediging.
Nuchtere Kijk Op
0
quote:

Japio_ schreef op 24 mei 2019 om 13:53:


[...]

De funderingen moeten er hoe dan ook komen en door halverwege te stoppen geeft dat TenneT wél een stok om mee te slaan.
'De palenfabrikant was insolvent en de werkzaamheden lagen stil dus wij hebben zelf actie ondernomen' dat is een ijzersterke verdediging.


Nee in mijn ogen kon Heijmans niet anders. Sterker nog ziet de opdracht opgezegd worden! Omdat Tennet ook die funderingen aan de andere kant zelfs gunt aan nota bene de concurrent van Heijmans t.w. Volkerwessels. Logisch dat Heijmans niet wil schikken en het voor de arbitrage brengt. Ze zullen heus wel goed geadviseerd worden door interne en externe juristen. Het zou goed zijn als bouwbedrijven wat meer/beter beschermt worden tegen dit soort niet zuivere contractbreuken en in mijn ogen, uitspeel spelletjes van Tennet. Het lijkt mij dat Tennet ook al langer van die problemen bij de palenboer groep VTC op de hoogte was. En toen mogelijk achter de rug van Heijmans om al met een ander is gaan spreken, alvorens de deal ook voor de funderingsmaker op te zeggen. VW zal wel hebben gesteld dat ze dan OOK de funderingen zelf wilden maken enz. Wat een soap weer ;-)
salud
0
@Nuchtere Kijk en Japio: We zijn natuurlijk nu wel niet onderbouwde feiten en aannames aan het gebruiken om onze theorieën op te botvieren.
Er is simpelweg hier op het forum niemand die weet wat er echt aan de hand is of was. Zo lang het geheel onder de arbitrage ligt zal Heijmans of Tennet niets naar buiten brengen.
Kortom ... we weten geen feiten .. we weten geen eisen qua schadevergoeding en niets over de uiteindelijke kosten en wie wat gaat betalen.
Het enige wat bekend is is dat Heijmans een voorziening van 10 miljoen genomen heeft om niet betaalde gemaakte kosten af te dekken.
Ik neem aan dat Heijmans naar de Raad van Arbitrage is gestapt met eisen maar zelfs dat is mij niet helemaal duidelijk en dus geen feit. Kan ook Tennet geweest zijn.
Afwachten tot de radiostilte bij de partijen opgeheven wordt is daarom de enige mogelijkheid voor ons tenzij iemand binnen het forum meer feitelijke info vanuit één der partijen kan bemachtigen.
Daar moet dan wel weer voorzichtig mee worden omgesprongen anders krijg je weer beschuldigingen over handelen met voorkennis.
We gaan het allemaal meemaken ... maar nu even niet.
Japio_
0
Na het tellen van mijn knopen wil ik iets meer richting bouw schuiven, in BAM heb ik geen interesse, ik roer me niet in privé aangelegenheden (Gerard/ Strukton), VWS is sowieso een ja, Alfen is een installateur en met Heijmans heb ik het gevoel van 2 jaar dood geld, maar het staat wel goed voorgesorteerd.
Geen dividend vind ik vooralsnog geen bezwaar tenzij het opgeslokt wordt door de advocatuur.
salud
0
@Japio_ : Ik zit zelf ook weer wat in Boskalis ... qua bouwer en zo.
Mooi bedrijf en ook mooi afgeslankt nu. Klaar voor de toekomst en in mijn ogen niet te duur.
Heijmans zit nu ook goed in zijn vel als de laatste toestanden uit de weg geruimd zijn. Dat gedoe met die Zuid-as vind ik dan wel weer wat megalomaan.
Zit geloof ik in de genen van dat soort bedrijven om net iets meer te willen dan eigenlijk kan. Maar als ze dat niet zouden doen blijven we ook weer op het niveau Neanderthaler functioneren zonder enige ontwikkeling.
Iedereen maakt wel eens een miskleun en overschat zichzelf ... hoort bij ondernemen. Als de risico's een beetje te behappen blijven wel mooi eigenlijk.
We gaan het zien ...
Prettig weekend en Salud
Broke Even
0
8,75 eu. Wat een verassing.

Volgende week koop ik nog een pluk op 8,50 eu en dan kunnen we omhoog.
tradersonly
0
www.vhbinfra.nl/nl/over-ons/nieuws/de...

We zijn erg trots dat TenneT, na eerdere positieve ervaringen op project Randstad 380 kV, voor Van Hattum en Blankevoort heeft gekozen om in een bouwteam om de eerste twaalf fundaties in Rilland aan te leggen. Daarmee realiseren we in een bijzonder korte ontwerp- en bouwtijd een cruciaal knooppunt in het Tennetnetwerk en leveren we een bijdrage aan de borging van de doorgaande beschikbaarheid van de transportcapaciteit. We zijn vooral trots op de uitstekende samenwerking die er voor heeft gezorgd dat een op eerste gezicht onmogelijke opgave heeft geresulteerd in een succesvol project. Een goed voorbeeld van de voordelen die deze vorm van samenwerking heeft en die duidelijk meerwaarde creëert voor alle betrokkenen: een tevreden klant, een tevreden omgeving en een tevreden aannemer. Veel mooier kun je het niet krijgen'.
Jeroen Bonekamp, directeur Van Hattum en Blankevoort.

---

Tennet komt dus niet in de problemen qua eventuele leveringsproblemen. Ze kunnen er dus ook geen claim van neerleggen bij Heijmans.


Rolverdeling VolkerWessels ondernemingen
Van Hattum en Blankevoort – Hoofdaannemer en verantwoordelijk voor bouw mastfundaties

VolkerInfra – ontwerp, projectmanagement en projectbeheersing

KWS Infra Roosendaal-Sas van Gent?–?grondwerk en wegen

Volker Staal en Funderingen – aanbrengen vibrocombinatiepalen

Aveco de Bondt – omgevingsmanagement

VolkerWessels Telecom levert en plaatst de masten
tradersonly
0
www.vhbinfra.nl/nl/projecten/detail/r...

foto's van een fundering zoals Heijmans die zou gaan aanleggen. Logisch dat Heijmans hiervan gezegd heeft: dit is iets waar we heel goed in zijn. Want eerlijk is eerlijk: dit is geen hogere wiskunde.
tradersonly
0
Het is ook wel opvallend dat Van Hattum/Blankenvoort eind '18 klaar was met de randstad 380kv noordring verbinding en wss tijd over had dit snel op te pakken??

Al met al is Heijmans door Tennet een vreemde poets gebakken als je het mij vraagt.
salud
0
@Tradersonly: Dit zijn de twaalf masten die nodig zijn om het windmolenpark aan te sluiten op de centrale. Is een andere aanbesteding.
Vanuit de centrale moet er dwars door zeeland een hoogspannings traject komen met ik meen 140 palen om de stroom naar eindverbruikers te transporteren en tevens wordt die stroomvoorziening onderdeel van een soort ringleiding systeem om de levering van stroom veilig te stellen voor als er eens iets ergens mis gaat binnen die leidingen.
salud
0
www.cobouw.nl/infra/nieuws/2019/05/co...

Contract Zuidasdok staat op springen: Minister signaleert stroef lopende herijking, ‘zorgelijk’

Amsterdam
Het contract voor de Zuidasdok staat op springen. De onderhandelingen over de herijking voor de ondertunneling van de A10 verlopen ronduit stroef. “Op dit moment verkennen de opdrachtgevers ook andere scenario’s”, waarschuwt minister Cora van Nieuwenhuizen de Tweede Kamer alvast. De uitkomst is nog volstrekt onhelder, maar belooft weinig goeds.


-Kan iemand het volledige artikel plaatsen? .. ik heb geen toegang.
salud
0
Wellicht een domme vraag, al is mij altijd geleerd dat domme vragen niet bestaan maar domme antwoorden wel.

Als Heijmans participeert in een bouwcombinatie voor een bepaald deel, zoals bijvoorbeeld de Zuid-as, 15% , en ze winnen de aanbesteding ter waarde van 900 miljoen. Wordt dan het risico dragend gedeelte ook groter als na een herijking
het project 6 keer zo duur uit blijkt te vallen?
Hoe werkt dat en wie weet dat?
tradersonly
1
@t salud


Het contract voor de Zuidasdok staat op springen. De onderhandelingen over de herijking voor de ondertunneling van de A10 verlopen ronduit stroef. “Op dit moment verkennen de opdrachtgevers ook andere scenario’s”, waarschuwt minister Cora van Nieuwenhuizen de Tweede Kamer alvast. De uitkomst is nog volstrekt onhelder, maar belooft weinig goeds.

Het gaat niet goed met de herijking van het project Zuidasdok. Vorig jaar werd al gewaarschuwd dat er vertraging zou ontstaan omdat de uitwerking complexer is dan gedacht. Nu scherpt de minister die waarschuwing aan in haar brief aan het parlement en noemt de ontwikkelingen zorgelijk: “Zo blijkt een goed en volledig integraal voorontwerp meer tijd te kosten dan verwacht, stijgen de bouwkosten en waren er wijzigingen in het contract nodig.”

‘Zuidasdok complexer dan voorzien’
Het contract is nog niet geklapt, zoals recent bij knooppunt Hoevelaken gebeurde. Daar gaven BAM en VolkerWessels het project met een contractwaarde van ruim 400 miljoen euro terug omdat de risico’s te groot waren en de partijen het niet eens konden worden over de verdere uitwerking.

Project Zuidasdok
Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
Opdrachtnemer: Zuidplus (Heijmans, Fluor en Hochtief)
Schuifoperatie: combinatie Schuifplus (Heijmans en De Boer)
Contractvorm: d&c
Contractwaarde: 990 miljoen euro
Projectinvestering: 1,9 miljard euro (inclusief knooppunten Amstel en de Nieuwe Meer)
Gegund: februari 2017
Herijking: zomer 2019
Start bouw: 2020
Oplevering: 2028 (onder voorbehoud herziene planning herijkingsfase)
Of dit scenario ook op tafel ligt bij de Zuidasdok wil de woordvoerder van de minister niet bevestigen. Maar een oplettende lezer ziet veel overeenkomsten. “Het project blijkt complexer en risicovoller dan was voorzien”, schrijft de minister ook dit keer.

Schaarste drukt op businesscase
Uit de bijbehorende voortgangsrapportage die tegelijk met de brief is aangeboden, wordt duidelijk dat er vergelijkbare problemen spelen: “Combinatie ZuidPlus heeft veel kwaliteit aangeboden in haar ontwerp en in de beperking van hinder voor de reiziger en de omgeving. De gekozen uitvoering is daarmee wel complex waarbij de planning veel afhankelijkheden kent, waardoor vertraging op het ene onderdeel van het project direct gevolgen heeft voor andere onderdelen van het project. Voornoemde tegenvallers voor ZuidPlus en de huidige schaarste in de markt veroorzaken druk op de businesscase en leiden tot spanning in de samenwerking. Deze ontwikkelingen vormen voor het project een groot risico.”

Zuidasdok in 2015 gegund
Verder blijkt dat ultimo 2018 het consortium de projectorganisatie heeft verzocht om gezamenlijk maatregelen te verkennen die vooral gericht zijn op het ontvlechten van de planning. De bouwbedrijven Heijmans, Fluor en Hochtief hebben dus aan de bel getrokken. Het project werd al begin 2017 gegund voor een bedrag van 990 miljoen euro, nog op het kantelpunt van de crisis. Sindsdien zijn de bouwkosten enorm gestegen en is er een groot tekort aan vakmensen onstaan.

De minister: “De opdrachtgevers vinden de geschetste ontwikkelingen zorgelijk. Daarom is er momenteel intensief bestuurlijk overleg om de situatie te bespreken en te monitoren. Het streven is dat rond de zomer besluitvorming plaatsvindt over het vervolg, wanneer de uitkomsten van de herijkingsfase en de uitkomsten van de verkenning van andere scenario’s bekend zijn. De opdrachtgevers laten in kaart brengen wat, gegeven de mogelijke resultaten van de herijking, beheersmaatregelen kunnen zijn en welke vervolgscenario’s er dan zijn. Dat is inclusief risico’s, ook in tijd, geld en overlast voor de omgeving.”

Twee grote buitenlandes spelers
Mogelijk speelt een rol dat twee grote buitenlandse spelers een meederheidsbelang hebben van 85 procent in het contract. De rol van Heijmans is slechts beperkt tot 15 procent. Welingelichte bronnen rond het contract wijzen erop dat Amerikaanse bouwers gewend zijn het ‘onderhandelingsspel’ veel harder te spelen dan het gepolder in Nederland waarin partijen lang proberen ‘on speaking terms’ te blijven. Ook in Duitsland is de verhouding opdrachtgever en opdrachtnemer doorgaans zakelijker. Beide marktpartijen zouden een haalbare ‘businescase’ belangrijker vinden dan een goede relatie met de opdrachtgevers. De minister hoopt de Tweede Kamer deze zomer nader te informeren over de uitkomsten en de vervolgstappen.

Ondertussen staat het tweede weekend voor het inschuiven van het spoordek staat voor de deur. Komend weekend gaan weer 500 bouwvakkers aan de slag. Het ‘no-regret’ onderdeel wordt alvast uitgevoerd. Daar is wel overeenstemming over tussen de bouwcombinatie en de opdrachtgevers (Rijkswaterstaat, ProRail en Amsterdam). Die consensus ontbreekt ten ene malen voor de rest van het contract.
tradersonly
1
Ze stappen er wellicht uit zoals rcent ook BAM en Van Oord uit het knooppunt Heevelaken zijn gestapt.

:
:

BAM en Van Oord zijn de opdracht van 410 miljoen euro voor knooppunt Hoevelaken kwijt. Het lopende contract wordt ontbonden omdat Rijkswaterstaat en het consortium het niet eens kunnen over de financiële risico’s. Dat heeft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) in een brief aan de Tweede Kamer laten weten.

Bij de gunning van het project was een nieuwe contractvorm gebruikt, waarbij het consortium zowel de planningsfase als de bouw op zich zou nemen. Dat zou het consortium maximale vrijheid geven om een optimaal ontwerp te kunnen maken. Achteraf blijkt dit geen gelukkige keus, schrijft de minister.

“De onzekerheden en risico’s die per definitie gepaard gaan met planstudies en de doorwerking daarvan voor de realisatiefase, alsmede de lange periode tussen de aanbesteding en de werkelijke start van de uitvoering, zijn door beide partijen vooraf onvoldoende ingeschat.”

Boete
Uiteindelijk bleek dat er meer onzekerheden en grotere financiële risico’s ontstonden dan Rijkswaterstaat had verwacht. In onderling overleg is daarom besloten om het contract te ontbinden. Of daar een boete voor moet worden betaald, willen de partijen niet aangeven.

“De Combinatie heeft die risico’s en wijzigingen voor de realisatiefase, die voor rekening van de opdrachtgever zouden komen vervolgens geprijsd en kwam daarbij veel hoger uit dan de prognoses van Rijkswaterstaat”, stelt de minister. “Helaas bleek een redelijke en billijke oplossing niet mogelijk binnen het contract. Daarvoor bleven de verschillen tussen de partijen te groot.”
De betrokken partijen willen kwijt wie de eerste stap heeft genomen om het project te ontbinden. Rijkswaterstaat geeft geen commentaar en verwijst naar het ministerie.

Knooppunt Hoevelaken
Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
Opdrachtnemer: BAM en Van Oord
Aangeschoven: VolkerWessels en Arcadis
Contractvorm: Planning D&C
Contractwaarde: 410 miljoen euro
Projectsom (MIRT): 774 miljoen euro
Gegund: medio 2015
Nieuwe tender: ?, na 2020
Het consortium rondt de planningsfase af zodat in 2020 het tracebesluit kan worden vastgesteld. Daarna wordt de opdracht opnieuw aanbesteed. Het bouwconsortium had de opdracht midden 2015 gekregen. Toen is een bedrag van 410 miljoen euro overeengekomen. Het opwaarderen van het knooppunt staat in totaal voor 774 miljoen euro op de begroting van het ministerie.

Komconstructie
Combinatie A1/28 zou het klaverblad Hoevelaken ombouwen tot een soort komconstructie. Dat maakt het mogelijk het doorgaande verkeer te scheiden van het verkeer dat afslaat. Rondom wordt zo’n 32 kilometer aansluitende weg op de A1. A27 en A28 verbreed. Ook worden diverse kunstwerken aangepast.

Overigens rommelt het al langer rond de tenders van Rijkswaterstaat. Zo verlopen ook de aanbestedingen voor de ViA15, SAA5 BaHo en Twentekanalen moeizaam. Ook hier gaat het vooral om de risico’s die aannemers lopen bij verwerving van de contracten.
salud
0
@ tradersonly 17.09:

Dank voor het delen van het artikel.

-Hoe denk jij over mijn vraag?
"Als Heijmans participeert in een bouwcombinatie voor een bepaald deel, zoals bijvoorbeeld de Zuid-as, 15% , en ze winnen de aanbesteding ter waarde van 900 miljoen. Wordt dan het risico dragend gedeelte ook groter als na een herijking
het project 6 keer zo duur uit blijkt te vallen?"

-Is dat onderhandelbaar met de opdrachtgever?
-Staat er een boete op als je, na herijking, een aanbesteding terug geeft, ook
als het risico groter blijkt en dat door beide partijen erkend wordt?

Verder iemand een idee hierover?

tradersonly
0
Deze gevaren moéten ze delen
Rijkswaterstaat neemt bij megaklus Zuidasdok meer verantwoordelijkheid na kritiek van bouwers.

Carola Houtekamer
16 juni 2015
Leestijd 3 minuten


„Kijk, híer komt de tunnel.” Projectleider Hans Versteegen gebaart met zijn armen langs het World Trade Center op de Zuidas. Hij staat een kleine meter naast het terras van de inpandige brasserie. Naast hem raast het verkeer over de A10. Hier een tunnel, dat is krap, ja. „We moeten drie meter naast de gevel graven.”

En niet alleen naast die gevel. Op de Zuidas balanceren straks veel kantoren op de rand van een bouwput. Maar niets doen is geen optie, zegt Versteegen. Het is al zo druk op de A10 en dat wordt alleen maar erger. En als straks de Amstelveenlijn en de Noord-Zuidlijn aankomen, kookt ook station Zuid over. „Loop je ooit door dat nauwe tunneltje naar het Mahlerplein? Daar kunnen echt niet nog meer mensen door.”

Gisteren maakte de projectleiding bekend dat twee consortia van bouwers meedoen met de aanbesteding van Zuidasdok, het nieuwste megaproject van Rijkswaterstaat met ProRail en de gemeente Amsterdam. Het ene bestaat uit Heijmans, het Amerikaanse Fluor en het Duitse Hochtief, het andere uit de Nederlandse bouwers BAM, TBI en VolkerWessels.

Gevaarlijk werk
Twee, dat is weinig. Terwijl er een contract van zo’n 1 miljard euro valt te verdienen. Daarvoor moeten de bouwers zes kilometer van de A10 bij de Zuidas verbreden, één kilometer in een tunnel leggen, het station Amsterdam Zuid uitbreiden en twee knooppunten opknappen. Looptijd: tien jaar, totale kosten: 1,9 miljard euro.

Maar bouwers kijken met argwaan naar de klus. Asfalt leggen, dat gaat nog wel. Het zijn de anderen – de omwonenden, de reizigers, de instanties die moeten meewerken – die Zuidasdok zo hels moeilijk maken. Een station vertimmeren en tunnels graven door een druk bevolkt gebied, terwijl auto’s en treinen door moeten rijden en de mondige buren niet op een verbouwing van tien jaar zitten te wachten – dat is, op z’n minst, uitdagend.

Bouwers willen daarom weten: zijn de risico’s van de bouw redelijk verdeeld over de partijen? Want dat was Ballast Nedam en Strukton nekte bij de wegverbreding van de A15, ook zo’n complex megaproject. Ballast Nedam verloor al 127 miljoen euro op de A15, Strukton 75 miljoen. Het consortium met Strabag liep stuk op de verantwoordelijkheid die het had genomen voor de vele risico’s. Of de vergunningen wel op tijd kwamen, of de bodem was zoals op de tekening, of alle belanghebbenden wel meewerkten. BAM-topman Rob van Wingerden zei eerder tegen de krant: „Wij denken wel drie keer na voor we inschrijven.”


Vijf keer anders
Het is, mede door de A15, wel duidelijk geworden dat je niet zomaar een risico bij een bouwer kunt neerleggen en dan kunt denken dat je er vanaf bent, zegt directeur Harry Sterk van PPS Netwerk Nederland, een kennisclub die adviseert over publiek-private projecten. „Doorschuiven is niet voldoende.” Beide partijen moeten heel goed nadenken over welk risico ze aankunnen, zegt hij.

Rijkswaterstaat trekt zich wat aan van de kritiek dat infrastructuurprojecten te riskant zijn geworden. Daarom gaat de aanbesteding van Zuidasdok op een paar punten anders.

Eén: er komt een ondergrens, een noviteit in Nederland. Bouwers mogen niet boven, maar ook niet onder een bepaald bedrag bieden. Versteegen: „We zitten niet te wachten op prijsvechters.”

Het gevaar bestaat dat de twee consortia allebei voor dat bedrag bieden. Het werk moet dus ook op andere criteria worden gegund. De twee belangrijkste: hoe hou je de omgeving blij, en hoe vermijd je verkeershinder?

Ook anders: de opdrachtgever onderzoekt zelf vooraf de bodem. Waar liggen de kabels en leidingen? Hoe is de situatie bij gevels, bruggen en tunnels? Voor die gegevens neemt Rijkswaterstaat de juridische verantwoordelijkheid – dat deed hij bij de A15 nauwelijks. Kloppen de gegevens niet, dan betaalt de overheid.

Nog een trendbreuk: de opdrachtgever draagt een deel van het risico voor de vergunningen. Als een aanvraag wordt afgewezen op inhoud, dan is dat het probleem van de bouwers. Maar de organisatie gaat zich bemoeien met het proces. Versteegen: „We maken nu al afspraken met instanties over vergunningen.” Niet meer eindeloos wachten, is het idee.

De overheid neemt al deze risico’s, zegt de projectleider, omdat je risico’s moet leggen bij de partij die ze het beste kan beheersen, en: „omdat Zuidasdok succesvol móet zijn”.

Wat ook verschilt, is de contractvorm. Als een project meer dan 60 miljoen euro kost, en de vorm biedt voordeel, dan kiest Rijkswaterstaat de laatste jaren voor ‘DBFM’. Het idee: de bouwer ontwerpt, bouwt en onderhoudt alles en regelt vooraf financiering, Rijkswaterstaat betaalt achteraf wanneer de auto’s weer rijden – een veilige keuze voor de overheid.

Nu is gekozen voor een klassieker design & construct-contract: de bouwers krijgen per vier weken betaald. Dat is omdat de Zuidas zo’n sterk veranderende omgeving is, zegt Versteegen. Dan is niet alles vooraf vast te leggen.

In de keet zitten
Maar je hebt dan ook geen strenge terugbetaaldeadlines van geldschieters. Zuidasdok mist ‘de tucht van de markt’. Hoe gaat Versteegen dan voorkomen dat Zuidasdok veel meer gaat kosten dan begroot? Zeker nu meer risico’s bij de opdrachtgever liggen?

Versteegen: „We gaan zelf dichter op het werk zitten. Rijkswaterstaat bleef de laatste tijd meer op afstand, maar nu zitten we echt ìn de keet.” Ook is een nieuwe ‘herijkingsfase’ bedacht, waarin hij nog eens goed met het winnende team naar het contract kijkt, voor het werk begint. Dat moet contractwijzigingen tijdens de bouw, met bijbehorende discussies over wie wat betaalt, voorkomen.


----------------------

Zwartgedrukte delen zijn imo tekenend. Er is in deze herijkingsfase dus nog ruimte voor contractwijziging.
Mocht het zo zijn dat het project, stel 200 miljoen euro duurder uitpakken, dan zal het volume voor Heijmans naar ratio kunnen toenemen. Maar dat hoeft niet perse het geval te zijn. Indien Heijmans vooral aan- en afvoer regelt van bijv. zand of asfalt dan zal daarin niet veel veranderen. Het zal Heijmans en de overige (grotere) partijen vooral gaan over de risico/marge verhouding. Valt er te weinig aan te verdienen dan is het wellicht de beste optie de klus terug te geven.
tradersonly
0
Het project Zuidasdok bevindt zich in de zogenaamde ‘herijkingsfase’ waarin de aannemerscombinatie Zuidplus haar aanbieding uitwerkt in een integraal voorontwerp. De herijkingsfase moet voorkomen dat er onomkeerbare verplichtingen worden aangegaan voordat is vastgesteld dat er een maakbaar integraal voorontwerp is dat voldoet aan alle door de opdrachtgever gestelde eisen en doelstellingen.

Door verschillende oorzaken duurt de herijkingsfase langer dan gepland en blijkt het project complexer en risicovoller dan was voorzien. Zo blijkt een goed en volledig integraal voorontwerp meer tijd te kosten dan verwacht, stijgen de bouwkosten en waren er wijzigingen in het contract nodig.

ZuidPlus heeft veel kwaliteit aangeboden in haar ontwerp en in de beperking van hinder voor de reiziger en de omgeving. De gekozen uitvoering is daarmee wel complex waarbij de planning veel afhankelijkheden kent, waardoor vertraging op het ene onderdeel van het project direct gevolgen heeft voor andere onderdelen van het project.

Het risico bestaat dat het project onbeheersbaar wordt uitgevoerd doordat ZuidPlus onvoldoende tijdig gesteld staat voor de complexe opgave die zich thans kenmerkt door een vervlochten planning met veel afhankelijkheden tussen de projectonderdelen. Door de meer dan voorziene complexiteit, achterblijvende voortgang en de druk op de businesscase vormt dit een groot risico voor het project.

De opdrachtgevers vinden de geschetste ontwikkelingen zorgelijk. Daarom is er momenteel intensief bestuurlijk overleg om de situatie te bespreken en te monitoren. Het streven is dat rond de zomer besluitvorming plaatsvindt over het vervolg, wanneer de uitkomsten van de herijkingsfase en de uitkomsten van de verkenning van andere scenario’s bekend zijn. De opdrachtgevers laten in kaart brengen wat, gegeven de mogelijke resultaten van de herijking, beheersmaatregelen kunnen zijn en welke vervolgscenario’s er dan zijn (inclusief risico’s, ook in tijd, geld en overlast voor de omgeving) zodat op basis van een zo goed mogelijk overzicht een besluit kan worden genomen. Ik zal u vervolgens nader informeren over de voortgang van dit project. Gegeven de huidige capaciteit op weg en spoor, op en rond Amsterdam Zuid, staan nut en noodzaak van het project Zuidasdok voor de opdrachtgevers buiten kijf.

www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=8&a...

forum zuidasdok
salud
0
@Tradersonly: Wederom dank.
Blijft de vraag waarom Heijmans zich vrijwillig in zo'n wespennest zou willen
steken ... zien die wat hun aandeel in het werk betreft geen risico dan? ...
En wat als één der partners faalt of onvoldoende levert ... zie Tennet!
Waarom zou het bedrijf dit in vredesnaam willen?
Ter eer en meerdere glorie van wie....
Hebben ze ook nog wat te vertellen binnen de combinatie als bouwer met het kleinste aandeel?
Of zijn de uiteindelijke opbrengsten (pure overblijvende winst na de streep) te
aantrekkelijk om te laten liggen.
Zijn er niet voldoende minder risicovolle aanbestedingen voorhanden om het bedrijf eens een keer zorgeloos boven Jan te helpen?
Wat zijn de verwachtingen van Heijmans zelf?
679 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

Heijmans Meer »

Koers 7,540   Verschil -0,08 (-1,05%)
Laag 7,470   Volume 41.810
Hoog 7,750   Gem. Volume 94.434
14-okt-19 17:35
label premium

Heijmans wil snelle oplossing stikstofdossier

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium