Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

De hype cycle van self-driving cars

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
3.663 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
NewKidInTown
0
Wat auto's die autonoom zullen gaan rijden betreft, zijn die per definitie met automatische transmissie ? Het lijkt me eigenlijk wel en dus een domme overbodige vraag, maar ik stel hem toch maar even als niet-techneut.

Ik vroeg me al langer af, hoe komt het toch dat men als consument graag zoveel mogelijk alles automatisch wil laten doen in de auto, zoals automatische/elektrische ramen, stuurbekrachtiging, ABS, cruise-control en noem maar op, maar het "schakelen" willen velen nog graag in "eigen hand" houden, althans is nog lang niet zover verbreid als bijvoorbeeld in de US. Een automaat is voor "oude mannetjes", daar "zullen ze mij nooit in zien, want ik ben jong of vitaal en al helemaal niet gebrekkig". Of is dat een kwestie van cultuur of onwetendheid ? Twee familieleden van mij in NL, de ene heeft pas een nieuwe auto gekocht, handversnelling. Hij (en zij) zijn tweede helft 70. De andere is van plan een nieuwe auto te kopen, qua leeftijd idem > 75 en enigszins invalide, had er desgevraagd nog nooit over nagedacht, een automaatje.
En nog eentje, ook nogal invalide, schakelde meestal van 1 direct naar 3 omdat het teveel moeite kost, moest z'n beide handen gebruiken om z'n linkerbeen op te tillen om te (ont)koppelen, echt waar, maar automaat NEE hoor.

Zomaar een vraag die ik al langer had en me een beetje afleidt van de andere hotte perikelen die sinds gistermiddag laat (ik had al eerder een Jomanda-gevoel dat er iets zat aan te komen, maar dit terzijde) ineens weer spelen.
mjmj
0
Dit lijkt me iets voor jou BdB:


UK scientists build world’s first quantum compass

Tamper-proof device that does not rely on GPS is result of extensive defence funding


British scientists have built the world’s first quantum ‘compass’ — a tamper-proof navigation device that does not rely on GPS, after millions of pounds of funding from the UK Ministry of Defence (MoD).

The device, the first commercial instrument of its kind, can help pinpoint the exact location of anything on Earth in a way that cannot be interfered with, because it does not rely on external satellites.

“It’s completely self-contained,” said Joseph Cotter, a researcher at the Centre for Cold Matter at Imperial College, which built the device. “It’s particularly useful if you want to navigate a large ship or autonomous vehicles over long periods of time, without having to send or receive any other signals to know where you are.”

The MoD has been pumping money into building an independent navigation device. It sees particular use for it on its nuclear submarines, which need to navigate with stealth and remain isolated from the outside world.

Although GPS is the de facto global navigation system, its reliance on space satellites means it can be blocked, intercepted or masked.

In particular, it is extremely vulnerable to deliberate disruption or attack. “Satellites can lose signal sometimes due to the space environment or tall buildings, or they can be taken down maliciously, if someone tries to turn them off or they can be spoofed so you think you’re somewhere you’re not,” Mr Cotter said. “It’s not possible to get a GPS signal everywhere on earth,” he added.

The new system, known as a quantum accelerometer, works by measuring how an object’s velocity changes over time. Although precise accelerometers exist in devices such as mobile phones and laptops, they must be recalibrated frequently and can only be used to navigate for up to a few hours at a time.

The quantum device measures the movement of supercooled atoms at extremely low temperatures — close to absolute zero; in this hyper-cold state, a custom-made powerful laser is used to manipulate and control them. The laser, designed by Glasgow-based company MSquared, took nearly three years to develop.

“Pirates are now sophisticated enough to cause disruptions to ships, and lure them to rocks or take over and board them, by disrupting GPS,” said Graeme Malcolm, founder and CEO of M Squared. “They can be an even bigger issue in areas of defence and security, where the resilience and security of cities, countries are impacted. This new device is an absolute reference that goes down to the level of atoms.”

Funding for the navigation device came from the MoD’s research arm — the Defence Science and Technology Laboratory — along with the Engineering and Physical Sciences Research Council and Innovate UK.

Quantum research was identified by the UK government as a priority in 2013, with a focus on military technologies. Since then, through the UK National Quantum Technologies Programme, it has invested £270m into projects in this area over five years.
Japio_
0
quote:

NewKidInTown schreef op 10 nov 2018 om 11:35:


Wat auto's die autonoom zullen gaan rijden betreft, zijn die per definitie met automatische transmissie ? Het lijkt me eigenlijk wel en dus een domme overbodige vraag, maar ik stel hem toch maar even als niet-techneut.

Ik vroeg me al langer af, hoe komt het toch dat men als consument graag zoveel mogelijk alles automatisch wil laten doen in de auto, zoals automatische/elektrische ramen, stuurbekrachtiging, ABS, cruise-control en noem maar op, maar het "schakelen" willen velen nog graag in "eigen hand" houden, althans is nog lang niet zover verbreid als bijvoorbeeld in de US. Een automaat is voor "oude mannetjes", daar "zullen ze mij nooit in zien, want ik ben jong of vitaal en al helemaal niet gebrekkig". Of is dat een kwestie van cultuur of onwetendheid ? Twee familieleden van mij in NL, de ene heeft pas een nieuwe auto gekocht, handversnelling. Hij (en zij) zijn tweede helft 70. De andere is van plan een nieuwe auto te kopen, qua leeftijd idem > 75 en enigszins invalide, had er desgevraagd nog nooit over nagedacht, een automaatje.
En nog eentje, ook nogal invalide, schakelde meestal van 1 direct naar 3 omdat het teveel moeite kost, moest z'n beide handen gebruiken om z'n linkerbeen op te tillen om te (ont)koppelen, echt waar, maar automaat NEE hoor.

Zomaar een vraag die ik al langer had en me een beetje afleidt van de andere hotte perikelen die sinds gistermiddag laat (ik had al eerder een Jomanda-gevoel dat er iets zat aan te komen, maar dit terzijde) ineens weer spelen.


Van oorsprong werd de keuze gemaakt op basis van kosten, een automaat was nu eenmaal duurder.
In een voertuig met meerdere motoren is een planetaire overbrenging een logische keuze en in de toekomst zullen HUB motoren de centrale motor gaan verdringen.
Het is overigens een vertragingsbak...
roloff
0
quote:

NewKidInTown schreef op 10 nov 2018 om 11:35:


Wat auto's die autonoom zullen gaan rijden betreft, zijn die per definitie met automatische transmissie ? Het lijkt me eigenlijk wel en dus een domme overbodige vraag, maar ik stel hem toch maar even als niet-techneut.

Ik vroeg me al langer af, hoe komt het toch dat men als consument graag zoveel mogelijk alles automatisch wil laten doen in de auto, zoals automatische/elektrische ramen, stuurbekrachtiging, ABS, cruise-control en noem maar op, maar het "schakelen" willen velen nog graag in "eigen hand" houden, althans is nog lang niet zover verbreid als bijvoorbeeld in de US. Een automaat is voor "oude mannetjes", daar "zullen ze mij nooit in zien, want ik ben jong of vitaal en al helemaal niet gebrekkig". Of is dat een kwestie van cultuur of onwetendheid ? Twee familieleden van mij in NL, de ene heeft pas een nieuwe auto gekocht, handversnelling. Hij (en zij) zijn tweede helft 70. De andere is van plan een nieuwe auto te kopen, qua leeftijd idem > 75 en enigszins invalide, had er desgevraagd nog nooit over nagedacht, een automaatje.
En nog eentje, ook nogal invalide, schakelde meestal van 1 direct naar 3 omdat het teveel moeite kost, moest z'n beide handen gebruiken om z'n linkerbeen op te tillen om te (ont)koppelen, echt waar, maar automaat NEE hoor.

Zomaar een vraag die ik al langer had en me een beetje afleidt van de andere hotte perikelen die sinds gistermiddag laat (ik had al eerder een Jomanda-gevoel dat er iets zat aan te komen, maar dit terzijde) ineens weer spelen.
@NewKidInTown, dat zullen dan elektrische auto´s zijn. Wat betreft je vraag inzake versnellingen:

www.egear.be/elektrische-auto-versnel...
mjmj
0
Beperktedijkbewaking
3
quote:

mjmj schreef op 9 dec 2018 om 21:19:


Gekopieerd uit de decemberdraad:
electrek.co/2018/12/09/tesla-patent-t...
[...]

Snel en diagonaal gelezen, eerste indruk:

Patent 1 is kennelijk een speciale Tesla-versie van differentiële 'Gps-netwerken':
nl.wikipedia.org/wiki/Differentieel_n...
Die met 1 (vast) referentiestation (DGPS) is het meest bekend, maar Tesla wil het kennelijk doen met meerdere (bewegende) ontvangers. Willen ze, als dit lukt, patent 2 overbodig maken?
Het vereist wel veel datacom, ik vermoed dat pas kan na uitrol van G5.

Patent 2 lijkt op TomTom's RoadDNA, maar dan alleen gebaseerd op optische camera's (want Tesla doet niet aan lidar). Ze 'matchen' het camerabeeld van de wegkant met het al bekende wegkantbeeld in een on-board map. Het gaat hier nog niet om preciese triangulatie (à la Mobileye), want ze hebben het over "as known to skilled artisans". Dus een globaal weggordijn, net als bij RoadDNA. Daar kunnen ze de longitudinale positie mee bepalen. Beetje vreemd dat ze het over 'lane boundaries' hebben, terwijl ze volgens mij toch road boundaries bedoelen...

Hoe dan ook, ik vraag me af hoe ze de laterale positie precies bepalen (in de breedterichting dus, en die moet voor autonoom rijden binnen 10 cm nauwkeurig zijn). Want met lidar kan je diepte zien, gewoon optisch kan dat (zonder triangulatie) niet, en radar is voor lateraal te onnauwkeurig.
Kennelijk vertrouwt Musk hiervoor gewoon op directe bepaling door zijn vele optische (incl.triangulatie) en akoestische sensoren.
Toch een beetje gepikt van Mobileye...

mjmj
0
He BdB ben je er weer!
We hebben je node gemist. Dank voor dit commentaar. Ik dacht al dat jij er zinnige dingen over kon zeggen.

Acht je het waarschijnlijk dat Tesla zonder Here of TT een eigen versie van mapping gaat ontwikkelen?
holenbeer
0
Beperktedijkbewaking
2
quote:

mjmj schreef op 13 dec 2018 om 08:59:


...
Acht je het waarschijnlijk dat Tesla zonder Here of TT een eigen versie van mapping gaat ontwikkelen?

Puur technisch zouden ze het kunnen. Maar een wereldwijd dekkende mapping fabriek is andere koek...

Ben nog altijd blij met de aanwezigheid van Alain De Taeye in de top van TT.
Evenals R-P. Schaefer. Geloof me, WAZE, (ja ook) Google, of HERE hebben niet zo'n traffic expert!

holenbeer
1
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 13 dec 2018 om 09:49:


[...]
Puur technisch zouden ze het kunnen. Maar een wereldwijd dekkende mapping fabriek is andere koek...



Er staat er één te koop. Paar miljard, betaalbaar in aandelen Tesla.
mjmj
0
quote:

holenbeer schreef op 13 dec 2018 om 09:50:


[...]
Er staat er één te koop. Paar miljard, betaalbaar in aandelen Tesla.


A golden opportunity voor Tesla zou je zeggen.
boem!
0
Goed nieuws! BDB is terug.

Han bedankt voor je commentaar.
Ik zie het gevaar vanuit Tesla niet zozeer vanuit het specialisme van TT tw traffic maar meer vanuit de mogelijkheid de basis MAP op te bouwen vanuit de verbonden objecten.

Ook het vullen met bestanden aan verkeersborden ter herkenning is slechts werk en geen rocketscience.

Hoe zie jij de kansen om met AI vanuit een ala Tesla opgebouwde basismap deze geschikt te krijgen voor toepassing in ADAS/SDC.
pwijsneus
1

Volkswagen to take over telematics specialist WirelessCar from Volvo
By Graeme Roberts | 19 December 2018

The Volkswagen Group is acquiring a majority stake in the Swedish telematics specialist WirelessCar from Volvo with a view to making further advances in fleet connectivity.

The group is acquiring a 75.1% stake. Completion is expected in the first half of 2019 and is subject to approval from antitrust authorities.

WirelessCar, registered in Gothenburg, was founded in 1999 and has been a wholly-owned subsidiary of Volvo since 2007. The company has a workforce of 370 IT specialists worldwide and is acknowledged as a leader in vehicle connectivity.

WirelessCar has its own technology platform and also develops digital services, including concierge and billing services (such as tolls) as well as safety and emergency services (remote diagnostics, breakdown services). Worldwide, 3.5m vehicles from various car manufacturers are connected via this platform.

The VW Group uses WirelessCar's connectivity technology to drive the development of the digital ecosystem, where the VW brand is spearheading development for the group in cooperation with technology partners. The goal is to provide full connectivity in future vehicle generations and develop value-added services for customers that they can access via the Volkswagen Automotive Cloud. WirelessCar joins Microsoft and diconium as the third major technology partner involved.

Volkswagen is developing the cloud-based platform together with Microsoft, and designing a customisable marketing platform (service platform) for all digital services with diconium. More specifically, WirelessCar technology will enable safe and stable data exchange between the vehicle's operating system and the cloud-based platform, and forming an essential basis for the future software architecture in the vehicle (Device Platform).

With WirelessCar as a technology partner, Volkswagen is taking the next step in the development of its digital ecosystem.

"Our aim is to develop Volkswagen into a mobility provider with a fully-connected fleet," Christoph Hartung, head of digital & new business/mobility services at the brand, said.

"Our customers will be able to use digital value-added services in their cars or on their mobile devices at all times. We are switching up a gear with this development and have gained WirelessCar as the third major partner. We are now really stepping on the gas and focusing on integrating the technologies."

Martin Rosell, CEO of WirelessCar, said: Volkswagen is our ideal partner for the next stage in our development. It has the most ambitious future strategy for connectivity in the automotive industry. This aspiration is the perfect match for our vision to lead the automotive industry into the digital society. We are highly motivated and willing to play our part to make a difference."
www.just-auto.com/news/volkswagen-to-...

Volkswagen kiest Microsoft Azure als basis voor digitale cloudservices
Vanaf 2020 rollen er meer dan 5 miljoen Volkswagens per jaar van de band die volledig zijn verbonden met de cloud en deel uitmaken van het internet der dingen. De nieuwe samenwerking combineert de wereldwijde cloudexpertise van Microsoft met de ervaring van Volkswagen als één van de grootste autofabrikanten. Samen gaan de bedrijven werken aan de technologische basis voor een omvangrijk cloudplatform voor de auto-industrie.

www.volkswagen.nl/nieuws/volkswagen-e...

Beperktedijkbewaking
3
quote:

martinmartin schreef op 13 dec 2018 om 23:19:


Goed nieuws! BDB is terug.
Han bedankt voor je commentaar.
Ik zie het gevaar vanuit Tesla niet zozeer vanuit het specialisme van TT tw traffic maar meer vanuit de mogelijkheid de basis MAP op te bouwen vanuit de verbonden objecten.

Ook het vullen met bestanden aan verkeersborden ter herkenning is slechts werk en geen rocketscience.

Hoe zie jij de kansen om met AI vanuit een ala Tesla opgebouwde basismap deze geschikt te krijgen voor toepassing in ADAS/SDC.

Sorry Martin, voor deze late reactie. Was druk, ook met een paar dagen ziekenhuis, medisch onderzoekje, niks ernstigs hoor.

AI vind ik geen punt. Dat wordt overal bij gebruikt, in meer of mindere mate, dat kan tegenwoordig iedereen. Zelf was ik er 25 jaar geleden al mee bezig op verkeersgebied. Filevorming constateren tussen twee op >5km van elkaar gelegen meetpunten, terwijl er op die meetpunten zelf nog met hoge snelheid doorgereden wordt. Kwestie van 'pelotonherkenning'.
Dat was kinderwerk vergeleken bij de algoritmen die tegenwoordig om niet te verkrijgen zijn.

Om op je vraag in te gaan: ja, in principe kan iedereen die (optische of lidar) sensorinformatie uit rijdende voertuigen kan verwerken een map opbouwen. Toevallig trof ik bij Continental soortgelijke grootspraak aan:
www.continental-automotive.com/Landin...

In het AND-forum heb ik hier gisteren commentaar op gegeven.
Mobileye claimde dit voor hun overname door Intel ook. Maar het technisch trucje is 1 ding, de massaliteit is een ander ding. Dat konden ze niet, en Intel ook niet. Daarom kocht Intel zich in bij HERE, en dan nog...
Daar heeft HERE zelfs AND (hoe verzin je het!) voor nodig? Zie mijn commentaar in het AND-forum.

Het gaat om een echte massafabriek, met wereldwijde dekking. Tesla c.s. kunnen lullen wat ze willen, de enige clubs die er verstand van hebben zijn Google op hun manier, TomTom en misschien een beetje HERE.
Huang van Nvidia begrijpt dat, hij is niet voor niks zo hartelijk voor Alain de Taeye, de man die al 25 jaar geleden begreep hoe je kaarten voor het de hele wereld moest digitaliseren.

Samenvattend: Tesla en vele startups en jan-en-alleman begrijpen de techniek. TomTom begrijpt massaproductie.

Beperktedijkbewaking
0
TT is als Henry Ford vergeleken bij Spijker of de eerste Citroëns.

TT is klaar om hun eerste half miljoen km aan HD-maps en RoadDNA uit te breiden naar de miljoenen kms snelweg op aarde, en later naar de tientallen overige kms weg.

ALLE clubs die zelfrijden promoten of claimen moeten zeggen waar ze het over hebben. Over welke wegen.
Dan komt TT in beeld. Als verzamelaar of makelaar van wegdata. Dat een Tesla of welke OEM dan ook, of welke garagefanaat als comma-ai dan ook wat fröbelt, is niet interessant.
Je vergelijkt 'de vegetarische slager' ook niet met Unilever. Ze worden opgevreten, vegetarisch of niet.

Beperktedijkbewaking
0
quote:

mjmj schreef op 20 dec 2018 om 10:41:


In het verlengde van je post BdB, wellicht vind je dit interessant:
pronto.ai

Hmm, kweenie. Is er verband?

Wel mooie poetry, van ene Charles Bukowski. Doet me aan Paolo Conte denken:
www.muziekweb.nl/Link/HEX0927/Paolo-C...

Kies "La negra".
Of Harvey Keitel in de schitterende commercials van UBS, 'some ten years ago', van voor crisis. Nu kan zoiets niet meer:
www.youtube.com/watch?v=R428_ZFKR78&a...

Of, nog mooier, Maggie Smith:
www.youtube.com/watch?v=GUYLUKibb3k&a...
"It's the set of the soul that decides its goal."
Lijkt TT wel.

Eens zullen we janken. Om de verloren hoop en centen. Of om de vele jaren van strijd en afwachten. Als TT hun belofte als high-tech aandeel eindelijk gaat waarmaken, met koersen waar we nu alleen maar van kunnen dromen.

Beperktedijkbewaking
0
We hoeven als TT-aandeelhouders niet alleen op Engelstalige poëzie terug te vallen. Er is ook pure NL hoop, van Han G. Hoekstra:

De ceder

Ik heb een ceder in mijn tuin geplant,
gij kunt hem zien, gij schijnt het niet te willen.
Een binnenplaats meesmuilt ge, sintels, schillen,
en schimmel die een blinde muur aanrandt,
er is geen boom, alleen een grauwe wand.
Hij is er, zeg ik en mijn stem gaat trillen,
Ik heb een ceder in mijn tuin geplant,
gij kunt hem zien, gij schijnt het niet te willen.

Ik wijs naar buiten, waar zijn ranke, prille
stam in het herfstlicht staat, onaangerand,
niet te benaderen voor noodlots grillen,
geen macht ter wereld kan het droombeeld drillen.
Ik heb een ceder in mijn tuin geplant.

3.663 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

TomTom Meer »

Koers 8,479   Verschil -0,04 (-0,48%)
Laag 8,457   Volume 448.405
Hoog 8,600   Gem. Volume 492.755
14-jun-19 17:35
label premium

TomTom keert uit

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium