Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

TomTom: Het is stil in mei...

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
1.536 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 ... 73 74 75 76 77 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
boem!
0
quote:

VanillaSky schreef op 20 mei 2018 om 15:14:


[...]

Ook een AB voor jou. Eens dat (indien de business/marges etc niet wezenlijk veranderen) extra omzet grotendeels bottomline erbij op komt. Oneens voor wat betreft telematics en Licensing. We zien hier toch al jaren een teleurstellende ontwikkeling, uiteraard kan dat veranderen richting toekomst maar vooralsnog is daar geen enkel signaal toe dat die BUs een rol van betekenis kunnen spelen. Dit lijkt dus meer een wens van jou en niet te berusten op feiten of trends die we zien.

Resteert wat mij betreft vanaf het punt waar we nu staan Automotive, maar om daarmee die +500mio omzet te behalen in 2023 zie ik vooralsnog als onmogelijk.


Dat met name Telematics teleurstellend heeft gepresteerd de afgelopen jaren is een feit, dat deze underperformance tov de marktverwachtingen ook in de toekomst zal plaatsvinden betwijfel ik.
Marktvorsers voorzien een GAGR van 20% en nu het platform klaar is geeft de uitgangspositie als marktleider in Europa en de jaar op jaar toegekende award als best in class mij voldoende vertrouwen dat Tom2 deze GAGR voor deze BU ook kan behalen.
Een extra omzet van 500 mio alleen voor Automotive is slechts mogelijk indien HD-maps in grotere volumes wordt afgenomen en indien Tom2 in dat segment een substantiele rol kan spelen.
Ook jouw veronderstelling dat Enterprise geen duidelijke groei kan laten zien berust meer op hoop van jouw kant omdat de experts er algemeen van uitgaan dat ook in dat segment significante groei voorspelbaar is.
VanillaSky
0
quote:

Tomtom25 schreef op 20 mei 2018 om 15:32:


Resteert wat mij betreft vanaf het punt waar we nu staan Automotive, maar om daarmee die +500mio omzet te behalen in 2023 zie ik vooralsnog als onmogelijk.

Automotive order intake exceeded €400 million in 2017

Nu al meer dan 400 miljoen, en het was het jaar daarvoor ruim 300 miljoen....oké dit jaar is Hg voorzichtig, ik denk dat dat komt omdat er weinig auto merken moeten switchen dit jaar....maar ben benieuwd.....daar bij krijg je ook dat Apollo en azure gaan bijdragen, dus ik denk dat die 500 miljoen er in 2019 al staat...misschien zelfs dit jaar nog wel...


Hallo, leren tellen 500 mio EXTRA. In die prognose van mij zit al een 500mio automotive omzet voor 2023. Dus dan moet het orderboek structureel elk jaar naar 1 Miljard om die 1,5mrd van Martin te behalen.
VanillaSky
0
quote:

martinmartin schreef op 20 mei 2018 om 16:10:


[...]

Dat met name Telematics teleurstellend heeft gepresteerd de afgelopen jaren is een feit, dat deze underperformance tov de marktverwachtingen ook in de toekomst zal plaatsvinden betwijfel ik.
Marktvorsers voorzien een GAGR van 20% en nu het platform klaar is geeft de uitgangspositie als marktleider in Europa en de jaar op jaar toegekende award als best in class mij voldoende vertrouwen dat Tom2 deze GAGR voor deze BU ook kan behalen.
Een extra omzet van 500 mio alleen voor Automotive is slechts mogelijk indien HD-maps in grotere volumes wordt afgenomen en indien Tom2 in dat segment een substantiele rol kan spelen.
Ook jouw veronderstelling dat Enterprise geen duidelijke groei kan laten zien berust meer op hoop van jouw kant omdat de experts er algemeen van uitgaan dat ook in dat segment significante groei voorspelbaar is.



Martin, al jaren blijkt dat de marktvorsers en experts ofwel de groei te hoog inschatten dan wel TomTom niet meekan met die groei (blijkt uit de cijfers). Er vanuit gaan dat dit de komende jaren wel gaat lukken is mi jezelf rijk rekenen. Daarbij heeft Harold en zijn Vazallen daar blijkbaar ook geen vertrouwen in aangezien ze Licensing en Telematics neerwaarts hebben bijgesteld naar single digit groei voor het meerjarenplan, of wat is jouw verklaring daarvoor?


TomTom 25
0
quote:

VanillaSky schreef op 20 mei 2018 om 16:19:


[...]

Martin, al jaren blijkt dat de marktvorsers en experts ofwel de groei te hoog inschatten dan wel TomTom niet meekan met die groei (blijkt uit de cijfers). Er vanuit gaan dat dit de komende jaren wel gaat lukken is mi jezelf rijk rekenen. Daarbij heeft Harold en zijn Vazallen daar blijkbaar ook geen vertrouwen in aangezien ze Licensing en Telematics neerwaarts hebben bijgesteld naar single digit groei voor het meerjarenplan, of wat is jouw verklaring daarvoor?





Daar zullen ze wel een reden voor hebben...koers nog laag houden?????
VanillaSky
0
quote:

Tomtom25 schreef op 20 mei 2018 om 16:23:


[...]

Daar zullen ze wel een reden voor hebben...koers nog laag houden?????


Er zit niet altijd een of andere mysterieuze reden achter iets, het is gewoon wat het is.

Ga eerst maar even leren tellen zoals net al aangegeven. Om in 2023 op die 1,5mrd omzet van Martin te komen moet het orderboek pakweg een paar jaar ervoor (ivm aanloop) dus zeg 2020 op ca. 1 mrd komen. Dan mogen ze nog wel even aan de bak!
TomTom 25
0
quote:

VanillaSky schreef op 20 mei 2018 om 16:34:


[...]

Er zit niet altijd een of andere mysterieuze reden achter iets, het is gewoon wat het is.

Ga eerst maar even leren tellen zoals net al aangegeven. Om in 2023 op die 1,5mrd omzet van Martin te komen moet het orderboek pakweg een paar jaar ervoor (ivm aanloop) dus zeg 2020 op ca. 1 mrd komen. Dan mogen ze nog wel even aan de bak!


Met Apollo en azure...en de sdc hd maps moet dat zeker kunnen...en uitbreiding van het aantal auto merken...
Was here
2
Wat een onzin. De meeste auto's vanaf 20k hebben lane assist en adaptieve cruise control. Beetje het Tesla systeem.

Alleen voor optimale werking heb je hd maps nodig.

Je verkoopt als zo vaak onzin. Dat begrijp ik wel want je hebt op 8 euro je aandelen verkocht.

quote:

VanillaSky schreef op 20 mei 2018 om 15:12:


[...]

Wat een onzin, meeste auto's hebben amper semi autonome opties. Ze hebben een keer 'normale' cruise control. En dat in 2020 het standaard is op autos van zeg 10-30K (voor jan Modaal) dat gaat ook niet gebeuren, daar zit tegenwoordig zelfs nog lang niet altijd normale cruise control op.

Als jij morgen een gemiddelde nieuwe auto van zelfs 40-50k besteld dan zit er amper iets op wat met autonoom te maken heeft, laat staan autonoom inhalen op snelwegen. Die auto rijd vervolgens nog wel een jaar of 20 rond.

UIteraard zal mondjesmaat, te beginnen met autos van >75k de opties die met autonoom rijden te maken hebben toenemen maar voor dat in AANTALLEN noemenswaardig te noemen is ben je zeker een 10 jaar verder.




A.B.(C)
0
quote:

VanillaSky schreef op 20 mei 2018 om 15:12:


[...]
Wat een onzin, meeste auto's hebben amper semi autonome opties. Ze hebben een keer 'normale' cruise control. En dat in 2020 het standaard is op autos van zeg 10-30K (voor jan Modaal) dat gaat ook niet gebeuren, daar zit tegenwoordig zelfs nog lang niet altijd normale cruise control op.

Als jij morgen een gemiddelde nieuwe auto van zelfs 40-50k besteld dan zit er amper iets op wat met autonoom te maken heeft, laat staan autonoom inhalen op snelwegen. Die auto rijd vervolgens nog wel een jaar of 20 rond.

UIteraard zal mondjesmaat, te beginnen met autos van >75k de opties die met autonoom rijden te maken hebben toenemen maar voor dat in AANTALLEN noemenswaardig te noemen is ben je zeker een 10 jaar verder.



Jij bent een beetje het sulletje van het TT forum, heb ik in de gaten. Dag en nacht aanwezig om het aandeel naar beneden te Bashen.

Onderstaande test, van een verscheidenheid aan opties (uitgevoerd door de ANWB) dateert alweer van 2015.....Kun je nagaan wat de details (opties/prestaties/prijzen) anno 2018 zullen zijn. Link/info/pdf = puur ter illustratie... check met name het aantal autos/merken/modellen.
www.anwb.nl/auto/nieuws/2015/septembe...
Chela
0
quote:

martinmartin schreef op 20 mei 2018 om 14:38:


[...]
Ik ben het volledig met je eens, dat een overname van Tom2 de eerstkomende jaren onmogelijk is vanwege de opstelling van de dga's.

Poeh,een gewaagde stelling van jou voor een bedrijf dat opereert in een sector die barst van de dynamiek en waarbij HG zelf aangeeft geen vijf jaar vooruit te kunnen kijken.
Het knopen tellen kan zo maar om de hoek komen kijken..we'll make you an offer you can't refuse, etc.
TomTom 25
0
quote:

A.B.(C) schreef op 20 mei 2018 om 17:09:


[...]


Jij bent een beetje het sulletje van het TT forum, heb ik in de gaten. Dag en nacht aanwezig om het aandeel naar beneden te Bashen.

Onderstaande test, van een verscheidenheid aan opties (uitgevoerd door de ANWB) dateert alweer van 2015.....Kun je nagaan wat de details (opties/prestaties/prijzen) anno 2018 zullen zijn. Link/info/pdf = puur ter illustratie... check met name het aantal autos/merken/modellen.
www.anwb.nl/auto/nieuws/2015/septembe...


De standaard versie van de Kia pikanto heeft dit niet, dus dat kon hij ook niet weten ee.....
bekeken
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 19 mei 2018 om 03:26:


[...]
Waarom zou het alleen over BMW's in Europa verkochte auto's gaan? Dat staat nergens in de press releases.
Kijken we naar de hele wereld, dan zijn 8 mln geproduceerde BMW's met 'MBLY onboard' bij een contractduur van pak 'm beet drie jaar heel wel mogelijk. In 2017 werden er 2,12 mln BMW's geproduceerd (ik laat de Mini's buiten beschouwing), waarvan 0,40 mln in China.
En de groei zit er goed in, vooral bij 'elektrisch' en in China. Dit zeiden ze op 13 april jl. over 18Q1:
Deliveries up 3.0%: 604,629 units sold worldwide ++ Sales growth achieved in all major sales regions ++ First-quarter electrified sales up 38.3%: 26,858 delivered worldwide ++ March 2018 best-ever single month for BMW Group.
Dat is incl. Mini's. Maar in een later bericht:
685.000 BMW's in jan-april 2018.

Los van de getallen denk ik dat we de klant van Intel/MBLY bij de BAD-boys ('de Duitse drie') moeten zoeken, vanwege de wederzijdse belangen en contacten via HERE. De Franse merken zijn niet zo HERE- en MBLY-minded, en lopen ook niet zo hard op dit vlak. Ik zie het Audi (trouwens kleiner dan BMW) ook niet zo gauw doen los van VW, dus blijven Daimler en BMW over.

Dan gok ik toch op BMW, die werken al samen met MBLY. En twee dingen zijn m.i. té opvallend om alleen maar toeval te zijn:
- Het contract gaat 2021 in, en dat is nu juist het jaar waarin BMW grootscheeps met hun 'iNEXT' wil beginnen.
- Intels persbericht komt op 17 mei, precies de dag van BMW's AVA en press release over de iNEXT.

100% zekerheid heb ik niet. Maar vergeleken met de meeste kreten op dit forum (en dan heb ik het niet over jou) is mijn bewering behoorlijk onderbouwd, denk ik zo.




Bedankt voor je uitleg. Klinkt logisch.
tatje
5
Wanneer of hoeveel, het staat in de sterren.

Wat durft Harold Goddijn woensdag op het podium in de Philips hal te zeggen, eigenlijk voor de hele wereld.

Een voorwoord is al gedaan.

14:05-14:25
?Philips Hall

Navigating the future

|Harold Goddijn
|Tom Tom


Our world is being fundamentally disrupted by societal, environmental and technological changes, and all of it is happening at a dizzyingly fast pace:
- Autonomous Driving is the most disruptive change in the automotive industry since the invention of the car,
- rapid urbanization fuels the growth mega-cities create new challenges for infrastructures and transportation systems,
- and the rise of AI-powered machines opens up new horizons.

Today, TomTom continues to be at the forefront of these many revolutions, by mapping the world for an autonomous future, by creating next-generation connected services that enhance global mobility for individuals and companies, and by harvesting the intelligence of big data to help cities and companies navigate towards the future. We help the world navigate the future.

-------------------------------------------------------------------------


- technological changes, and all of it is happening at a dizzyingly fast pace:
- technische veranderingen en alles er omheen, gebeuren met een duizelingwekkende snelheid.

- Autonomous Driving is the most disruptive change in the automotive industry since the invention of the car,
- SDC is de meest ingrijpende verandering sinds de uitvinding van de auto.

- and the rise of AI-powered machines opens up new horizons.
- de opkomst van Krachtige machines die kunstmatige intelligentie bevorderen openen nieuwe horizonnen


- Today, TomTom continues to be at the forefront of these many revolutions.
- vandaag de dag, blijft Tom Tom in de top, eredivisie, van al deze revolutionaire veranderingen mee spelen.

- We help the world navigate the future.
- Wij helpen de wereld om in ( naar ) de toekomst te navigeren.


Ik geloof inderdaad dat Tom Tom klaar is een grote rol te gaan spelen in SDC.

De rest wanneer, weet ik niet.
De rest, hoeveel, ik denk veel.

Ik denk dat bijna alle samenwerkingen zijn gelegd, het einde van the end game.

Nu gaat men een stap verder, bod of deelnemingen.

DB.

Ik denk dat er partijen op de deur hebben geklopt, TT heeft DB ingeschakeld, gaan we akkoord met het bod, of kunnen we via een deelneming in de toekomst een hogere prijs krijgen.

Dus heb ik respect voor alle posten de laatste dagen, alleen ik benader het anders.

Prettige dag verder.






boem!
0
quote:

VanillaSky schreef op 20 mei 2018 om 16:19:


[...]

Martin, al jaren blijkt dat de marktvorsers en experts ofwel de groei te hoog inschatten dan wel TomTom niet meekan met die groei (blijkt uit de cijfers). Er vanuit gaan dat dit de komende jaren wel gaat lukken is mi jezelf rijk rekenen. Daarbij heeft Harold en zijn Vazallen daar blijkbaar ook geen vertrouwen in aangezien ze Licensing en Telematics neerwaarts hebben bijgesteld naar single digit groei voor het meerjarenplan, of wat is jouw verklaring daarvoor?





Zou kunnen indien jij ervan uitgaat en door jou hier al vele malen betoogt, dat Tom2 overpromised and underdeliverd
Ik hou het liever op het tegendeel(blijkt uit de cijfers) dat Tom2 een zeer goed gebruik heeft van underpromise and overdelivering.

Veel belangrijker acht ik de trends die specialisten inschatten voor de diverse markten waarin Tom2 actief is en hun uitgangspositie daarin.
aandeeltje!
0
quote:

VanillaSky schreef op 20 mei 2018 om 15:12:


[...]

Wat een onzin, meeste auto's hebben amper semi autonome opties. Ze hebben een keer 'normale' cruise control. En dat in 2020 het standaard is op autos van zeg 10-30K (voor jan Modaal) dat gaat ook niet gebeuren, daar zit tegenwoordig zelfs nog lang niet altijd normale cruise control op.

Als jij morgen een gemiddelde nieuwe auto van zelfs 40-50k besteld dan zit er amper iets op wat met autonoom te maken heeft, laat staan autonoom inhalen op snelwegen. Die auto rijd vervolgens nog wel een jaar of 20 rond.

UIteraard zal mondjesmaat, te beginnen met autos van >75k de opties die met autonoom rijden te maken hebben toenemen maar voor dat in AANTALLEN noemenswaardig te noemen is ben je zeker een 10 jaar verder.






Inderdaad. En google is daarbij met android waarschijnlijk toch de winnaar.....zoals ook de grootste op de phone!
DeZwarteRidder
0
TomTom ziet al aankomen dat er met HD-kaarten niks te verdienen valt en daarom hebben ze dat bedrijfje uit Berlijn overgenomen, in de hoop dat er met auto-software wel wat te verdienen valt.
VanillaSky
0
quote:

Tomtom25 schreef op 20 mei 2018 om 17:34:


[...]

De standaard versie van de Kia pikanto heeft dit niet, dus dat kon hij ook niet weten ee.....


En al eens nagerekend hoe groot de kans is dat het orderboek over 2 jaar 1 miljard JAARLIJKS is?
holenbeer
0
quote:

VanillaSky schreef op 20 mei 2018 om 15:12:


[...]

Wat een onzin, meeste auto's hebben amper semi autonome opties. Ze hebben een keer 'normale' cruise control. En dat in 2020 het standaard is op autos van zeg 10-30K (voor jan Modaal) dat gaat ook niet gebeuren, daar zit tegenwoordig zelfs nog lang niet altijd normale cruise control op.

Als jij morgen een gemiddelde nieuwe auto van zelfs 40-50k besteld dan zit er amper iets op wat met autonoom te maken heeft, laat staan autonoom inhalen op snelwegen. Die auto rijd vervolgens nog wel een jaar of 20 rond.

UIteraard zal mondjesmaat, te beginnen met autos van >75k de opties die met autonoom rijden te maken hebben toenemen maar voor dat in AANTALLEN noemenswaardig te noemen is ben je zeker een 10 jaar verder.





Er is een verschil tussen 'algemeen beschikbaar zijn' en 'Jan met de Pet kan het betalen'. Ik geloof best dat in 2020 autonoom inhalen algemeen beschikbaar is, maar het zal niet in alle verkochte auto's zitten, inderdaad.
Maar elk contract voor HD-maps, RRS enz. komt bovenop de huidige omzet, en veel van de kosten daarvoor zijn al gemaakt. Dus al zou het maar in 5 % van de verkochte auto's zitten, dat is 5 % meer dan nu.
holenbeer
2
quote:

Tomtom25 schreef op 20 mei 2018 om 15:32:


Resteert wat mij betreft vanaf het punt waar we nu staan Automotive, maar om daarmee die +500mio omzet te behalen in 2023 zie ik vooralsnog als onmogelijk.

Automotive order intake exceeded €400 million in 2017

Nu al meer dan 400 miljoen, en het was het jaar daarvoor ruim 300 miljoen....oké dit jaar is Hg voorzichtig, ik denk dat dat komt omdat er weinig auto merken moeten switchen dit jaar....maar ben benieuwd.....daar bij krijg je ook dat Apollo en azure gaan bijdragen, dus ik denk dat die 500 miljoen er in 2019 al staat...misschien zelfs dit jaar nog wel...

En Azure, dat zal (denk ik) grotendeels of misschien wel helemaal business zijn die niks met auto's te maken heeft, maar alles met lokalisatie. Daar zijn de autocontracten, take rates en omzetten dus niet de beperkende factor, en daar is in theorie flinke groei mogelijk.
We denken bijna allemaal dat TT het moet hebben van automotive omzet, maar dat kan op termijn van een paar jaar ook goed uit heel andere hoeken komen.
holenbeer
1
quote:

Tomtom25 schreef op 20 mei 2018 om 17:34:


[...]

De standaard versie van de Kia pikanto heeft dit niet, dus dat kon hij ook niet weten ee.....

Da's een beetje flauw TT25. Jij weet net zo goed als wij dat de Kia Picanto helemaal geen auto is, maar een brommobiel :-)
Alpen
3
Een paar dagen geleden presenteerde de Europese Commissie op het gebied van mobiliteit een pakket maatregelen waaronder een nieuw beleidskader voor verkeersveiligheid.
Onderdeel daarvan is het uitrusten van voertuigen met een serie veiligheidssystemen waaronder lane-keeping en intelligent speed assistance.

europa.eu/rapid/press-release_MEMO-18...

Vanaf 2021 dus verplicht voor alle nieuwe voertuigmodellen; dat maakt de aanschafprijs irrelevant.

Herkenning en correcte interpretatie van wegbelijning is bij “lane-keeping” uiteraard van belang. Ongeacht de weersomstandigheden moet daarop kunnen worden vertrouwd, en dat gaat alleen met sensoren nog lastig worden.
In (GTC 2017) presentaties haalde Strijbosch diverse keren de combinatie HD map en veiligheid aan, met praktijkvoorbeelden betreffende herkenning van wegbelijning bij zware regenval en interpretatie van een ogenschijnlijk gelijk type wegbelijning met afwijkende betekenis in verschillende landen.
Een van de belangrijkste drijfveren voor de Europese Commessie is het terugdringen van het aantal verkeersongevallen. En als veiligheid dan voorop staat, zou TT IMO van verplichte toepassing van dit type veiligheidssystemen door OEMs moeten kunnen profiteren.
1.536 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 ... 73 74 75 76 77 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

TomTom Meer »

Koers 9,790   Verschil -0,30 (-2,97%)
Laag 9,790   Volume 788.456
Hoog 10,096   Gem. Volume 953.334
18-okt-19 17:35
label premium

TomTom: Reality check

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium