Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

TomTom juni 2018

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
1.432 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 66 67 68 69 70 71 72 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
tatje
1
quote:

Tomtom5 schreef op 1 jul 2018 om 17:53:


[...]

Apple rebuilds mapping app, but will still tap TomTom
Published 5:25 PM ET Fri, 29 June 2018
Reuters



PM = namiddag

Eastern Time.

Zit inderdaad 6 uur tijdsverschil in met ons.

5.25 PM is bij ons 23.25 uur.
vreemd vermogen
0
Jelle Brinkhuis heeft op Twitter een stukje geplaatst van Ruben Munsterman ( Bloomberg). Dat werpt een iets genuanceerder licht op het Apple verhaal. Helaas ben ik niet zo handig om dit stukje te plaatsen. Jammer dat Jelle en consorten alleen nog via Twitter communiceren
Starbuck
1
Het lijkt wel een soap....is dit nu gewoon slechte communicatie van Apple? Zijn ze door TT vriendelijk verzocht e.e.a. te nuanceren in de media? Apple ff belletje naar Reuters? Ondertussen TT zelf ff een mailtje sturen naar Bloomberg....uit deze actie heb ik verschillende indrukken 1. Als Apple echt van TT af zou willen en partij van geen betekenis meer zou zijn voor hen - wat een aantal hier suggereren -, dan gaan ze echt geen moeite doen dergelijke berichtgevingen te herstellen. 2. klaarblijkelijk is de verstandhouding nog goed en hebben beiden partijen voordeel uit de samenwerking. Ik vind het wel een beetje onprofessioneel hoe dit dan nu gaat, dat wil er bij mij niet in dat dit "uilebol" gedrag is van de marketing en communicatie afdeling. Gevolg is wel dat de koers flink naar beneden is gedrukt en aantal stoplossen zijn af gegaan. Ik vind het allemaal maar bijzonder en wel erg toevallig te noemen. Een storm in een glas water of stilte voor de storm?
tatje
1
quote:

vreemd vermogen schreef op 1 jul 2018 om 19:51:


Jelle Brinkhuis heeft op Twitter een stukje geplaatst van Ruben Munsterman ( Bloomberg). Dat werpt een iets genuanceerder licht op het Apple verhaal. Helaas ben ik niet zo handig om dit stukje te plaatsen. Jammer dat Jelle en consorten alleen nog via Twitter communiceren



pbs.twimg.com/media/DhCWn6ZWsAEvfyC.j...
DerksVisie
1
quote:

tatje schreef op 1 jul 2018 om 20:17:


[...]


pbs.twimg.com/media/DhCWn6ZWsAEvfyC.j...


Geweldig dat TomTom dit wel mailt naar Bloomberg maar niet gewoon een persbericht naar buiten bracht. Zoals het direct deed nadat nieuwsbericht van Reuters online kwam.
Koos99
0
quote:

DerksVisie schreef op 1 jul 2018 om 20:28:


[...]

Geweldig dat TomTom dit wel mailt naar Bloomberg maar niet gewoon een persbericht naar buiten bracht. Zoals het direct deed nadat nieuwsbericht van Reuters online kwam.


Wie weet komt er morgenvroeg wel een persbericht.

Het bericht aan Bloomberg beantwoord echter niet mijn vragen, kan wel zijn dat de agreement niet veranderd, maar wat zeg dat? Waar het omgaat is of TomTOm onderdeel gaat uitmaken van de Apple maps core ja of te nee. Er gaat wel wat veranderen bij Apple Maps, dus blijft de input van TomTom gelijk, neemt ie toe of af.


Overigens vond ik veel in het artikel over Apple Maps in Techcrunch wijzen op TomTom functionaliteit, onderstaand wordt ook door TomTom gepromoot als selling point, zou het dan toch …


Two is being able to update the map faster based on the data and the things that we’re seeing, as opposed to driving again or getting the information where the customer’s proactively telling us. What if we could actually see it before all of those things?”
I query him on the rapidity of Maps updates, and whether this new map philosophy means faster changes for users.
“The truth is that Maps needs to be [updated more], and even are today,” says Cue. “We’ll be doing this even more with our new maps, [with] the ability to change the map in real time and often. We do that every day today. This is expanding us to allow us to do it across everything in the map. Today, there’s certain things that take longer to change.
“For example, a road network is something that takes a much longer time to change currently. In the new map infrastructure, we can change that relatively quickly. If a new road opens up, immediately we can see that and make that change very, very quickly around it. It’s much, much more rapid to do changes in the new map environment.”
Accuboor
0
quote:

tatje schreef op 1 jul 2018 om 20:17:


[...]


pbs.twimg.com/media/DhCWn6ZWsAEvfyC.j...

Inderdaad mooi dat dit nu finaal ontkracht is. Ik zou het ook wel dom vinden van Apple om de relatie met TomTom te beëindigen. Daarmee zou TomTom direct in de richting van Baidu of Microsoft gedrukt worden.
boem!
0
quote:

ketchup of catch-up schreef op 1 jul 2018 om 13:57:



@ Martin

niet als de gratificatie bestaat uit aandelen inkopen voor bonusdoelen en niet voor vermindering van uitstaande aandelen of dividend, daarom schrijf ik ook wat er uiteindelijk onder de lijn echt gaat overblijven om ooit eens iets voor de reguliere aandeelhouders te kunnen doen

kw van 20, TT gaat nu aan multiple van ongeveer 35, dat is omdat de weging voor nu nog steeds gaat dat TT een groeiaandeel ( belofte) is, eens dat de sector gematured is en het spelersveld bekend en verdeeld dan verdwijnen de enorme premies voor start-ups zowel als de hoge multiples voor groei, dan gaat het keihard om performance

de hoge multiple en koersdoelen van nog steeds 10 tot 14 euro die TT nu nog krijgt is vanwege de assets, niet vanwege haar verdien prestaties

goed, we zien wel hoe succesvol je gaat zijn met je scale-up selling van nu al 3 jaar van wat was het ook weer beginnende aan 50 euro tot 500 of zo ?


Ik was voornemens niet meer te reageren maar nu je feitelijk en met zoveel aplomb onzin verkondigt kan ik toch niet laten je te corrigeren.

Als de gratificatie bestaat uit aandelen inkopen voor bonusdoelen dan wordt het uitstaande aandelenkapitaal wel degelijk verlaagd. Jouw bewering is derhalve pertinent onwaar.

De door jou aangehaalde kw van 20* kan mogelijk op enig moment op enige beurs van toepassing zijn als gemiddelde waardering maar gaat voor minimaal 90% van de daarbij betrokken individuele aandelen niet op.
Ook kan ik jouw opmerking van ongeveer 35* ipv 70* als kw voor Tom2 niet plaatsen.
Ieder aandeel wordt op ieder moment keihard afgerekend op zijn te verwachten performance en daar is Tom2 geen uitzondering op. De markt schat in wat de contante waarde is van de te verwachten cash-flows rekening houdend met de mogelijkheid van desinvestrering van de assets.
De hoge multiple en koersdoelen van 10 tot 14 euro worden wel degelijk bepaald door de te verwachten verdienprestaties en worden ook zo letterlijk beschreven door die analisten, indien men uit zou gaan van verkoop van de assets zouden diezelfde analisten tom2 waarderen op 20-25 euro maar Tom2 herhaalt telkenmale "wij gaan zelfstandig het verdienmodel uitnutten en zijn behoudens uitzonderlijke biedingen niet te koop" en dat gegeven is goed ingezakt bij de analisten.

Als laatste wil ik je graag corrigeren vwb mijn scale-up selling.
Drie jaar geleden stond die op 10, 20 , 30, 40 en 50 euro.
Op basis van de voortgang in de transitie heb ik die op dat moment verandert in 15, 30, 60, 120 en 240 euro.

ketchup of catch-up
0
Geloof jij nu maar wat jezelf schrijft, er is een verschil tussen aandelen parkeren en aandelen versnipperen

Verder zijn koersdoelen indicatief voor een 12 maand periode, niet 3 of 5 jaar en is er een verdeelsleutel tussen verwachting voor performance en sop waardering
ketchup of catch-up
0

en als laatste, indien het aandeel ( lees goed aandeel ) zo ongelofelijk slecht blijft performen, wat het dus nu al jaren doet ( eind 2015 @ 12 euro ) vandaag @ 7,50-8 euro , dan zullen ze nog wat moeten verzinnen om het key-personeel tevreden te houden en dat moet allemaal uit de toko komen , want die inkoop @ 9,35 staat nu ook dik in de min en voordat dat weer een keer naar een plusje gaat richting de 10 euro moeten we 30% omhoog in een markt die de eerste tekenen begint te tonen dat we wel eens aan het einde van een 8 jaar bull-run zitten en waar de focus nu steeds meer gaat naar defensief beleggen

zo succes verder en laten we maar eens kijken wat de volgende cijferpresentatie gaat geven
boem!
0
Roofer
0
Ik zit feitelijk tussen Wies en Martin in qua gedachten.
Enerzijds geloof ik wel dat TT het qua bedrijf moet gaan redden. Anderzijds geloof ik ook dat ze echt veel eerder op hogere niveaus hadden moeten opereren, eerder aandeelhouderswaarde creëren om vanuit daar de volgende stappen te maken.

Ik ben voor driekwart uitgestapt op 8,50 en volledig op 8,30. Was voornemens om bij 7,50 weer een plukje te kopen. Maar op de beurs zit zoveel meer downside dan upside momenteel. En we kennen TT, zakken de beurzen, dan TT extra hard. En Wies heeft dik gelijk. Defensieve aandelen gaan het m nu weer doen.

Dus ik blijf nog even weg. Komt er in de tussentijd goed nieuws, dan lik ik mn geestelijke wonden en heb respect voor mensen als MartinMartin. Want wees nou eerlijk, je moet toch gewoon meer dan een rotsvast vertrouwen in de producten van TT hebben om na al die tijd te blijven zitten?
Topper
0
Wat een bizar verloop weer. Begin er ook wel genoeg van te krijgen. Sinds november al weer 2,50 euro eraf. Het Bestuur staat erbij en kijkt er naar. Aandeelhouderswaarde? Wanneer dan?
De enorm lange lijst met samenwerkingsverbanden sinds 2016 geeft de markt blijkbaar onvoldoende vertrouwen en trekt vooralsnog geen kopers om de koers naar hogere niveaus te brengen en uit de 7-10 euro range te krijgen.

Laat aub iemand een vijandig bod doen, al is het maar om de toko in beweging te krijgen
Sander1234
0
Van het weekend een insider in de Navi wereld gesproken ( ga niet zeggen wie) Ik vroeg naar het verhaal TT en Apple. Die was er vrij duidelijk in, Appe gaat alles zelf bouwen en gooit Tom Tom eruit wanneer ze klaar zijn. Dat verklaart wel het koersverloop
Gesloopt door HG
0
quote:

Sander1234 schreef op 2 jul 2018 om 13:33:


Van het weekend een insider in de Navi wereld gesproken ( ga niet zeggen wie) Ik vroeg naar het verhaal TT en Apple. Die was er vrij duidelijk in, Appe gaat alles zelf bouwen en gooit Tom Tom eruit wanneer ze klaar zijn. Dat verklaart wel het koersverloop


Fantast!!
boem!
0
quote:

VanillaSky schreef op 26 jun 2018 om 21:17:


Aandelen inkoop denk ik niet, zoveel geld hebben ze eigenlijk niet 'over' daarbij zet het ook totaal geen zoden aan de dijk (alhoewel het wel de verwatering wat tegen gaat).
Als de outlook opgehoogd wordt naar een 35 centen adjusted dan kan dat wel zorgen voor een upswing na de Q2 cijfers. Of dat in het vat zit moet blijken, veel meer lijkt mij ook een utopie. De jaren 2018-2019 zijn wat mij betreft toch nog wel grotendeels transitie jaren, daarna zou het lek boven moeten zijn en er eindelijk in de jaren 2020 en verder topline groei komen al is het mondjesmaat. Als in 2018-2019 de winstgevendheid in ieder geval al beter is (dwz beter dan de 25centen adjusted) dan word het al meer een 9 a 10 euro aandeel in de tussentijd.

boem!
0
quote:

VanillaSky schreef op 1 jul 2018 om 09:34:


[...]

Martin, de 1-2 miljard die ik noemde zijn als voorbeeld ik heb daar totaal geen berekening op los gelaten. Het gaat mij erom dat als Apple er inderdaad ZELF serieus geld op in gaat zetten ze daar ook omzet mee denken te gaan maken en er dus opbrengsten tegenover staan. En wie weet hebben ze TT wel willen kopen maar als dat niet kan en je wil als strategie dat zelf doen dan kan dit het gevolg zijn.

Mbt het orderboek eens, dat geeft vertrouwen en maakt het mogelijk de omzetten wat beter in te schatten de komende jaren. Dat er zowel upside/downside zit is duidelijk het is net welke parameters je hanteert. Daarom heeft het ook niet zoveel zin om getallen te vergelijken als je een andere mening toegedicht bent. Gezien het verleden waar velen (mijzelf incluis) zich veel te rijk gerekend hebben baseer ik me liever op de actuele gegevens voorhanden en de prognoses voor zover TT die verstrekt - en liever zelfs iets conservatiever aangezien de prognoses zowel van analisten als wij hier immer te positief zijn.

Wat ik aanhoud is +- het volgende voor de komende jaren, en als ik te negatief ben dan is dat alleen maar beter. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik tot nog toe immer te positief ben geweest over het geheel.

Consumer
Laat ik aflopen, het heeft geen zin dat exact uit te gaan rekenen. Ik proef uit alles dat ook TT dit nu 'laat' gaan en inderdaad kosten in lijn brengt maar er nu nog minder op inzet. Ik vertaal dat naar een versnelling in daling vd omzet, zo lang het maar geen geld gaat kosten prima:

2018 - 270mio
2019 - 190mio
2020 - 150mio
2021 - 100mio
2022 - 75mio
2023 - 50mio

Automotive
Gebaseerd op de outlook van TT. Significant = 12-20%. Ik dicht daar de eerste jaren wat meer groei aan toe als significant ivm de totale CAGR van 12,50% en het er niet op lijkt dat telematics en licensing ons positief kunnen verrassen. De groei vanaf 2020 laat ik wat afvlakken ivm mindere zichtbaarheid, ik begrijp dat wanneer je juist daar een versnelling laat plaatsvinden de verschillen tussen onze visies groter wordt. Indien het automotive orderboek blijft groeien kan dat bijgesteld worden, echter ik baseer me bij deze houding dus ook op de uitspraak van HG dat het orderboek van 2018 minder word. Indien het dit jaar bijv. 300mio word, dan is de kans dat het na 2020 ineens heel hard omhoog gaat al kleiner, immers die 300mio gaat dan in de omzet lopen. Indien het dit jaar bijv. 500-600mio is, ja dan moet het fors omhoog.

2018 - 233mio
2019 - 282mio
2020 - 324mio
2021 - 373mio
2022 - 429mio
2023 - 493mio

Licensing
Tot nog toe tegenvallende groei. TT zelf geeft ook aan single digit. Ik zie hier op het moment geen kansen om deze BU veel grotere groeipercentages mee te geven. (nieuws van Apple moet eventueel nog verwerkt worden wanneer dit duidelijk is). Ik hou gewoon 5% aan.

2018 - 145mio
2019 - 152mio
2020 - 160mio
2021 - 168mio
2022 - 176mio
2023 - 185mio

Telematics
Idem als licensing. Daarbij heeft TT ook hier haar outlook voor de BU neerwaarts aangepast naar single digit. Eerder jaren dicht ik iets grotere groei toe, daarna wat afvlakken naar 5%.

2018 - 173mio
2019 - 185mio
2020 - 195mio
2021 - 204mio
2022 - 215mio
2023 - 225mio

Indien je de totalen optelt kom je op:

2018 - 821mio
2019 - 810mio
2020 - 829mio
2021 - 845mio
2022 - 895mio
2023 - 954mio

Wat mij betreft nog steeds een prima beleggingscase om mijn vaste positie aan te houden. Waarbij wel de kanttekening gemaakt dient te worden dat het inderdaad al jaren tegenvalt en gewoon enorm traag is gegaan en derhalve het wel tijd word om inderdaad te zien of ze wat waar gaan maken.
Het gaat om de richting dus als we heel snel rekenen 954mio, 80% marge, 600mio opex geeft dat een operating result van 160mio. Aantal aandelen, taxrate etc kan hoef je allemaal niet exact uit te rekenen maar dan kom je denk ik op een adjusted wpa van 80-90cent. Koers zal bij dit soort cijfers (en dus ook een oplopende cashberg) altijd een stuk hoger liggen als hier.

Upside is er heus wel, maar ik ga me daarmee niet rijk rekenen. Een downside scenario is er ook - bij mijn gematigde scenario kom ik in 2023 slechts rond de 900mio omzet.

Voor mijzelf zijn we wel op een punt aanbeland dat ze of bovenstaande scenario lijken te gaan halen (of meer) wat zal blijken in 2018-2019 met de outlook en orderboeken, indien er teveel onzekerheid en bijv. nog enkele tegenslagen komen ga ik mijn horizon niet verleggen naar de HD maps 3.0 die mogelijk in 2026 op de markt komen om ons weer rijk te rekenen. De worst is vaak genoeg verhangen.


boem!
1
Een week geleden gaf je tweemaal een inhoudelijke reactie.

Op basis van wat je daar verkondigt is het bijna onvoorstelbaar, dat jij een long positie aanhoudt.
Je benadert bijna alles negatief; toch slaag zelfs jij er niet in om de omzet beperkt te houden tot 800 mio.

Op basis van deze inhoudelijke exercities kan ik jouw bijdrage in de juli draad daarom moeilijk plaatsen.
3 juli 2018 22.34 uur.
"Eerst maar eens kijken of Tom2 op kan veren naar 7,20. Ik zal de wekker zetten bij de publicatie van 2q tot die tijd pendel 6,50-7,50."

Ik ben blij met iedere inhoudelijke benadering maar het zou je sieren om de dekmantel van longer niet langer te gebruiken daar dit jouw geloofwaardigheid niet ten goede komt.
Wanneer het er uitziet als ... en wanneer het het doet als .... is het een .....
1.432 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 66 67 68 69 70 71 72 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

TomTom Meer »

Koers 10,040   Verschil +0,24 (+2,41%)
Laag 9,757   Volume 1.028.914
Hoog 10,120   Gem. Volume 880.462
19-jul-19 17:36
label premium

TomTom: Outlook omhoog, advies omlaag

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium