Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

POSTNL APRIL 2019

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
2.058 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 99 100 101 102 103 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Toekomstbeeld
0
@Gaston,

Ik zag je berichtje bij het ACM nieuwsbericht. Je geeft aan dat indien de resultaten/cash flow dit jaar zouden meevallen, er een mogelijkheid zou zijn om de schulden eerder af te lossen.

De "schulden" als onderdeel vd Adjusted Net Debt liggen eigenlijk wel voor het grootste gedeelte vast. Daar valt niets op af te lossen.

De adjusted Net Debt bestaat uit 6 items:

1. de eurobond (400 mln) is wat het is,
2. de Netted Pension liabilities (van 296 mln eind 2018 naar 233 eind 2019 volgen een afgesproken betalingsschema) en
3. de Lease liabilities (188 mln eind 2018 en prognose ongeveer 218 mln eind 2019) zijn ook wat ze zijn en hangen samen met de in aanbouw zijnde distributie centra.

De eerste 2 items staan 100% vast. Punt 3 is bij benadering en uiteindelijk afhankelijk met hoeveel PostNL aan extra leases aangaat in 2019. Maar de distri centra worden gebouwd dus daarmee zal de (schuld)post ook toenemen tov 2018.

Items 4 en 5 hangen samen met het al dan doorgaan vd overname.
4. overnamesom van 130 mln
5. Som van integratiekosten 30 mln + extra bijdrage UCOI - vertraging op opgevoerde besparingen = 30 mln

Item 6 is de cashpositie. Die was 269 mln eind 2018 en is door mij geschat te eindigen op 328 miljoen (inclusief winst toevoeging lopende business, operationeel verlies buitenland, WC delta, verkoop buitenland, cash dividend, lease betalingen, depreciation/amortisation en CAPEX).

Bovenstaande items zijn 100% door PostNL aan mij bevestigd. Er is geen 7de item van invloed.
De bedragen op items 1, 2 en 4 staan vast. Item 4 kan wel nog iets variëren afhankelijk van diverse condities die alleen Sandd en PostNL kennen.
De bedragen op de andere 3 items zijn niet op de mln nauwkeurig door PostNL aan mij bevestigd maar zijn wel na veel gepingpong en verwijzingen naar slides etc, behoorlijk accuraat.

In geval Sandd niet wordt overgenomen in 2019,
zal de Adjusted Net Debt ongeveer rond de 523 mln uitkomen.
Met een Adjusted EBITDA van 310 mln (midpoint)
Ratio zal dan ver onder de 2 uitkomen: 1,69 (523 / 310)

Ingeval Sandd in Q4 wordt overgenomen:
Totaal Adjusted Net Debt zal eind 2019 ongeveer rond de 683 mln uitkomen (de 6 items opgeteld). Tegenover eind 2018 615 mln euro.
De Adjusted EBITDA voor 2019 zou volgens PostNL dan ongeveer op 280 mln uitkomen en derhalve een ratio van: 2,44 (683 / 280)


Persoonlijk denk ik dat in geval van een overname van Sandd in Q4 2019, de ratio nog net aan onder de 2 zal blijven. Dit ook voorgelegd aan PostNL met argumentatie maar logischerwijs houden ze vast aan hun eigen bekendgemaakte prognoses en planningen.

Ik zie namelijk het niet gebeuren dat indien men in Q4 Sandd overneemt (stel per 1 -10) 30 mln aan integratie kosten gaat uitgeven.
Deze 30 mln telt mee als extra schuld maar wordt ook door PostNL dan afgetrokken op de geprognotiseerde 310 mln euro aan EBITDA.
Verder geloof ik er niets van dat men ook in 2019 nog eens 50 mln extra nodig is voor uitbreiding vh werkkapitaal (122 mln in 2018 vanwege diverse cleaning akties met buitenlandse partijen). Wat een negatieve impact zal hebben op de cash(flow)positie.
Daarnaast denk ik dat de EBITDA hoger gaat worden dan men nu heeft geprognotiseerd (gelijk aan 2018). Dat zal Q1 al blijken.

Dus ik denk zelf aan: 633 / 325 = 1,95 als uiteindelijke ratio.


PostNL



BoterbijdeVis
0
quote:

perry1 schreef op 2 apr 2019 om 20:23:


twinklemagazine.nl/2019/04/postnl-pak...


"google" op de termen "UC en DHL" en je weet genoeg.

zie bijv: www.ucgroup.nl/maatschap/uc-young-pro...


Je moet toch wat positiefs over DHL schrijven als je als UC het interim management levert. :-))

Pietsie doorzichtig.
Toekomstbeeld
0
quote:

BoterbijdeVis schreef op 2 apr 2019 om 20:46:


[...]

"google" op de termen "UC en DHL" en je weet genoeg.

zie bijv: www.ucgroup.nl/maatschap/uc-young-pro...


Je moet toch wat positiefs over DHL schrijven als je als UC het interim management levert. :-))

Pietsie doorzichtig.


Maar een kern van waarheid zit er natuurlijk wel in. De externen worden per succesvol afgeleverd pakket uitbetaald en dat vraagt logischerwijs om problemen. Niet alle externen zijn begaan met het begrip klantentevredenheid en worden zelfs via tussenpersonen ingehuurd.

Maar goed, het grote voordeel is wel dat de gemiddelde kosten per afgeleverd pakket lager liggen voor een externe dan bij een eigen medewerker. Die overigens ook een stuk minder pakketten per dag afleveren dan een externe.

Dit financiële voordeel is 4 tot 6 maanden geleden breed uitgemeten in een artikel waar dat aspect werd beoordeeld door diverse analisten. PostNL werd tov andere partijen juist geroemd dat men vanwege de vele externen een gezondere marge overhield tov de opbrengst per pakket.
Daarbij genomen dat men externen niet nodig heeft / hoeft te betalen in dalperiodes.




prinszicht
0
quote:

Toekomstbeeld schreef op 2 apr 2019 om 20:41:


@Gaston,

Ik zag je berichtje bij het ACM nieuwsbericht. Je geeft aan dat indien de resultaten/cash flow dit jaar zouden meevallen, er een mogelijkheid zou zijn om de schulden eerder af te lossen.

De "schulden" als onderdeel vd Adjusted Net Debt liggen eigenlijk wel voor het grootste gedeelte vast. Daar valt niets op af te lossen.

De adjusted Net Debt bestaat uit 6 items:

1. de eurobond (400 mln) is wat het is,
2. de Netted Pension liabilities (van 296 mln eind 2018 naar 233 eind 2019 volgen een afgesproken betalingsschema) en
3. de Lease liabilities (188 mln eind 2018 en prognose ongeveer 218 mln eind 2019) zijn ook wat ze zijn en hangen samen met de in aanbouw zijnde distributie centra.

De eerste 2 items staan 100% vast. Punt 3 is bij benadering en uiteindelijk afhankelijk met hoeveel PostNL aan extra leases aangaat in 2019. Maar de distri centra worden gebouwd dus daarmee zal de (schuld)post ook toenemen tov 2018.

Items 4 en 5 hangen samen met het al dan doorgaan vd overname.
4. overnamesom van 130 mln
5. Som van integratiekosten 30 mln + extra bijdrage UCOI - vertraging op opgevoerde besparingen = 30 mln

Item 6 is de cashpositie. Die was 269 mln eind 2018 en is door mij geschat te eindigen op 328 miljoen (inclusief winst toevoeging lopende business, operationeel verlies buitenland, WC delta, verkoop buitenland, cash dividend, lease betalingen, depreciation/amortisation en CAPEX).

Bovenstaande items zijn 100% door PostNL aan mij bevestigd. Er is geen 7de item van invloed.
De bedragen op items 1, 2 en 4 staan vast. Item 4 kan wel nog iets variëren afhankelijk van diverse condities die alleen Sandd en PostNL kennen.
De bedragen op de andere 3 items zijn niet op de mln nauwkeurig door PostNL aan mij bevestigd maar zijn wel na veel gepingpong en verwijzingen naar slides etc, behoorlijk accuraat.

In geval Sandd niet wordt overgenomen in 2019,
zal de Adjusted Net Debt ongeveer rond de 523 mln uitkomen.
Met een Adjusted EBITDA van 310 mln (midpoint)
Ratio zal dan ver onder de 2 uitkomen: 1,69 (523 / 310)

Ingeval Sandd in Q4 wordt overgenomen:
Totaal Adjusted Net Debt zal eind 2019 ongeveer rond de 683 mln uitkomen (de 6 items opgeteld). Tegenover eind 2018 615 mln euro.
De Adjusted EBITDA voor 2019 zou volgens PostNL dan ongeveer op 280 mln uitkomen en derhalve een ratio van: 2,44 (683 / 280)


Persoonlijk denk ik dat in geval van een overname van Sandd in Q4 2019, de ratio nog net aan onder de 2 zal blijven. Dit ook voorgelegd aan PostNL met argumentatie maar logischerwijs houden ze vast aan hun eigen bekendgemaakte prognoses en planningen.

Ik zie namelijk het niet gebeuren dat indien men in Q4 Sandd overneemt (stel per 1 -10) 30 mln aan integratie kosten gaat uitgeven.
Deze 30 mln telt mee als extra schuld maar wordt ook door PostNL dan afgetrokken op de geprognotiseerde 310 mln euro aan EBITDA.
Verder geloof ik er niets van dat men ook in 2019 nog eens 50 mln extra nodig is voor uitbreiding vh werkkapitaal (122 mln in 2018 vanwege diverse cleaning akties met buitenlandse partijen). Wat een negatieve impact zal hebben op de cash(flow)positie.
Daarnaast denk ik dat de EBITDA hoger gaat worden dan men nu heeft geprognotiseerd (gelijk aan 2018). Dat zal Q1 al blijken.

Dus ik denk zelf aan: 633 / 325 = 1,95 als uiteindelijke ratio.


PostNL






Tegen zoveel geweld is niemand opgewassen. De 2 sommen wel of niet Sandd vind ik persoonlijk het meest interessant.

Zonder Sandd is 523/310
Met Sandd is het 683/280

Wat gebeurt er met de 310 zonder Sandd in 2020. Bv. volgens Berenberg. Op eigen kracht? Naar de 350?

Is volgens mijn nog steeds voldoende voor progressief dividend. Of een vast dividend. Of geld voor aandelen inkoop.

Met Sandd is de 280 2019 de basis voor 2020. Gaan we dan met synergie naar 350? Pakken we dan in jaar 1 met Sandd een extra 10 miljoen? En in 2021? Zakken we dan al weer op lagere synergie en sterke krimp verouderde briefjes?

Te veel aannames en een te hoge schuld. Deal is slecht. Maar het moet volgens een politieke agenda. En we betalen naast 190 miljoen, 1 jaar dividend (garantie) en geen claim. Super slechte deal!

Cedar
1
nieuws.vtm.be/binnenland/recordaantal...

En dan lopen ze in nederland te zeuren over paar klachten op tig miljoen pakketten,
Bij Bpost is het een graadje erger.
Gaston Lagaffe
0
quote:

Toekomstbeeld schreef op 2 apr 2019 om 20:41:


@Gaston,

Ik zag je berichtje bij het ACM nieuwsbericht. Je geeft aan dat indien de resultaten/cash flow dit jaar zouden meevallen, er een mogelijkheid zou zijn om de schulden eerder af te lossen.

De "schulden" als onderdeel vd Adjusted Net Debt liggen eigenlijk wel voor het grootste gedeelte vast. Daar valt niets op af te lossen.

De adjusted Net Debt bestaat uit 6 items:

1. de eurobond (400 mln) is wat het is,
2. de Netted Pension liabilities (van 296 mln eind 2018 naar 233 eind 2019 volgen een afgesproken betalingsschema) en
3. de Lease liabilities (188 mln eind 2018 en prognose ongeveer 218 mln eind 2019) zijn ook wat ze zijn en hangen samen met de in aanbouw zijnde distributie centra.

De eerste 2 items staan 100% vast. Punt 3 is bij benadering en uiteindelijk afhankelijk met hoeveel PostNL aan extra leases aangaat in 2019. Maar de distri centra worden gebouwd dus daarmee zal de (schuld)post ook toenemen tov 2018.

Items 4 en 5 hangen samen met het al dan doorgaan vd overname.
4. overnamesom van 130 mln
5. Som van integratiekosten 30 mln + extra bijdrage UCOI - vertraging op opgevoerde besparingen = 30 mln

Item 6 is de cashpositie. Die was 269 mln eind 2018 en is door mij geschat te eindigen op 328 miljoen (inclusief winst toevoeging lopende business, operationeel verlies buitenland, WC delta, verkoop buitenland, cash dividend, lease betalingen, depreciation/amortisation en CAPEX).

Bovenstaande items zijn 100% door PostNL aan mij bevestigd. Er is geen 7de item van invloed.
De bedragen op items 1, 2 en 4 staan vast. Item 4 kan wel nog iets variëren afhankelijk van diverse condities die alleen Sandd en PostNL kennen.
De bedragen op de andere 3 items zijn niet op de mln nauwkeurig door PostNL aan mij bevestigd maar zijn wel na veel gepingpong en verwijzingen naar slides etc, behoorlijk accuraat.

In geval Sandd niet wordt overgenomen in 2019,
zal de Adjusted Net Debt ongeveer rond de 523 mln uitkomen.
Met een Adjusted EBITDA van 310 mln (midpoint)
Ratio zal dan ver onder de 2 uitkomen: 1,69 (523 / 310)

Ingeval Sandd in Q4 wordt overgenomen:
Totaal Adjusted Net Debt zal eind 2019 ongeveer rond de 683 mln uitkomen (de 6 items opgeteld). Tegenover eind 2018 615 mln euro.
De Adjusted EBITDA voor 2019 zou volgens PostNL dan ongeveer op 280 mln uitkomen en derhalve een ratio van: 2,44 (683 / 280)


Persoonlijk denk ik dat in geval van een overname van Sandd in Q4 2019, de ratio nog net aan onder de 2 zal blijven. Dit ook voorgelegd aan PostNL met argumentatie maar logischerwijs houden ze vast aan hun eigen bekendgemaakte prognoses en planningen.

Ik zie namelijk het niet gebeuren dat indien men in Q4 Sandd overneemt (stel per 1 -10) 30 mln aan integratie kosten gaat uitgeven.
Deze 30 mln telt mee als extra schuld maar wordt ook door PostNL dan afgetrokken op de geprognotiseerde 310 mln euro aan EBITDA.
Verder geloof ik er niets van dat men ook in 2019 nog eens 50 mln extra nodig is voor uitbreiding vh werkkapitaal (122 mln in 2018 vanwege diverse cleaning akties met buitenlandse partijen). Wat een negatieve impact zal hebben op de cash(flow)positie.
Daarnaast denk ik dat de EBITDA hoger gaat worden dan men nu heeft geprognotiseerd (gelijk aan 2018). Dat zal Q1 al blijken.

Dus ik denk zelf aan: 633 / 325 = 1,95 als uiteindelijke ratio.


PostNL
Goed bezig Toekomstbeeld ! Ik had gehoopt dat een eventueel overschot in de cashflow 2019 bijvoorbeeld Item 6 (de cashpositie) zou laten stijgen maar als ik de bedragen zo zie heb je daar ook rekening mee gehouden (cash van € 269mio naar € 328mio). Het blijft jammer dat er zoveel onrust is ontstaan over de continuering van het dividend. Men had ook over een tijdelijke verlaging kunnen spreken. Als men wil kan men gewoon het dividend door blijven betalen. De financiele onderbouwing is er. Het komt ook een beetje "binair" over dat bij een ratio van 1,99 het dividend volledig uitbetaald wordt maar dat bij een ratio van 2,01 alles geschrapt wordt. Ik ga nog eens goed naar je posting kijken want er zit heel veel informatie in. Dank hiervoor !
Toekomstbeeld
0
quote:

Gaston Lagaffe schreef op 3 apr 2019 om 08:43:


[...]Goed bezig Toekomstbeeld ! Ik had gehoopt dat een eventueel overschot in de cashflow 2019 bijvoorbeeld Item 6 (de cashpositie) zou laten stijgen maar als ik de bedragen zo zie heb je daar ook rekening mee gehouden (cash van € 269mio naar € 328mio). Het blijft jammer dat er zoveel onrust is ontstaan over de continuering van het dividend. Men had ook over een tijdelijke verlaging kunnen spreken. Als men wil kan men gewoon het dividend door blijven betalen. De financiele onderbouwing is er. Het komt ook een beetje "binair" over dat bij een ratio van 1,99 het dividend volledig uitbetaald wordt maar dat bij een ratio van 2,01 alles geschrapt wordt. Ik ga nog eens goed naar je posting kijken want er zit heel veel informatie in. Dank hiervoor !


Ps: de exacte getallen en ratio's voor 2017 en 2018 heb ik 2 weken geleden gepost. Ter referentie eventueel.

Tav het inhouden vh dividend. Heb hier ook mijn bedenkingen over omdat wij nu de financiering op onze nek laden.

Mijn vermoeden over het waarom zo star is tweeledig:
1. Eind 2020 moet men de restpost vd netted pensions in 1 klap afstorten: 233 mln euro.
Met het inhouden vh slotdividend over 2019 en interim 2020, kan men zonder lenen toch de cashpositie net aan positief houden per eind 2020.
Dus men kan Sandd en die 233 mln afbetalen zonder nieuwe leningen maar dat gaat ten koste van 1 jaar dividend.

2. Ik denk dat ze aan het sandbaggen zijn met de geschatte besparingen (alleen synergieën zijn geteld) en daarom nu schrappen dividend om politiek, bonden en ACM niet te hebberig laten worden.

Punt 2 is voor nu het belangrijkste. Punt 1 kan heel snel out of the blue opgelost worden door een kleine lening van 100 tot 150 mln.

Toevallig (toeval bestaat niet!) af te sluiten na goedkeuring politiek en verlenging vd uitermate belangrijke cao voor postbezorgers die nu eind september 2019 afloopt.

Dan worden begin 2020 bij de jaarcijfers 2019 de eerste ervaringen met Sandd medegedeeld en blijken de besparingen toch veel hoger te liggen. Met een blablabla verhaal erbij.

En wordt het dividend alsnog hervat.

Zie ook een eerder posting hierover.
pietje-2005
0
Dat helpt goed voor PostNL, dat optimisme voor die handelsdeal.
Meer pakjes, he, logisch toch ? ;-)
Succes
havik of duif
0
Opnieuw een melding van de shorter Marshall Wave die ten koste van anderen en van PostNl het aandeel probeert zoveel als mogelijk te laten dalen om daar zelf aan te verdienen.
Go Go Go !
0
Tussenstand na een half uurtje handel

Royal Mail + 3,35 %
Bpost + 1,79 %
Deutsche Post + 1,31 %
Österreichische Post + 1,23 %
Poste Italiane + 0,35 %

LostNL + 1,50 %


gpjf
0
Nou het optimisme verandert op de beurs van de ene op de andere dag. Nico Bakker ziet de AEX zomaar nog via 577 naar 600 gaan. Wij zitten hier bovendien in een fonds dat zeer sterk is achtergebleven en ook nog fors dividend gaat uitkeren. Kortom de komende welen zullen we aardig gaan stijgen is mijn verwachting. Ik gok op 2,60 voor de 18e
williedevil
0
quote:

havik of duif schreef op 3 apr 2019 om 09:23:


Opnieuw een melding van de shorter Marshall Wave die ten koste van anderen en van PostNl het aandeel probeert zoveel als mogelijk te laten dalen om daar zelf aan te verdienen.


Maar ze bouwen wel 0,11% af, dat wel, gelukkig.
Shorters moeten er uit!!
Sukkeltjes
0
quote:

gpjf schreef op 3 apr 2019 om 09:43:


Nou het optimisme verandert op de beurs van de ene op de andere dag. Nico Bakker ziet de AEX zomaar nog via 577 naar 600 gaan. Wij zitten hier bovendien in een fonds dat zeer sterk is achtergebleven en ook nog fors dividend gaat uitkeren. Kortom de komende welen zullen we aardig gaan stijgen is mijn verwachting. Ik gok op 2,60 voor de 18e
Gewoon naar de 4.5. BAM heeft laten zien dat een substantiele stijging niet onmogelijk is. Ik zit intusssen met 30.000 stukkies erin dus laat het ajbbbbbblffttt gebeuren!

havik of duif
0
quote:

Jooop schreef op 3 apr 2019 om 09:51:


[...]Gewoon naar de 4.5. BAM heeft laten zien dat een substantiele stijging niet onmogelijk is. Ik zit intusssen met 30.000 stukkies erin dus laat het ajbbbbbblffttt gebeuren!Je weet dat nullen geen waarde hebben.


MD2018
0
quote:

Jooop schreef op 3 apr 2019 om 09:51:


[...]Gewoon naar de 4.5. BAM heeft laten zien dat een substantiele stijging niet onmogelijk is. Ik zit intusssen met 30.000 stukkies erin dus laat het ajbbbbbblffttt gebeuren!




Ik hoop en verwacht dat het aandeel eindelijk de weg omhoog heeft gevonden. Zelf een paar weken geleden uitgestapt om toch nog een beetje winst te verzilveren. Nu net weer gekocht. Beter een risico dan dood geld op de bank. We gaan zien of het wat opleverd. In iedergeval de dividend binnenkort. Succes iedereen!
2.058 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 99 100 101 102 103 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

PostNL Koninklijke Meer »

Koers 2,113   Verschil +0,04 (+2,03%)
Laag 2,075   Volume 3.013.486
Hoog 2,118   Gem. Volume 4.910.228
21-okt-19 17:35
label premium

PostNL kan verder herstellen

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium