Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

TomTom juli 2018

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
3.403 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
holenbeer
0
quote:

Hik schreef op 30 jul 2018 om 10:36:


[...]

The battle for territory in digital cartography
Not all roads lead to Google Maps




dank!
TomTom 25
0
Dik 2 miljoen omzet...en flink lager...een dag om snel te vergeten....morgen maar weer eens kijken...maar er werd met flinke hoeveelheden gedrukt iig...en natuurlijk ook winstnemers....
groeibriljant
0
quote:

martinmartin schreef op 30 jul 2018 om 15:33:


Dan nog lijkt mij een marktgrootte ad 2 miljard rijkelijk hoog gegrepen in 2020.

Indien je alle automotivemaps op een hoop gooit en Tom2 zou 30% marktaandeel bezitten van die markt in 2020 dan impliceert dat een automotive omzet van 600 mio in 2020.

Van mij mag het maar daar is dan wel een super-blue scenario voor nodig om dat te bereiken uitgaande van de 190 mio gerapporteerde omzet uit 2017; indien je uitgaat van gefactureerde omzet wordt de kloof veel minder.



Het lijkt mij ook veel, maar het zou hard kunnen gaan in 2020.
Dat 50% marktaandeel van Goddijn in 2020 vond ik destijds wat te ambitieus. Zelf dacht ik aan 2022/2023, maar het groeit en 1 grote Amerikaanse OEM a la Fors of GM erbij en het zit al rond de 40%.
boem!
0
Volledig eens, en indien we kijken naar gefactureerde omzet ipv gerapporteerde omzet kan die 600 mio wel in 2020 zeker indien een grote Amerikaanse OEM overstapt naar het kamp van Tom2.
~Justin~
0
Inderdaad behoorlijk veel van Goldman Sachs om uit te gaan van een start van de HD maps markt op 2 miljard. Dan is TomTom zelfs bij een beperkte 15% marktaandeel haar order portfolio automotive aan het verdubbelen. Goddijn zei natuurlijk ook dag de prijzen voor HD maps ‘significant’ en ‘vele malen’ hoger is dan voor een reguliere map. En dat het een jaarabonnement betreft. Waar praten we dan over? 50 euro (eenmalig) voor een reguliere map en 100 euro (per jaar) voor een HD map? En dat een klant het in 1 keer afkoopt voor 5 jaar ad 500 euro? In dat geval heb je voor een markt-start van 2 miljard euro 4 miljoen auto’s nodig. In totaal worden er 81 miljoen auto’s verkocht, dus dan is 5% van die auto’s (semi) autonoom.
~Justin~
0
quote:

*Justin* schreef op 30 jul 2018 om 17:59:


Inderdaad behoorlijk veel van Goldman Sachs om uit te gaan van een start van de HD maps markt op 2 miljard. Dan is TomTom zelfs bij een beperkte 15% marktaandeel haar order portfolio automotive aan het verdubbelen. Goddijn zei natuurlijk ook dag de prijzen voor HD maps ‘significant’ en ‘vele malen’ hoger is dan voor een reguliere map. En dat het een jaarabonnement betreft. Waar praten we dan over? 50 euro (eenmalig) voor een reguliere map en 100 euro (per jaar) voor een HD map? En dat een klant het in 1 keer afkoopt voor 5 jaar ad 500 euro? In dat geval heb je voor een markt-start van 2 miljard euro 4 miljoen auto’s nodig. In totaal worden er 81 miljoen auto’s verkocht, dus dan is 5% van die auto’s (semi) autonoom.


Onderlangs of bovenlangs ga je in de ‘mix’ van kaarten voor reguliere auto’s en voor autonome auto’s naar een hogere take-rate. Bij gewone auto’s heeft 30% een kaart aan boord, bij een (semi)autonome is dat 100%. En bij klanten van tomtom als Peugeot-Citroen (PSA) nemen take-rates toe (vandaar de outlook verhoging), omdat veel klanten voor het ingebouwde systeem opteren (tevredenheid bij PSA aldus TomTom).
TomTom 25
0
A big congrats to @Uber on 10 billion rides! Proud to be powering trips globally with you. Here’s to 10 billion more! #TomTomxUber #TransformingMobility
TomTom 25
0
Morgen even naar de 8,50 en terug...of net als donderdag, dat we vrijdag toch weer Hoger gaan.....
pwijsneus
0
quote:

Tomtom10 schreef op 30 jul 2018 om 19:21:


Morgen even naar de 8,50 en terug...of net als donderdag, dat we vrijdag toch weer Hoger gaan.....


Ja, morgen staat het aandeel op 8,50 en in 2050 is 100 een lachertje.

What a bunch of bullsh..
*Natte krant*
2
Lekker kwebbelen over 2050-2100.

Gewoon doorleuteten als de koers onder de €8 zakt.
Theorietjes over €100 als de koers onder de €7 kukelt.
Nee joh.
Het gaat gebeuren hoor.
We slaan de jaren 2019-2049 even over.
Makkelie toch?
ZambeziBull
1
VanillaSky
0
quote:

groeibriljant schreef op 30 jul 2018 om 10:53:


Goldman Sachs, another investment bank, reckons that the market for maps for autonomous cars will grow in value from around $2.2bn in 2020 to $24.5bn by 2050 (see chart).


En dat is alleen maps voor Autonomous.
Goddijn verwacht 50% marktaandeel vanaf ergens 2020/2021.

Dan hebben we het in 2050 dus over + 12 miljard extra omzet Automotive Autonomous. Dat is nu 0.

= + 50 euro WPA

Daar moet je dan de overige groei nog bijtellen, maar je gaat al snel naar een koers van >1000 euro.

Met het huidige marktaandeel kom je tot slechts >500 euro.


Als het een beetje meezit en er tzt een flinke multiple opkomt vanwege die enorme groei dan kan de familie goddijn Jeff Bezos misschien nog inhalen. >150 miljard familievermogen moet er in zitten dan.
Sunshine Band
0
quote:

ZambeziBull schreef op 30 jul 2018 om 21:09:


Lees hier dat Nvidia geen zaken doet met Here, alleen met TomTom.

Nvidia met Here
nvidianews.nvidia.com/news/here-nvidi...

Nvidia met Zenrin
nvidianews.nvidia.com/news/nvidia-and...

Nvidia met Continental
nvidianews.nvidia.com/news/continenta...

Nvidia met Tesla, die gebruiken niet eens h.d. kaarten
www.nvidia.com/en-us/self-driving-car...


Prima gevonden, net geen duimpje:
Uit je URL Nvidia met Here:
HERE and NVIDIA intend to collaborate on a HERE HD Live Map-based in-vehicle solution to perceive changes in the environment and update the map in the cloud accordingly.

goedenavond
Dokus.
0
Nvidia levert een super computer inclusied AI. Die bak kan on the fly een 3d map maken, linken aan de de map in de database en positie bepalen.
Er is hier nooit geschreven dat nvidia alleen met tomtom zken doet. Het zijn twee andere werelden! Net als een mobileye en tomtom twee andere werelden zijn. Ze hebben elkaar nodig, en zijn geen concurrentie!

Het enige wat ik altijd als disruptie heb gezien is zodra die nvidia bakken zo goed worden dst ze helemal geen hdkaarten meer nodig hebben... maar of dat gaat gebeuren is koffiedik kijken
boem!
0
quote:

*Justin* schreef op 30 jul 2018 om 17:59:


Inderdaad behoorlijk veel van Goldman Sachs om uit te gaan van een start van de HD maps markt op 2 miljard. Dan is TomTom zelfs bij een beperkte 15% marktaandeel haar order portfolio automotive aan het verdubbelen. Goddijn zei natuurlijk ook dag de prijzen voor HD maps ‘significant’ en ‘vele malen’ hoger is dan voor een reguliere map. En dat het een jaarabonnement betreft. Waar praten we dan over? 50 euro (eenmalig) voor een reguliere map en 100 euro (per jaar) voor een HD map? En dat een klant het in 1 keer afkoopt voor 5 jaar ad 500 euro? In dat geval heb je voor een markt-start van 2 miljard euro 4 miljoen auto’s nodig. In totaal worden er 81 miljoen auto’s verkocht, dus dan is 5% van die auto’s (semi) autonoom.


Indien ik in jouw gedachtengang zou meegaan en als uitgangspunt de 2 miljard in 2020 omarm kom ik vanwege het stapelbare effect binnen 7/9 jaar aan de 20 miljard die Goldman binnen 30 jaar voorziet.

Die 2 mia staat haaks op de 20 mia na 30 jaar.
Indien er al een getal juist is zet ik mijn kaarten op 20 mia in 2050.
Daarvoor is een marktgrootte van 20 miljoen nodig in 2020 om via stapeling en hogere takerates die 20 miljard te bereiken in 2050.

Die 20 mio marktgrootte in 2020 vertegenwoordigd bij een jaarlijkse fee van 100 euro 200.000 auto's die in 2020 zullen worden verkocht met HD-maps aan boord.
Dat cijfer past meer bij de gedachte dat in de beginjaren slechts een zeer beperkt gedeelte uitgerust zal zijn met HD-maps.

Bij een jaarlijkse verdubbeling van het aantal cars met HD-maps dus: 400.000 in 2021, 800.000 in 2022 etc zal de minieme marktgrootte van 20 mio in 2020 in 2025 al 620 mio bereikt hebben.
boem!
3
quote:

*Natte krant* schreef op 30 jul 2018 om 19:57:


Lekker kwebbelen over 2050-2100.

Gewoon doorleuteten als de koers onder de €8 zakt.
Theorietjes over €100 als de koers onder de €7 kukelt.
Nee joh.
Het gaat gebeuren hoor.
We slaan de jaren 2019-2049 even over.
Makkelie toch?


Ik zag dat er een AB was gehangen aan deze verheffende post.

Deze kan zeker wedijveren met degene die je geplaatst hebt inzake de 3 kernpunten hoe Tom2 te waarderen: jouw gezond verstand zei:Tesla, Take-rates en koers.

Jij bent exemplarisch voor de grote groep "koersstaarders" die de publieke opinie achter na lopen.
Om de kansen van Tom2 goed in te schatten zijn Tesla en de huidige koers
van 0 en generlei waarde. Slechts de take-rates hebben invloed op de verdiencapaciteit van Tom2. Geen beste score van 1 uit drie terwijl je zoveel andere ter zake doende variabelen had kunnen benoemen zoals marktgrootte, hogere/lagere ASP, al of geen noodzaak van HD-maps voor SDC etc etc.

Ook de aangehaalde post staat weer stijf van het beperkte koersdenken.
Dat de koers weer onder de 8 euro zakt moet worden afgewacht, een koersbereik van 6 tot 12 euro is zeker aan de orde voor de rest van 2018.

Jij maakt je er druk over, dat sommigen de toekomstige onzekere variabelen die er wel toe doen doorrekenen en daarbij op koersdoelen uitkomen die jouw gezond verstand te boven gaan.
Vanuit jouw negatieve grondhouding heb je daarvoor de koers al laten dalen onder de 7 euro zonder daarbij een analyse te geven waarop die daling gebaseerd is.

Dat jij niet in wil zien dat er een ontwikkeling gaande is naar een semi-automatische car waaraan experts marktgroottes koppelen die zijn weerga nog niet heeft gekend is overduidelijk.
Om dat lachend af te doen door zelf een blinddoek voor te doen en je oren en ogen dicht te stoppen en te verkondigen dat er de komende 5 jaar niets serieus verandert aan het business- en verdienmodel van Tom2 dat zich juist de laatste 5-10 jaar hoofdzakelijk gericht heeft om een vooraanstaande rol te kunnen bemachtigen om in te spelen op die enorme groeimarkt is tekenend voor kleingeestige mensen die in alle gevallen dicht bij huis willen blijven en geen onzekerheden aankunnen.

Op basis van deze constatering geef ik je ernstig in overweging om direct en subiet te stoppen met beleggen omdat beleggen juist iets is voor mensen die oog hebben voor veranderingen.
ketchup of catch-up
0

ben zelf al dik tevreden indien TT einde jaar weer aan het niveau van 12 maand geleden staat rond de 10 euro en voor 2019 als we terug kunnen naar het niveau van eind 2015 van tegen de 12 euro

dan zijn we er uiteindelijk de laatste 12 tot 36 maand niet veel mee opgeschoten en had je beter 3 jaar geleden kunnen uitstappen en je geld ergens anders ingestoken , als je ziet dat de beurzen gewoon gedubbeld hebben, maar heb dat voor TT niet gedaan, dus niet zeuren, allemaal eigen keuze geweest en nu vooruit kijken en eerst maar eens die 10 en 12 euro waarmaken.

druk weekje met Apple, Tesla en Garmin, zit ze long-short-long en dat gaat voor nu de juiste kant uit.

succes
3.403 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

TomTom Meer »

Koers 9,878   Verschil 0,00 (0,00%)
Laag 9,700   Volume 526.515
Hoog 9,945   Gem. Volume 882.197
21-okt-19 17:37
label premium

TomTom: Reality check

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium