Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,980 18 apr 2024 17:35
  • -0,205 (-3,31%) Dagrange 5,980 - 6,230
  • 668.949 Gem. (3M) 304,1K

Strategic review

64 Posts
Pagina: 1 2 3 4 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 27 september 2018 16:03
    Ik zal mijn visie geven.

    Telematics
    - TomTom heeft bieders ontvangen in het voorjaar en in de zomer een review gedaan van de waarde (in relatie tot de biedingen). De uitkomst is dat TomTom open staat voor een verkoop. Aangezien TomTom geen distressed seller is (TomTom is winstgevend en cash positief) zit TomTom in een goede onderhandelingspositie.

    Daarnaast heeft TT de review al gedaan - gebaseerd op een verwachtte dubbelcijferige groei in de komende jaren en deals met leasemaatschappijen in de pijplijn. TomTom kan de huidige omzet en cashflow van Telematics goed gebruiken. Ze staan dus alleen open voor een verkoop indien deze voor een erg hoge prijs is.

    Nu weten we dat Verizon een whopping 2,4 miljard USD heeft betaald voor Fleetmatics. TomTom is even groot, heeft meer/betere technologie dan Fleetmatics alleen is wel Europees, wat het wat bewerkelijkere business maakt (niet alleen Engelstalig, maar sales teams in diverse landen). Er zijn meerdere gegadigden en ik zie TomTom de Telematics divisie niet wegdoen voor minder dan 20x de 2020 EBIT = 1 miljard. Dit is twee maal zo weinig (!) als vergelijkbare peer Fleetmatics.

    700 miljoen euro lijkt me echt te weinig als je ervan uitgaat dat TomTom is 'verleid' tot het afstoten als gevolg van meerdere biedingen. Anders houdt TomTom liever Telematics zelf. Zeker gezien de cross-sell / synergie mogelijkheden met Automotive, zoals de vorige week bekend gemaakte deal met Daimler.

    TomTom Telematics heeft een 38% winstmarge. De kosten van 62% zijn voor een deel interne kosten, zoals kaarten en traffic. TomTom moet een deal sluiten met de nieuwe eigenaar die ervoor zorgt dat TomTom licentie inkomsten blijft krijgen. Mijn idee daarbij is: 25% van de ARPU. Dit is 25% x 13 euro per maand x 800.000 users. Dit komt uit op een licentiedeal van 31,2 miljoen euro per jaar.

    Consumer
    Van een contact uit de industrie heb ik gehoord dat TomTom de Consumer divisie wilde verkopen. Ze waren in China op zoek. Waar of niet, de opbrengsten lijken me minimaal, want TomTom wil net als in het Telematics voorbeeld wel de kaarten, software en verkeersinformatie (daar waar de marge zit) blijven verkopen. Je zoekt dus eigenlijk iemand die mooie kastjes kan maken die vervolgens de host zijn van TomTom navigatiesoftware, kaarten en traffic. Corinne Vigreux is al weg bij Consumer, ook een teken aan de wand.

    De EBITDA marge is 21% en de EBIT marge 20%. Dit betekent dat er redelijk veel kosten binnen Consumer zijn. De winst voor TomTom zit hem er in dat ze dan een deel van de kosten (o.a. personeel) van Consumer kan schrappen, behalve de software ontwikkelaars.

    Grosso modo denk ik dat het doel moet zijn om eenderde van de 300 miljoen omzet binnenboord te houden (tegen 80% marge voor content en services) en de overige 200 miljoen voor een symbolisch bedrag af te stoten aan een nieuwe eigenaar, waardoor er ook veel kosten weggenomen worden. Deels doordat personeel en marketing wordt overgenomen en deels door ontslag. Terwijl je wel 100 miljoen resterende C&S omzet x 80% marge binnenboord houdt. TomTom kan hier winstgevender door worden.
    Slagroom op de cake zal zijn als TomTom Garmin kan verleiden om niet meer voor kaarten en traffic met HERE zaken te doen maar met TomTom. Zodra TomTom de hardware tak van Consumer verkoopt zijn Garmin en TomTom immers geen concurrenten meer. Ik zie zelfs potentieel voor een mooie barter deal. Garmin heeft eigen PND en horloges productie faciliteiten.

    Automotive & Licensing

    Na de verkoop van Telematics en daarbij opgeteld de cash reserves die TomTom al heeft is er tussen de 1,2 en 1,5 miljard euro op de bank en een mapping business met goede automotive orderboeken. Forget about Google, die zitten nog helemaal niet zo diep in de automotive markt als angsthazen ons willen doen geloven.

    TomTom heeft twee mogelijkheden. Ofwel ze verkopen de maps en traffic assets voor een prijs vergelijkbaar aan HERE (2,3 miljard). Enerzijds had HERE meer klanten/omzet in Automotive, waardoor je zou denken dat zij meer waard zijn dan TomTom. Anderzijds heeft TomTom een betere en efficientere mapping technologie (platform) gebouwd, een superieur traffic product en zeer interessante partnerships, zoals rond HD maps voor China via Baidu. Ook heeft TomTom een voorsprong op HD maps coverage. Bovendien betaal je voor TomTom een 'last man standing' premie. Na de verkoop van HERE is TomTom de enige partij die over is.

    Ik voorzie echter dat TomTom ervoor kiest om die anderhalf miljard te gaan inzetten voor een echte stevige positie in autonoom rijden. Dit kan ingegeven zijn door het binnenhalen van deals (op dit moment vinden tenders plaats rond HD maps voor level 3 ADAS). Op het moment dat TomTom echt voelt dat ze voet aan de grond heeft rond autonoom rijden (deals sluit) - en kijk eens naar de diverse partnerships - dan durft ze deze stap te wagen.
  2. [verwijderd] 27 september 2018 16:03
  3. [verwijderd] 27 september 2018 16:07
    En deze hoort ook in lijstje, maar noem ik even apart:

    TomTom Automotive Powers the Future of Driving
    82% of OEMs at CES evaluating TomTom's HD Maps for autonomous driving

    corporate.tomtom.com/static-files/301...

    CES, Las Vegas, NV, USA, 4 January 2017

    TomTom (TOM2) today announced that the majority of OEMs present in the Automotive Hall (LVCC North Hall) at CES are currently evaluating TomTom HD Maps to develop autonomous driving technologies. TomTom’s HD Map, including RoadDNA, is a revolutionary, highly accurate, digital map based product that helps automated vehicles precisely locate themselves on the road and plan manoeuvres, even when traveling at high speeds. Antoine Saucier, Managing Director, TomTom Automotive, said: “It was not even 18 months ago that we introduced our HD Map and RoadDNA to power the future of driving.

    Then, as now, we were saying that we were ready for the future – with products to accelerate the development of autonomous vehicles.” Willem Strijbosch, Head of Autonomous Driving, TomTom, commented: “It has been fantastic to work with global OEMs and Tier 1s, and gratifying to see that our innovative maps are already having such a pivotal role in the future of driving, today. Working with them has enabled us to make great strides in further honing our products to their needs.”

    TomTom’s HD Map provides a highly accurate 3D lane-level model of the road network. The RoadDNA layer provides smartly compressed information from the side of the road which, in combination with vehicle sensors, enables localisation for autonomous driving. Because of its continuous nature, it is very robust against changes from the seasons, or even the removal of objects by the road.

    Visitors to CES can experience TomTom’s future-ready mapping products on the TomTom booth: Las Vegas Convention Center, North Hall, Booth #3119.
  4. [verwijderd] 27 september 2018 16:38
    Tot slot verwacht ik ook dat partijen een injectie kunnen doen in het overgebleven TomTom Enterprise/Automotive/Autonomous driving.

    Een partij als Softbank steekt links en rechts miljarden in deze ontwikkelingen en doorgaans in partijen die veel minder ver zijn dan een TomTom (denk aan MapBox).

    Autonomous-Car Tech Investment Skyrockets on SoftBank Deals www.bloomberg.com/news/articles/2018-...

    De partnerships die tomtom al heeft, niet alleen met autofabrikanten maar ook met UBER, maakt het een no brainer voor een partij als Softbank die gewoon in allerlei initiatieven willen zitten en kijken wie de winnaar wordt. Partners van TomTom zijn o.a.: Apple, Microsoft, nVidia, Qualcomm, Baidu, UBER, Electrobit, Peugeot-Citroen, Renault, een grote Yank OEM, Volvo, Hyundai-KIA, Fiat-Chrysler en een reeks anderen...
  5. [verwijderd] 27 september 2018 17:22
    Even naar dit draadje gehaald.

    - Automotive groeit hard
    - Groei zal niet afzwakken komende jaren
    - Google bij Renault heeft impact, maar zit daarin verdisconteerd
    - Verwacht niet dat andere autofabrikanten de route (strategische error) van Renault volgen
    - Diverse andere kansen voor software in de auto

    quote:

    de koe schreef op 27 september 2018 17:13:

    [...]

    Goddijn zegt echter dat de tak die navigatiesystemen levert aan de auto-industrie niet onder druk staat. „De consumententak ligt onder druk. De focus ligt nu op locatietechnologie en daarin groeien we hard en ik verwacht dat die groei niet zal afzwakken de komende jaren.” Wel geeft hij toe dat het contract van de Renault-alliantie klanten kan kosten. Een overeenkomst die Toyota onlangs sloot met Google is volgens Goddijn van ‘een heel andere orde van grootte’. „Dat ging om het mogelijk maken van Carplay en Google Auto in hun auto’s. Goddijn denkt bovendien dat er ‘andere interessante kansen ontstaan om samen te werken om goede software in auto’s te krijgen’, zegt hij.

    Dat andere automakers na Renault nu ook ‘om’ zullen gaan, nadat ze de giganten van Silicon Valley jaren lang hebben geweerd vanwege zorgen om de datahonger van de techbedrijven, de bovendien zelf met autonoomrijdende auto’s bezig zijn, wil er bij Goddijn nog niet in. “Ik verwacht dat de auto-industrie dit niet over zijn kant zal laten gaan”, zegt hij. Iedereen weet dat dit op termijn dodelijk zal zijn voor je merk en je contact met je klanten.”

  6. Benjamin G. 27 september 2018 19:28
    @Justin, dank voor het overzicht en onderbouwing. De verkoop van Telematics verdient inderdaad een apart draadje. Ik zie bovenstaande informatie vooral als een legitimatie om Telematics te verkopen. De mogelijke verkoop is plezierig omdat het de waarde van TomTom als bedrijf onderstreept.

    De kern van de vraag is waarom nu verkopen, wat gaat TomTom met het geld doen en wat betekent dat voor de strategie?

    @Harrysnel schreef het volgende
    Nu lees ik de hele dag commentaren van zogenaamde analisten met de strekking “gaat TT het nog wel redden nu Google zijn intrede doet in Automotive en het kroonjuweel Telematics mogelijk verkocht wordt?”.

    We kijken een week lang aan tegen een wegzakkende koers nav Google en in al die commentaren na dit nieuws werd het bestaan van TT Telematics volkomen genegeerd. TT was al doodverklaard door deze “kenners” en nu blijkt het toch nog een asset te hebben dat wellicht E1 miljard opbrengt.

    Vandaag hernieuwde pogingen om de onzekerheid erin te houden. Zullen de toekomstige investeringen in BU Automotive wel lonen? Het blijft “koffiedik kijken”....

    Nu geeft Goddijn tijdens de laatste webcast aan (ik heb het stuk hier vanochtend al geplaatst) dat het steeds duidelijker wordt wat de eisen zijn die gesteld worden aan de HD kaarten van TT ivm autonoom rijden en de weg erheen. Verder staat TT op het punt HD deals te sluiten. Zowel qua technologie als commercialisatie valt dat “koffiedik kijken” dus best mee.

    Dit betere zicht op speelveld Automotive zal m.i. een reden zijn om niet meer vast te hoeven houden aan inkomstenstroom vanuit Telematics. En als er dan een mooi bod voorbijkomt is de tijd geschikt om de BU te verkopen.


    En in een post van Jeweetwatditbetekent... (bron 27 september 2018 | Redactie MT | TomTom Telematics)
    Schmidt ziet een gouden toekomst voor zelfrijdende auto’s. ‘In de komende vijftien jaar gaat dit echt een heel groot ding worden, in een veel bredere context dan dat we het vandaag de dag zien’, zo voorspelt hij. TomTom timmert hard aan de weg op dit gebied, door kaarten te ontwikkelen voor de zelfrijdende auto’s. Ze moeten immers wel weten waar ze heen moeten.

    Op basis van bovenstaande voltrekt zich het volgende scenario, TomTom gaat het geld benutten voor een positie in autonoom rijden. Voor mij is dan de vraag hoe risicovol is die strategie om vol in te zetten op autonoom rijden? Daarin speelt reputatie van TomTom een rol, de competitie die daar te verwachten is, de groei van de markt en groei van marktaandeel door TomTom.

    Wat volstrekt onduidelijk is hoe de hazen lopen in het autonoom rijden (vanaf level 4) en of TomTom het gaat lukken om een (leidende) positie te bewerkstelligen. Alhoewel ik wellicht behoor tot de fanbase van TomTom (strategisch is het ongekend sterk wat ze op de mat leggen) heb ik daar mijn twijfels bij.

    Ik denk om de volgende redenen:
    - de behoefte aan continuïteit van TomTom is groot --> in het verleden is gebleken dat dit leidt tot desinvesteringen;
    - de concurrentie staat niet stil en het is mij onduidelijk hoe specialistisch het werk van TomTom is;
    - het is mij onduidelijke welke waardeketens rondom autonoom rijden gaan ontstaan en welke allianties gaan winnen;
    - het is mij onduidelijk of en wanneer er consolidatie in de markt gaat plaatsvinden;
    - het is mij onduidelijk hoe snel andere partijen in staat zijn de kwaliteit van TomTom te kopiëren;
    - het is mij onduidelijk in hoeverre superieure kwaliteit gaat winnen van een veelzijdige geïntegreerde oplossing. Of de acceptatie van de gebruiker van de video 2000 VHS een rol speelt;
    - het tempo waarin de stap naar level 4 gaat plaatsvinden - verschil tussen waardeketens in congestie gebieden en niet congestie gebieden;
    - etc

    Voor alsnog betekent dat een hoog risico met een potentieel hoog rendement. Tot die tijd betaal ik "wachtgeld". Overigens wederom wachtgeld. Lijkt mij prachtig om over vijf jaar wederom te discussiëren over de potentie van TomTom maar doet dat liever met een hoog rendement op mijn loyaliteit als aandeelhouder.

    Kortom ik hoop en verwacht dat TomTom het volgende gaat doen met de verwachte inkomsten:
    - buitengewoon dividend uitkeren (versus hopelijk geen jaarlijks terugkerend dividend);
    - assets (versnelt) afschrijven;
    - acquisities doen waar van verwacht wordt dat die de positie van TomTom versterkt wordt;
    - eigen R&D ontwikkelingen.

    Ik heb een voorkeur voor een substantiële uitkering via buitengewoon dividend (meer dan 40% van de opbrengst).

    In mijn ongeduld en gevoel voor risk-reward neig ik naar kapitaliseren van assets. Gevoed door een (enorme) informatie achterstand. In dat licht hoop ik dat één of meerdere strategische partners een belang nemen in TomTom. Het is tenslotte opgeschoond en heeft een eenduidige focus dat voor strategische partners van belang is. Dit betekent dat duidelijk wordt hoe de assets gewaardeerd worden, bovenal zie ik dat als risicoreductie en een betere positie in markt die zich moet ontwikkelen.

    Kortom we zijn nog niet veel opgeschoten op strategie en koers, het bevestigt alleen dat TomTom een ondergewaardeerd aandeel is.

  7. [verwijderd] 27 september 2018 20:46
    Benjamin, ik ben het volledig met je oneens.

    Een eenmalig superdividend heb je niets aan. Dit moet geinvesteerd worden in de sterke groei-onderdelen. OF je moet de rest van tomtom ook verkopen.

    Als je vindt dat het nieuwe tomtom een te hoge kans/risico in zich heeft, dan kan je beter de vraag stellen of het aandeel bij je past. Kies dan een degelijk Wolters Kluwer ofzo.

    De risico’s die je noemt moet je wel in een bepaalde context zien:

    - autonomous driving komt niet in plaats van maar on top of de automotive activiteiten. Het is nu ook een aparte divisie onder leiding van Willem Strijbosch. Deals met autofabrikanten voor maps, traffic, software, realtime parking, etc zullen gewoon blijven bestaan en daar zit ook groei in.

    - er zijn niet ‘enorm veel concurrenten’ in autonoom rijden, want tomtom richt zich op een bepaald stukje van die puzzel, de mapping en localisatie.

    - tomtom geeft aan - in laatste conference call - dankzij diverse partnerships en tests steeds beter te begrijpen wat de wensen van de autofabrikanten zijn. En wat de prijsstelling gaat worden. Ze is op dit moment ook betrokken in diverse offerte aanvragen. TomTom zou deze stap denk ik niet zetten als ze niet vertrouwen zou hebben in haar marktpositie.(eventueel bevestigd door een eerste deal)

    - je weet inderdaad niet welke marktpartijen/ketens leidend worden, maar tomtom zit al zowat overal in. Een partnership met Baidu voor China, onderdeel van Baidu’s Apollo programma, verwerkt in een nVidia toolkit, and so on and so forth

    - tomtom heeft ook de Enterprise business nog. Recent een deal met Microsoft waar de inkomsten nog uit groeien en ik heb nog wat andere signalen dat hier groei in zit. Bovendien heeft Google haar verdienmodel omgegooid (prijs 14x verhoogd) waardoor een speelveld is ontstaan waarin tomtom makkelijker kan concurreren. Daarnaast groeit tomtom ook mee met partners. Zie bijvoorbeeld hoe UBER over tomtom spreekt youtu.be/WOYff_QJoQk

    - tot slot. Jij noemt mogelijk terecht een ander profiel voor tomtom (meer risico, meer kans op rendement). Bij de één past dat wel en bij de ander niet. Belangrijker is echter een duidelijker profiel voor tomtom. Juist door die focus op grote enterprises en automotive + autonomous driving wordt je als aandeel passender voor een specifieke groep beleggers en investeerders. Want ook bij een aandeel draait het om marketing (vraag en aanbod). Niet alleen hoe winstgevend je bent, maar op welke beleggers je gericht bent, die ‘vraagkant’ naar het aandeel kan omhoog door een bredere groep (deels buitenlandse) thema-beleggers en investeerders te trekken.

    Oktober kan een mooie maand worden. Liefst een primeur op de Paris Motor Show en vlak daarna de kwartaalcijfers. Dit keer zullen er niet vier (abn, ing, nibc, rabo) analisten inbellen, maar vierentwintig. Laat Goddijn er de show stelen en duidelijk maken dat automotive gewoon op een lang groeipad zit, ook als je google-renault nieuws meerekent en dat de verkoop Telematics primair is ingegeven door aantrekkelijkheid biedingen en secundair voor het aanbrengen van focus.
  8. Benjamin G. 27 september 2018 21:19
    @Justin zo zie je maar dat wellicht kortzichtige redenatie in een post leidt tot een denderend en ronkend verhaal over waarom het nieuwe TomTom wel leidend kan zijn of een sterke positie kan hebben in de markt van autonome auto's. Ik heb met plezier je post gelezen.

    Je visie deel ik grotendeels, dat wil zeggen tot het moment dat er opties worden aangedragen hoe het vervolg eruit moet komen te zien. Bijvoorbeeld als het gaat om thema beleggers of een primeur op de Paris Motor Show.

    Vooraf een paar nuances. De opmerking over Wolters Kluwers vond ik bijzonder misplaatst, bijna respectloos. In de zin dat je daarmee aangeeft een in jouw ogen andere visie af te doen als zoek je heil maar ergens anders. Ik heb de volgende nuances gekozen.

    "Ik heb een voorkeur voor een substantiële uitkering via buitengewoon dividend (meer dan 40% van de opbrengst)." Volstrekt tegen mijn principe of de principes van Benjamin Graham. En daaruit mag je inderdaad concluderen dat een logisch vervolg een verkoop van TomTom is. Een variant is een gedeelte van de verkoop van TomTom aan strategische partners.

    "In mijn ongeduld en gevoel voor risk-reward neig ik naar kapitaliseren van assets."

    Wat is bepalend of die visie zoals jij bovenstaand schetst uitkomt? Een visie waar ik grotendeels in mee kan gaan. Het is niet zozeer de wendbaarheid (kansen die zich voor doen en de mogelijkheden die TomTom heeft om daarop te anticiperen), het is ook niet zozeer het robuust staan (competitieve capabilities, competitieve processen, succesvolle proposities, ontwikkeling nieuwe producten, schuldenvrij, positieve kasstromen, etc'. Het gaat om de weerbaarheid. En die weerbaarheid wordt bepaald door de roze olifant, zoals ook op het andere forum las. Maar ook doordat de markt van autonome voertuigen een krimp kan kennen ten opzichte van de huidige wijze van vervoer.

    Omdat toe te lichten. Een auto wordt nu slechts 4% van de tijd gebruikt dit zal in congeste gebieden naar een vele malen hogere percentage gaan. Betekent minder voertuigen. In een scenario waarin autonome auto´s een deel van transport en openbaar vervoertaken overnemen zal de markt wellicht niet krimpen. Wat er in beide gevallen gebeurt is dat bestaande bedrijven met enorm veel kapitaal vanuit verschillende sectoren deze markt willen hebben.

    Dan kun je veronderstellen dat voor TomTom er altijd een (enorme) groei van de taart is. Maar wat ik tot nu toe heb gezien en gelezen is dat de onafhankelijkheid van TomTom ter discussie staat. Lees: moet keuzes maken om te overleven. Lees komt een enorme druk op de markt waarin de weerbaarheid van TomTom getest wordt.

    En daaruit volgt voor mij dat TomTom voor of rond 2021 een keuze moet maken of kapitaliseren of strategisch belang moet toestaan. Net zoals ik al drie jaar van mening ben dat TomTom in 2018 een keuze moet maken voor kapitaliseren voor haar assets. Dit doen ze nu ten dele. Ik ben geen Nostradamus, volg gewoon in grote lijnen de technologieroadmaps en het feit dat contracten en tenders circa 3 jaar van tevoren worden ingeregeld.

    Nu zien we met Google en RNM een indicator hoe de wereld er na 2021 ook kan uitzien. Staat de wereld dan meteen in brand, nee natuurlijk niet. Maar ik zie nog steeds geen acties van TomTom die duiden op het vergroten van weerbaarheid, wel veel acties die ertoe leiden dat ze goed voorgesorteerd staan. Wat het verschil is? Denken dat je een intieme of strategische relatie hebt met een klant / partner op ontwikkeling van R&D en die gaat er vervolgens met een andere partner van door.

    Hoe risicovol of riskavers wil je het hebben? De komende drie jaar zal dat moeten uitwijzen. Genoeg mogelijkheden om het aandeel alsnog van de hand te doen.
  9. forum rang 6 boem! 27 september 2018 23:21
    @Justin bedankt voor het starten van de discussie wat de afgegeven Strategic Review voor gevolgen heeft voor Tomtom op langere termijn.
    Jouw duidelijke stellingname wat de gevolgen zijn per BU geeft een ieder de kans zijn/haar visie te delen.

    @BenjaminG jij bedankt voor de open wijze waarop jij het model van @Justin aanvliegt. Waar Justin al volledig in het zelfstandig scenario actief is breng jij vooral de argumenten aan waarom er vraagtekens te zetten zijn bij een zelfstandig scenario.

    Ik denk dat er door de opdeling in BU's en de detaillering daarin voor ieder wat wils is om zijn of haar bijdrage te leveren waardoor we een beter gevoel krijgen over het risk/reward nivo van die strategische heroverweging.

    Ik kom zeker op een aantal punten terug maar wil eerst het huiswerk maken door mij in te lezen in de door Justin bijgevoegde stukken.
  10. [verwijderd] 28 september 2018 09:20
    Potentiele kopers

    Telecoms’ role in telematics

    Telecom operators such as AT&T, Vodafone, Verizon and Deutsche Telekom have set up dedicated practices to support automotive OEMs in the development of connected car solutions for the global market. Verizon Wireless and Vodafone made strategic acquisitions of telematics businesses to accelerate their strategies, while AT&T and Deutsche Telekom developed their platforms in close cooperation with customers.

    www.telecomlead.com/telecom-services/...
  11. Benjamin G. 28 september 2018 12:59
    Terugkomen op risk/reward. Dit is een belangrijk punt en is een verklaring hoe tegen de waardering van TomTom wordt aangekeken.

    Om duidelijk te maken dat er nog geen sprake kan zijn van een risk/reward beoordeling het verschil tussen risico en onzekerheid. Zie daarvoor Ronald Mahieu. Belangrijkste verschil is dat risico's te kwantificeren zijn en onzekerheden niet.

    "In de waardering van startende ondernemingen, zeker van technostarters, speelt onzekerheid een dominante rol. Onzekerheden over marktpotentie, kwaliteit en haalbaarheid van de technologie maken het zeer lastig om de waarde van startende ondernemingen te bepalen. Wel is het zo dat hoe meer onzekerheden worden weggenomen, hoe beter een inschatting te maken is van de waarde van een onderneming." bron: Mahieu, R., De realiteit van reële opties, 2010.

    Als we het hebben over het 'nieuwe TomTom' dan hebben we het over onzekerheden en niet over risico's. Een risico afweging is dus niet te maken. En let wel het 'nieuwe TomTom' heeft het karakter van een startup.

    Een tweede is dat berichten, strategische keuzes, successen of waarderingen van peer bedrijven uit het verleden niet gaan vertellen hoeveel het "nieuwe Tomtom" waard zal zijn. Ze vertellen namelijk niets over hoe met de onzekerheden wordt omgegaan.

    Dus als belegger heb je een keuze. Je gelooft in het feit dat TomTom goed voorgesorteerd staat en kan profiteren ofwel je maakt een keuze om je waardering aan te passen op het moment dat onzekerheden, risico's worden. Een belegger kan nog een stap verder gaan en spreken over een bandbreedte waarbinnen hij risico's accepteert.

    Met andere woorden hoe moet de markt het "nieuwe TomTom" waarderen? Op basis van extrapolatie van cijfers, op basis van verwachte orderinstroom, op basis van wel/niet goed voorgesorteerd staan of op basis van de roze olifant in de kamer op zoek naar een paarse krokodil.

    Dit levert een enorme bandbreedte op van visies. Van een aantal mensen op dit forum die stellen 'geen bestaansrecht', naar breakup value tot en met verwachte potentie op basis van een sterke (leidende) positie in de markten na 2021.

    Is het dan gek dat de koers door incidenten geregeerd wordt, apple, google, verkoop Telematics. Lijkt mij niet.

    Hoe kan een bedrijf daaraan voorbij komen? Dat is door pro-actief (onrealistische) verwachtingen te creëren over de potentie van het bedrijf. De rol en positie die het kan innemen in toekomstige waardeketens. Een aantal mensen heeft gesuggereerd dat dit bij Mobileye is gebeurd.

    Als Founder en bestuurder heb je de keuze of je dit wel of niet doet. Ga je voor dit scenario dan loopt de koers wellicht te hoog op en als de verwachtingen niet worden waar gemaakt dan kan de koers hard vallen. Voordat je het weet kom je in een scenario terecht van 65 euro terug naar 3 euro. Ik zou dan niet lekker slapen.

    Een andere keuze is om de markt en analisten deskundig te maken over wat TomTom aan het doen is. En dat kan het aandeel helpen maar ook de concurrent. Ik weet overigens niet wat er in roadshows plaatsvindt en of analisten dat verwerken - gelet op de matige kwaliteit van analyses verwacht ik dat niet.

    Probleem is dat TomTom dan moet communiceren over hoe zij de onzekerheden zien, keuze moeten maken over reële opties en daar dan hun strategie op moeten baseren. De kans dat de wereld zo voorspelbaar is dat die strategie kloppend is, is klein. Betekent dat je weer een nieuw strategie moet gaan communiceren en zie daar de marktreactie.

    Een simpel gekozen uitgangspunt: automobielbedrijven kiezen niet voor Google. Een aanname waarop TomTom haar strategie heeft gebaseerd. Met alle nuances in acht te nemen blijkt dit uitgangspunt niet te kloppen.

    Kortom ben ik voor kapitaliseren, ja tenzij TomTom een duidelijker beeld kan geven hoe zij verwacht om te gaan met onzekerheden. Nogmaals het toestaan van strategische belangen zie ik ook als een antwoord.
  12. forum rang 6 boem! 28 september 2018 13:36
    AB goed en begrijpelijk betoog.

    Ik begrijp en onderschrijf jouw opmerkingen over onzekerheden ipv risico's bij het nieuwe Tomtom.

    Ik kan daar als belegger niet veel anders mee dan te kiezen voor het kamp a) ten dode opgeschreven b) opsplitsen en doorverkopen dan wel c) vertrouwen dat het een ongekende weelde wordt als zelfstandig bedrijf.

    Ik ben het met je eens dat het nieuwe tomtom karaktertrekken vertoond van een start-up.

    Op basis van jouw interpretatie heb jij gekozen voor optie b ik kies vooralsnog voor optie c.
    Onzekerheden duren niet eeuwig op enig moment wordt duidelijk dat het idee een succes of een mislukking wordt.

    Op basis van de berichten vanuit Tomtom maak IK op dat ze op de goede weg zijn daarnaast ben ik benieuwd naar de voortgang en neem daar ook intensief kennis van.

    Om het wel en nietes nader te precicieren:
    Jij geeft aan, dat het uitgangspunt van TT dat OEM's geen behoefte hebben aan Google niet blijkt te kloppen, omdat Renault nota bene de trouwste klant van Tomtom aangeeft over drie jaar met Google in zee gaat als leverancier van haar infotainment.

    Ik heb vanmorgen heel vroeg al iets gepost in het septemberdraadje over deze ontwikkeling.
    Maar je zal tóch altijd de info moeten wegen. Is dit een alleenstaand geval of gaat het op voor de hele sector.
    Hoe raakt mij dat in deze specifieke klantrelatie. Welk gedeelte van de omzet raak ik kwijt ed.

    Ik ga er nog steeds vanuit, dat er hier op het forum meer specifieke kennis aanwezig is mbt tomtom en de markten waar zij actief in zijn dan wat er aan gemiddeld analisten-gekeuvel wordt uitgebraakt.



  13. [verwijderd] 28 september 2018 13:48
    quote:

    bart1805 schreef op 28 september 2018 13:25:

    @Benjamin
    Complimenten! Net als je eerdere posts hier een uitstekende analyse. Spijker op zijn kop.
    Ik vind het niet sterk en de post daarvoor onsamenhangend. Ten eerste ben ik het totaal oneens met het beeld dat TomTom ineens een start-up zal zijn. TomTom is dan een combinatie van Tele Atlas (dat al tig jaar bestaat) met de traffic diensten en andere diensten die tomtom de afgelopen 10-15 jaar heeft ontwikkeld of heeft gekocht en uitgebouwd. Een bedrijf dat de markt kent en diverse deals en partnerships heeft.

    Als je liever eenmalig een groot dividend wilt, dan kies je voor eenmalig geld en minder mogelijkheden voor groei investeringen. Shareholder value boven de belangen van de onderneming. Dat lijkt me niet gezond. Als je dan toch kiest voor zekerheid, dan heb ik liever dat TomTom zich helemaal verkoopt en dat alles uitkeert aan de aandeelhouders. Een beperkte aandelen inkoop voor een langdurige periode (jaarlijks terugkerend) ben ik wel voor. Dat verhoogt de EPS en steunt voor langere tijd het aandeel.

    Overigens zie ik - als TT puur een automotive/enterprise bedrijf is - meer mogelijkheden om net als HERE partners toe te laten. Dat is ook een manier om tot een meer 'sure footing' te komen en een manier voor de founders om geleidelijk uit te stappen.

    Het is dus ofwel Telematics verkopen en van dat geld acquisities doen die dichter tegen automotive aanzitten en cash genereren (EPS verhogen) of je verkoopt het bedrijf als geheel, maar dan in losse delen, omdat elk deel voor een ander type bedrijf interessant is (telematics is interessant voor telecom, mapping is interessant voor tech of automotive)
  14. Benjamin G. 28 september 2018 14:17
    quote:

    *Justin* schreef op 28 september 2018 13:48:

    [...]

    Ik vind het niet sterk en de post daarvoor onsamenhangend. Ten eerste ben ik het totaal oneens met het beeld dat TomTom ineens een start-up zal zijn. TomTom is dan een combinatie van Tele Atlas (dat al tig jaar bestaat) met de traffic diensten en andere diensten die tomtom de afgelopen 10-15 jaar heeft ontwikkeld of heeft gekocht en uitgebouwd. Een bedrijf dat de markt kent en diverse deals en partnerships heeft.

    Als je liever eenmalig een groot dividend wilt, dan kies je voor eenmalig geld en minder mogelijkheden voor groei investeringen. Shareholder value boven de belangen van de onderneming. Dat lijkt me niet gezond. Als je dan toch kiest voor zekerheid, dan heb ik liever dat TomTom zich helemaal verkoopt en dat alles uitkeert aan de aandeelhouders. Een beperkte aandelen inkoop voor een langdurige periode (jaarlijks terugkerend) ben ik wel voor. Dat verhoogt de EPS en steunt voor langere tijd het aandeel.

    Overigens zie ik - als TT puur een automotive/enterprise bedrijf is - meer mogelijkheden om net als HERE partners toe te laten. Dat is ook een manier om tot een meer 'sure footing' te komen en een manier voor de founders om geleidelijk uit te stappen.

    Het is dus ofwel Telematics verkopen en van dat geld acquisities doen die dichter tegen automotive aanzitten en cash genereren (EPS verhogen) of je verkoopt het bedrijf als geheel, maar dan in losse delen, omdat elk deel voor een ander type bedrijf interessant is (telematics is interessant voor telecom, mapping is interessant voor tech of automotive)
    *Justin* ik vind het prima. Kan jou over het algemeen goed volgen, met waardering overigens.

    Wel wederom een nuance. Ik heb aangegeven dat het 'nieuwe TomTom' het karakter heeft van een startup. En ja ze hebben bestaande producten. Ga je er vanuit dat die bestaande producten leiden tot een onderscheidende waardeproposities?
  15. [verwijderd] 28 september 2018 14:46
    quote:

    Benjamin G. schreef op 28 september 2018 14:17:

    [...]

    *Justin* ik vind het prima. Kan jou over het algemeen goed volgen, met waardering overigens.

    Wel wederom een nuance. Ik heb aangegeven dat het 'nieuwe TomTom' het karakter heeft van een startup. En ja ze hebben bestaande producten. Ga je er vanuit dat die bestaande producten leiden tot een onderscheidende waardeproposities?

    Ik denk dat dit al onderscheidende waardeproposities zijn, anders zou TT ze niet verkopen. Het gaat er wel om wat je als onderscheidend ziet. In sommige gevallen gaat het om producten die uniek zijn en unieke features hebben. (Road DNA, radar lokalisatie met Bosch, Autostream) Maar het kan ook gaan om de manier waarop je samenwerkt of de positie die je in de markt hebt om deals gegund te krijgen.

    In de videos van Microsoft en UBER zie je dat 'uniek' ook kan zitten in het hoe (hoe je samenwerkt) en niet alleen in het wat. Sterke focus op partnership, diepe integratie, samenwerking, kritisch meedenken en TomTom's bereidheid om 'customer specific investments' te doen. Dat zijn factoren die ook bepalen of een bepaalde dienst slaagt.

    Er is een krachtenveld en daarbinnen vinden partijen het prettig om met een onafhankelijke partner samen te werken (niet HERE) en met een partij die geen bedreiging voor hen vormt (niet Google). In de markt is erg sterke behoefte aan dual sourcing, minimaal 2 inkoop partijen hebben om onafhankelijkheid van leveranciers te waarborgen. Dit betekent dat er voor TT altijd kansen zijn in de markt.

    Naast kwaliteit is er ook nog zoiets als dekking en prijs. Autofabrikanten doen bij voorkeur zaken met een organisatie die een wereldwijd aanbod heeft. Dus dat je niet per land of continent een andere traffic supplier moet kiezen. TomTom heeft met maps en traffic een enorme dekking en ook met HD maps is dat het geval (Europa, VS en Japan). De maps buiten het westen zijn ook ge-upgrade op verzoek van autofabrikanten. Prijs is erg belangrijk en TT heeft veel investeringen gedaan om kaarten goedkoper (op basis van AI) te kunnen onderhouden.
64 Posts
Pagina: 1 2 3 4 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links