Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

TomTom december 2018

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
5.516 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 ... 272 273 274 275 276 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
boem!
4
quote:

win some... schreef op 24 dec 2018 om 21:33:


[...]

AB MartinMartin,

Hierbij nog wat nadere cijfers mbt Here:

Omzet: (2017)1086; (2016) 1156; (2015) 1159
Automotive: (2017) 835; (2016) 826
Consumer: (2017) 141; (2016) 211
Enterprise: (2017) 110; (2016) 119

2017 was in ieder geval geen topjaar voor Here, afwachten wat 2018 laat zien


AB @win some.

In aansluiting op de door "was here" gemaakte opmerkingen blijf ik me afvragen hoe Overbeek de 70% heeft bedoelt.
Indien hij zoals eerder door @Justin gehint marktaandeel en eigen omzetverdeling door elkaar gebruikt snap ik het.
Dan waardeert hij de markt in 2017 op 1,2 miljard waarvan HERE 835 mio voor haar rekening neemt. Tomtom zou in dat geval goed zijn voor een marktaandeel van 16% waarna er voor de overige spelers 14% is 175 mio over blijft.

Veel belangrijker is uiteraard de opmerking gemaakt door Overbeek dat er noodzaak bestaat om te groeien in alle 3 de BUs maar dat realisatie daarvan niet makkelijk zal zijn.
In vogelvlucht nog eens kijkend naar HERE vs Tomtom stel ik vast, dat
Automotive TT een bewezen en door orderboeken onderbouwde groei laat zien van minimaal 25% de komende 3 jaar waardoor je in 2021 een omzet in de boeken terugziet van 465 mio terwijl Automotive HERE daar slechts de noodzaak aan groei tegenover durft te plaatsen.
Bij Licensing zien we een in grootte vergelijkbaar bedrijf waarbij TT steunt op de 60? mio die zij van Apple ontvangt terwijl HERE steunt op de fee van Garmin.
In het voordeel van TT speelt dan wel mee dat zij prominent aanwezig is op het Azure platform en voor beiden speelt in het voordeel dat Google de deur naar omzetgroei heeft opengezet met haar prijsverhoging.
Ook acht ik TT beter gepositioneerd in het segment Consumer. Indien er bij consumenten behoefte bestaat om een betaald abbo af te nemen zal dat op basis van kwaliteitsverschil in traffic eerder bij TT plaatsvinden dan bij HERE.
Daarnaast heeft TT in haar HWgedeelte van de Consumeromzet nog een aantal gevraagde niches( trucks en motor) welke HERE ontbeert.

Opgeteld bij de veel duurdere huishouding van HERE zie ik het interview van Overbeek meer als voorbode tot de grafrede voor HERE dan die van TT.

Een samenvoeging tussen beide bedrijven is vanuit TT ook in het geheel niet interessant. Hoe denk je een noodzakelijke gigantische reorganisatie te managen in een tijd dat alle aandacht uit moet gaan in de race naar het locatiebedrijf van de toekomst.
Ik geef een bod van HERE op TT weinig kans vanwege de door HG gedane opmerking dat alle opties open staan maar dat hij daarbij rekening wenst te houden met alle stakeholders wo werknemers.

In de wetenschap dat in de tegenwoordige tijd werkgarantie veel minder speelt bij hoogopgeleide jongeren die werkzaam zijn in een zeer gewild arbeidssegment zie ik slechts een echt KO-bod van HERE op TT kans van slagen maken.
Bij een bod van 2* de waarde van HERE ofwel 7 miljard zal HG toehappen omdat hij daardoor de pijn bij te treffen medewerkers kan compenseren en maskeren BAD,Intell hun verkeerde keuze om HERE in te lijven.


Prop.
0
Zoveel onvrede over HG en waarom is hij er nog, waarom wordt hij nooit aangepakt op een conferencecall? Zo oneerlijk vind ik dat!
ketchup of catch-up
1

@ overtake
derivaten worden aangepast bij dividend
shortspelers compenseren het dividend
het is dus niet zo dat short-fondsen een windfall profit opschrijven als een aandeel zakt vanwege een uitkering van dividend

dit jaar eindigt slecht voor mij, sta op jaarbasis 6% negatief, alles vanwege het laatste kwartaal
ondanks dat ik toch op tijd defensief ben gegaan, zat er natuurlijk wel een keer aan te komen na 8 jaar van enkel plussen op een bull run, ga je een keer nat

bull-run is over en we zijn nu ook voorbij wat men een correctie noemt, markten staan negatief in bear-trend.
komt ook weer een tijd voor de LT-investeerder om te beginnen op te bouwen met een 3 jaar horizon

ben zelf op advies speculatief begonnen met PostNL in te slaan
verder middelen op de Big 4 in de US voor Tech, die hebben nu een serieuze veer gelaten, ook Baidu , Hal Trust, Philips, ING en ASML staan op mijn verlanglijstje om in te slaan

tijd geleden ging t gerucht dat wellicht Garmin zou toetreden bij HERE, wellicht zijn die nu bereid in te stappen bij een aangepaste waardering, zie Garmin niet instappen basis 3.5 miljard euro in HERE
daar waar Tech wereldwijd 30% heeft ingeleverd en dan op de volle prijs instappen omdat HERE private is ?

kan trouwens ook een beleggingsfonds zijn
Tencent is reeds geweten voor samenwerking en als die een equity partner zouden worden , zullen ze een manier gevonden hebben om daar toestemming voor te krijgen, lijkt mij moeilijk gezien alle heisa tussen US en China.

op naar het nieuwe jaar, één ding is nu wel duidelijk TT's Kaarten krijgen geen waardering aan de beurs.

bij straks een cashwaarde equivalent in het aandeel van 7 euro ( Telematics opbrengst, consumer voor een halve euro en reeds aanwezige Cash van 1 euro)

staat Maps Plus aan 2.5-3 euro ofwel 650 mio, ervan uitgaande dat bij confirmatie verkoop Telematics het aandeel richting de 10 euro kan

mag HERE dan wel een fundamenteel verdampende toko zijn en moeten Intel, Bosch, Continental en wellicht Tencent en de nieuwe nu nog niet gekende instapper allemaal compleet krankzinnig zijn om bij HERE aan te schuiven,
hadden ze beter deze gelden kunnen investeren door Alphabet aandelen te kopen en wachten op een ipo van Waymo die dadelijk tot 20/25% van Alphabet's waarde kan opleveren. ( 125-175 miljard)

om over TT nog maar niet te spreken waar Maps plus niet eens aan 1 miljard noteren aan de beurs - bizar
je kan moeilijk zeggen dat het bestuur het hier goed weet te verkopen, maar wellicht zijn ze koper en dan is het wel goed gedaan.

we merken het allemaal wel, voor nu is TT in ieder geval wat waarde betreft zeker de 3e en laat daar nu net het aanliggen, wil je als aandeelhouder geld verdienen.



Was here
0
Stel tt keert de opbrengst van ttt uit als dividend. Wat is de waarde van tt in vergelijk met Here?

Na verkoop van ttt bedraagt de omzet van tt ongeveer 70% van de omzet van Here. Er is een verschil in samenstelling van de omzet, dat klopt. Maar 10 euro per aandeel(2,3miljard) zou geen gekke waardering zijn in vergelijk met Here.

Op dit moment kan je rekenen wat je wilt, maar de beurzen en ook de koers van tt wordt volledig bepaald door 1 idioot in een wit huis. Dan heb je nog idioten als Wilders, Baudet, Erdogan en Le Pen waar mensen achter aanlopen. Heb er niet veel vertrouwen in dat trump inbindt, ik denk dat hij zich in de hoek geschilderd heeft.Hij gaat steeds gekkere dingen doen. 40% koersdaling van grote techbedrijven in 3 maanden tijd is ongekend.
ketchup of catch-up
1

@ Was here, hangt ervan af hoeveel Telematics opbrengt
maar stel er zit straks voor 7 euro cash equivalent in de toko en MdD krijgt gelijk en denkt dat TT dan een super dividend gaat uitkeren van 3.5-4 euro

dan heb je daarna een TT aan de beurs bestaande uit
3 euro cash
0.50 euro consumer
2.5 - 3 euro Maps Plus

voor een totaal van ca 6 euro restwaarde aan de beurs

maar dan hebben wel alle aandeelhouders 3.5-4 euro cash ontvangen per aandeel en staat TT nog voor een restwaarde aan de beurs van 6 euro

stel dat er dan een koper komt die het wil delisten ( wie dan dat ook mag zijn ) en die is bereid 50% premie te betalen, dan gaat het voor 9 euro van de beurs

hebben "wij" de reguliere aandeelhouder en de fonds-investeerders in de free-float in totaal voor som der delen 12-13 euro gekregen en daar gaan de fondsen/Banken tevreden mee zijn en de meeste private aandeelhouders ook.

en de Koper krijgt Maps Plus voor 9 euro min de aanwezige cash van 3 euro, verpats hij consumer voor 1 euro en heeft hij uiteindelijk het kroonjuweel de Kaarten Plus voor 5 euro per aandeel, en Ja dat oogt verschrikkelijk goedkoop en dat is het ook, maar dat is de realiteit van het bepalende geld en jaren van mis-management.
holenbeer
0
Waarschijnlijk valt aan de presentatie van de kwartaalcijfers straks wel een boel af te lezen. Komt er dan weer een lijk uit de kast of wordt de boel eindelijk eens in de etalage gezet?
Ga in elk geval puts of turbo’s short aanschaffen dan, kan zomaar een euro in elkaar kletteren. Wat zou een lijk kunnen zijn dat al een tijdje in de kast ligt?
I Love Melbourne
0
quote:

holenbeer schreef op 25 dec 2018 om 08:37:


Waarschijnlijk valt aan de presentatie van de kwartaalcijfers straks wel een boel af te lezen. Komt er dan weer een lijk uit de kast of wordt de boel eindelijk eens in de etalage gezet?
Ga in elk geval puts of turbo’s short aanschaffen dan, kan zomaar een euro in elkaar kletteren. Wat zou een lijk kunnen zijn dat al een tijdje in de kast ligt?


Ik kan mij haast niet voorstellen dat TomTom in de etalage wordt gezet anders had Godijn allang zijn goed nieuws show begonnen. Maar hij heeft afgelopen maanden genoeg kansen gehad om wat positief nieuws te verspreiden. Maar helaas heeft hij dat alweer nagelaten.....
Sunshine Band
0
@Martin, Justin,
Hoe groot is de kans dat de Journalist dit verkeerd opgetekend heeft?

'In aansluiting op de door "was here" gemaakte opmerkingen blijf ik me afvragen hoe Overbeek de 70% heeft bedoelt.
Indien hij zoals eerder door @Justin gehint marktaandeel en eigen omzetverdeling door elkaar gebruikt snap ik het.
Dan waardeert hij de markt in 2017 op 1,2 miljard waarvan HERE 835 mio voor haar rekening neemt. Tomtom zou in dat geval goed zijn voor een marktaandeel van 16% waarna er voor de overige spelers 14% is 175 mio over blijft.
'
Op hoop van zegen.
1
quote:

holenbeer schreef op 25 dec 2018 om 08:37:


Waarschijnlijk valt aan de presentatie van de kwartaalcijfers straks wel een boel af te lezen. Komt er dan weer een lijk uit de kast of wordt de boel eindelijk eens in de etalage gezet?
Ga in elk geval puts of turbo’s short aanschaffen dan, kan zomaar een euro in elkaar kletteren. Wat zou een lijk kunnen zijn dat al een tijdje in de kast ligt?


Wat een waardeloos verhaal
Was here
0
Ttt staat al in de etalage. HG heeft wel een aantal interessante zaken verteld. De belangrijkste is dat de onderwaardering er uit moet.

Na verkoop ttt is tt goed te vergelijken met Here. Op omzet en winst etc.

Here verdient nu nog flink aan mapupdates van het hoge marktaandeel van de afgelopen jaren. Daarom is de orderintake ook belangrijk.

quote:

I Love Melbourne schreef op 25 dec 2018 om 09:14:


[...]

Ik kan mij haast niet voorstellen dat TomTom in de etalage wordt gezet anders had Godijn allang zijn goed nieuws show begonnen. Maar hij heeft afgelopen maanden genoeg kansen gehad om wat positief nieuws te verspreiden. Maar helaas heeft hij dat alweer nagelaten.....
Winsome
0
TMG_YTT twittert weer eens...

According to #Here 's #Overbeek there will be a #TomTom bidding war, but my source says there is allready a deal, just a few details to discuss.
PentaGoNix
0
quote:

Winsome schreef op 25 dec 2018 om 09:44:


TMG_YTT twittert weer eens...

According to #Here 's #Overbeek there will be a #TomTom bidding war, but my source says there is allready a deal, just a few details to discuss.
Nou, ik hoop van harte dat ik er in januari 2019 uit kan tegen een prijs van minimaal € 10.-. Fingers crossed...
Winsome
0
quote:

PentaGoNix schreef op 25 dec 2018 om 09:47:


[...]Nou, ik hoop van harte dat ik er in januari 2019 uit kan tegen een prijs van minimaal € 10.-. Fingers crossed...


Hij was er vanmorgen ook al vroeg bij.... 6:52 uur gepost
VanillaSky
0
Eigenlijk is het vage interview van Harold, waaruit ook een hoop onzekerheid spreekt, maar op 2 manieren uit te leggen:

a) Hij verteld niet de hele waarheid, TT staat er in werkelijkheid beter voor. Het dient dus een hoger doel, bijv. delisting na verkoop Telematics of verkoop aan een 'bevriende' partij waarbij niet iedereen hetzelfde vangt.
b) Het is daadwerkelijk helemaal niet zo'n hosanna verhaal, hij heeft ook nog geen enkel tipje van de sluier gelicht mbt het orderboek etc. In dat geval worden wij niet vrolijk in Februari.

1 conclusie kan je trekken beide opties gaan geen hoofdprijs brengen zoveel is duidelijk.

Je maakt mij niet wijs dat Harold geheel TT nu in de etalage heeft en wil verkopen aan de hoogste bieder, en dat het hem niks uitmaakt wie dat is als degene maar de grootste zak geld heeft. Daar hebben we vaker over gespeculeerd toen TTT in de etalage kwam, als het er Harold echt aan gelegen was om de Toko zonder enkele andere Agenda voor de hoogste prijs te verkopen dan was er een charme offensief gekomen waarbij hij juist de Toko op gaat hemelen. Niets van dat dus helaas zijn er mi geen andere opties als bovenstaande.

Oké er is een minieme kans op optie c) Harold gaat nog jaren zelfstandig verder, en er is een hoop onzekerheid over het verdienmodel, welke kant ze op moeten etc. derhalve spreekt hij zich onzeker uit. Het is dus een gok van hem en de overige FFF om dat avontuur verder te vervolgen. Hij hoopt op betere tijden maar weet het zelf ook niet, ze zien wel waar het schip strand.

Prop.
0
5.516 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 ... 272 273 274 275 276 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

TomTom Meer »

Koers 9,471   Verschil 0,00 (0,00%)
Laag 9,290   Volume 461.006
Hoog 9,476   Gem. Volume 1.075.512
24-jun-19 17:35
label premium

TomTom keert uit

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium