Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

De hype cycle van self-driving cars

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
3.663 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Beperktedijkbewaking
2
quote:

Gijsie schreef op 6 jul 2018 om 11:25:

Zelfrijdende auto misschien toch wat later dan gedacht:
www.theverge.com/2018/7/3/17530232/se...

Dit is geen slechte ontwikkeling voor TomTom. TomTom gokt meer op een geleidelijke invoering van zelfrijdende technologie, waarbij dat op de snelwegen als eerste ingevoerd wordt.

Bovenstaand artikel gaat over de AI- en self-learning aspecten van (semi-)autonoom rijden. Een ander belangrijk aspect is connectivity, zie bijv. deze link (vandaag al door @ohoh geplaatst in de maanddraad):
www.automotiveworld.com/analysis/conn...

Massale connectivity staat of valt met de invoering van 5G. Hoe staat het daarmee?
www.cnbc.com/2018/07/06/a-major-facto...

Dit artikel heeft het o.a. over de groeiende rol van China bij 5G, en over manieren om de 'ether' bij 5G te verdelen. Trump voert hier volgens hen de verkeerde oorlog.
Het artikel oordeelt negatief over de westerse methoden om frequentieveilingen te houden. Onze KPN weet er alles van, iedereen overbood bij de vroegere 3G en 4G veilingen ...

Maar de beer is los. In december werd de G5-standaard echt internationaal geaccepteerd:
www.theverge.com/2017/12/20/16803326/...

Van G5 weet ik technisch weinig. Maar ik heb een verleden in standaardisering ohgv mobiele communicatie. Daarom zeg ik: die overeenkomst in december is van historisch belang.

Nu moeten Verizon, T-Mobile, Qualcomm, Nvidia en huns gelijken aan de slag. In Europa ook Ericsson en Nokia. En in hun voetspoor alle automotive partijen, dus ook TomTom. Voor 'traffic' zijn de huidige etherverbindingen al bijna snel genoeg, maar voor realtime maps is 5G nodig.
Laten we hopen dat de cont(r)acten tussen Tomtom en o.a. Nvidia en Qualcomm, en via de autofabrikanten ook met andere belangrijke spelers, voldoende body hebben en in de nabije toekomst hun vruchten gaan afwerpen.

PS. ASML kan wat dit betreft achterover leunen. De vraag naar snellere en dedicated chips komt indirect vanzelf naar hen toe. Geen zorgen over voortzetting van de Wet van Moore (verdubbeling van zowat alles op chipgebied in elke twee jaar)...

DeZwarteRidder
0
Hacker George Hotz noemt zelfrijdende auto's 'oplichterij'
Gepubliceerd: 13 juli 2018 17:31

iPhone- en PS3-hacker George Hotz werkt al een aantal jaar aan een eigen systeem voor zelfrijdende auto's. Nu noemt hij de voertuigen 'oplichterij'.

Volgens Hotz is elke zelfrijdende auto die nu op de weg rijdt, slechter in autorijden dan een mens. Dat zegt de hacker in gesprek met The Verge.

De hacker vindt de huidige zelfrijdende auto's vooralsnog minder veilig en vooral langzamer dan een auto met een chauffeur achter het stuur. "Een zelfrijdende Uber is een slechtere Uber", geeft Hotz als voorbeeld. Volgens de hacker zou een zelfrijdende Uber zonder menselijke chauffeur 50 procent langer over een rit doen.

Hotz ziet vooralsnog meer toekomst in geavanceerde rijondersteuning. Dergelijke systemen zitten al in duurdere auto's van verschillende fabrikanten, en vereisen dat de chauffeur zijn handen aan het stuur houdt.

De hacker ontwikkelt zelf sinds 2015 een systeem voor zelfrijdende auto's met zijn bedrijf Comma.ai. Eerder wilde Hotz 'domme' auto's zelfrijdend maken met een dongle, maar dat plan werkten Amerikaanse snelwegautoriteiten tegen.

Sindsdien werkt Hotz aan een dongle die bestaande auto's met eigen geavanceerde rijbaandetectie slimmer moet maken. De dongle leest de sensoren van de auto uit, en kan net als het systeem van de auto's zelf ook het stuur en de pedalen bedienen.

Kijk-detectie

De nieuwe versie van het systeem van Hotz bevat gezichtsdetectie als belangrijkste functie. Met een scanner wordt het gezicht van de chauffeur in de gaten gehouden. Let de chauffeur niet op de weg, gaan er alarmen af en zal de auto uiteindelijk stoppen.

Zo wil de hacker goedkopere auto's met rijbaandetectie zowel meer zelfrijdend als veiliger maken. Hotz stelt dat zijn open source-software voor deels zelfrijdende auto's beter is dan die van zijn concurrenten.

Hoewel Hotz al producten verkoopt en zijn software gratis beschikbaar stelt, denkt hij dat hij pas halverwege is als het gaat om een consumentenproduct.

Tesla

Hotz werd in zijn tienerjaren bekend als de eerste persoon die de originele iPhone wist te hacken. Daarna hackte hij als eerste de Playstation 3. In 2015 startte Hotz vanuit zijn garage het bedrijf Comma.ai dat bestaande auto's zelfrijdende wilde maken.

De hacker schept al jaren op dat zijn zelfrijdende systeem beter werkt dan dat van Tesla. In 2015 zette Tesla daar openlijk vraagtekens bij. "Het lijkt ons bijzonder onwaarschijnlijk dat één persoon of zelfs een klein bedrijf een systeem kan maken dat in productievoertuigen kan worden ingezet", schreef Tesla toen.
Door: NU.nl
DeZwarteRidder
0
Zelfrijdende auto nog ver weg
Menselijk gedrag in het verkeer lastige component’

Door Gijsbert Termaat
38 min geleden in BINNENLAND

Amsterdam - Het duurt nog tientallen jaren voordat auto’s in alle omstandigheden volledig automatisch rijden. De introductie van volledig zelfrijdende voertuigen is gecompliceerd door onder meer onvoorspelbaar menselijk gedrag.
Hoewel menselijk gedrag onvoorspelbaar is, werkt ook de techniek nog niet altijd mee, bleek onlangs bij een ongeluk met een Tesla Model S in de VS.

Dat blijkt uit de publicatie Veiligonderwegmetdeauto.nl van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in samenwerking met RAI Vereniging.

„De autosector is volop bezig met het ontwikkelen van zelfstandig rijdende auto’s”, zegt RAI-voorzitter Steven van Eijck. „Een goede zaak, want een zelfrijdende auto kan belangrijk zijn bij het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers. De afgelopen jaren heeft de auto-industrie meer rijtaakondersteunende systemen geïntroduceerd die de kans op ongevallen terugdringen. Het is de opmaat naar autonoom rijden. Voor de consument lijkt het nog een kwestie van een paar jaar voordat de eerste volledig zelfrijdende auto beschikbaar is. Maar schijn bedriegt.”
Risico

Marjan Hagenzieker, hoogleraar Verkeersveiligheid aan de TU Delft en adviseur bij SWOV, ziet een snelle invoering van de zelfrijdende auto niet gebeuren: „Menselijk gedrag in het verkeer blijkt een lastige component. Het is de factor die de snelle invoering in de weg zal staan. Want hoe gaan fietsers en voetgangers reageren op een zelfrijdende auto? Nemen zij bijvoorbeeld meer of minder risico als ze ermee in aanraking komen? Moeten de eerste zelfrijdende auto’s straks specifieke uiterlijke kenmerken hebben of moeten ze niet te onderscheiden zijn? Dat zijn vragen waar echt nog veel onderzoek voor nodig zal zijn.”

Zelfrijdende auto’s kunnen veel goeds brengen voor de veiligheid, meent Hagenzieker. Maar om het optimale resultaat te bereiken moeten overal voertuigen rijden die de volledige rijtaak overnemen. „Ik verwacht dat we misschien wel vijftig jaar verder zijn voordat dit werkelijkheid wordt.”

De overgang naar volledig zelfstandig rijdende auto’s is opgedeeld in zes fasen: van geen automatisering naar volledig geautomatiseerde wagens. „De complexiteit zit vooral in de derde fase, waarbij de auto (deels) zelfstandig rijdt maar de bestuurder ook alert moet blijven en eventueel moet ingrijpen. Dit vraagt andere rijvaardigheden dan normaal en kan voor gevaarlijke situaties zorgen. Recente ongevallen met zelfstandig rijdende auto’s die zich in deze fase bevinden, bevestigen deze conclusie”, aldus Van Eijck. „Experts adviseren dan ook om langer in een veilige omgeving te testen voordat deze systemen direct de weg op gaan.”
Uitdagingen

SWOV en RAI Vereniging wijzen er ook op dat in de verschillende overgangs- en ontwikkelingsfasen naar volledig geautomatiseerde auto’s nieuwe uitdagingen ontstaan. Van Eijck: „Denk aan de interactie met het ’traditionele verkeer’ en de huidige infrastructuur, privacy, wetgeving, cyber security en beperkingen van het systeem onder bepaalde (weer)condities. Dat vertraagt invoering natuurlijk ook allemaal.”
apieslapie
1
leonardus65
0
www.autogids.be/autonieuws/mobiliteit...
Het scherm van de auto biedt alle waarschuwingen van Coyote, net als navigatie in real time met kaarten van Here.
Beperktedijkbewaking
0
Baidu kwam vanavond weer met goede Q2 resultaten, koers ging after hours 3,6% omhoog:
seekingalpha.com/news/3376360-baidu-p...

Dit zegt Baidu in hun Q2 press release over AI, autonoom rijden en hun Apollo-programma waar TomTom aan meedoet:


On Apollo, we worked with King Long Motor and Neolix Technology to launch two fully autonomous L4 vehicles. These strong results are testament of our ability to focus and execute on our strategy to solidify Baidu's mobile foundation and lead in AI.

At Baidu Create, Baidu's AI developer conference, which was attended by over 7,300 developers and partners from around the world earlier this month in Beijing, Baidu announced the release of Baidu Brain v3.0 and a host of other releases, as well as plans to develop Kunlun, a high performance AI chip for cloud to edge scenarios, including data centers, public clouds and autonomous vehicles.
Baidu and China Mobile formed a strategic partnership to cooperate in AI, big data and 5G, and agreed to jointly explore opportunities in autonomous driving and Internet of Things (IoT) at home.
...
Baidu formed strategic cooperation with over 20 global and domestic auto OEMs, including the BMW Group, Daimler AG, Ford Motor, Hyundai, KIA, Chery, BAIC, the FAW Group and Byton, to provide DuerOS for auto solutions, encompassing entertainment, internet services and safety features, using Baidu's conversational AI, facial recognition, augmented reality navigation and other AI capabilities.

Apollo
- King Long Motor launched Apolong, China's first fully autonomous L4 minibus, powered by Apollo. Volume production of 100 units was reached on July 4, 2018.
-Neolix Technology launched an L4 micro-car for cargo delivery powered by Apollo, Baidu's autonomous driving platform.
- Baidu released Apollo v3.0, which supports volume production for L4 minibuses (fully autonomous shuttle buses without steering wheel) and L4 microcars (fully autonomous goods delivery vehicles), adds autonomous L3 valet parking, and significantly shortens autonomous vehicle development lead time.
- Apollo has garnered 119 OEM, Tier 1 parts supplier and other partners, adding recently Jaguar Land Rover, Byton, Valeo, ADI, Flextronics, Suning, Lionbridge and others.
- Baidu signed a memorandum of understanding with Daimler AG to expand the companies' partnership through the Apollo autonomous driving platform and integrate Baidu's vehicle connectivity services into Mercedes-Benz's infotainment system MBUX. In July 2018, Daimler became the first global OEM to receive an autonomous driving license in Beijing using a vehicle powered by Apollo L4 technology.
- Baidu formed a partnership with BMW Group to develop vehicle connectivity services and collaborate on autonomous driving and smart transport. BMW Group has also joined Apollo as a board member.
- Baidu released the Apollo Pilot Safety Report, China's first safety report on autonomous driving for volume production, which serves to help define the safety framework for the industry.

Beperktedijkbewaking
1
Hier wat aanvullende opmerkingen uit Baidu's '18Q2 conference call van hedenmorgen.

Robin Li (ceo):

Aside from hospitality industry, DuerOS is also making inroads in the auto industry, forming partnerships with the likes of BMW Group, Daimler AG, Ford Motor, Hyundai, Kia, Chery, BAIC and FAW Group and BYTON to allow car owners to activate AI input modalities such as voice, image and facial recognition to enable closed loop services including order movie ticket and booking hotels.
...
On Apollo, we are moving at China speed. Earlier this month, we worked with King Long Motor to launch the first fully autonomous Level 4 minibus, Apolong, a shuttle bus built without steering wheel. Neolix Technology also launched an L4 vehicle powered by Apollo and minicars (00:11:51) for cargo deliveries this month. We are excited about the commercialization of Apollo-powered vehicles, which is a testament to Apollo's comprehensive ecosystem from AI technology to OEM software, to hardware integration to Tier 1 parts supplier, to IoV-enabled back-end infrastructure. China is the largest auto market in the world, with 28.9 million new vehicles sold last year, presenting a huge opportunity for Apollo to making driving easier and help provide environmental and traffic solutions.

In March last year, I challenged our team to open source Baidu's autonomous driving platform and release a commercially viable vehicle. Within 16 months, our team worked with OEM partners to release two Level 4 vehicles off the assembly line, which is not an easy feat in the automotive industry where manufacturing delays are common.

Herman Yu (cfo):

Our strategy to transform Baidu into an AI-first company to drive synergy and accelerate long-term growth, while redirecting management attention and resources from non-core businesses to new businesses, is seeing good traction. In the second quarter, feed plus AI businesses together made up almost 20% of Baidu Core revenue, excluding spinoffs. Together, feed plus AI businesses grew over 150% year-over-year.
...
On the AI initiatives, both DuerOS and Apollo are growing very, very quickly. We're seeing tremendous growth or adoption rate from the users who use our IoT devices and we see a lot of OEMs strong interest to work with that. But these two business lines are in its very early stage. So, we do not expect any meaningful contribution, revenue contribution in the coming quarters. But having said that, I would say that these two business lines are the most advanced ones among its peers. If anyone start to be able to generate meaningful revenue, we will be the first one to achieve that goal.

Especially for Apollo, I think we enjoy an advantage that the Chinese government is very supportive of this kind of technological innovation and are willing to cooperate on the infrastructure level which means that they would want to install sensors on the road, so that cars do not need to buy very expensive LiDAR or other type of sensors in order to drive autonomously. So we are very excited about the future of this two new initiatives.
...

Vraag van een analist:
So Apollo has started to make it into a cars or minibus and in Level 4, I think it's a great accomplishment. So I wonder from here to Level 5, what are some of the milestones you guys going to do to accomplish that? How long it may take, so from here to Level 5?
Robin Li:
...that involves a lot of ecosystem partners and we are working many of them on Level 3, Level 4 and we are also working with the government to define better infrastructure or smarter roads for autonomous driving. So, that's why you see that the Level 4 minibus actually launched before any passenger cars with Level 3 technologies.
They are going to be used in the designated areas that are slower feed, which will make sure that the safety is not an issue. So, the Apollo ecosystem is a very comprehensive one. We will be selling simulation software. We'll be selling HD Map, we are selling ACU, which is Apollo Computing Units consisting of both hardware and software, we will have solutions for valet parking.
We have a broad spectrum of services offering to our partners. So we will, as we move forward, we'll be able to monetize from both Level 3 and Level 4 and probably some other related areas.


Beperktedijkbewaking
0
Ondanks de redelijk goede Q2-cijfers, daalde Baidu vandaag met ca 7%.

Dat lag niet aan de cijfers of de outlook, maar aan geruchten uit de Google-hoek. Volgens mij niet geheel toevallig vandaag 'uitgelekt', het is niet de eerste keer dat Google zich aan dergelijke pesterijtjes overgeeft. Al zouden het ook fake-berichten kunnen zijn uit de hoek van shorters, pure koersmanipulatie dus.

seekingalpha.com/news/3376555-interce...

Google zou dus weer in China actief willen gaan worden, en daarbij een zekere mate van censuur willen accepteren. Ze hebben daartoe software ontwikkeld die zelf 'vrijwillig' en pro-actief gaat censureren:
Dragonfly is still an Android app but will “blacklist sensitive queries” and block websites not permitted by China’s censors.

Ik vermoed dat Baidu het zag aankomen want in hun CC werd vanmorgen dit gezegd:

And on the regulatory environment [...] we've seen changes or fluctuations from time to time and we think we are able to cope with that [...],
we've also been operating this for two years – and we are able to maintain a high standard and close dialogue with the regulators and we do not see anything changing significantly going forward. ...
And in terms of regulations regarding to short video, I think it's the same standard with text and images. And we have a sophisticated system to identify unwanted content and we are able to use AI, use machine learning to really filter out those unwanted content and send the most relevant content to our users.



In de discussie onder het seekingalpha-artikel gaat men in op het als westerse bezoeker al dan niet nodig hebben van Google maps:
"The benefit of having Google Maps service while visiting China as a tourist is a great benefit ..."

"Install MapsMe, way better in China I promise."



Andere commentaren:

In 2010, Google China had a market share in China of 29% according to Analysys International. By October 2012, that number was down to 5%. It further declined to 1.7% in 2013.
Literally the only reason google was used was due to less censorship. The moment it was censored usership dropped to 1.7 percent. Google has no chance against baidu.

Chinese government will champion homegrown tech, I seriously doubt Google will get back in China next few years. China does not want to end up like Europe or LATAM where US Tech firms took control and no local innovation, think national security.

Googl tried and it failed. No one will want to use a watered down, more censored version of what they had before and that is assuming the Chinese even let them enter again in this political climate.


En over de vraag of het fakenieuws is:

Pick earning day to leak news, what a manipulation to cause panic sell. Google is not going to make it this year if it ever makes it

Is the news fake? No, it isn’t. Are the documents filed fake? No, they are not but what about the timing of this news? Right after earning report which possibly surprised the short side.
The Chinese authority is yet give this whole thing a green light. Facebook wanted to enter the market with censored platform. What happened? They were denied entry. Not only that they couldn’t even register a company with Chinese name as a subsidiary.


PS. Ik zit long in Baidu. Heb op de dip van vandaag (bij $227) wat turbo's bijgekocht.

Beperktedijkbewaking
0
Over Baidu kan ik vele andere market-watchers aan het woord laten:
www.marketwatch.com/story/chinas-baid...

Baidu is also investing heavily in developing self-driving vehicles, and research-and-development expenses jumped 28% to 4 billion yuan in the quarter ended June. The company announced last month it was starting to mass produce its Apolong self-driving buses, which uses its Apollo autonomous driving system.

In the analyst call, Mr. Li said Apollo was at a "very early stage." Baidu doesn't expect the technology to be a significant revenue driver in coming quarters, he said.
But "if anyone starts to be able to generate meaningful revenue, we will be the first to achieve that goal," he added. "Especially for Apollo."

Raymond Feng, a senior analyst at Pacific Epoch, predicts that Baidu will start making money on its driverless vehicle technology within two years.
"This type of technology will become more common to general users in China," he said. "That's when Baidu's knowledge into the auto industry will be deeper and they will be able to provide better services to both the car manufacturers and to the users."



Gisteren kreeg Baidu een gemeen trapje onder de gordel van Google (of shorters die vage Google-plannen over een rentree in China misbruikten). Maar 'after hours' waren de ADR's van Baidu in NY al bijna een procent up.
En als ik de bied/laat van Baidu-turbo's bekijk, gaat het herstel vandaag zeer rap
.

Gijsie
0
Leuk verhaal over de pilot die Waymo draait in Phoenix voordat ze hun autonomous ride hailing service definitief gaan uitrollen:
www.bloomberg.com/news/features/2018-...

In de pilot zitten ook ritten zonder backup driver.

Het meisje uit het verhaal is niet meer van plan om haar rijbewijs te gaan halen. Dat hoor je niet vaak bij een amerikaanse.
boem!
0
AB @Gijsje

Hoogst interessant verhaal over het bedrijf dat met afstand de race leidt naar SDC.
Met name de uitspraken dat zij niet de car maar slechts de driver willen aanbieden kan goed gaan vallen bij OEM'S.
Waymo ligt ver voorop indien je naar haar concurrenten kijkt tw HERE en Tom2 als het om het beperkte deel tw de HD-map gaat.
De tijddruk werkt in het voordeel van Waymo daar staat tegenover, dat Google niet gestorven is bij haar eerste leugentje.

De honderden miljarden aan omzet, die in de toekomst aan de SDC service onttrokken kunnen worden heeft de aandacht van alle grootmachten op het gebied van Tech en OEM's.
Het is te hopen,dat het wantrouwen van deze concurrenten zo sterk leeft en de wil om zelf een deel te bemachtigen van deze koek zo sterk aanwezig is, dat zij verhoogde inspanningen gaan plegen om de alleenheerschappij van Waymo op dit terrein af te wenden.

In dat geval kan Tom2 goed van pas komen met het aanbieden van de noodzakelijke HD-maps en bijbehorend platform.

pwijsneus
1
Ford Is Far From First in Driverless Vehicles—and Investors Want In

Old-line automakers are separating their autonomous units and attracting big money.

By Keith Naughton 9? ?augustus? ?2018? ?12?:?00

The autonomous-vehicle gap between Ford Motor Co. and its rivals from Detroit and Silicon Valley can be measured in years. Yet even a company playing catch-up in the race to turn self-driving technology into high-margin businesses is drawing interest from outside investors, an indicator of just how much money is pouring in.

“I’m really excited about what I'm hearing and seeing in terms of interest with many credible entities,” said Sherif Marakby, the Ford veteran who spent a year at Uber Inc. and is now chief executive officer of the newly formed Ford Autonomous Vehicles LLC.

Ford moved last month to reorganize its self-driving car efforts into one distinct unit. The announcement on July 24 left open the possibility of an outside investment such as the $2.25 billion that General Motors Co.'s driverless business received from Japan's SoftBank Group Corp. in June. The shift was overshadowed the next day by disastrous quarterly earnings that sank Ford’s stock.

Yet serious investors are sniffing around Ford AV, Marakby said in an interview this week, enticed by a "one-stop shop" strategy that involves robot taxis and driverless delivery slated to hit the streets in 2021. That’s three years later than Alphabet Inc.’s Waymo, which will open a robotaxi business in Phoenix later this year, and two years after General Motors Co., which plans to deploy self-driving Chevy Bolts in a ride-hailing service in 2019.

He declined to identify the interested parties or say when they might invest. But he said they are attracted by how Ford plans to “bring the entire ecosystem together, meaning an investor in this LLC would be looking at bringing this technology to market and developing the business, the revenue and the profits.”

Old-line automakers have struggled to get credit from Wall Street for the billions they are lavishing on developing self-driving cars. That’s why they’ve started to hive off autonomous activities into distinct units that can attract outside investment and even be spun off. Daimler AG, for instance, recently unveiled a Mobility AG separate from its Mercedes-Benz and commercial truck units. GM, whose shares soared after attracting a SoftBank investment in its self-driving car unit, Cruise Automation, is now considering a public offering of shares in a spinoff. A profit warning last month sent GM’s stock back down, highlighting how its high-flying autonomous activities are tethered to the gyrations of the cyclical car business.

Indeed, Wall Street investors have shown little interest in Ford's stock, which fell to a six-year low after second-quarter profits plunged and the company revealed an $11 billion restructuring that could take five years. By setting off its autonomous-vehicle business in a limited-liability company, Ford hopes its self-driving strategy will be assessed on its own merits.

Ford CEO Jim Hackett is in the midst of overhauling his company’s aging product line while trying to come up with the billions required to be a player in the autonomous-vehicle future. “There’s not going to be 10 winners in this space when we look back,” Hackett said of the driverless derby during a July 25 earnings call. “There’s going to be a few, and we plan on being one of them.”

Self-driving cars are expected to upend the transportation industry and usher in a business worth $7 trillion by mid-century, according to a report last year by Intel Corp. and Strategy Analytics. Automakers, accustomed to modest profit margins of less than 10 percent, believe that removing human drivers from taxis and delivery trucks offers the prospect of generating returns that exceed 20 percent. Those who get it right will have a prosperous future. Those who don’t may not have a future—and so far, Ford has been grouped with the laggards.
pwijsneus
1
Deel 2
Ford has long argued that it is planning something far more expansive than its rivals. The vision includes as many as 100,000 driverless cars—with no steering wheel, accelerator or brake pedal—operating in multiple American cities to deliver people and packages around the clock. Analysts say that sort of maximum utilization could generate profit margins of 20 percent or more.

Marakby hopes the creation of the new unit will help drive home the benefits of Ford's different approach, as well as its seriousness. For starters, Ford said it will spend $4 billion on autonomous vehicles over the next five years, including the $1 billion it already invested in its self-driving technology partner, Argo AI.

“I’m excited that externally, people see that we're spending some serious money,” Marakby said. “Now that it’s all under one umbrella, we can get this stuff done faster and move quicker. We believe credit will come; we just need to focus on getting the work done.”

There’s nothing that would change perceptions faster than a big slug of cash from an outside investor. And Hackett seemed eager to attract that kind of support when discussing the creation of the new AV unit with analysts. “Lots of people, of course, in other parts of our industry have received capital,” Hackett said. “We've had people approach us. We’re not disclosing any of that tonight, but yeah, we've had interest.”

If Ford can convert that interest into investment, the automaker's long-suffering shareholders might finally see some upside in a stock that is down almost 20 percent this year and off 42 percent since turnaround artist Alan Mulally retired as CEO in 2014.

“Everybody benefits from taking in third-party money,” Neil Schloss, chief financial officer of Ford mobility operations, said in an interview. “Your shareholders benefit because it's new capital that comes in to help fund additional investment you're going to make.”

Marakby, who helped Uber get its self-driving effort off the ground as vice president of global vehicle programs, said the new organization will allow the automaker to accelerate to “Silicon Valley decision-making.” But Ford has no plans to move up its 2021 launch of its autonomous vehicles, which are now being tested in Miami, Pittsburgh and the Detroit area. Self-driving Fusions are ferrying people, packages and pizza around Miami, part of Ford’s partnerships with Domino's Pizza Inc. and Postmates.

“This is complex work for any company, whether it's an auto company or a Silicon Valley company,” Marakby said. “It's bringing a lot of pieces together that nobody has brought together before.”

Bron: www.bloomberg.com/news/articles/2018-...

Ford zit ook in het Baidu platform.
boem!
0
AB @pwijsneus.

Geeft goed weer over welke markt we het hebben voor de grote jongens (7 triljoen met marges van 20%), de snelheid die geboden is om daar een rol in te kunnen spelen en de diepte-investeringen die daar noodzakelijkerwijs bij gedaan moeten worden.

In dat opzicht is het des te opvallender dat TT 10 jaar geleden al zijn focus heeft gericht op een klein maar niet onbelangrijk onderdeel in dat geheel tw: HD-maps met Road-dna.
Er is met behulp van de Ebit's van Consumer en Telematics en een emissie miljarden besteed aan de ontwikkeling van deze asset zonder dat daar nog serieuze baten tegenover staan.
Daarnaast heeft TT zo goed op de winkel gepast dat zij een schuldpositie van 400 mio heeft omgebogen naar een positieve cash van 150 mio.

Alles wijst erop, dat de periode van oogsten is aangebroken voor TT.
Zelfs zonder noemenswaardige omzetten uit SDC lijkt TT op weg om in 2018 reeds een EPS van meer dan 20 cent(gemiddelde afgelopen 5 jaar 5 cent) in de boeken te zetten met veel meer to follow.


[verwijderd]
0
Het zal er nooit komen het "autonomous driving" tenminste voor de consument,voor de bedrijven is het ook nog maar te bezien het is een änkertje"voor bedrijven om hun r&d up-to-date te houden het zou pas kunnen slagen als alle andere auto's dan van de weg worden gehaald, zie je dit al gebeuren ... No way, denk eerder dat in een verdere ontwikkeling vd technology elke autobezitter een soort "Dock" aan huis heeft waar hij zijn auto inrijd en het een drone word want we moeten met ze allen,niet allemaal, vd weg af,het slipt dicht.
o ja en dit natuurlijk op Brandstofcellen !!
Gijsie
0
Het zal er heus wel van komen, maar misschien wat later dan de tech industrie denkt. Die denken binnen vijf jaar is het normaal en binnen 10 jaar koopt niemand meer een eigen auto.

Hier een link over Nuro, opgericht door Waymo personeel, een self driving startup gericht op delivery:
www.abc15.com/entertainment/events/fr...

Nog wel met safetydriver en met "normale" auto's en niet met hun delivery-pod:
www.theverge.com/2018/1/30/16936548/n...
Beperktedijkbewaking
0
Baidu lijkt uitgebodemd te zijn. Gisteren 2,5 % koersstijging, nabeurs nog iets erbij. Inmiddels 7% boven de low van 15 augustus.
Ook twee gunstige nieuwtjes:
- De rentree van het concurrerende Google search in China is voorlopig van de baan.
- Motorola gaat Baidu's AI-software gebruiken.

roloff
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 18 aug 2018 om 18:51:


Baidu lijkt uitgebodemd te zijn. Gisteren 2,5 % koersstijging, nabeurs nog iets erbij. Inmiddels 7% boven de low van 15 augustus.
Ook twee gunstige nieuwtjes:
- De rentree van het concurrerende Google search in China is voorlopig van de baan.
- Motorola gaat Baidu's AI-software gebruiken.
@Beperktedijkbewaking, hallo Han,

Ik ben er niet zo zeker van of Baidu wel uitgebodemd is.

www.tostrams.nl/artikel-detail.aspx?I...
Beperktedijkbewaking
1
Sorry Roloff (is je echte voornaam nu met één f of met twee ff-en, ik twijfel steeds),

Bij Baidu zijn de fundamentals nu echt overheersend.
Normaliter kijk ik best wel even naar de TA voor transactiemomenten, steunlijnen en trends, maar nu niet. Tostrams automatische algoritmen verraden zijn onwetendheid inzake Baidu.

Baidu had in 2016 even een 'issue', een blunder met te automatische dingen op medisch gebied. Daarna ook een keer een tegenvallend kwartaal. Sindsdien verslaan ze telkens weer de verwachtingen. De koers steeg dan ook fors en terecht. Maar nu die daling, hoe zit het daarmee?

Hun p/e ratio is bescheiden, hun forward p/e nu zelfs laag te noemen voor een internetbedrijf. Een daling van een high van 284 naar een low van 207 binnen enkele maanden, alleen door getetter van ene Trump en fake news (althans overdreven gebracht nieuws) over een mogelijke rentree van Google in China, is belachelijk en overdreven.
Tostrams verkijkt zich daarop, voor zover hij überhaupt nadenkt over zijn grafieken...

Intussen verschijnt het ene positieve commentaar over Baidu na het andere. Dit is de laatste:
seekingalpha.com/article/4200314-baid...

Laat mij maar schuiven, Rolof(f). Baidu gaat hun inkomsten uit 'search' geleidelijk vervangen door AI en autonoom rijden. TomTom is niet zomaar een inwisselbare partner in hun Apollo-programma. Het is een essentiële partner, TT levert de technologie en vermoedelijk ook content voor de (HD-)maps van Baidu in China.
Geloof me, ik heb de laatste conference call van ceo Robin Li gespeld, zie boven in deze draad.

En dan zwijg ik nog over TT's traffic info. Zodra ze de kwaliteit ervan in China ontdekken, worden ze helemaal gek van TT.
Zeker bij Baidu. Want sinds Autonavi (ooit iets met TT, ach dat waren nog eens tijden) bij Alibaba zit, moet Baidu het elders zoeken.

Laat me maar effe, zei meneer Dröge...

3.663 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

TomTom Meer »

Koers 9,471   Verschil 0,00 (0,00%)
Laag 9,290   Volume 461.006
Hoog 9,476   Gem. Volume 1.075.512
24-jun-19 17:35
label premium

TomTom keert uit

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium