Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

TomTom juli 2017. Scharrelmaand?

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
4.246 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 ... 209 210 211 212 213 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Moneyball
1
quote:

*Justin* schreef op 20 jul 2017 om 20:52:


[...]

Het tegenstrijdige in de berichtgeving is dat Harold Goddijn gisteren in de conference call vertelde dat de grootschalige ontwikkeling van HD maps voor autonoom rijden niet zozeer een muscle game is waarbij degene met het meeste geld wint, maar vooral een technologische puzzel is: hoe je zorgt voor geautomatiseerd kaarten onderhoud en verrijking op basis van sensor-data. In de berichtgeving van vandaag over HERE gaat het over toetreding van Continental die bedoeld zou zijn om de grote investeringen voor HD maps te kunnen doen.

Mogelijk komt dit doordat HERE nog een achterstand heeft op tomtom doordat ze die 'fabriek' voor real-time updates nog moet bouwen, die TomTom al sinds 2011 heeft opgebouwd. Maar dan nog... zijn Audi, Daimler en BMW dan zo cheap ass dat ze niet met z'n drieen de kosten kunnen dragen voor HD mapping. En Intel en Navinfo dragen nu ook al bij, dus er zijn al vijf owners.

Ik geloof gewoon bijna niet in dat kosten argument, of het moet zo zijn dat die Duitsers vanaf nu bijna geen euro meer in HERE willen investeren, maar dan zou je je afvragen waarom? Volgens Taco Titulaer tijdens de investor day hadden ze HERE gekocht om te voorkomen dat private equity de eigenaar van HERE zou worden en HERE zou strippen en uitmelken, met als gevolg dat HERE nooit HD maps zou kunnen leveren en alleen TomTom en Google zouden overblijven. Het Google waar ze sowieso niet mee willen en TomTom dat ooit een bod van BMW heeft afgewezen. Als je HERE koopt om autonomous driving mogelijk te maken en HD maps, dan moet je daar ook de fondsen voor vrijmaken, lijkt me. Intussen is er ook heel flink gereorganiseerd bij HERE.


Eens. Kostenargument is onlogisch. Aankoop Here door de Duitsers primair om de optie van multi sourcing open te laten blijven en belang simpelweg te groot om aan de zijlijn te blijven staan.
Niemand weet zeker op dit moment wie en wat in welke combinatie leading wordt. Here en de Duitsers spelen - gedwongen door technologische achterstand - de power game. Hoe meer participaties, hoe breder het draagvlak, hoe groter de kans dat het een van de (niet de) sector standaarden wordt. Voor de deelnemers een investering om dezelfde reden als de Duitsers. TomTom speelt daarentegen de tech kaart. Overtuigd van een voorsprong en focus op samenwerking met de slimste jongens en meisjes. De beste technologie wint echter alleen een power game als het verschil in kwaliteit evident en onoverbrugbaar is. Nu zien we nog veel ' keeping options open' gedrag (overal meedoen en testen) maar posities worden steeds duidelijker. Dat is the end game en hoewel TT's onafhankelijkheid een voordeel is blijft ze niet zelfstandig overeind. Te grote belangen in een big boys game.
Dutchy Ron
1
As for driverless cars, Baidu previously partnered with NVIDIA and HERE Maps to create a cloud-connected mapping platform for autonomous cars. Baidu plans to launch its own autonomous cars, which are being produced by a Chinese automaker, by 2018.

www.fool.com/investing/2017/07/20/her...

Denk dat deze auteur TT bedoelt ipv HERE, misschien ff reageren op z'n twitter account met de vraag of ie het juist heeft en of hij niet TT bedoelt? Heb zelf geen twitter ;-)
[verwijderd]
0
www.cetusnews.com/tech/Honda-Waymo-Ta...

Honda en Waymo is gelukkig ook nog een moeilijk huwelijk. Ford is ook al bij Waymo weggelopen een tijd terug, blijkbaar dus geen makkelijke partij.


Iemand had er deze onderstaande reactie bij gezet (die ik wel interessant vind)

It seems that *all* the Waymo / Automaker deals are stuck in the slow lane, and that's the way Waymo wants it.

One consistent aspect of Google's, then Waymo's flirtations with the various automakers is that the Alphabet group seems to lack interest in either exclusive or long-term arrangements. This in strong opposition to the desires of the automakers, who seem to want both.

At a guess, Alphabet is walking a tightrope. They believe that undertaking an exclusive arrangement with any few automakers would sour the remaining automakers against advertising spends with Google. Consider that it's estimated that 95% + of all Alphabet revenue is still derived from advertising, with automakers being among the world's largest advertisers.

Alphabet would seem to have two choices, keep walking the tightrope by offering every automaker the same deal on a non-exclusive basis, or spin Waymo off as its own publicly traded company.

The latter option seems the most obvious, but has real downsides. Waymo is incredibly well positioned to benefit from Google's customer data mining and advertising business model. If spun from Alphabet, a newly independent Waymo might necessarily find the need to start competing directly against Google.

Walking the tightrope will be difficult, but keeping Waymo within Alphabet and enhancing Waymo's revenue with Google's advertising model seems an incredibly strong plan. One that Waymo's self-driving rivals would find difficult to emulate.
DerksVisie
0
quote:

visje schreef op 20 jul 2017 om 22:36:


@justin, ja zoiets ja alhoewel garmin zelf ook een ijzersterke sport divisie heeft. er zal de komende jaren (binnenkort) wel het een het ander gaan gebeuren.
HG heeft gezegt dat hij zij pnd divisie niet kwijt wil en dat is ook wijs want de tomtom pnd's zijn de beste in de markt (motor/auto/truck) time will tell...


Het gaat zelfs zo ver dat TomTom ondanks de daling van de PND-markt zelfs nog haar marktaandeel vergroot. Mooi voor de data en nog lekker geld melken.
Nait Soesen
0
quote:

W schreef op 20 jul 2017 om 20:32:


[...]

in een stappenplan over een 3 jaar periode

als men Sports 2e helft dit jaar laat gaan

dan kan je daarna Telematics verkopen zeg dat dit 1 @ 1,5 miljard oplevert

dan kan je vol gaan voor de kaarten en stel dat TT dan qua marktaandeel naar 40% zou kunnen gaan en HERE zakt van 70 ook naar 40% en derden aan 20%
dan mag je de kaarten van TT ergens aan 3 @ 3,5 miljard waarderen
( MS had het ooit over 5 miljard in hun blue sky scenario, maar de veranderingen gaan razendsnel en er komen gewoon nieuwe spelers, succesvol of niet , ze komen er wel eerst aan en die gaan toch proberen marktaandeel te pakken, dat verziekt altijd de prijzen , verder zal HERE ook niet zonder slag of stoot op de rug gaan liggen en 30% zien verdampen voor marktaandeel )

dus dan heb je het over 4 @ 5 miljard voor TT, zeg dat er uit meerdere hoeken belangstelling zou zijn kan je daar nog 15 @ 20% biedgeld bij optellen, kom je aan 4 - 5 tot 6 miljard ... 18 > 20 wellicht 25 euro als eind pakket.

maar 100 of 200 of 500 da's pie in the sky ... dat laat Big Tech nooit een TT verdienen om dat soort koersen te verantwoorden.

TT is een onderdeel van een ketting, het is niet de bron en ook niet de eind gebruiker, het is wel een super belangrijk onderdeel in de ketting

zelfs Barclays noemde kaarten het bindmiddel.

goed is mijn mening, anderen zien het wellicht helemaal anders en denken echt dat TT naar 100 of 500 kan, ik hoop het.


AB Wies voor info en inzichten en mening die je hier schrijft.
Levy
0
quote:

Uniekalias2.0 schreef op 20 jul 2017 om 11:02:


Zei ik 6 ? Ik bedoel natuurlijk 5 gezien de wpa..
Over 5 minuten gewoon keihard rood.
Hedgefunds rules !


Nieuw alias van mejuffer Trottoir / Kid? Gelieve hier niet te trollen.
martinmartin
10
Omdat bij de waardebepaling van een aandeel de te verwachten winsten bepalend zijn moet je bij de huidige koers van 10 euro vaststellen, dat er flink wat verwachtingswaarde in de koers zit opgesloten. (NB: intrinsieke waarde onder de 1 miljard met een netto wpa van nihil).

Zelf geloof ik nog steeds in een super blue scenario.
HD maps zijn het bindmiddel zijn om de SDC waarheid te laten worden.
Momenteel wordt er nog geen dubbeltje verdient aan deze HD maps integendeel een groot deel van de R&D werd/wordt hieraan gespendeerd en kwam/komt tlv OPEX.
Essentieel in dat kader is dat er een platform aanwezig dient te zijn om de veranderingen in die HD maps op een kosten-efficiente wijze in real-time bij te houden.
In de traditionele mapping en traffic business speelt Tom2 zijn partijtje mee.
Tom2 is leading in PND's en wint marktaandeel op HERE in traditionele Automotive mede vanwege haar superieure traffic ondanks het gegeven dat HERE momenteel in Amerika beschikt over beter gedetailleerde basis kaarten.
Mijn super blue sky scenario wordt niet ingegeven door de stijging van 125 mio met Automotive in 2016 naar +300 mio ingevolge de afgegeven orderboeken Automotive maar door het potentieel wat HD maps in zich heeft.

Een instroommarkt van 100 mio nieuw verkochte auto's per jaar waarbij de OEM's met elkaar in een ratrace zitten om zich van elkaar te onderscheiden en zich te wapenen tegen de Big Tech juist op het punt van die SDC.
Nogmaals momenteel staat er nog geen enkele revenue tegenover de gemaakte en te maken kosten echter wanneer dat vanaf 2020 mondjesmaat plaats gaat vinden gaat de wpa echt los vanwege de schaalbaarheid waarbij in de tussentijd de toepassing van de HD maps voor de lagere levels dan 5 zorgen voor de noodzakelijke stijging in wpa die een koers van 10 tot 25 euro gerechtvaardigd.

Ik kan me daarbij niet voorstellen dat HG cs dit hele risicovolle traject hebben ondernomen om net voor de oogsttijd hun product te verkopen.
Tom2 is slechts een heel klein radartje in het geheel, zij zullen nooit gaan concurreren met de BIG TECH waar het hun verdienmodellen betreft.
Indien Tom2 in staat is om een substantiele rol te spelen als aanbieder van een real time HD-map platform zie ik niet in waarom de koers niet richting 120 of zelfs 240 euro kan gaan.
Een koers van 120 euro kan verantwoord zijn bij een wpa van 6 euro in een expanderende markt.
Dat de markt van HD maps zal expanderen lijkt welhaast zeker en 6 euro wpa lijkt veel tov de 0 euro die momenteel wordt behaald maar die 6 euro(netto winst van 1,5 miljard) komt binnen bereik indien Tom2 zijn omzet weet op te krikken naar 4 a 5 miljard.

De BIG TECH zal het worst zijn indien een supplier een in hun ogen te verwaarlozen stukje omzet weet te bemachtigen indien die supplier bereid is en in staat is om zich als onafhankelijke supplier te afficheren en dat is precies wat Tom2 doet met zijn samenwerkingen met al die grote TECH boys.
groeibriljant
0
quote:

benerweer schreef op 21 jul 2017 om 08:13:


www.google.nl/url?sa=t&rct=j&...



Slim om dit via een maandabonnement in de markt te zetten. Zou TomTom ook moeten doen met hun dongle. En het aftermarket systeem ook nog wat uitbreiden naar een PND en hoogwaardige dashcam voor extra ADAS-functionaliteiten.
holenbeer
0
Interessante visie MartinMartin, AB.
Ik zou wat betreft alle visies al blij zijn als we op korte termijn richting 15 vertrekken. En dan van de gemaakte winst een echt flinke positie innemen met steeds af te romen en door te rollen LT-calls. Als HG financieel onafhankelijk is geworden van TT, waarom wij dan niet?
groeibriljant
0
quote:

Dutchy Ron schreef op 20 jul 2017 om 23:14:


As for driverless cars, Baidu previously partnered with NVIDIA and HERE Maps to create a cloud-connected mapping platform for autonomous cars. Baidu plans to launch its own autonomous cars, which are being produced by a Chinese automaker, by 2018.

www.fool.com/investing/2017/07/20/her...

Denk dat deze auteur TT bedoelt ipv HERE, misschien ff reageren op z'n twitter account met de vraag of ie het juist heeft en of hij niet TT bedoelt? Heb zelf geen twitter ;-)



Baidu gaat dus vanaf 2018 al inkomsten genereren voor TomTom.
groeibriljant
0
quote:

martinmartin schreef op 21 jul 2017 om 02:45:


Omdat bij de waardebepaling van een aandeel de te verwachten winsten bepalend zijn moet je bij de huidige koers van 10 euro vaststellen, dat er flink wat verwachtingswaarde in de koers zit opgesloten. (NB: intrinsieke waarde onder de 1 miljard met een netto wpa van nihil).

Zelf geloof ik nog steeds in een super blue scenario.
HD maps zijn het bindmiddel zijn om de SDC waarheid te laten worden.
Momenteel wordt er nog geen dubbeltje verdient aan deze HD maps integendeel een groot deel van de R&D werd/wordt hieraan gespendeerd en kwam/komt tlv OPEX.
Essentieel in dat kader is dat er een platform aanwezig dient te zijn om de veranderingen in die HD maps op een kosten-efficiente wijze in real-time bij te houden.
In de traditionele mapping en traffic business speelt Tom2 zijn partijtje mee.
Tom2 is leading in PND's en wint marktaandeel op HERE in traditionele Automotive mede vanwege haar superieure traffic ondanks het gegeven dat HERE momenteel in Amerika beschikt over beter gedetailleerde basis kaarten.
Mijn super blue sky scenario wordt niet ingegeven door de stijging van 125 mio met Automotive in 2016 naar +300 mio ingevolge de afgegeven orderboeken Automotive maar door het potentieel wat HD maps in zich heeft.

Een instroommarkt van 100 mio nieuw verkochte auto's per jaar waarbij de OEM's met elkaar in een ratrace zitten om zich van elkaar te onderscheiden en zich te wapenen tegen de Big Tech juist op het punt van die SDC.
Nogmaals momenteel staat er nog geen enkele revenue tegenover de gemaakte en te maken kosten echter wanneer dat vanaf 2020 mondjesmaat plaats gaat vinden gaat de wpa echt los vanwege de schaalbaarheid waarbij in de tussentijd de toepassing van de HD maps voor de lagere levels dan 5 zorgen voor de noodzakelijke stijging in wpa die een koers van 10 tot 25 euro gerechtvaardigd.

Ik kan me daarbij niet voorstellen dat HG cs dit hele risicovolle traject hebben ondernomen om net voor de oogsttijd hun product te verkopen.
Tom2 is slechts een heel klein radartje in het geheel, zij zullen nooit gaan concurreren met de BIG TECH waar het hun verdienmodellen betreft.
Indien Tom2 in staat is om een substantiele rol te spelen als aanbieder van een real time HD-map platform zie ik niet in waarom de koers niet richting 120 of zelfs 240 euro kan gaan.
Een koers van 120 euro kan verantwoord zijn bij een wpa van 6 euro in een expanderende markt.
Dat de markt van HD maps zal expanderen lijkt welhaast zeker en 6 euro wpa lijkt veel tov de 0 euro die momenteel wordt behaald maar die 6 euro(netto winst van 1,5 miljard) komt binnen bereik indien Tom2 zijn omzet weet op te krikken naar 4 a 5 miljard.

De BIG TECH zal het worst zijn indien een supplier een in hun ogen te verwaarlozen stukje omzet weet te bemachtigen indien die supplier bereid is en in staat is om zich als onafhankelijke supplier te afficheren en dat is precies wat Tom2 doet met zijn samenwerkingen met al die grote TECH boys.


AB voor je duidelijke samenvatting. Het draait idd om die HD-maps en roadDNA als positioneringslaag. Die koersen van 120-240 gaan we met het huidige marktaandeel van 20%-25% wel zien.


Met het real-time platform loopt TomTom minimaal 3 jaar voor.
Baidu gaf de belangrijkste bevestiging van die technologische voorsprong. Die gaan het real-time platform en de technologie van TomTom gebruiken voor de HD-maps en roadDNA in China (35-40% van de wereldmarkt).
Daarmee kan het marktaandeel van TomTom eenvoudig naar 40-50%.

En roadDNA is ook nog eens gepatenteerde technologie. Samen met de radar van Bosch is het de enige veilige oplossing in de markt. Die oplossing zou weleens de wereldstandaard kunnen worden.
Iedereen die het heeft over camera's en lidar als leading zwamt maar wat, want uiteindelijk gaat het om veiligheid bij slecht weer (mist, regen, sneeuw etc.) en in het donker (tegenlicht camera etc.).


Het draait idd om die 100 miljoen nieuwe auto's die er straks per jaar bij gaan komen met HD-maps+positioneringslaag en real-time Services.

Over 20 jaar rijden er zo'n 1,5 miljard auto's rond met een jaarabonnement op die real-time Maps&Services. Grote vraag is wat kost een abonnement. Momenteel is dat voor de ouderwetse maps en real-time traffic ergens tussen de 80-100 euro per jaar (verdeling 50% TomTom en 50% autofabrikant?).

Goddijn verwacht 50% marktaandeel Automotive in 2020! Met giganten Baidu en Bosch als partners zou dat zo maar eens kunnen.
Dan kan die 240 tzt ook de prullenbak in. Gaat het toch echt veel meer worden.
Erg chebbi
0
Interessante en mooie bespiegelingen lees ik hier. We zitten idd. aan de vooravond van een game-changing event (sdc).
Daar wil ik nog wel een gedachte bij gooien. Nu heb je verschillende typen auto's in verschillende prijsklassen en verschillende gebruikers.
Bij iedere levensfase/portemonnee etc. past een type auto. Bij SDC zal de beleving van het rijden een stuk minder worden. De auto doet er dan eigenlijk niet meer toe. Ik verwacht (via de chinezen) veel meer eenheidsworsttype auto's.
Niet zoveel eenheid als op het spoor (IC, sprinter, HSL), maar een veel beperktere variatie. Maar dat zal nog wel ff duren. TomTom zit dicht op de big tech welke (mijn inschatting) in die markt van de eenheidsworst auto's markt aandeel gaan krijgen (Baidu/Apple/Uber).
Here sluit nu nog sterk aan bij de carmakers die inzetten op status en beleving (BMW/Mercedes etc.) Die knip in de markt zal nog wel even blijven.
De kansen voor TomTom om aan te sluiten op SDC-massaproductie schat ik hoog in. In die zin is hetgeen ik hier lees Baidu in 2018 op de weg..super spannend!
[verwijderd]
2

denk nou eens na, zowel Goldman als Morgan zitten bovenop de sector, er zijn geen grotere marktspelers en speculatief ingestelde risk-takers als deze 2

als die nu echt denken dat TT een aandeel koers potentie heeft om naar 250 euro te gaan en ze staan aan 9 dan gaan die er vol voor en seinen ook activisten in, daar leven ze van.

gaat TT naar 250 euro dan komt de fam Goddijn bij de rijkste Europeanen , TT gaat dan naar een beurswaarde van 250 euro X 250 miljoen aandelen ( tegen die tijd) = 50 miljard euro give or take

en hier aan 2 miljard .. ziet niemand dat ? ...
groeibriljant
0
@Erg chebbi

Mooie benaming die eenheidsworsttype auto!
Kan Baidu inderdaad wel eens heel succesvol mee worden.
groeibriljant
0
@W

Die HD-markt is nu nog nihil, maar groeit volgens marktanalisten naar 9,4 miljard dollar in 2022 en komt bij een magere 30% cagr op boven de 25 miljard in 2025.

Je kunt ook andersom rekenen. 100 miljoen nieuwe auto's per jaar met een abonnement op de real-time services (vanaf 2022 is de take-rate toch echt riichting de 100%; alleen al voor de extra veiligheid in de auto (net als nu ABS, airbag etc.)).
Over 20 jaar rijden er 1,5 miljard auto's met een jaarabonnement op de real-time Maps&Services.


Nieuwe toetreders voor HD-maps zal zeer beperkt zijn. Wel wordt er van alles geprobeerd met varianten en positioneringslagen. Gaat niets worden want je hebt jaren en jaren nodig om een platform te ontwikkelen en zelfs Apple lukt dat niet (Google spendeerde 10 miljard en was 5 jaar bezig om een klassiek kaartplatform a la TomTom en HERE te ontwikkelen)

Grote vraag is: wat is straks de prijs van een jaarabonnement op real-time Maps&Services?
(momenteel voor klassieke map&real-time traffic 80-100 euro per jaar)
Katsa
0
Überhaupt: vijf jaar vooruit kijken in deze sector, alsof TomTom opereert in een gesloten systeem dat enkel door haarzelf wordt beinvloed.
Juist datgene wat je niet ziet aankomen, had je moeten zien.
Juun
1
quote:

W schreef op 21 jul 2017 om 09:18:



denk nou eens na, zowel Goldman als Morgan zitten bovenop de sector, er zijn geen grotere marktspelers en speculatief ingestelde risk-takers als deze 2

als die nu echt denken dat TT een aandeel koers potentie heeft om naar 250 euro te gaan en ze staan aan 9 dan gaan die er vol voor en seinen ook activisten in, daar leven ze van.

gaat TT naar 250 euro dan komt de fam Goddijn bij de rijkste Europeanen , TT gaat dan naar een beurswaarde van 250 euro X 250 miljoen aandelen ( tegen die tijd) = 50 miljard euro give or take

en hier aan 2 miljard .. ziet niemand dat ? ...

@MM en @GB
Ik lees de beschouwingen van MM liever dan die van GB omdat GB in herhaling blijft vallen terwijl MM nog nieuwe inzichten inbrengt. Maar aan beide vraag ik: ga eens in op prijserosie. Jullie aantallen zullen wel kloppen, maar bekijk alle tech van de afgelopen 50 jaar en je ziet in het begin hoge prijzen, kleine aantallen, daarna meer aantallen en lagere afzetprijzen. Staar je niet blind op wat een autofabrikant in rekening brengt aan een klant voor een update of een abonnement. Het gaat om de prijs die TT maakt bij de autofabrikant. En die weten TT heus wel uit te persen op een zodanig niveau dat de koers op kan lopen zonder dat de aandeelhouders te snel (onnodig) rijk worden.

Dus heren, ik daag jullie uit, post hier eens wat over prijserosie in relatie tot de grotere aantallen.
Benjamin G.
1
@Martin Martin, @W en @Erg Chebbi, ik lees met plezier mee en beide betogen lijken houvast te hebben. Ik neig zelf meer naar @W(ies). Dit heeft te maken met minimaal een duopoly na 2020 en nieuwe toetreders in de markt. En met het feit dat TomTom zich zelf ziet als kleine speler in deze markt. Haar strategie lijkt te zitten in het verwerken van data en het coördineren van alle lagen van data. Vandaar ook onder andere hun belang bij standaardisatie. Verder kan ik me niet voorstellen dat de marges op een hoog niveau blijven. Wel benieuwd naar hoe het verdienmodel van hun datafabriek eruit komt te zien als daar veel meer data van andere lagen ook doorheen gaat. Overigens ben ik natuurlijk ook zeer tevreden als de koers naar 100 euro gaat.
groeibriljant
0
@W

Die analisten van Goldman Sachs en Morgan zou ik niet blind vertrouwen. Die denken dat je met de camera's van Mobileye een veilige SDC gaat krijgen. Gaat never nooit lukken zonder radar!
Tesla ziet dat een stuk beter. Men verving de camera's van Mobileye en koos voor de radar van Bosch als leading technologie.
4.246 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 ... 209 210 211 212 213 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

TomTom Meer »

Koers 7,860   Verschil 0,00 (0,00%)
Laag 7,404   Volume 963.696
Hoog 8,007   Gem. Volume 900.007
23-mei-19 17:36
label premium

TomTom keert uit

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium