Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Takeaway 2019

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
479 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Jan70 de kleine belegger
0
quote:

AnalytischDenker schreef op 30 apr 2019 om 09:24:



Takeaway-bestuurder Gerbig casht opnieuw miljoenen

Bestuurder Jorg Gerbig van maaltijdbezorger Takeaway heeft voor ruim 3,3 miljoen euro aan aandelen verzilverd. Afgelopen jaren verkocht hij ook al voor miljoenen aan opties en aandelen.

................................


www.rtlz.nl/beurs/artikel/4689931/bes...

Als hij het geld nodig heeft en niet verwacht dat er nog een 22% (koers € 100) koersstijging inzit heeft hij groot gelijk. Anders laat hij toch 700.000 euro schieten.
Heeft hij er gelukkig nog genoeg aandelen over (ter waarde van 26 miljoen).
AnalytischDenker
0
quote:

AnalytischDenker schreef op 30 apr 2019 om 09:24:



Takeaway-bestuurder Gerbig casht opnieuw miljoenen

Bestuurder Jorg Gerbig van maaltijdbezorger Takeaway heeft voor ruim 3,3 miljoen euro aan aandelen verzilverd. Afgelopen jaren verkocht hij ook al voor miljoenen aan opties en aandelen.

................................


www.rtlz.nl/beurs/artikel/4689931/bes...




Niet alleen Gerbig maar ook CFO Brent Wissink heeft gemeend € 3 miljoen te moeten cashen.

www.afm.nl/nl-nl/professionals/regist...

domin8tor
0
Ondertussen ben ik ook van mening dat dit bedrijf vol gewaardeerd is. Upside is nu beperkter dan de downside (zie koersval Grubhub na eenmaal tegenvallende groeicijfers).

Echter blijft het businessmodel mooi, niet tegen iedere koers. Shorten doe ik sowieso niet, geen zin in de kans op permanent kapitaal verlies.
AnalytischDenker
0
quote:

AnalytischDenker schreef op 18 apr 2019 om 15:51:



Takeaway heeft € 508 miljoen cash en 9,5 miljoen aandelen aan Delivery Hero betaald voor de Duitse bestelsites :. Een deel van die aandelen is in de vorm van warrants uitgekeerd (waarom? Geen idee). Delivery Hero heeft een deel van die aandelen reeds verkocht.

Op 4 april meldde Delivery Hero na de verkoop van het deelpakket aandelen een 9,99% belang in Takeaway, bestaande uit:
  • 2.789.726 aandelen reëel belang
  • 2.944.000 aandelen potentieel belang (= warrants)
Echter op 15 april is de AFM melding dat dit in zijn geheel een reëel belang van 5.733.726 aandelen is geworden.

Op basis hiervan verwacht ik binnenkort een AFM melding van Takeaway dat het geplaatst kapitaal verder is uitgebreid naar boven de 60 miljoen aandelen.



Ik had eerlijk gezegd verwacht dat het geplaatst kapitaal van Takeaway inmiddels boven de 60 miljoen aandelen zou staan. Deliver Hero heeft inmiddels helemaal een "reëel" belang (in tegenstelling tot een "potentieel" belang), wat normaal gesproken betekent dat ze geen warrants meer hebben. Dan is er alleen nog de mogelijkheid dat Delivery Hero de warrants verkocht heeft (in plaats van aandelen).


Geplaatst Kapitaal (per 1 april) 57.394.654
Warrants oorspronkelijk uitgegeven aan Delivery Hero* 3.766.274
Totaal verwaterd aantal aandelen 61.160.928
Mogelijke uitoefening converteerbare obligaties* 3.610.108
Totaal verwaterd aantal aandelen (als converteerbare obligatie wordt uitgeoefend) 64.771.036
Beurskoers € 77,70
Beurswaarde (fully diluted)* € 5.032.709.521

*Warrants en converteerbare obligaties zijn allemaal zwaar "in the money"

Beurswaarde dus boven de € 5 miljard.
The Third Way...
0
quote:

domin8tor schreef op 1 mei 2019 om 20:38:


Ondertussen ben ik ook van mening dat dit bedrijf vol gewaardeerd is. Upside is nu beperkter dan de downside (zie koersval Grubhub na eenmaal tegenvallende groeicijfers).

Echter blijft het businessmodel mooi, niet tegen iedere koers. Shorten doe ik sowieso niet, geen zin in de kans op permanent kapitaal verlies.


Op basis van de bestaande biz ben ik het met je eens. Wat me echter onduidelijk is, is het biz model in latere fases v/d levenscyclus.

Het is me wel duidelijk dat dit een jackpot kan worden indien monopolie en ook middels x-sell. Maar dan, hoe worden de 'big data' ten gelde gemaakt?

Ook dat kan een echte jackpot zijn...
AnalytischDenker
0
quote:

The Third Way... schreef op 2 mei 2019 om 10:06:


[...]

Op basis van de bestaande biz ben ik het met je eens. Wat me echter onduidelijk is, is het biz model in latere fases v/d levenscyclus.

Het is me wel duidelijk dat dit een jackpot kan worden indien monopolie en ook middels x-sell. Maar dan, hoe worden de 'big data' ten gelde gemaakt?

Ook dat kan een echte jackpot zijn...



Zelfs in een monopolie situatie wordt dit geen heel winstgevende business:

> De gemiddelde orderwaarde is te laag (€ 20)
> De bezorging zeer arbeidsintensief
> Low margin business voor de restaurants, waardoor weinig rek zit in de commissie die kan worden gevraagd
> In tegenstelling tot bijvoorbeeld Booking.com kunnen nieuwe toetreders lokaal concurreren (zie Picnic)

In omzet veel grotere concurrenten zijn ook maar nauwelijks of niet winstgevend

The Third Way...
0
Wat ik bedoelde met "Wat me echter onduidelijk is, is het biz model in latere fases v/d levenscyclus" is dat een bedrijf als Takeaway onderdeel uitmaakt van een veel grotere disruptie dan wat velen nu zien.

Bijvoorbeeld: de zwaarste kosten voor een resto zijn vast, te weten dure locatie, aankleding, etc... Indien de dankzij de bezorgdienst ingezette trend om thuis te eten doorzet, dan zal een groot gedeelte v/d resto's keukens vanuit een goedkope "fabriek" gaan leveren. Eten kost dan vele malen minder maar de bezorging, die we nu als low added-value zien, als percentage vele malen meer. En de consument kan goedkoop eten gemaakt door een chef-kok aan eigen tafel verorberen met topwijntje zelf eerder gekocht aan supermarktprijs. Tel uit je winst...

Of omgekeerd als bv. bejaardetehuis laat je goedkoop eten leveren en heb je geen behoefte meer aan een dure keuken in-house...

Een "Thuisbezorgd" is dan de koning v/d bedrijfskolom en kan echt doorzetten met xsell zoals Google: wil je als keuken hogerop staan in de zoekfunctie dan moet je daarvoor betalen. Denk ook aan andere advertentie inkomsten.

Daarnaast geven consumenten via hun bestellingen natuurlijk ook een schat aan gegevens aan Thuisbezorgd, met welke data ook een centje of twee kan worden bijverdiend.

Misschien eerder de restaurantsector shorten... ;-)
AnalytischDenker
0
quote:

The Third Way... schreef op 2 mei 2019 om 15:03:


Wat ik bedoelde met "Wat me echter onduidelijk is, is het biz model in latere fases v/d levenscyclus" is dat een bedrijf als Takeaway onderdeel uitmaakt van een veel grotere disruptie dan wat velen nu zien.

Bijvoorbeeld: de zwaarste kosten voor een resto zijn vast, te weten dure locatie, aankleding, etc... Indien de dankzij de bezorgdienst ingezette trend om thuis te eten doorzet, dan zal een groot gedeelte v/d resto's keukens vanuit een goedkope "fabriek" gaan leveren. Eten kost dan vele malen minder maar de bezorging, die we nu als low added-value zien, als percentage vele malen meer. En de consument kan goedkoop eten gemaakt door een chef-kok aan eigen tafel verorberen met topwijntje zelf eerder gekocht aan supermarktprijs. Tel uit je winst...

Of omgekeerd als bv. bejaardetehuis laat je goedkoop eten leveren en heb je geen behoefte meer aan een dure keuken in-house...

Een "Thuisbezorgd" is dan de koning v/d bedrijfskolom en kan echt doorzetten met xsell zoals Google: wil je als keuken hogerop staan in de zoekfunctie dan moet je daarvoor betalen. Denk ook aan andere advertentie inkomsten.

Daarnaast geven consumenten via hun bestellingen natuurlijk ook een schat aan gegevens aan Thuisbezorgd, met welke data ook een centje of twee kan worden bijverdiend.

Misschien eerder de restaurantsector shorten... ;-)



Jouw uitgangspunten kloppen niet.

Ik heb redelijk veel inzicht in de restaurantbusiness en kan je vertellen dat de variabele kosten veel hoger zijn dan de vaste kosten. Ingrediënten voor de maaltijden, energieverbruik, Personeel maaltijdbereiding en schoonmaak (strenge regelgeving hygiene), THT voeding etc.

En dan komt daar die bezorging bij. Heb je wel eens ingeschat hoeveel bezorgingen een bezorger per uur kan doen. Wachttijd restaurant, vervoer naar adres, zoeken voordeuren/adressen, betreden gebouw indien appartement, wachten tot klant opendoet, praatje klant, terug naar restaurant.

En dan is de gemiddelde bestelwaarde € 20, waarvan nu al € 2,50 commissie (exclusief Scoober) naar Takeaway gaat. Die restaurants kunnen die extra diensten helemaal niet betalen !
The Third Way...
0
AD, ik begrijp waar je vandaan komt aangezien in de horeca alles wordt betekend op basis van omzet. Vuistregel voor huur is bv. rond de 8% daarvan. Echter, je moet het niet vanuit die conventionele wijsheid benaderen. De verhuurder zal ook rekenen op basis van locatie, potentiële verkopen en derhalve zijn graantje meepikken.

Wat echter indien je de omzet haalt van een toplocatie zonder bijbehorende kosten, inclusief aankleding, bediening, risico, etc...? Niet alleen schiet je marge pijlsnel omhoog maar nog veel meer stijgt je relatieve rendement op geïnvesteerd vermogen.

Denk ook aan de mogelijkheid om de pieken en dalen over de dag te verdelen. Of aan schaalvoordelen...

AnalytischDenker
0
quote:

The Third Way... schreef op 2 mei 2019 om 18:05:


AD, ik begrijp waar je vandaan komt aangezien in de horeca alles wordt betekend op basis van omzet. Vuistregel voor huur is bv. rond de 8% daarvan. Echter, je moet het niet vanuit die conventionele wijsheid benaderen. De verhuurder zal ook rekenen op basis van locatie, potentiële verkopen en derhalve zijn graantje meepikken.

Wat echter indien je de omzet haalt van een toplocatie zonder bijbehorende kosten, inclusief aankleding, bediening, risico, etc...? Niet alleen schiet je marge pijlsnel omhoog maar nog veel meer stijgt je relatieve rendement op geïnvesteerd vermogen.

Denk ook aan de mogelijkheid om de pieken en dalen over de dag te verdelen. Of aan schaalvoordelen...




Beste The Third Way,

Ik blijf van mening dat dit nooit een hele winstgevende business gaat worden.

  • De gemiddelde orderbedragen van € 20 zijn te klein
  • De variabele kosten van de restaurants maken een te grote component uit van de kostprijs. Het is niet zo dat de kostprijs van de restaurants enorm om laag gaat door schaalgrootte.
  • Het bezorgproces is te arbeidsintensief. Ik schat dat een bezorger per uur slechts 2 tot 3 bestellingen kan afhandelen
  • In tegenstelling tot booking.com is er wel de mogelijkheid van lokale toetreders die met lokale marketing kunnen concurreren (zie Picnic bij de supermarkten)

Bij de klanten van Takeaway (de restaurants) zit heel weinig ruimte om nog meer commissie aan Takeaway te kunnen betalen.

Zelfs hele grote webwinkels (bol.om, Zalando, Wehkamp) zijn nauwelijks winstgevend. Alleen Coolblue met hoge bestelwaardes en relatief weinig retouren weet er nog een winst uit te persen. En ook de in omzet veel grotere maaltijdbestelsites (bijvoorbeeld Delivery Hero) zijn nauwelijks winstgevend.

De koersstijging van Takeaway is iedereen van harte gegund. Maar het is een hype en gebaseerd op toekomstvisies die nog heel ver in de toekomst liggen.

KevinG
0
Longtime lurker hier maar nu de 80 is aangetikt wil ik toch even reageren (op naar de 100!)

@analytischdenker Ik lees graag je berichten, maar je valt nu wel constant in de herhaling vind ik. Dat het een hype kan zijn prima, maar er is echt wel potentie. En nee, het is echt niet makkelijk om te concurreren door lokale toetreders. Een veel groter, winstgevend bedrijf als JustEat is het ook niet gelukt in Nederland. Picnic als voorbeeld is natuurlijk scheef, die zitten in de supermarkt branch.
porf
0
quote:

AnalytischDenker schreef op 3 mei 2019 om 09:38:


[...]

Beste The Third Way,

Ik blijf van mening dat dit nooit een hele winstgevende business gaat worden.

  • De gemiddelde orderbedragen van € 20 zijn te klein
  • De variabele kosten van de restaurants maken een te grote component uit van de kostprijs. Het is niet zo dat de kostprijs van de restaurants enorm om laag gaat door schaalgrootte.
  • Het bezorgproces is te arbeidsintensief. Ik schat dat een bezorger per uur slechts 2 tot 3 bestellingen kan afhandelen
  • In tegenstelling tot booking.com is er wel de mogelijkheid van lokale toetreders die met lokale marketing kunnen concurreren (zie Picnic bij de supermarkten)

Bij de klanten van Takeaway (de restaurants) zit heel weinig ruimte om nog meer commissie aan Takeaway te kunnen betalen.

Zelfs hele grote webwinkels (bol.om, Zalando, Wehkamp) zijn nauwelijks winstgevend. Alleen Coolblue met hoge bestelwaardes en relatief weinig retouren weet er nog een winst uit te persen. En ook de in omzet veel grotere maaltijdbestelsites (bijvoorbeeld Delivery Hero) zijn nauwelijks winstgevend.

De koersstijging van Takeaway is iedereen van harte gegund. Maar het is een hype en gebaseerd op toekomstvisies die nog heel ver in de toekomst liggen.

dit bralde je ook al bij 55 eur ..volgens velen mis je de visie!!!
AnalytischDenker
0
quote:

Ommoord schreef op 3 mei 2019 om 11:54:



dit bralde je ook al bij 55 eur ..volgens velen mis je de visie!!!



De vorige keer ging ik short op € 58 en bouwde ik weer af (november) rond € 45. Dus ja dit roep ik al langer. Nu ben ik short gegaan op € 67 en sta ik dus flink in de min. Per saldo schiet ik er dus nog weinig mee op.

Ik ga mijn short posities echter niet herzien op basis van de koersontwikkeling. Ik vind de koers op geen enkele manier een bewijs op basis waarvan je een fundamentele analyse moet herzien.

Als Takeaway hele sterke halfjaarcijfers bekendmaakt neem ik misschien mijn verlies met deze tweede short positie.Of als iemand met hele sterke argumenten komt.

Ik ben er echter van overtuigd dat Takeaway in 2019 wederom geen nettowinst zal maken.

pharmaceutje
0
Dat snap ik helemaal maar als de koersontwikkeling, hoe dan ook, de andere kant op gaat waarom dan stug vol blijven houden?
AnalytischDenker
0
quote:

KevinG schreef op 3 mei 2019 om 09:51:


Longtime lurker hier maar nu de 80 is aangetikt wil ik toch even reageren (op naar de 100!)

@analytischdenker Ik lees graag je berichten, maar je valt nu wel constant in de herhaling vind ik. Dat het een hype kan zijn prima, maar er is echt wel potentie. En nee, het is echt niet makkelijk om te concurreren door lokale toetreders. Een veel groter, winstgevend bedrijf als JustEat is het ook niet gelukt in Nederland. Picnic als voorbeeld is natuurlijk scheef, die zitten in de supermarkt branch.


Beste KevinG,

Het voorbeeld van Picnic is wel relevant.

Takeaway wordt vaak vergeleken met Booking.com. Dat is echter een intermediair tussen hotels lokaal gevestigd met nationale of internationale klanten. Takeaway is echter een intermediair tussen lokale restaurants en lokale klanten. Dan is het dus mogelijk om puur lokaal te concurreren.

Picnic toont aan dat een thuisbezorgservice met lokale marketing opgestart kan worden en langzaam (stad voor stad) kan worden uitgebreid. Ja het zijn boodschappen, maar het gaat om het businessmodel.

En waarom zouden de wat grotere restaurantketens niet de concurrentie aangaan?

www.beren.nl/welkom/

Of lokaal?

www.sneleten.nl/eten-bestellen-rotterdam

www.marleenkookt.nl/bezorggebied/

Jan70 de kleine belegger
0
Super deze leerzame discussie!! Thnx guys (and girls)
Tijd zal het leren hoe de markt zich gaat veranderen, er zullen zich nog genoeg kansen voordoen. Momenteel gaat de koers nog steeds trendmatig omhoog.
Kan ik me heel goed vinden in de redeneringen van AD.

Met pak 'm beet 65 miljoen aandelen zal bij een winst van 130 miljoen en met een k/w=25, de koers €50 zijn.
Mijn inschatting:
- 130 miljoen winst, een hele grote uitdaging om dat te gaan halen
- k/w van 25, bedrijfswaarde 3,2 miljard voor een bedrijf dat draait op goodwill en naamsbekendheid is veel. Takeaway zal zijn verdienmodel moeten aanpassen om een dergelijke waarde te kunnen blijven onderbouwen.

Gemiddeld ordebedrag van nog geen €20.
Meen ik dat Takeaway 6% van het orderbedrag opstrijkt (€ 1,20 per order).
Zouden er 108 miljoen orders nodig zijn om aan die eerder genoemde 130 miljoen euro te komen (zonder het maken van kosten).
In Q1 waren er 31,1 miljoen orders (zonder Delevery Hero).
Nu de uitdaging voor Takeaway: de kosten per order verlagen omdat voor elke 100 euro kosten er 80 bezorgingen gedaan moeten worden om dat terug te verdienen. Of de opbrengst per order moet omhoog. Schaalvergroting binnen een bezorggebied zou de kosten per order kunnen verlagen. Schaalvergroting door uitbreiding in landen verlaagt de kosten niet/nauwelijks.

Het idee van bezorg restaurants zie ik wel gebeuren. denk dat dat al gebeurd (bij de pizzeria in ons dorp ken je ook niet eten, enkel afhalen/laten bezorgen)
Takeaway heeft zeker bestaansrecht en is een geweldig bedrijf. Maar naar mijn mening is de koers te ver opgelopen. Eens zien waar de koers over een jaar staat, €50 of €150.








Jan70 de kleine belegger
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 4 mei 2019 om 10:05:


TakeAway steekt volgens mij nu al ca 12% in z'n zak.
oké, thnx.
Zullen ze dan binnenkort geld overhouden?
We gaan het beleven.

Fijn weekend allen
DeZwarteRidder
0
quote:

Jan70 de kleine belegger schreef op 4 mei 2019 om 13:13:


[...]oké, thnx.
Zullen ze dan binnenkort geld overhouden?
We gaan het beleven.

Fijn weekend allen

Je moet het anders zien: als ze nu al geen cent verdienen met ca 12%, hoe moet het dan als de concurrentie groter wordt...??
De restaurants vinden 12% al veel te hoog en komen in tegenactie.
479 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

Takeaway.com Meer »

Koers 79,200   Verschil -1,00 (-1,25%)
Laag 78,700   Volume 79.781
Hoog 80,500   Gem. Volume 140.402
14-jun-19 17:35
label premium

Takeaway: Amazon gaat meedoen

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium