Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

TomTom December 2016

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
3.270 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 156 157 158 159 160 161 162 163 164 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
~Justin~
0
quote:

mjmj schreef op 30 dec 2016 om 12:36:


[...]

En waarom schreeuwen ze dat niet van de daken?


Ze schreeuwen het niet vd daken maar verstoppen het ook niet. Als je 70 analisten en Reuters en dergelijke uitnodigt voor een technologie slash investors update in het Scheepvaartmuseum. En je geeft 5 presentaties door de directeuren van de divisies, bestuurders etc. Dan kun je niet zeggen dat het verstopt wordt. Alleen hadden media er wel meer over mogen schrijven dan alleen die 15% jaarlijkse groei tot 2020. Andere info zat in een (betaalde) reuters portal en in rapportjes van abn amro en nibc die gelukkig viavia hier belanden. Maar vroeger toen die ingangen er niet waren, dan las je helemaal niets.

Er zijn genoeg fora van andere aandelen waar je nooit een analist rapport ziet; TT is meer de uitzondering dan de regel. Het 'nadeel' bij dat voordeel is dat reports ook vragen kunnen oproepen, elk stukje meer info zorgt ook weer voor meer nieuwsgierigheid. Dat heb je bij veel andere fondsen niet, dan lees je alleen in de financiele telegraaf in een paar regels dat analist X zijn koersdoel heeft aangepast en de particuliere belegger ziet slechts een paar regels waarom.
GLMF
1
quote:

harrysnel schreef op 30 dec 2016 om 11:58:


[...]

Wat ik al het hele jaar schrijf:

Buit gaat verdeeld worden tussen oprichters/grootaandeelhouders + bevriende partijen (ik denk aan HAL en Bosch). .....



AB, interessante invalshoek. Misschien een idee dat je dit naar FD/serieuze kranten stuurt? Zou een mooi stukje onderzoeksjournalistiek aan besteed kunnen worden.
Koos99
0
quote:

MichaT. schreef op 30 dec 2016 om 13:15:


[...]

En waar baseer jij deze wijsheid op? Of ben je gewoon negatief ingesteld?


Elk nieuws moet je afzetten tegenover de verwachting. Zo kan slecht nieuws toch positief worden ontvangen omdat de verwachting nog slechter was, en vice versa. Ik denk dat de koers van TT de laatste dagen is opgelopen naar dit niveau op verwachtingen omtrent de CES. Mocht er dan geen nieuws komen dan zal de koers deze winst weer prijsgeven. Wat is denk jij de reden dat de koers is gestegen de laatste dagen?
mjmj
3
quote:

*Justin* schreef op 30 dec 2016 om 13:51:


[...]

Ze schreeuwen het niet vd daken maar verstoppen het ook niet. Als je 70 analisten en Reuters en dergelijke uitnodigt voor een technologie slash investors update in het Scheepvaartmuseum. En je geeft 5 presentaties door de directeuren van de divisies, bestuurders etc. Dan kun je niet zeggen dat het verstopt wordt. Alleen hadden media er wel meer over mogen schrijven dan alleen die 15% jaarlijkse groei tot 2020. Andere info zat in een (betaalde) reuters portal en in rapportjes van abn amro en nibc die gelukkig viavia hier belanden. Maar vroeger toen die ingangen er niet waren, dan las je helemaal niets.
...


Je hebt een bijzondere kijk op IR en PR/externe communicatie van een beursgenoteerd bedrijf, maar deze is wel erg ongebruikelijk.
Consortium TomTom
0
quote:

Juun schreef op 30 dec 2016 om 13:32:


Ik mag toch hopen dat TT niet m.n. naar Las Vegas afreist om die bandjes die je om je pols kunt dragen. Ik wil graag van alles horen vanaf de CES, maar het liefst niks of niet te veel van de afdeling consumer.



Ik verwacht maandag nog een redelijk up voor het aandeel, zonet voor de CES. Of de beurzen moeten flink zakken as maandag. We gaan het zien. En inderdaad Juun geen consumer pb, maar een pb in automotive van een grote autofabrikant. Of een mooie samenwerking.....
MichaT.
1
quote:

Koos99 schreef op 30 dec 2016 om 14:20:


[...]

Elk nieuws moet je afzetten tegenover de verwachting. Zo kan slecht nieuws toch positief worden ontvangen omdat de verwachting nog slechter was, en vice versa. Ik denk dat de koers van TT de laatste dagen is opgelopen naar dit niveau op verwachtingen omtrent de CES. Mocht er dan geen nieuws komen dan zal de koers deze winst weer prijsgeven. Wat is denk jij de reden dat de koers is gestegen de laatste dagen?


Ik denk dat men in het geheel nog niets van de CES heeft ingecalculeerd.

De afgelopen stijging heeft te maken met de mededeling dat de tom2 services gebruikt kunnen gaan worden voor het azure platform van Microsoft
Consortium TomTom
0
quote:

MichaT. schreef op 30 dec 2016 om 14:27:


[...]

Ik denk dat men in het geheel nog niets van de CES heeft ingecalculeerd.

De afgelopen stijging heeft te maken met de mededeling dat de tom2 services gebruikt kunnen gaan worden voor het azure platform van Microsoft



Ik hoop dat men veel bewaard heeft voor de CES, dat zou iig hetekenen dat we 2017 beter gaan beginnen als 2016. Ben benieuwd.
[verwijderd]
0
quote:

GLMF schreef op 30 dec 2016 om 14:11:


[...]
AB, interessante invalshoek. Misschien een idee dat je dit naar FD/serieuze kranten stuurt? Zou een mooi stukje onderzoeksjournalistiek aan besteed kunnen worden.



Stichting PAT zou hier toch zorg voor dragen ! ?
Consortium TomTom
0
automotive.tomtom.com/en/ces-las-vega...

5 - 8 January, 2017
TomTom Automotive at CES
Come and meet TomTom Automotive at the upcoming CES 2017!

Discover our latest and greatest developments and find out how we can help you equip your customers with the best connected navigation experience.


CES is the world’s gathering place for all who thrive on the business of consumer technologies. Held in Las Vegas every year, it has served as the proving ground for innovators and breakthrough technologies for more than 40 years—the global stage where next-generation innovations are introduced to the marketplace.



> We hope to see you there!
mjmj
1
quote:

TromDom schreef op 30 dec 2016 om 15:20:


automotive.tomtom.com/en/ces-las-vega...

5 - 8 January, 2017
TomTom Automotive at CES
Come and meet TomTom Automotive at the upcoming CES 2017!

Discover our latest and greatest developments and find out how we can help you equip your customers with the best connected navigation experience.


CES is the world’s gathering place for all who thrive on the business of consumer technologies. Held in Las Vegas every year, it has served as the proving ground for innovators and breakthrough technologies for more than 40 years—the global stage where next-generation innovations are introduced to the marketplace.



> We hope to see you there!


Nou dat is wel erg 'low profile'. "the best connected navigation experience": de tekstschrijver heeft vast lang moeten zoeken om een statement te vinden dat zo min mogelijk opvalt.

Als dit de opmaat is voor de presentatie van TT op de CES dan hoeven we niet veel te verwachten.
Gerome77
0
Iemand een idee wat de impact is van sluiten onder 8,56? Betekent dit een serieuze verzwakking van het technische plaatje?
jadijako
0
instappen, uitstappen, blijven zitten(slechte cijfers,jaartje overdoen) bijkopen, deel verkopen, wie het weet mag zijn hand opsteken
Hik
1
quote:

mjmj schreef op 30 dec 2016 om 15:51:


[...]

Nou dat is wel erg 'low profile'. "the best connected navigation experience": de tekstschrijver heeft vast lang moeten zoeken om een statement te vinden dat zo min mogelijk opvalt.

Als dit de opmaat is voor de presentatie van TT op de CES dan hoeven we niet veel te verwachten.


Ja jammer.
Er had eigenlijk boven moeten staan: "Joehoe, beste jongens en meisjes!" en dan een foto van "Big Smile Corrine" erbij.
Consortium TomTom
0
quote:

Gerome77 schreef op 30 dec 2016 om 15:55:


Iemand een idee wat de impact is van sluiten onder 8,56? Betekent dit een serieuze verzwakking van het technische plaatje?


Ziet er erg zwak uit vandaag, maar ja de laatste dag van het jaar, wie verwacht dan toch nog dat r gedrukt wordt. Ik niet iig. We gaan het zien volgende week. Ik verwacht wel 2at van de CES.

P.s. het is nog geen 17.35, dus er kan nog veel gebeuren.
harrysnel
6
quote:

vCalker schreef op 30 dec 2016 om 13:15:


@Harrysnel,

Dat de koers niet loopt zoals jij wil, houdt niet in dat het met koersmanipulatie te maken heeft. Kijk op een willekeurig IEX-forum wanneer de koers daalt. Het is telkens de schuld van de shorters, telkens wordt er een onredelijk koersverloop waargenomen. Waarom stijgt TomTom dinsdag 20 cent en ging het vandaag even 20 cent naar beneden? Ik heb geen idee, jij wel?

Als ik kijk naar koers van TomTom dit jaar, zijn er vier grote dalingen geweest:
1- 5 januari t/m 18 januari. Oorzaak: het slechte verloop van de CES
2- 2 februari t/m 12 februari. Oorzaak: onrust wereldeconomie (China)
3- 23 juni t/m 6 juli. Oorzaak: Brexit
4- 11 oktober t/m 4 november. Oorzaak: omzetwaarschuwing

Ik vind de afstraffing omtrent bovenstaande gebeurtenissen niet terecht, maar de markt blijkbaar wel. Het ene aandeel krijgt nou eenmaal meer klappen dan de andere. Ik heb bijvoorbeeld geen moment wakker gelegen van de Omzetwaarschuwing voor een nietszeggend bedrijfsonderdeel. Het was echter wel voer voor partijen die dat wel deden.

Daarnaast kunnen wij TomTom voortdurend vergelijken met sectorgenoten, maar zijn er naast de overeenkomsten niet ook heel veel verschillen? TomTom staat aan de AMX, heeft een onderdeel Consumer, is in een lastige transitie, maakt geen winst, heeft een bescheiden CEO, heeft een beperkte free float, etc. Wellicht loopt het koerstechnisch dankzij bovenstaande feiten een beetje achter de sector aan.

Natuurlijk kan TomTom onzekerheden wegnemen, kan het van de daken gaan schreeuwen dat zij vinden dat ze een gigantische voorsprong hebben op de concurrentie, maar soms lopen dingen zoals ze lopen. Ik denk potentie te zien in het bedrijf en dat zij zich goed positioneert voor de toekomst. Uiteraard zie ik ook liever een gestage groei, maar onzekerheid(over de toekomst) brengt ook volatiliteit.

Enfin, wij zullen zien wat de toekomst brengt.

PS ik vind wel dat je altijd kritisch moet blijven, iets wat bij jou (gelukkig) niet ontbreekt.


Op de beurs wordt er in ieder fonds "gerommeld" en zijn er koersbewegingen die niet makkelijk te verklaren zijn. Ik zie vandaag bv Besi, dat eerder van de week juist sterk lag, ineens 2% inleveren. Ordina loopt gisteren op 4x normaal dagvolume naar 2,19 en staat vandaag zelfs weer even 5% onder die top van gisteren.

Door breder te kijken kan ik prima leven met de daling vandaag bij TomTom. Dat is niet mijn punt. En de shorters? Short gaan hoort bij de beurs en is m.i. zelfs cruciaal voor een goede werking van de beurs.

Mijn punt is dat TomTom het de shorters onnodig makkelijk maakt door te roepen "TT gaat zelfstandig door". Door het nieuws te timen. Door te lekken zodat shorters tijd hebben om posities aan te passen. TomTom werkt m.i. actief mee aan het short gaan. Ik heb dit jaar oa gezien:

- 28 juni: TomTom sluit Telematics deal met PSA. Koers loopt op van E6,75 naar E7,12 (=+5,5%). Die winst loopt er bijna volledig uit (bij normale beurs) en aandeel sluit die dag nauwelijks in de plus op E6,85. Volume 3,5 mln stuks. Waar kwam al dat aanbod van aandelen aan de verkoopkant vandaan? 30 juni gaat Den Drijver, die op Roadshow is geweest met IR in Parijs, met koersdoel van E12,25 terug naar E9. Dat is vanwege de "zwarte sneeuw" (PND's) die de "gewone belegger pas op 13 oktober zag vallen.

-12 oktober: ik zie dingen in het orderboek die ik niet eerder zag bij TomTom. Stuur appje daarover omdat het zeer opvallend was en dat ik slecht nieuws verwacht. 13 oktober idd de omzet outlook verlaging.

Het bedrijf is zo lek als een mandje en werkt naar een endgame toe waar "de gewone belegger" niets van afweet.

Je noemt 4 verklaringen voor koersdaling.

Ad 1: de CES. Dat de koers daalde na dit event is de schuld van IR/Management dat:
- de bluf van MobilEye niet pareerde; niet uitlegde dat Mapping een aparte tak van sport is, niet de overtuiging liet zien dat Mapping essentieel is voor de zelfrijdende auto.
- het bericht dat Here exclusief aan het Harman platform is toegevoegd vanaf de CES is reden geweest voor twijfel en koersdaling. TomTom heeft in februari, toen het ook toegevoegd werd aan dit platform, dit nieuws verzwegen.
news.harman.com/releases/harman-to-dr...

Ad 2: China. Doe je niets aan.

Ad 3:Brexit. TomTom is daar itt tot andere fondsen nauwelijks van hersteld. TomTom had in een statement kunnen uitleggen dat de valuta impact gering is op het resultaat.

Ad 4: Omzetwaarschuwing had je niet als "preliminary cijfers" moeten brengen maar als onderdeel van een reorganisatie Consumer waarbij je ook aan het goedlopende deel van Consumer aandacht besteedt. Aandacht voor oplopende marges en groei bij sport.

Samenvattend: de manier waarop TomTom nieuws brengt (of achterhoudt) heeft invloed op de koers. Als je alle berichten, positief en negatief, van dit jaar op een rijtje zet dan snap je niet dat de koers gedaald is. Dat kan alleen maar door focus op Consumer en korte termijn EBIT te leggen. Daarbij worden juist cruciale zaken voor de lange termijn als de toekomstige verdienmodellen niet concreet gemaakt.

Hik
0
ir.mobileye.com/investor-relations/pr...

Press Release Details
Lucid Chooses Mobileye as Partner for Autonomous Vehicle Technology

12/30/2016
Download this Press Release (PDF)
MENLO PARK, Calif. and JERUSALEM, Dec. 30, 2016 /PRNewswire/ -- Lucid Motors, the luxury mobility company, and Mobileye N.V. (NYSE: MBLY), the global leader in Advanced Driver Assistance Systems and autonomous driving technologies, announced a collaboration to enable autonomous driving capability on Lucid vehicles.

Lekker bezig daar!

Wie en wat is Lucid?
lucidmotors.com/
WEBJE
0
harrysnel
2
quote:

*Justin* schreef op 30 dec 2016 om 13:51:


[...]

Ze schreeuwen het niet vd daken maar verstoppen het ook niet. Als je 70 analisten en Reuters en dergelijke uitnodigt voor een technologie slash investors update in het Scheepvaartmuseum. En je geeft 5 presentaties door de directeuren van de divisies, bestuurders etc. Dan kun je niet zeggen dat het verstopt wordt. Alleen hadden media er wel meer over mogen schrijven dan alleen die 15% jaarlijkse groei tot 2020. Andere info zat in een (betaalde) reuters portal en in rapportjes van abn amro en nibc die gelukkig viavia hier belanden. Maar vroeger toen die ingangen er niet waren, dan las je helemaal niets.

Er zijn genoeg fora van andere aandelen waar je nooit een analist rapport ziet; TT is meer de uitzondering dan de regel. Het 'nadeel' bij dat voordeel is dat reports ook vragen kunnen oproepen, elk stukje meer info zorgt ook weer voor meer nieuwsgierigheid. Dat heb je bij veel andere fondsen niet, dan lees je alleen in de financiele telegraaf in een paar regels dat analist X zijn koersdoel heeft aangepast en de particuliere belegger ziet slechts een paar regels waarom.


Ik lees op de TT site:



Policy regarding bilateral contacts with shareholders

....

8. TomTom is dedicated to providing high quality and timely information to all shareholders. Information for shareholders will be made available on our website investors.tomtom.com.


files.shareholder.com/downloads/TOMTO...


Die Technology Day (Investor Day) was een belangrijk event met de potentie om koers in beweging te zetten. Ik wilde dus weten wanneer deze gehouden zou worden. Het antwoord van IR: "over een Investor Day, zoals op AVA aan bod is geweest, zijn geen nieuwe ontwikkelingen te melden". Of woorden van gelijke strekking. IR liegt niet omdat het een Technology Day genoemd wordt en geen Investor Day en het geplande event dus niet gelijk is aan waar ik een vraag over heb......maar hierdoor word ik wel in de zeik genomen want inhoudelijk was het event natuurlijk gewoon "de Investor Day". Ik mail meerdere malen met IR om te vragen of er al een datum gepland is en ik krijg te horen dat ik "de financiële kalender op de TT website in de gaten moet houden om op de hoogte te blijven van data"....

Uiteindelijk is er dus een Investor Day gehouden die Technology Day werd genoemd en die nooit op de financial calendar is aangekondigd.


Het simpele feit dat er 70 analisten, journalisten en ander volk weet hebben van een belangrijk event dat voor mij niet te achterhalen is via de officiële kanalen (TT website) maakt dat er sprake is van een informatie achterstand. Niets geen: "high quality and timely information to all shareholders".
[verwijderd]
0
Prachtig bericht van Matthieu Campion die op LinkedIn aangeeft dat er VEEL contracten voor RoadDNA reeds getekend zijn, maar dat deze helaas (nog?) niet publiekelijk mogen worden gemaakt.

Blijkbaar baalt Campion er ook een beetje van dat TomTom wel de unieke, essentiele en gepatenteerde HAD-tech bezit, maar niet veel naar buiten treedt.

Persoonlijk zie ik dit zeer lage koersniveau (in vergelijking tot peers) echt als DE kans voor 2017 vanwege de kans op bekendmaking van de contracten.

Mochten de founders eindelijk ook eens een beetje in dienst van de aandeelhouders treden (wat ze op basis van de Code zouden moeten doen) dan ontstaan er nog betere kansen.
3.270 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 156 157 158 159 160 161 162 163 164 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

TomTom Meer »

Koers 10,820   Verschil +0,06 (+0,58%)
Laag 10,720   Volume 399.083
Hoog 10,990   Gem. Volume 484.504
18-sep-19 17:35
label premium

TomTom: dichter bij Microsoft

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium