Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Exmar BRU:EXM.BL, BE0003808251

  • 7,650 8 dec 2023 17:35
  • -0,020 (-0,26%) Dagrange 7,640 - 7,840
  • 10.775 Gem. (3M) 59,4K

Forum Exmar geopend

2.470 Posts
Pagina: «« 1 ... 119 120 121 122 123 124 | Laatste | Omlaag ↓
  1. Ortho2023 29 november 2023 11:44
    uittreksel uit splash...dit belooft voor toekomstige VLGC-vrachttarieven.......

    Bij het Panamakanaal zelf is er een duidelijke verandering opgetreden in de samenstelling van de scheepstypen die er doorheen varen, waarbij het aantal bulkcarriers en tankers jaar na jaar veel lager is.

    Charlotte Cook, hoofd bedrijfsanalisten bij Veson Nautical, een conglomeraat waartoe ook de maritieme datagiganten Oceanbolt en VesselsValue behoren, vertelde Splash dat er een duidelijke toename was van de gemiddelde verzendingen op de droge bulkroute van de Golfstaten - Verenigd richting China, evenals voor LNG en LPG. handel op dezelfde route, die zich begon te manifesteren in juli toen de eerste doorvoerbeperkingen door de ACS werden ingevoerd, waardoor meer schepen via Suez passeerden.

    Het is zeer waarschijnlijk dat er vanaf begin volgend jaar geen grote tankers meer door het Panamakanaal zullen varen, en dat de VLGC's waarschijnlijk ook uit de interoceanische waterwegen zullen worden verdreven.

    Kanaalbeheerders zullen het aantal passages de komende drie maanden terugbrengen tot slechts 18, een cijfer dat tot nader order zal blijven bestaan.

    Momenteel worden de slots voor de nieuwere en grotere Neopanamax-sluizen teruggebracht tot acht per dag, die voornamelijk zullen worden ingenomen door containerschepen met af en toe gastankers.

    “De grote oliemaatschappijen zullen niet langer een rol spelen in deze handel. Ze zullen niet in staat zijn vooruit te plannen zoals containerschepen dat doen, en ze zullen waarschijnlijk niet in staat zijn om te concurreren om veilingplaatsen”, suggereert een rapport van de in New York gevestigde tankermakelaar Poten & Partners.

    “De sterke vermindering van het aantal slots zal veel passerende schepen (waaronder olietankers en drogeladingschepen) uit het kanaal houden. Dit zal leiden tot een grotere vraag naar tonmijlen en mogelijk tot veranderingen in de benutting van de segmenten, omdat langere reizen het gebruik van grotere schepen kunnen stimuleren”, voorspelde Poten.

    “Gezien het huidige reserveringssysteem is het mogelijk dat vanaf begin volgend jaar geen VLGC’s meer door de nieuwe sluizen zullen kunnen varen, terwijl de doorvaart door de oude sluizen aanzienlijk zal worden verminderd”, voorspelt een rapport van Clarksons Research. aanzienlijke extra ton. Waarschijnlijk zullen de schepen rond Kaap de Goede Hoop of via Suez varen.

    “Als gevolg hiervan zijn de rentetarieven zowel op de futures- als op de spotmarkten verstevigd, hoewel de liquiditeit op de spotmarkt is afgenomen naarmate deelnemers de situatie beoordelen”, merkte Clarksons op in een verklaring.
  2. RUS 5 december 2023 14:54
    Panama Canal disruption could linger into 2025, warns Clarksons’ Steve Gordon
    No significant easing of transit restrictions any time soon, with LPG ships bearing the brunt of disruption. Dit is alvast goed voor de VLGC BW TOKYO die als ik het goed begrijp kan genieten van de spotkoersen die goed 100 k $/dag hoger liggen dan voorheen (ttz nu 150 k$ ipv 40 k$). Als dit een goed jaar aanhoudt, komt dit voor die ene boot neer op ca 50 mio $ extra inkomsten (winst), of bijna 0.8 EUR per aandeel.
  3. forum rang 4 boothram 8 december 2023 09:25
    vorige post rni moet zijn ENI!
    Frederiksen verkoopt een koppel VLGC aan 120 mil$ per stuk...
    exmar heeft er 2 uit 2021... en (te verifieren) nog 1 in bestelling .
    nu ja, niet iedereen kan zich dergelijke aankoop veroorloven: een beperkte kring gegadigden.
    Of wil frederiksen zelf nu een hoger bod doen ...op een onderneming met heel veel cash bv.
  4. Ortho2023 8 december 2023 14:01
    Om u een idee te geven van de onderwaardering van de Exmar-vloot....

    Fragment uit de Splash-brief...Illustratief voor hoe de prijzen voor nieuwbouw de afgelopen twee jaar zijn gestegen: Avance Gas onder leiding van Øystein Kalleklev heeft zojuist een wederverkoopovereenkomst gesloten voor twee VLGC's voor elk 120 miljoen dollar, en schepen waarvoor oorspronkelijk in april 2021 een contract voor 78 miljoen dollar was gesloten.

    Avance Gas moet nog onthullen wie de 240 miljoen dollar heeft betaald voor het tweetal schepen van 91.000 kubieke meter, die nu in de eerste helft van volgend jaar moeten worden opgeleverd, nadat ze zijn uitgesteld ten opzichte van hun oorspronkelijke leveringsschema voor de tweede helft van dit jaar.

    Avance Gas betaalde $3 miljoen extra voor elk schip bovenop het oorspronkelijke prijskaartje van $78 miljoen om ze in staat te stellen ammoniak te vervoeren en klaar te zijn om op ammoniak als brandstof te varen wanneer deze functie commercieel beschikbaar komt. Avance Gas verwacht een winst van $73 miljoen te maken uit de wederverkoop.

    Omdat deze twee schepen werden gefinancierd met een sale-and-leaseback-overeenkomst van $ 135 miljoen in augustus 2022, is Avance Gas bovendien met de financier overeengekomen om de leaseovereenkomst van de twee nieuwbouwschepen om te ruilen voor de in 2022 gebouwde zusterschepen Avance Polaris en Avance Capella, die momenteel in gebruik zijn. gefinancierd met een banklening die in 2027 vervalt.

    Kalleklev, de CEO van Avance Gas, merkte op: “We zijn verheugd de verkoop van onze twee resterende VLGC-nieuwbouwschepen ter waarde van $240 miljoen aan te kondigen, wat zowel een zeer aantrekkelijke boekwinst van ongeveer $73 miljoen als een vrijgave van contant geld van ongeveer $160 miljoen zal genereren.”

    Kalleklev zei dat zijn focus lag op het maximaliseren van de aandeelhouderswaarde.

    “Hoewel het maximaliseren van de aandeelhouderswaarde tegenwoordig misschien minder in zwang lijkt dan in het verleden, blijft het onze eerste prioriteit en is het onze licentie om te opereren als voorzichtige beheerders van ons aandeelhouderskapitaal”, zei hij. “De vandaag aangekondigde transactie benadrukt de scherpe positieve verschuiving in de vooruitzichten voor de VLGC-markt en dit heeft ons in staat gesteld een aanzienlijke winst te boeken en zo wat geld van de tafel te pakken in een verbeterde markt.”

    De Newbuild Price Index van Clarksons Research, die een prijzenpakket voor de belangrijkste scheepstypen volgt, nadert bijna 180 punten, een stijging van bijna 40% sinds eind 2020, wat het hoogste niveau sinds december 2008 markeert.
  5. Ortho2023 8 december 2023 14:03
    kijk eens naar de laatste alinea...

    " De Newbuild Price Index van Clarksons Research, die een prijzenpakket voor de belangrijkste scheepstypen volgt, nadert bijna 180 punten, een stijging van bijna 40% sinds eind 2020 "

    Stel je de prijs van de Eemshaven eens voor....die moet gemakkelijk rond de 400 miljoen dollar liggen....voeg de twee Vlaanderen erbij....zo'n 240 miljoen dollar!
    Voeg de dertig overgebleven schepen toe, en de schepen in bestelling met vaste prijzen en reeds betaalde aanbetalingen! De toekomst ziet er rooskleurig uit als de baas niet nog een keer met ons probeert te spelen!
2.470 Posts
Pagina: «« 1 ... 119 120 121 122 123 124 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Exmar Meer »

Koers 7,650   Verschil -0,02 (-0,26%)
Laag 7,640   Volume 10.775
Hoog 7,840   Gem. Volume 59.427
8 dec 2023 17:35
Premium drie voorbeelden van IEX Premium: de exclusieve content op de site, de app op een smartphone en IEX Magazine.

Benieuwd naar onze analyses en tips?

Neem nu een abonnement op IEX en krijg toegang tot onze koop-en verkooptips!

Word abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links