Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
Beste mensen, Dit is mijn eerste discussie hier bij IEX. Ben benieuwd naar dit forum. Ik verwacht dat de acties/stakingen bij zowel de Franse als de Nederlandse tak van AF/KLM een neerwaartse spiraal van de koers in gang zetten. AF/KLM schat de dagelijkse schade van alleen al de Franse acties op €5 miljoen; ik verwacht dat de uiteindelijke schade veel hoger zal blijken te zijn. Dit komt o.a. doordat het aantal uitgevallen vluchten significant hoger blijkt te zijn dan eerder verwacht (20% ipv 13%). Daar komt dan nog de schade van acties in Nederland nog bij. Deze acties, in combinatie met de toch al slechte concurrentiepositie, zal m.i. investeerders afschrikken om geld in AF/KLM te steken.
Van een buitenlandse bron heb ik vernomen dat de schade, als gevolg van deze actieweek, ca. €100.000.000 bedraagt. Dat betekent zo'n €12-13 miljoen per actiedag. Dat bedrag is hoger dan ik initieel inschatte maar lijkt mij geenszins overdreven. Eind deze week gaan de bonden zich op nieuwe acties beraden. Die kunnen volgende week al plaatsvinden.
De olieprijs daalt keihard, KLM-AF verbruikt voor €1,2 miljard sap per kwartaal, dan kan de koers toch hard omhoog? KLM maakt nu hele grote stappen, het doordrukken om marktconform te worden om het voortbestaan te rechtvaardigen. Er zijn afgelopen week enkele senior-piloten de laan uitgestuurd, potentaten, onruststokers die er soms al >20 jaar werkten en feitelijk de leiding hadden over het vliegbedrijf, het signaal is duidelijk: Wij gaan doorpakken in ons aller belang...
Bij deze een bericht waarbij de €100 miljoen schade (posting #2) wordt bevestigd:www.nst.com.my/news/2016/08/162270/fr... Voorzichtige conclusies: Voor de staking gaf de directie van AF/KLM aan dat de staking ca. €5 miljoen per dag zou bedragen. Dat zou betekenen ca. €35-45 mijoen voor een week; In plaats daarvan ligt €100 miljoen (ca. het 2-3-voudige) meer voor de hand. nos.nl/artikel/2121057-stakingen-bij-... Voor de staking ging de directie uit van een vluchtuitval van ca. 13%. De werkelijke uitval ligt in de buurt van 17-20%. Daar komt bij dat, bij vluchten die wel uitgevoerd worden, er vaak minder passagiers meegenomen mogen worden bij gereduceerd aantal cabincrewleden (wettelijke eis):nos.nl/artikel/2119741-air-france-mee... De positieve berichten omtrent een afname van het aantal stakers neem ik daarom met een flinke korrel zout:www.nu.nl/economie/4300968/aantal-sta... Helaas voor de organisatie: Ik kan hier geen positief (algemeen) nieuws tegenover zetten. Integendeel; Lufthansa bevestigde vandaag nogmaals dat de branche in zwaar weer verkeert:www.telegraaf.nl/dft/bedrijven/airfra... Voor de goede orde: Ik ben nog steeds short AF/KLM en heb belang bij een koersdaling.
ook bij de concurrent zorgwekkende signalen, FRANKFURT (AFN) - De luchtvaartsector gaat een zwaar halfjaar tegemoet, waarbij het passagiersvervoer sterk wordt geremd door de dreiging van terroristische aanslagen en de toenemende politieke en economische onzekerheid. Dat stelde de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa dinsdag bij de presentatie van haar resultaten van de afgelopen maanden. Klik hier voor meer nieuws en actuele koersinformatie over Air France-KLM Lufthansa waarschuwde onlangs al dat het zijn verwachtingen voor 2016 had getemperd. Door alle problemen waar de luchtvaart mee wordt geconfronteerd, zal het bedrijfsresultaat dit jaar krimpen, in plaats van de lichte groei die eerder nog werd voorspeld. In het tweede kwartaal van dit jaar zakte het resultaat (ebit) met ruim 8 procent naar 582 miljoen euro. De omzet ging daarbij met 3 procent omlaag, naar 8,1 miljard euro. Met 437 miljoen euro kwam de nettowinst bijna een vijfde lager uit dan een jaar eerder.
Het is nog steeds rampzalig met de stakingen van het personeel. Volgde keer nieuw personeel aanstellen i.p.v vliegtuigen graag.
paulta schreef op 2 augustus 2016 08:09 :
De olieprijs daalt keihard, KLM-AF verbruikt voor €1,2 miljard sap per kwartaal, dan kan de koers toch hard omhoog?
KLM maakt nu hele grote stappen, het doordrukken om marktconform te worden om het voortbestaan te rechtvaardigen.
Er zijn afgelopen week enkele senior-piloten de laan uitgestuurd, potentaten, onruststokers die er soms al >20 jaar werkten en feitelijk de leiding hadden over het vliegbedrijf, het signaal is duidelijk: Wij gaan doorpakken in ons aller belang...
De dalende olieprijs profiteert elke carrier van. Het gaat erom, om te zien wat de verdienmogelijkheden zijn (onder de streep poen over houden). Met de kostenstructuur van AF/KLM is dat erg moeilijk omdat de prijzen voor passagiers en vracht (inkomsten) zwaar onder druk staan (economisch klimaat). In het eerste halfjaar van 2016 namen de inkomsten met 2,6% af vergeleken met de eerste 6 maanden van 2015. Kijken we naar het het 2e kwartaal dan namen de inkomsten met De branstofrekening was 28% lager dan in het eerste halfjaar van 2015. Uit het halfjaarverslag: "Impact of fuel savings on P&L expected to be more than offset in the coming quarters by downward pressure on unit revenue and negative currency impacts"www.airfranceklm.com/sites/default/fi... Heb je een link naar het bericht van de ontslagen seniore piloten?
Goeie keuze short gaan Heb verlies nu goed gemaakt Ga nog meer shorten
bron daskapital.nl Het pensioenfonds van de piloten van KLM staat er goed voor. Tegenover de toekomstige pensioenverplichtingen aan piloten van €7,2 miljard staat een hoger belegd vermogen van €8,2 miljard. Daarmee komt de 'beleidsdekkingsgraad' van het fonds per juni 2016 uit op 117,9% (beleidsdekkingsgraad = gemiddelde dekkingsgraad van de afgelopen 12 maanden). Dat is een stuk beter dan ambtenarenpensioenfonds ABP dat een beleidsdekkingsgraad van 95,5% kent en dokters- en zustersfonds PFZW dat op 92,5% bungelt. Maar toch is er een probleem. In 2007, toen de lucht nog blauw was en niemand dacht aan financiële crises, heeft de KLM in al haar wijsheid een keiharde garantie gegeven aan de piloten. Wat er ook gebeurt, jullie pensioenen zijn en blijven geïndexeerd. Met die indexatie volgt de pensioenuitkering de stijging van lonen en prijzen. Lonen omhoog, dan ook pensioenuitkering omhoog en zo behoudt de gepensioneerde piloot zijn koopkracht. In die tijd was dat geen toezegging om opgewonden van te raken, maar nu vormt dit bijna de ondergang van de luchtvaartmaatschappij. De crisis heeft aangetoond dat het vermogen van pensioenfondsen hard geraakt kan worden. Zo stond het vermogen van alle Nederlandse pensioenfondsen tezamen eind 2007 op €780 miljard, een jaar later in het eerste kwartaal van 2009 was daar slechts €675 miljard van over. Die forse daling en de latere problemen met de lage rentestanden vormden de aanleiding om in 2015 de eisen aan pensioenfondsen op te schroeven. Ook voor het pilotenpensioenfonds van KLM en enter de 'wettelijk vereiste dekkingsgraad'. Dat is de dekkingsgraad die aangeeft of een fonds kerngezond is of niet. Niet kerngezond, dan in ieder geval geen indexatie. En als het nog bonter wordt, zoals bij ABP en PFZW, dan misschien wel pensioenkortingen. Maar dat terzijde. Het pilotenpensioenfonds van KLM is volgens de nieuwe regelen der kunst kerngezond bij een dekkingsgraad van 121,8% (oude grens: circa 105%). Als de beleidsdekkingsgraad onder de wettelijke vereiste dekkingsgraad komt, dan mag er niet geïndexeerd worden. De beleidsdekkingsgraad is in casu 117,9%, dus dat betekent geen indexatie. Het probleem is dat KLM een keiharde belofte heeft gedaan en op grond van die belofte €600 miljoen zou moeten bijstorten in het pensioenfonds om de dekking op een gezond niveau te krijgen. De piloten vinden afspraak=afspraak, maar KLM vindt dat in de afspraak uit 2007 geen rekening is gehouden met de nieuwe regels uit 2015, dus die afspraak geldt niet meer. Kortom, er ligt een geschilpunt op tafel. Het mooie van dat geschilpunt is dat u zelf mag bepalen wie gelijk heeft. En nog mooier is dat dit geschilpunt laat zien dat er geen garanties bestaan in het leven. Sluiten we af met handige linkjes: meer over het geschil op aviationwatch, over KLM-winstcijfers schreven we vorige week en hier de gegevens van het pensioenfonds.
Blijven shorten Die stakingen blijven Dit gaat naar de 3
Eind van deze mand Lage 4
luuk4 schreef op 2 augustus 2016 16:31 :
Blijven shorten Die stakingen blijven Dit gaat naar de 3
Zou het, ik vind de koers nu al slecht, kan me niet voorstellen, dat hier nog bijna 2 euro afgaat.
De staking van vorig jaar, die twee weken duurde koste meer dan 500 miljoen euro. Laat staan alle indirecte schade. En vergeet niet dat de beurzen in Amerika op all time high staan en als die 1 deze dagen fors gaan corrigeren dan gaan de beurzen in Europa ook hard naar beneden en dan kan kan Air france klm wel eens heel snel naar de 4,00 gaan.
KLM verkeert in zwaar weer, dat is duidelijk. Elbers heeft eerder (begin 2015) al aangegeven in totaal 700 miljoen euro te willen bezuinigen. Schiet niet op zo. Elbers wil ook dat de werknemers van de luchtvaartmaatschappij een productiestijging van 4 procent gaan realiseren. En Elbers wil vers bloed in zn bedrijf om innovatie vd grond te krijgen. En dat laatste lijkt me wel nodig ook!! Tis buigen of barsten voor de KLM'er. De buitenwereld is veranderd en daar moet KLM in mee. Volgens mij snapt deze Hr. Elbers dat maar al te goed. Voor beleggers zijn dit mooie koopkansen natuurlijk ;)
Hoewel de staking van grondpersoneel bij KLM gisteren, in afwachting van een definitieve uitspraak, door de rechter werd opgeschort is er een nieuw conflict bij KLM op komst. Het FD bericht er vandaag over. De vliegers hebben recentelijk de KLM een CAO afgesloten met daarin opgenomen een aanpassing van de pensioenleeftijd. Die wordt verhoogd van 56 naar 58 jaar.De verhoging van de pensioenleeftijd levert KLM een kleine €400 miljoen op waarvan ongeveer de helft naar de vliegers die nog niet de hoogste salarisschaal ontvangen terugvloeit. Het netto voordeel voor KLM bedraag zo'n €200 miljoen. Nu heeft KLM een deel van de pensioenoverenkomst per 1 december 2016 eenzijdig opgezegd. T.a.v. die pensioenovereenkomst (gegaradeerde indexatie) wordt in het halfjaarverslag, per 30 juni, gesproken over een schadepost van €553 million after tax. Ervan uitgaande dat de overeenkomst op zijn vroegst op 1 december niet meer van kracht is tel ik daar ruweg €500 million after tax bij op. We komen dan op een nieuwe afschrijving van ruweg €1 miljard die voor de helft nog in de koersen moet worden verwerkt. Met 300 miljoen aandelen hebben we het gauw over ruim €1 per aandeel.www.airfranceklm.com/en/finance/publi... Om een lang verhaal kort te maken: Er wacht de belegger nog heel wat arbeidsonrust zowel bij Air France als bij KLM. Ik ga, mede op grond van bovenstaande, vooralsnog uit van een dalende koers van het aandeel AF/KLM.
Inzet van het conflict is een stortingsverplichting van KLM van minimaal €600 miljoen. Er zijn 300 miljoen aandelen AF/KLM, dat betekent minimaal €2,- per aandeel.www.telegraaf.nl/dft/26380119/__KLM_p...
Staken is door de Rechter verboden maar FNV heeft daat wel een oplossing voor: Stiptheidsacties. En die gaan vanaf morgen, zaterdag, plaatsvinden:www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/26442...
Er komt een tweede rechtszaak over pensioenrechten bij KLM aan. De vliegers staan in september in de rechtbank tegenover de KLM, in oktober is het de beurt aan het cabinepersoneel. Al met al staan er honderden miljoenen op het spel (zo'n 600 miljoen bij de vliegers en tientallen miljoenen van het cabinepersoneel).www.luchtvaartnieuws.nl/node/129566
Erwin L schreef op 25 augustus 2016 21:56 :
Er komt een tweede rechtszaak over pensioenrechten bij KLM aan. De vliegers staan in september in de rechtbank tegenover de KLM, in oktober is het de beurt aan het cabinepersoneel.
Al met al staan er honderden miljoenen op het spel (zo'n 600 miljoen bij de vliegers en tientallen miljoenen van het cabinepersoneel).
www.luchtvaartnieuws.nl/node/129566 tegen die tijd staat het aandeel op 3 en als ze verliezen op 0...Totaal geen toekomst
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)