Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

TomTom september 2018

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
4.157 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 ... 204 205 206 207 208 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
xof
0
HERE is al onderweg naar Amsterdam. Voeg HERE en TT maar samen met de backup van de Duitse autoindustrie;

Enorme synergie
Een Europees navigatie blok tov US tech
Vergelijkbare grootte
Beiden hebben Nederlands management
Na googles’ intrede in de auto, is er geen betere timing
Klanten als aandeelhouders
HERE ziet TT al niet meer als grootste concurrent, hun CEO maakte al de eerste flirt
Boardseat voor HG, om transitie te managen.
FFF worden betaald met HERE minderheidsaandeel, een ruil

Ik zie het al gebeuren tegen een “exit prijs”. Iedereen blij.
win some...
0
quote:

Blacky 2 schreef op 24 sep 2018 om 12:48:


www.rtlz.nl/beurs/artikel/4427396/tom...



Tomtom opnieuw lager, de Goddijns verliezen 135 miljoen




Mathijs Smit

Mathijs Smit • 1 minuut geleden
@Mathijs__Smit

Corinne Vigreux en haar man raakten afgelopen week 135 miljoen euro kwijt.Beeld © ANP


Opnieuw een zwaar verlies voor TomTom op de beurs; om 12 uur staat het aandeel bijna 7 procent lager. Door de recente koersval is het oprichtersechtpaar Goddijn in één week ruim 135 miljoen euro verloren.


Dat blijkt uit een berekening van RTL Z.

Harold Goddijn en zijn vrouw Corinne Vigreux stonden aan de wieg van het succes van TomTom, dat groot werd door de verkoop van de gelijknamige navigatiekastjes.

Na de beursgang in 2005 bleven zij grootaandeelhouders in het bedrijf. Dertien jaar later heeft TomTom veel ups-and-downs beleefd, maar het echtpaar Goddijn-Vigreux bezit nog steeds een omvangrijk belang.


Grootaandeelhouders

Uit het meest recente jaarverslag blijkt dat TomTom-ceo Goddijn via zijn vehikel Stonemason N.V. nog 26.319.332 aandelen bezit, goed voor een belang van 11,2 procent van het totale aantal aandelen. Zijn vrouw bezit via haar vennootschap Stonecutter een pakket dat bijna even groot is; namelijk 26.317.831 aandelen.

Samen zijn de Goddijns dus goed voor ruim 52,6 miljoen aandelen in TomTom. Vorige week maandag waren die stukken nog 448 miljoen euro waard.


Verlies van 135 miljoen

De koersval van de afgelopen week, die plaatsvond nadat drie autofabrikanten voor de ontwikkeling van ingebouwde navigatiesystemen in zee gingen met Google, heeft daarop behoorlijk ingehakt. Vorige week dinsdag sloot het aandeel na een koersval van 24,4 procent op 6,43 euro. Vanochtend zakte de koers verder weg, tot onder de 6 euro.

Het aandelenpakket van het echtpaar Goddijn-Vigreux is daardoor gekelderd tot 311 miljoen euro, een verlies van 135 miljoen euro.




Honderden miljoenen

Gelukkig zit niet het hele vermogen van het echtpaar opgesloten in aandelen TomTom. Bij de beursgang in 2005 verzilverden zij elk voor zo'n 100 miljoen euro aan aandelen. Eind 2006 verkochten zij opnieuw stukken, ter waarde van nog eens zo'n 100 miljoen euro per persoon. Samen streken zij dus zo'n 400 miljoen euro in contanten op.

In 2009 moesten zij daarvan nog wel bijna honderd miljoen euro terugploegen in het bedrijf, toen TomTom met een claim-emissie van nieuwe aandelen moest worden gered.


John de Mol

Onder de grootaandeelhouders die door de recente koersval een flinke scheur in de broek opliepen, zitten niet alleen oprichters. Zo verloor mediatycoon John de Mol, die bijna 12 miljoen aandelen bezit, afgelopen week ruim 30 miljoen euro op zijn belang in TomTom.



Volgens jaarverslag 2017 heeft Corinne Vigreux geen 26.317.831, maar 26.137.831 aandelen. Volgens de website van TomTom is dit inmiddels gestegen naar 26.202.831 aandelen. Beetje slordig van RTL-Z.
TomTom 25
0
Als Here en TomTom de handen ineen slaan, als blok tegen Google, dan zou dat een sterk teken zijn....maar ja, zie het niet gebeuren helaas....
duprogres
0
quote:

Blacky 2 schreef op 24 sep 2018 om 12:48:


www.rtlz.nl/beurs/artikel/4427396/tom...



Tomtom opnieuw lager, de Goddijns verliezen 135 miljoen




Mathijs Smit

Mathijs Smit • 1 minuut geleden
@Mathijs__Smit

Corinne Vigreux en haar man raakten afgelopen week 135 miljoen euro kwijt.Beeld © ANP


Opnieuw een zwaar verlies voor TomTom op de beurs; om 12 uur staat het aandeel bijna 7 procent lager. Door de recente koersval is het oprichtersechtpaar Goddijn in één week ruim 135 miljoen euro verloren.


Dat blijkt uit een berekening van RTL Z.

Harold Goddijn en zijn vrouw Corinne Vigreux stonden aan de wieg van het succes van TomTom, dat groot werd door de verkoop van de gelijknamige navigatiekastjes.

Na de beursgang in 2005 bleven zij grootaandeelhouders in het bedrijf. Dertien jaar later heeft TomTom veel ups-and-downs beleefd, maar het echtpaar Goddijn-Vigreux bezit nog steeds een omvangrijk belang.


Grootaandeelhouders

Uit het meest recente jaarverslag blijkt dat TomTom-ceo Goddijn via zijn vehikel Stonemason N.V. nog 26.319.332 aandelen bezit, goed voor een belang van 11,2 procent van het totale aantal aandelen. Zijn vrouw bezit via haar vennootschap Stonecutter een pakket dat bijna even groot is; namelijk 26.317.831 aandelen.

Samen zijn de Goddijns dus goed voor ruim 52,6 miljoen aandelen in TomTom. Vorige week maandag waren die stukken nog 448 miljoen euro waard.


Verlies van 135 miljoen

De koersval van de afgelopen week, die plaatsvond nadat drie autofabrikanten voor de ontwikkeling van ingebouwde navigatiesystemen in zee gingen met Google, heeft daarop behoorlijk ingehakt. Vorige week dinsdag sloot het aandeel na een koersval van 24,4 procent op 6,43 euro. Vanochtend zakte de koers verder weg, tot onder de 6 euro.

Het aandelenpakket van het echtpaar Goddijn-Vigreux is daardoor gekelderd tot 311 miljoen euro, een verlies van 135 miljoen euro.




Honderden miljoenen

Gelukkig zit niet het hele vermogen van het echtpaar opgesloten in aandelen TomTom. Bij de beursgang in 2005 verzilverden zij elk voor zo'n 100 miljoen euro aan aandelen. Eind 2006 verkochten zij opnieuw stukken, ter waarde van nog eens zo'n 100 miljoen euro per persoon. Samen streken zij dus zo'n 400 miljoen euro in contanten op.

In 2009 moesten zij daarvan nog wel bijna honderd miljoen euro terugploegen in het bedrijf, toen TomTom met een claim-emissie van nieuwe aandelen moest worden gered.


John de Mol

Onder de grootaandeelhouders die door de recente koersval een flinke scheur in de broek opliepen, zitten niet alleen oprichters. Zo verloor mediatycoon John de Mol, die bijna 12 miljoen aandelen bezit, afgelopen week ruim 30 miljoen euro op zijn belang in TomTom.



Sorry ;
Deze gaan van zaken is/was natuurlijk te verwachten als er niet kordaat word gecommuniceerd door het bedrijf.
We spreken hier wel over een papieren verlies voor Harold Goddijn en zijn vrouw Corinne Vigreux en de J. De Mol.
Zijn zullen geen (als ze het al eten) een croissantje meer of minder eten.
Dit is voor de kleine belegger een ander verhaal als je een verlies van 1.000 of 5.000 € en zeker boven de 10.000 € ziet op u investering en wereld van verschil.
harrysnel
2
Ik beleg in UniQure (het vroegere AMT). Ging hier van de beurs voor paar cent p/a en via alternatief platform NPEX uiteindelijk naar Nasdaq. Bedrijf heeft op moment weer een marketcap van E1,2 miljard. Dat is evenveel als TT nu waard is excl cash.

Bedrijf UniQure heeft geen omzet en ontwikkelt medicijnen die mogelijk succesvol geïntroduceerd kunnen worden in toekomst. Waarmee ik wil aangeven dat omzet/winst niet altijd noodzakelijk zijn voor waardering op beurs.

Neem Autostream of de HD Maps van TT. Ik kan daar ook een toekomstige waarde aan toekennen zelfs als het produkt nu nog niet verkocht wordt. Er zijn samenwerkingen met grote autobouwers en techbedrijven om hiermee de markt op te gaan. Net als dat UniQure een samenwerking heeft met BMS om medicijnen voor bepaald therapeutisch gebied te ontwikkelen. TT investeert honderden miljoenen in deze enorme potentiële markt van autonoom rijden/ADAS/HADMapping. UniQure geeft geld uit om medicijn door de klinische fases heen te loodsen.

De OPEX voor TT bedraagt dit jaar om en nabij E550 mln. Een groot deel van CAPEX/OPEX gaat naar de inspanningen die nodig zijn voor de ontwikkeling van toekomstige technologie waarmee omzet gegenereerd moet worden.

Als ik dan zie dat TT schuldenvrij is (eind van het jaar E200mln in kas) en TT Telematics voorzichtig op 0,75 miljard waardeer.....dan is de rest van het bedrijf nog maar iets van E400mln waard. Er is ook nog een orderboek Automotive met gegarandeerde omzet voor traditionele Maps. Samenwerkingen met toonaangevende partijen. Autonomos dat gekocht is om in te spelen op de toekomst.

De jarenlange inspanning van TT om in de toekomst een rol te spelen wordt momenteel door de markt gewaardeerd op 0. De enige waarde die er nu nog inzit representeert een waarde die je nu ook kunt ontsluiten door de stekker eruit te trekken. Management/IR mag niet zwijgen over de toekomstige kansen en het is aan deze partijen om de focus te verleggen in de media naar dit aspect van het bedrijf. De stilte hieromtrent doet mij vrezen voor de daadwerkelijke bedoeling van Goddijn en kornuiten.

VanillaSky
2
quote:

Je weet wat dit betekent..... schreef op 24 sep 2018 om 13:16:


Als Here en TomTom de handen ineen slaan, als blok tegen Google, dan zou dat een sterk teken zijn....maar ja, zie het niet gebeuren helaas....


Ik zie het ook niet gebeuren eerlijk gezegd. Maar het is duidelijk dat Harold zijn hand heeft overspeeld en immer er vanuit ging dat Google niet in de auto zou komen.
Laten we hopen dat Harold tot inkeer komt en de assets van TT niet laat verdampen. En ja qua onderhandelingspositie staat hij nu tegen de muur maar langer wachten met actie ondernemen kan een nog groter fiasco betekenen. Ik denk dat met een voorstel van 8 tot 10 euro de meesten graag meedoen en of dat dan vanuit Here, apple of voor mijn part de Goddijntjes zelf is is om het even.
TomTom 25
0
quote:

harrysnel schreef op 24 sep 2018 om 13:19:


Ik beleg in UniQure (het vroegere AMT). Ging hier van de beurs voor paar cent p/a en via alternatief platform NPEX uiteindelijk naar Nasdaq. Bedrijf heeft op moment weer een marketcap van E1,2 miljard. Dat is evenveel als TT nu waard is excl cash.

Bedrijf UniQure heeft geen omzet en ontwikkelt medicijnen die mogelijk succesvol geïntroduceerd kunnen worden in toekomst. Waarmee ik wil aangeven dat omzet/winst niet altijd noodzakelijk zijn voor waardering op beurs.

Neem Autostream of de HD Maps van TT. Ik kan daar ook een toekomstige waarde aan toekennen zelfs als het produkt nu nog niet verkocht wordt. Er zijn samenwerkingen met grote autobouwers en techbedrijven om hiermee de markt op te gaan. Net als dat UniQure een samenwerking heeft met BMS om medicijnen voor bepaald therapeutisch gebied te ontwikkelen. TT investeert honderden miljoenen in deze enorme potentiële markt van autonoom rijden/ADAS/HADMapping. UniQure geeft geld uit om medicijn door de klinische fases heen te loodsen.

De OPEX voor TT bedraagt dit jaar om en nabij E550 mln. Een groot deel van CAPEX/OPEX gaat naar de inspanningen die nodig zijn voor de ontwikkeling van toekomstige technologie waarmee omzet gegenereerd moet worden.

Als ik dan zie dat TT schuldenvrij is (eind van het jaar E200mln in kas) en TT Telematics voorzichtig op 0,75 miljard waardeer.....dan is de rest van het bedrijf nog maar iets van E400mln waard. Er is ook nog een orderboek Automotive met gegarandeerde omzet voor traditionele Maps. Samenwerkingen met toonaangevende partijen. Autonomos dat gekocht is om in te spelen op de toekomst.

De jarenlange inspanning van TT om in de toekomst een rol te spelen wordt momenteel door de markt gewaardeerd op 0. De enige waarde die er nu nog inzit representeert een waarde die je nu ook kunt ontsluiten door de stekker eruit te trekken. Management/IR mag niet zwijgen over de toekomstige kansen en het is aan deze partijen om de focus te verleggen in de media naar dit aspect van het bedrijf. De stilte hieromtrent doet mij vrezen voor de daadwerkelijke bedoeling van Goddijn en kornuiten.




Omdat het kan Martin. De banken hebben de hele wereld.....bizar maar waar....zij kunnen alles naar hun hand zetten....jammer, maar helaas.....

Kijk alleen maar de boetes van oa ING en Rabo.....en dat is nog maar een klein gedeelte waar ze achter komen......
xof
0
quote:

Je weet wat dit betekent..... schreef op 24 sep 2018 om 13:16:


Als Here en TomTom de handen ineen slaan, als blok tegen Google, dan zou dat een sterk teken zijn....maar ja, zie het niet gebeuren helaas....


De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Edzard Overbeek Ceo HERE, is regelmatig in Eindhoven. HERE en TT hebben er een vestiging en beiden vissen in dezelfde pool van talent.

Beiden werken met Daimler, Bosch, BMW...... etc

Overbeek, ex CISCO, ziet de grote verbanden en heeft inmiddels rust gecreeerd in de HERE organisatie.

TT schijnt technologisch voor te liggen, maar HERE ligt voor in de automotive. Wat zou het een prachtpaar kunnen zijn.

Voor 8 Euro verkoop ik mijn deel

TomTom 25
0
Ik kan mij niet voorstellen, dat men in Amsterdam niet aan het nadenken is, wat men hier mee moet. Zei moeten toch ook beter weten....maar ja....het zijn net marionetpoppen daar.....
ketchup of catch-up
0

HG kan nu niet aanschuiven aan de onderhandel-tafel, ze villen hem levend
het enige wat hij kan doen is of niets en hopen dat dit allemaal overwaait en dat over tijd zijn aandeel aantrekt en hij op een hogere basis kan beslissen om eventueel equity participaties toe te laten
OF
hij haalt het nu zelf van de beurs, werkt verder aan zijn lange termijn plan in de luwte, geen verantwoording en geen kwartaal rapportages meer en dan over tijd beslissen voor samenwerking, verkoop of wat dan ook

iedereen ziet dat TT nu een 1,5 miljard euro waarde heeft aan de beurs en dat inclu 200 mio cash en 50 mio inkoop aandelen, die nu nog een restwaarde hebben van 35 mio, dus 235 mio is dadelijk cash equivalent, dan heb je het over 1.25 miljard rest voor assetwaarde, daar gaat helemaal niemand 3 miljard voor neertellen
die gaan HG haarfijn voorrekenen dat je in je handen mag klappen bij een 65% premie dat is dik betaald , heb je het over 10 euro

dus dat zie ik niet gebeuren als je 3 jaar geleden voor 18 euro had kunnen verkopen en je je sterk hebt gemaakt dat zelfstandige groei en ontwikkeling beter is dan kapitaliseren voor de aandeelhouder

HG moet dan proberen niet meer aan de beurs te staan en de druk van het aandeel te krijgen, zodat niemand behalve hijzelf de waarde van de toko weet , dan bepaald hij, nu bepaald de beurs.

HG en zijn Madame zijn niet vies van grof geld te investeren in derden
nu hoeft hij enkel maar een modus te vinden die 30% binnen te harken, de Banken gaan gewoon mee en regelen de financiering.


~Justin~
2
Inhoudelijk gezien daalt de koers vandaag op een non-event. Dat nieuws van Toyota is eigenlijk geen nieuws. Juist daarom kan ik me voorstellen dat beleggers ongerust worden. Er worden berichten de wereld in geholpen en daarna via de magnetron nogeens opgewarmd, waarbij je je afvraagt wat het doel is anders dan sensatie.

Je vraagt je ook af of er nog meer in het verschiet ligt. Straks komt er morgen weer een nietszeggend bericht dat wordt opgeblazen tot grote proporties om te kijken hoe de markt daar op reageert. Het koersverloop komt me ook wat gemaakt over en ik las ergens over grote bestens orders - dan zou het op wijzen dat de koers gestuurd wordt om met die koersbeweging vervolgens (de interpretatie van) het nieuws te sturen.

Of is het een straf expeditie nadat tomtom zwaar op de trom sloeg en zichzelf ‘disrupting’ noemde met een gratis API om klanten bij google weg te halen na hun prijsverhoging? kwam www.google.nl/amp/s/venturebeat.com/2... Mag alleen Google zich presenteren als ‘disruptor’?

Het gaat even niet meer om de feiten, wat dat betreft is tomtom dus helemaal met zijn tijd mee, in deze ‘post truth era’, met fake news en Don the Con als PotUS.
boem!
0
Bedankt @BDB.

Door jouw aanvullende info komt alles weer op zijn pootjes terecht.
De deal is niet te mooi om waar te zijn, het is gewoon een superdeal die het orderboek van dit jaar stevig zal ondersteunen.
GLMF
0
wat mij opvalt is dat, i.t.t. andere aandelen (Fugor, Arcadis, PNL) er bij TT geen grote shortpositie was opgebouwd voorafgaand aan de klap naar beneden. Blijkbaar komt deze koers ook voor die partijen als een verrassing ?
Gesloopt door HG
0
quote:

GLMF schreef op 24 sep 2018 om 13:47:


wat mij opvalt is dat, i.t.t. andere aandelen (Fugor, Arcadis, PNL) er bij TT geen grote shortpositie was opgebouwd voorafgaand aan de klap naar beneden. Blijkbaar komt deze koers ook voor die partijen als een verrassing ?



Nog veel short onder de radar??
moneymaker_BX
3
quote:

*Justin* schreef op 24 sep 2018 om 13:46:


Inhoudelijk gezien daalt de koers vandaag op een non-event. Dat nieuws van Toyota is eigenlijk geen nieuws. Juist daarom kan ik me voorstellen dat beleggers ongerust worden. Er worden berichten de wereld in geholpen en daarna via de magnetron nogeens opgewarmd, waarbij je je afvraagt wat het doel is anders dan sensatie.

Je vraagt je ook af of er nog meer in het verschiet ligt. Straks komt er morgen weer een nietszeggend bericht dat wordt opgeblazen tot grote proporties om te kijken hoe de markt daar op reageert. Het koersverloop komt me ook wat gemaakt over en ik las ergens over grote bestens orders - dan zou het op wijzen dat de koers gestuurd wordt om met die koersbeweging vervolgens (de interpretatie van) het nieuws te sturen.

Of is het een straf expeditie nadat tomtom zwaar op de trom sloeg en zichzelf ‘disrupting’ noemde met een gratis API om klanten bij google weg te halen na hun prijsverhoging? kwam www.google.nl/amp/s/venturebeat.com/2... Mag alleen Google zich presenteren als ‘disruptor’?

Het gaat even niet meer om de feiten, wat dat betreft is tomtom dus helemaal met zijn tijd mee, in deze ‘post truth era’, met fake news en Don the Con als PotUS.


Voorlopig helpen al die berichten de koers diep diep omlaag
en helpen al die positieve verhaaltjes de koers van jou helemaal niks
Ik attendeer je er nogmaals op dat je alles door een sprookjes roze bril ziet en weergeeft maar dat is totaal niet goed Justin
Of wil je nou nog niet inzien dat je de plank misslaat lezende dat TomTom de ene na de andere grote klant kwijtraakt zonder daar op zijn minst een tegenactie/bericht tegenover te zetten als blijk van vertrouwen in eigen product en als gebaar naar zijn aandeelhouders
30% daling al dit jaar en dan nog verdedigen: triest en niet serieus meer te nemen
jadijako
1
wat bijgekocht, zit verder in Arcelor Mittal en Postnl, niemand kan zeggen, hoe deze over 1 of 2 jaar staan, verder niet druk maken, en op de plank leggen, sterkte op het forum
Brouwer285
1
Het HERE scenario zit ik ook al een tijden aan te denken. Met de synergie voordelen zou het me niet verbazen dat de gezamenlijke waarde in de huidige (niet de toekomstige) markt dan ongeveer rond de 8 Miljard zal gaan schommelen.
Zou kunnen dat de kaarten al geschud zijn en zo'n deal al beklonken is. Indien een grotere partij dit tegen zou willen houden zouden ze nu in kunnen stappen. Helaas mogen Aziaten niet meedoen van de EU.
picklejuicer
0
Sorry ben al een paar weken op vakantie, dus heb tt bijna niet gevolgd. Anyway wat voor event is er de 26e? Aandeelhouders vergadering, is daar al meer over bekend?
NewKidInTown
0
Alert (voor de verandering maar even niet in het KIDS-draadje):
heb besloten m'n longpositie (kleine winst) aan te houden tot minimaal de Q3-cijfers.
Verder nog BAM break-even en Altice met lichte winst in PF.
vreemd vermogen
0
Gefeliciteerd Kid. Ik ga deze winter ook weer naar de Filipijnen ook al gaat TomTom naar de Filistijnen.:)
4.157 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 ... 204 205 206 207 208 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

TomTom Meer »

Koers 9,790   Verschil 0,00 (0,00%)
Laag 9,790   Volume 788.456
Hoog 10,096   Gem. Volume 953.334
18-okt-19 17:35
label premium

TomTom: Reality check

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium