Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

TOMTOM FEBRUARI 2016

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
4.386 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 ... 216 217 218 219 220 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
harrysnel
0
- Het aandeel zit in het verdomhoekje.
- WPA 2016 outlook viel tegen.
- Analisten verlagen hun koersdoelen.
- Technisch ligt het fonds slecht.
- Halve forum is uitgestapt.
- Beursbreed switch naar "veilig".
- Kans op overname lijkt kleiner door uitspraken Goddijn.
- Trading desks van zakenbanken zien het fonds niet meer zitten.
- Koers is al bijna 40% gezakt.


Wat ik dan denk is dat je juist nu erin moet. Ik heb dat (veel te vroeg) gedaan maar dit is m.i. een ideaal koopmoment.

- Autoshow Genève komt eraan.
- TT investeert in relaties met klanten. Daar kan nieuws van komen.
- Dit is het moment voor een activistische aandeelhouder om druk te zetten met koersdaling als argument.

Ik zie het heel kort door de bocht als volgt:

Beleggers die in TT zaten voor het "Morgan Stanley blue sky" scenario (het ontsluiten van assetwaarde) zijn/willen eruit. Daarnaast is er beursbreed een switch naar veilig waardoor focus meer op WPA outlook is komen te liggen. Extra investeringen vallen niet in een markt die dat wil horen en de lager dan verwachte WPA outlook 2016 komt op het meest slechte moment. Analisten verlagen hun koersdoel (ook omdat ze nu te ver van de huidige koers af zitten)en beleggers volgen dat advies.

Wat kan de koers nu nog verder onder druk zetten?
- koersdoelverlaging van ING/ABN
- algehele beursdaling
- deal binnen bedrijfstak die twijfels doet rijzen over de positie van TT

Van alle drie van deze negatieve triggers hebben we al m.i. al een hoop gehad. Daarbij denk ik dat Goddijn een keuze heeft gemaakt die op termijn haar vruchten gaat afwerpen. Een deal bv van TT met een tot nu toe 100% Here klant zal koers flink stuk doen herstellen omdat beleggers m.i. dan eerder meewillen in de keuze van Goddijn en die als "juist zien".

jmho
Chameleon
1
quote:

notebookje schreef op 22 februari 2016 11:57:


3D map engine van TomTom?

www.bosch-presse.de/presseforum/detai...


Lijkt me wel. Zie ook onderstaand stuk uit het jaarverslag 2015:


We made good progress with our newly developed map visualisation engine for NDS. The map visualisation was built from the ground up, and offers impressive features including support for multi-display, cross platform (iOS, Android) interactive map rendering. The new technology offloads more object rendering to the Graphics Processing Unit, which allows superior scalability. This greatly improves the responsiveness and crispness of the user interface, for example when zooming in or out a map view; due to the vector-based graphics, zooming avoids blurry map tiles and provides a very smooth experience for the user. This technology will offer the driver lane-level
guidance and 3D visualisation of bridges and tunnels. The customer interest in the new map visualisation solution is high and we are already integrating with OEM platforms for demonstration.
*Natte krant*
0
@harrysnel: geen speld tussen te krijgen maar...en dat maar dat ontkracht dan helaas het eerste deel van de zin, ten dele echter.
Nu instappen in TT. Ja maar wat je verwacht je ervan?
Op korte termijn - 4 tot 6 maanden zal het zijwaarts bewegen. Met elke dip op beurs gaat het direct mee en helaas zie je ook vandaag weer dat TT zich niet optrekt aan het algemeen sentiment. Met andere woorden. Geen haast er is elders meer te halen!
Dit patroon wordt doorbroken bij grote automotive deal(s) of toch als een duveltje uit een doosje het ontsluiten van de assetwaarde. Op welke wijze dan ook. Ik laat me graag verrassen.

Voorlopig ben ik nog niet gerust of de negatieve triggers. De uitermate slechte start heeft mij iig ook zeer zomber (=sterker dan somber) gestemd.

Nogmaals: Het koersherstel van TT is een combinatie van factoren. A) herstel van het beursklimaat EN B)aankondiging deals of andere zaken.
mjmj
0
@harrysnel: Wat je schetst is interessant, en ik denk er ook zo over. Maar er is ook een risico: het momentum is eruit gelopen. Momentum zegt iets over kracht. Een laag momentum betekent dat shorters meer mogelijkheden krijgen en dat er hoge volatiliteit is te verwachten. Er komt dus een periode met hoge volatiliteit, of eigenlijk is die er al. En hoe ga je daarmee om?
[verwijderd]
0
Harry, ik kan een heel stuk meegaan in jouw redenering. Het zou inderdaad een prima instapmoment kunnen zijn, precies om de redenen die je noemt.

Maar er is wel één grote ALS aan verbonden. Als HG de markt en de positie van TomTom daarbinnen echt superslecht heeft gelezen dan moet je als NU instappende belegger wel kunnen hebben dat het nog naar 5 zou kunnen gaan, voordat de TTT-assetwaarde en de infaserende nieuwe automotive contracten (met een beter dan begrote take-rate) het tij zullen doen keren.

Dat is inderdaad wel een erg depressieve gedachte die ALS die ik noem. Ik verwacht dan ook dat ik zelf weer meer positie zal gaan nemen zodra dat met een redelijk risicoprofiel kan.

Op de korte termijn is dan vooral de vraag: kan ik de boterhammen elders gemakkelijker smeren? Ik vermoed dat we nog zeker 1 tot 2 triggerloze weken voor de boeg hebben.
recital
1
?How TomTom is plotting a route into US driverless car industry
To navigate, autonomous vehicles need sophisticated maps as well as sensors, which is why Dutch telematics firm TomTom is making a play to link up with US car makers.
By Tina Amirtha for Benelux | February 22, 2016 -- 11:35 GMT (11:35 GMT) | Topic: Innovation
www.zdnet.com/article/how-tomtom-is-p...
Putz
1
quote:

harrysnel schreef op 22 februari 2016 12:14:


- Het aandeel zit in het verdomhoekje.
- WPA 2016 outlook viel tegen.
- Analisten verlagen hun koersdoelen.
- Technisch ligt het fonds slecht.
- Halve forum is uitgestapt.
- Beursbreed switch naar "veilig".
- Kans op overname lijkt kleiner door uitspraken Goddijn.
- Trading desks van zakenbanken zien het fonds niet meer zitten.

=> Koers is 40% gezakt.




Kleine aanpassing ;-)
*Natte krant*
0
quote:

Putz schreef op 22 februari 2016 12:53:


[...]

Kleine aanpassing ;-)

ja om het op z'n vlaams te zeggen; een zware pandoering de dieperik in.
bezinteergebelegt
0
Mijn bescheiden nieuwe positie vandaag toch maar weer met de kringloop meegegeven, Tommie is m.i., voor some time to come, door de beleggers, in ranking teruggezet tot 1 vd vele grijze muizen van onze Calimerobeurs. Ofwel, er moet veel gebeuren wil het weer stevig op de radar komen bij de mensen met de diepe zakken. Ook vandaag weer niet vooruit te schoppen bij een gifgroen sentiment. De trading range van 7 tot 8 lijkt daardoor het meest haalbare de komende maanden. Dus snel op zoek naar betere kandidaatjes.
[verwijderd]
0
quote:

bezinteergebelegt schreef op 22 februari 2016 13:04:



Dus snel op zoek naar betere kandidaatjes.




Die zijn er voldoende. Vanmorgen weer een leuke rit kunnen maken met Aperam ( geen advies)

Wat ik nog aan TT heb laat ik staan maar zelfs op deze koers denk ik niet aan uitbreiden want het is "nu" dood geld.

Zonder zitten wil ik ook weer niet want je weet het immers nooit
harrysnel
0
Zie ook wel dat er nu op moment geen sterkte is in het fonds. Met deze volatiliteit zou je evt wat puts kunnen schrijven voor een aantal aandelen dat je sowieso nu al zou willen hebben rond dit niveau. Of een begin maken met gestaffeld kopen.

Waarom wachten? Is die kans dan zo groot dat het naar E5 gaat? Als ik terugkijk naar het moment dat de koers eerder tussen E5 - E6 fluctueerde dan was er destijds nog niet bekend dat:
- orderboek automotive significant groeit.
- er een deal is met uber en verlenging/uitbreiding Apple deal.
- TT Telematics meer dan 600k voertuigen bedient.
- Consumer stabiliseert.

Noem zomaar wat punten die m.i. van belang zijn voor lange termijn waardering. In 2015 is de koers gestegen en daarbij waren er 3 grote sprongen:
1 Outlook 2015/jaarcijfers 2014 waarbij traffic deal met VW bekend werd gemaakt voor Europa.
2 Uitbreiding/verlenging Apple deal.
3 Deal met Uber.

Daarnaast speelt ook de verkoop van Here, de verhoging koersdoelen door analisten, hype rond zelfrijdende auto en de publiciteit rond de Mol mee wat het aandeel van iets boven de E5 naar >E12 heeft gebracht.

De redenen die de koers hebben doen stijgen zijn niet allemaal "achterhaald". Ik zie het voortdurende dalen van de koers als een proces naar een nieuw evenwicht waarbij er teveel mensen uit willen/wilden tov nieuwe instappers. Dat soort bewegingen wordt altijd "overdreven" en volgens mij zijn we al op dat punt aanbeland. Het is natuurlijk ook zo dat je best kunt wachten met opnieuw instappen totdat die bevestiging van "te ver doorschieten" er is en de koers weer sterker ligt. Ook de algehele onzekerheid op de beurs en het zien weglopen van de winst op TT zal daarbij meespelen. Bij een evt. strategische stap/deal mis je dan wel een stuk stijging. Snap ook die overwegingen. Dat gezegd hebbende denk ik dat dit aspect het instapmoment alleen maar beter maakt omdat er veel beleggers aan de zijlijn staan te wachten.
Chameleon
1
quote:

Putz schreef op 22 februari 2016 13:18:


[...]

Dat Harman bij HERE zat en dus nog steeds zit:
www.gpsbusinessnews.com/Harman-CEO-Pl...



Dat was al bekend. Artikel van vandaag meldt dat TT wordt toegevoegd als provider aan het Harman Service Delivery Program. Op de CES werd Here hier als de topprovider van neergezet. Nu dus in ieder geval ook TT. Klinkt al een stuk minder exclusief.
[verwijderd]
0
quote:

notebookje schreef op 22 februari 2016 11:57:


3D map engine van TomTom?

www.bosch-presse.de/presseforum/detai...


Dat zou groot nieuws zijn.

Strategische issues moet je de tijd gunnen.

Blijkt dat TT bijvoorbeeld echt goed binnen is bij BOSCH dan praten we niet meer over een duppie of een kwartje van de koers af of erbij, nee
dan gaan we werken aan de volledige potentie.
OVI
5
ik heb helaas te weinig tijd om alles terug te lezen, maar zojuist werd dit via LinkedIn door TomTom gedeeld. Interessant artikel volgens mij:

www.zdnet.com/article/how-tomtom-is-p...

gr. OVI
Kalleman
1
Wellicht is dit nog een verduidelijking voor de discussie van de laatste weken over Mobileye en de al of niet noodzaak van het toepassen van maps.
Het lijkt me dat TT er goed is vertegenwoordigd en dat ze tussen de grote namen staan die de komende ontwikkelingen gaan vormgeven....

drive.google.com/folderview?id=0B6HTa...

[verwijderd]
0
quote:

Slainte schreef op 22 februari 2016 14:23:


De markt ontvangt al het nieuws hier ook als zeer positief...



Wat een koersreactie :-)

[verwijderd]
1

@ Harry, ik denk dat je onderschat hoeveel schade TT heeft opgelopen, ik zat met 38% weging in dit aandeel en was niet de enige, want de laatste 2 jaar waren fantastisch, dus alhoewel totaal overweight for risk vonden velen dit acceptabel, men had genoeg "kussen" opgebouwd om een correctie te kunnen doorstaan, Ja , een correctie , maar geen afstraffing.

er zitten nog steeds 'foute' Longs die willen uit-hedgen, daarom is nog steeds belangstelling voor omheining-deals om risico te beperken, dit speelt de shorts allemaal geweldig in de kaart, maar die zijn er niet zoveel meer, dus nu moet je bijna als oud zeer Long een nieuwe dappere Long vinden die dit risico aangaat en daar ontbreekt het aan en dat is voor mij bijna niet te filmen, want juist nu zou een strategische speler kunnen oprapen zonder premie te betalen, het bloed vloeit nog steeds.

ik denk dat we wel aan de laatste porties bezig zijn, wat mijzelf ook naar 10% weging in de porto brengt van 38% en ik ben niet de enige
ik heb echt enorm geluk gehad door grof in Miners en Oliewaardes te kruipen dat red deze rampzalige positie op TT en betaald ervoor dat ik me kan permitteren af te schrijven

zolang de short spelers voelen , ook al hebben ze hun posities ingedekt dat er nog gevangen Longs zitten boven de markt die een exit zoeken, gaat elke rally verkocht worden, maar dit is wel tekenend voor het einde van de rit, dat geeft echter geen draai voor direct naar beter, het haalt enkel de selling uit de stock, dus neerwaarts zit er niet echt veel ruimte meer, maar waarom je ingraven in een aandeel waarvan je weet dat opwaarts er ook niet veel inzit en dat met een Bestuur die zo behoudend zijn dat je je afvraagt of ze dit zo langzamerhand niet bewust doen.

ook al zijn de Miners gedubbeld van de bodem in 3 week, dan nog zijn ze koopwaardig op elke dip wegens winstnemingen, die sector is echt gedraaid en de ééne na de andere mijn gaat kapot of dicht, het overaanbod gaat zo langzamerhand naar een deficiet eens dat de economie draait.
alle Miners moeten aan capital reduction doen, dus die gooien gewoon die mijnen dicht.
ik voorspel over 3 jaar staan alle Miners, die dit overleven aan new highs.
zaak uit te zoeken welke gaan het redden en dat met commodities is niet simple, the bust and boom cycle is in volle gang, we kruipen uit de bust, de boom moet nog beginnen.

TT we moeten een player in t aandeel krijgen, gaat uiteindelijk ook wel gebeuren, vraag is wanneer.
4.386 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 ... 216 217 218 219 220 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

TomTom Meer »

Koers 10,000   Verschil +0,02 (+0,16%)
Laag 9,919   Volume 479.564
Hoog 10,080   Gem. Volume 421.188
28 jan 2020 17:35
label premium

TomTom: Reality check

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium

Gerelateerde Video's

Arend Jan Kamp over hoofdkantoren 7 februari 2017 16:38
De fantasie in TomTom 6 januari 2017 17:18
IEX Marketupdate met o.a. TomTom 21 oktober 2016 15:33
Arend Jan Kamp over TomTom 20 mei 2016 15:59