Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

TomTom maart 2018

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
3.177 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... 155 156 157 158 159 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Koos99
2
quote:

*Justin* schreef op 2 mrt 2018 om 17:03:


[...]


Die CAGR drijft voornamelijk op automotive ja.

Automotive groeit wel sneller dan jij voorstelt (zie slide 5) of stelt TT dat ergens?

De omzet gaat navigeren richting orderboek, dus 300 mio.

files.shareholder.com/downloads/TOMTO...



In JV 17 (wat ik nu niet bij de hand heb) staat dat Enterprise en TTT de komende jaren gemiddeld gaat groeien met single digits en Automotive gemiddeld significant (schaal van Mock 12%-20%

Daarbij opgemerkt dat het bij een stuk over impairment analyse gaat.

Je moet het verder toch wel met me eens zijn dat het niet sterk is dat ze er niets over zeiden tijdens Q4 17. Ze hebben het inzicht heus wel, en ze verschuilen zich achter de nieuwe IFSR standaard.
Navigatix
1
[quote alias=Meryntje id=10678092 date=201803021602]
Bdb zei ooit: ze zullen Meryntje en mij als laatste moeten uitroken. Ik zal me tot het laatste verzetten. Al zullen alle registers opengetrokken moeten worden.

Groet uit Grunn


Daar mag je mij dan bij optellen Meryntje. Al moet ik wel toegeven dat ik steeds meer Romeinen zie opduiken in het Forumbos. Ergens is een klein vissersdorpje dat zich weigert over te geven aan de negatieve listen van de Romeinen. Als je naar dat dorpje toe wil kan ik je de route wel bezorgen via mijn uit steen gehakte PND. Ik ben ervan overtuigd dat de waarde van Tomtom ooit ontsluierd zal worden, met of zonder het huidige bestuur. Dat speelt slecht een marginale rol in de geschiedenisboeken. De waarde zit in de maps en de data die via de computers van Tomtom stroomt. Persoonlijk denk ik dat de smart cities in de toekomst belangrijker worden voor Tomtom, dan het hele consumer, telematics en maps gebeuren. Mogelijk zullen die onderdelen stapsgewijs verkocht worden om de moeder koe dik en vet te houden, zodat er nog lang gemolken kan worden door .........
moneymaker_BX
0
quote:

gulden59 schreef op 2 mrt 2018 om 17:27:


[...]
Moderator heeft meer dan genoeg gewaarschuwd, maar kennelijk ben je ziende blind en horende doof!! Gedraag je eens volwassen Dietertje!!


En dit mag wel gezegd worden Henk
Tsjonge Tsjonge wat een belachelijke oneerlijke manier van behandelen van het individu Moneymaker
Het enige forumlid die zijn nek uitsteekt initiatieven neemt ook voor anderen
Belachelijkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk
Willen jullie me soms wijsmaken dat deze CEO het goed doet voor zijn aandeelhouders...
Mijn draadje gisteren vroeg ik gisteren om een JA als je deze CEO slecht vindt en liever ziet verdwijnen en niemand die reageert
Nee lekker in groepsgebeuren 1 individu aanvallen typisch Nederlands
Ik noem het laf en hypocriet gedrag
Ik ben enorm teleurgesteld in mensen die mijn inzet niet waarderen
*Natte krant*
0
Ik lees hier al jaren dat de ceo steken laat vallen.
Bokken aan het schieten is en zelfs van fraude wordt beticht.
Recent ook op twitter.
Vaak goed onderbouwd soms uit frustratie.
Schreeuwen heeft geen zin.
Steekhoudende argumenten op de ava zijn het meest effectief.
Dus 17 april zal het zwaar worden voor Goddijn en consorten.
Op twitter wordt tt en goddijn behoorlijk bestookt.
Dat moet opvallen bij het bedrijf en journalisten.
Zelfs fe afm vandaag.
Nogmaals hier schreeuwen heeft imo geen zin.
VanillaSky
0
quote:

*Natte krant* schreef op 2 mrt 2018 om 22:27:


Ik lees hier al jaren dat de ceo steken laat vallen.
Bokken aan het schieten is en zelfs van fraude wordt beticht.
Recent ook op twitter.
Vaak goed onderbouwd soms uit frustratie.
Schreeuwen heeft geen zin.
Steekhoudende argumenten op de ava zijn het meest effectief.
Dus 17 april zal het zwaar worden voor Goddijn en consorten.
Op twitter wordt tt en goddijn behoorlijk bestookt.
Dat moet opvallen bij het bedrijf en journalisten.
Zelfs fe afm vandaag.
Nogmaals hier schreeuwen heeft imo geen zin.


Je hebt gelijk, maar feitelijk is de Ava ook een compleet non-event. Het is niet plezierig voor ze, maargoed ze hebben ons inmiddels bewezen prima tegen die paar uurtjes kritiek te kunnen.

bekeken
2
Met verbazing constateer ik dat het sentiment op dit forum in de afgelopen maanden tot een dieptepunt is gedaald. Ik zou zeggen, als de frustratie tot het toppunt is opgelopen, neem afscheid van dit aandeel en zoek je heil ergens anders. Vote with your feet noemen de Engelsen dit.

Zelf ben ik in 2015 ingestapt aan de vooravond van de Here speculatie dus op een koers boven de € 9. Helaas heb ik een paar maanden later niet mijn volledige winst gepakt, maar wel een deel verkocht. Omdat ik vertrouwen had in de toekomst heb ik op lager niveau weer bijgekocht en uiteindelijk besloten TomTom als een lange termijn belegging te zien, wat ook bij mij tot de nodige frustraties heeft geleid.

Wel maak ik op regelmatige basis gebruik van de grote volatiliteit en handel ik op regelmatige basis in het aandeel, waardoor ik de gemiddelde prijs van mijn huidige positie heb teruggebracht naar iets meer dan € 6.

Hoewel ik mij kan vinden in de grote mate van kritiek van vele posters op dit forum laat ik mij niet afleiden door "vals" sentiment en probeer ik rationeel om te gaan met de mogelijkheden die de koersfluctuaties met zich meebrengen. Mijn ongerealiseerde winst is inmiddels sterk gedaald, maar per saldo sta ik (nog) op winst, dus het verstoort mijn nachtrust niet.

Uiteindelijk denk ik ook dat er een "alternative motive" speelt bij het management. Immers als je zo'n 45% van de aandelen in bezit hebt als founders, heb je er geen belang bij dat de koers op regelmatige basis in elkaar getrapt wordt met alle bijkomende randverschijnselen. Ik kan mij niet voorstellen dat het management uitkijkt naar de ontmoeting met aandeelhouders tijdens de AVA. Ze zullen niet alleen uitgemaakt worden voor rotte vis, maar wellicht ook bekogeld met rotte eieren en tomaten.

Maar dit terzijde, fundamenteel zorgt de consumentendivisie voor veel ruis bij de beoordeling van de resultaten. Echter, wanner buitengewone posten buiten beschouwing worden gelaten, heeft consumer in 2017 een winst geboekt en ook in de komende jaren zal dit waarschijnlijk het geval zijn door het vrijvallen van de DefRev. Er staat immer nog € 115 mln op de balans, wat een EBIT van ca € 100 mln betekent.

Ook in Automotive en Licensing (wat nu Enterprise heet) zaten buitengewone posten. Automotive zal in de komende jaren een sterke groei laten zien, wat bevestigd wordt door het orderboek.

Het is jammer dat de onderneming dit niet op een juiste manier kan (of wil) communiceren en dit is waarschijnlijk onderdeel van het "alternative motive" aspect.

ik blijf in ieder geval een kernpositie aanhouden, maar blijf ook door handelen om mijn gemiddelde koers verder naar beneden te brengen.

Executive
0
quote:

bekeken schreef op 3 mrt 2018 om 00:45:


Met verbazing constateer ik dat het sentiment op dit forum in de afgelopen maanden tot een dieptepunt is gedaald. Ik zou zeggen, als de frustratie tot het toppunt is opgelopen, neem afscheid van dit aandeel en zoek je heil ergens anders. Vote with your feet noemen de Engelsen dit.

Zelf ben ik in 2015 ingestapt aan de vooravond van de Here speculatie dus op een koers boven de € 9. Helaas heb ik een paar maanden later niet mijn volledige winst gepakt, maar wel een deel verkocht. Omdat ik vertrouwen had in de toekomst heb ik op lager niveau weer bijgekocht en uiteindelijk besloten TomTom als een lange termijn belegging te zien, wat ook bij mij tot de nodige frustraties heeft geleid.

Wel maak ik op regelmatige basis gebruik van de grote volatiliteit en handel ik op regelmatige basis in het aandeel, waardoor ik de gemiddelde prijs van mijn huidige positie heb teruggebracht naar iets meer dan € 6.

Hoewel ik mij kan vinden in de grote mate van kritiek van vele posters op dit forum laat ik mij niet afleiden door "vals" sentiment en probeer ik rationeel om te gaan met de mogelijkheden die de koersfluctuaties met zich meebrengen. Mijn ongerealiseerde winst is inmiddels sterk gedaald, maar per saldo sta ik (nog) op winst, dus het verstoort mijn nachtrust niet.

Uiteindelijk denk ik ook dat er een "alternative motive" speelt bij het management. Immers als je zo'n 45% van de aandelen in bezit hebt als founders, heb je er geen belang bij dat de koers op regelmatige basis in elkaar getrapt wordt met alle bijkomende randverschijnselen. Ik kan mij niet voorstellen dat het management uitkijkt naar de ontmoeting met aandeelhouders tijdens de AVA. Ze zullen niet alleen uitgemaakt worden voor rotte vis, maar wellicht ook bekogeld met rotte eieren en tomaten.

Maar dit terzijde, fundamenteel zorgt de consumentendivisie voor veel ruis bij de beoordeling van de resultaten. Echter, wanner buitengewone posten buiten beschouwing worden gelaten, heeft consumer in 2017 een winst geboekt en ook in de komende jaren zal dit waarschijnlijk het geval zijn door het vrijvallen van de DefRev. Er staat immer nog € 115 mln op de balans, wat een EBIT van ca € 100 mln betekent.

Ook in Automotive en Licensing (wat nu Enterprise heet) zaten buitengewone posten. Automotive zal in de komende jaren een sterke groei laten zien, wat bevestigd wordt door het orderboek.

Het is jammer dat de onderneming dit niet op een juiste manier kan (of wil) communiceren en dit is waarschijnlijk onderdeel van het "alternative motive" aspect.

ik blijf in ieder geval een kernpositie aanhouden, maar blijf ook door handelen om mijn gemiddelde koers verder naar beneden te brengen.




Snap jouw overwegingen.. Wel knap dat je er gemiddeld voor iets meer dan 6 inzit. Blijf zelf ook vertrouwen en verwacht binnen enkele maanden dat we toch weer richting 9 gaan. Volvo contract start 2019 en die omzet is de start van meer moois.
apollo
0
Ben erg benieuwd of dit weekend op de beurs Guust Flater en meneer de Mesmaeker tot overeenstemming kunnen komen en de contracten tekenen.
ketchup of catch-up
2

begrijp dat er toch Longs gehedged of gereduceerd hebben na de cijfer presentatie en daarom staan we nu ook 20-25% lager, dit zijn niet enkel short spelers die leunen op het aandeel.
denk voornamelijk dat onder ING volgers gereduceerd is, nadat TT nog net daarvoor op de favorietenlijst (voor herhaal) was gezet is het er na de cijfer presentatie vanaf gehaald, dat heeft tot liquidatie geleid van TT binnen belegging producten

Nu de Beurzen in sommige sectoren goed hebben gecorrigeerd switched men, er zijn goed performende aandelen mee onderuit gekomen in sympathie en dit is de kans bleeders af te bouwen en om te zetten

wat TT betreft het is nog steeds hetzelfde verhaal een potentieel goed gepositioneerd bedrijf in een gevraagde sector, maar als je het Bestuur vanwege de immer durende transitie periode niet op de cijfers mag beoordelen, want die zijn voor nu niet sterk genoeg en je mag het ook niet beoordelen voor waardering versus branchegenoten, waar mag je de uitvoerende Managers dan op beoordelen ?

vandaag staat TT hier @ 7,50 met 235 mio uitstaande aandelen voor een beurswaarde van 1.750 miljard
en dat met de beste Kaarten, de beste Traffic en klanten voor licensing en samenwerking waar je super trots op mag zijn

en niemand wil het hebben, noch aan de beurs, noch om langs te komen .. en Gij gelooft dat ?...
Neen, dat bestaat niet, dus of men is met iets bezig van binnenuit, of TT is gewoon een super high risk aandeel , met een zeer twijfelachtig verdienmodel, beperkte groei en de cijfers zullen immer ondermaats blijven vanwege hoge opex/capex en daarom is het een toko dat gemolken zal blijven door de mensen die het besturen en de reguliere aandeelhouders gaan nooit enige vorm van degelijk rendement zien.

dit maakt TT voor velen een on-investeerbare propositie en daarom is de interesse voor nieuwe kopers tot een nulpunt gedaald.
TT is nu steeds meer een aandeel voor sell rallies, dan buy dips ... begrijp wel dat ze bij Morgan zijn afgehaakt ( goed, misschien komen die nog terug bij verandering )

voor risk/reward zijn er bij deze correctie aan de beurzen betere proposities om in te beleggen.
mjmj
0
@ wies: wat gebeurt er als er nog eens 20% afgaat? Wie gaat er dan bewegen?
Nog meer afbouw of toch speculatieve longs erin?
ketchup of catch-up
1
quote:

mjmj schreef op 3 mrt 2018 om 09:02:


@ wies: wat gebeurt er als er nog eens 20% afgaat? Wie gaat er dan bewegen?
Nog meer afbouw of toch speculatieve longs erin?


zou graag willen weten hoe JdM in het aandeel staat

denk toch dat ze bij TT op de hoogte waren dat Flevo wilde afbouwen en dat het inkoopprogramma toch een vorm van damage control is geweest om deze selling op te vangen
de inkoop eigen aandelen heeft ook nog wat extra koopkracht van derden gebracht die dit toch zagen als een ondersteuning voor het aandeel en een teken dat TT echt gelooft dat de koers over tijd eerder hoger dan lager gaat noteren en daarom het ook gunstig is voor de inkoop nu te doen
..achteraf wetende dat iemand van het 1e uur afhaakt is er toch een bittergevoel dat dit allemaal toch anders heeft gelegen..

verder moeten we niet vergeten dat dit nu de 3 X is dat TT ongelofelijk gestraft is voor een slappe outlook, HG wist donders goed dat het aandeel een knauw ging krijgen door zijn uitspraak, vooral wat betreft order-intake voor 2018

het barst van de agenda's binnen TT waar wij geen enkele weet van hebben, dit leidt tot acties en ergernis die het aandeel gewoon onleesbaar maken

denk dat TT rond de 7 euro wel een bodem zal vinden, maar kan ook hier al zijn
correcties worden vooral aan de overkant van de plas en die zijn toch leidende , goed gekocht

de vraag is veel meer .. wat nu voor TT ..? waar moet het nu vandaan komen om dit aandeel op eigen kracht terug naar 10 of 12 euro te zetten, met de komende 2 jaar nog een krimpende omzet, een sports waar geen definitief afscheid van is genomen en men opteert voor watertrappelen, een aftakelende consumer, een Telematics waar groei moeilijk is en acquisities duur en een licensing waar geen behoorlijke winst marge opzit
Opex en Capex zal niet zo excessief meer zijn, maar is een ongoing verhaal, TT zal mee moeten blijven ontwikkelen en een gevaar dat het spelersveld gaat uitbreiden, want dat gebeurt sowieso in een zeer gevraagde sector

het enige wat we met zekerheid weten
Telematics kan 750 mio opbrengen, wellicht 1 miljard en TT's kaarten voor 1 miljard is te geef, een goede kaartenmaker kost zeker 3 @ 5 miljard om op poten te zetten en 3 jaar in tijd

TT's is ahead of the competition voor nu, maar als ze ze daar geen gebruik van weten te maken in de cijfers en ze willen of kunnen ook niet kapitaliseren dan blijft dit een zwakke performer voor koersaanwas en dividend hoef je niet op te rekenen

dus kan TT nog eens in de 6 noteren als het allemaal wereldwijd in elkaar zakt,
Ja - dat kan we zijn er al een paar maal eerder geweest, enkel het verschil is het gaat steeds moeilijker worden om hulp van buitenaf te vinden ( HERE verkoop, Fleetmatics verkoop) om enthousiaste kopers te vinden .
men haakt af.

blijf erbij de enige echte serieuze oplossing om aandeelhouderswaarde te ontsluiten is de tent open te breken, precies zoals Kumar en later MdD al jaren geleden voorstelden.

?...denk dat JdM deels gehedged zit, ook in afwachting op verandering .. ?
~Justin~
2
quote:

ketchup of catch-up schreef op 3 mrt 2018 om 08:10:



begrijp dat er toch Longs gehedged of gereduceerd hebben na de cijfer presentatie en daarom staan we nu ook 20-25% lager, dit zijn niet enkel short spelers die leunen op het aandeel.
denk voornamelijk dat onder ING volgers gereduceerd is, nadat TT nog net daarvoor op de favorietenlijst (voor herhaal) was gezet is het er na de cijfer presentatie vanaf gehaald, dat heeft tot liquidatie geleid van TT binnen belegging producten

Nu de Beurzen in sommige sectoren goed hebben gecorrigeerd switched men, er zijn goed performende aandelen mee onderuit gekomen in sympathie en dit is de kans bleeders af te bouwen en om te zetten

wat TT betreft het is nog steeds hetzelfde verhaal een potentieel goed gepositioneerd bedrijf in een gevraagde sector, maar als je het Bestuur vanwege de immer durende transitie periode niet op de cijfers mag beoordelen, want die zijn voor nu niet sterk genoeg en je mag het ook niet beoordelen voor waardering versus branchegenoten, waar mag je de uitvoerende Managers dan op beoordelen ?

vandaag staat TT hier @ 7,50 met 235 mio uitstaande aandelen voor een beurswaarde van 1.750 miljard
en dat met de beste Kaarten, de beste Traffic en klanten voor licensing en samenwerking waar je super trots op mag zijn

en niemand wil het hebben, noch aan de beurs, noch om langs te komen .. en Gij gelooft dat ?...
Neen, dat bestaat niet, dus of men is met iets bezig van binnenuit, of TT is gewoon een super high risk aandeel , met een zeer twijfelachtig verdienmodel, beperkte groei en de cijfers zullen immer ondermaats blijven vanwege hoge opex/capex en daarom is het een toko dat gemolken zal blijven door de mensen die het besturen en de reguliere aandeelhouders gaan nooit enige vorm van degelijk rendement zien.

dit maakt TT voor velen een on-investeerbare propositie en daarom is de interesse voor nieuwe kopers tot een nulpunt gedaald.
TT is nu steeds meer een aandeel voor sell rallies, dan buy dips ... begrijp wel dat ze bij Morgan zijn afgehaakt ( goed, misschien komen die nog terug bij verandering )

voor risk/reward zijn er bij deze correctie aan de beurzen betere proposities om in te beleggen.


Dit zal vast allemaal waar zijn, maar als tomtom 1 besluit niet had genomen, namelijk het aanpassen van het rekenmodel voor hun adjusted EPS dan zouden we nu een outlook hebben met €60 miljoen MEER winst wegens het al dan niet meetellen van afschrijvingen op tele atlas uit 2007.

Als tomtom haar bestaande methode had gehandhaafd met een eps van 50 cent, dan zou je niemand horen over een omzet van slechts 800 miljoen door het stoppen van sports of over het ge-emmer met consumer, het flat ebitda van telematics, etc. Dan had je nu niet op 7,50 gestaan maar 10+.

Ik had een eps van 35-40 cent verwacht, dus eigenlijk is de outlook - volgens oude methode - op 50 cent boven verwachting en nu op 25 cent beneden verwachting.

Nu lijkt het net alsof ik me blind staar op 1 cijfertje maar dat is alles behalve waar. Ik kijk echter ook naar hoe anderen het interpreteren. Ik heb een analist gehoord (niet een nederlandse) die met handen in het haar zat. “Hoe moet ik mijn klanten nou weer uitleggen dat tomtom zichzelf onnodig in de voet schiet”? “Ik zit nu met een multiple van 32 ipv 16” (was gerekend vanaf een koers van 8 euro).

Misschien was die 50 cent wat overdreven geweest, omdat deferred revenue volgens ifrs anders wordt behandeld (minder winst drukkend) maar het is ook lange tijd andersom geweest en het aftrekken van 60 miljoen met als gevolg de drop naar 25 cent is weer overdreven. Bovendien blijft het onzin om een non-cash item toe te voegen aan de adj. Eps met het argument dat je zo dicht mogelijk bij de cash wilt blijven. Het verschil tussen eps en adj eps gaat juist om het wegfilteren van eenmalige items en noncash items. Ik heb dit nog nergens anders zien gebeuren.

Tomtom wil de adj. Eps meer in lijn brengen met de cash. Maar daar heb je toch al een cashflow statement voor? Bovendien verwacht ik dat die (excl. acquisities) eerder in de buurt van 100 miljoen komt dan 60 miljoen. Dus eerder de 40 cent cash per aandeel dan 25. Maar dat moet de tijd uitwijzen, kunnen we over een jaar pas op terugkomen.
VanillaSky
1
quote:

bekeken schreef op 3 mrt 2018 om 00:45:


Met verbazing constateer ik dat het sentiment op dit forum in de afgelopen maanden tot een dieptepunt is gedaald. Ik zou zeggen, als de frustratie tot het toppunt is opgelopen, neem afscheid van dit aandeel en zoek je heil ergens anders. Vote with your feet noemen de Engelsen dit.

Zelf ben ik in 2015 ingestapt aan de vooravond van de Here speculatie dus op een koers boven de € 9. Helaas heb ik een paar maanden later niet mijn volledige winst gepakt, maar wel een deel verkocht. Omdat ik vertrouwen had in de toekomst heb ik op lager niveau weer bijgekocht en uiteindelijk besloten TomTom als een lange termijn belegging te zien, wat ook bij mij tot de nodige frustraties heeft geleid.

Wel maak ik op regelmatige basis gebruik van de grote volatiliteit en handel ik op regelmatige basis in het aandeel, waardoor ik de gemiddelde prijs van mijn huidige positie heb teruggebracht naar iets meer dan € 6.

Hoewel ik mij kan vinden in de grote mate van kritiek van vele posters op dit forum laat ik mij niet afleiden door "vals" sentiment en probeer ik rationeel om te gaan met de mogelijkheden die de koersfluctuaties met zich meebrengen. Mijn ongerealiseerde winst is inmiddels sterk gedaald, maar per saldo sta ik (nog) op winst, dus het verstoort mijn nachtrust niet.

Uiteindelijk denk ik ook dat er een "alternative motive" speelt bij het management. Immers als je zo'n 45% van de aandelen in bezit hebt als founders, heb je er geen belang bij dat de koers op regelmatige basis in elkaar getrapt wordt met alle bijkomende randverschijnselen. Ik kan mij niet voorstellen dat het management uitkijkt naar de ontmoeting met aandeelhouders tijdens de AVA. Ze zullen niet alleen uitgemaakt worden voor rotte vis, maar wellicht ook bekogeld met rotte eieren en tomaten.

Maar dit terzijde, fundamenteel zorgt de consumentendivisie voor veel ruis bij de beoordeling van de resultaten. Echter, wanner buitengewone posten buiten beschouwing worden gelaten, heeft consumer in 2017 een winst geboekt en ook in de komende jaren zal dit waarschijnlijk het geval zijn door het vrijvallen van de DefRev. Er staat immer nog € 115 mln op de balans, wat een EBIT van ca € 100 mln betekent.

Ook in Automotive en Licensing (wat nu Enterprise heet) zaten buitengewone posten. Automotive zal in de komende jaren een sterke groei laten zien, wat bevestigd wordt door het orderboek.

Het is jammer dat de onderneming dit niet op een juiste manier kan (of wil) communiceren en dit is waarschijnlijk onderdeel van het "alternative motive" aspect.

ik blijf in ieder geval een kernpositie aanhouden, maar blijf ook door handelen om mijn gemiddelde koers verder naar beneden te brengen.




Dat het een juiste strategie is om te handelen in het aandeel in de jarenlang durende transitie daar heb je denk ik gelijk in. Dat doe ik ook al jaren om het gemiddelde naar beneden te brengen en wat rendement te zien.

Vind het nogal gevaarlijk dat je spreekt over de 'buitengewone' posten en dat het anders zoveel beter was geweest omdat het eenmalig is. We worden bij TT al jaarlijks getrakteerd op allerlei eenmalige kosten/afschrijvingen/impairments. En ieder jaar zie ik hier mensen voorbij komen met uitspraken ja het is eenmalig anders was het zoveel beter, feit is dat er jaarlijks dit soort posten opduiken. Ik zie het inmiddels meer als structurele kosten / afschrijvingen.

Dat met de verworven orders de cijfers in 2019 en 2020 iets gaan beteren dat geloof ik wel, marge gaat oplopen, en daarmee zal de koers vast en zeker een klein beetje omhoog gaan. Wat ik wel steeds meer vrees is dat het langere termijn verdienmodel van TT gewoon zeer twijfelachtig is. Men durft totaal niet vooruit te kijken (m.i. ook vanwege onzekerheid mbt autonoom). En laten we wel wezen, 2019 word wederom een dalende omzet, dan sta je dus aan 750mio omzet. 2020 is zogezegd het laatste jaar van de bloeiperiode/cagr van 15%, dan in 2020 zal dat de daling in consumer wel opvangen. Dan ben je dus aan het einde van de groeiperiode, groeipotentieel na 2020 is onbekend en sta je aan 750-800mio omzet.

Wat Wies zegt is daarbij waar, Opex zal niet hard meer toenemen maar men moet blijven opboksen tegen partijen met veel diepere zakken. Je kan met een TT van 750-800mio omzet m.i. onmogelijk grote winst maken die Opex gaat NOOIT onder de 550-600 mio komen met dit bedrijf.

Ik kom zelf voor 2020 op een 790mio omzet, laten we er 80% marge opzetten. Opex redelijk bescheiden op 570, dan blijft er dus 60mio over. Even die adjusted onzin allemaal vergeten, als het verdere verdienmodel/groei dan onduidelijk is of in ieder geval niet enorm gaat exploderen, dan krijg je tegen 2020 denk ik ook andere multiples, zeker als dan nog steeds blijkt dat de tent niet opgebroken of overgenomen word/is.

Ik denk inmiddels met de huidige inzichten zelf dat TT het echt heel goed doet als ze in 2022 een omzet van 850mio weet te behalen, met een nettowinst van 100mio. Feit is wel, als je dan plat naar de cijfers kijkt heb je het over een netto winst per aandeel van 42 centen, als daar dan een keer een multiple van 20-25 op gaat kom je ook niet verder als 10 euro.
ketchup of catch-up
4

@ Justin, meerdere analisten hadden het voor de cijfer presentatie al dat de focus moet naar cash adjusted eps, en niet langer naar adjusted eps
...maar het is allemaal TT die dit veroorzaakt heeft, niemand anders, daarbij heeft HG ook toegegeven dat Telematics nu serieus de aandacht moet krijgen, want de groei is weg, dat is het volgende waar aangewerkt moet worden

dit is zo langzamerhand een niet te verkopen verhaal meer naar investeerders, we krijgen quasi NUL feedback uit roadshows, dat heeft een reden, er is geen verhaal meer te vertellen

dit is gewoon niet meer te verkopen, een ABN en ING maken zich gewoon belachelijk met jarenlang een koersdoel neer te zetten, wat fundamenteel te verantwoorden is maar compleet onhaalbaar aan de beurs zonder een enorme verandering binnen de toko
andere passen hiervoor, hence daarom staan we in de 7 ipv aan 10 en het is niet dat we nu van 5 naar 7 zijn gegaan de laatste jaren waar het steeds duidelijker werd dat TT goed gepositioneerd is voor haar Kaarten, Neen we komen van 12 naar 7,50 daar waar het steeds duidelijker aan het worden is dat alle externe voorzetten - hints - adviezen totaal in de wind geslagen worden door het bestuur ... van definitief sluiten sports tot splitsen tot equity partners toelaten ... , niets van dit alles,
HG doet gewoon zijn eigen ding, zijn toko en de beurs hebben we nu ook niet meer nodig. ... dus ?.. hoe nu verder ?

realiseer je je wat een effort er moet komen om dit aandeel weer naar 10 te tillen op eigen kracht ?
aandeel is kaput en HG is de oorzaak, totaal onnodig, men is TT moe en HG zat
hij moet opstappen of splitsen.
Stille vennoot
2
quote:

*Justin* schreef op 2 mrt 2018 om 17:28:


Dit is wel een beetje de bodem denk ik. Volgende week met Geneva naar de 8,5


Hoezo ? Waarom ? Order die bekend gemaakt wordt ? Jij hebt dan deze afgelopen week flink bijgekocht ?
moneymaker_BX
0
quote:

Stille vennoot schreef op 3 mrt 2018 om 10:32:


[...]

Hoezo ? Waarom ? Order die bekend gemaakt wordt ? Jij hebt dan deze afgelopen week flink bijgekocht ?


Je was toch over naar de negativo's en nu dit sprookje weer
Geneve wordt niks
boem!
1
@Vanillesky
Je zet je nu neer als de perfecte spreekbuis van HG door aan te geven dat de omzet via 800 mio in 2018 naar 750 mio zal dalen in 2019 om uiteindelijk in 2020 een niveau van 790 mio te bereiken waarna volgens jou een omzet van 850 in het verschiet zal liggen voor 2022.

Met het in de lucht houden van Consumer PND en Sports is het welhaast onmogelijk om niet boven de 800 mio omzet uit te komen voor 2018.
Zeker in het licht dat er nog 100 mio aan deferred revenue op de balans staat voor deze BU die in de komende 3-4 jaar de omzet in lopen.

Jouw voorspelling kan enkel bewaarheid worden indien de BTB units volledig stilvallen wat ook blijkt uit jouw omzetprognoses voor 2020 t/m 2022.
Jij gaat ervan uit dat Consumer(nb ook het C&S gedeelte) volledig is uitgefaseert in 2019 en dat is in mijn ogen uiterst onwaarschijnlijk en welhaast onmogelijk gegeven het toegepaste principe van deferred revenue en de aanwezigheid van C&S omzet binnen deze BU.

Veel belangrijker is echter de ontwikkeling van de 3 BTB.
Jij geeft aan een groei te verwachten van 5% in 2020 waarna die groei inzakt naar 3% in de daarop volgende twee jaren.
Ik lees die stagnatie niet terug uit de gepresenteerde orderboeken van de afgelopen jaren.
Je zou gelijk kunnen krijgen wanneer blijkt dat Tom2 geen rol speelt in de rat-race naar HAD.

Ik wil je wel complimenteren met je aangepaste zienswijze op de brutomarge.

boem!
0
quote:

martinmartin schreef op 3 mrt 2018 om 11:01:


@Vanillesky
Je zet je nu neer als de perfecte spreekbuis van HG door als downplayer aan te geven dat de omzet via 800 mio in 2018 naar 750 mio zal dalen in 2019 om uiteindelijk in 2020 een niveau van 790 mio te bereiken waarna volgens jou een omzet van 850 in het verschiet zal liggen voor 2022.

Met het in de lucht houden van Consumer PND en Sports is het welhaast onmogelijk om niet boven de 800 mio omzet uit te komen voor 2018.
Zeker in het licht dat er nog 100 mio aan deferred revenue op de balans staat voor deze BU die in de komende 3-4 jaar de omzet in lopen.

Jouw voorspelling kan enkel bewaarheid worden indien de BTB units volledig stilvallen wat ook blijkt uit jouw omzetprognoses voor 2020 t/m 2022.
Jij gaat ervan uit dat Consumer(nb ook het C&S gedeelte) volledig is uitgefaseert in 2019 en dat is in mijn ogen uiterst onwaarschijnlijk en welhaast onmogelijk gegeven het toegepaste principe van deferred revenue en de aanwezigheid van C&S omzet binnen deze BU.

Veel belangrijker is echter de ontwikkeling van de 3 BTB.
Jij geeft aan een groei te verwachten van 5% in 2020 waarna die groei inzakt naar 3% in de daarop volgende twee jaren.
Ik lees die stagnatie niet terug uit de gepresenteerde orderboeken van de afgelopen jaren.
Je zou gelijk kunnen krijgen wanneer blijkt dat Tom2 geen rol speelt in de rat-race naar HAD.

Ik wil je wel complimenteren met je aangepaste zienswijze op de brutomarge.


VanillaSky
0
quote:

martinmartin schreef op 3 mrt 2018 om 11:01:


@Vanillesky
Je zet je nu neer als de perfecte spreekbuis van HG door aan te geven dat de omzet via 800 mio in 2018 naar 750 mio zal dalen in 2019 om uiteindelijk in 2020 een niveau van 790 mio te bereiken waarna volgens jou een omzet van 850 in het verschiet zal liggen voor 2022.

Met het in de lucht houden van Consumer PND en Sports is het welhaast onmogelijk om niet boven de 800 mio omzet uit te komen voor 2018.
Zeker in het licht dat er nog 100 mio aan deferred revenue op de balans staat voor deze BU die in de komende 3-4 jaar de omzet in lopen.

Jouw voorspelling kan enkel bewaarheid worden indien de BTB units volledig stilvallen wat ook blijkt uit jouw omzetprognoses voor 2020 t/m 2022.
Jij gaat ervan uit dat Consumer(nb ook het C&S gedeelte) volledig is uitgefaseert in 2019 en dat is in mijn ogen uiterst onwaarschijnlijk en welhaast onmogelijk gegeven het toegepaste principe van deferred revenue en de aanwezigheid van C&S omzet binnen deze BU.

Veel belangrijker is echter de ontwikkeling van de 3 BTB.
Jij geeft aan een groei te verwachten van 5% in 2020 waarna die groei inzakt naar 3% in de daarop volgende twee jaren.
Ik lees die stagnatie niet terug uit de gepresenteerde orderboeken van de afgelopen jaren.
Je zou gelijk kunnen krijgen wanneer blijkt dat Tom2 geen rol speelt in de rat-race naar HAD.

Ik wil je wel complimenteren met je aangepaste zienswijze op de brutomarge.




Martin ik zeg niet dat het onmogelijk is dat 2021-2022 groei van BTB groter is. Wat wel zo is is dat TT zich slechts uitlaat/heeft uitgelaten over groei tot 2020. Daar hebben we 'redelijk' zicht op. Hoe die groei daarna verder gaat is gewoon zwaar koffiedik kijken, als je ervan uitgaat dat ze het niet willen jatten dan kan je haast niet anders constateren dan dat de toekomstverwachtingen twijfelachtig zijn, ook bij de founders. Er is nergens uit te concluderen dat de automotiveomzet nog veel verder kan groeien, die rapporten van totale markt etc, die interesseren mij niet zoveel - zie je wat er met telematics gebeurt terwijl de totale markt blijft groeien?

Feit is dat met de huidige markt van automotive TT als ze een 400mio omzet puur automotive draaien ze een dermate groot marktaandeel hebben dat grote groei/afpakken marktaandeel sowieso al moeilijker word.

Telematics en licensing lijkt mij inmiddels duidelijk, daar gaat geen enorme groei meer vandaan komen.

Dan resteert consumer, OK ik schrok ook van de outlook en wellicht gaat het iets langzamer omlaag wat KAN resulteren in een iets gematigdere daling van de totale omzet, bottomline zal het echter geen potten breken dat weet jij net zo goed als ik.

Als je er niet per definitie vanuit gaat dat HG en consorten alles downplayen omdat ze het van de beurs willen jatten, dan is die gouden berg die sommigen hier zien voorlopig niet aan de orde en ook geen concreet zicht op. Waarom zouden ze anders niet simpelweg zeggen, jongens ook na 2020 blijven we met 15-20% groeien? Ik denk dat er maar 1 reden voor is, dat is helemaal niet zo zeker.

~Justin~
0
quote:

Stille vennoot schreef op 3 mrt 2018 om 10:32:


[...]

Hoezo ? Waarom ? Order die bekend gemaakt wordt ? Jij hebt dan deze afgelopen week flink bijgekocht ?


In aanloop naar autoshows (komende week de belangrijkste) heb ik koers vaker zien dalen om dan bij bekendmaking partnerships weer te stijgen. Per saldo ben je dan weinig opgeschoten, maar iets is beter dan niets. Een opleving volgende week zou me dus niet verrassen.

Er zit natuurlijk teleurstelling in de outlook (hoewel deels vertekend, zie mijn andere post van deze ochtend) maar ondanks die teleurstelling denk ik dat 7,50 goedkoop is voor tomtom als groeiend business to business bedrijf met grotendeels content, software en services omzet. Het gaat immers ook om de eigenschappen van die omzet. Dan bedoel ik niet alleen hoge marge, maar ook dat het herhaalinkomsten zijn uit licenties en abonnementen. Dus geen omzet die zomaar kan terugvallen, er zit een heel hoge mate van voorspelbaarheid in.

Dat maakt die beloningsdiscussie ook zo ‘interessant’. Als het bestuur een prestatiebeloning krijgt voor de omzet minus consumer, was de kritiek van de meesten hier dat tomtom daardoor niet afgerekend wordt om gefaal met sports. Ik zou het om willen draaien. Als de renumeratie commissie het bestuur een target wil opleggen waarbij ze van mening is dat die aanspoort tot een hogere prestatie. Waarom zou je dan een criterium nemen dat al zo goed als vast ligt in de orderboeken en abonnees. De omzet automotive in 2017 komt uit orders in 2015 en daarvoor. De enige variabele is dan nog de omzet in de auto-industrie dat de volumes bepaalt. Dat is echter conjunctuur gedreven en iets waar je als bestuur van TT geen enkele invloed op hebt.
3.177 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... 155 156 157 158 159 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

TomTom Meer »

Koers 10,090   Verschil +0,38 (+3,91%)
Laag 9,711   Volume 1.298.876
Hoog 10,210   Gem. Volume 782.139
17-okt-19 17:37
label premium

TomTom: Reality check

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium