Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

TomTom september 2018

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
4.157 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 ... 204 205 206 207 208 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Japio_
0
quote:

martinmartin schreef op 25 sep 2018 om 06:05:



Ik denk dat er vanaf 2025 geen auto meer van de band rolt zonder infotainment aansluiting naar Android, IOS ed.
Waar ik me wel druk over maak is dat de media dit door Google geplante twijfelzaadje zonder nader onderzoek aandikt en doet voorkomen ofdat hiermee het einde van Tom2 wordt aangekondigd.



Het nieuws werd vrijdag ingeschoten zonder daarbij ook maar enig onderscheid te maken tussen een OS en programma's.
Er ontstaat m.i. een breder speelveld in een markt die ieder jaar als kool groeit.

tatje
0
quote:

Brouwer285 schreef op 25 sep 2018 om 07:06:


Interessant plaatje: Zenrin vergeleken met TomTom. Zie het koersverloop nadat beide als benchmark voor de overname van HERE dienden, eind 2015.



Harold: Ga vaak koffie drinken Bij Tim en Eddy van Apple, bijpraten en luisteren wat er gebeurt in silicon Valley.

En dan gaat Apple de kaarten zelf maken.
Apple laat google maps en maze toe op apple carplay.

Maar Corinne heeft op haar opleidingsinstituut alleen maar Apple computers staan, zie foto.

Er wordt een spel gespeeld, alleen weet ik niet welk spel en van Harold kunnen we geen hulp verwachten om antwoord te krijgen.

Kan wel alle vreemde zaken aanwijzen, maar het verband.

1) impairment
2) stoppen met sports
3) leden rvc van Sap en Ibm.
4) aandelen inkoop
5) flevo aan wie: geen commentaar
6) reuters via DB verkoop geheel of minderheidsaandeel.
7)snelle reactie TT
8) ING NIBC Jim denken dat er zich een koper heeft gemeld.
9) outlook 2018 laag , moesten bij Q2 naar boven bijstellen
10) Tim Cook in juni in Amsterdam, bezoek TT ??
11) eddy vertelt bij Techcrunch dat apple de kaarten zelf gaat maken ?
12)apple laat google maps en waze toe op apple carplay
13) google gaat samen werken met Renault Nissan Mishubischi
14) gerucht dat Toyota google minded wordt.
15) angst in aandelenland dat er nog veel meer naar Google gaan.

Endgame ! en Harold houdt zijn mond maar.

kan me bij al die punten maar het volgende verzinnen :-)

1) Tom Tom gaat naar een PE en de founders participeren.
2) TT is het eens met een koper en die wil zoveel mogelijk aandelen goedkoop inslaan.
3)

TT weet dat ze met SDC en al die andere produkten goud in handen hebben.

Hoe spelen ze het, is de vraag !!!

2) is het CXP principe, daar had Alliance Bernstein op het laatst 15% van de aandelen voor Stapless.

holenbeer
0
quote:

VanillaSky schreef op 25 sep 2018 om 08:23:


[...]

Tja dat de grootaandeelhouders niet afbouwen wil niet altijd zeggen dat ze een gouden toekomst denken te hebben. Ze zitten ook wel een beetje 'gevangen' in het aandeel.
Of wat denk jij dat er met de koers gebeurd als de founders niet de hele toko verkopen maar als een gek aandelen gaan verkopen?

Het gaat me nog niet eens om afbouwen (al zou het me niet verbazen als een JdM een keer zijn knopen telt). Maar wat meer zichtbare onrust of onenigheid zou ik beter vinden passen bij de situatie. Tenzij die situatie niet onverwacht is.
De founders zitten idd behoorlijk gevangen, gelukkig. Zij hebben meer last van een crashend aandeel dan wij, tenzij die crash ze goed uitkomt.
tatje
0
quote:

get_shorty schreef op 25 sep 2018 om 08:42:


hoe toepasselijk kan het zijn ;-)))


Volledig te personaliseren.

Dus apple android en Google auto in je auto is volledig te personaliseren.
ketchup of catch-up
0

@ martin

vrees dat JdM en Flevo een bedenkelijke rol spelen
Flevo gaf al een signaal af einde jaar toen ze uit TT stapten en JdM is enige die en toegang tot de media heeft en de middelen om de koers te drukken

denk dat HG nu weet dat het water naar de zee dragen is, de timing zit nu zo ongelofelijk fout en hij heeft waarschijnlijk een afvallige binnen de FFF

zijn tegenzet moet komen bij de cijferpresentatie, de cijfers gaan in ieder geval conform de verwachtingen zijn met mogelijk een kleine aanpassing naar boven, maar de outlook voor de verwachte groei de komende jaren te waarborgen, daar mag hij niet laf op overkomen, of aarzelend , of zelfs ook maar iets te conservatief, want dan zijn de rapen echt gaar en staan we veel te verliezen

nu is ons gemiddelde en wij zitten geen mijlen uit elkaar, jij met 10 en ik met 8,50 nog te verdedigen voor een mogelijke winst de komende jaren, maar als de outlook niet langer een zekerheid is, dan zijn we echt gezien.

dus no hard feelings dat we verschillen qua insteek hoe we er moeten komen, we hebben beide enkel maar succes als het omhoog gaat.
Achterdocht
2
quote:

martinmartin schreef op 25 sep 2018 om 02:32:


Nog drie weken en dan krijgen we, gestaafd door cijfers als aandeelhouder weer inzicht in de voortgang bij het bedrijf middels de kwartaalcijfers en de daarbij behorende toelichting.

Ik heb stellig de indruk, dat het gros van de actieve forumleden die kwartaal-informatie tot op heden niet in zich hebben opgenomen.
Het is ontegenzeggelijk waar, dat ook via dit communicatiemiddel HG uiterst voorzichtig opereert indien het de toekomst/outlook betreft.
In 9 van de 10 gevallen blijkt hij te kiezen voor underpromise en overdelivering.

Wat wel opvallend is, dat je als aandeelhouder precies na kunt lezen wat Tomtom beweegt en waar zij hun strategie op hebben gebouwd.
Dat dit op ingetogen wijze gebeurt waarbij zij niet schuwen om ook de onzekerheden en risico's te benoemen is mogelijk kenmerkend voor de Hollandse nuchterheid en staat veraf van wat je verwacht van een Amerikaanse/Israelische CEO.
Centraal in de strategie is de keus van Tomtom geweest om jaren terug al te beginnen met het realiseren van HD-maps en het bouwen van een platform dat mutaties gecontroleerd en automatisch kan verwerken om op die manier een real-time map tot haar beschikking te krijgen.
Dat de weg naar grote winsten nog lang is doordat de gepleegde inspanningen om HD-maps te realiseren substantieeel waren en zullen blijven terwijl de baten pas over twee jaar mondjesmaat binnen vloeien staat daar woordelijk beschreven.

Dat de HD-map een cruciale rol zal spelen bij ADAS/SDC wordt algemeen erkend.
De OEM's weten niet hoe snel ze zoveel mogelijk financien vrij kunnen spelen om in de race naar SDC een voorsprong op te bouwen dan wel hun achterstand tov de concurrenten te beperken.
Voor OEM's is de verkrijgbaarheid van HD-kaarten essentieel.
Op het moment dat HERE in de etalage werd gezet was het spel op de wagen.
BAD trok aan het langste eind en voorkwam daarmee dat HIGH-TECH een entree op dit geselecteerde terrein kon krijgen.
De reactie is bekend: het aandeel Tomtom schoot omhoog op basis van overnamegeruchten. Het opknip-scenario deed haar intrede met daarbij te realiseren waardes van 18 euro.
HG bleef echter stoicijns verkondigen dat hij meer toekomstige waarde zag als onafhankelijke zelfstandige aanbieder.
Op dat moment werd hij zelfs overmoedig door te stellen dat Tomtom alle vier de cilinders zou gebruiken om hogere resultaten te boeken.

Op basis van deze uitspraken, de overnamegeruchten en de inschatting daarvan door de markt kreeg het aandeel Tomtom een KW van ca 175* toegemeten.
De uitspraak dat vier cilinders het werk zouden gaan doen kunnen we hoogstwaarschijnlijk naar het sprookjesboek verwijzen.
De 3 overige BtB units laten een zeer goed track-record zien waarbij aangetekend dat HD-maps daar nog geen rol in vervullen.

Op basis van 850 mio omzet dit jaar, een marge van 71,8 en ope van 540 mio zal Tomtom een EPS in de boeken zetten van 1/4 euro 5* hoger dan dat wat de laatste vijf jaar werd behaald.
Die EPS van vijfentwintig cent geeft een KW van vierentwintig op basis van de huidige koers.

Hoewel ik me ook dooderger aan het stilzwijgen van HG tijdens deze afstraffing (gaat over SD-map) kan ik me ook voorstellen dat hij denkt na kennis te hebben genomen van de persoonlijke aanvallen : jullie zoeken het maar uit als je te beroerd bent om kennis te nemen van waar we voorstaan en waar we naartoe willen





Nee nou wordt het helemaal mooi, ik ga mij straks als aandeelhouder nog schuldig voelen dat ik niet zie waar TT heen gaat.
Je hoort als CEO een goed, duidelijk en eerlijk verhaal te vertellen over je bedrijf. Keer op keer, bij iedere gelegenheid, en een beetje enthousiasme is niet te veel gevraagd.
En dat doet ‘onze’ CEO nu juist niet!
Wel lekker veel ‘uhhen’ en iedereen op het verkeerde been zetten, zoals met Sports (bnr interview meen ik) en die 4-cilinders quote.
Qua kracht stralen ze nu nog minder uit dan een 2-takt brommertje.

Het doel is overduidelijk: founders beurs exit

Ik betwijfel of ik nog quitte kan spelen.
Wel een wijze, maar ook dure, les: beleg nooit in een bedrijf als de meerderheid van de aandelen in bezit is van één klein kliekje.

(Vroeg of laat wordt je genaaid, al was het alleen al vanwege de informatie achterstand)


tatje
2
Flevo verkoopt 4,99%

Tja, de meningen.

1) flevo is de pont en die had 5 kinderen, dus ieder zeg maar 1% in prive.
2) flevo heeft verkocht aan een partij die interesse heeft in TT.
3) flevo heeft gewoon op de beurs verkocht


Flevo heeft ineens 4,99% naar 0 gemeld, naar wie : geen commentaar.

www.iex.nl/Nieuws/ANP-091117-057/Flev...

Koers was toen 9,40.

Maar ik weet uit betrouwbare bron, dat zo n groot pakket voor veel meer kan zijn verkocht. ( niet van dit pakket, maar van andere pakketten.

Een eventuele koper kan dit al kopen met 2 stromannen, ieder 2,5% en geen haan kraait er naar.

De prijs, echt geen 9,40.

Gezien alle gebeurtenissen ga ik voor 2

vreemd vermogen
0
En hoe zou het zitten met wakkere Wakkie. Heeft als een spin in het web gezeten. Weet alles af over leiderschap. Heeft ie Harold adviezen gegeven? Hebben ze/ heeft hij veel voorwerk verricht?? Kan Wakkie ook een rol gaan spelen bij exit/afsplitsing/deals etc als onafhankelijk jurist en ervaringsdeskundige.
Allemaal complot theorieën passeren hier de revue. Zou er eentje waar zijn?
www.bnr.nl/player/audio/10090723/1035...
Achterdocht
2
De VEB noemde hem al in het openbaar een ZAKKEN VULLER.
Hebben ze tot nog toe heel goed gezien.
Wel je klauw op houden bij de beursgang en nog nooit iets teruggeven aan de aandeelhouders.
Maar daarentegen wel goede sier maken met liefdadigheidsprojecten (met geld van...)
Zo wil je toch niet herinnerd worden....toch?
Als een Nina Brink 2020.
andrejes
1
Nico PR Bakker? @TheDailyTurbo
TOMTOM zet mogelijk op de dagkaart een BUE patroon neer, mijn (nieuwe) Trade Indicator stuurt aan op een rebound naar 6,79 tot 7,45......voor de liefhebbers een offensieve EL. In de BNP Nieuwsbrief deze week een uitgebreide analyse over dit fonds.

TomTom 25
0
Consumenten massaal online gevolgd
25 min geleden in BINNENLAND


DEN HAAG - Consumenten lekken voortdurend allerlei informatie via hun telefoon, tablet en pc. Dat komt doordat de meeste Nederlanders hun apparaten niet goed hebben beveiligd, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.


? ANP
Zo heeft 95 procent geen zogeheten adblocker op zijn smartphone geïnstalleerd en 81 procent niet op zijn pc. Daardoor kunnen allerlei bedrijven zien welke webpagina’s consumenten bekijken. Ook vergeten internetters uit te loggen bij Google en Facebook. Ook dat heeft tot gevolg dat commerciële partijen ze kunnen blijven volgen op andere websites.


Volgens de bond delen de meeste Android telefoons met een Facecook-app continu de locatie met Facebook, ook als de app niet in gebruik is. Daarnaast stelt de organisatie vast dat de privacy-instellingen van Google-accounts niet zijn aangepast, waardoor Google veel data van consumenten onthoudt, zoals locatie, gebruikte zoektermen of gezochte afbeeldingen.

De bond deed het onderzoek onder 1800 consum


Een mooi voorbeeld wat Android doet met je gegevens....succes!!!!!
~Justin~
1
quote:

andrejes schreef op 25 sep 2018 om 09:40:


Nico PR Bakker? @TheDailyTurbo
TOMTOM zet mogelijk op de dagkaart een BUE patroon neer, mijn (nieuwe) Trade Indicator stuurt aan op een rebound naar 6,79 tot 7,45......voor de liefhebbers een offensieve EL. In de BNP Nieuwsbrief deze week een uitgebreide analyse over dit fonds.




Mijn bullshit indicator ziet een rebound tot 10+

TomTom heeft zat strategische opties:

- is marktleider telematics in Europa en de volgende groei is in Azie. Kan gewoon geografisch uitbreiden met een bestaand producten en diensten pakket, volledig gedigitaliseerd.

- telematics verkopen binnen de zakelijke automotive markt zoals de mooie deal met Daimler die vorige week werd aangekondigd

- groeien qua omzet en winst door acquisities. TomTom heeft tot en met 2021 honderden miljoenen cash

- google heeft haar tarieven in licentiemarkt zwaar verhoogd waardoor er ineens kansen voor tomtom ontstaan (misscjien vandaar de steek van google naar tt)

- ook in automotive zijn er nog steeds kansen. Ik denk dat de opmerking “heeft impact op orders” wat uit zijn verband is getrokken. Wel moeten tomtom en here hun best doen om de toegevoegde waarde van hybrid maps (on board met cloud updates) en andere diensten goed over het voetlicht te brengen.

- HD maps voor level 3 van autonoom rijden plus voor safety features en brandstofbesparing. Tenders lopen nu.

Het is absurd om een financieel gezond en winstgevend bedrijf ineens in media neer te zetten als “gaan ze het wel overleven”. Dat is praten in sjablonen.

De enige optie die tomtom niet meer heeft is groeien in consumentenmarkt doordat ze gestopt is met sports. Maar volgens mij zijn er weinig mensen rouwig om wat meer focus. Dat wilde het tomtom bestuur ook.

Veel potjes op het vuur is goed. Teveel niet.
Stille vennoot
2

Jelle Brinkhuis
?

@JelleBrinkhuis
56m56 minutes ago
More

Directie HERE verwacht weinig/geen last te hebben van Google, dat ook levert aan Audi. ‘Part of the ecosystem’.
limomilo
0
HAL neemt groter belang in Boskalis. Ik had echter willen lezen HAL neemt een belang in TOMTOM. Het geeft te denken dat hoewel iemand in het bestuur van TOMTOM zit die afkomstig is van HAL, hij HAL er niet toe kan brengen om een belang te nemen in TOMTOM.
Eurowin
0
quote:

limomilo schreef op 25 sep 2018 om 10:11:


HAL neemt groter belang in Boskalis. Ik had echter willen lezen HAL neemt een belang in TOMTOM. Het geeft te denken dat hoewel iemand in het bestuur van TOMTOM zit die afkomstig is van HAL, hij HAL er niet toe kan brengen om een belang te nemen in TOMTOM.


HAL is niet gek.....
~Justin~
0
quote:

Stille vennoot schreef op 25 sep 2018 om 10:02:



Jelle Brinkhuis
?

@JelleBrinkhuis
56m56 minutes ago
More

Directie HERE verwacht weinig/geen last te hebben van Google, dat ook levert aan Audi. ‘Part of the ecosystem’.


TomTom persverklaring zegt hetzelfde.

En Goddijns opmerking van “handing over the keys” ging over de auto industrie.

Brouwer285
3
Nogmaals het plaatje Zenrin versus TomTom.

Ik ben geen expert, maar ik neem aan wanneer een bedrijf op de markt komt, dat een eventuele koper eerst gaat kijken naar de waarde van de peers.

Destijds heeft de markt goed werk voor NOKIA verricht door de marktwaarde van Zenrin en TomTom hoger te zetten.

Nu noteert Zenrin op zijn high over de laatste 5 jaar, en TomTom op zijn low over de laatste 5 jaar.

Ik denk dat er iets speelt. Maar destijds had NOKIA, HERE, volgens mij voor een hoger bedrag in de boeken staan dan de uiteindelijke verkoop prijs (weet het niet helemaal zeker).

TomTom echter, (misschien om wat belastingcentjes uit te sparen voor haar cijfers?), heeft dermate afgeboekt dat zij de (intrinsieke) waarde van haar eigen bedrijf momenteel, inclusief cash, op ongeveer 750-800 Miljoen schat, wat vermoedelijk minimaal overeen zal komen met de waarde van Telematics alleen. Deffered inkomsten lijkt mij daarnaast een korte termijn liability. In hoeverre kunnen ze nog met droge ogen verder waarde afboeken bij komende kwartalen?

De inschatting van hun eigen waarde lijkt mij geen goede uitgangs positie als ze het bedrijf willen verkopen.

Wel bijzonder is dat Zenrin op haar High staat sinds de HERE overname, wat voor mij een verdere indicatie is dat er iets moet spelen.
Bijlage:
boem!
0
@Wies.

Ook of juist vanwege de andere insteek geen hard-feelings bij mij.
Met heel veel papagaaien is het een verademing een origineel geluid te laten horen en daar ben je zeker in geslaagd.
Jouw tradersgedrag kan voor een BAH soms wat springerig overkomen maar geeft goed weer hoe de goegemeente Tomtom waardeert.

Op basis van de vage media-berichten gaf ik al aan gisteren een koersdaling met 10% te verwachten waarna het aandeel richting de cijfers aan zijn herstel begint om dan na publicatie 50% hoger te eindigen waarmee het uiteindelijk resultaat een koers is van 8,57 euro.
Wederom niets opgeschoten qua koersaanwas gedurende het gehele jaar.
Het aandeel is negatief geraakt door alle publiciteit en dat wordt slechts opgeheven door een zeer voorspoedige outlook.
De outlookverbetering over het lopend jaar zal daar bij de komende kwartaalrapportage weinig aan veranderen.
Het wachten is op de volgende outlook tw die voor volgend jaar die bij de 4de kwartaalcijfers wordt bekendgemaakt evenals het gescoorde orderboek.
4.157 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 ... 204 205 206 207 208 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

TomTom Meer »

Koers 10,732   Verschil -0,04 (-0,35%)
Laag 10,664   Volume 293.458
Hoog 10,890   Gem. Volume 574.362
22-aug-19 17:29
label premium

TomTom: Outlook omhoog, advies omlaag

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium