Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 7,275 16 apr 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 7,075 - 7,275
  • 227.592 Gem. (3M) 272,7K

TOMTOM NOVEMBER 2016

5.382 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 270 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 31 oktober 2016 22:19
    quote:

    *Justin* schreef op 30 oktober 2016 14:21:

    [...]

    De opex (dit jaar ongeveer 550 miljoen euro) bestaat uit 4 delen:
    R&D, marketing, amortisation, general (sg&a).
    Verhoudingsgewijs: 35%, 15%, 15%, 35% van de kosten

    - De amortisation 15% wordt vrijwel geheel door Automotive, Licensing en in mindere mate Telematics gedragen. Dat zie je in het plaatje door het grote verschil tussen het ebitda van o.a. Automotive en het ebit. Consumer draagt maar een fractie bij (3 miljoen).

    - De R&D (35%) zit ook voor het leeuwendeel in Automotive en Licensing. R&D op autonoom rijden en geautomatiseerd kaartenmaken. Slechts een deeltje zit in Consumer (nieuwe sport producten)

    - De marketing (15%). Dit gebeurt binnen Consumer en voor Automotive (die trade shows, zoals Paris) De marketing binnen Consumer gaat steeds meer naar sport en minder naar PND. Dat zal wel zo doorgaan.

    - Dan houd je dus alleen de sg&a over (35% van de opex) die deels door Consumer wordt gedragen. Echter ook al een deel door Telematics. (er werken 600 mensen bij Telematics, ook na de acquisities). Stel dat Consumer de helft van de sg&a draagt. Dan is dat 550 miljoen x 35% x 50%. Dat is een bijdrage van minder dan 100 miljoen euro.

    Wat betekent dit:

    Consumer heeft nu ongeveer een omzet van 500 miljoen. De bruto marge moet op 30% liggen. Dan is de bruto resultaat van Consumer 150. Vervolgens gaat er - zoals hierboven berekend - 50 van af voor marketing en 100 voor de sg&a. Waardoor Consumer op een ebitda van nul uitkomt. (halfjaarcijfers: -1,2)

    De consumer divisie moet die bijdrage minimaal blijven leveren, dus minimaal een 150 bruto resultaat. Dit jaar worden er rond de 3,3 miljoen PND's verkocht. En als TT sport dit jaar verdubbelt, net als Q3, rond de 1,2 miljoen sportproducten. Sport groeit sneller dan PND en de marge op sport is ook beter dan PND. Ik zie die 150 daarom niet in gevaar komen.
    justin, niet gek dat ze zoveel kosten maken binnen tt, wat 'n hierachie... www.youtube.com/watch?v=RTt6VWzwBSw kan vlgs mij ook wel met veel minder personeel voor hetzelfde werk of meer

    edit: best lekkere chick die corinne vigreux
  2. [verwijderd] 1 november 2016 08:21
    quote:

    moneymaker_BX schreef op 1 november 2016 07:48:

    Nieuwe maand Nieuwe kansen Nieuwe deals
    Als we vandaag weer in de min afsluiten sluiten ga ik echt een zeer scherp gesprek aan...........
    Jammer dat er zo weinig response was want ik kan elk moment de afspraak maken maar wel met hele specifieke vragenlijst kort en bondig
    Hoe is het met Bisera? Zijn jullie nog close?
  3. [verwijderd] 1 november 2016 08:59
    quote:

    moneymaker_BX schreef op 1 november 2016 08:38:

    Shorts -0.52% zozo dat begint ergens op te lijken
    Winstnemingen. Vette buit binnenhalen.
    Beetje logisch na een lange periode van ineenstorting om niets(!).

    Als de koers weer enigszins oploopt duiken ze weer op.
    TomTom is de ideale prooi met een CEO als Harold Goddijn. Deze "non-communicator" geeft voortdurend de voorzetten en de shortende hedgefunds koppen de bal dankbaar en risicoloos binnen.

    Sterker nog; een CEO als Harold Goddijn trekt alleen maar meer hedgefunds aan.

    Pijnlijk.
  4. [verwijderd] 1 november 2016 09:00
    quote:

    moneymaker_BX schreef op 1 november 2016 07:48:

    Nieuwe maand Nieuwe kansen Nieuwe deals
    Als we vandaag weer in de min afsluiten sluiten ga ik echt een zeer scherp gesprek aan...........
    Jammer dat er zo weinig response was want ik kan elk moment de afspraak maken maar wel met hele specifieke vragenlijst kort en bondig

    probeer jij het eens, wellicht denken ze dat ik voor een Hedge Fund werk

    - denken jullie dat je de juiste waardering krijgt en dat de markt jullie mix van business units apprecieert en begrijpt, als we naar waarderingen kijken van branchegenoten zoals recent gebleken is met de verkoop van Here voor 2,8 miljard euro en Fleetmatics voor 2,4 miljard $, dan oogt uw TT aan 1,7 miljard euro sterk ondergewaardeerd, of u bent niet goed begrepen door de markt, of ze oordelen uw voorsprong aan een discount , zei uw CEO onlangs niet dat Here wat road DNA betreft op een 3 jaar achterstand zit , hoe vertaalt zich nu uw positie van laatste onafhankelijke speler met technische voorsprong zich naar waarde ?

    - denken jullie dat de markt de structuur van TT waarbij de Founders, ook de grootaandeelhouders en Bestuurders zijn wellicht als een handicap zien voor appreciatie, waar toch een klein gedeelte alles bepalend is en dat deze toch over all-in informatie beschikken, waar anderen het moeten doen met de jaarrapporten ?

    maw wat maakt het nu zo aantrekkelijk om als aandeelhouder in uw bedrijf te investeren, u geeft geen dividend in de vorm van wachtgeld, dus appreciatie moet uit koersaanwas komen, u krijgt daar de tijd voor, maar als je als investeerder dan moet constateren dat uw voorsprong zich uit in een discount versus sector en branchegenoten dan vraag ik me of of u zich weleens afvraagt waar ligt dat aan en wat gaan we er aan doen, ik mag toch aannemen dat shareholder return ook bij u hoog in t vaandel staat.

    succes, mij is het niet gelukt.
  5. forum rang 6 tatje 1 november 2016 09:15
    Ja Harold Goddijn heeft het al zo vaak gezegd.

    Over sommige contracten mag ik niets zeggen :-)

    In sommige schedels wil dat echt niet dalen :-)

    Dutchy Ron 31 okt 2016 om 22:51

    Drive PX2 is in full production and Volvo will be the first manufacturer to ship the commercial car in 2017. The great news for Nvidia's automotive division is that every Tesla including all new Model S and Model X will get the Drive PX 2 and once available will get the Xavier to take care of the ADAS assisted driving/self driving

    Justin schreef bij Tom Tom in onderhandeling met Tesla.

    3. Tesla is in onderhandelingen met ‘een kaartenmaker’ omdat ze schaal nodig hebben en omdat ze zelf wel informatie hebben van camera’s, maar niet van lidar. En ze hebben natuurlijk het fundament nodig (centreline maps). Gezien het feit dat HERE en TT de enige twee global players zijn en dat TomTom van hen twee de enige is die ook losse technologie licenseert (zie ad. 2 voorbeeld UBER) kan dit alleen maar met TomTom zijn.
    Bevestigt wat ik dit voorjaar van een heel goed ingevoerde bron hoorde, dat TomTom en Tesla met elkaar onderhandelen.

    Bosch test een gestripte Tesla met Tom Tom kaarten op circuit Melbourne.
    Bosch en Tom Tom doen heel veel zaken.
    Tom Tom gaat zaken doen met Nvidia.
    Nvidia komt in bestaande Tesla X en de nieuwe X en S.
    Bosch heeft aan de gestripte Tesla veel cameras en sensors bevestigd.

    1 en 1 = 75

    Tom Tom wordt de nieuwe kaartenmaker voor Tesla en zorgt dat de kaarten voor de VS eind 2017 helemaal klaar zijn, omdat Tesla dan level 5 van oost naar west VS wil. ( mijn mening )

    Diverse personen hebben het al op hun manier duidelijk gemaakt.

    Ik blijf tot het bittere einde.

    Probleem voor ons.

    Tom Tom kiest voor niet kapitaliseren en mag van de contractors vaak niets zeggen.

    Ja dan is er ruimte voor anderen zullen we maar zeggen.

    Wanneer houdt dit op : Een PB van Tom Tom I am this close to it and it is blowing me away, it is really going to blow
  6. forum rang 6 tatje 1 november 2016 09:53
    quote:

    Peter€€€ schreef op 1 november 2016 09:49:

    En weer het vertrouwde rood
    Gelukkig, begon me al zorgen te maken :-)

    Grapje.

    Dit geklooi met de koers, kun je alleen volhouden, als je het Tom Tom licht ziet.

    Ik zie het Tom Tom licht aan het einde van de tunnel.

    De founders maken zich geen zorgen om de koers, JDM niet Pon niet.

    Waarom ik dan wel :-)

    Tot vanavond, ben weg.

    Niet zeggen, dat ik mijn long nooit heb onderbouwd.

    Het is en wordt een grote speler, ze kunnen er niet omheen.

    Je kunt Tom Tom ook niet vergelijken met andere aandelen.

    Voor mij wordt het steeds duidelijker.

    Ga toch nog steeds voor:

    Bosch Tom Tom Nvidia Tesla en toch Apple.

    Apple laat zich de appelmoes, voor wat de SDC echt niet van het brood eten :-)

    Tesla electrisch en in 2017 op level 5 van oost naar west Amerika.

    Op 2 fronten een leader en dassss wat Apple wil.

    Maar niets is zeker op deze aardkloot.
5.382 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 270 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom onderliggend sterk en vooruitzichten zijn goed

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links