Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Wat mogen we verwachten van Tom2 in 2025.

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
63 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
martinmartin
3
Ter geruststelling ik heb het werkzame leven al op 52 jarige leven gedag gezegd.

Nu 15 jaar kan ik nog intens genieten van mooi eten, mooi drinken en ook mooie mensen kunnen mij doen glunderen.
Indien jij het zo leuk en correct vind om voor opa te spelen ga je gang.

Ik geniet meer van een rondje golf inclusief een neut na afloop met goede vrienden dan wel nieuwe reiservaringen op te doen met mijn partner.
Ikkenietweten
0
quote:

martinmartin schreef op 31 jul 2018 om 15:52:


Ter geruststelling ik heb het werkzame leven al op 52 jarige leven gedag gezegd.

Nu 15 jaar kan ik nog intens genieten van mooi eten, mooi drinken en ook mooie mensen kunnen mij doen glunderen.
Indien jij het zo leuk en correct vind om voor opa te spelen ga je gang.

Ik geniet meer van een rondje golf inclusief een neut na afloop met goede vrienden dan wel nieuwe reiservaringen op te doen met mijn partner.


Ook leuk.
martinmartin
0
quote:

~Justin~ schreef op 29 jul 2018 om 11:36:


Ik bedoelde deze link - en ook wat Gerard aanhaalde
pichost.org/image/2g4Kg

Een groot gedeelte (in 2025 zelfs 80%) van de auto’s heeft een vorm van autonoom rijden, terwijl op dat moment het volledig autonoom rijden - de robotaxi - nog geen of weinig volume heeft (aldus UBS, waar het plaatje vandaan komt)

Ik snap de verwarring hierover, want ik had hier zelfs met een industrie expert discussie over, via Twitter.

Zijn stelling was dat tomtom gigantische investeringen moet doen, terwijl het geld verdienen nog tot 2030 op zich laat wachten.

Mijn stelling was dat tech bedrijven die zich richten op de volledig autonome robo-taxi inderdaad nog tot 2030 moeten wachten op hun verdienmodel. Maar dat geldt niet voor TomTom, die dingen nu al mee met tenders rond het semi-autonoom rijden wat op de middellange termijn (de periode 2020-2030) de grootste markt is.

Tech bedrijven spelen amper een rol in die markt, tenzij ze een partnership aangaan met TomTom of HERE zoals Microsoft heeft gedaan, omdat het te dichtbij in de tijd is. De tenders lopen NU, dus moet je ook NU een testbaar product hebben.

Men kan dus enerzijds ‘trots’ zijn dat Microsoft en NVidia etc met TomTom willen samenwerken. Maar bekijk het ook vanuit de kracht van TT: hoe moet Microsoft anders proberen een rol te spelen in die tussenfase (2020-2030)? Microsoft was altijd dikke mik met HERE, maar na de overname door de drie Duitsers zijn ze naar TomTom geswitched.

Ook het feit dat pas vanaf 2030 echt het volledig autonoom rijden gaat starten is in wezen geruststellend.

Als er miljarden nodig zijn aan investeringen op heel korte termijn, dan moet TomTom afhaken of zwaar geld gaan lenen. Nu kan TomTom die investeringen over een periode van 12 jaar uitsmeren. Bovendien kan ze door partnerships (Baidu, nVidia) de research kosten met meerdere partners delen.

Dat waren ook dingen die mijn twitter vriend in eerste instantie niet had overzien, die dacht gewoon: tomtom is toast in het miljardengeweld of wordt snel overgenomen.

En TT kan ervoor kiezen om zich te focussen op 1 element van zelfrijden (de HD map en localisatie) zodat die keuze past bij tomtom, er minder investeringen nodig zijn (a: omdat het meer gefocussed is en b: omdat TT veel nu al in huis heeft als kaartenmaker)

De main vraag wat mij betreft is dus hoe ‘gefocussed’ tomtom zal zijn in de SDC. Wil ze zich puur richten om kaarten, localisatie? Komt er meer bij?

Wie levert de cloud, is dat een Amazon of kan TT daar ook een rol in spelen? Wil TT ook iets doen met sensoren - het door hen overgenomen Autonomous deed dat - of is dat voor TT een te ver van hun bed show en is de Autonomos overname alleen voor research en demomstratie doeleinden? (TomTom werkt namelijk aan een eigen zelfrijdende auto voor demonstratie doeleinden (niet voor productie doeleinden) die dit jaar opgeleverd wordt. En waar ze dan ook promotioneel wat mee kan - bijvoorbeeld CEO’s van autofabrikanten in rondrijden.)


Je gaf aan geen weet meet te hebben van de discussie; daarom deze reminder.

De focus komt meer en meer te liggen op SDC en LBS.

63 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

TomTom Meer »

Koers 7,908   Verschil +0,33 (+4,38%)
Laag 7,404   Volume 229.790
Hoog 7,908   Gem. Volume 853.718
23-mei-19 11:15
label premium

TomTom keert uit

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium