Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

TOMTOM SEPTEMBER 2017 HOPELIJK TOPMAN NAAR 10/12 EURO SUCCES

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
3.109 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 ... 152 153 154 155 156 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
NewKidInTown
1
quote:

*Justin* schreef op 20 sep 2017 om 10:12:


.....Met andere woorden: tomtom denkt die aandelen nu goedkoper te kunnen krijgen dan in de toekomst.
......Ondanks de aandelen inkoop van 50 mln verwacht tomtom in de tweede jaarhelft een verdere cash aanwas[/u].


Mooi verhaal Justin en knap dat je het zo weet te brengen dat TT hier eigenlijk een koopaanbeveling doet, of in ieder geval aangeeft dat ze zelf gaan kopen, bijna het zelfde. Maar ja, dat is een aandelen-inkoop natuurlijk ook.
Niettemin een inhoudelijke en waardevolle bijdrage, ook al is het een interpretatie van jouw kant. Ik doe er niets aan toe of af.

Wat die "verdere cash aanwas" betreft, denk je ook dat dit vertaald kan gaan worden in een hogere netto-winst ?
Hik
0
quote:

tatje schreef op 20 sep 2017 om 09:16:


TT AVA lid sinds 7 september 2017.

Dit forumreservaat heeft enkele jaren geleden een 'aarsbisschop-syndroom' opgelopen. Een constante indoctrinatie via een stroom van gekleurde en suggestieve 'informatie' waarvoor de beminde gelovigen graag tientallen AB's spendeerden.


Ik heb een neef bij een middelgrote gemeente als hoofd manager.

Na 2 vergaderingen had hij het wel gezien en gehoord.

De tijd die jullie kwijt zijn, om zulke bloemrijke zinnen te maken kunnen we beter besteden.
De tijd die jullie kwijt zijn, om zulke bloemrijke zinnen te ontrafelen kunnen we beter besteden.

Vanaf nu wordt er alleen maar vergaderd in de jip en Janneke stijl.
De tijdswinst rechtvaardigt alleen al 6 keer zijn flinke salaris :-)

Zo wie zo, hulde aan de belgen, die hebben voor alle engelse woorden een nederlands belgische woord.
Weg met het anglicisme.

Heerlijk, het van alle kanten besnuffelen van Tom Tom en met wie ze in bed liggen.
Maar in bed liggen en een langdurige relatie is vers 2.

Here heeft dus een soort platform klaar in 2020, heb ik ergens gelezen.
Dan ben je toch echt te laat.

De "" kaarten "" liggen op dit moment super goed, denk ik.

Of je dan ook winnaar wordt is vers 2.
Ik neem de gok tot het bittere eind.

Aan alle bewegingen van Tom Tom zie ik, dat ze een overname van Tom Tom niet lang meer kunnen tegenhouden.

- sports ik denk adieu.
- impairment genomen in Q2
- strategische aandelenbelang van 10% toestaan.
- aandelen inkoop voor het optieplan.

Maar ja, iedere gelovige doet het op zijn manier.

Ik ga echt niet naar Lourdes of Fatima.

Vorige week op Tv, stukje over Lourdes.

Noemden Lourdes het franse Las Vegas, alleen op religieus gebied.

Van de marketing in het Vaticaan kan zelfs Harold nog wat leren :-)




@tatje, deze slide uit de Nvidia GPU presentatie is voor je plakboek (als hij er al niet in zat):
Bijlage:
NewKidInTown
2
quote:

Hik schreef op 20 sep 2017 om 10:24:


[...]

@tatje, deze slide uit de Nvidia GPU presentatie is voor je plakboek (als hij er al niet in zat):



Fantstisch koersresultaat ook van NVIDIA, 200% koerswinst het laatste jaar en circa 800% de laatste 5 jaar. Hoe kan het toch dat er in dezelfde sector zulke grote verschillen bestaan ?

finance.google.com/finance?q=NASDAQ:NVDA

Alsnog kiezen voor de kampioenen of kiezen voor de zwakkere broeders in de hoop dat de kansen keren ?
TTendofstory
0
Wat wordt hier NOK gevonden ?
quote:

NewKidInTown schreef op 20 sep 2017 om 10:08:


[...]

Zou zo maar kunnen, terug naar die range. Ik doe er verder geen uitspraken over want ik weet het gewoon niet. Bovendien ben ik er niet 100% zeker van, of dit wel door de overige iex-leden hier OKAY gevonden wordt.
TomTom 25
1
Men blijft de druk erop houden, toch uiterst merkwaardig vind ik. Hoe lang houden ze dit vol.

P.s. Iedereen kan zeggen wat hij wil, maar dit koersgedrag is uiterst irritant.
Hik
0
quote:

NewKidInTown schreef op 20 sep 2017 om 10:33:


[...]

Fantstisch koersresultaat ook van NVIDIA, 200% koerswinst het laatste jaar en circa 800% de laatste 5 jaar. Hoe kan het toch dat er in dezelfde sector zulke grote verschillen bestaan ?

finance.google.com/finance?q=NASDAQ:NVDA

Alsnog kiezen voor de kampioenen of kiezen voor de zwakkere broeders in de hoop dat de kansen keren ?


Nvidia stap ik al enkele jaren in-en-uit. Gaat meestal goed.
Maar hoewel er overlap is, is de koerswinst toch niet geheel en al te danken aan Automotive.
Een ander goed presterend aandeel waar ik ook regelmatig in-en-uitstap is Delphi (ytd +50%) finance.google.com/finance?q=NYSE%3ADLPH
~Justin~
0
quote:

PentaGoNix schreef op 20 sep 2017 om 10:19:


[...]Normaal gesproken zou je denken dat dit goed nieuws is. Maar met de leugen van HG over dat het zo goed gaat met Consumer/Sports om enkele maanden daarna te zeggen dat Sports verkocht gaat worden ivm de slechte resultaten (zie interview BNR) weet je gewoon niet meer of je de man nog kunt vertrouwen op zijn uitspraken. Ik denk dat dit o.a. ook speelt bij de grotere jongens; eerst zien dan geloven en daar heeft HG het zelf naar gemaakt met zijn leugen(s?).



Daar is in de conference call naar gevraagd aan TomTom. Ten eerste wordt er gezegd dat er "at least 200 miljoen" omzet nodig was om break even te draaien op sports. Dat betekent dat het een bleeder was. Stoppen met sports gaat de winstgevendheid vergroten. Er was een omzet van 100 miljoen. Ervan uitgaande dat een deel van je kosten vast is en meeromzet sneller de bottom line in gaat, was de sports divisie waarschijnlijk voor tientallen miljoenen euro's verliesgevend.

Op zich is het niet ongebruikelijk om de eerste paar jaar verliesgevend te zijn, totdat je een bepaalde massa bereikt. TomTom verwachtte dat "ergens in 2018" te bereiken. De eerste kwartaalcijfers van sports waren "not great", maar er waren nog geen campagnes geweest en ze dachten toen nog dat het "een tijdelijke situatie was". Toen daarna de cijfers van Q2 binnenkwamen is in juli besloten dat de stekker uit de sports divisie getrokken gaat worden. Dit is allemaal te lezen in de link hieronder.


seekingalpha.com/article/4088782-tomt...

We started with our sports business in 2011 and since then we have seen growth year-over-year to reach over €100 million at the end of 2016 with growth level of more than 50%.

That said, the - we were not able to make profit at those levels and we knew that we had to grow our business further to at least €200 million to start to be breakeven or to start to make profits. We - in our expectations for 2007 we didn't think we would reach that level already in 2017, but we would get there somewhere in 2018

But when we saw the first quarter results coming in, they were not great, but we thought that that would be more temporary event, but then after a marketing campaign to Q2 and still no growth year-over-year we decided early July that we couldn’t go along this way and that in itself was the so-called triggering event that led to the review of the impairment model and led to the full impairment of the goodwill at the end of Q2.

Unidentified Analyst:
Okay. Thank you very much.

===========
[verwijderd]
2

denk dat dit inkoop verhaal voornamelijk is vanwege dat dit de laatste graaikans is voordat er aanpassingen komen voor remuneratie voor bonus doeleinden.

TT is helemaal niet aandeelhoudersvriendelijk voor de reguliere aandeelhouder, maar het is wel zo dat de aandelen inkoop beter is dan uitschrijven, zo houden we het aantal uitgegeven aandelen in ieder geval binnen de perken, anders verwateren we enkel maar en dan gaat die wpa nooit wat worden.

voor de rest looking good for higher values
groeibriljant
0
quote:

*Justin* schreef op 20 sep 2017 om 10:12:


[...]

*Justin* schreef op 28 jul 2017 om 13:34:


Wat de aandelen inkoop betreft. Toen ik in de ochtend van de cijfers hoorde dat tomtom dit wilde gaan doen kon ik het niet rijmen met hoe we hen kennen. TomTom is niet van de aandeelhouders vriendelijke maatregelen (zoals dividend). Ik vond het bovendien een vorm van ideeen armoede: alsof tomtom niet meer zou weten wat ze met hun geld aan moeten, zoals strategische investeringen of overnames om in de toekomst sneller te groeien. Of dat nou overnames zijn in Telematics om sneller te groeien met abonnees of in het autonoom rijden, zoals de overname van Autonomos ruim een half jaar geleden. Of doe eens stoer en doe een gooi naar het overnemen van Mapbox, inclusief marktkenner Prioleau aan boord.

Toen kwam om 2 uur 'smiddags de conference call en werden beide punten ontzenuwd en werd de uitleg erg positief. Wat de aandelen inkoop betreft legde Taco Titulaer deze uit als een 'hedge'. In de toekomstige jaren krijgen personeelsleden beloningen in aandelen en die worden het komende halfjaar alvast ingekocht als hedge (=bescherming). Met andere woorden: tomtom denkt die aandelen nu goedkoper te kunnen krijgen dan in de toekomst.

Er zijn 3 redenen om die koersgroei aan te nemen.... 1) Stoppen met sports verbetert de winstgevendheid. Een sigarendoos berekening laat zien dat er flink verlies gemaakt werd op sport. De divisie had 200 miljoen omzet nodig om break even te draaien en had 100 miljoen omzet terwijl nieuwe productontwikkeling in volle gang was naar vergroting van het assortiment om die 200 miljoen omzet ook te realiseren. Een deel van de nieuwe producten, zoals een goedkopere action camera, gaat waarschijnlijk niet eens op de markt komen 2) De 15% jaarlijkse omzetgroei van de zakelijke divisies tussen nu en 2020. 3) los van de winstgevendheid is er de door aandeelhouders gewenste focus, waardoor er nu - zoals ING ook stelde - een puur groei bedrijf overblijft. ING kwam zelfs met een gemiddelde winstgroei van 44% per jaar voor de komende jaren.

Ik denk dat je rustig kunt vertrouwen op het eigenbelang dat tomtom kent en in dit geval vallen het eigenbelang van tomtom en ons bepang als aandeelhouders dus samen. Het was dus geen ideeen armoede, maar gewoon een inschatting van tomtom dat de aandelen nu goedkoop te verkrijgen zijn. En bovendien zei Taco T. dat er nog voldoende ruimte qua cash is om aanvullende overnames te doen wanneer kansen zich voordoen. Ondanks de aandelen inkoop van 50 mln verwacht tomtom in de tweede jaarhelft een verdere cash aanwas.

(licht ge-edit, maar inhoudelijk zelfde post als in juli)



In een vorige post heb ik reeds gesteld dat het een slimme zet is van TomTom om die aandeleninkoop op de huidige bodemkoersen te doen.

De winstsprong die we in de komende jaren gaan zien, zit via de reeds geboekte orders en de forse marktgroei Automotive al in de tas.


Een acutere reden om die aandeleninkoop nu te doen kan een overname (Baidu, Samsung) of dirty exit tegen een prikkie van 12-15 euro zijn.
~Justin~
1
quote:

cave canem schreef op 20 sep 2017 om 10:53:



denk dat dit inkoop verhaal voornamelijk is vanwege dat dit de laatste graaikans is voordat er aanpassingen komen voor remuneratie voor bonus doeleinden.

TT is helemaal niet aandeelhoudersvriendelijk voor de reguliere aandeelhouder, maar het is wel zo dat de aandelen inkoop beter is dan uitschrijven, zo houden we het aantal uitgegeven aandelen in ieder geval binnen de perken, anders verwateren we enkel maar en dan gaat die wpa nooit wat worden.

voor de rest looking good for higher values



Als TomTom volgend jaar op 15 euro staat vanwege verdubbeling van de winst per aandeel, dan betekent dit dat ze dure aandelen moeten inkopen en dat er ook hoge uitgaven komen voor phantom shares (fictieve aandelen, waarbij het koersverschil wordt uitbetaald als beloning. Die zijn niet voor de top, maar de laag er onder denk ik). Het is dus vermoed ik gewoon een manier om nu 50 miljoen cash beschikbaar te stellen om te voorkomen dat het in de toekomst duurder wordt voor de onderneming. Ik zie het dus niet als "graaikans" op individueel / persoonlijk niveau, maar eerder als een activiteit op bedrijfsniveau om toekomstige kosten te voorkomen.
[verwijderd]
3
quote:

*Justin* schreef op 20 sep 2017 om 10:56:


[...]

Als TomTom volgend jaar op 15 euro staat vanwege verdubbeling van de winst per aandeel, dan betekent dit dat ze dure aandelen moeten inkopen en dat er ook hoge uitgaven komen voor phantom shares (fictieve aandelen, waarbij het koersverschil wordt uitbetaald als beloning. Die zijn niet voor de top, maar de laag er onder denk ik). Het is dus vermoed ik gewoon een manier om nu 50 miljoen cash beschikbaar te stellen om te voorkomen dat het in de toekomst duurder wordt voor de onderneming. Ik zie het dus niet als "graaikans" op individueel / persoonlijk niveau, maar eerder als een activiteit op bedrijfsniveau om toekomstige kosten te voorkomen.


we zeggen hetzelfde , enkel we hebben een verschillende insteek van 'vertrouwen', ik denk dat het bestuur van TT helemaal niets geeft om derden aandeelhouders en ze elke vorm van druk als hinderlijk ervaren, maar ja dat is nu eenmaal inherent aan een beursnotering, je kan niet en willen scoren met een beursgang ,met pet in hand kapitaal komen ophalen als het nodig is en dan daarna geen kritisch commentaar willen krijgen.


de regels voor vergoedingen voor remuneratie gaan veranderen, niet enkel voor TT trouwens, dat is over de hele lijn bij beursgenoteerde bedrijven , aandeelhouders worden mondiger en terecht.
NewKidInTown
1
quote:

TTendofstory schreef op 20 sep 2017 om 10:33:


Wat wordt hier NOK gevonden ?[...]


Als ik volledig zou instemmen met jouw posting: "TT zit gewoon te wachten op een dip in de koers naar de 8.50 tot 8.75 regionen alvorens weer in te gaan kopen. Koers is nu gewoon te hoog."


Ook al zou ik posten: "TT zal dit jaar nog de 20 euro bereiken", er is er 1 poster hier die me op ELKE posting hier, ongeacht de inhoud, een niet-Okay heeft "beloofd".

BTW, ik ga even ergens anders kijken, AEX zelf, Volatiliteit VIX, ook erg laag op dit moment rond de 10, moet wel weer een keer aantrekken als er een beetje onrust gaat komen, verder nog een paar andere aandelen die ik volg.
En dan even de deur uit, biertje drinken "met mate(n)".
Beter voor iedereen hier, heb niet de indruk dat ik de koers kan laten opveren, laat het maar aan de grote jongens over, maar zien wat zij willen.
jaapx
2
@Justin
Je suggereerde onlangs dat de Daimler-deal in de VS al in 2014 gesloten is. Betekent dat, dat de meeste deals die daarna gesloten werden, nog niet bekend zijn gemaakt, maar wel in de globale orderintake zitten?
groeibriljant
1
quote:

cave canem schreef op 20 sep 2017 om 10:53:



denk dat dit inkoop verhaal voornamelijk is vanwege dat dit de laatste graaikans is voordat er aanpassingen komen voor remuneratie voor bonus doeleinden.

TT is helemaal niet aandeelhoudersvriendelijk voor de reguliere aandeelhouder, maar het is wel zo dat de aandelen inkoop beter is dan uitschrijven, zo houden we het aantal uitgegeven aandelen in ieder geval binnen de perken, anders verwateren we enkel maar en dan gaat die wpa nooit wat worden.

voor de rest looking good for higher values



Is geen laatste kans maar goedkoop inkopen van de aandelen. Goed voor de toekomstige wpa.
Het graaien (toekennen van de opties) heeft al in een eerder stadium plaatsgevonden.

Het is dat de regels door maatschappelijke druk veranderen, want anders was het bestuur ongetwijfeld doorgegaan met het zichzelf verrijken. Zichzelf bonussen toekennen ondanks de belabberde prestaties op het gebied van Sports en Telematics. Gelukkig gaat Automotive wel de goede kant uit. Wellicht dat Goddijn zijn uitspraak van 50% marktaandeel Automotive in 2020 kan bevestigen.

Als hij zijn imago van leugenaar (Sports 2016 zou zijn verdubbeld terwijl dat niet klopte) in 1 klap wil rechtzetten, dan koppelt Goddijn (en het bestuur) zijn bonuspakket aan het behalen van dat 50% marktaandeel Automotive in 2020.
Wordt die doelstelling niet gehaald, dan levert men het totale bonuspakket in.
~Justin~
0
quote:

groeibriljant schreef op 20 sep 2017 om 10:53:


[...]


In een vorige post heb ik reeds gesteld dat het een slimme zet is van TomTom om die aandeleninkoop op de huidige bodemkoersen te doen.

De winstsprong die we in de komende jaren gaan zien, zit via de reeds geboekte orders en de forse marktgroei Automotive al in de tas.


Een acutere reden om die aandeleninkoop nu te doen kan een overname (Baidu, Samsung) of dirty exit tegen een prikkie van 12-15 euro zijn.


En in de tas door te stoppen met sports. 200 miljoen omzet nodig voor break even en blijven steken op 100 mln. Dat sports er uit gaat heeft denk ik ook te maken met de successen in Automotive. De diversificatie van Consumer is niet meer zo hard nodig. Toen TomTom in 2011 besloot om zwaar te gaan diversificeren was dat ook om op meerdere paarden te wedden. (zie lijstje) In 2011 wist men niet welke van deze activiteiten zou slagen en welke niet. Ik denk dat anno 2017 het ook makkelijker is om afscheid te nemen van sports, omdat er duurzame groei (in elk geval tot 2020) zit in de andere onderdelen. Stoppen maakt TomTom bovendien winstgevender. Stel dat er 40 miljoen verlies gemaakt werd met sports. Daar zijn heel andere - en betere - bestemmingen voor te bedenken.

- Automotive omgebouwd van hardware naar software en content club.
- Kaartenmaak proces van de grond af vernieuwd ten behoeve van geautomatiseerd en realtime onderhoud
- Producten zoals Road DNA en HD maps ontwikkeld voor autonoom rijden.
- Overname Autonomos op gebied van autonoom rijden en vision.
- Nieuwe allianties gesmeed met Nvidia, Baidu, Microsoft
- Orderportefeuille Automotive van 100 miljoen naar 300+ miljoen
- Telematics gegroeid tot een goede EBITDA bijdrager, door autonome groei en 4/5 overnames
- Schulden afgelost en een netto kaspositie
- Consumentendivisie verbreed met sports


NB
Er zit ook nog een meevaller aan te komen in de marge ontwikkeling. Van 1,10 naar 1,20 scheelt 2 tot 3% brutomarge.
~Justin~
1
quote:

jaapx schreef op 20 sep 2017 om 11:10:


@Justin
Je suggereerde onlangs dat de Daimler-deal in de VS al in 2014 gesloten is. Betekent dat, dat de meeste deals die daarna gesloten werden, nog niet bekend zijn gemaakt, maar wel in de globale orderintake zitten?


Vorig jaar werd bekendgemaakt dat er "meer dan 300 miljoen orders" is gesloten. De enige die daarvan bekend is, is Volvo. Dat is een global deal, alle landen behalve China. Laat dat nou eens een deal zijn van 50 miljoen, dan is er dus nog een groot deel niet bekend. Dat gezegd hebbende hoeft het niet altijd om nieuwe merken te gaan, want TT zit al bij veel merken. Veel bestaande deals van TT zijn echter voor Europa, en TomTom probeert die uit te breiden naar global deals, net zoals met Volvo dat een soort 'voorbeeld deal' is voor TT. En bij Daimler (en eerder ook bij VW) zie je dat nu ook kaarten en traffic deals voor de VS worden gesloten, terwijl vroeger HERE in de VS heer en meester was.
Topper
1
Samenvatting van laatste 12 maanden (bijgewerkt lijstje)
- Samenwerking met Nvidia, september 2016
- Omzetgroei B2B t/m 2020, waarbij er niet gesproken wordt over Consumer.
- Verizon neemt fleetmatics over (november 2016)
- CES in januari en melding dat 82% van OEMS de HD maps testen
- Samenwerking met Qualcomm, februari 2017
- TomTom & Volvo test voor zelfrijdende auto, maart 2017
- Intel neemt Mobileye over voor 15 miljard (45* jaaromzet), maart 2017
- Uitbreiding HD kaarten USA, maart 2017
- Outlook 2017 teleurstellend, april 2017
- Hogere waardering Here kaarten (BMW), april 2017
- Samenwerking Bosch RRS, juni 2017
- Samenwerking Baidu, juli 2017
- Samenwerking Cisco, juli 2017
- Halfjaarcijfers met nadruk op focus B2B, sports wordt herzien, juli 2017
- TomTom breidt traffic diensten uit naar 68 landen, september 2017
- Deal met Daimler voor levering kaarten Noord-Amerika, september 2017
- Peugeot selecteert TomTom als leverancier voor de nieuwe nieuwe 5008 SUV, september 2017
- Start aandeleninkoop t.w.v. 50 miljoen euro, september 2017

Volgende updates die een verdere koersstijging kunnen triggeren zijn in ieder geval:
- besluit Sports (bij Q3 cijfers?)
- update orderboek automotive
groeibriljant
0
quote:

*Justin* schreef op 20 sep 2017 om 11:35:


[...]

Vorig jaar werd bekendgemaakt dat er "meer dan 300 miljoen orders" is gesloten. De enige die daarvan bekend is, is Volvo. Dat is een global deal, alle landen behalve China. Laat dat nou eens een deal zijn van 50 miljoen, dan is er dus nog een groot deel niet bekend. Dat gezegd hebbende hoeft het niet altijd om nieuwe merken te gaan, want TT zit al bij veel merken. Veel bestaande deals van TT zijn echter voor Europa, en TomTom probeert die uit te breiden naar global deals, net zoals met Volvo dat een soort 'voorbeeld deal' is voor TT. En bij Daimler (en eerder ook bij VW) zie je dat nu ook kaarten en traffic deals voor de VS worden gesloten, terwijl vroeger HERE in de VS heer en meester was.



Die 300+ miljoen orderintake van 2016 is gebaseerd op een take-rate van slechts 28%. Dat wordt fors hoger omdat de nieuwe orders in 4-5 jaar worden uitgeleverd (start levering afhankelijk van de eventuele ontwikkeltijd).

Nieuwe orders in de USA zijn idd zeer interessant. Hopelijk komt Ford er qua aantallen bij. Tesla zou een geweldig uithangbord zijn. Dat trekt grote groepen sectorbeleggers. Die USA-beleggers betalen zelfs waarderingen van 45xjaaromzet.
3.109 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 ... 152 153 154 155 156 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

TomTom Meer »

Koers 9,693   Verschil -0,05 (-0,50%)
Laag 9,450   Volume 1.628.204
Hoog 10,250   Gem. Volume 594.836
17-jul-19 17:35
label premium

TomTom keert uit

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium