Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

TomTom september 2018

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
4.157 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 ... 204 205 206 207 208 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
aandeeltje!
0
quote:

*Justin* schreef op 24 sep 2018 om 22:02:


De markt reageert alsof tt per 2021 haar hele automotive business verliest. >>>> Als dat zo is, dan zou dat betekenen dat google de hele markt pakt. >>>>Als dat zo is dan regeert google alle cockpits en alle data. >>>> Als dat zo is vallen voor autofabrikanten verdienmodellen weg en mogelijkheid tot differentiatie >>>> en wordt google owner alle data en leider in automated driving >>>> Als dat zo is dan zou niet alleen tomtom 30% koers moeten inleveren maar alle autofabrikanten ook.


Ik heb Ford of Daimler geen 30% zien dalen


Daarnaast over Toyota en Android... Imho is Toyota een dikke tomtom target. Sales teams in tokyo, hd maps ontwikkeld in HEEL japan, partnership met zenrin, waar toyota aandeelhouder van is... Goddijn die recent sprak over groeikansen japan, Z-korea en China.


Leuk al die pijlen, maar van Google le heb je geen kaas gegeten, je gevolgtrekkingen snijden geen hout. Vooralsnog is van het geanalyseer van deze of gene en ook van jou helaas weinig uitgekomen.
....
boem!
4
Nog drie weken en dan krijgen we, gestaafd door cijfers als aandeelhouder weer inzicht in de voortgang bij het bedrijf middels de kwartaalcijfers en de daarbij behorende toelichting.

Ik heb stellig de indruk, dat het gros van de actieve forumleden die kwartaal-informatie tot op heden niet in zich hebben opgenomen.
Het is ontegenzeggelijk waar, dat ook via dit communicatiemiddel HG uiterst voorzichtig opereert indien het de toekomst/outlook betreft.
In 9 van de 10 gevallen blijkt hij te kiezen voor underpromise en overdelivering.

Wat wel opvallend is, dat je als aandeelhouder precies na kunt lezen wat Tomtom beweegt en waar zij hun strategie op hebben gebouwd.
Dat dit op ingetogen wijze gebeurt waarbij zij niet schuwen om ook de onzekerheden en risico's te benoemen is mogelijk kenmerkend voor de Hollandse nuchterheid en staat veraf van wat je verwacht van een Amerikaanse/Israelische CEO.
Centraal in de strategie is de keus van Tomtom geweest om jaren terug al te beginnen met het realiseren van HD-maps en het bouwen van een platform dat mutaties gecontroleerd en automatisch kan verwerken om op die manier een real-time map tot haar beschikking te krijgen.
Dat de weg naar grote winsten nog lang is doordat de gepleegde inspanningen om HD-maps te realiseren substantieeel waren en zullen blijven terwijl de baten pas over twee jaar mondjesmaat binnen vloeien staat daar woordelijk beschreven.

Dat de HD-map een cruciale rol zal spelen bij ADAS/SDC wordt algemeen erkend.
De OEM's weten niet hoe snel ze zoveel mogelijk financien vrij kunnen spelen om in de race naar SDC een voorsprong op te bouwen dan wel hun achterstand tov de concurrenten te beperken.
Voor OEM's is de verkrijgbaarheid van HD-kaarten essentieel.
Op het moment dat HERE in de etalage werd gezet was het spel op de wagen.
BAD trok aan het langste eind en voorkwam daarmee dat HIGH-TECH een entree op dit geselecteerde terrein kon krijgen.
De reactie is bekend: het aandeel Tomtom schoot omhoog op basis van overnamegeruchten. Het opknip-scenario deed haar intrede met daarbij te realiseren waardes van 18 euro.
HG bleef echter stoicijns verkondigen dat hij meer toekomstige waarde zag als onafhankelijke zelfstandige aanbieder.
Op dat moment werd hij zelfs overmoedig door te stellen dat Tomtom alle vier de cilinders zou gebruiken om hogere resultaten te boeken.

Op basis van deze uitspraken, de overnamegeruchten en de inschatting daarvan door de markt kreeg het aandeel Tomtom een KW van ca 175* toegemeten.
De uitspraak dat vier cilinders het werk zouden gaan doen kunnen we hoogstwaarschijnlijk naar het sprookjesboek verwijzen.
De 3 overige BtB units laten een zeer goed track-record zien waarbij aangetekend dat HD-maps daar nog geen rol in vervullen.

Op basis van 850 mio omzet dit jaar, een marge van 71,8 en ope van 540 mio zal Tomtom een EPS in de boeken zetten van 1/4 euro 5* hoger dan dat wat de laatste vijf jaar werd behaald.
Die EPS van vijfentwintig cent geeft een KW van vierentwintig op basis van de huidige koers.

Hoewel ik me ook dooderger aan het stilzwijgen van HG tijdens deze afstraffing (gaat over SD-map) kan ik me ook voorstellen dat hij denkt na kennis te hebben genomen van de persoonlijke aanvallen : jullie zoeken het maar uit als je te beroerd bent om kennis te nemen van waar we voorstaan en waar we naartoe willen


ketchup of catch-up
0
quote:

VanillaSky schreef op 24 sep 2018 om 22:31:


www.bnr.nl/nieuws/beurs/10354983/klei...

Zo'n beetje iedereen vind dat Harold op moet houden verstoppertje te spelen. De vraag is waarom doet hij dat, in een positief scenario omdat hij op een exit of complete verkoop/splitsing zit te broeden. In een slecht scenario omdat hij zelf ook aangeschoten wild is ofwel het hem helemaal niets interesseert of zijn bedrijf meer of minder waard word.

www.daskapital.nl/5152021/help-ons-ei...

Kwam deze net ook tegen, de poll ingevuld, het grootste aantal stemmen kiest voor: "Handdoek in de ring, bedrijf als geheel in de verkoop"

En het minste aantal stemmen: "Minderheidsbelang verkopen, grootaandeelhouders blijven de baas"

Dat zegt toch wel wat, men heeft er de buik vol van.




Ben altijd voor kapitaliseren geweest en ben dat nog steeds, maar niet als een forced seller, qua timing kan het niet rotter en je moet verkopen op de weg naar boven, niet naar beneden.

HG weet dat dondersgoed , dus als hij zou overwegen te verkopen is het hoogstwaarschijnlijk aan zichzelf
Wat dat betreft kan deze negativiteit maar best zo snel mogelijk stoppen, de enige die dadelijk genaaid gaan worden zijn namelijk de reguliere aandeelhouders, want er komt echt een moment dat HG zich niet langer reputatie schade aan het bedrijf kan permitteren, de brandnaam TomTom is zowat synoniem voor failure
Moet je eens kijken hoe Garmin zich opnieuw heeft uitgevonden en dan dit miezerige TT
boem!
2
Volledig eens met je analyse Wies.

Indien het HG is die op deze wijze het bedrijf wil jatten geef ik hem weinig kans gezien alle ophef die aan die mogelijkheid is besteed.

Ik denk dat het media offensief is ingezet door de gevestigde grote amerikaanse Tech en OEM bedrijven met hulp van de banken en effectenhuizen.
Het zal door Google als een regelrechte vernedering worden gezien indien nu na zoveel jaren en 10tallen miljarden aan ontwikkelingsgeld tbv maps en SDC het kleine onderaannemertje die het bedrijf niet aan Google wilde verkopen en daarmee de toorn van Google over zich afriep een betere positie heeft verworven dan het bijna almachtigd Google op het gebied van HD maps voor SDC.

De berichten van de afgelopen week dat RNM het infotainment bij Google af gaat nemen miv 2021 opgeteld bij het feit dat er een gerucht is waargenomen dat ook Toyoyta mogelijk van Google gebruik gaat maken voor het infotainmentsysteem zal voor geen enkele ingewijde nieuws betekenen.
Ik denk dat er vanaf 2025 geen auto meer van de band rolt zonder infotainment aansluiting naar Android, IOS ed.
Waar ik me wel druk over maak is dat de media dit door Google geplante twijfelzaadje zonder nader onderzoek aandikt en doet voorkomen ofdat hiermee het einde van Tom2 wordt aangekondigd.
Dat financieel analisten zich voor dit karretje laten spannen is des te kwalijker of ze moeten allemaal van het nivo Versteeg zijn die nu van de PND is overgestapt naar de SD map om de toekomstbestendigheid van TT te beoordelen.


Was here
0
Dus de koers van Zenrin stijgt. Toyota is daarvan aandeelhouder. Ik weet genoeg.

Dit is een geplande aanval op tt om iets te forceren. Maar wat en door wie?

quote:

Brouwer285 schreef op 25 sep 2018 om 05:56:


ZENRIN:

www.bloomberg.com/quote/9474:JP
Brouwer285
1
Zelf begin ik sterk het gevoel te krijgen dat de deal in achterkamertjes al beklonken is met HERE, zou ook de move van APPLE kunnen verklaren.
pwijsneus
1
quote:

martinmartin schreef op 25 sep 2018 om 02:32:


Hoewel ik me ook dooderger aan het stilzwijgen van HG tijdens deze afstraffing (gaat over SD-map) kan ik me ook voorstellen dat hij denkt na kennis te hebben genomen van de persoonlijke aanvallen : jullie zoeken het maar uit als je te beroerd bent om kennis te nemen van waar we voorstaan en waar we naartoe willen


Dat is inderdaad een hele goede reden, en wat je verwacht van een CEO van een professionele beursgenoteerde onderneming.

Nee natuurlijk niet! Welke persoonlijke aanval? Denk dat op dit moment de focus op het bestrijden van Google ligt, en rustig houden van investeerders ipv tijd te verdoen met berichten van tokkies op Twitter, of het oeverloze gezwam op dit forum bijvoorbeeld.

Denk dat niemand hier graag deze klus zou willen klaren, want dit vreet energie lijkt me als management.

Misschien toch maar van de beurs halen dan voor 6.4, als echt iedereen murw geslagen is.
Overtake
2
quote:

martinmartin schreef op 25 sep 2018 om 02:32:


Wat wel opvallend is, dat je als aandeelhouder precies na kunt lezen wat Tomtom beweegt en waar zij hun strategie op hebben gebouwd.
Dat dit op ingetogen wijze gebeurt waarbij zij niet schuwen om ook de onzekerheden en risico's te benoemen is mogelijk kenmerkend voor de Hollandse nuchterheid en staat veraf van wat je verwacht van een Amerikaanse/Israelische CEO.


Dus toch familie van Goddijn...
Misschien moet je de politiek in, kun je daar ook nog een paar probleempjes relativeren.

Misschien een keer de analyses van Harrysnel lezen.

Het is een verdorven spel dat gespeeld lijkt te worden over de rug van de aandeelhouders en ingetogen en Hollandse nuchterheid zijn begrippen die haaks staan op wat er daadwerkelijk lijkt te gebeuren.
Brouwer285
1
Interessant plaatje: Zenrin vergeleken met TomTom. Zie het koersverloop nadat beide als benchmark voor de overname van HERE dienden, eind 2015.
Bijlage:
Was here
0
En dan kiest Zenrin voor de technologie van tt. Dit gaat achteraf een enorme koopkans te blijken te zijn.

quote:

Brouwer285 schreef op 25 sep 2018 om 07:06:


Interessant plaatje: Zenrin vergeleken met TomTom. Zie het koersverloop nadat beide als benchmark voor de overname van HERE dienden, eind 2015.

Erik9400
0
quote:

Brouwer285 schreef op 25 sep 2018 om 06:27:


Zelf begin ik sterk het gevoel te krijgen dat de deal in achterkamertjes al beklonken is met HERE, zou ook de move van APPLE kunnen verklaren.


Is toch niet logisch...ze hebben allebei kaarten dus weinig synergie

MS, Amazon, Facebook, Samsung, Baidu, Wechat (of ander Chinees bedrijf),
Panasonic, Sony, een groep autofabrikanten (kia/hyundai)....allemaal potentiële kandidaten.... en dan is apple niet eens uitgesloten want zelf doen kan ook zijn: eerst TT kopen

Maar helaas afgelopen jaren heeft niemand OPENBAAR belang opgebouwd...
Brouwer285
0
Wat mij altijd is opgevallen aan de cijfers is dat TomTom is blijven investeren in nieuwe technologie, vervolgens 0 waarde te plakken aan deze technologie, en is blijven afschrijven op bestaande technologie. Het klopt niet, zeker als je de koers verlopen tussen Zenrin en TomTom bekijkt.
Deze 0 waarde toevoeging aan nieuwe technologie is regelmatig een vraag geweest bij de conference calls.

ING heeft een waarde genoemd van ik meen 5.75 (telematics + inkomsten tot en met 2021) voor het pikzwarte scenario wanneer de kaarten base en de toekomstige technologie beide 0 waarde blijken te hebben na 2021. Voorlopig houd ik deze maar als ondergrens aan.
VanillaSky
0
Toch moet het voor zowel management als gewoon personeel triest zijn. Iedereen die je spreekt, klanten, leveranciers of in prive sfeer TT staat nu helemaal op de kaart als failure. En dan kan je wel een mooi verhaal over de techniek vertellen maar dat is helaas hoe men naar TT kijkt, lijkt mij niet dat ze dat in korte tijd kunnen draaien naar een positief verhaal.
Opus135
0
De mensen van ING zijn alvast "lekker bezig" bij Beter Bed: koersdoel van 13 euro naar 4,50. Als mosterd na de maaltijd, natuurlijk. Maar de meesten van ons zijn bekend met dit fenomeen...
Brouwer285
0
@Erik 9400, ik wil daaraan toevoegen dat Aziatische investeerders van de EU niet mogen deelnemen aan het HERE consortium, dus ook niet deel mogen nemen aan TomTom, zie ook het Reuters gerucht eerder dit jaar.
holenbeer
0
quote:

VanillaSky schreef op 25 sep 2018 om 07:54:


Toch moet het voor zowel management als gewoon personeel triest zijn. Iedereen die je spreekt, klanten, leveranciers of in prive sfeer TT staat nu helemaal op de kaart als failure. En dan kan je wel een mooi verhaal over de techniek vertellen maar dat is helaas hoe men naar TT kijkt, lijkt mij niet dat ze dat in korte tijd kunnen draaien naar een positief verhaal.

Vergeet de aandeelhouders niet.

Overigens, ik vind het opvallend dat de grootaandeelhouders geen van allen in paniek lijken te zijn. Dit overvalt ze dus niet, denk ik dan, dit zag men aankomen of dit is wellicht zelfs gepland. Zo niet dan was er vast wat meer rumoer, onenigheid e.d.
Tenzij nog duidelijk wordt dat een grootaandeelhouder afbouwt en de handdoek in de ring gooit. Zou ook wel een mooie trigger zijn voor een endgame.
VanillaSky
0
quote:

holenbeer schreef op 25 sep 2018 om 08:18:


[...]
Vergeet de aandeelhouders niet.

Overigens, ik vind het opvallend dat de grootaandeelhouders geen van allen in paniek lijken te zijn. Dit overvalt ze dus niet, denk ik dan, dit zag men aankomen of dit is wellicht zelfs gepland. Zo niet dan was er vast wat meer rumoer, onenigheid e.d.
Tenzij nog duidelijk wordt dat een grootaandeelhouder afbouwt en de handdoek in de ring gooit. Zou ook wel een mooie trigger zijn voor een endgame.


Tja dat de grootaandeelhouders niet afbouwen wil niet altijd zeggen dat ze een gouden toekomst denken te hebben. Ze zitten ook wel een beetje 'gevangen' in het aandeel.
Of wat denk jij dat er met de koers gebeurd als de founders niet de hele toko verkopen maar als een gek aandelen gaan verkopen?
Señor Acero
0
quote:

VanillaSky schreef op 25 sep 2018 om 08:23:


[...]

Tja dat de grootaandeelhouders niet afbouwen wil niet altijd zeggen dat ze een gouden toekomst denken te hebben. Ze zitten ook wel een beetje 'gevangen' in het aandeel.
Of wat denk jij dat er met de koers gebeurd als de founders niet de hele toko verkopen maar als een gek aandelen gaan verkopen?


Ik moet ineens aan Nina Brink denken.
Hoe zou het met haar gaan ( en haar breekijzer)?
Accuboor
0
quote:

Was here schreef op 25 sep 2018 om 06:20:


Dus de koers van Zenrin stijgt. Toyota is daarvan aandeelhouder. Ik weet genoeg.

Dit is een geplande aanval op tt om iets te forceren. Maar wat en door wie?

[...]

Herstelritje dan maar vandaag ;-)

De zon schijnt ook...
4.157 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 ... 204 205 206 207 208 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

TomTom Meer »

Koers 10,758   Verschil -0,01 (-0,11%)
Laag 10,664   Volume 344.392
Hoog 10,890   Gem. Volume 530.256
22-aug-19 17:35
label premium

TomTom: Outlook omhoog, advies omlaag

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium