Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel SBM Offshore AEX:SBMO.NL, NL0000360618

  • 14,410 17 apr 2024 17:35
  • +0,170 (+1,19%) Dagrange 14,110 - 14,440
  • 673.336 Gem. (3M) 531,8K

SBM Offshore - on topic - juli 2017

88 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Chela 3 juli 2017 12:41
    www.reuters.com/article/us-china-lng-...

    Still, Dutch offshore engineer SBM and JGC of Japan will partner with the Chinese players, including China Offshore Oil Engineering & Construction Ltd.

    Nick Bakker kwam er mee in z'n fondsenrondje vandaag maar of dit de reden van de stijging is? Het artikel is een week oud en SBM Offshore brengt het ook niet als nieuws. Hoe dan ook, het zou mooi zijn als dit segment weer wat nieuw leven krijgt ingeblazen nadat de FID over het Browse project van Woodside negatief uitpakte.
  2. Dutchtenor 4 juli 2017 13:30
    Nico Bakker: SBM Offshore, Wessanen en Bam
    Bouwbedrijf BAM werd ook genoemd door de volgende spreker, Nico Bakker (BNP Paribas). Bakker is technisch analist en ziet BAM stijgen vanaf het huidige niveau naar 5,50 euro. Daarnaast noemde hij SBM Offshore ('kan naar 16 euro') en Wessanen.
  3. Chela 5 juli 2017 12:31
    SBM Offshore: naar equalweight van overweight en naar 17,50 van 17,10 euro - Barclays

    Hmm... ik kan me hier eigenlijk wel in vinden.
    40 cent erbij voor Liza en verder zie ik ook weinig aanknopingspunten voor een overweight positie.
    De zekerheden (een vrijwel gegarandeerde EBITDA door langlopende leasecontracten) en de onzekerheden (olieprijs, mogelijke afschrijvingen Paenal- en Brasa werf, Brazilië) afwegend blijf ik me maar bezighouden met gedekte geschreven calls en geschreven puts.
    Een mens moet toch eten nietwaar?
    Tomtom houd ik maar als toetje.
  4. Dutchtenor 5 juli 2017 13:26
    quote:

    Chela schreef op 5 juli 2017 12:31:

    SBM Offshore: naar equalweight van overweight en naar 17,50 van 17,10 euro - Barclays

    Hmm... ik kan me hier eigenlijk wel in vinden.
    40 cent erbij voor Liza en verder zie ik ook weinig aanknopingspunten voor een overweight positie.
    De zekerheden (een vrijwel gegarandeerde EBITDA door langlopende leasecontracten) en de onzekerheden (olieprijs, mogelijke afschrijvingen Paenal- en Brasa werf, Brazilië) afwegend blijf ik me maar bezighouden met gedekte geschreven calls en geschreven puts.
    Een mens moet toch eten nietwaar?
    Tomtom houd ik maar als toetje.
    Ach, een beetje intraday handelen, SBM zowel long als short levert mij dagelijks een heel erg goede boterham op ;-). Vandaag was ik niet scherp genoeg, zit nu short op 14,38, had eigenlijk wel op 14,18 willen coveren.. Morgen kan het weer omgekeerd zijn.....olie zakt nu aardig.
    Succes iedereen met haar/zijn strategie!
  5. Remfin 6 juli 2017 10:36
    quote:

    Dutchtenor schreef op 4 juli 2017 13:30:

    Nico Bakker: SBM Offshore, Wessanen en Bam
    Bouwbedrijf BAM werd ook genoemd door de volgende spreker, Nico Bakker (BNP Paribas). Bakker is technisch analist en ziet BAM stijgen vanaf het huidige niveau naar 5,50 euro. Daarnaast noemde hij SBM Offshore ('kan naar 16 euro') en Wessanen.
    \
    SBM heeft de 16 al aangetikt dit jaar, dus die durf ik ook nog wel aan...
  6. forum rang 7 ff_relativeren 6 juli 2017 17:49
    quote:

    ff_relativeren schreef op 5 juli 2017 18:32:

    1 short mutatie ;

    Oxford Asset Management blijft pingpongen ; nu weer van 0,60% naar 0,58%.
    Te vroeg afgedaan ...

    1 short mutatie ;

    Oxford Asset Management gaat (weer) van 0,58% naar 0,61% short.
    (dagelijks aan het spelevaren)
  7. forum rang 7 ff_relativeren 7 juli 2017 20:19
    Maandag een dipje doen ?

    Zorgen bij investeerders over technisch probleem bij Turret van Ichthys FPSO.

    The alleged fault is in the unit's "turret," a central part of an FPSO that conveys "almost everything that will enter or leave" the unit, including chemical injection lines and power cables, Ichthys LNG Project Offshore Director Claude Cahuzac said in comments available on Inpex's website.

    Investors are worried there's a multibillion-dollar crack in one of the world's largest LNG projects :

    •Rumors are circulating there is a physical crack in a key component of one of the most expensive liquefied natural gas projects in history
    •This crack could be costing billions of dollars in delays and repairs
    •Multiple sources told CNBC they had heard of a crack, and one claimed firsthand knowledge of its existence
    •When asked whether the rumored crack is real, Inpex said it "cannot provide details concerning reasons for the delay"

    bron : www.cnbc.com/2017/07/07/inpex-ichthys... .

  8. forum rang 7 ff_relativeren 7 juli 2017 22:49
    quote:

    ff_relativeren schreef op 7 juli 2017 20:19:

    Maandag een dipje doen ?

    Zorgen bij investeerders over technisch probleem bij Turret van Ichthys FPSO.

    The alleged fault is in the unit's "turret," a central part of an FPSO that conveys "almost everything that will enter or leave" the unit, including chemical injection lines and power cables, Ichthys LNG Project Offshore Director Claude Cahuzac said in comments available on Inpex's website.

    Investors are worried there's a multibillion-dollar crack in one of the world's largest LNG projects :

    •Rumors are circulating there is a physical crack in a key component of one of the most expensive liquefied natural gas projects in history
    •This crack could be costing billions of dollars in delays and repairs
    •Multiple sources told CNBC they had heard of a crack, and one claimed firsthand knowledge of its existence
    •When asked whether the rumored crack is real, Inpex said it "cannot provide details concerning reasons for the delay"

    bron : www.cnbc.com/2017/07/07/inpex-ichthys... .

    Wie heeft het gedaan .. wie is er technisch verantwoordelijk .. wie is er juridisch verantwoordelijk .. en wie gaat de kostelijke rekening betalen ..

    @ Dutchtenor mocht het vandaag nog wel schrijven op het off-topic draadje ;
    hopelijk gaat er nog echt iets gebeuren .. tja, Dutchtenor zal daarbij niet gedacht hebben aan een krak in de Ichthys Turret ..

    In het CNBC artikel staat ook dat technische problemen wel vaker voor komen in de gaswinning, en dat een dergelijk groot project vaak een aaneenrijging is van trial-and-error.
    Dat neem ik voor waarheid aan, maar door de investeerders -en ook op de beurs-
    zal men zich toch afvragen wie de rekening moet gaan betalen.


    Afwachten dan maar ..
  9. Dutchtenor 8 juli 2017 01:15
    quote:

    ff_relativeren schreef op 7 juli 2017 22:49:

    [...]
    Wie heeft het gedaan .. wie is er technisch verantwoordelijk .. wie is er juridisch verantwoordelijk .. en wie gaat de kostelijke rekening betalen ..

    @ Dutchtenor mocht het vandaag nog wel schrijven op het off-topic draadje ;
    hopelijk gaat er nog echt iets gebeuren .. tja, Dutchtenor zal daarbij niet gedacht hebben aan een krak in de Ichthys Turret ..

    In het CNBC artikel staat ook dat technische problemen wel vaker voor komen in de gaswinning, en dat een dergelijk groot project vaak een aaneenrijging is van trial-and-error.
    Dat neem ik voor waarheid aan, maar door de investeerders -en ook op de beurs-
    zal men zich toch afvragen wie de rekening moet gaan betalen.


    Afwachten dan maar ..

    Ff, ik bedoel met "iets" alles wat de koers positief of negatief in beweging zet, dus dit mag ook hoor ;-) sry ben pas maandag op vakantie.
  10. Ruud, Frankrijk 8 juli 2017 02:35
    @ff,

    in de offshore industrie proberen we, nou ja, ik nu niet meer, om de kansberekening te verslaan. Daar wordt van alles bijgehaald, "ad nauseam" en vaak werkt dat wel. Hier, misschien, dus niet, het kan verkeren en echt onverwacht is het ook niet. Jammer alleen dat het SBMO overkomt.
    Een "crack" kan van alles zijn, eigenlijk teveel om op te noemen. Een poging:
    Structural, from "primary steel" tot "stairways".
    Piping, van ingewikkeld "alloyed steel" tot het spreekwoordelijke "pisbakkenijzer".
    Equipment/fundamenten, kan van alles zijn.
    Zonder meer informatie is er geen zinnig woord over te zeggen.
    Wel weet ik (voorbeelden die niet genoemd kunnen worden), dat men in sommige gevallen de scheuren laat voor wat ze zijn (die zitten er dus nu nog, vele jaren na ingebruikname van de installatie en zonder probleem). Analyse erop loslaten (kost een beetje), waarvan de conclusie is: "Kan geen kwaad, laat maar zitten", of “Fit for purpose”.
    Mij zijn gevallen bekend van zeer grove corrosie in leidingen, waarover besloten is het maar zo te laten, omdat de reservoirdruk zoveel lager was, dat het resterende deel van de materiaaldikte nog sterk genoeg was voor de huidige druk, “Fit for purpose”.
    Meestal zijn scheuren wel te repareren. Ik herinner me een vat, 100mm dik staal, 9m diameter, dat gerepareerd moest worden. Vanwege dikte/materiaalsoort, was PWHT (warmtebehandeling bij ~620C) nodig. Een klein stukje (de fysieke reparatie, 15cm) warmtebehandelen geeft meer spanning dan er oorspronkelijk in zaten en dus moest de hele diameter gedaan worden. Zoiets zou in het schip, aan de "turret" wel een paar stuivers kosten. Daarnaast veel tijd in voorbereidingen (half jaartje?)(b.v. uitbouwen van deel installatie, om er zelfs maar bij te kunnen komen).
    Iets dergelijks ook in Spanje meegemaakt. Wilden ze niet luisteren en mochten ze daardoor een oven bouwen van 20x20x3m, onverstandig zijn kost klauwen met geld.
    Nu geloof ik niet dat SBMO onverstandig is, ze hebben vast alle specificaties gevolgd, alle vereiste procedures gekwalificeerd en planning/voorbereiding/”dry runs” gemaakt en die natuurlijk door de klant goedgekeurd gekregen (niet dat dat veel betekent).
    En vlak die eisen voor kwalifikatie van een material/process/methode niet uit. Een “full size” vermoeiings proefje op een 8” leiding is niet niks. Staat daar een 9m pijp van 8” een dag of wat op en neer te schudden (en dat dan een aantal keren, op verschillende stukken en diameters/diktes). Of een “full size” buigtest (heen en weer) op zo’n leiding die door de “reel” methode gelegd wordt (toch ook een lengte van ~15m), waarna dan het material getest moet worden.
    Nou ja, je snapt dat we (ze) niet over een nachtje ijs gaan.
    Volgens mij zou het niet mogelijk moeten kunnen zijn om bij een enkele partij de technische “schuld” neer te leggen.
    Wie de juridische (financieel) verantwoordelijkheid heeft?, ik heb geen idée. Wat we wel weten, is dat een rechtzaak jaren duurt (ref. Yme) en dat Ichtys lang voor de uitspraak in werking gesteld zal zijn, moet wel: investering is te groot.
    Offshore is meer dan een volatiele aandelenkoers.

    Have fun.
  11. forum rang 7 ff_relativeren 9 juli 2017 00:12
    De Ichthys Turret-order werd door SBM Offshore gemeld op 2 februari 2012.
    Prijskaartje : US $ 500 miljoen.
    De Turret had medio 2015 geinstalleerd moeten zijn.

    bron : www.sbmoffshore.com/wp-content/upload... .

    (aanlevering : mei 2015, bron www.heavyliftnews.com/news/remaining-... )

    Kijkende naar het prijskaartje, vermoed ik dat het grootste deel van het schadebedrag in het CNBC-verhaal opgehangen moet worden aan de vertragingen (uitgestelde inkomsten).

    @ Ruud Frankrijk, dank voor de technische uiteenzetting.
    @ Dutchtenor, goede vakantie en veilige reis.

    vwb de Ichthys Turret, eerst maar eens zien waar welke aansprakelijkheid gelegd wordt. Voer voor verzekeraars, advocaten en supertechneuten, om uit te zoeken waarom een opgeleverde en overgedragen Turret al krak doet al voordat het fonkelnieuw in produktie genomen wordt.

    Ik verwacht maandag geen grote bokkensprongen in de beurskoers, maar wel een dipje (zonder herstel). Het verbaast me overigens dat het CNBC-bericht nog niet wordt overgenomen door andere internationale en nationale media. Zelfs UpstreamOnline heeft het nog niet geplaatst. Tot de overige media het verhaal overnemen ... weinig koersreactie ?

    -dat geeft SBMO aandeelhouders die IEX volgen wellicht wat respijt-


    Wordt ongetwijfeld vervolgd ..
88 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Hoog dividendrendement SBM Offshore oogt aanlokkelijk

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links