Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
Erg goed nieuws voor TomTom => adoptie ADAS wordt 100%
Volgen
Geavanceerde veiligheidssystemen in nieuwe auto’s verplicht vanaf 2022 www.nrc.nl/nieuws/2019/03/26/geavance... Waarschuwingssystemen voor smartphonegebruik en slaperigheid, noodremsystemen en rijstrookassistentie moeten het aantal verkeersongevallen drastisch terugdringen. Cosette Molijn 26 maart 2019 om 16:17 Leestijd 1 minuut Een camerasysteem dat achteruitrijden en parkeren veiliger maakt. Een camerasysteem dat achteruitrijden en parkeren veiliger maakt. Foto Getty Images Alle nieuw ontwikkelde auto’s die op de Europese markt komen, moeten vanaf 2022 zijn uitgerust met een reeks geavanceerde veiligheidssystemen. Dat moet het aantal dodelijke verkeersslachtoffers op Europese wegen, momenteel zo’n 25.000 per jaar, worden teruggedrongen, schrijft de Europese Commissie dinsdag. Fabrikanten moeten onder meer noodremsystemen, betere gordels en rijstrookassistentie in hun auto’s inbouwen. Het Europees Parlement en de lidstaten sloten dinsdag een akkoord over de maatregelen. Daaronder vallen ook waarschuwingssystemen voor smartphonegebruik en slaperigheid tijdens het rijden en een datarecorder, een soort zwarte doos, voor na ongelukken. Vrachtwagens en bussen krijgen systemen die chauffeurs moeten helpen om fietsers en voetgangers in de dode hoek toch te kunnen zien. Het kabinet wil het aantal verkeersslachtoffers terugbrengen tot nul . “Het komt nu aan op concrete maatregelen” Een aantal maatregelen zal voor bestelauto’s, vrachtwagen en bussen pas na 2022 ingaan, omdat fabrikanten daarvoor wijzigingen in het ontwerp moeten maken. De RAI Vereniging, de belangenvereniging van autofabrikanten en -importeurs in Nederland, benadrukt dat de verplichte veiligheidssystemen enkel gelden voor nieuwe en niet voor de al bestaande modellen. ‘Vision zero’ Ook geldt voor sommige maatregelen dat het slechts gaat om voorbereidingen in de voertuigen, zegt de RAI Vereniging. Auto’s zullen bijvoorbeeld niet met een alcoholslot van de band rollen, maar het moet wel mogelijk zijn om er een te installeren als een automobilist zo’n maatregel vanuit justitie krijgt opgelegd. “We hoeven zo meteen niet allemaal een blaastest te doen voordat we de auto starten”, aldus een woordvoerder van de RAI Vereniging. Het is nog niet duidelijk wat het effect van de verplichte veiligheidssystemen op de autoprijs zal zijn. Het pakket aan verplichte veiligheidssystemen is de laatste in een reeks Europese maatregelen om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. Dat aantal, waarvan volgens de EC de “overgrote meerderheid” wordt veroorzaakt door menselijke fouten, daalde de afgelopen tien jaar met zo’n 2,2 procent per jaar. In Nederland vielen in 2017 613 doden in het verkeer. De daling in Europa stagneerde echter de laatste drie jaar. De Europese doelstelling is om tegen 2050 het aantal doden en ernstig gewonden terug te brengen naar nul, ook wel Vision Zero genoemd. Het akkoord over de nieuwe maatregelen moet formeel nog worden goedgekeurd door het Europees Parlement en de lidstaten.
@Justin: laten we hopen dat TT hier van mee kan profiteren, mag wel eens een keertje. Veel positief nieuws geweest de laatste tijd bij TT maar de koers is niet vooruit te branden, zelfs niet met al dit positieve nieuws in de afgelopen weken.
PentaGoNix schreef op 26 maart 2019 18:27 :
de koers is niet vooruit te branden, zelfs niet met al dit positieve nieuws in de afgelopen weken.
De horizon is 2050; niet weken. Wees gerust verheugd dat ik bij TomTom niet over de strategie ga, maar ik zou nu minder in investeren in technologie van, tegen die tijd, 16 tot 31 jaar oud en ik zou meer samenwerking zoeken om TomTom een gespecialiseerd onderdeel te laten zijn van meerdere gecombineerde oplossingsrichtingen. Omdat de kans nihil is dat wegbeheerders veel sneller dan voorzien iets complex sneller dan voorzien gaan invoeren, én omdat de kans zeer klein is dat TomTom (of Apple, of Google, of ...) dé oplossing levert, én omdat een individueel bedrijf het risico loopt dat alle slachtoffers aan dat bedrijf worden gekoppeld. Bij Tesla staat het merk van die auto nu al relatief vaak bij berichten over fatale ongelukken en gevaarlijke accu's. Er is nog een lange weg te gaan, maar hopelijk verrast TomTom. Ook ik ben niet tegen minder nuchtere verkeersdoden.
Leefloon schreef op 26 maart 2019 20:52 :
[...]
De horizon is 2050; niet weken.
Verplicht voor alle auto's per 2022 betekent een giga stroom aan offerte trajecten in de ADAS markt in de komende 12-24 maanden, toekomstige modellen moeten daar op aangepast, niet alleen high end maar ook de Clio'tjes en Polo'tjes.
Dit is uitermate gunstig voor TOMTOM. Hier heeft het management het bedrijf de laatste jaren op voorbereid middels haar keuze om sterk te investeren in geavanceerde locatietechnologieën. De standaard forecast ordering in de automotive OE wereld is minimaal 18 maanden. Dus als de leveringen in 2022 moeten ingaan, dan zullen de contracten al uiterlijk half 2020 getekend moeten zijn. Dat geeft de automobielfabrikanten nog ruim een jaar om te kiezen uit de beschikbare ADAS producten. Maar te lang wachten betekent dat ze achteraan moet aansluiten. Het zou de komende maanden wel eens dringen kunnen worden!
jovi schreef op 26 maart 2019 22:31 :
Dit is uitermate gunstig voor TOMTOM. Hier heeft het management het bedrijf de laatste jaren op voorbereid middels haar keuze om sterk te investeren in geavanceerde locatietechnologieën.
De standaard forecast ordering in de automotive OE wereld is minimaal 18 maanden. Dus als de leveringen in 2022 moeten ingaan, dan zullen de contracten al uiterlijk half 2020 getekend moeten zijn. Dat geeft de automobielfabrikanten nog ruim een jaar om te kiezen uit de beschikbare ADAS producten. Maar te lang wachten betekent dat ze achteraan moet aansluiten.
Het zou de komende maanden wel eens dringen kunnen worden!
Voor TT is het 2-3 jaar. Deals de ze recent gesloten hebben gaan in eind 2021. Bovendien zullen er ook automerken/modellen zijn die hier op voorsorteren. Als bijvoorbeeld een model van 2020-2025 moet lopen, dan moet je als fabrikant beslissen of je al vanaf 2020 ADAS wilt inbouwen. Zo niet, dan ben je al na 2 jaar verplicht een model upgrade moet door te voeren
Denken jullie dat de extra investeringen die T2 doet hiermee te maken heeft?
~Justin~ schreef op 26 maart 2019 21:43 :
[...]
Verplicht voor alle auto's per 2022 betekent een giga stroom aan offerte trajecten in de ADAS markt in de komende 12-24 maanden, toekomstige modellen moeten daar op aangepast, niet alleen high end maar ook de Clio'tjes en Polo'tjes.
Werk aan de winkel......Voor de drukkers. Groeten uit Sw
@justin, klopt. dit is natuurlijk een echte telematics toepassing. tom2 heeft alle knowhow in huis. ze zouden het product zelf kunnen ontwikkelen en vermarkten. en die markt is zo ontzettend groot. goed nieuws dit.
Volgens mij doet Google in deze zaken niet mee ! BAVA sept 2018 uitspraak van Harold. Er is 1 ding wat Google niet doet. En dat is, zeg maar, wat wij ADAS attributen noemen.
visje schreef op 27 maart 2019 09:07 :
@justin, klopt. dit is natuurlijk een echte telematics toepassing. tom2 heeft alle knowhow in huis. ze zouden het product zelf kunnen ontwikkelen en vermarkten.
en die markt is zo ontzettend groot. goed nieuws dit.
Even voor de duiding, het gaat om tomtom HD maps als onderdeel van verkeersdoden voorkomende zaken als automatische cruise control en e-horizon. Ik zou beide linkjes even volledig lezen Niet-autonome auto’s maken ook gebruik van hd-kaarten. Denk aan auto’s met een soort opgevoerde cruisecontrol. Die kan ook inhalen en weer terug invoegen. Daarvoor heb je kaarten nodig met hoog detail. Die worden nu toegepast.’ Lees meer: www.volkskrant.nl/economie/tomtom-ceo... GENEVE - TomTom en de Duitse softwaremaker voor de auto-industrie Elektrobit lanceerden donderdag de eerste Elektronische Horizon met een hoge definitie. Hiermee krijgen zelfrijdende auto's een zeer precies beeld van de weg die ze moeten afleggen. Lees meer: www.telegraaf.nl/financieel/3253187/t...
@justin, ok dank. zal ze zo ff lezen. zit op mijn werk :-)
Het lijkt er op dat HD-maps een noodzakelijk gegeven is in de evolutie naar SDC. De HD-maps op zichzelf hebben geen directe bijdrage aan een veiliger weggedrag; het gaat altijd in combinatie met sensoren, cameras ed. Ook het maken van een HD-map is geen rocket-science maar brengt wel substantiele kosten met zich mee waarbij met name het onderhoud/updaten van die maps een belangrijk gegeven zal zijn bij de afweging van Total cost of ownership. Tomtom heeft op dat terrein enkele troeven uit te spelen: Men heeft de beschikking over hd-maps die dekking geven aan hoofdwegen in Europa en Amerika. Men heeft de beschikking over een platform waar de veranderingen in die maps steeds meer tenderen naar real-time door die veranderingen meer en meer automatisch te laten verlopen. Men heeft samenwerkingsovereenkomsten gesloten met andere HD-maps aanbieders waardoor TT in staat is een global aanbod te doen aan OEMs vwb die HD-maps. Men heeft samenwerkingsovereenkomsten gesloten met OEMs, Tier1s en de chip-industrie om vanuit de door TT geleverde HD-map met gegevens verzameld via de sensoren en cameras en met behulp van de rekenkracht die HD-map real-time te maken door inschakeling van het door TT ontworpen platform. De eerste successen van deze strategie zijn geboekt doordat TT de twee op de markt zijnde mogelijkheden voor HD-maps ook daadwerkelijk heeft gescoord. Dat de overheden de implementatiesnelheid opvoeren is voor TT gunstig en dat opgeteld bij het gegeven dat HD-maps een bij gelijkwaardige afname veel hogere prijs kent dan de traditionele SD-map belooft veel voor het verdienmodel van TT.
2 HD deals op de markt in 2019 en beiden naar Tom Tom. Je zou toch zeggen, dat alle HD deals in 2019 op de markt moeten komen :-)
Hoop dat het een Europese aanbesteding wordt en dat deze markt niet overgoogled wordt.
Google is niet in de adas markt aanwezig heeft er ook geen producten voor
~Justin~ schreef op 27 maart 2019 12:33 :
Google is niet in de adas markt aanwezig heeft er ook geen producten voor
BAVA sept 2018 uitspraak van Harold. Er is 1 ding wat Google niet doet. En dat is, zeg maar, wat wij ADAS attributen noemen.
hoe naïef kan je zijn te denken dat Waymo/Google al niet bezig zijn om bij Car Inc te penetreren.
Goed lezen @Wies we hebben het hier over ADAS.
ik ook ze zijn bezig en komen eraan, werken hier samen aan met MBLY van Intel ML -report is wel een zekere weerstand (thans) om vol samen te gaan met Alphabet ondernemingen en toch ook wel met Intel (gedreven uit angst ?)
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)