Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Erg goed nieuws voor TomTom => adoptie ADAS wordt 100%

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
46 Posts, Pagina: « 1 2 3 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
ketchup of catch-up
2

Martin, na 4 jaar in het aandeel TT, en het zien zakken van 12 naar 7.50 waar alle tech/sector aandelen door het dak zijn gegaan, waar start ups meer waardering krijgen dan TT met haar Kaarten aan de beurs
waar men faalt zelfs maar in de buurt te komen vd Fleetmatics multiple bij verkoop van Telematics

heb ik alle reden om dit een ballentent te vinden, gemolken door haar bestuurders/founders, maar dat neemt niet weg dat ik me volledig bewust ben van de onderliggende waarde van TT's kaarten en dat is niet de 700 mio waar het nu voor aan de beurs staat.


maar ik ga geen hosanna roepen bij deze waardering en ik ga ook geen 10 jaar beleggen in een aandeel wat nul rendement geeft qua return.
martinmartin
2
Zoals gewoonlijk vertel je slechts de helft van het verhaal en geef je de andere helft de kleur die je uitkomt.

Jij bent in 2015 in het aandeel getrokken tegen 6 euro omdat "de markt" de onderwaardering van de assets aangaf.
Indien je "de markt" had gevolgd was je eind 2015 uitgestapt tegen 12 euro.

Wat jou hebt bewogen om in het aandeel te blijven zitten is mij nog steeds een compleet raadsel. Dat kan slechts ingegeven zijn door een te verwachten hogere assetwaarde want over een mogelijk positief verdienmodel heb ik je nog nooit gehoord.

Dat de koers daarna in elkaar schrompelde naar de huidige 7,50 en ondertussen zelfs nog even onder de 6 euro dook is meer een bewijs dat de beurs altijd overdrijft dan ingegeven door fundamentele zaken.

De 12 euro eind 2015 vertegenwoordigde een waarde van 2,75 miljard.
Met een neutrale kas was dat dus de waarde die men aan de 3 BUs toebedacht.

We leven intussen in 2019.
Jij hebt ondanks allerlei acties met omheiningen ed met lede ogen moeten aanzien dat jouw uitgangspositie in die tijd is verslechterd van een instapkoers van 6 naar 8 euro waardoor je nu een papieren verlies hebt opgelopen.

Een van de 3 bus tw TTT is verkocht voor 910 mio terwijl er nu een positief kassaldo staat van 250 mio.
Het belangrijkste signaal dat is afgegeven door TT is evenwel dat men Maps+ niet wenst te verkopen maar zelfstandig uit wil nutten.
Iedereen was het erover eens, dat verkoop van de assets in 2015 minimaal 15-20 euro op zou brengen. (3,5 a 4,5 miljard).

Het zou mij bevreemden indien een eventuele veiling van de maps+ nu minder dan 2,5 a 3,5 miljard op zou brengen en in die zin ben ik het met je eens dat de assetwaarde de huidige beurswaarde niet anders dan begin 2015 verre overtreft.

Je moet echter wel reeel willen zijn en accepteren dat de verkoop van de assets verleden tijd is en daarom is het zaak om de aandacht te geven aan het verdienmodel dat mooie kansen biedt op return mat als achtervang de verkoopwaarde van de assets.


VanillaSky
0
quote:

tatje schreef op 27 mrt 2019 om 18:00:


Het dak gaat er af, daar geloof ik in.

Dirty, gezien alle uitlatingen over de toekomstige kansen, geloof ik er niet in.

Founders 44%
De Mol 10%
Fondsen en investors morningstar zegt 20%
Fam en vrienden 8%
banken 7%
medewerkers via opties e.d 7%
Wij 4%

HD maps 70% CARG samengesteld :-)

Heb ik in 2019 100 miljoen, dan heb ik 2025 4110 miljoen.
heb ik in 2019 59 miljoen dan heb ik in 2025 2418 miljoen.

Deze koers wordt gemaakt door de vertegenwoordiger van de amerikaanse Big Tech.

Shorters zijn allang weg, daar geloof ik niet meer in.


Je rekent er sowieso al een jaar langs, 2025 zou 1424 en 2413 zijn. Scheelt al behoorlijk.

Verder leuk dat extrapoleren, kan ook een poging doen, laten we zeggen (zoals wel vaker) kloppen die markt rapporten niet en zijn te overdreven. Laten we eens uitgaan van 50% CAGR. Zeg HD omzet TT in 2019 25mio (lijkt mij al ruim gerekend).

Dan ziet het er als volgt uit:
2019 - 25
2020 - 38
2021 - 56
2022 - 84 (klopt ook met HG's uitspraak eind 2021-2022 omzet zichtbaar maar niet groot)
2023 - 127
2024 - 190
2025 - 285

Dan nog daling SD omzet + daling consumer verrekenen. Geeft toch wel een iets ander beeld :) de vraag is wat zal de waarheid zijn.
Sunshine Band
1
quote:

VanillaSky schreef op 28 mrt 2019 om 20:17:


[...]

Je rekent er sowieso al een jaar langs, 2025 zou 1424 en 2413 zijn. Scheelt al behoorlijk.

Verder leuk dat extrapoleren, kan ook een poging doen, laten we zeggen (zoals wel vaker) kloppen die markt rapporten niet en zijn te overdreven. Laten we eens uitgaan van 50% CAGR. Zeg HD omzet TT in 2019 25mio (lijkt mij al ruim gerekend).

Dan ziet het er als volgt uit:
2019 - 25
2020 - 38
2021 - 56
2022 - 84 (klopt ook met HG's uitspraak eind 2021-2022 omzet zichtbaar maar niet groot)
2023 - 127
2024 - 190
2025 - 285

Dan nog daling SD omzet + daling consumer verrekenen. Geeft toch wel een iets ander beeld :) de vraag is wat zal de waarheid zijn.


Uiteraard zijn die raportenschrijvers maar onbenullen die huiveren voor de analyses van @Vasky. Heb je enig idee hoeveel voorwerk zij doen voordat ze zo'n rapport naar buiten brengen?

Je maakt je zelf met je 'natte vinger 50%' volkomen belachelijk. Maar goed, ik denk dat het merendeel hier je bijdragen al meewarig hoofdschuddend leest en niet meer reageert.
VanillaSky
1
quote:

Sunshine Band schreef op 28 mrt 2019 om 20:32:


[...]

Uiteraard zijn die raportenschrijvers maar onbenullen die huiveren voor de analyses van @Vasky. Heb je enig idee hoeveel voorwerk zij doen voordat ze zo'n rapport naar buiten brengen?

Je maakt je zelf met je 'natte vinger 50%' volkomen belachelijk. Maar goed, ik denk dat het merendeel hier je bijdragen al meewarig hoofdschuddend leest en niet meer reageert.


Net zeker als die rapporten over de telematics markt die voor geen meter overeen kwamen met de groei (of het gebrek eraan) wat TT liet zien.

Slaap lekker :)
Sunshine Band
2
46 Posts, Pagina: « 1 2 3 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

TomTom Meer »

Koers 7,450   Verschil -0,05 (-0,64%)
Laag 7,408   Volume 873.404
Hoog 7,496   Gem. Volume 891.446
17-mei-19 17:35
label premium

TomTom maakt een vliegende start

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium