Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

TomTom april doet wat hij wil

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
3.047 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 ... 149 150 151 152 153 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
TomTom 25
0
Dat denk ik ook...iig nieuwe navigatie lees ik op het tesla forum...dan mot het nu toch wel tt zijn...morgenochtend weten we het...
Bartjeamateur
0
quote:

Tomtom25 schreef op 1 apr 2018 om 22:26:


Dat denk ik ook...iig nieuwe navigatie lees ik op het tesla forum...dan mot het nu toch wel tt zijn...morgenochtend weten we het...

Wat weet u morgenochtend ???
bekeken
0
Uit de pro forma cijfers die TomTom dit weekend heeft gepubliceerd, kunnen een aantal conclusies worden getrokken:

EBITDA over 2017 is € 22 mln hoger dan zonder de nieuwe IFRS 15 en 16 regels. Dit is handig voor de short term incentives van het management, die nu op EBITDA - Capex zijn gebaseerd. Dit impliceert een potentieel hogere bonus uitkering.
Als (ceteris paribus) aandeelhouders bereid zijn de zelfde EBITDA waardering toe te passen als voorheen, zou dit tot een hogere koers moeten leiden. (er vanuitgaande dat beleggers na verloop van tijd "vergeten" hoe de onderliggende cijfers tot stand zijn gekomen). Uiteindelijk kunnen we de cijfers van voor 2017 niet echt meer herrekenen en uiteindelijk wordt de nieuwe accounting de norm. In de praktijk werd dit ook zo, is mijn ervaring.

Verder blijkt uit de cijfers dat de vrijval van deferred revenue in Consumer over 2017 € 17.2 mln was. Door de afnemende verkopen in consumer zal dit in de komende jaren alleen maar toenemen. Deze vrijval gaat tegen een hoge marge (80%+), dus we mogen aannemen dat Consumer, ondanks een substantiële daling in de verkopen, toch een belangrijke bijdrage aan het resultaat kan geven door de vrijval van deferred revenue.

De groei in netto deferred revenue in 2017 was € 48.7 mln, wat nogmaals aangeeft hoe sterk deze divisie groeit. (zoals ik eender heb gemeld, kan op basis van de Europese autoverkopen berekend worden dat de groei van Automotive bij TomTom in de eerste twee maanden van het jaar rond de 60% lag).

De geboekte deferred revenue zal vanaf 2018 meegenomen worden in de berekening van de adjusted EPS.
Hier komt dus een belangrijk deel van de verwachte EPS groei vandaan van de restated € 0.18 naar € 0.25.

Overigens is er , in tegenstelling tot enkele suggesties op dit forum, niets vreemds aan de bekendmaking van deze pro forma cijfers, voorafgaande aan de publicatie van de Q1 cijfers. Het is goed gebruik bij vele ondernemingen om dit te doen in het geval van wijzigingen in de presentatie. Ahold heeft dit bv gedaan bij de fusie met Delhaize en later weer bij de aanpassing van de rapportage periodes (van een kwartaal met 16 weken en drie kwartalen met 12 weken naar vier "normale kwartalen van 13 weken). Philips bij de deconsolidatie van Lighting etc. Dit geeft beleggers en analisten de mogelijkheid zich voor te bereiden op de publicatie van cijfers met de juiste vergelijkingsbasis, zodat de modellen kunnen worden aangepast en consensus cijfers op de juiste manier worden gepubliceerd. Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom er nog geen consensus cijfers voor Q1 TomTom beschikbaar zijn.
Nait Soesen
1

Elon Musk
?Geverifieerd account @elonmusk
14 min.14 minuten geleden

Tesla Goes Bankrupt
Palo Alto, California, April 1, 2018 -- Despite intense efforts to raise money, including a last-ditch mass sale of Easter Eggs, we are sad to report that Tesla has gone completely and totally bankrupt. So bankrupt, you can't believe it.
854 antwoorden 3.299 retweets 10.329 vind-ik-leuks

Late 1 april grap, haha!!
Erg chebbi
0
@vCalker: Heb je al een direct antwoord gekregen van de piloot?

In het algemeen krijg ik de indruk dat de rollout langszaam gaat (update vraagt specifieke omstandigheden, duurt lang en ze doen er maar een beperkt aantal per dag). Maar goed; piloot zegt hem te hebben..
Beperktedijkbewaking
0
quote:

Erg chebbi schreef op 1 apr 2018 om 17:53:


Nog steeds geen hard bewijs dat T2 in de Tesla-update zit. Maar ook het tegendeel lijkt nog niet hard. Zo te lezen heeft van de posters op het Tesla-forum nog niemand NAV 2.0 op zijn scherm.

Blij dat ik in elk geval van de Ronde heb kunnen genieten!

Ervaringen met de nieuwe navmaps van Tesla kom ik op dit moment nog nergens tegen.
Maar dat is niet vreemd, want:
-Tesla schijnt het niet ineens naar alle klanten uit te rollen, maar geleidelijk en uitgesmeerd over enkele weken. Ze hebben het overigens over een 'super-bèta version'.
- Ergens zag jij ook 3 dagen downloaden "with strong wifi". Je batterij is eerder vol, haha.

tatje
0
Aandacht op Spotify in rustige beursweek

Door ANP Producties

Updated Gisteren, 16:06

Gisteren, 16:05 in FINANCIEEL


Amsterdam - Beleggers in Europa staan voor een korte en rustige handelsweek. Maandag blijven de beurzen in Europa gesloten vanwege tweede paasdag. In Azië en de Verenigde Staten wordt wel gehandeld. De agenda is vrij leeg, wel bereiden de financiële markten zich voor op de in het oog springende beursgang van muziekstreamingdienst Spotify.



"" Spotify announced a month or so ago that it will begin dabbling in the world of video advertising, which brings in much higher rates than simple audio commercials. This will help them bring in additional revenues (on top of a growing paying subscriber base), which makes them even more valuable to investors.

The company has been raising money like crazy lately, and they always seem to surpass their goals. The new money is needed to continue the service’s spread around the globe, launch videos and podcasts, and perhaps most importantly, fight it out with Apple AAPL +0.9%
’s upcoming Apple Music.""


Rinkelberg van Harold in Spotify !

According to information on Crunchbase (via the Wall Street Journal), there are thirteen firms involved in this latest round of funding: Goldman Sachs, Teliasonera , Senvest Capital, Asset Management Partners, Northzone, Technology Crossover Ventures, D.E. Shaw & Co., GSV Capital, Halcyon Asset Management, Discovery Capital, Rinkelberg Capital, Landsdowne Partners, and Baillie Gifford.

""fight it out with Apple ""

Dan zullen die wel geen minderheidsbelang willen of krijgen.
Is de liefde over !

De wereld is groot en de wereld is klein :-)

vCalker
0
quote:

Erg chebbi schreef op 2 apr 2018 om 07:44:


@vCalker: Heb je al een direct antwoord gekregen van de piloot?

In het algemeen krijg ik de indruk dat de rollout langszaam gaat (update vraagt specifieke omstandigheden, duurt lang en ze doen er maar een beperkt aantal per dag). Maar goed; piloot zegt hem te hebben..


TomTom25 had een bericht gestuurd naar de Piloot, dus ik heb geen 1 meer gestuurd. Hij heeft daar nog niet op gereageerd in ieder geval.

Tot op heden zegt eigenlijk iedereen dat de maps een combinatie zijn van Mapbox en Valhalla, maar dat wordt ook gezegd op Electrek (link 1). Ik heb daarnaast ook op een youtube kanaal gevraagd en die beheerder zegt hetzelfde. (link 2).

Blijft nog steeds een raadsel, gezien ik het verhaal van de TomTom speed limits een tijd geleden nog niet ben vergeten



1: electrek.co/2018/03/26/tesla-new-navi...
2: www.youtube.com/watch?v=VPQpigFXbfY&a...
Beperktedijkbewaking
0
quote:

Was here schreef op 1 apr 2018 om 19:09:


Ik zeg ook niet dat de pnd markt niet krimpt als je goed zou kunnen lezen. Ik denk dat ze dit jaar rekenen met een krimp van 30%. Op een bepaald moment zal de pnd omzet bijna niet meer krimpen. En als je op deze wijze bijvoorbeeld nog makkelijk 80 miljoen omzet binnen kunt harken waarom niet. [1]

Een overnemende partij als Microsoft zal gelijk stoppen met de pnd verkoop. Dit voegt strategies niets toe. ... [2]
[...]

[1]: Zeker. TT verkoopt ook nog steeds losse maps en apps. En die 'nazorg' zal nog jaren doorgaan. Zie ook mijn volgende post.

[2]: Natuurlijk niet, dat is een cashcow weggooien. Een eventuele overnemer zal vermoedelijk wel proberen de consumertak te verkopen. Sterker nog, ik denk dat in zo'n scenario een club als Garmin er al bij voorbaat bij betrokken zal zijn.

Sunshine Band
0
quote:

vCalker schreef op 2 apr 2018 om 08:31:


[...]

TomTom25 had een bericht gestuurd naar de Piloot, dus ik heb geen 1 meer gestuurd. Hij heeft daar nog niet op gereageerd in ieder geval.

Tot op heden zegt eigenlijk iedereen dat de maps een combinatie zijn van Mapbox en Valhalla, maar dat wordt ook gezegd op Electrek (link 1). Ik heb daarnaast ook op een youtube kanaal gevraagd en die beheerder zegt hetzelfde. (link 2).

Blijft nog steeds een raadsel, gezien ik het verhaal van de TomTom speed limits een tijd geleden nog niet ben vergeten



1: electrek.co/2018/03/26/tesla-new-navi...
2: www.youtube.com/watch?v=VPQpigFXbfY&a...


Dank voor de links;
Wel een verbetering tov vorige versie, maar zeker geen 'light years ahaed'
Erg chebbi
0
@vCalkar @TomTom25 Het is toch nog afwachten heb ik de indruk.

Ook Tesla zal contracten hebben met mapsuppliers. Wellicht komt T2 in Europa als eerste en Amerika later..? Vanuit T2 hoor je niets, dus zal er ook wel niets zijn..
Turquoisine
0
quote:

Erg chebbi schreef op 2 apr 2018 om 08:45:


@vCalkar @TomTom25 Het is toch nog afwachten heb ik de indruk.

Ook Tesla zal contracten hebben met mapsuppliers. Wellicht komt T2 in Europa als eerste en Amerika later..? Vanuit T2 hoor je niets, dus zal er ook wel niets zijn..

1 April is voorbij dus grapjes hoeven niet meer ;-)
TT laat namelijk nooit iets van zich horen en al zeker niet als het goed nieuws betreft.
*Natte krant*
0
Ik reken op weinig. Kan het altijd nog meevallen.

Denk dat onze groeibiljant helemaal nergens meer op rekent.
En onze messiah. Ach germ. Te druk met delietde.
TomTom 25
0
Het is iig te hopen dat er geen handelsoorlog komt. China is met een tegenheffing gekomen helaas maar begrijpelijk.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

bekeken schreef op 2 apr 2018 om 00:10:


...
Verder blijkt uit de cijfers dat de vrijval van deferred revenue in Consumer over 2017 € 17.2 mln was. Door de afnemende verkopen in consumer zal dit in de komende jaren alleen maar toenemen. Deze vrijval gaat tegen een hoge marge (80%+), dus we mogen aannemen dat Consumer, ondanks een substantiële daling in de verkopen, toch een belangrijke bijdrage aan het resultaat kan geven door de vrijval van deferred revenue.
...

Ik betwijfel of de netto vrijval van defrev bij Consumer in de komende jaren in absolute zin zal toenemen (relatief, als percentage van de omzet, wel).
In 2018 mogelijk nog iets meer vrijval, maar in de jaren daarna zal de vrijval in absolute bedragen afnemen. Simpelweg omdat ook de opbouw stagneert, en de gemiddelde looptijd van de defrev bij Consumer niet 4 jaar is (zoals vaak aangenomen voor pnd's) maar meer iets als 2 à 2,5 jaar. Omdat (m)apps een kortere looptijd hebben dan de all-in pnd's.

Overigens ben ik het met je eens dat Consumer voorlopig nog een belangrijke bijdrage blijft leveren. Op 17 februari jl. toonde ik in de rekenkamerdraad aan dat de gefactureerde ('operationele') omzet in pnd's + losse (m)apps de laatste jaren daalde met zo'n 24%. Zowel de hardware component als de C&S component, en (stug genoeg) zowel in 2016 als 2017. Met 'gefactureerd' bedoel ik: geschoond van defrev-effecten.

Extrapoleer ik die -24% naar 2018, dan kom ik op een gefactureerde omzet van 236 mio. Een eventueel restje sports en automotive hardware laat ik hier en verder buiten beschouwing.
Verhoog ik de daling voor de komende jaren zelfs naar 30%, dan krijg ik:
2019: gefactureerde omzet 165 mio
2020: gefactureerde omzet 116 mio
Enzovoorts.

Nog steeds niet verwaarloosbaar. Voor de officiele ('reported') omzetten moet je er nog de netto vrijval van defrev bij optellen. Dat zal in 2018 zo'n 20 mio zijn, in de jaren daarna geleidelijk afnemend. Geaccumuleerd mag je bij Consumer in totaal 115 mio defrev (= balanspost eind 2017) extra uitdelen of uitsmeren over alle nog resterende (toekomstige) omzetten van Consumer.
Dat maakt de Consumer-omzetten voor de komende jaren nog minder verwaarloosbaar.


Hoe graag sommigen hier Consumer ook willen afschaffen, je bent er voorlopig nog niet vanaf. En waarom zou je dat ook willen?? Consumer lijdt ebit-wise niet of nauwelijks verlies en draagt volgens mij heel aardig bij aan de algemene kosten.
Het veelgehoorde argument is: "Zonder Consumer zou TT hogere groeicijfers kennen, en dus een hogere k/w".
Kom nou. Elke investeerder kan de vier bu's uitsplitsen, en aan elk een groeicijfer toekennen. En ze dus los van elkaar waarderen, als je de behoefte daartoe voelt. Ga je gang. Consumer zomaar stoppen helpt alleen degenen voor wie zo'n rekensom te ingewikkeld wordt.

Een leuke deal met Garmin, in het kader van een bredere shake-up. zou natuurlijk een ander verhaal zijn...

Accuboor
0
EchtWaarJoh
0
quote:

Tomtom25 schreef op 2 apr 2018 om 09:47:


Het is iig te hopen dat er geen handelsoorlog komt. China is met een tegenheffing gekomen helaas maar begrijpelijk.


Die is er al.
Beperktedijkbewaking
3
quote:

Accuboor schreef op 2 apr 2018 om 10:02:


Ebitda (en dus ook EBIT) van Consumer in 2017 was negatief.....

EBITDA17 BU Consumer =EUR -11,2mln conform corporate.tomtom.com/presentations.cfm

Ja, de Ebitda en Ebit bij Consumer zijn (licht) negatief. Maar:

Bij drie bu's is de Ebitda positief, en gelijk aan ongeveer 1/3 van de desbetreffende omzet (dus voor afschrijvingen).
Bij Consumer is de Ebitda direct al negatief. Dat bewijst mijn punt dat Consumer een minstens evenredig deel van de algemene kosten draagt, en dus voorlopig niet gemist kan worden.

Iets nader:
Totaal: Alg. kosten 2017 zijn: Gross Result 564 minus Ebitda 141 = 423 mio.
Consumer: revenue 413 x brutomarge (ruw geschat) 45% geeft gross result 186. Ebitda -11 dus bijdrage aan alg. kosten 186 + 11 = 197. Oftewel bijna 47%.

Terwijl de Consumer-omzet ook bijna 47% van de totale omzet is. De bijdrage van Consumer aan de alg. kosten is dus precies (omzet)evenredig.

Omdat ik die brutomarge van 45% vooraf schatte, is deze uitkomst ook voor mij een verrassing. Kies maar wat je concluderen wilt:
1. Als TT de alg. kosten omzet-evenredig verdeelt, dan moet de brutomarge in 2017 bij Consumer 45% zijn. Zo iets is nog nooit door TT geopenbaard. Naar analogie kan je de marges bij de andere bu's berekenen!
2. Als je denkt dat de brutomarge bij Consumer meer dan 45% is, dan draagt Consumer dus meer dan evenredig bij aan de alg. kosten.
3. Of andersom.


Nog even zeuren. De bonusopties en RSU's voor directie en hoger kader zijn alleen attractief door de vooruitzichten bij Automotive, en mogelijk een beetje bij TTT. En zeker niet bij Consumer. Toch draagt Consumer een evenredig deel bij aan de niet onaanzienlijke kosten daarvan. Dus...
Consumer blijft vooralsnog de melkkoe.

mjmj
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 2 apr 2018 om 12:03:


[...]
...

Nog even zeuren. De bonusopties en RSU's voor directie en hoger kader zijn alleen attractief door de vooruitzichten bij Automotive, en mogelijk een beetje bij TTT. En zeker niet bij Consumer. Toch draagt Consumer een evenredig deel bij aan de niet onaanzienlijke kosten daarvan. Dus...
Consumer blijft vooralsnog de melkkoe.




AB BdB. Mag van mij wel naar de rekendraad.

Als dit zo is wat kan je dan zeggen van de formule waarmee de bonussen worden bepaald? Is die wel in de haak?

Zo nee.... lijkt me een interessante vraag voor de VEB om een vraag over te stellen op de AvA.
3.047 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 ... 149 150 151 152 153 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

TomTom Meer »

Koers 10,090   Verschil +0,38 (+3,91%)
Laag 9,711   Volume 1.298.876
Hoog 10,210   Gem. Volume 614.289
17-okt-19 17:37
label premium

TomTom: Reality check

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium