Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

TomTom nov '18 BUY (of bye?)

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
8.136 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 ... 403 404 405 406 407 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
NewKidInTown
1
Verizon droom kandidaat, hoop dat ze daar ook denken: TomTom droom mogelijkheid, nu of nooit, komt maar 1 keer te koop !
Sander1234
2
quote:

ketchup of catch-up schreef op 29 nov 2018 om 21:00:


[...]

Denk dat JdM zijn gemiddelde dichter tegen de 5 zit dan 10
Verder is hij waarschijnlijk niet anders dan wij afwachtend wat Telematics gaat doen voor de koers , ziet hij een strategische speler een belang opbouwen en volgt hij niet langer de view van HG heeft hij een leuk pakket wat hij onderhands kan aanbieden

Nogmaals het grote probleem van TT is haar beursnotering die zo laag staat vanwege jaren van onder performen, er is geen vertrouwen dat dit structureel gaat veranderen voor Maps plus na de verkoop van Telematics en aangezien de meeste denken dat Telematics reeds voor 3,50 euro waarde weging heeft binnen het huidige beursplaatje van 8 euro, ofwel 800 mio euro, doet een super verkoop voor 1,3 miljard niet meer dan 2 extra euro, ofwel van 8 naar 10
Daarna is het dan wachten wat eventueel Maps plus dan voor weging krijgt, die staan nu voor 3 @ 4 euro weging binnen t beursplaatje , gaat dat bij een veiling dan voor 8 ? , dan kom je al gauw tegen 15 voor som der delen, maar gaat HG zelfstandig doormodderen , dan kan het gewoon aan 4 euro weging blijven hangen en dan zal HG wel denken ik heb de beurs niet nodig , ik haal het eraf, of iemand steelt het

Nogmaals deze hele exercitie met Telematics heeft maar een doel en dat is die beurswaarde omhoog brengen en hopelijk het sentiment en vertrouwen een boost geven voor een veel hogere waardering voor Maps plus, dan heeft dit allemaal nut gehad, zoniet is dit een drama en zitten we met een Mickey mouse bedrijf als niche speler die gewoon of weggedrukt gaat worden of wegkwijnt en laat je nou niet gekmaken door die blufschrijvers hier, want die zitten er al jaren naast met dit state of the art bedrijf, TT is gewoon een mug in deze sector


Dit is dus precies het scenario van die vriend van mij..Wat ik al eerder gepost heb.
VanillaSky
0
quote:

Gira Freeze schreef op 29 nov 2018 om 22:34:


Daarom hoop ik eigenlijk op een tussentijds openbaar bod, van een PE.
HG wil de koers hoger, waarom komt hij dan niet met nieuws? Het moet niet zo moeilijk zijn HG.

Ik denk trouwens, dat alle berichten over tt, van TMT en vandaag weer, allemaal bewust gelekt zijn door tt en Barclays. Drie bieders benoemen, om de vierde (Verizon) aan te geven, dat het serieus wordt. Mijn idee.


Het hoeft natuurlijk niet 100% te kloppen maar in het bericht van heden ochtend zeggen ze dat de 4e partij een investeringsmaatschappij is. Dan zouden we verizon dus kunnen vergeten.
~Justin~
2
quote:

VanillaSky schreef op 29 nov 2018 om 20:39:


[...]

De kans dat TTT verkocht is en direct het restant verkocht is is wel zeer klein ja. Dus stel je verkoopt 50% op de spike van verkoop TTT ergens tussen de 9 en 10 is de kans aanzienlijk dat je ze later voor minimaal een euro lager kan oprapen in de periode die weer volgt (zal toch minimaal 3-6 maanden zijn) en gevuld zal zijn van onzekerheid. Wat te doen met de oorlogskas? Gaat Harold zelf verder en flink shoppen tegen silly money zoals ook in 2007.





Hahaha. Men is straks "gevuld is van onzekerheid" omdat er straks meer dan een miljard op de bank staat en het nog niet bekend is wat de bestemming wordt. Ik kan me ergere dingen voorstellen. Een schuld bijvoorbeeld. Dat is ongeveer als zeggen dat je met een lekker wijf aan de bar staat, ze wil met je mee naar huis maar je weet nog niet precies hoe laat het precies gaat worden.

Ik zie ook geen redenen om bezorgd te zijn voor aankopen tegen "silly money". De founders zijn redelijk voorzichtig en Goddijn liet een vrij vastomlijnd beeld zien wat TT wel en niet doet. Wel: HD maps en lokalisatie. Wel: software samen met de sensormakers (car-to-cloud). Niet: de complete autonomous driving software stack. En dat binnen die kaders geen grote investeringen nodig zijn, het zou meer een technical challenge zijn dan een waarbij je er blind geld tegenaan moet gooien.
Accuboor
3
quote:

DerksVisie schreef op 29 nov 2018 om 18:58:


[...]

Zo'n rekenvoorbeeld uit het FD geeft mij goede moed. Als belegger denk je constant ben ik nou gek of is de markt het. En als je dan zo'n column van Bartjens leest zie je opeens hoe de markt erover denkt. Nog interessanter omdat ik columns met Bartjens meestal wel goed vind. En dat TomTom traffic en TomTom HD-maps/RoadDna totaal wordt genegeerd dan zie je nog hoeveel verborgen geld erin zit.

Je hebt gelijk. Dit was inderdaad een van de slechtste Bartjens die ik ooit gelezen heb. Zo kijkt een relatieve buitenstaander dus naar TomTom. Geen idee mbt orderboek Automotive of het net cash genereren van Consumer.

Het is populair om je negatief uit te laten mbt TomTom (zie oa Josti, RTLZ en Arend Jan Kamp bij IEX).

Zelfs een aanstaande verkoop voor het drievoudige van wat zij als voor mogelijk hielden verklaren zij als ‘de wonderen zijn de wereld nog niet uit’. Allemaal zwaktebod om het eigen analytisch falen te verhullen.
Accuboor
0
quote:

VanillaSky schreef op 29 nov 2018 om 23:19:


[...]

Het hoeft natuurlijk niet 100% te kloppen maar in het bericht van heden ochtend zeggen ze dat de 4e partij een investeringsmaatschappij is. Dan zouden we verizon dus kunnen vergeten.

Maar zou masternaut of fleetcor weer realistischer zijn met PE partij Summit Partners als grote eigenaar...

en.m.wikipedia.org/wiki/Masternaut
boem!
5
quote:

ketchup of catch-up schreef op 29 nov 2018 om 21:00:


[...]

Denk dat JdM zijn gemiddelde dichter tegen de 5 zit dan 10
Verder is hij waarschijnlijk niet anders dan wij afwachtend wat Telematics gaat doen voor de koers , ziet hij een strategische speler een belang opbouwen en volgt hij niet langer de view van HG heeft hij een leuk pakket wat hij onderhands kan aanbieden

Nogmaals het grote probleem van TT is haar beursnotering die zo laag staat vanwege jaren van onder performen, er is geen vertrouwen dat dit structureel gaat veranderen voor Maps plus na de verkoop van Telematics en aangezien de meeste denken dat Telematics reeds voor 3,50 euro waarde weging heeft binnen het huidige beursplaatje van 8 euro, ofwel 800 mio euro, doet een super verkoop voor 1,3 miljard niet meer dan 2 extra euro, ofwel van 8 naar 10
Daarna is het dan wachten wat eventueel Maps plus dan voor weging krijgt, die staan nu voor 3 @ 4 euro weging binnen t beursplaatje , gaat dat bij een veiling dan voor 8 ? , dan kom je al gauw tegen 15 voor som der delen, maar gaat HG zelfstandig doormodderen , dan kan het gewoon aan 4 euro weging blijven hangen en dan zal HG wel denken ik heb de beurs niet nodig , ik haal het eraf, of iemand steelt het

Nogmaals deze hele exercitie met Telematics heeft maar een doel en dat is die beurswaarde omhoog brengen en hopelijk het sentiment en vertrouwen een boost geven voor een veel hogere waardering voor Maps plus, dan heeft dit allemaal nut gehad, zoniet is dit een drama en zitten we met een Mickey mouse bedrijf als niche speler die gewoon of weggedrukt gaat worden of wegkwijnt en laat je nou niet gekmaken door die blufschrijvers hier, want die zitten er al jaren naast met dit state of the art bedrijf, TT is gewoon een mug in deze sector


Jij geeft aan, dat men zich niet moet laten gekmaken door de blufschrijvers hier.
Ik veronderstel dat je mij daar ook mee bedoel.
Zoals al meerdere malen aangegeven liet ik mijn beleggingen beheren door een professional en niet zonder succes.
In 2009 mijn volledige portefeuille in de verkoop gedaan muv Tomtom.
Niet vanwege het feit, dat ik daar het grootste verlies op zou moeten incasseren van 35 euro aankoop in 2008 naar 2,80 euro in 2009 maar omdat ik mij niet kon vinden in die waardering van onder de 3 euro nadat ik begonnen was mij in te lezen.

Deze blufschrijver heeft in die tussenliggende periode van 10 jaar er meerdere malen zeer fors naast gezeten vwb mijn inschattingen en die ook toegegeven.
Centraal bij mijn inschattingen blijft de financiele onderbouwing van wat je op basis van historische cijfers kan mag verwachten in de toekomst.
Het gegeven dat HG cs in die periode van 10 jaar een volledige transitie heeft gerealiseerd, een bankschuld van tonnen heeft omgezet in een positieve kas van 200 mio, een ingang in automotive heeft geforceerd en nu met HDmaps niet alleen bij OEMs maar met name ook bij LBS een uitstekende uitgangspositie heeft verworven om daar nu ook de vruchten van te gaan plukken via oplopende EPS maakt op mij meer indruk dan de stijging van de toenmalige 2,80 euro naar de 8 euro nu.

Ik heb in de tussentijd teveel lieden op dit forum ontmoet die HG voor alles en nog wat uitmaakten, die bij iedere koers stelselmatig riepen dat een koers van 4, 5, 8, 10, 12 of 15 euro veel te hoog gegrepen zou zijn voor TT om mij daar druk over te maken.
Ik wil jou niet kwalificeren als blufschrijver alhoewel je wel de pertinentie hebt in je postings waarin er maar 1 waarheid lijkt te bestaan en dat is de jouwe.
In je voordeel werkt dan zeker niet de onzekerheid die je iedere keer ten toon spreidt met je bijna vaste wekelijkse koersdoelwijziging.

Dat jij in een bullmarkt mooie resultaten boekt door adviezen van huizen te volgen wil niet zeggen dat jij kan voorzien wat bedrijven financieel gaan presteren in de toekomst.

Ik geef je een welgemeend advies en dat is blijf bij de adviezen die je krijgt dan was je allang uitgestapt bij tomtom op 12 euro en had je je nu geen overdreven zorgen hoeven te maken over wat TT ons gaat brengen.
Of probeer je wat meer in te lezen waardoor je voor jezelf een vaster oordeel vormt over het te verwachten koersverloop van het aandeel.
~Justin~
0
quote:

Accuboor schreef op 29 nov 2018 om 23:51:


[...]
Maar zou masternaut of fleetcor weer realistischer zijn met PE partij Summit Partners als grote eigenaar...

en.m.wikipedia.org/wiki/Masternaut


Weet ik niet.


BTW. Als de naam Michelin gebruikt wordt om een andere partij te porren. Wie is dat dan? Hun grootste concurrent is....

www.continental-corporation.com/en/pr...

mjmj
2
quote:

~Justin~ schreef op 29 nov 2018 om 23:20:


[...]



Ik zie ook geen redenen om bezorgd te zijn voor aankopen tegen "silly money". De founders zijn redelijk voorzichtig en Goddijn liet een vrij vastomlijnd beeld zien wat TT wel en niet doet. Wel: HD maps en lokalisatie. Wel: software samen met de sensormakers (car-to-cloud). Niet: de complete autonomous driving software stack. En dat binnen die kaders geen grote investeringen nodig zijn, het zou meer een technical challenge zijn dan een waarbij je er blind geld tegenaan moet gooien.



Was jij het niet die al een deelneming in een Amerikaanse start-up had bedacht?

Ik kan me niet voorstellen dat HG niet al een plan heeft klaarliggen om een sterkere positie in de toekomstige mapping markt te verwerven.
mjmj
1
quote:

martinmartin schreef op 30 nov 2018 om 01:07:


[...]

Jij geeft aan, dat men zich niet moet laten gekmaken door de blufschrijvers hier.
Ik veronderstel dat je mij daar ook mee bedoel.
Zoals al meerdere malen aangegeven liet ik mijn beleggingen beheren door een professional en niet zonder succes.
In 2009 mijn volledige portefeuille in de verkoop gedaan muv Tomtom.
Niet vanwege het feit, dat ik daar het grootste verlies op zou moeten incasseren van 35 euro aankoop in 2008 naar 2,80 euro in 2009 maar omdat ik mij niet kon vinden in die waardering van onder de 3 euro nadat ik begonnen was mij in te lezen.

Deze blufschrijver heeft in die tussenliggende periode van 10 jaar er meerdere malen zeer fors naast gezeten vwb mijn inschattingen en die ook toegegeven.
Centraal bij mijn inschattingen blijft de financiele onderbouwing van wat je op basis van historische cijfers kan mag verwachten in de toekomst.
Het gegeven dat HG cs in die periode van 10 jaar een volledige transitie heeft gerealiseerd, een bankschuld van tonnen heeft omgezet in een positieve kas van 200 mio, een ingang in automotive heeft geforceerd en nu met HDmaps niet alleen bij OEMs maar met name ook bij LBS een uitstekende uitgangspositie heeft verworven om daar nu ook de vruchten van te gaan plukken via oplopende EPS maakt op mij meer indruk dan de stijging van de toenmalige 2,80 euro naar de 8 euro nu.

Ik heb in de tussentijd teveel lieden op dit forum ontmoet die HG voor alles en nog wat uitmaakten, die bij iedere koers stelselmatig riepen dat een koers van 4, 5, 8, 10, 12 of 15 euro veel te hoog gegrepen zou zijn voor TT om mij daar druk over te maken.
Ik wil jou niet kwalificeren als blufschrijver alhoewel je wel de pertinentie hebt in je postings waarin er maar 1 waarheid lijkt te bestaan en dat is de jouwe.
In je voordeel werkt dan zeker niet de onzekerheid die je iedere keer ten toon spreidt met je bijna vaste wekelijkse koersdoelwijziging.

Dat jij in een bullmarkt mooie resultaten boekt door adviezen van huizen te volgen wil niet zeggen dat jij kan voorzien wat bedrijven financieel gaan presteren in de toekomst.

Ik geef je een welgemeend advies en dat is blijf bij de adviezen die je krijgt dan was je allang uitgestapt bij tomtom op 12 euro en had je je nu geen overdreven zorgen hoeven te maken over wat TT ons gaat brengen.
Of probeer je wat meer in te lezen waardoor je voor jezelf een vaster oordeel vormt over het te verwachten koersverloop van het aandeel.




Iets minder scherp mag ook wel mm. Ieder zijn eigen kijkwijze.
Iets zien wil niet altijd te betekenen dat je beter moet kijken. Om met Cruijff te spreken: Je ziet het pas als je het door hebt.
VeniVidiMerui
0
Martinmartin heeft gelijk. Ketchup kletst maar wat. TomTom en Here zijn juist de spelers in de maps & location services sector. Hebben een veel breder en gedetailleerder productaanbod en grotere coverage dan welke andere speler ook. Internationale media en market research rapporten bevestigen dit. Google is juist de mug in deze sector. Marktaandeel Google in automotive is 0. Enige dat Google heeft is Google Maps en dat wordt alleen door consumenten gebruikt die geen rooie cent te besteden hebben, absolute freeloaders. Veel plezier ermee Google zou ik zeggen. Google Maps is al 12 jaar verlieslatend. Waarom denk je dat ze onlangs hun prijzen hebben vertienvoudigd?
VanillaSky
0
quote:

~Justin~ schreef op 29 nov 2018 om 23:20:


[...]


Hahaha. Men is straks "gevuld is van onzekerheid" omdat er straks meer dan een miljard op de bank staat en het nog niet bekend is wat de bestemming wordt. Ik kan me ergere dingen voorstellen. Een schuld bijvoorbeeld. Dat is ongeveer als zeggen dat je met een lekker wijf aan de bar staat, ze wil met je mee naar huis maar je weet nog niet precies hoe laat het precies gaat worden.

Ik zie ook geen redenen om bezorgd te zijn voor aankopen tegen "silly money". De founders zijn redelijk voorzichtig en Goddijn liet een vrij vastomlijnd beeld zien wat TT wel en niet doet. Wel: HD maps en lokalisatie. Wel: software samen met de sensormakers (car-to-cloud). Niet: de complete autonomous driving software stack. En dat binnen die kaders geen grote investeringen nodig zijn, het zou meer een technical challenge zijn dan een waarbij je er blind geld tegenaan moet gooien.


Het gaat er niet om dat een miljard voor een bedrijf als TT een grote buffer is. Het gaat erom hoeveel vertrouwen de markt heeft in de beheerder van dat geld tw Harold. En dat is niet best.

Vwb aankopen tegen silly money waar haal je dat vandaan dat we daar niet bang voor hoeven te zijn? Het is nou niet zo dat we blind kunnen varen op de uitspraken er zitten hier en daar nog wel wat leugens in dan wel situaties waar hij de markt/ontwikkelingen compleet verkeerd inschat.

Ook heeft hij geen best trackrecord - zie aankoop tele atlas wat veel en veel te duur was. En kom nou aub niet aan dat het een strategische meesterzet was en TT anders ten dode opgeschreven was. Haal nog eenmaal aan:

Garmin vs TT in verleden (2006) zeer vergelijkbaar beide ca 1.4 mrd omzet.

Garmin vs TT 2019 3.2 mrd omzet vs 680mio.

Kijk ook even naar marketcap mocht je twijfelen. Zelfs in een super-rainbow-color-sky scenario gaat Harold niet zo succesvol meer zijn.

Ik hou het op 10 tot 12 euro voor het geheel als hij doorpakt. Als big tech zich erin gaat mengen en elkaar het licht in de ogen niet gunt 15.

Maar onderhand durf ik dat niet meer te beweren of die interesse zo groot is. Iedereen zat er hier ook finaal naast vwb de bieders op TTT.
ketchup of catch-up
0

Martin,

TT is straks post Telematics en een uitfaserende/verkoop van consumer, een één-divisie Maps plus bedrijf , wat mogen we dan verwachten voor cijfers uit A + E
omzet:
2019e = 450 mio
2020e = 520 mio
2021e = 600 mio

en vul nu zelf maar in

Opex
Capex
Ebitda
cash flow
wpa adj

wat denk jij dat de adviezen gaan zijn voor dit bedrijf LT, ik denk dat er een totale desinteresse komt voor TT als belegging aan de beurs, vanwege een te klein bedrijf, te lage wpa, ongoing R&D kosten, an daar gaat HG nooit de juiste waardering voor krijgen aan de beurs en dat daarom HG aandeelhouders gaat vervangen door partners en dat via een exit van de beurs

en mijn enige interesse is aan welke prijs gaan wij als reguliere aandeelhouders uit het aandeel gezet worden

verder moet een ieder doen waar hij of zij zich in kan vinden, ik kan niet wachten en 12 euro voor mij is prima en ik begin aan 10 af te bouwen en hoop dat we daar snel staan.
succes
Erg chebbi
1
Over het einde van een eerste biedingsronde is nooit gesproken. Wel over een verwachte verkoop in het eerste kwartaal. M.a.w. dit kan nog drie maanden aankloten..
Accuboor
0
quote:

ketchup of catch-up schreef op 30 nov 2018 om 07:19:



Martin,

TT is straks post Telematics en een uitfaserende/verkoop van consumer, een één-divisie Maps plus bedrijf , wat mogen we dan verwachten voor cijfers uit A + E
omzet:
2019e = 450 mio
2020e = 520 mio
2021e = 600 mio

en vul nu zelf maar in

Opex
Capex
Ebitda
cash flow
wpa adj

wat denk jij dat de adviezen gaan zijn voor dit bedrijf LT, ik denk dat er een totale desinteresse komt voor TT als belegging aan de beurs, vanwege een te klein bedrijf, te lage wpa, ongoing R&D kosten, an daar gaat HG nooit de juiste waardering voor krijgen aan de beurs en dat daarom HG aandeelhouders gaat vervangen door partners en dat via een exit van de beurs

en mijn enige interesse is aan welke prijs gaan wij als reguliere aandeelhouders uit het aandeel gezet worden

verder moet een ieder doen waar hij of zij zich in kan vinden, ik kan niet wachten en 12 euro voor mij is prima en ik begin aan 10 af te bouwen en hoop dat we daar snel staan.
succes


Ebitda19 en 20 is gewoon weer boven de 200mln. Dit obv Daimler deal wat consumer daling beperkt en de sterk stijgende automotive sales. Perfect uitgangspunt voor een tweede transactie...
Accuboor
1
quote:

Erg chebbi schreef op 30 nov 2018 om 07:20:


Over het einde van een eerste biedingsronde is nooit gesproken. Wel over een verwachte verkoop in het eerste kwartaal. M.a.w. dit kan nog drie maanden aankloten..


Closing in Q1, dus signing daarvoor (Q4?)
Sunshine Band
0
Nu we er een nachtje over geslagen hebben, kunnen we zeggen dat het 'gerucht' op waarheid berust?

Ik probe er een lijn te vinden
Het 'Reuters 'gerucht' dit voorjaar werd ontkent omdat het ging om foute informatie over handelen van t2
Het Apple bericht werd niet op gereageerd omdat het ging om handelen van een ander
Het google nieuws werd laat/halfslachtig gereageerd; was geen handelen t2
Het t2 in overleg met Michelin-bericht wordt niet op gereageerd; handelen t2, dus waar.....

(Of onvolledig, want dat is de huis regel bij t2)
Sunshine Band
0
Ik neem aan ketchup dat jij vanwege jouw inzichten minimal op 50% van je aandelen t2 call opties beschreven hebt op een euro of tien?
Brouwer285
0
@Ketchup, als de grote voorstander van het openbreken van de tent begin je nu wel erg nerveus te worden. Denk dat er interessante dingen te doen zijn met de cash die straks voorhanden is, ik zal wel nerveus worden indien er een superdividend komt. MaaS staat nu nog in de kinderschoenen, lijkt mij dat TT daar met een berg cash een rol in kan gaan spelen. In ieder geval is mijn verwachting dat met de hoeveelheid cash voor handen de omzet met gemak boven de 1 miljard gebracht kan worden. Middels overnames of middels het (ik zeg maar wat) op de weg brengen van 30.000 MaaS autootjes. Als omzet het probleem is kunnen ze ook nog 2x een Bam overnemen;)
8.136 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 ... 403 404 405 406 407 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

TomTom Meer »

Koers 9,742   Verschil -0,06 (-0,61%)
Laag 9,700   Volume 551.354
Hoog 9,884   Gem. Volume 415.887
16-jul-19 17:35
label premium

TomTom keert uit

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium