Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Heijmans Februari 2017

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
625 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Goedekans
0
quote:

oompje24 schreef op 20 feb 2017 om 13:42:


[...]

Nou, ik geloof vooral jou niet.


Geen problemen mee oompje24.
Ik ben erg tevreden over mijn beleggingsresultaten.
Haal je info daar waar je verwacht dat het je voorspoed brengt.
Daexter
0
quote:

J.Inv schreef op 19 feb 2017 om 13:28:


@regenboog: toevallig, ik zit ook in Heijmans, Aegon en AM. Daarnaast Fugro. Heb oogje op met name Boskalis die correctie gaat krijgen morgen, Wereldhave (technisch goed en mooi dividend) en TomTom (maar die moet eerst verder zakken).


@ beiden:) we kunnen wel samen een bureautje beginnen.... Heb ook oa Aegon en AM, alleen beiden enkele weken terug al positie flink teruggebracht. Tijdelijk...net als Heijmans dus... beiden ook in eerste instantie flink afgestraft en op het moment dat niemand het meer zag zitten, ingestapt...

Aegon zou ten onder gaan, geen verdienmodel etc etc nog geen 6 maanden geleden. Heb net als Regenboog bij / teruggekocht in Aegon, ik was eruit op 5,30 en nu weer gedeeltelijk terug op 4,95, maar verwacht eigenlijk nog een terugval naar 4,70 oid, omdat de door Bas voorspelde correctie er toch binnenkort aan gaat komen.

Ik denk zelfs dat de correctie al vorige week is begonnen, maar het vermeende overnamebod op Unilever een valse opwaartse top heeft gezet en dat de correctie vandaag dus echt begint. Dat betekent dat Aegon, maar ook AM en ook Heijmans...we zitten immers op het Heijmans forum de komende 2 tot 4 a 5 weken per saldo, dus met uitzondering van dagsuccessen, zal gaan dalen.

Ik breid mijn belang in Aegon dus uit rond 4,70 in AM tussen 7 en 7,50 en Heijmans koop ik gefaseerd terug zodra we onder de 6,8 staan, zou inderdaad best eens een goedweer (in aankomst) show kunnen worden, eerst het zuur dan het zoet, nu geknipt in twee meetings, waarbij de berusting over het slechte nieuws al volledig is verwerkt in de koers.
Rick+__+
0
Is de gifbeker van Heijmans eindelijk leeg?
7 min Vandaag, 16:20
Een aanzet tot wedergeboorte of uitstel van executie? Heijmans lijdt een recordverlies van 110 miljoen euro, maar denkt na het afwikkelen van vijf grote probleemprojecten “vitaal” verder te kunnen.

“Doen wat je kunt, en niet doen wat je zou moeten kunnen.” Dat is volgens bestuursvoorzitter Ton Hillen het nieuwe credo bij Heijmans. Niet meer projecten aannemen waar je niet goed in bent. Nee, bij elk project wordt alleen nog maar gekeken of “het klantsegment, het risicoprofiel en het margepotentieel” passen bij de competenties van Heijmans.

Dat past dus niet altijd. “Eigenlijk ben ik verheugd dat we vorig jaar veertig à vijftig keer ‘nee’ hebben gezegd tegen projecten. Daar doen we dan niet aan mee”, zei Ton Hillen vorig week bij de toelichting op de voorlopige jaarcijfers van het bouwconcern uit Rosmalen.

Lees ook: Recordverlies voor Heijmans: 110 miljoen euro
Strenger selectiebeleid is broodnodig
Het strengere selectiebeleid is broodnodig. In de laatste acht jaar boekte Heijmans zes keer verlies. Per saldo maar liefst 366 miljoen euro. Het bedrijf uit Rosmalen was in het verleden te gretig bij het binnenhalen van projecten. Met als voorlopig dieptepunt een recordverlies van 110 miljoen euro in 2016. Zo’n groot verlies is zeldzaam in de bouw. “Een dramatisch jaar”, zei Hillen.

Grootste verliespost: Westfrisiaweg/N23
Nog nooit was het verlies van het bouwbedrijf uit Rosmalen zo groot. Op vijf grote probleemprojecten moest Heijmans vorig jaar 80 miljoen euro afschrijven. Op enkele kleine projecten moest nog eens 10 miljoen euro verlies geslikt worden. De grootste schadepost is de Westfrisiaweg/N23: Heijmans nam een verliesvoorziening van 32 miljoen euro.

Met een vorige week getekende intentieverklaring werd het conflict met provincie Noord-Holland over de bodemgesteldheid gladgestreken. De lopende arbitragezaak is stilgelegd.

In 2018 weer gezond
2017 staat in het teken van winstherstel en schuldreductie
De tweede grote verliespost is de Energiefabriek in Tilburg: het bouwconcern moest vorig jaar met 23 miljoen euro over de brug komen. Voor de Wilhelminasluis in Zaandam loopt de arbitragezaak nog; Heijmans heeft voor dit project een voorziening genomen van 8 miljoen euro. Bij het later dit jaar op te leveren aquaduct in Leeuwarden is het verlies 6 miljoen euro. De extra kosten voor het aangepaste ontwerp voor het nieuwe RIVM-gebouw, vormen de laatste tegenvaller. Heijmans schat het verlies op 10 miljoen euro, maar probeert nog een deel te verhalen op de opdrachtgever.

“2017 zal in het teken staan van winstherstel en schuldreductie”, zei Ton Hillen. In 2018 moet Heijmans weer gezond zijn. De banken (ABN Amro, ING, KBC en Rabobank) gunnen Heijmans een jaar adempauze. Voor het eerste kwartaal van 2017 geldt een volledige vrijstelling van de bankconvenanten. Daarna worden de duimschroeven steeds harder aangedraaid. Aan het eind van het jaar moet Heijmans een Ebitda (winst voor aftrek van rente, belasting, afschrijving en afboekingen) van minimaal 20 miljoen euro halen. Ook moet de solvabiliteit boven de 20 procent liggen. De solvabiliteit is door de verliezen gezakt van 26 naar 16 procent.

Buitenlandse bedrijven in de etalage
De schuld terugbrengen door te desinvesteren is een andere opdracht die Heijmans van de banken heeft gekregen. Goed renderende bedrijven op stabiele markten – de buitenlandse bedrijven – gingen in de etalage. De Duitse dochter en funderingsspecialist Franki werd in januari verkocht voor 15 miljoen euro. Begin februari zijn ook de Belgische activiteiten van de hand gegaan voor 40 miljoen euro. De Duitse dochter Oevermann (omzet 230 miljoen euro) is bijna verkocht, liet Hillen doorschemeren. Door de verkopen komt de solvabiliteit halverwege 2017 rond de 20 procent uit.

Heijmans gaat zich volledig terugtrekken op de Nederlandse markt. Daarmee verdwijnt ruim een kwart van de omzet. Risicovol voor Heijmans is dat met de verkoop van de Belgische en Duitse bedrijven de belangrijkste winstbron van de afgelopen jaren verloren gaat. In 2016 werd door de buitenlandse bedrijven gezamenlijk een onderliggend operationeel resultaat van 20 miljoen euro behaald op een omzet van 515 miljoen euro.

Nieuwe omzet: 1,5 miljard euro
De nieuwe omvang van het Nederlandse Heijmans zal rond de 1,5 miljard euro uitkomen, schat Hillen. In 2007 was Heijmans nog goed voor een omzet van 3,7 miljard euro.

Flexibele schil wordt uitgebouwd
Tien jaar geleden had het bouwconcern ruim 11.000 mensen in dienst. Bij het nieuwe Heijmans bestaat er een “goede toekomst” voor 4500 à 5000 mensen, aldus Ton Hillen. “De overhead wordt aangepast aan het nieuwe bedrijf. Zonder dat er grote reorganisaties plaatsvinden.” Bij infra en utiliteit is al “ingegrepen” en zijn “mensen vervangen”. “Niet fijn maar noodzakelijk”, aldus de ceo.

Volgens lid van de raad van bestuur Ruud Majenburg, verantwoordelijk voor infra, wordt de flexibele schil uitgebouwd. Verder wordt op grotere infraprojecten alleen nog maar gewerkt met partners en worden geen infraprojecten meer aangenomen die groter zijn dan 10 procent van de infra-omzet.

Hoopgevend voor Heijmans is dat nieuwe projecten een beter rendement hebben dan oudere werken, die langzaam uit de orderportefeuille verdwijnen. Majenburg wil daar graag aan toevoegen dat het “merendeel van de activiteiten zeker naar behoren presteert”.

Sterk en vitaal
Alle maatregelen zijn erop gericht van Heijmans weer een normaal winstgevend bedrijf te maken. De vernieuwde overeenkomst met de banken is volgens Hillen een “belangrijke voorwaarde om Heijmans weer sterk en vitaal te maken”. Het risicoprofiel van de onderneming is volgens hem duidelijk verbeterd. “Met name de overeenkomst over de Westfrisiaweg/N23 is een belangrijke mijlpaal.”

2016 wordt voor Heijmans de zesde keer in acht jaar tijd dat verlies wordt geleden. Dit keer een recordverlies van 110 miljoen euro. Oorzaak: 90 miljoen euro aan projectverliezen; 16 miljoen euro aan afschrijvingen op vastgoedposities en 4 miljoen euro aan reorganisatiekosten. Sinds 2008 heeft het bedrijf per saldo 366 miljoen euro verlies geleden. Op grond en vastgoed is in die jaren 134 miljoen euro afgeschreven en is voor 88 miljoen euro gereorganiseerd.

www.cobouw.nl/heijmans/gifbeker-heijm...
tradersonly
0
Er zijn wat shorts afgebouwd

shortsell.nl/short/Heijmans/90/archived

Susquehanna International Securities heeft nu 0,00 % (was 0,59%). Volledig afgebouwd dus.
ABC1234
0
Interessante ontwikkeling. Wellicht speculeerden ze op blijvende onzekerheid. Nu deze helemaal (voorzover dat mogelijk is bij een bouwbedrijf) er uit is, valt er weinig geld meer te verdienen met shorten.

Wat os eigenlijk jullie verwachtingen voor donderdag? Gaan we nog nieuwe dingen horen? Of zal het een herhaling van zetten van vorige week zijn?
Rick+__+
0
quote:

ABC1234 schreef op 20 feb 2017 om 18:29:


Interessante ontwikkeling. Wellicht speculeerden ze op blijvende onzekerheid. Nu deze helemaal (voorzover dat mogelijk is bij een bouwbedrijf) er uit is, valt er weinig geld meer te verdienen met shorten.

Wat os eigenlijk jullie verwachtingen voor donderdag? Gaan we nog nieuwe dingen horen? Of zal het een herhaling van zetten van vorige week zijn?


Qua cijfers is het inmiddels wel bekend. Ik zou wel graag een diepere toelichting horen over de strategie voor de komende jaren.
shorterman
0
quote:

Rick+__+ schreef op 20 feb 2017 om 19:06:


[...]

Qua cijfers is het inmiddels wel bekend. Ik zou wel graag een diepere toelichting horen over de strategie voor de komende jaren.
Kijk eens wat er met een te hoog genoteerd aandeel kan gebeuren. Wat met Ordina gebeurt, gebeurt zeer binnenkort ook met Heijmans. Jullie zijn gewaarschuwd. De cijfers zijn dramatisch!! En toch winst door euforie en verliefdheid op dit aandeel. Ik heb van mijn verkoop op 7,01 nog steeds geen spijt.
Rick+__+
1
quote:

shorterman schreef op 20 feb 2017 om 20:02:


[...]Kijk eens wat er met een te hoog genoteerd aandeel kan gebeuren. Wat met Ordina gebeurt, gebeurt zeer binnenkort ook met Heijmans. Jullie zijn gewaarschuwd. De cijfers zijn dramatisch!! En toch winst door euforie en verliefdheid op dit aandeel. Ik heb van mijn verkoop op 7,01 nog steeds geen spijt.



Het interesseert me niet wat de koers vandaag of morgen doet, het enige wat me interesseert is hoe het bedrijf de komende jaren presteert. Ik heb vertrouwen in de nieuwe CEO en de strategie. De probleemprojecten zijn nu nagenoeg uit de boeken en de marges worden steeds beter.

Daarbij is Heijmans met 149 miljoen euro beslist niet overgewaardeerd, zelfs met de verliezen over 2016. Intrinsiek is het bedrijf rond de €7,50 en dat kan bij aantrekkende resultaten dit jaar alleen maar toenemen.
wel dra
0
Het zou me niet verbazen als na de cijfers ook de Rabo (evenals eerder ING) met een koersverhoging komt.
LekkerTruitje
0
quote:

tradersonly schreef op 20 feb 2017 om 17:59:


Er zijn wat shorts afgebouwd

shortsell.nl/short/Heijmans/90/archived

Susquehanna International Securities heeft nu 0,00 % (was 0,59%). Volledig afgebouwd dus.



Die zien we voorlopig dan zeker niet meer terug, ik dacht dat ze er aardig wat verlies op hadden geleden...
Rick+__+
0
quote:

LekkerTruitje schreef op 21 feb 2017 om 11:19:


[...]

Die zien we voorlopig dan zeker niet meer terug, ik dacht dat ze er aardig wat verlies op hadden geleden...


Tja, gespeculeerd op slecht nieuws en misgeschoten. Eigen schuld dikke bult.
Rick+__+
0
Heijmans zeker van aandeel in klus Zuidasdok
Gepubliceerd op 21 feb 2017 om 13:19 | Views: 0
Artikel
Reacties
Gerelateerde instrumenten

inShare
Heijmans 13:03
7,06 0,00 (+0,92%)

DEN HAAG (AFN) - De opdracht voor het ontwerp en de realisatie van het project Zuidasdok gaat definitief naar een consortium waarin bouwer Heijmans samenwerkt met branchegenoten Fluor en Hochtief. Dat meldde het ministerie van Infrastructuur & Milieu dinsdag, nadat de voorlopige gunning vorige maand bekend was gemaakt.
De klus omvat onder meer het verbreden en gedeeltelijk ondergronds brengen van de A10 Zuid en uitbreiding van trein- en metrostation Amsterdam Zuid. De opdrachtsom bedraagt zo'n 990 miljoen euro. Daarvan gaat 15 procent naar Heijmans, de rest wordt evenredig verdeeld tussen het Duitse Hochtief en het Amerikaanse Fluor.
Zuidasdok is een gezamenlijk project van de gemeente Amsterdam, ProRail en Rijkswaterstaat. De werkzaamheden zullen medio 2019 beginnen en het project zou rond 2028 moeten worden opgeleverd. Het is een van de grootste infrastructuurprojecten in Nederland van dit moment.
Rick+__+
0
Toch niet verkeerd om het nog even bevestigd te hebben. Dat is 150 miljoen in het orderboekje :)
Rick+__+
0
fd.nl/economie-politiek/1188885/rijk-...

Rijk gaat vaker minimale bouwprijs hanteren bij aanbesteding
De overheid gaat vaker een minimale en maximale bouwprijs hanteren bij bouwprojecten. Hierdoor kunnen bedrijven niet meer voor een te lage prijs inschrijven op bijvoorbeeld de bouw van een nieuwe weg, tunnel of brug.
Dit zei minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) bij de definitieve gunning van project Zuidasdok.
De snelweg A10 bij de Zuidas zal ondergronds worden gebracht.
De snelweg A10 bij de Zuidas zal ondergronds worden gebracht.
In dit project werkte de overheid voor het eerst met een minimale en maximale bouwsom. Uiteindelijk won een consortium met bouwbedrijf Heijmans het project voor €1 mrd, een prijs die iets boven de minimale bouwsom lag.
Meerwerk
Door vooraf te zeggen hoe duur een bouwproject minstens moet zijn, wil de overheid voorkomen dat bouwbedrijven voor een te lage prijs inschrijven om een project te winnen en vervolgens via de juridische weg meer vergoed proberen te krijgen — bijvoorbeeld door meerwerk binnen te halen.
'Bij het project op de Maasvlakte2 zagen we dingen verkeerd gaan, daarom hebben we nu met die ondergrens gewerkt', zei Schultz van Haegen dinsdag. De methode was een experiment, maar het zal wat haar betreft vaker worden ingezet bij projecten die zich ervoor lenen. 'Je moet per situatie bekijken of je een onder- en bovengrens hanteert.'
Zuidas
Dinsdag is de bouw van de nieuwe Zuidas definitief gegund aan een bouwconsortium met Heijmans. De bouwers gaan de snelweg A10 bij het zakencentrum ondergronds brengen zodat er meer rijbanen beschikbaar komen. Ook wordt het station stevig onder handen genomen.
De werkzaamheden beginnen in 2019. In 2028 moet alles zijn afgerond.

-----------

Het is wel bijzonder dat de overheid besluit om voortaan vaker met bodemprijzen te werken. Komt naar mijn idee wel een beetje als mosterd na de maaltijd. Dan is het eindelijk zover dat bouwbedrijven niet meer genoodzaakt zijn om te werken onder de kostprijs en dan besluiten ze om nu maar eens minimale prijzen in te voeren. Ik denk dat je toch wel een jaartje of 10 te laat bent minister Schultz...
Nuchtere Kijk Op
0
Quote van een ander forum: BAM-topman Rob van Wingerden baalt dat zijn bedrijf het Zuidasdok niet gaat bouwen. Waarom de bouwer naast het project greep, weet hij niet. “Dat onderzoek ik nog.”

De bestuursvoorzitter zei dat dinsdagmiddag in een toelichting op de jaarcijfers.

Op het moment dat Van Wingerden de pers toesprak in een hotel op de Zuidas, werd enkele honderden meters verderop in het WTC het contract voor de bouw van het Zuidasdok getekend. Niet door BAM, want een combinatie van Hochtief, Fluor en Heijmans ging er met de klus - met een waarde van bijna 1 miljard euro - vandoor.


“Natuurlijk vind ik het ontzettend jammer dat BAM het Zuidasdok niet gaat bouwen”, liet Van Wingerden desgevraagd weten. “Om meerdere redenen. Het is een groot en aansprekend infraproject, met bovendien een risicoverdeling die goed bij ons huidige beleid past.”
Voorzichtigheid speelt geen rol

Waarom de aanbieding van BAM bijna 10 procent duurder uitviel dan de uiteindelijk winnende combinatie, weet de topman niet. Hij denkt niet dat het iets te maken heeft met de voorzichtigheid die BAM tegenwoordig op de aanbestedingsmarkt betracht.

“Het zou kunnen dat zij een heel slim ontwerp hebben gemaakt, zoals wij dat eerder bij de sluis van IJmuiden hebben gedaan. Natuurlijk voorzag ook ons plan in zo min mogelijk overlast voor het verkeer. Natuurlijk.”

Van Wingerden zei nog uit te gaan zoeken waarom BAM precies naast het contract greep. “We moeten er van leren, al is het alleen al omdat deelname aan zo’n tender hartstikke duur is. Je krijgt wel een tegemoetkoming, maar zeker 60 procent van de kosten zijn niet gedekt.”
J.Inv
0
Nou morgen dan nog even het volledige cijferoverzicht voor de statistieken. Hopelijk een vleugje van een positieve outlook.
Adamz
0
quote:

J.Inv schreef op 22 feb 2017 om 16:48:


Nou morgen dan nog even het volledige cijferoverzicht voor de statistieken. Hopelijk een vleugje van een positieve outlook.


Een negatieve verrassing kan en mag er niet meer inzitten. Dat zou dan zo niet geklungel van Heijmans zijn dan toch in ieder gevat een gevoel van incompetentie van Heijmans bij de beleggers oproepen. Een positieve noot zet wat muziek in het bedrijf en het aandeel.
625 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

Heijmans Meer »

Koers 8,720   Verschil -0,04 (-0,46%)
Laag 8,620   Volume 43.902
Hoog 8,850   Gem. Volume 71.827
19-jun-19 17:35
label premium

Heijmans: Ruzie met Tennet

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium