Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Takeaway 2019

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
494 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 18 19 20 21 22 23 24 25 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Rowi62
0
Laat Ralph zijn discounted cashflow model van TKY hier eens delen met ons.....eens kijken hoeveel "enorme" groei hij dan inbouwt. Overigens leent ABNAMRO Takeway geld voor een jaar. Een paar miljoen maar maar toch...
AnalytischDenker
0
quote:

Rowi62 schreef op 19 mei 2019 om 11:52:


Laat Ralph zijn discounted cashflow model van TKY hier eens delen met ons.....eens kijken hoeveel "enorme" groei hij dan inbouwt. Overigens leent ABNAMRO Takeway geld voor een jaar. Een paar miljoen maar maar toch...



Dat overbruggingskrediet zal inmiddels zijn afgelost met de opbrengst van de aandelenemissie en plaatsing van de converteerbare obligaties.

Maar je hebt wel gelijk dat er rondom Takeaway zoveel geld te halen is/was voor zakenbanken dat geen zakenbank het in zijn hoofd zal halen om negatieve rapporten over het aandeel Takeaway te schrijven.

In het afgelopen half jaar waren voor zakenbanken de volgende projecten rondom Takeaway
> inmiddels afgeloste overbruggingsfinanciering
> plaatsing pakket voor prime ventures
> overname advies Israël
> overname advies deal Delivery Hero
> aandelen emissie
> emissie converteerbare obligaties
> plaatsing pakket Delivery Hero


Verder erger ik me aan dat “winner takes it all” blablablabla van ABNAMRO

Dit is helemaal geen winners takes it all markt. Iedere partij kan lokaal concurreren (lage toetredingsdrempel) en voor de restaurants zijn de marges (lage bestelbedragen, intensieve bezorging) zo laag dat er voortdurende drang is om Takeaway te omzeilen of de commissie naar beneden te krijgen.

Jan Peter Balkenellende
0
Dat zie je in mijn ogen totaal verkeerd. Het heeft juist een enorme toetredingsdrempel. Een site begin je gemakkelijk, maar de reclame gaat je een vermogen kosten. Zelfs dan is het nog de vraag of je lokaal toe kan treden.. Zie het als een lokale Facebook beginnen, onmogelijk.
AnalytischDenker
0
quote:

Jan Peter Balkenellende schreef op 19 mei 2019 om 12:47:


Dat zie je in mijn ogen totaal verkeerd. Het heeft juist een enorme toetredingsdrempel. Een site begin je gemakkelijk, maar de reclame gaat je een vermogen kosten. Zelfs dan is het nog de vraag of je lokaal toe kan treden.. Zie het als een lokale Facebook beginnen, onmogelijk.


Jij maakt volgens mij exact dezelfde denkfout als die ABNAMRO analist.

Facebook koppelt vrienden die zich overal kunnen bevinden. Je kunt dus niet met lokale marketing starten.

Booking.com koppelt internationale hotels aan Internationale toeristen. Je kunt dus niet met lokale marketing starten.

TakeAway koppelt echter lokale restaurants aan lokale consumenten. Je kunt dus met zeer lokale marketing concurreren.

Waarom denk je dat het Picnic die gestart zijn in Amersfoort is gelukt om inmiddels groter in online boodschappen te zijn dan Albert Heijn ?

Jan70 de kleine belegger
0
Denk dat deze markt een vechtmarkt zal worden / zijn / blijven.
Dat komt de winstgevendheid niet ten goede.
Jan Peter Balkenellende
0
quote:

AnalytischDenker schreef op 19 mei 2019 om 13:41:


[...]

Jij maakt volgens mij exact dezelfde denkfout als die ABNAMRO analist.

Facebook koppelt vrienden die zich overal kunnen bevinden. Je kunt dus niet met lokale marketing starten.

Booking.com koppelt internationale hotels aan Internationale toeristen. Je kunt dus niet met lokale marketing starten.

TakeAway koppelt echter lokale restaurants aan lokale consumenten. Je kunt dus met zeer lokale marketing concurreren.

Waarom denk je dat het Picnic die gestart zijn in Amersfoort is gelukt om inmiddels groter in online boodschappen te zijn dan Albert Heijn ?




Picnic zit in een hele andere markt. Bij thuisbezorgd zijn 1000de restaurants aangesloten via 1 app. In grotere steden is het onmogelijk om met een kleine investering gemakkelijk deze markt te veroveren. Deze worden daarnaast weggeconcurreerd door het marketingsbudhet van thuisbezorgd en/of overgenomen
AnalytischDenker
0
quote:

Jan Peter Balkenellende schreef op 19 mei 2019 om 15:35:


[...]

Picnic zit in een hele andere markt. Bij thuisbezorgd zijn 1000de restaurants aangesloten via 1 app. In grotere steden is het onmogelijk om met een kleine investering gemakkelijk deze markt te veroveren. Deze worden daarnaast weggeconcurreerd door het marketingsbudhet van thuisbezorgd en/of overgenomen


Takeaway is niets meer dan een intermediair tussen lokale consumenten en lokale restaurants. Picnic toont aan dat je met lokale marketing en een stapsgewijze regionale uitrol prima uitdager kan zijn van grote landelijke spelers.

Die 1000de aangesloten restaurants is dan ook het enige wat Takeaway heeft. Ze maken de maaltijden niet klaar en doen in de meeste gevallen de bezorging niet. En die aangesloten restaurants verdienen er niet veel aan. Bij een gemiddeld bestelbedrag van € 20 en een arbeidsintensief bereidings- en bezorgingsproces kunnen de marges onmogelijk groot zijn. Dat geeft een enorme stimulans aan de restaurants om de commissie van Takeaway te willen omzeilen.

Ik blijf er van overtuigd dat dit geen “winners takes it all” markt is. Daarvoor is het een veel te lokale business, met lage bestelbedragen en te lage marges over de hele keten beschouwd. En de functie van takeaway is alleen die van intermediair tenzij ze ook de bezorging op zich nemen maar dat vreet aan de ebitda marge.

pharmaceutje
0
AD waarom denk je dat grote bedrijven gaan instappen? Omdat het geen markt is of omdat ze graag hun geld kwijt willen?
Dit is de toekomst en kosten van de restaurants worden door berekend aan de consument dus die gaan Takeaway niet omzeilen integendeel hun marges zijn vele malen toegenomen. Daarnaast is hun afzetmarkt veel groter geworden.
AnalytischDenker
0
quote:

pharmaceutje schreef op 20 mei 2019 om 09:30:


AD waarom denk je dat grote bedrijven gaan instappen? Omdat het geen markt is of omdat ze graag hun geld kwijt willen?
Dit is de toekomst en kosten van de restaurants worden door berekend aan de consument dus die gaan Takeaway niet omzeilen integendeel hun marges zijn vele malen toegenomen. Daarnaast is hun afzetmarkt veel groter geworden.


Hoeveel denk jij dat een restaurant overhoudt ?

+/+ Gemiddeld bestelbedrag € 19,12

-/- kosten ingredienten
-/- kosten bereiding
-/- energiekosten
-/- verpakkkingskosten
-/- kosten bezorging (schatting 2 tot 2,5 bezorgingen per uur)
-/- comissie Takeaway (circa € 2,55 per order)

= Contributiemarge

x aantal orders

-/- vaste kosten restaurant

= Winst restaurant

Ik denk echt dat een gemiddeld restaurants blij is als het € 10.000 op jaarbasis overhoudt aan maaltijdbezorging.

pharmaceutje
0
Een bezorging is bij de meeste resto's niet gratis meer. Waar je eerst €8,- voor een pizza betaalde betaal je nu€ 10,50,-. Men kan dan wel mopperen maar dat is typisch Nederlands. Niemand is er slechter van geworden, Integendeel er sluiten steeds meer restaurants aan,.
AnalytischDenker
0
quote:

pharmaceutje schreef op 20 mei 2019 om 13:26:


Een bezorging is bij de meeste resto's niet gratis meer. Waar je eerst €8,- voor een pizza betaalde betaal je nu€ 10,50,-. Men kan dan wel mopperen maar dat is typisch Nederlands. Niemand is er slechter van geworden, Integendeel er sluiten steeds meer restaurants aan,.


Het gemiddeld bestelbedrag inclusief bezorging is € 19,12

Nogmaals de vraag op basis van mijn overzicht:

Hoeveel schat jij dat een restaurant gemiddeld per bestelling verdient als je de variabele kosten er af haalt?


Jan70 de kleine belegger
0
quote:

AnalytischDenker schreef op 20 mei 2019 om 13:31:


[...]

Het gemiddeld bestelbedrag inclusief bezorging is € 19,12

Nogmaals de vraag op basis van mijn overzicht:

Hoeveel schat jij dat een restaurant gemiddeld per bestelling verdient als je de variabele kosten er af haalt?

Is dat gemiddelde bedrag best laag. Moet daar vast ook de BTW nog af.
Is het verdienmodel natuurlijk de wet van de grote getallen. Geloof ik zeker dat er een bestaansrecht is voor Takeaway. Mijn grote vraag is echter of de huidige waardering niet wat aan de hoge kant is.

Snap ik je punt met de kosten voor restaurants. Neemt niet weg dat ze voor deze extra omzet weinig extra vaste kosten gaan maken. Het pand, het personeel enz. dit hebben ze allemaal al in huis. Het thuisbezorgen van maaltijden is een extra.
Als personeelskosten speciaal hiervoor gemaakt moet worden wordt het een heel ander rekensommetje
AnalytischDenker
0
quote:

Jan70 de kleine belegger schreef op 20 mei 2019 om 19:34:


[...]
Is dat gemiddelde bedrag best laag. Moet daar vast ook de BTW nog af.
Is het verdienmodel natuurlijk de wet van de grote getallen. Geloof ik zeker dat er een bestaansrecht is voor Takeaway. Mijn grote vraag is echter of de huidige waardering niet wat aan de hoge kant is.

Snap ik je punt met de kosten voor restaurants. Neemt niet weg dat ze voor deze extra omzet weinig extra vaste kosten gaan maken. Het pand, het personeel enz. dit hebben ze allemaal al in huis. Het thuisbezorgen van maaltijden is een extra.
Als personeelskosten speciaal hiervoor gemaakt moet worden wordt het een heel ander rekensommetje



Probleem is dat voor een "winner takes it all" markt er twee voorwaarden zijn waaraan de markt waarin Takeaway opereert niet aan voldoet:

1) Er moeten zeer hoge toetredingsdrempels zijn. Die zijn er echter niet bij Takeaway. Het is mogelijk om met lokale marketing gefaseerd regio voor regio te concurreren. Delveroo kan bijvoorbeeld in Amsterdam met lokale marketing finaal de aanval op Takeaway openen, zonder dat daar in de rest van het land iets van wordt gemerkt. Dat gaat bij bijvoorbeeld booking.com niet, vanwege het internationale karakter van de doelgroep.

2) Alle marktpartijen moeten een ruime boterham verdienen aan de aanwezigheid van de dominante partij in de markt. Voor de restaurants levert het thuisbezorgen van maaltijden vanwege het lage gemiddelde bestelbedrag echter een marginale winst op voor de restaurant. De restaurants ervaren de commissie van Takeaway daarom als een (te) hoge afdracht. En bezorgers worden met lage lonen afgeknepen zodat er nog wat winst overblijft. Een verkoper van landbouwmachines zal best enkele tientallen euro's advertentiegeld aan Google willen betalen. De restaurants en de bezorgers zullen echter voortdurend op zoek zijn hoe ze hun marginale winst/loon kunnen verbeteren, bijvoorbeeld door Takeaway te omzeilen.

AnalytischDenker
0
quote:

AnalytischDenker schreef op 18 apr 2019 om 15:51:



Takeaway heeft € 508 miljoen cash en 9,5 miljoen aandelen aan Delivery Hero betaald voor de Duitse bestelsites :. Een deel van die aandelen is in de vorm van warrants uitgekeerd (waarom? Geen idee). Delivery Hero heeft een deel van die aandelen reeds verkocht.

Op 4 april meldde Delivery Hero na de verkoop van het deelpakket aandelen een 9,99% belang in Takeaway, bestaande uit:
  • 2.789.726 aandelen reëel belang
  • 2.944.000 aandelen potentieel belang (= warrants)
Echter op 15 april is de AFM melding dat dit in zijn geheel een reëel belang van 5.733.726 aandelen is geworden.

Op basis hiervan verwacht ik binnenkort een AFM melding van Takeaway dat het geplaatst kapitaal verder is uitgebreid naar boven de 60 miljoen aandelen.



Takeaway heeft er nog lang over gedaan. Maar nu dan toch de melding dat het geplaatst kapitaal is uitgebreid van 57,4 miljoen aandelen naar 61,2 miljoen aandelen.

www.afm.nl/nl-nl/professionals/regist...

Geplaatst Kapitaal (per 21 meil) 61.186.649
Mogelijke uitoefening converteerbare obligaties (zwaar in te money) 3.610.108
Totaal verwaterd aantal aandelen (als converteerbare obligatie wordt uitgeoefend) 64.796.757

The Third Way...
0
ING voert koersdoel Takeaway fors op

AMSTERDAM (AFN) - Analisten van ING hebben het koersdoel voor het aandeel Takeaway fors opgevoerd. Het beleggingsadvies blijft staan op buy, zo bleek uit een rapport.

De richtprijs gaat van 76 euro naar 100 euro. De kenners namen de langetermijnvooruitzichten voor het maaltijdbestelbedrijf nog een keer onder de loep, nu de overname van de Duitse tak van concurrent Delivery Hero helemaal is afgerond. Ze stellen dat de markt onder meer de marktontwikkelingen voor Takeaway en de concurrentiekracht onderschat. Takeaway heeft volgens ING een attractief bedrijfsmodel en zelfs erg aantrekkelijke marktkansen en margevermogen.

Het aandeel Takeaway stond woensdag omstreeks 09.30 uur 1,1 procent hoger op 76,30 euro.
AnalytischDenker
0
quote:

The Third Way... schreef op 22 mei 2019 om 09:54:


ING voert koersdoel Takeaway fors op

AMSTERDAM (AFN) - Analisten van ING hebben het koersdoel voor het aandeel Takeaway fors opgevoerd. Het beleggingsadvies blijft staan op buy, zo bleek uit een rapport.

De richtprijs gaat van 76 euro naar 100 euro. De kenners namen de langetermijnvooruitzichten voor het maaltijdbestelbedrijf nog een keer onder de loep, nu de overname van de Duitse tak van concurrent Delivery Hero helemaal is afgerond. Ze stellen dat de markt onder meer de marktontwikkelingen voor Takeaway en de concurrentiekracht onderschat. Takeaway heeft volgens ING een attractief bedrijfsmodel en zelfs erg aantrekkelijke marktkansen en margevermogen.

Het aandeel Takeaway stond woensdag omstreeks 09.30 uur 1,1 procent hoger op 76,30 euro.


In het afgelopen half jaar waren voor zakenbanken (waaronder ING) de volgende projecten rondom Takeaway:

> inmiddels afgeloste overbruggingsfinanciering (bij ING en ABNAMRO)
> plaatsing groot pakket aandelen voor prime ventures
> overname advies Israël
> overname advies deal Delivery Hero
> aandelen emissie ter financiering
> emissie converteerbare obligaties
> plaatsing pakket Delivery Hero

Exact bij welke onderdelen ING betrokken was weet ik niet, maar zeker is dat ING leuk verdient op de zakenbank activiteiten bij Takeaway.

Vandaag werd ook bekend dat het geplaatst kapitaal van Takeaway is gestegen naar 61,2 miljoen aandelen en als de converteerbare obligaties ook nog worden geconverteerd dan is het geplaatst kapitaal 64,8 miljoen aandelen.

Het is nog maar zeer de vraag of TakeAway in 2019 netto winstgevend zal zijn. Bij een aandelenkoers van € 75 en een K-W verhouding van 25 moeten ze € 180 miljoen nettowinst maken. Wanneer zouden ze dat halen? In 2023 ?

En dan komt ING met dit advies.
Zit er weer een emissie aan te komen ?
Of moet er weer een groot pakket aandelen worden geplaatst ?


AnalytischDenker
0
quote:

The Third Way... schreef op 23 mei 2019 om 13:01:


Lees en huiver...


Bedankt voor het plaatsen The Third Way.

Interessant. Je kan er een positieve en een negatieve uitleg aan geven voor het business model.

Topvrouw
0
quote:

AnalytischDenker schreef op 22 mei 2019 om 10:37:


[...]

In het afgelopen half jaar waren voor zakenbanken (waaronder ING) de volgende projecten rondom Takeaway:

> inmiddels afgeloste overbruggingsfinanciering (bij ING en ABNAMRO)
> plaatsing groot pakket aandelen voor prime ventures
> overname advies Israël
> overname advies deal Delivery Hero
> aandelen emissie ter financiering
> emissie converteerbare obligaties
> plaatsing pakket Delivery Hero

Exact bij welke onderdelen ING betrokken was weet ik niet, maar zeker is dat ING leuk verdient op de zakenbank activiteiten bij Takeaway.

Vandaag werd ook bekend dat het geplaatst kapitaal van Takeaway is gestegen naar 61,2 miljoen aandelen en als de converteerbare obligaties ook nog worden geconverteerd dan is het geplaatst kapitaal 64,8 miljoen aandelen.

Het is nog maar zeer de vraag of TakeAway in 2019 netto winstgevend zal zijn. Bij een aandelenkoers van € 75 en een K-W verhouding van 25 moeten ze € 180 miljoen nettowinst maken. Wanneer zouden ze dat halen? In 2023 ?

En dan komt ING met dit advies.
Zit er weer een emissie aan te komen ?
Of moet er weer een groot pakket aandelen worden geplaatst ?




Het valt op dat ING weer zo gek koersdoel van een beursfonds afgeeft. Waar zijn ze toch mee bezig? Trap er aub niet in. Het is allemaal fake.
Beursblik: ING verhoogt koersdoel Takeaway.com
woensdag, 22 mei 2019
Koersdoel naar 100,00 euro.

ING heeft woensdag het koersdoel voor Takeaway.com verhoogd van 76,00 naar 100,00 euro bij handhaving van het koopadvies.

Analisten Marc Hesselink keek opnieuw naar de langetermijnkansen van Takeaway, nu de overname van Delivery Hero Duitsland is afgerond. Deze deal beperkt volgens de analist de neerwaartse risico's voor de maaltijdbezorger en Hesselink is van mening dat de markt nog steeds de concurrentiekracht, de marktontwikkelingen en winstkansen van Takeaway onderschat.

Op basis van een uitgebreide marktanalyse, werd de analist positiever over de langetermijnkansen in de markt. ING verhoogde de ramingen voor de EBITDA-marges van de maaltijdbezorger van 40 naar 50 procent. Als gevolg kwam ING tot een hoger koersdoel van 100,00 euro.

Het is volgens de analist gerechtvaardigd dat Takeaway tegen een premie staat genoteerd. De groei- en margepotentie is ook groter dan die van concurrenten.

Het aandeel Takeaway.com koerste woensdagochtend 0,9 procent hoger op 76,20 euro.
494 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 18 19 20 21 22 23 24 25 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

Takeaway.com Meer »

Koers 81,000   Verschil -1,90 (-2,29%)
Laag 80,700   Volume 142.599
Hoog 83,000   Gem. Volume 280.577
26-jun-19 17:35
label premium

Takeaway: Amazon gaat meedoen

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium