Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Olie- en autoreuzen sluiten waterstofpact .... wat wordt de impact ....

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
113 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Clowns n Animals
0
Weet iemand toevallig hoeveel energie verlies er optreedt bij het proces stroom -> waterstof -> stroom ten opzichte van stroom -> geladen accu -> stroom?
Apae
0
Van stroom naar waterstof is een energie-intensieve omzetting, het comprimeren naar iets wat zinvol opgeslagen kan worden kost daar bovenop ook nog energie.
Als je kijkt naar de diverse vormen van alternatieve energieopweking, dan pro9duceren windmolens, waterkracht en zonnepanelen allemaal direct stroom. NIET tussentijds omzetten maar direct in het electriciteitsnet stoppen is dus per definitie het meest efficient. Het gedeelte dat je niet direct bij opwekking kunt gebruiken moet je echter wel iets mee: je kunt er stuwmeren mee aanvullen (het water dus juist oppompen), het in accu's stoppen, er waterstofgas van maken en misschien nog wel meer.
Ik denk dat daarin zeker een rol voor waterstofgas is weggelegd, maar verwacht dat het meest efficiente gebruik daarvan is om het in centrales weer in electriciteit om te zetten (na de vervangingsvraag van het huidige industriele waterstofgas, dat voor 95% uit aardgas wordt gewonnen), en niet om er allerlei individuele automotortjes mee te voeden.
Apae
0
quote:

Planet Earth Is Blue schreef op 17 nov 2019 om 13:36:


Misschien dat bijgaand artikel duidelijkheid verschaft.

www.energy.gov/sites/prod/files/2014/...



Dat artikel is uit 2009, dus 10 jaar oud. En toen kwam Tesla... Een aantal uitgangspunten van het artikel zijn inmiddels achterhaald: een waterstofgas-auto zou lichter zijn dan een batterij-auto met eenzelfde range. Nu, we hebben inmiddels de Toyota Mirai, en de Tesla Model 3. Vrijwel even grote auto's, met vrijwel dezelfde ragnge, EN vrijwel hetzelfde gewicht...
Overigens staat er in het artikel niet hoeveel omzetting van electriciteit naar waterstofgas kost in efficiency, alleen maar dat het zonder fossiele brandstoffen kan. Uit mijn hoofd is die omzetting ongeveer 60% efficient, en daar bovenop komt de comprimeerslag naar 700 bar. Laden van een lthiumaccu kan met een efficiency van 85-90%.
Apae
0
Nee, niet doen! Discussie is goed, en ik heb je link met veel belangstelling gelezen.
Planet Earth Is Blue
0
Ik zie mezelf niet als erg gekwalificeerd. Ik hoopte om Clowns & Animals te helpen, maar dat was waarschijnlijk een wat quick&dirty actie. Ik zal me eerst wat verder inlezen
Apae
0
Ik denk dat deze link de vraag van Clowns & Animals beter beantwoordt: www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/batt...
Ook hier moet je je afvragen of de informatie niet achterhaald is: ontwikkelingen gaan erg snel. Maar de nieuwste benoemde bron is van 2016 en dus in elk geval flink recenter.
Daan 008
1

@ Planet Earth Is Blue
Niemand heeft alle kennis in pacht.
Het is het delen van info en kennis wat het forum net boeiend en leerzaam maakt voor allen.

Effe ter info.
Waar gaat men al het koper kunnen vinden om alles elektrisch te maken, gaande van verlichting, verwarming en transport.

Een elektrische auto gaat ongeveer 5 à 6 jaar mee en is na deze periode zo goed als 0.0 euro waard. De batterij is dan versleten. De kostprijs van een batterij voor een elektrische auto bedraagt ongeveer 50% van de waarde van een auto.
Is een elektrische auto dan wel betaalbaar voor een gewone mens?
Iedere 5 à 6 jaar een nieuwe auto moeten kopen. Wie heeft dat extra budget om de 5 à 6 jaar voorhanden?
Apae
0
Waar baseer je die cijfers op? De Tesla S is sinds 2012/2013 op de markt, ik zie ze tweedehands nog amper onder de 30.000 euro, en Tesla garandeert zelf het accupakket al voor 8 jaar. Dat zouden ze niet doen als 100% binnen die periode aan vervanging toe is.
De enige Tesla's die ik heb gezien met en nieuw accupakket hadden zeven, acht ton gereden, waarschijnlijk in taxidiensten. Dat is Mercedes-diesel-achtige levensduur.
Daan 008
0

8 jaar of hoeveel herlaad beurten?

Een herlaadbare batterij is goed om x maal te kunnen worden herladen.
De maximale capaciteit of de maximale stroom dat een batterij kan leveren verminderd gestaag met ouder te worden. Ik moet je toch niet uitleggen dat een herlaadbare batterij normaal gezien na 5 à 6 jaar niet van vandaag op morgen opeens niet meer werkt.

Wil jij 30.000 euro uitgeven aan een auto die dan met een volledig opgeladen oudere batterij nog maar enkele km kan rijden in plaats van +400km met een nieuwe batterij?
Apae
0
Kennelijk geven mensen het eraan uit. Ik ben (nog) niet in de markt voor een gebruikte Tesla, dus heb nog geen exemplaren daadwerkelijk bekeken. Restcapaciteit kan je wel gewoon zien bij zo'n ding, voor zover ik wet is er geen kilometerbeperking/herlaadbeperking bij de garantie op de accu's.
ff_relativeren
0
CNBC : Elon Musk noemt waterstof aangedreven mobiliteit : Succes Onmogelijk. Toch is het nu al een concurrent voor accu-auto's.

bron : www.cnbc.com/2019/02/21/musk-calls-hy... .
113 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

Royal Dutch Shell A Meer »

Koers 25,960   Verschil +0,46 (+1,78%)
Laag 25,530   Volume 6.751.883
Hoog 26,030   Gem. Volume 6.967.492
06-dec-19 17:35
label premium

RDS worstelt met gearing

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium