Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

TomTom februari 2019

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
3.056 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 ... 149 150 151 152 153 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
RickBreda
0
quote:

keak schreef op 6 feb 2019 om 15:13:


ik vond toch de press call positief, vind ze ook heel voorzichtig voor 2019.
Ken de koers nu wel herstellen richting 8. Met hulp van watmicrosoft lovers vanmiddag!!


Op deze bodem instappen kan je geen windeieren opleveren.
TomTom is super gezond bedrijf, schuldenvrij en veel cash.
Zijn een weg ingeslagen waarbij de toekomstige waardering nog niet bij iedereen is doorgedrongen.

Blijf erbij,TomTom, strong buy >€15,00
Kuiken
2
Meer orders te winnen in 2019 vergeleken met 2018.
Het zal met HD-maps gaan zoals met traffic: opstarten, afname, bewijzen dat het werkt en dan exponentieel groeien.
Inkomsten uit Microsoft deal al uitgespreid over een aantal jaren, eerste resultaten al in Q1
Google en TT opereren in twee verschillende werelden qua automatic driving. Google in robot taxi's en TT in de gewone auto. Een robot-taxi is per stuk veel duurder om uit te rusten, maar zal ook intensiever worden gebruikt.
De wake up call van HG heeft geleid tot meerdere overleggen met de bestaande auto industrie, men wil andere wegen inslaan en de baas over het dashboard blijven in de auto.
Het zal leiden tot meer in dashboard afname van autofabrikanten van TT.
Goddijn blijft op veel terreinen "exited " over de mogelijkheden, zegt dat TT in shape is en voor niemand bang en acht zich nog steeds leidend op HERE.
HG zou teleurgesteld `zijn als er GEEN nieuwe HD contracten zullen worden afgesloten in 2019. HD-contracten zullen zichtbaar worden en relatief gezien zeker betekenisvol.
Het verliezen van traffic bij Daimler en Audi klopt, maar ze blijven nog leveren en er zijn gebieden waarin er geen alternatief is voor TT-traffic, dus daar zal de afname van Traffic van TT van beide bedrijven blijven.
Auto industrie verwacht steeds meer van de kaarten van TT en ( alhoewel shift van handarbeid naar software engineering om de kaarten up to date en accuraat te houden) zijn de voortgaande investeringen deels om daaraan te voldoen en deels om nieuwe kansen te creëren.

Al met al weinig negatiefs gehoord, wel veel toekomst muziek gemist: niks over aandeelhouders waarde, deelnames of wat voor
strategische fantasie dan ook. Edoch: dit gaat over bedrijfsresultaten, voor strategische bespiegelingen moet je op een AVA zijn. En laat er nou een speciale aan zitten komen....Ik denk als je straks het verslag terugleest, dat je een zelfverzekerd, zelfbewust TT hebt gezien.

bezinteergebelegt
1
quote:

RickBreda schreef op 6 feb 2019 om 15:23:


[...]

TomTom is super gezond bedrijf, schuldenvrij en veel cash.

Zijn een weg ingeslagen waarbij de toekomstige waardering nog niet bij iedereen is doorgedrongen.



Klopt helemaal. Die waardering komt na de beursexit......
BrakkeStakker
0
quote:

RickBreda schreef op 6 feb 2019 om 15:23:


[...]

Op deze bodem instappen kan je geen windeieren opleveren.
TomTom is super gezond bedrijf, schuldenvrij en veel cash.
Zijn een weg ingeslagen waarbij de toekomstige waardering nog niet bij iedereen is doorgedrongen.

Blijf erbij,TomTom, strong buy >€15,00


Goed instapmoment: eens
15 euro: eum..laten we eerst de 9.5 van ING proberen te halen.
VeniVidiMerui
0
quote:

bezinteergebelegt schreef op 6 feb 2019 om 15:08:


[...]
3,20 p/a als toetje voor het eigen bloeden.
[...]
Dan .. bieden ze 5,70 voor de resterende 50%
[...]

Wat je eigenlijk zegt is dat het aandeel nu voor €7,45 te koop is en op korte termijn z.g.a. €9 euro gaat opleveren? Een strong buy advies dus?
aandeeltje!
0
quote:

VeniVidiMerui schreef op 6 feb 2019 om 13:37:


[...]
nee hoor, wij krijgen exact datzelfde bedrag per aandeel bijgeschreven op onze bankrekening

Klopt alleen krijgen zij zoveel dat zij daarmee meer kunnen omdat jullie niet georganiseerd zijn.
aandeeltje!
0
quote:

Prop. schreef op 6 feb 2019 om 15:20:


Jammer dat ze msft deal niet uitvergroten.

Dan wordt het liegen...
Overtake
0
Redelijke cc. Als je bedenkt dat ze best minder positief hadden kunnen zijn, valt het best nog mee. Aantal uhhh's en ehhh's viel mee.
~Justin~
0
quote:

VanillaSky schreef op 6 feb 2019 om 15:01:


[...]

De vraag blijft natuurlijk is de markt wel groot genoeg om deze enorme kosten/overhead te dragen voor een bedrijf als TT. Enige potentieel van TT met noemenswaardige omzet is Automotive. 2017 400, 2018 250, 2019 wellicht weer 400? Kom je ergens op 300-400mio omzet jaarlijks. Wat nodig is zijn orderboeken van 500-600mio+ om die omzet naar 1mrd te tillen. Met 400mio automotive,150mio Enterprise na ENORME groeispurt van 20%, en consumer 200 zit je nog steeds op 750mio omzet over enkele jaren en dat is veel te weinig om een fatsoenlijke winst te kunnen maken.


De omzet van tomtom was inclusief telematics 0,85 miljard en exclusief telematics 0,65 miljard. Met 1 miljard leg je wel de lat hoog (50% groei) terwijl er ook minder kosten zijn zonder Telematics. Ik zou zeggen dat een eerste target om zonder Telematics dezelfde omzet te halen, dus 850 mio een goed streven is voor de komende 2-3 jaar. Misschien dat langs de lijn van acquisities (omzet genererende acquisities) en HD maps daarna de 1 miljard weer in beeld kan komen en dan met echt een nihil consumer. Anderzijds. Als Goddijn zegt dat 1,7 miljard tot de mogelijkheden behoort dan mag wel de vraag gesteld worden: hoe dan. Hoe lang gaat ie daar over doen?
aandeeltje!
0
quote:

Kopjethee schreef op 6 feb 2019 om 14:15:


Gaat ie weer hakkelen bij de eerste de beste vraag.

HG de hakkelaar.
Die naam is weer vrij...
keak
0
DeZwarteRidder
0
fd.nl

Tomtommie Downer

Het 'nieuwe' TomTom groeit flink door. Maar de kosten stijgen mee, en een operationeel verlies lijkt in 2019 onafwendbaar.
Makita
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 6 feb 2019 om 16:11:


fd.nl

Tomtommie Downer

Het 'nieuwe' TomTom groeit flink door. Maar de kosten stijgen mee, en een operationeel verlies lijkt in 2019 onafwendbaar.


Jaap Braaksma neemt revanche ;-)

Eenzijdig stukje wat niet benoemd dat er in 2019 een free cash flow van 68mln behaald gaat worden en dat dit met name naar deferred revenues gaat. Maar ja Jaap moet vanavond weer vroeg naar huis en wordt beoordeeld op clicks en niet op inhoud...
GLMF
0
quote:

Was here schreef op 6 feb 2019 om 15:05:


Ik vond de cc ok. Zeker de voorsprong op Here. Dit heeft hg nog niet vaak zo duidelijk aangegeven
en de rol van google: volledige focus op robottaxi's en de wake up call qua inbouw systeems lijkt het juiste effect te hebben (TT in gespreke met velen, lijken met nieuwe oplossingen te komen en automaker wil de leiding over de interface houden (lees: is die bij google kwijt)
Koos99
0
TomTom blijft gewoon te klein. Ze zijn te kwetsbaar. Ik had gehoopt dat op de cc een analist zou vragen hoe ze hier mee om willen gaan. Helaas, niet gebeurd.

Dat ook niemand is even vraagt waar die 22 miljoen vandaan komt.

Ik vond de teneur van de cc beter dan tijdens de cc Q3 2018, maar ze laten weinig los. De make or break van TomTom moeten die HD kaarten worden, vertel daar eens wat over, toon passie.

Verder hebben we jaren een meer jaren prognose revenu gekregen. Daar horen we nu niets meer van, zonde.
RickBreda
0
recital
1
Tomtommie Downer
Weinig bedrijven zijn zo goed in het verpesten van hun eigen feestjes als TomTom. Het nieuws over het worstelende navigatiebedrijf is al zo lang niet geweldig, en hééft het een keer wat leuks te melden, dan weet TomTom de sfeer vaak meteen weer te verpesten met een deprimerende terzijde.

TomTom verhoogde bijvoorbeeld afgelopen najaar de omzetverwachting over 2018, maar zorgde voor een authentiek Debbie Downer-moment met de melding dat een contract met belangrijke klant Volvo was ontbonden. En ook deze woensdag kwam TomTom, net als het droevige type Debbie Downer bij Saturday Night Live, weer met een afknapper.

De Amsterdammers rapporteerden eerst mooie cijfers over het vierde kwartaal, om vervolgens de beleggers een koud washandje in het gezicht te gooien met tegenvallende vooruitzichten voor dit jaar.

Het bedrijf maakte onlangs bekend de divisie Telematics te verkopen, om zich volledig toe te leggen op de productie van slimme kaarten voor de auto-industrie en softwareontwikkelaars. Vooral de omzet uit de automotive-activiteiten groeide in het vierde kwartaal sterker dan verwacht. Een mooie opsteker na het nieuws van vorig kwartaal over Volvo, en kort daarvoor over het oprukken van Google op de deze markt.

Combineer dat met een ruime verdubbeling van de vrije kaspositie, de opbrengsten van Telematics nog in het vooruitzicht, en een aanhoudend omhoog schietende brutomarge, en je ziet echt wel reden voor optimisme bij TomTom.

Maar dan de downer. Het bedrijf zal de dalende omzettrend, die nu al jaren aanhoudt, ook in 2019 nog niet keren. De afname in omzet uit de navigatiekastjes die het bedrijf wereldfaam brachten, wordt nog altijd niet gecompenseerd met de groei uit het 'nieuwe' TomTom. De omzet daalt van €687 mln in 2018 tot naar schatting zo'n €675 mln dit jaar.

Intussen moet het bedrijf wel flink investeren in de toekomst en dus de verbetering van de slimme navigatietechnologie. TomTom verhoogt daarom dit jaar de post operationele kosten van €472 mln tot €555 mln. Gecombineerd met een beloofde brutomarge in 2019 van minimaal 70%, kom je dan op een operationeel verlies (ebit) van ruim €82 mln.

Natuurlijk, als de marge hoger uitvalt (en 70% is een minimale verwachting) dan wordt dat verlies vanzelf ook kleiner. Maar bij deze cijfers is een marge nodig van 82% om het verlies weg te werken. En dat lijkt dan wel heel hoog gegrepen.

Dan is het hopen op een hogere omzet, maar het orderboek — en daarmee de toekomstverwachting— viel ook al een beetje tegen. TomTom had vorig jaar om deze tijd nog voor €400 mln bestellingen genoteerd, nu is dat voor €250 mln. Wah-wah-wah-wah-waaaaaaahhhhhhh.
Reageren? Mail naar bartjens@fd.nl
fd.nl/ondernemen/1288485/tomtommie-do...
Makita
0
Eenzijdig verhaal. Japie Braaksma heeft gesmeekt of hij nu anoniem de Bartjens column mocht tikken vandaag ;-)

Niet vermelden FCF in 2019 van 68mln is al slordig, maar de houding richting een mooi NL tech bedrijf wat gewoon goed doet en samenwerking met oa Apple en Microsoft heeft is stuitend. Vraagt Braaksma/Bartjens zich ook af hoeveel Waymo verdiend momenteel? TomTom verdiend er nog netto cash mee, Waymo is een diepe put. Ook dan nog gaan lachen als afsluiter zonder je te verdiepen in tendervolume 2017 wat lager was (TomTom behaalde hetzelfde winpercentage als het jaar ervoor).

FD onwaardig
3.056 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 ... 149 150 151 152 153 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

TomTom Meer »

Koers 10,144   Verschil +0,43 (+4,47%)
Laag 9,711   Volume 680.447
Hoog 10,178   Gem. Volume 614.289
17-okt-19 12:40
label premium

TomTom: Reality check

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium