Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,980 18 apr 2024 17:35
  • -0,205 (-3,31%) Dagrange 5,980 - 6,230
  • 668.949 Gem. (3M) 301,7K

TomTom juli 2017. Scharrelmaand?

4.246 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 213 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 30 juni 2017 09:53
    We doen steeds onze best om te achterhalen met wie TT bezig is...
    Opgewonden als we iets met Tesla vermoeden, of iets met Amerikaanse OEM's. We schrikken als sommige potentiële klanten ook iets met HERE lijken te hebben...

    Ik geef toe: dat is allemaal terecht. Maar ik vraag me toch af of we hier niet te eenzijdig bezig zijn. Ik kijk er genuanceerder tegen aan.

    De markt van TT is pluriform, enigszins versnipperd, en kent geen monopolie of exclusiviteit.
    RoadDNA is heel mooi en redelijk uniek, maar er is concurrentie: RRS van Bosch (niet exclusief voor TT), HERE's 3D gedoe (ism MBLY etc.), nog afgezien wat grote OEM's of Tech's zelf nog in de pijplijn hebben zitten.

    Concurrenten alom:
    Van Garmin tot Fitbit.
    Van Google tot Inrix (nou ja, grapje).
    Van HERE tot OSM.
    Van Fleetmatics/Verizon tot Masternaut.
    Van ... tot ...

    (Er is eigenlijk maar één gebied waarbij TT mijlenver voorop loopt, en dat is traffic. Maar ja, ik ben nu eenmaal een vakidioot, het is mijn hobby, zei de gek.)

    Zelf noemde ik het al eens een scharrelmarkt. Anderen zeiden net zo iets:
    "Iedereen doet het met iedereen."
    "Het is kralen rijgen."
    "Maps en navigatie worden een commodity."

    We hebben allen gelijk.

    Even wat ONDERBOUWING.

    Consumer is per definitie een retailmarkt, en is nu een scharrelmarkt geworden. Zelfs een distributiecontract met een grotere retailketen zal niet groot zijn.

    Telematics idem. En leuk maar niet unieke service. Momenteel ruim 47000 klanten, ga er maar aan staan. Met in totaal >720.000 voertuigen, dus 15 per klant. Daar rol je de loper niet voor uit.

    Licensing: ook vele klanten, bv. de steden Frankfurt, Düsseldorf en A'dam(?). Dit soort contractjes zijn leuk bij de verdere ontwikkeling van het smart-city concept, maar klein. (Geloof me, ik ken de budgetten bij overheden op dit gebied, het meeste gaat naar aannemers en hardware).
    En veel van deze dingen gebeuren volgens mij nog met gesloten beurzen, dus op uitruilbasis. Net als bij Apple. Daar verdient TT m.i. niks aan, behalve data.

    Verder leveren ze via Licensing maps aan concurrenten op de consumer- of zelfs dezelfde licensing-markt. En enig idee wat ze verdienen aan Clear Channel? Wie had het over een scharrelmarkt?

    Blijft over: Automotive.
    Tja, dat wordt de cliffhanger, die hou ik nog even voor me. Hoewel daar ook veel te scharrelen valt. Maar het is niet allemaal negatief.

    U mag eerst, roept u maar.

  2. [verwijderd] 30 juni 2017 10:04
    Volvo lekte toevallig uit als nieuwe klant (vanaf 2019 TomTom in alle nieuwe Volvo's) en gaat nu ook de HD-maps gebruiken.

    Tesla lijkt mij nog steeds de ideale launching customer voor Bosch-TomTom RRS-roadDNA.
    We zullen het snel weten want nog in 2017 wil Musk zijn Tesla volledig autonoom van oost naar west laten rijden over de USA snelwegen.
    Tesla heeft Mobileye de deur uitgeschopt en Musk hoor je lovend over Bosch en de radar. Samen met de camera's is dat volgens hem voldoende. In combi met RRS-roadDNA is dat inderdaad voorlopig de beste oplossing. Lidar kan er op termijn dan altijd nog eenvoudig bij.
    If so, dan wordt dit de definitieve doorbraak van TomTom. Een dergelijke deal trekt wereldwijde en permanente aandacht van media en investeerders.
  3. seren 30 juni 2017 10:12
    scharrelmaand zeker, scharreljaar ook. maar...
    uiteindelijk zal er met automotive weer flink geld verdiend worden.
    de contracten met degene die helpen bouwen en dataverzamelen zullen niet veel opleveren, maar indien dit een goede verzameling data oplevert, zal deze aan de latere instappeers duur verkocht kunnen worden. (data zijn maps, maps is data, en betrouwbare data zal waardevol zijn)

    jmho
  4. [verwijderd] 30 juni 2017 10:14
    Automotive wordt giga-markt.

    Alleen al de markt van HD-maps en aanverwante real-time services groeit van nu nihil naar zo'n 9 miljard in 2022 en >25 miljard in 2025.

    Marktaandeel van TomTom is nu 20-25%. Goddijn verwacht 50% marktaandeel Automotive in 2020. Met 30% ben ik ook zeer tevreden.

  5. [verwijderd] 30 juni 2017 10:20
    @BDB

    Telematics blijft een zeek interessante groeimarkt de komende jaren. En met straks >1 miljoen jaarabonnementen levert dat een stabiele en zeer winstgevende inkomstenstroom. Nog even los van de huidige assetwaarde van dit onderdeel van rond de 2 miljard (zie oa peer Fleetmatics).
  6. [verwijderd] 30 juni 2017 10:48

    zou zeggen laten we de cijfers maar afwachten, de meningen zijn nogal verdeeld,
    MdD en Probeleggen zien nogal wat tegenwind, AlphaValue en ABN denken dat TT de pijn genomen heeft voor zwak performen en dat het dieptepunt bereikt is en vanhier gaat het beteren

    de hamvraag , is HG bereid en moedig genoeg dit ook in de cijfers te laten zien de komende kwartalen, of opteert hij voor lip-service en het eeuwig volgend jaar gaat het beteren ?

    keuze lijkt mij simpel, show us the money of stap op.

    begin dit steeds leuker te vinden, ook al kost het voor nu geld.
  7. Alpen 30 juni 2017 11:52
    quote:

    groeibriljant schreef op 30 juni 2017 10:20:

    En met straks >1 miljoen jaarabonnementen...
    Die “straks > 1 miljoen jaarabonnementen” hebben naar verwachting hoofdzakelijk betrekking op Europa.
    In de Business Review van het 2016 jaarverslag wordt TTT geprofileerd als “globally recognised leader”, waar “leader” dan op Europa slaat, niet op wereldwijd. Een stelling die in dezelfde paragraaf met applaus wordt ondersteund via Berg Insight (“Europe's largest and fastest growing provider of fleet management solutions”) en Frost & Sullivan (“European Telematics Company of the year”). De nadruk komt bewust steeds meer te liggen op activiteiten in Europa.

    Als Europees bedrijf was TT(T) hier van oorsprong beter vertegenwoordigd dan buiten Europa maar het heeft geruime tijd kantoren in de V.S. en had ooit de ambitie om ook daar met TT Telematics activiteiten te groeien.
    Een jaar of vijf geleden was de Noord-Amerikaanse fleet management markt betrekkelijk “onontgonnen”, TTT leek over de uit te rollen services te beschikken, lokale concurrenten waren kleiner, de gemiddelde opbrengst per beheerd voertuig / ARPU was niet ongunstig, ook afgezet tegen een ARPU gangbaar in zeg maar een gemiddeld ex-Oostblok land. En in principe was er gewoon ruimte om jarenlang flink te groeien. (In 2013 werd daarnaast nog een strategische alliantie met LoJack gesloten met als doel via hun netwerk fleet management te introduceren bij bestaande en nieuwe klanten. Van LoJack niets meer gehoord, behalve dan dat het is verworden tot referentiebedrijf t.b.v. de TT management remuneratie.)

    TTT groeide vorig jaar dus “wereldwijd” naar circa 700K beheerde voertuigen. T.b.v. meer inzicht in “lokale” fleet management activiteiten vroeg ik om een splitsing per continent v.w.b. Europa en Noord-Amerika. Die info was uiteraard beschikbaar maar niet voor mij; wat wel door IR werd gedeeld was een algemene indicatie in de trant van “TTT is voor een belangrijk deel vertegenwoordigd in Europa” en mijn conclusie is dan dat TTT voor een betrekkelijk klein deel buiten Europa vertegenwoordigd is, en een deel daar weer van betreft Noord-Amerika.

    Tijdens een recent telefonisch onderhoud gaf IR aan dat bij TTT de focus op Europa ligt en de belangrijkste markt is, waarbij ik opmerkte dat TTT in het verleden wél degelijk de intentie had om qua fleet management ook op de Noord-Amerikaanse markt te groeien. (Ik vroeg terloops nog naar LoJack – bleek geheel onbekend. De strategische alliantie, voor wat die waard was, zal dus inmiddels op een laag pitje staan of is gestopt. Dat bedrijf blijkt trouwens vorig jaar overgenomen, doet aan fleet management toepassingen en op de betreffende webpagina geen woord over TTT.)

    Wellicht een gemiste kans om met Telematics in Noord-Amerika echt vaste voet aan de grond te krijgen en er structureel te groeien. (Het kon wel: Fleetmatics ging in een min of meer gelijk tijdsbestek namelijk in rap tempo naar 826K voertuigen (per 30-09-2016) ; voor een significant deel in Noord-Amerika terwijl werkend aan de organisatie buiten Noord-Amerika).

    Ten behoeve van de TTT “lessons learned” sessie: kwam dat dan door een ontbrekende lokale organisatie of management in de V.S.? Ontbrekende marketing? Produkten, services en bijbehorende tarieven waren niet concurrerend? Was integratie met lokale applicaties te duur of te lastig? De manier van doorberekenen van HW kosten bij de concurrentie succesvoller? Cultuurverschillen?
    Of kaapte de concurrentie m.b.v. een succesvol team van gemotiveerde en pro-actieve verkopers en een aansprekende formule gewoon razendsnel potentiële klanten voor de neus weg?

    Is het trouwens te laat voor TTT om buiten Europa alsnog significant te groeien? Of ontbreekt inmiddels de wil daartoe? In dat opzicht benieuwd naar een eventueel TT(T) PB volgende week mbt Leaseplan; die zijn namelijk óók in de V.S. aanwezig, als de V.S. al deel zou uitmaken van een mogelijke Leaseplan deal. Maar gezien de structuur van Leaseplan zal het zwaartepunt van TTT activiteiten ook in dit geval vermoedelijk in Europa liggen.
  8. [verwijderd] 1 juli 2017 13:05
    AB @BDB voor het openen van de juli draad.
    Mooi bericht ook voor TT:

    fd.nl/ondernemen/1208876/veel-meer-ni...

    De verkoop van nieuwe auto's zit stevig in de lift. In de eerste zes maanden van 2017 zijn 16,8% meer auto's geregistreerd dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van dienstverlener RDC en de brancheverenigingen Bovag en RAI. De toename hangt samen met de aantrekkende economie en het gestegen consumentenvertrouwen.
    Een Renault Clio (midden). De Clio is de best verkopende nieuwe auto in het eerste halfjaar.

    De stijging is volgens de Bovag ook toe te schrijven aan de zakelijke markt. Daar zijn de bijtellingstarieven veranderd: onzuinige auto's, die voorheen tot de bijtellingsklasse van 25% behoorden, zitten nu in het uniforme bijtellingstarief van 22%. De registratie van deze auto's is daarom veelal doorgeschoven.
    Volkswagen populairst
    In totaal zijn in de afgelopen zes maanden 226.500 auto's op kenteken gezet, ongeveer 33.000 meer dan in de eerste helft van vorige jaar. Volkswagen wist de meeste auto's te verkopen (23.800, goed voor een marktaandeel van 10,5%). Renault (21.400), Opel (19.000) en Peugeot (16.100) volgen.

    De meest verkochte modellen zijn de Renault Clio (6045), de Volkswagen Golf (5759), Volkswagen Up! (5672) en de Opel Astra (5662).
  9. [verwijderd] 1 juli 2017 14:08
    Kwam een mooi document tegen op Twitter van een congress gehouden in Brussel op 3 en 4 april.

    Presentatie gehouden door: Stephen T’Siobbel
    Sr. Partner Development Manager, TomTom Maps
    President TN-ITS
    connectedautomateddriving.eu/wp-conte...

    Daarin wordt erg duidelijk hoe ver TT al is en met wie ze samenwerkt.
    Veel plaatjes en toelichting. Zeer aan te bevelen.
  10. [verwijderd] 1 juli 2017 14:32
    quote:

    Vici schreef op 1 juli 2017 13:05:

    AB @BDB voor het openen van de juli draad.
    Mooi bericht ook voor TT:

    fd.nl/ondernemen/1208876/veel-meer-ni...

    De verkoop van nieuwe auto's zit stevig in de lift. In de eerste zes maanden van 2017 zijn 16,8% meer auto's geregistreerd dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van dienstverlener RDC en de brancheverenigingen Bovag en RAI. De toename hangt samen met de aantrekkende economie en het gestegen consumentenvertrouwen.
    Een Renault Clio (midden). De Clio is de best verkopende nieuwe auto in het eerste halfjaar.

    De stijging is volgens de Bovag ook toe te schrijven aan de zakelijke markt. Daar zijn de bijtellingstarieven veranderd: onzuinige auto's, die voorheen tot de bijtellingsklasse van 25% behoorden, zitten nu in het uniforme bijtellingstarief van 22%. De registratie van deze auto's is daarom veelal doorgeschoven.
    Volkswagen populairst
    In totaal zijn in de afgelopen zes maanden 226.500 auto's op kenteken gezet, ongeveer 33.000 meer dan in de eerste helft van vorige jaar. Volkswagen wist de meeste auto's te verkopen (23.800, goed voor een marktaandeel van 10,5%). Renault (21.400), Opel (19.000) en Peugeot (16.100) volgen.

    De meest verkochte modellen zijn de Renault Clio (6045), de Volkswagen Golf (5759), Volkswagen Up! (5672) en de Opel Astra (5662).
    Het mes snijdt ook nog eens aan twee kanten.
    Zakelijke markt = hogere take-rates.

    Goed nieuws voor de komende kwartaalcijfers.

    Zeker ook in combi met de groeiende consumentenbestedingen.
    En ook de goedkopere dollar is positief voor de marges bij TomTom (groot deel kosten is op basis van dollar terwijl opbrengsten voor belangrijkste deel in euro zijn).

    Hopelijk verrast TomTom ons met een outlookverhoging.

  11. [verwijderd] 1 juli 2017 14:47
    quote:

    Vici schreef op 1 juli 2017 14:08:

    Kwam een mooi document tegen op Twitter van een congress gehouden in Brussel op 3 en 4 april.

    Presentatie gehouden door: Stephen T’Siobbel
    Sr. Partner Development Manager, TomTom Maps
    President TN-ITS
    connectedautomateddriving.eu/wp-conte...

    Daarin wordt erg duidelijk hoe ver TT al is en met wie ze samenwerkt.
    Veel plaatjes en toelichting. Zeer aan te bevelen.

    Bedankt Vici. Zeker ook interessant als je kijkt naar de details van de HD-map en dan vooral naar de lane-attributen. Precies daarover rapporteren de Tesla-gebruikers die momenteel betrokken zijn in de testen met TomTom op het Tesla-forum. Dat zijn hoofdzakelijk commentaren die zeggen dat Autopilot een stuk beter werkt met TomTom-inside (het lijken vooral wat snelheden die soms niet up to date zijn).
  12. [verwijderd] 1 juli 2017 15:15
    Een aanvulling op je openingspost, bdb

    Een ex-HERE man zei in een interview bij een van de grote Amerikaanse stations dat er voor kaarten "een miljardenmarkt kan ontstaan" wanneer kaarten met een hoger detailniveau standaard in de (semi) zelfrijdende auto zitten. Vooral omdat die kaarten continu updates nodig hebben, waardoor ze een abonnementsvorm krijgen in plaats van eenmalige verkoop.
4.246 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 213 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links