Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

De hype cycle van self-driving cars

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
3.663 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 ... 180 181 182 183 184 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
[verwijderd]
0
Nou zit je er toch een beetje naast. LIDAR (oftewel een 3D pointcloud-opname) is juist de hele essentie van Road DNA:

By converting a 3D point cloud of road side patterns into a compressed, 2D view of the roadway, RoadDNA delivers a solution that needs little storage space and limits processing requirements, without losing detail.

Hier zomaar een willekeurige google-link, maar inmiddels heeft het op talloze sites gestaan:
geobuiz.com/tomtom-launches-roaddna-f...

Ik blijf dus bij mijn stelling en denk dat er nog veel meer disruptive partijen komen om de beoogde ADAS (ik zeg bewust niet zelfrijdende) markt van HERE en Tom2 af te snoepen met eigen oplossingen!
groeibriljant
0
RoadDNA werkt met compressed 2D beelden die offline opgeslagen worden in de auto en daar lokaal snel kunnen worden verwerkt.

De oorspronkelijke opnames worden gemaakt met o.a. dure LIDAR apparatuur.
groeibriljant
0
@Hik


Die zogenaamde disruptive partijen van je moeten toch eerst automotive grade kaarten maken om uberhaupt disruptive te kunnen worden. En vergeet niet dat TomTom 4 jaar heeft ontwikkelt aan een real-time platform dat ook de sensordata uit de auto verwerkt.

Zelfs Google heeft na 10 miljard investering nog geen echte automotive grade oplossingen en ook het voor 1 miljard gekochte Waze levert slechte traffic info.
[verwijderd]
0
quote:

groeibriljant schreef op 20 okt 2015 om 16:24:


@Hik


Die zogenaamde disruptive partijen van je moeten toch eerst automotive grade kaarten maken om uberhaupt disruptive te kunnen worden. En vergeet niet dat TomTom 4 jaar heeft ontwikkelt aan een real-time platform dat ook de sensordata uit de auto verwerkt.

Zelfs Google heeft na 10 miljard investering nog geen echte automotive grade oplossingen en ook het voor 1 miljard gekochte Waze levert slechte traffic info.


Lidar en Road-DNA moet je echt beter lezen. Kijk maar eens naar het commentaar van Elon Musk deze week waar hij stelt dat zij het alleen met een camera, radar en sensoren afkunnen en Lidar maar onnodig vindt. Dat houdt dus in dat voor de Road-DNA achtigen (incl HD-Maps) Lidar wél nodig is. Vandaar de recente ontwikkelingen om Lidar te miniaturiseren en flink goedkoper te maken (ten koste van een lagere resolutie).

Tesla heeft nu geen HD-Kaarten, maar ze bieden dus wel degelijk met Autopilot lane-assist aan. Voorheen werd er van uitgegaan dat je hiervoor de kaarten van Tom2 of HERE nodig zou hebben. Niet dus. Disruptive dus.

Tom2 is te vroeg met hun RT-platform. Ze hebben de kosten al gemaakt maar niemand wil het nu al hebben dus verliezen ze er op.
Altijd maar lees ik op het forum dat Tom2 zo ver voorop loopt op de concurrentie en dan met name HERE. Maar wat dan nog als Tom2 een transitie van 4 jaar achter de rug heeft? Doet de rest dan niks meer? Is de concurrent voor altijd verlamd?

Let nou maar op. Er komen nog veel meer ontwikkelingen uit onverwachte hoek. Wat wil je: als iets zo booming is wil iedereen een stuk van de kluif, maar eerst wil er iemand zijn eigen kluif maken waar anderen dan een deeltje van krijgen.
groeibriljant
0
quote:

Hik schreef op 20 okt 2015 om 20:33:


[...]

Lidar en Road-DNA moet je echt beter lezen. Kijk maar eens naar het commentaar van Elon Musk deze week waar hij stelt dat zij het alleen met een camera, radar en sensoren afkunnen en Lidar maar onnodig vindt. Dat houdt dus in dat voor de Road-DNA achtigen (incl HD-Maps) Lidar wél nodig is. Vandaar de recente ontwikkelingen om Lidar te miniaturiseren en flink goedkoper te maken (ten koste van een lagere resolutie).

Tesla heeft nu geen HD-Kaarten, maar ze bieden dus wel degelijk met Autopilot lane-assist aan. Voorheen werd er van uitgegaan dat je hiervoor de kaarten van Tom2 of HERE nodig zou hebben. Niet dus. Disruptive dus.

Tom2 is te vroeg met hun RT-platform. Ze hebben de kosten al gemaakt maar niemand wil het nu al hebben dus verliezen ze er op.
Altijd maar lees ik op het forum dat Tom2 zo ver voorop loopt op de concurrentie en dan met name HERE. Maar wat dan nog als Tom2 een transitie van 4 jaar achter de rug heeft? Doet de rest dan niks meer? Is de concurrent voor altijd verlamd?

Let nou maar op. Er komen nog veel meer ontwikkelingen uit onverwachte hoek. Wat wil je: als iets zo booming is wil iedereen een stuk van de kluif, maar eerst wil er iemand zijn eigen kluif maken waar anderen dan een deeltje van krijgen.



Volstrekte onzin. Wat je ook roept, wereldwijd kaarten maken kost al snel richting de 10 miljard.(het bedrag dat Google uitgaf voor eigen online kaarten). Je moet een organisatie opbouwen (1000-1500 experts is wel het minimum) en met speciale technologie uitgeruste auto's laten rondrijden. Daar bovenop kun je dan andere functionaliteiten bouwen. Het kost je vele jaren met alle risico's van dien.

Wat Tesla doet is het via de sensoren de rijstroken herkennen. Dat is niet van Tesla maar wordt geleverd door Bosch. Stelt weinig voor en is een eerste verschijningsvorm van ADAS. Op dat gebied verschijnt van alles, maar dat betekent nog niet dat er kaarten kunnen worden gemaakt met sensoren in de auto's. Wel kun je kaarten verbeteren met deze informatie.
Elon Musk heeft gelijk qua sensoren in de auto maar verder schreeuwt hij op zijn Amerikaans grote onzin over eigen kaarten; dat zijn geen kaarten maar slechts rijstroken attributen.
Op niet al te lange termijn komt Tesla met een volgende versie van haar Bosch ADAS-systeem en daarbij gaat men vrijwel zeker de HD-kaarten van TomTom gebruiken.


RoadDNA werkt met van 3D afgeleide gecomprimeerde 2D beelden die opgeslagen zijn in de auto. Die database kan real-time worden geupdate en werkt samen met de gewone camera's/sensoren in de auto. Ook Tesla werkt met gewone camera's/sensoren (lees: goedkope sensoren) en Bosch is de leverancier van deze technologie.

LIDAR wordt door Google gebruikt in hun miljoenen kostende zelfrijdende testautootjes die met 30km per uur redelijk veilig op een campus kunnen rondrijden. Gaat volgens AI-kenners nooit werken in de praktijk.
LIDAR wordt verder gebruikt in de mapping auto's van TomTom, Here en Google; dus als component in het maakproces van de 3D c.q. HD kaarten. Road DNA gebruikt deze opnames maar heeft geen LIDAR nodig.
[verwijderd]
0
quote:

groeibriljant schreef op 20 okt 2015 om 21:03:


[...]


Volstrekte onzin. Wat je ook roept, wereldwijd kaarten maken kost al snel richting de 10 miljard.(het bedrag dat Google uitgaf voor eigen online kaarten). Je moet een organisatie opbouwen (1000 experts is wel het minimum) en met speciale technologie uitgeruste auto's laten rondrijden. Daar bovenop kun je dan andere functionaliteiten bouwen.

Wat Tesla doet is het via de sensoren de rijstroken herkennen. Dat is niet van Tesla maar wordt geleverd door Bosch. Stelt weinig voor en is een eerste verschijningsvorm van ADAS. Op dat gebied verschijnt van alles, maar dat betekent nog niet dat er kaarten kunnen worden gemaakt met sensoren in de auto's. Wel kun je kaarten verbeteren met deze informatie.


RoadDNA werkt met van 3D afgeleide gecomprimeerde 2D beelden die opgeslagen zijn in de auto. Die database kan real-time worden geupdate en werkt samen met de gewone camera's/sensoren in de auto. Ook Tesla werkt met gewone camera's/sensoren (lees: goedkope sensoren) en Bosch is de leverancier van deze technologie.

LIDAR wordt door Google gebruikt in hun miljoenen kostende zelfrijdende testautootjes die met 30km per uur redelijk veilig op een campus kunnen rondrijden. Gaat volgens AI-kenners nooit werken in de praktijk.
LIDAR wordt verder gebruikt in de mapping auto's van TomTom, Here en Google; dus als component in het maakproces van de 3D c.q. HD kaarten. Road DNA gebruikt deze opnames maar heeft geen LIDAR nodig.


Het wordt een welles-nietes verhaal. Ik heb mijn zegje gedaan.
groeibriljant
1
quote:

Hik schreef op 20 okt 2015 om 21:06:


[...]

Het wordt een welles-nietes verhaal. Ik heb mijn zegje gedaan.


Je lult maar wat zonder enige onderbouwing. Je LIDAR-verhaal inzake RoadDNA kun je niet onderbouwen. Ik lees het nergens in de uitleg van RoadDNA. Daar heeft men het over gecomprimeerde 2D beelden die opgeslagen zijn in de auto en samenwerken met de sensoren/camera's in die auto. LIDAR wordt gebruikt bij het maken van de 3D c.q. HD kaarten, maar niet bij het toepassen van RoadDNA in de auto. Dat moet namelijk volledig betrouwbaar en supersnel zijn om die centimeter nauwkeurigheid bij hoge snelheid te waarborgen. Daar liggen ook de patenten van de unieke oplossing van TomTom voor ADAS+HAD.
Beperktedijkbewaking
0
Gekopieerd uit de rekenkamerdraad, lijkt me ook in deze draad relevant:

Hik schreef op 20 okt 2015 om 20:13:
"Ik kan gezien de huidige ontwikkelingen alleen maar constateren dat Tom2 te vroeg is met het RT-platform. In bedrijfstermen is dit niet zo goed. Je hebt iets gemaakt waar nog geen vraag naar is. Daar heb je heel veel geld in geïnvesteerd. En je verdient het nu niet terug.
Want wat is er tot op heden aan inkomsten gerealiseerd uit dit vernieuwde platform? Een paar miljoen? Is het dan al terugverdiend? Zijn ze dan al klaar met het maken van de HD-kaarten zelf? Nee dus. De HD-maps van Europa (minus de basis van Duitsland) en minimaal de US moeten nog gemaakt worden, pas dan heb je iets waar klanten écht iets aan hebben. En dan moet eigenlijk de rest van de wereld ook nog."



Mijn reactie van heden:

Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen:

1. Hun realtime mapmaking 'machine'. (Ik spreek liever over 'near real time').

2. De technology van HAD-grade maps.

3, Het maken van die HAD maps zelf.

4. Road DNA.


ad 1: Die is ook van toepassing op de huidige meer 'conventionele' digitale maps, dus zeker niet te vroeg. Het gaat om het steeds sneller en automatisch verwerken van de miljarden GPS posities die er ook nu al per dag via TT's eigen probes en via Apple's iPhones binnen komen.

ad 2: Die is ook niet te vroeg, al wordt die i.s.m. de autofabrikanten nog steeds verder doorontwikkeld, zo hoorde ik HG zeggen in zijn laatste conference call. Zij maken daar nog steeds kosten voor, ook in 2016. Ik beschouw dat als investering in de toekomst. Een doorgaand proces.

ad 3: Hier ben ik het met je eens. Het is leuk dat ze de Duitse autobanen nu op een HD manier in kaart hebben gebracht, maar dat beschouw ik als een test en demo. Zie ook punt 2. Pas vanaf 2019 gaan ze er echt aan verdienen, zoals ik het nu inschat. En ik vermoed dat ze die autobanen dan dunnetjes over gedaan zullen hebben.

ad 4: Al zullen hier ook wel enige R&D kosten in zijn gaan zitten, Road DNA beschouw ik toch meer als een 'concept'. Ook in de concurrentie met HERE, die vergelijkbare plaatjes laat zien. Een idee voor de toekomst, goed om nu al verder over na te denken en dan door te ontwikkelen. Echte toepassing en verdiensten daaruit zijn nog jaren weg.
Dat Road DNA is net zo iets als een patent of een (de facto) standaard: goed om nu al de basis vast te leggen. Beschouw het maar als een preemptive strike.

Beperktedijkbewaking
0
quote:

Hik schreef op 20 okt 2015 om 21:06:


[...]

Het wordt een welles-nietes verhaal. Ik heb mijn zegje gedaan.


Heren heren toch, hou het vriendelijk. Het werd net zo'n mooie technische discussie...

Hik, je bent terecht afwachtend en hebt m.i. deels gelijk met het 'te vroeg zijn' van TT in zekere dingen.
Maar ik moet @gb gelijk geven als hij stelt dat lidar in gewone auto's niet nodig is voor het gebruik van HAD maps. Dat zegt Elon Musk ook.
Vergis je niet in de beeldherkenningsmogelijkheden van moderne software. Variërend van simpele optische kentekenherkenning bij trajectcontrole, tot gezichtsherkenning of vingerafdrukken bij toegangscontroles.

En bij Road DNA? Voor het maken ervan is lidar nodig. Voor het latere gebruik ervan ook? Om heel eerlijk te zijn, ik weet het (nog) niet.

Ik bedoel: afhankelijk van de strookpositie en neusrichting van de auto bij inhalen zal de 3D wereld er anders uitzien. Hoe herkent deze dan Road DNA beelden? Zeker, die kunnen in principe in 3D getransformeerd worden naar de gezichtspositie en hoek van de auto. Maar daar heb ik nog niks over gelezen. Ik heb bij mijn weten ook nog geen 'bewegende' Road DNA beelden gezien, of vergis ik me?

Boertje
0
Gisteravond uitgebreid de TESLA bekeken in DWDD. Wie nog meer? Zo langzamerhand praat iedereen over Tesla e.a. merken maar Hollands Glorie TOMTOM hoor ik niet..............jammmer.
[verwijderd]
0
www.autonews.com/article/20151026/OEM...
Delphi's Jeff Owens aims to speed tech to market
Citaten:
"we came to the conclusion that lidar will be necessary for level 3 and level 4 automated driving."
"But when will we see a fully automated car that can drive itself? I'd say that's 10-plus years away."
aandeeltje!
0
quote:

vreemd vermogen schreef op 24 okt 2015 om 11:51:


Niet alleen technisch maar ethisch nog wat werk aan de winkel
www.technologyreview.com/view/542626/...


Dit gaat het grootste probleem worden, wie gaat daar nu zijn vingers aan branden. Helemaal niemand!
[verwijderd]
2
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 24 okt 2015 om 11:58:


[...]

Heren heren toch, hou het vriendelijk. Het werd net zo'n mooie technische discussie...

Hik, je bent terecht afwachtend en hebt m.i. deels gelijk met het 'te vroeg zijn' van TT in zekere dingen.
Maar ik moet @gb gelijk geven als hij stelt dat lidar in gewone auto's niet nodig is voor het gebruik van HAD maps. Dat zegt Elon Musk ook.
Vergis je niet in de beeldherkenningsmogelijkheden van moderne software. Variërend van simpele optische kentekenherkenning bij trajectcontrole, tot gezichtsherkenning of vingerafdrukken bij toegangscontroles.

En bij Road DNA? Voor het maken ervan is lidar nodig. Voor het latere gebruik ervan ook? Om heel eerlijk te zijn, ik weet het (nog) niet.

Ik bedoel: afhankelijk van de strookpositie en neusrichting van de auto bij inhalen zal de 3D wereld er anders uitzien. Hoe herkent deze dan Road DNA beelden? Zeker, die kunnen in principe in 3D getransformeerd worden naar de gezichtspositie en hoek van de auto. Maar daar heb ik nog niks over gelezen. Ik heb bij mijn weten ook nog geen 'bewegende' Road DNA beelden gezien, of vergis ik me?



@BDB, aangaande wel of niet Lidar in de consumenten auto denk ik dat ik op basis van het patent www.freshpatents.com/-dt20141225ptan2... waarvan ik denk dat het RoadDNA beschrijft (ofschoon het specifieke begrip niet direct genoemd wordt) mag concluderen dat dit inderdaad het geval is.

Citaten:
"the inclusion of objects within a rich three-dimensional (3D) representation that portrays actual building facades and other features"
"This sensor information, together with the absolute information, is then used to determine the vehicle's accurate location, and if necessary to support features such as assisted driving or collision avoidance."
"In operation vehicle sensors detect the existence of one or more objects and possibly additional identifying characteristics (such as color or size or shape or height of a sign), measures the object's position, and uses this information to match to objects of similar characteristics and location in the map database."


Om een lang verhaal kort te maken. Ze beschrijven:
Een met 'sensoren' opgenomen beeld is tijdens het data inwinningsproces opgeslagen als een 2D image in de lokaal aanwezige navigatiegegevens (layer op de HD-map).
Als nu de bestuurder zijn route rijdt, wordt er op dezelfde manier, dus met dezelfde type sensoren hetzelfde beeld opgenomen. Dit wordt op precies dezelfde manier getransformeerd naar een 2D beeld en vervolgens vergeleken met het opgeslagen beeld. Komt dit overeen, dan krijgt de auto de bevestiging dat deze zich op de specifieke locatie bevindt. Dit is eigenlijk te zien als een moderne methode voor 'dead-reckoning', maar dan met een veel grotere zekerheid. Ook kan op deze manier kan de road-dna database aangepast worden. Stel dat de straatwand blijvend verandert en diverse auto's signaleren dit, dan kan Tom2 op grond daarvan met RT-informatie ervoor zorgen dat ook de road-dna gegevens naar alle Tom2 HD-maps verstuurd worden.

Tesla zal om de volgende HAD-levels te implementeren sowieso over moeten naar LIDAR. Geen twijfel mogelijk. Waar ze nu met hun zogenaamde kaarten maken mee bezig zijn is alleen maar de rijstrook indicatie verbeteren, maar dat is iets anders dan een HD-kaarten database maken.

Een belangrijk signaal voor de (commerciële) acceptatie van dit soort systemen is dat diverse fabrikanten al met miniaturisering van Lidar bezig zijn, dit jaagt de kostprijs omlaag waardoor de toepassing steeds haalbaarder wordt binnen de automotivesector. Ook de verwerking van dit soort gegevens (ik kan het me eigenlijk nauwelijks voorstellen dat dit mogelijk is als je met 120km per uur een landschap doorkruist) is steeds minder een probleem. Kijk naar NVIDIA met de Tegra X1 processor met meer dan 1 Teraflops. In een auto! Dat was enkele jaren geleden nog voorbehouden aan supercomputers.

Ik zie dit als belangrijk ingevulde voorwaarden voor Tom2 om hun RoadDNA door de markt geaccepteerd te krijgen.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

Hik schreef op 27 okt 2015 om 11:24:


[...]

@BDB, aangaande wel of niet Lidar in de consumenten auto denk ik dat ik op basis van het patent www.freshpatents.com/-dt20141225ptan2... waarvan ik denk dat het RoadDNA beschrijft (ofschoon het specifieke begrip niet direct genoemd wordt) mag concluderen dat dit inderdaad het geval is.

Citaten:
"the inclusion of objects within a rich three-dimensional (3D) representation that portrays actual building facades and other features"
"This sensor information, together with the absolute information, is then used to determine the vehicle's accurate location, and if necessary to support features such as assisted driving or collision avoidance."
"In operation vehicle sensors detect the existence of one or more objects and possibly additional identifying characteristics (such as color or size or shape or height of a sign), measures the object's position, and uses this information to match to objects of similar characteristics and location in the map database."


Om een lang verhaal kort te maken. Ze beschrijven:
Een met 'sensoren' opgenomen beeld is tijdens het data inwinningsproces opgeslagen als een 2D image in de lokaal aanwezige navigatiegegevens (layer op de HD-map).
Als nu de bestuurder zijn route rijdt, wordt er op dezelfde manier, dus met dezelfde type sensoren hetzelfde beeld opgenomen. Dit wordt op precies dezelfde manier getransformeerd naar een 2D beeld en vervolgens vergeleken met het opgeslagen beeld. Komt dit overeen, dan krijgt de auto de bevestiging dat deze zich op de specifieke locatie bevindt. Dit is eigenlijk te zien als een moderne methode voor 'dead-reckoning', maar dan met een veel grotere zekerheid. Ook kan op deze manier kan de road-dna database aangepast worden. Stel dat de straatwand blijvend verandert en diverse auto's signaleren dit, dan kan Tom2 op grond daarvan met RT-informatie ervoor zorgen dat ook de road-dna gegevens naar alle Tom2 HD-maps verstuurd worden.

Tesla zal om de volgende HAD-levels te implementeren sowieso over moeten naar LIDAR. Geen twijfel mogelijk. Waar ze nu met hun zogenaamde kaarten maken mee bezig zijn is alleen maar de rijstrook indicatie verbeteren, maar dat is iets anders dan een HD-kaarten database maken.

Een belangrijk signaal voor de (commerciële) acceptatie van dit soort systemen is dat diverse fabrikanten al met miniaturisering van Lidar bezig zijn, dit jaagt de kostprijs omlaag waardoor de toepassing steeds haalbaarder wordt binnen de automotivesector. Ook de verwerking van dit soort gegevens (ik kan het me eigenlijk nauwelijks voorstellen dat dit mogelijk is als je met 120km per uur een landschap doorkruist) is steeds minder een probleem. Kijk naar NVIDIA met de Tegra X1 processor met meer dan 1 Teraflops. In een auto! Dat was enkele jaren geleden nog voorbehouden aan supercomputers.

Ik zie dit als belangrijk ingevulde voorwaarden voor Tom2 om hun RoadDNA door de markt geaccepteerd te krijgen.


Mooie post, Hik. Ik heb even diagonaal door dit patent heengelezen (moet het nog beter doen).

1. Het concept is al van 2009, dus wat zegt het over TT's huidige Road-DNA?

2. Het patent zegt op vele plaatsen dat diverse vormen van sensoren een rol kúnnen spelen ("may"), dus niet perse lidar. Al geef ik toe dat laser- en radartoepassingen er een prominente rol in spelen, ook in 'consumentenauto's' zoals jij het noemt.

3. Om je te ondersteunen: bij mist, lage zon of vage belijningen heb je aan puur optische sensoren in zichtbaar licht weinig. Wat dat betreft begrijp ik Musk ook niet.

4. Maar nergens blijkt er bikkelhard uit dat lidar in de auto nu echt nodig is voor (H)AD in 2017 en later. Ook Tesla doet het zonder, zij het met de beperkte functionaliteit van hun 'autopilot'.

5. Is eigen lidar nodig voor positiebepaling tot op de decimeter of centimeter? Dat kan ook (en goedkoper) met positioning via de Galileo-satellieten.

Maar als gezegd: ik moet dit patent nog wat grondiger nalezen.

groeibriljant
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 28 okt 2015 om 07:44:


[...]

Mooie post, Hik. Ik heb even diagonaal door dit patent heengelezen (moet het nog beter doen).

1. Het concept is al van 2009, dus wat zegt het over TT's huidige Road-DNA?

2. Het patent zegt op vele plaatsen dat diverse vormen van sensoren een rol kúnnen spelen ("may"), dus niet perse lidar. Al geef ik toe dat laser- en radartoepassingen er een prominente rol in spelen, ook in 'consumentenauto's' zoals jij het noemt.

3. Om je te ondersteunen: bij mist, lage zon of vage belijningen heb je aan puur optische sensoren in zichtbaar licht weinig. Wat dat betreft begrijp ik Musk ook niet.

4. Maar nergens blijkt er bikkelhard uit dat lidar in de auto nu echt nodig is voor (H)AD in 2017 en later. Ook Tesla doet het zonder, zij het met de beperkte functionaliteit van hun 'autopilot'.

5. Is eigen lidar nodig voor positiebepaling tot op de decimeter of centimeter? Dat kan ook (en goedkoper) met positioning via de Galileo-satellieten.

Maar als gezegd: ik moet dit patent nog wat grondiger nalezen.





Eens. Galileo brengt verbetering, sensoren worden vernuftiger, software wordt slimmer, rekencapaciteit neemt toe, dure componenten worden goedkoper etc.etc. Autofabrikanten zullen die mix kiezen die past bij hun propositie. Mocht lidar tzt in het prijsplaatje passen (voorlopig zie ik dat niet gebeuren), dan zal het ongetwijfeld ook worden toegepast. Het lijkt mij echter niet noodzakelijk en wat dat betreft is de meest voor de hand liggende route die van Tesla (=Bosch); die van een evolutionaire ontwikkeling op basis van betaalbare componenten.
HAD kaarten zijn een noodzakelijke component en het gepatenteerde TomTom RoadDNA is een zeer veelbelovend en uniek concept.
shaai
0
quote:

groeibriljant schreef op 28 okt 2015 om 09:32:


[...]

Mocht lidar tzt in het prijsplaatje passen (voorlopig zie ik dat niet gebeuren), dan zal het ongetwijfeld ook worden toegepast.


Lidar kan al een stuk goedkoper worden dmv Solid state Lidar via de producten van TriLumina, Caterpillar gaat ook die kant op. zie:

trilumina.com/news/news_post/caterpil...
3.663 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 ... 180 181 182 183 184 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

TomTom Meer »

Koers 8,479   Verschil -0,04 (-0,48%)
Laag 8,457   Volume 448.405
Hoog 8,600   Gem. Volume 492.755
14-jun-19 17:35
label premium

TomTom keert uit

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium