Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

TomTom februari 2019

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
3.056 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 ... 149 150 151 152 153 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
PentaGoNix
4
Aandelen knallen YTD helemaal door het plafond heen in de AEX/AMX behalve eentje die YTD op -11% staat ............. Pff, wat worden we met z'n allen belazerd door HG en consorten zeg.
VeniVidiMerui
1
quote:

bezinteergebelegt schreef op 15 feb 2019 om 17:41:


[...]

Ze doen een bod op de resterende uitstaande aandelen.

Letterlijk uit jouw bericht van 13:08 hierboven: "Ze accepteren geen enkel bod."
Nu zeg je ineens: "Ze doen een bod op de resterende uitstaande aandelen."
Dan zullen ze als bestuur vervolgens toch echt dat bod moeten accepteren denk je niet! Wat een oen ben jij zeg. Je begrijpt het verschil niet tussen de founders als bestuurders van TomTom en de founders als eventuele betrokkenen bij een partij die TomTom van de beurs wil halen. TomTom kan zichzelf niet van de beurs halen en de founders kunnen dat ook niet doen in de rol van bestuurders. Als jij denkt van wel ben je een eersteklas oen.
Men zal het echt via een partij moeten spelen die los staat van TomTom en de enige manier waarop dat kan is door die partij een bod te laten doen op alle aandelen (incl. die van bestuurders zelf! en men kan daarbij ook geen onderscheid maken in de hoogte van het bod per aandeel).
Vervolgens moet dat bod dus worden geaccepteerd door het bestuur. En op dat moment kan er ook gewoon overboden worden. Dus ja, nogmaals: je zwamt als je denkt dat ze de boel van de beurs kunnen halen zonder bod te accepteren en je zwamt nog harder als je denkt dat als er dan een substantieel hoger bod komt dat ze dat kunnen weigeren.

Tot slot nog: dat FRS voorbeeld is nu al het zoveelste voorbeeld dat zogenaamd aantoont dat een dirty exit mogelijk is maar waarbij nu opnieuw blijkt dat het helemaal niet dirty was en er zelfs naar omstandigheden een goede prijs is betaald. FRS was sowieso technisch failliet. Bij TomTom staat einde van het jaar een half miljard op de bank. Als je denkt dat dat vergelijkbare scenario's zijn ben je, nogmaals, een eersteklas oen.
VeniVidiMerui
2
quote:

bezinteergebelegt schreef op 15 feb 2019 om 17:55:


[...]
je wordt hier voor rotte vis uitgemaakt als je dat beschrijft.

een rotte vis heeft aanzienlijk meer hersencellen
leonardus65
0
Wakkie komt met een nieuw voorstel 'Geen bewijs Dutch discount' | Financieel | Telegraaf.nl
www.telegraaf.nl/financieel/3163169/g...

Peter Wakkie verdedigt meer bedenktijd overnames ... Maar topadvocaat en commissaris Peter Wakkie verdedigt het mede door hem bedachte voorstel.
Hoop....
0
quote:

leonardus65 schreef op 15 feb 2019 om 21:36:


Wakkie komt met een nieuw voorstel 'Geen bewijs Dutch discount' | Financieel | Telegraaf.nl
www.telegraaf.nl/financieel/3163169/g...

Peter Wakkie verdedigt meer bedenktijd overnames ... Maar topadvocaat en commissaris Peter Wakkie verdedigt het mede door hem bedachte voorstel.


We willen toch juist de dialoog aanmoedigen tussen bedrijven en aandeelhouders. Dan moet je toch niet zo’n drempel als deze wet opwerpen?

GEWELDIGE DIALOOG
Executive
0
quote:

Hoop.... schreef op 15 feb 2019 om 21:51:


[...]

We willen toch juist de dialoog aanmoedigen tussen bedrijven en aandeelhouders. Dan moet je toch niet zo’n drempel als deze wet opwerpen?

GEWELDIGE DIALOOG



Nou inderdaad! Aandeelhouder staat uit bij tomtom
ff_relativeren
1
Voor de 2-wekelijkse grafiek update zijn enkele bedragen relevant ;
De beurskoers, de kapitaal-uitkering van € 3,25 per aandeel, en het restantbedrag naar kas + ev per aandeel.

Dankzij al het rekenwerk op de diverse draadjes bleven er 2 bedragen over uit de opbrengst van TTT. € 63,2 miljoen en € 87,1 miljoen. Bij het huidig aantal aandelen TT betekent dat € 0,27 of € 0,37 per aandeel.

Deze gegevens leveren het volgende plaatje op :


Bijlage:
Moneyball
0
Executive
0
Blijft lastig om als buitenstaander grip te krijgen op de rol van Tomtom in de markt.

Lees dit interview: europe.autonews.com/suppliers/tomtom-...

De race is in volle gang. In 2020/2021 gaat de markt pas echt keuzes maken afhankelijk van de partij of combinatie die dan het verst is met de ontwikkeling.

Blijft toch vertrouwen houden. Die (HD)maps zijn de waarde.
Koos99
0
quote:

ff_relativeren schreef op 15 feb 2019 om 22:17:


Voor de 2-wekelijkse grafiek update zijn enkele bedragen relevant ;
De beurskoers, de kapitaal-uitkering van € 3,25 per aandeel, en het restantbedrag naar kas + ev per aandeel.

Dankzij al het rekenwerk op de diverse draadjes bleven er 2 bedragen over uit de opbrengst van TTT. € 63,2 miljoen en € 87,1 miljoen. Bij het huidig aantal aandelen TT betekent dat € 0,27 of € 0,37 per aandeel.

Deze gegevens leveren het volgende plaatje op :




Die restwaarde TTT, ik zie het her en der wel langskomen, maar begrijp ik niet. Waarom is die niet gewoon 910 - 750 = EUR 160 milj (minus een eventuele fee voor Barclays)?
ketchup of catch-up
0
[quote alias=VeniVidiMerui id=11427589 date=201902152039]
[...]
Letterlijk uit jouw bericht van 13:08 hierboven: "Ze accepteren geen enkel bod."
Nu zeg je ineens: "Ze doen een bod op de resterende uitstaande aandelen."
Dan zullen ze als bestuur vervolgens toch echt dat bod moeten accepteren denk je niet! Wat een oen ben jij zeg. Je begrijpt het verschil niet tussen de founders als bestuurders van TomTom en de founders als eventuele betrokkenen bij een partij die TomTom van de beurs wil halen. TomTom kan zichzelf niet van de beurs halen en de founders kunnen dat ook niet doen in de rol van bestuurders. Als jij denkt van wel ben je een eersteklas oen.

Vervolgens moet dat bod dus worden geaccepteerd door het bestuur. En op dat moment kan er ook gewoon overboden worden. Dus ja, nogmaals: je zwamt als je denkt dat ze de boel van de beurs kunnen halen zonder bod te accepteren en je zwamt nog harder als je denkt dat als er dan een substantieel hoger bod komt dat ze dat kunnen weigeren.

@ VVM

het hoogste bod wint niet altijd
denk dat er zelfs hogere biedingen waren voor Telematics van pe dan wat Bridgestone betaalde
het gaat om meer dan het hoogste bod, het gaat om gunning, acceptatie ( waar het management van de divisie die verkocht worden een hele grote say inhebben ) en om eventuele spin-off's voor de verkoper

wij hebben nul inzicht gekregen wat voor biedingen Barclays heeft ontvangen, we hebben enkel van TT te horen gekregen dat na grondige evaluatie Bridgestone de beste kandidaat was, vanwege continuïteit voor Telematics voor groei en ontwikkeling en TomTom zelf.

als een Financiële instelling een exit bieding bewerkt, waar de Founders gewoon in meekunnen, en er is niemand die verder een openbaar bod doet, dan kan TT gewoon delisten via een front, de Founders gaan gewoon mee en ook zelfs bij een openbaar bod kan er wederom de overweging spelen wat het beste is voor de werknemers, de continuïteit enz...


het hoogste bod wint helemaal niet altijd en het woord veiling is hier dan ook misplaatst als men denkt dat het hoogste bod de winnaar gaat zijn.
tatje
1
Oud nieuws.

Maar 80% van de aanwezige oems testen HD maps van Tom Tom.

corporate.tomtom.com/news-releases/ne...

Stukje uit het stuk.


CES, Las Vegas, NV, USA, 4 January 2017 TomTom (TOM2) today announced that the majority of OEMs present in the Automotive Hall (LVCC North Hall) at CES are currently evaluating TomTom HD Maps to develop autonomous driving technologies. TomTom’s HD Map, including RoadDNA, is a revolutionary, highly accurate, digital map based product that helps automated vehicles precisely locate themselves on the road and plan manoeuvres, even when traveling at high speeds.

Antoine Saucier, Managing Director, TomTom Automotive, said: “It was not even 18 months ago that we introduced our HD Map and RoadDNA to power the future of driving. Then, as now, we were saying that we were ready for the future – with products to accelerate the development of autonomous vehicles.”

Willem Strijbosch, Head of Autonomous Driving, TomTom, commented: “It has been fantastic to work with global OEMs and Tier 1s, and gratifying to see that our innovative maps are already having such a pivotal role in the future of driving, today. Working with them has enabled us to make great strides in further honing our products to their needs.”

Martinmartin schreef op een ander draadje nog het volgende:

TT heeft het nooit van het huidige verdienmodel moeten hebben.
Evenals haar concurrenten in global maps HERE en Google is er momenteel nog geen droog brood te verdienen.

Dat wordt anders indien HD-maps noodzakelijk zijn bij Autonoom rijden.

Een jaar later jan 2018.

Autostream
corporate.tomtom.com/news-releases/ne...

Autostream, de ontbrekende schakel voor Baidu, maar zeker voor de cloud van Microsoft.

Uit het jaarverslag 2018 blz 14 over autostream.

Therefore an important step in mapping for automated driving involves being able to Always deliver the most up to date map from the CLOUD to the vehicle in real time.

Je kunt dus nog zo goed zijn in HD maps, maar je hebt autostream nodig om alles van de auto naar de cloud te sturen ( up to date bijwerken van veranderingen ) en weer terug naar de auto en dat in real time :-)

Het wordt super spannend, hoeveel marktaandeel kan Tom Tom van de markt 2019 HD maps veroveren.

Ze beginnen hier du niet met een flinke achterstand tov Here zoals in de SD maps.

Road dna werkte met Lidar, maar bij slecht weer niet optimaal, dus samenwerken met Bosch en zie hier RRS op basis van radar.

HD Maps moeten a la seconde kunnen worden aangepast bij veranderingen, hup autostream perfect voor de cloud.

HD maps moeten dus flink meer marktaandeel kunnen halen, als SD maps :-)

We zullen zien !!

bezinteergebelegt
2
quote:

VeniVidiMerui schreef op 15 feb 2019 om 20:55:


[...]
een rotte vis heeft aanzienlijk meer hersencellen


Kijk eens aan, 2 AB-tjes kreeg je er zelfs voor. Samen met jou dus al drie figuren die af en toe onder hun steen vandaag kruipen en hun niveau laten zien.

Triest.

Maar goed, de 1 heeft fatsoen in de discussie, de ander heeft een rioolimago.

Ik hou de eer aan mezelf en zal je geen worm noemen of forumhufter of dat je de lucht om je heen hebt hangen van rotte vis oid maar dat je je manieren onderweg ergens verloren bent is wel duidelijk.


Jakkie
0
Ik wacht gewoon op nieuwe contracten. Zit in de pijplijn. Komt vanzelf.
Waardering echt extrreem laag nu. Geeft ook weer kansen.
ff_relativeren
0
quote:

Koos99 schreef op 16 feb 2019 om 09:19:


[...]


Die restwaarde TTT, ik zie het her en der wel langskomen, maar begrijp ik niet. Waarom is die niet gewoon 910 - 750 = EUR 160 milj (minus een eventuele fee voor Barclays)?

@ Koos99,

aan het eind van het januari-draadje + in het draadje De Algemene Rekenkamer, zijn goed onderbouwde berekeningen geplaatst. De getallen + de uitleg.


Greetzzz
RESEARCH
3
quote:

martinmartin schreef op 14 feb 2019 om 02:34:


@VanillaSky.

De impairment test is een test waarin TT becijfert of er een impairment genomen kan worden op de assets.
In 2017 is dat gedaan voor Consumer ad 169k.
Alle goodwill en bijn alle overige assets op 0 gewaardeerd. De resultante is bekend: De Ebit voor Consumer schoot omhoog van -12,1 mio excl impairment in 2017 tot een +63,4 mio in 2018.


martinmartin ik wil nog wel even een reactie geven met betrekking tot jouw opmerking over de genomen impairment. Je gaat hier wel erg luchtig mee om en tracht dit in mijn beleving goed te praten. Zoals je weet moet een bedrijf elk jaar bekijken in hoeverre de geactiveerde immaterieel activa in de toekomst terugverdiend zal worden (in Jip en Janneke taal). Er zijn bedrijven die elk half jaar deze test doen zoals Ordina. Het is een verplichting om dit tenminste aan het einde van elk boekjaar te doen die wordt gecontroleerd door de accountant. De genomen impairment op consumer ad. 169k was hoog. Dit betekent dat het jaar daarvoor er nog niets aan de hand was en een jaar later blijkt dat het niet terugverdiend zal worden. Hieraan zie je hoe snel de markt kan omslaan. Dit is nu ook het grote gevaar waar wij nu in zitten. Gezien het verleden heb ik er gewoon weg minder vertrouwen in. Ook de markt laat dit nu zien. Het risico wordt gewoon weer bij de aandeelhouders neergelegd. Ik ben al lange tijd aandeelhouder van TT. Achteraf bezien had ik beter nu kunnen instappen. Trouwe aandeelhouders zijn nog nooit beloond door TT.
boem!
2
Voor de goede orde: Ook ik ben van mening dat je bij een impairment test de nodige voorzichtigheid moet betrachten en waar mogelijk moet nemen.
De verbetering van de EBIT bij consumer van -12,1 mio tot aan een +63,4 mio komt grotendeels op het conto van verminderde opex door de doorgevoerde reorganisatie bij dit onderdeel en werd daarin deels gesteund door de genomen impairment.

Een impairment op intangible assets is voor mij noodzaak.
De uitkomst wordt bepaald aan de hand van de te verwachte opbrengsten die er met die investeringen worden behaald.
Dat men bij TT scherp aan de fiscale winst zeilt is een gegeven.
De negatieve verwachtingen bij Consumer(Sports) hebben geleid tot die impairment en dat vind ik een goede zaak. Een organisatie die zo lean and mean mogelijk is geeft meer mogelijkheden voor mee- dan tegenvallers.

Waar het mij in mijn reactie naar @VanillaSky om te doen was zijn intepretatie van deze inpairment-test door aan te geven dat de impairment test voor Enterprise en Automotive was uitgevoerd met single digit groeicijfers waardoor hij de omzet van A&E in 2023 becijferde op 475 mio(372 mio maal 5 keer een groei van 5%).
De info die hij gebruikte om te komen tot die 475 mio omzet voor A&E in 2023 zegt heel wat anders men heeft het over gefactureerde omzet ipv gerapporteerde omzet en geeft een groeicijfer aan van 7% voor Automotive en 6% voor Enterprise.
Deze berekening komt uit op 620 mio ipv de door @Vanillasky gesuggereerde 475 mio.
Dat hij die suggestie nu afdoet als een grapje zijnerzijds geeft aan dat hij zich goed bewust was van waar TT als omzet mee rekende en dat de door hem gesuggereerde omzet geen ander doel had extra twijfel te zaaien.
Hij houdt dat spel konsekwent vol nu weer met Outlook 2019. Ik zal daar inhoudelijk op ingaan met een integrale reactie in het andere draadje.

Ik meen, dat we geen behoefte hebben aan extra twijfel; waar we naar op zoek zijn is meer duidelijkheid.
Juist omdat de markt zo snel kan omslaan is het van het grootste belang de risicos en kansen op de juiste waarde te schatten omdat zoals jij terecht aangeeft de aandeelhouder het kind van de (zilvervloot-)rekening is.

De hoogte van Goodwill en Intangible assets bedraagt ult 2018 per saldo 627 mio( 192 mio Goodwill plus 635 mio Intangible assets minus 100 mio deferred tax). Deze 627 mio staat in schril kontrast tov de geinvesteerde bedragen.
TT hanteert het principe liever Opex dan Capex en weegt de investeringen gedaan voor HD-maps met omzetten waarbij die HD-omzetten nog een kleine rol spelen.

TT speelt nu alles op 1 kaart.
Met een waarde van 627 mio zal ook deze restant assetwaarde snel verdampen met de jaarlijkse afschrijvingen van 120 mio.
Daarnaast heeft men de intentie uitgesproken haar investeringen in HD-maps met 10% te willen opschroeven tlv Opex. Researchers zijn schaars en er wordt van alle kanten aan deze mensen getrokken dus ik ben benieuwd hoe men de daaruit voortkomende opexpost aan R&D van +300 mio gaat waarmaken.

Maak je eigen afweging of de hoge kosten die nu en in het verleden zijn gemaakt opwegen tegen de door jou te verwachten opbrengsten aan HD-maps omzetten in de toekomst.

Bijkomend voordeel daarbij is dat TT dmv boeking Opex boven Apex, toepassing Impairments waar mogelijk en gehanteerde afschrijvingsmethodiek nu een assetwaarde in de boeken heeft staan die bij executieverkoop van die asset ver wordt overschreden in het geval die HD-omzetten achterblijven bij de verwachingen.


Eva1960
0
AB MM,
Je laatste alinea lijkt in zichzelf wat tegengesteld. Als de HD omzetten sterk achterblijven waarom zou dan de verkoopprijs eerder boven assetwaarde staan dan dat die omzetten sterk zijn. Graag je toelichting.

Impliceer je daarmee soms ook dat bij stevige HD omzetten Tacooos de assetwaarde in zijn boeken moet laten stijgen?

En dat allemaal op de vroege ochtend van deze beste start up ooit. Alhoewel de markt daar anders over denkt. Die hecht geen enkele waarde aan TT toe in haar zelfstandig voortbestaan.
Sunshine Band
1
Ook van mij een Duim MM
Als je als bedrijf kiest voor 1 onderdeel en kiest voor extra investeringen in dat onderdeel, dan kan ieder hier begrijpen dat de waarde van die investeringen zullen toenemen. Door de keuze van afschrijven lijkt het weggooien van geld en dat is de onduidelijkheid waar vanillesky graag onzekerheid mee creeert. Hij is dan ook niet de aandeelhouder waar hij zich voor uit geeft.
En zo zitten er nog zeker een flinke hand vol onrust te zaaien hier...
Benjamin G.
0
Hierbij een link naar een aantal posts van Soofje in 2009. Af en toe leg ik de link naar wat toen geschreven werd en nu geschreven wordt. Het is even scrollen naar zijn posts. Het lijkt erop dat de vraagtekens die Soofje toen plaatste bij een aantal forum leden nu ook nog leven.

www.iex.nl/Forum/Topic/1227912/1/John...
3.056 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 ... 149 150 151 152 153 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

TomTom Meer »

Koers 10,120   Verschil 0,00 (0,00%)
Laag 9,921   Volume 473.012
Hoog 10,130   Gem. Volume 534.136
13-nov-19 17:35
label premium

TomTom: Reality check

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium