Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Zijn aandeelhouders TomTom gek geworden vandaag?!!

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
73 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
TURBO-TA
1
quote:

Liegy schreef op 22 jan 2019 om 16:08:


TomTom blijkt maar weer een gevaarlijk aandeel te zijn. Kan zomaar €2 van de koers af gaan de komende dagen voortbordurend op het slechte nieuws.


Liegy = liegen??
Japio_
1
De bodembel... Ik heb wat bijgekocht op €7,50.
Weliswaar fors boven mijn gemiddelde aankoopprijs, maar met een garantieregeling van €3,20 en 400mio cashpositie kon ik dit niet laten liggen.
aex2009
0
GoldKing
1
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 22 jan 2019 om 15:50:


Bedenk dat het gecoverde wegenbestand sinds de aankoop van TeleAtlas in 2008 zo'n beetje verdubbeld is (tot bijna 60 miljoen km), en de kaarten bovendien beter en gedetailleerder zijn geworden.
Ik denk dat dit uitgebreide "TeleAtlas" niet meer als op zich zelf staand onderdeel binnen TT te onderscheiden is, niet meer los te weken is, en dus ook niet als losstaande asset te verkopen is. Al was het alleen maar omdat de overblijvende rest (consumerproducten, Enterprise = b2b, en het automotive segment) dan 'droog' komen te staan, en de kaartgegevens dan voortaan duur ingekocht zouden moeten worden.
Ook omgekeerd: die 'rest' levert input voor TT's kaartenfabriek (naast de input van de camerawagens).

Verder is "TeleAtlas" niet los te zien van de nieuwe ontwikkelingen ohgv HD, RoadDNA etc. De oude (SD-)kaarten vormen de basis voor de HD-maps. Dat is lastig uit elkaar te halen.

Gezien deze verwevenheden zou verkoop van "TeleAtlas" alleen maar in kunnen houden dat de licensingrechten verkocht worden aan een ander, die dan de verdere distributie en doorverkoop aan derde partijen voor z'n rekening mag nemen. Maar waarom zou je dat niet zelf doen? Voor specifieke marktsegmenten kan je altijd nog een tussenpartij inschakelen, zoals nu al gebeurt via Microsoft's Azure.




regarding Tele atlas: waarom zou bij een eventuele overname deal er niet door T2 uitonderhandeld kunnen worden dat zij met een enorme korting of voor niets van de map data van TA gebruik kunnen blijven maken de aankomende 25 jaar?
Laat dan dat eens 300 mil. op 2.1 miljard extra kosten, heb je nog steeds 1.8 miljard: 220 mil uitstaand = € 8,18 aan waarde voor overname TA per aandeel T2, Alleen al aan cash is er nog 400 mil, een kleine € 2 per aandeel, en restwaarde T2(de know how autonoom rijden, waarde kaartendeals met verschillende partijen, enz enz), valideer ik op een extra 4 euro per aandeel.

Kom ik bij elkaar toch op een € 14,18 uit. Toch een heel ander bedrag als de huidige 7,5..

Nu kopen op 7,5 = sowieso € 3,50 superdivi opstrijken, plus een rit naar 14 euro = is € 10 per aandeel verdient!
Saibee
0
Vanmiddag puts TomTom feb19 7.40 geschreven 0.38.
Als ik de aandelen over 3 1/2 week aangeleverd krijg is dat effectief op 7.02.

Mocht het aandeel onder de 7 euro wegzakken dan is TomTom met de actuele kennis van zaken goedkoop te noemen.
Met de geschreven puts kom ik qua effectieve aanschafprijs aardig in de buurt.
steelfighter72
0
we moeten even nog naar 4,90 mannen, die particuliere calls moeten er absoluut uit voordat de 910 miljoen wordt overgemaakt:)
GoldKing
0
quote:

steelfighter72 schreef op 22 jan 2019 om 18:18:


we moeten even nog naar 4,90 mannen, die particuliere calls moeten er absoluut uit voordat de 910 miljoen wordt overgemaakt:)


Als wij de 4,90 gaan opzoeken, kan ik je het volgende voorspellen> overnamebod Apple op € 7,00. + 3.4 = € 10,40. Daar zouden we nu eigenlijk al moeten staan.

En toch is het bij de beesten af vandaag, kan toch alleen weer in NL. Een prachtig bericht voor de aandeelhouders TT: je krijgt een superdividend van een kleine € 3.50 en koers knalt met 7% in elkaar.

Waarom kopen mensen T2 eigenlijk niet? Staat nu op € 7,44-3,40 = 4,04! Dat hebben ze al cash bijna op de plank liggen!

€ 4,04*220 mil.= 888 miljoen. Daarmee schrijf je alleen al op tele Atlas al 2900 mil - 880 = 2012 miljoen af. Terwijl dat bedrijf binnen T2 alleen maar gegroeid is.
Laat staan wat de rest van de waarde van T2 is.. Die zou op 1.1 miljard moeten zitten. Is bij de huidige koers afgewaardeerd tot 0!!

dat is toch compleet gestoord te noemen! Of ben ik nou gek? Schiet hier rustig op hoor. Ben benieuwd hoe je meer als 3 miljard kapot gaat krijgen bij een relatief gezond bedrijf!

De eerstvolgende stap die ik nu zou zetten, als ik HG en oa DH was, was TA voor straf voor 3 miljard in de etalage zetten, kijken hoe dan de shorters lachen!!

Koers wordt dan huidige waarde TT + € 3.4 superdivi + 10,90 superdivi voor TA.. Ha!
GoldKing
0
PS.

Horrorscenario: Nu dumpen lijkt mij zeer gevaarlijk, heb je 2x niets. Je kunt denken: Ik verkoop, en koop ze later terug voor op lagere koersen en pak dan alsnog het superdividend mee. Dus je verkoopt nu, met misschien wel een (stevig) verlies en je wacht af..

Vervolgens zie je de koers onder de 6 duikelen, en vervolgens knalt een partij zoals Apple er onverwacht tijdens beurstijd er een (ongevraagd) bod uit op TA of T2 als geheel, van € 10..(!!)

Heb je verlies gemaakt op je verkoop trade vandaag en moet je ze duur terugkopen op € 10, om toch nog wat van dat super divi mee te pakken..

Ik zou nu dus niet verkopen! Zonde!
effegenoeg
0
Ik las net dat tele matics en de netto kaspositie 4,65€ waard zijn.
Het overige wordt dus door de markt op 2,79€ getaxeerd.
GoldKing
0
quote:

janrobert schreef op 22 jan 2019 om 19:34:


Wie zegt dat er een bod komt


Bijlage:
itwm
2
De daling is volkomen logisch. Telematics was het deel wat nog enige toekomst had. De overgebleven onderdelen zijn dit niet en door de verkoop wordt TomTom als geheel veel minder aantrekkelijk voor de markt.
GoldKing
0
quote:

itwm schreef op 22 jan 2019 om 19:46:


De daling is volkomen logisch. Telematics was het deel wat nog enige toekomst had. De overgebleven onderdelen zijn dit niet en door de verkoop wordt TomTom als geheel veel minder aantrekkelijk voor de markt.


Dan is inderdaad in principe het antwoord makkelijk, als de werkelijke waarde van Tele Atlas weigert te voorschijn te komen onder de vleugels van TomTom..

De Som Der Delen..

Kaartenbouwer Tele Atlas gaat stand-alone de etalage in voor 2.6 miljard euro!

De kennisbank autonoom rijden van T2 neemt Elon Musk Tesla over voor 1.8 miljard.

De rest van TT gaat naar private equity voor 1.1 miljard. Gewoon even een stukje waarde in TT terugbrengen..
itwm
0
Precies. Voor de huidige aandeelhouders is het natuurlijk interessant dat een groot deel van de verkoop naar hen gaat. Maar als je momenteel geen aandelen hebt, is het voor de lange termijn minder omzet en minder winst. Het bedrijf is dus minder aantrekkelijk dan voor de verkoop. Daarom is de daling volgens mij een logisch gevolg.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

mjmj schreef op 22 jan 2019 om 15:57:


BdB heb jij een mening over de verkoopprijs van TTT in relatie tot een licensing deal met de koper?

Ik denk dat de verkoopprijs in combinatie met de licensing deal, dwz. de voortgezette levering van maps + traffic (+ de zg. TTT-hardware?), precies in de prik is. Zo'n beetje de gemiddelde verwachting dus.

De huidige koersdaling kan ik daarom niet helemaal verklaren. Slecht beursklimaat voor m.n. de tech aandelen? Vage commentaren/interviews van HG? Belgen die verkopen?
Onvoldoende vertrouwen in de verdere business van TT? Maar wat is in dat opzicht anders geworden sinds de vorige week?

ff_relativeren
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 23 jan 2019 om 20:05:


[...]

(..) Maar wat is in dat opzicht anders geworden sinds de vorige week?



Na de verkoop van Telematica blijft er minder business over,
tegenover het aantal aandelen. (= minder waarde per aandeel)
itwm
0
quote:

ff_relativeren schreef op 23 jan 2019 om 20:12:


[...]
Na de verkoop van Telematica blijft er minder business over,
tegenover het aantal aandelen. (= minder waarde per aandeel)



Indien het geld geïnvesteerd zou worden, is het niet erg. Maar nu gaat het naar de aandeelhouders. Ik zou nu niet instappen tenzij ik het bedrag wat uitgekeerd wordt aan de aandelhouders terug zie in een laag instapmoment.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

ff_relativeren schreef op 23 jan 2019 om 20:12:


[...]
Na de verkoop van Telematica blijft er minder business over,
tegenover het aantal aandelen. (= minder waarde per aandeel)

Ja, maar dat wisten we de vorige week ook al, en de opbrengst van TTT valt niet echt tegen.

Overigens moet je die verminderde business (en winst?) afzetten tegen de straks lagere ex-dividend koers van het aandeel, niet tegen de huidige koers. Of tegen de straks (na het dividend = kapitaalteruggave) nog lagere enterprise value = market cap minus netto cash positie.

73 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

TomTom Meer »

Koers 10,744   Verschil -0,03 (-0,24%)
Laag 10,664   Volume 178.991
Hoog 10,890   Gem. Volume 574.362
22-aug-19 12:54
label premium

TomTom: Outlook omhoog, advies omlaag

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium