Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

oktober 2015 start op 6.23

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
53 Posts, Pagina: « 1 2 3 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Bache
0
FD:

Zomerdrukte kan grotere problemen bij Air France-KLM niet verhullen

Air France-KLM profiteert amper van meevallers (PDF)

Managers die moeten vluchten voor boze personeelsleden: dat is het beeld van luchtvaartmaatschappij Air France-KLM dat sinds een paar weken domineert bij het grote publiek. Maar in hetzelfde kwartaal waarin de personeelsdirecteur van Air France de kleren van het lijf werden gerukt, boekte het bedrijf financieel goede resultaten, zo is de verwachting van analisten.


demonstratie van personeel van Air France met vakbondsvlaggen in Parijs op 22 oktober 2015. (Reuters)
Europese luchtvaartmaatschappijen hebben een goede zomer achter de rug en Air France-KLM is geen uitzondering. Het bedrijf zag de gemiddelde bezettingsgraad stijgen naar 88,6%, terwijl in de eerste helft van het jaar nog 83,8% van de stoelen aan boord bezet was. Het aantal vervoerde passagiers steeg in het derde kwartaal met 8,3%, terwijl de capaciteit met 7,3% toenam.

Zwarte cijfers

De verwachting is dan ook dat het bedrijf donderdag zwarte cijfers zal presenteren. ‘Een kleine winst is zeer waarschijnlijk’, zegt analist Jos Versteeg van private bank Theodoor Gilissen. Analisten gepolst door persbureau Bloomberg schatten dat de nettowinst in het derde kwartaal zal uitkomen op ruim €515 mln, met een geschat bedrijfsresultaat (ebitda) van €1,116 mrd. Dankzij de goede zomer komt zelfs een bescheiden jaarwinst in zicht: analisten van zakenbank Nomura komen uit op een nettowinst voor 2015 van €82 mln.

Mooie cijfers, maar teleurstellend gezien de zeer gunstige marktomstandigheden, zo stelt Versteeg. 'Het lijkt een mooi resultaat, maar eigenlijk moet je in zo'n jaar veel meer winst kunnen maken.'

Groeifactoren

De meevallers zijn aanzienlijk. De Europese consument is weer meer gaan vliegen, waardoor de Europese markt in het derde kwartaal met 4% groeide ten opzichte van het jaar ervoor. Een andere factor is de brandstofprijs: die ligt naar schattingen van Nomura 3,3% lager dan vorig jaar.

Air France-KLM weet hier echter veel minder van te profiteren dan zijn Europese concurrenten. Voor prijsvechter Ryanair voorspellen analisten voor het derde kwartaal een nettowinst van een krappe €835 mln. Voor Lufthansa, net als Air France-KLM een ‘legacy carrier’ (tegenpool van de prijsvechter) die in de kosten probeert te snijden, komt het analistengilde uit op €856 mln. Bij luchtvaartgroep IAG, eigenaar van onder andere British Airways en de Spaanse prijsvechter Vueling, komt de winst naar verwachting zelfs uit op €936 mln.

Rampzalige belegging

Hoge kosten spelen Air France-KLM parten. Om die naar beneden te krijgen kondigde de directie eerder deze maand een plan aan om 2900 banen te schrappen. Hier lijkt echter weinig van te komen, na de boze reacties van personeelsleden en forse druk van de Franse overheid, dat met een belang van 17,6% de grootste aandeelhouder is.

Afgelopen week zei bestuursvoorzitter Alexandre de Juniac dat er in 2016 slechts 1000 banen zullen sneuvelen, tot teleurstelling van analisten, onder wie Versteeg van Theodoor Gilissen. 'Het personeel is de baas bij Air France’, zegt hij. ‘De directie wordt niet door de politiek gesteund. Het is zo bijna onmogelijk om de kosten op de lange termijn naar beneden te krijgen.'
Versteeg is dan ook verbolgen over de aankondiging door minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën eerder deze maand dat het Nederlandse kabinet bereid is kortstondig aandelen te kopen in Air France-KLM. 'Het zou een rampzalige belegging zijn.'

Collega-analisten delen de scepcis van Versteeg. Van de 30 analisten die Bloomberg raadpleegde geven er 12 een verkoopadvies, 14 analisten houden het bij een neutraal advies voor Air France-KLM. Slechts vier analisten vinden het een goed idee om aandelen te kopen in de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij.
mr.Franz
0
AMSTERDAM (AFN) - Air France-KLM heeft de omzet en winst afgelopen kwartaal naar verwachting flink opgevoerd vergeleken met een jaar eerder. Erg lastig is de vergelijkingsbasis evenwel niet, want vorig jaar werden de cijfers fors vertekend doordat de piloten van Air France in september twee weken lang staakten uit onvrede over een nieuw herstructureringsplan.

Twintig analisten die het luchtvaartbedrijf zelf polste in de aanloop naar de cijferpresentatie van donderdag, rekenen in doorsnee op een omzet van 7,2 miljard euro, tegen 6,7 miljard euro een jaar eerder. De nettowinst is naar verwachting bijna vervijfvoudigd naar 471 miljoen euro. De operationele winst wordt gemiddeld geraamd op 690 miljoen euro, tegen 247 miljoen euro in het derde kwartaal van 2014.

Bestuurders van Air France-KLM gaven de afgelopen weken al aan dat de zomermaanden goed zijn verlopen, ondanks aanhoudende druk op de ticketprijzen. Het bedrijf weet bovendien steeds beter te profiteren van de lagere brandstofprijzen. Vorig jaar bleef dat effect nog zeer beperkt omdat Air France-KLM op de termijnmarkt al veel brandstof tegen een hogere prijs had ingekocht.

Lufthansa

Concurrent Lufthansa publiceert eveneens donderdagochtend de resultaten over het derde kwartaal. Door persbureau Bloomberg gepolste analisten verwachten dat de Duitse luchtvaartgroep de omzet heeft zien aandikken van 8,5 naar 8,9 miljard euro. De operationele winst ramen zij gemiddeld op 1 miljard euro, tegen 648 miljoen euro in het derde kwartaal van vorig jaar.

Voor IAG, dat de boeken vrijdag opent, gaan marktvorsers gemiddeld uit van een groei van de omzet van 5,9 naar 6,5 miljard euro. Het moederbedrijf van British Airways, Iberia en prijsvechter Vueling heeft een operationele winst van naar schatting 1,2 miljard euro in de boeken gezet. Dat zou een derde meer zijn dan een jaar eerder.
sugar1
0
Orlandini overleden
Sergio Orlandini, de voormalig president-directeur van KLM, is afgelopen nacht op 94-jarige leeftijd in zijn slaap overleden. Orlandini was tussen 1973 en 1987 de hoogste baas bij KLM.

Sergio Orlandini werd geboren in Milaan, op 5 mei 1921, maar kwam al op vijfjarige leeftijd met zijn ouders vanuit Italië naar Nederland. Hij studeerde bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en kwam in 1951 in dienst bij KLM. Bij de toenmalige Nederlandse luchtvaartmaatschappij bracht hij het na 22 jaar tot president-directeur en bleef dat 14 jaar, de langst zittende CEO van KLM in het naoorlogse tijdperk. Albert Plesman was de eerste topman van KLM, vanaf de oprichting in 1919, tot zijn dood in 1953. De jonge Orlandini heeft Plesman nog enkele jaren meegemaakt.

In 1987 ging Orlandini met pensioen, maar hij bleef commissaris bij het bedrijf, tot 1993. Toen hij definitief vertrok – bij KLM zwaait een commissaris af als hij of zij 72 jaar is geworden – had Orlandini 42 jaar voor KLM gewerkt.

Orlandini deed daarna nog wel regelmatig van zich spreken als het om KLM ging. Zo was hij in 2003 een uitgesproken tegenstander van de overname van KLM door Air France, een proces dat toch doorging en in mei 2004 werd bekrachtigd. “Dit is een ramp, de company is weggegeven, KLM wordt helemaal overgenomen ondanks de mooie woorden”, zei Orlandini destijds.
zakenreis.nl/luchtvaart/orlandini-ove...
Orginal
0
Klopt dit wel € 3

Beursblik: sterk kwartaal voor Air France-KLM
Redactie ABM Financial News - 29 oktober 2015, 09:04
Luchtvaartmaatschappij overtrof volgens Bank of Amerika de verwachtingen.
De resultaten van Air France-KLM waren duidelijk beter dan verwacht, waardoor de consensusverwachting voor het jaarresultaat met circa 200 miljoen euro opwaarts kan worden bijgesteld. Dit schreven analisten van Bank of America Merrill Lynch in een reactie op de kwartaalrapportage van de luchtvaartmaatschappij.


Op langere termijn voorzien de analisten echter dat Air France-KLM blijft kampen met de concurrentie van prijsvechters in Europa en concurrenten uit het Midden Oosten voor de langere afstanden.


Bank of Amerika heeft een Onderwogen advies met een koersdoel van 3,00 euro voor Air France-KLM. Op een iets hoger Damrak noteerde het aandeel 3,8 procent hoger op 7,00 euro.
sobbor2
0
lekker koersdoel is dat van bank of america , niet te geloven. De cijfers waren toch niet slecht.
Patience
0
quote:

Orginal schreef op 29 okt 2015 om 09:31:


Klopt dit wel € 3

Beursblik: sterk kwartaal voor Air France-KLM
Redactie ABM Financial News - 29 oktober 2015, 09:04
Luchtvaartmaatschappij overtrof volgens Bank of Amerika de verwachtingen.
De resultaten van Air France-KLM waren duidelijk beter dan verwacht, waardoor de consensusverwachting voor het jaarresultaat met circa 200 miljoen euro opwaarts kan worden bijgesteld. Dit schreven analisten van Bank of America Merrill Lynch in een reactie op de kwartaalrapportage van de luchtvaartmaatschappij.


Op langere termijn voorzien de analisten echter dat Air France-KLM blijft kampen met de concurrentie van prijsvechters in Europa en concurrenten uit het Midden Oosten voor de langere afstanden.


Bank of Amerika heeft een Onderwogen advies met een koersdoel van 3,00 euro voor Air France-KLM. Op een iets hoger Damrak noteerde het aandeel 3,8 procent hoger op 7,00 euro.
Ik hoop 1 EUR.
mr.Franz
0
quote:

sobbor2 schreef op 29 okt 2015 om 09:54:


lekker koersdoel is dat van bank of america , niet te geloven. De cijfers waren toch niet slecht.


Is nog een oud koersdoel, zie: www.trivano.com/aandeel/advies-bank-o...

Blijkbaar houden ze voorlopig nog even vast aan dit koersdoel.
sugar1
0
echt balen... zag de 7 nog voorbijkomen - was too greedy om deels niet te verkopen - die 7+ zullen we binnenkort weer zeker zien
hvasd2
0
quote:

sugar1 schreef op 29 okt 2015 om 19:41:


echt balen... zag de 7 nog voorbijkomen - was too greedy om deels niet te verkopen - die 7+ zullen we binnenkort weer zeker zien


Echte ballen hebben de beleggers die zijn blijven zitten vandaag ;-)
Broer Konijn
0
30 oktober 2015
Beursblik: HSBC verhoogt koersdoel Air France-KLM naar EUR 8,50

ABM Financial News
Gisteren, 14:51
Update: gisteren, 17:25
HSBC heeft vrijdag het koersdoel voor Air France-KLM verhoogd van €7,75 naar €8,50 met een onveranderde koopaanbeveling.

De resultaten van de luchtvaartmaatschappij in het derde kwartaal waren 'ruim' boven verwachting, aldus de analisten van HSBC. Zij verhoogden de operationele winstverwachting voor dit jaar met maar liefst 54 % naar €705 mln. Wel stelde HSBC voorzichtig te zijn over 2016, mede vanwege de ontwikkeling van de olieprijs.
De marktvorsers rekenen er op dat de luchtvaartmaatschappij vooruitgang zal boeken in de gesprekken met de vakbonden en wezen verder op de verkoop van slots op London Heathrow voor $276 mln.

Op een groen Damrak koerste Air France-KLM vrijdag 1,7 % hoger op €6,52.
53 Posts, Pagina: « 1 2 3 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

Air France-KLM Meer »

Koers 8,364   Verschil +0,01 (+0,17%)
Laag 8,250   Volume 1.709.488
Hoog 8,420   Gem. Volume 3.263.482
17-mei-19 17:35
label premium

Valse start voor AirFrance-KLM

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium