Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

De algemene rekenkamer

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
2.059 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Koos99
0
quote:

Benjamin G. schreef op 2 feb 2019 om 11:37:


@Koos99 dank voor deze toelichting. Drie vragen:

1. je gaat uit van 231 miljoen aandelen bij berekening wpa?
2. begrijp ik het goed dat het wegvallen van TTT in bijdrage winst volledig kan worden opgevangen door de drie businessunits?
3. Heb je ook kunnen rekenen aan de licentiedeal met bridgestone? Als het licentiebedrag hetzelfde is als vorige jaren en de kosten vallen echter weg, dan levert dit een betere marge op. Wellicht wat wishfull thinking.

Als je bovenstaande bevestigend beantwoord, dan zou dat betekenen dat bij een wpa van 0,25 een wpa van 0,25*231/150=0,39 euro wpa

Dat komt overeen met een winst van tegen de 60 miljoen euro, zoals MartinMartin ook heeft becijferd.

Dan blijft dus over de bijdrage aan netto marge door efficiency die jij verondersteld en de groei in contracten.

Waar leidt dat toe in 2020?

Het wordt met het wegvallen van TTT een stuk duidelijker hoe we TomTom moeten gaan zien en waarderen :)


Ik laat de licentiedeal met Bridgestone bewust weg. De reden daarvoor is dat nu linksom of rechtsom TTT ook maps + traffic afneemt. Omdat dit momenteel intercompany boekingen zijn, die worden omgezet in externe omzet, zal dit boekhoudkundig anders verwerkt worden, maar het is mijn inschatting dat onder aan de streep er geen verandering optreedt tussen de huidige situatie in vergelijking met de toekomstige situatie. Ik ben nog steeds blij met de deal hoor, maar ik zie dit niet als extra winst die gerealiseerd kan worden.
Dus nee, ik ga niet uit dat we een verwachte adj WPA van 0.25 gaan krijgen (over 231 milj aandelen). Ik verwacht niet meer dan een verwachting een paar cent boven nul.

Als ik de verschillende posts hierboven lees, dan zijn de verwachtingen qua bruta marges grosso modo vergelijkbaar. Ook de verandering in OpEx door het wegvallen van TTT zijn vergelijkbaar. De verschillen treden voornamelijk op voor de verwachte groeiontwikkelingen voor de verschillende BU's.

Domweg betekent een door TomTom bekend gemaakt omzet outlook voor 2019 van EUR 625-650 een adj WPA van enkele centen. En alles boven de EUR 650 mil aan omzet gaat de verwacht adj WPA dus hard oplopen.
Benjamin G.
0
@Koos99, helder.

Dan moeten we maar hopen op een outlook voor 2020 waarin TomTom gerichte uitspraken doet op GACR voor de komende jaren, verwachte omzet en meer inzicht geeft in haar positie in de markt van autonoom rijden.

Ik kan er naast zitten maar een reverse split met een (absolute) hogere aandelenkoers tot gevolg, zal toch ondersteund moet worden? Als niet de wpa wat dan wel?
Koos99
0
Een reverse stocksplit is, zoals al wel vaker verkondigd, niets anders dan een optische constructie, die voor de rest geen enkele invloed heeft.

Of er nu 230 miljoen aandelen van 5 euro uitstaan of 144 milj van 8 maakt niets uit. Je moet gewoon consequent op de oude wijze rekenen (pre ex) of consequent op de nieuwe wijze (post ex). Je moet vooral deze situaties niet met elkaar vergelijken.

De enige reden die ik kan bedenken is dat deze reverse stocksplit het makkelijker maakt voor TomTom om de personeelsopties te verrekenen. TomTom kan er nu voor kiezen om de personeelsopties te laten voor wat ze zijn. Dus aantal en strike price blijven onveranderd. Op deze wijze wordt het personeel gecompenseerd voor het niet ontvangen van een cash teruggave. MAar nu ontvangen ze een even groot stuk van een kleiner geworden taart.

De opties op de beurs zullen wel allerlei aanpassingen krijgen aangezien de beurs dit ziet als een niet regulier dividend, en ze willen call kopers (terecht) niet de dupe laten worden van zo'n dividend.
boem!
0
quote:

Koos99 schreef op 2 feb 2019 om 12:07:


[...]

Ik laat de licentiedeal met Bridgestone bewust weg. De reden daarvoor is dat nu linksom of rechtsom TTT ook maps + traffic afneemt. Omdat dit momenteel intercompany boekingen zijn, die worden omgezet in externe omzet, zal dit boekhoudkundig anders verwerkt worden, maar het is mijn inschatting dat onder aan de streep er geen verandering optreedt tussen de huidige situatie in vergelijking met de toekomstige situatie. Ik ben nog steeds blij met de deal hoor, maar ik zie dit niet als extra winst die gerealiseerd kan worden.
Dus nee, ik ga niet uit dat we een verwachte adj WPA van 0.25 gaan krijgen (over 231 milj aandelen). Ik verwacht niet meer dan een verwachting een paar cent boven nul.

Als ik de verschillende posts hierboven lees, dan zijn de verwachtingen qua bruta marges grosso modo vergelijkbaar. Ook de verandering in OpEx door het wegvallen van TTT zijn vergelijkbaar. De verschillen treden voornamelijk op voor de verwachte groeiontwikkelingen voor de verschillende BU's.

Domweg betekent een door TomTom bekend gemaakt omzet outlook voor 2019 van EUR 625-650 een adj WPA van enkele centen. En alles boven de EUR 650 mil aan omzet gaat de verwacht adj WPA dus hard oplopen.



Dat jij de licensingdeal weglaat kan ik begrijpen indien je de hoogte van de deal gelijk laat zijn aan de interne kostprijsboeking ten tijde dat TTT een onderdeel was van TT.

Waar ik eerder verbaasd over ben is, dat jij de consensus van analisten volledig lijkt te volgen met je aanname van 650 mio.

Dat de analisten bevreesd zijn om een eigen omzettarget te bepalen en daarom 1 op 1 de voorzichtige outlook volgen is bekend. Iedere consensus was op par met outlook dat was zo met 800 mio daarna met 825 mio en laatst volgden de analisten slaafs de 850 mio.
Ook de consensus voor 2019 heeft meer het karakter van de wil dicht bij huis te blijven dan een echte analyse wat er met de omzet staat te gebeuren.
Voor Automotive calculeert men zonder enige gene een groei in van 17% terwijl de groei in 3q2018 25% bedroeg cum 3q 21% aangaf en de gefactureerde omzet een groei liet zien van 36%.
Eenzelfde verhaal bij Enterprise; zonder bewijs van echte groei houdt men de omzet flat terwijl de omzet Consumer met 26% wordt verlaagd terwijl daar met een daling van 14% in 3q2018 en 22% cum3q geen aanleiding voor is of het moet zijn dat AH in 2019 volledig wegvalt.


Ik ben het met je eens dat de EPS bij een omzet van 650 mio armetierig zal zijn maar hoe kom jij aan die in mijn ogen veel te lage omzet.
Voor mij zal op basis van wat je gezien hebt t/m 3q de omzet 2018 uiteindelijk eerder op 875 mio uitkomen dan op de 850 mio uit de outlook.
battumboy
0
2018 automotive 233 - 172 = 61 Q4 uitspraak q3 taco iets noorden 230
licensing 2017-5% = 138-5%=131-94= 37 Q4 uitspraak Q3 taco daling mid single digid
Telematics 44 Q4
Subtotaal 142

Totaal min 850-643=207-142= 65 voor concumer

Uitspraak Q3 tac0 daling 2018 consumer bijna -25% met 65 = -24,3%

Marge moet met deze cijfers>75% ziten = 207x75% = 155,25

opex verhoging q3 560-403=157

Adj EPS zal van def revenue komen, verhoging Opex kosten verkoop telematics?

Cijfers zijn dus gebaseerd op uitspraken Taco Q3 CC
Koos99
0
quote:

martinmartin schreef op 2 feb 2019 om 14:31:


[...]

Dat jij de licensingdeal weglaat kan ik begrijpen indien je de hoogte van de deal gelijk laat zijn aan de interne kostprijsboeking ten tijde dat TTT een onderdeel was van TT.

Waar ik eerder verbaasd over ben is, dat jij de consensus van analisten volledig lijkt te volgen met je aanname van 650 mio.

Dat de analisten bevreesd zijn om een eigen omzettarget te bepalen en daarom 1 op 1 de voorzichtige outlook volgen is bekend. Iedere consensus was op par met outlook dat was zo met 800 mio daarna met 825 mio en laatst volgden de analisten slaafs de 850 mio.
Ook de consensus voor 2019 heeft meer het karakter van de wil dicht bij huis te blijven dan een echte analyse wat er met de omzet staat te gebeuren.
Voor Automotive calculeert men zonder enige gene een groei in van 17% terwijl de groei in 3q2018 25% bedroeg cum 3q 21% aangaf en de gefactureerde omzet een groei liet zien van 36%.
Eenzelfde verhaal bij Enterprise; zonder bewijs van echte groei houdt men de omzet flat terwijl de omzet Consumer met 26% wordt verlaagd terwijl daar met een daling van 14% in 3q2018 en 22% cum3q geen aanleiding voor is of het moet zijn dat AH in 2019 volledig wegvalt.


Ik ben het met je eens dat de EPS bij een omzet van 650 mio armetierig zal zijn maar hoe kom jij aan die in mijn ogen veel te lage omzet.
Voor mij zal op basis van wat je gezien hebt t/m 3q de omzet 2018 uiteindelijk eerder op 875 mio uitkomen dan op de 850 mio uit de outlook.



@MM, jij voert een hele andere analyse uit dan ik.

We krijgen woensdag de outlook 2019 te horen, niet wat de daadwerkelijke 2019 cijfers gaan zijn. Ik ben bezig om de outlook die we woensdag te horen krijgen te interpreteren. Op basis daarvan probeer ik vast te stellen hoe de koers gaat reageren.
Op geen enkele manier is mijn analyse gebaseerd op wat ik denk dat de daadwerkelijke 2019 cijfers gaan zijn. Ieder zijn eigen cup of tea, prima dat jij en andere zich daar aan wagen, alleen mijn insteek is anders.

Ik denk dat niet alleen analisten de consensus denken, maar ook de markt denkt dat, een koers van EUR 8 reflecteert wel zo'n beetje dat wat er nu in de consensus staat. Ik weet dat jij en andere al direct na de outlook 2018 aangaven de outlook te laag te vinden. Good call.

De resultaten van TomTom vallen de laatste jaren gewoon snoeihard tegen. Als je kijkt naar de oorspronkelijke afgegeven CAGR B-t-B eind 2016 dan is het gewoon niet goed, ook dit jaar wordt de reeds naar beneden bijgestelde CAGR van 12,5% weer niet gehaald. Daar bovenop downplayed TomTom de verwachtingen ook nog eens met de outlook zodat in de loop van het lopende jaar er weer haleluja gezongen kan worden wanneer de gedownplayde outlook wordt overtroffen. Gegeven dat de outlook vorig jaar werd gedownplayed door TomTom kan dat dit jaar ook weer gebeuren, en vanuit die gedachte probeer ik te interpreteren wat dat betekent.
Benjamin G.
0
@Koos99, dank voor je toelichting op Reverse Split. Had ik zelf ook kunnen bedenken....

Toch even mijn eigen spreadsheet er weer eens bijgepakt. Er wordt dit jaar geen omzet Telematics meer geboekt?

Dan moet ik toch aardig wat moeite doen om in de buurt van de 650 miljoen euro omzet te komen. Ik kom ook pas in 2021 op een miljard euro omzet. Dat is al koffie dik kijken laat staan verder.

Bij 150 miljoen aandelen kom ik op een wpa van 0,33 euro. Dat zal, als ik bovenstaande lees niet moet kunnen kloppen bij een omzet van 650 miljoen. In 2020 kom ik uit op 0,53 euro wpa. Lijkt mij een koers voor nu van acht euro te rechtvaardigen. Beneden de zeven wordt een koopje en boven de negen is er veel vertrouwen in het groeivermogen van Tom en Tom.

Licensing, de derde Tom, begrijp ik niets van. Omzet in 2011 142 miljoen, in 2014 112 miljoen, in 2015 142, 2016 136, 2017 140 miljoen. Kortom zet daar maar eens een groeicijfer op.

Blij dat TomTom volgens Saucier en Taye superieure techniek heeft. Even afwachten of dat in 2020 zich gaat uitbetalen.
Benjamin G.
0
Tevreden met de cijfers? In ieder geval gaat de koers naar regionen waar het zeer aantrekkelijk is om het aandeel in te slaan. Het is bijna vastgoed aan het worden.

De cijfers liggen voor mij in lijn met eerdere berekeningen. Niet zo verrassend.

Wat ik wel verrassend vind is de cashflow, deferred revenue, de zeer sterke groei in automotive, de stijging van net cash, de minder dan verwachte daling in consumer en vermoedelijk trekt enterprice (lisensing) volgend jaar weer een been bij.

Verder als de koers blijft dalen of onder de acht euro blijft dan neemt het aantal aandelen dat uit de markt wordt genomen toe. Resulterend in een betere verhouding wpa.

Voor nu ga ik uit van 150 miljoen uitstaande aandelen eind 2019.

Bij een omzet van 690 miljoen in 2019 kom ik uit op bijna 70 miljoen netto winst. Ik ga uit van een wpa in 2019 van tussen de 30 en 36 cent. Bij een koers winst verhouding van 20 een koers van 6 à 7 euro. Let wel bij een sterk groeiend bedrijf. Kijk nog maar eens goed naar de groei in Telematics. Die hield de boel eerder op dan dat het versnelling opleverde.

Jaarlijkse groei van automotive tussen de 20% en 25%. Jaarlijkse groei van OPEX en CAPEX van 10%.

Kortom stabiel rendement. Ieder jaar een euro aan koers aanwas erbij. 7 euro in 2019, 8 euro 2020, 9 euro 2021.

Ik blijf erbij dat tussen 2021 en 2024 meer versnelling kan opleveren. Na 2024 gaan de takerates voor level 3 autonoom rijden omhoog (is een mening geen feit). Na 2024 opschaling van level 4 ontwikkelingen. Rond 2030 gaan ook van level 4 diensten en producten de takerates omhoog (is een mening geen feit).

Blijk ik toch nog in vastgoed actief te zijn, iets wat ik een jaar terug niet voor mogelijk had gehouden. :)
Beperktedijkbewaking
1
quote:

Benjamin G. schreef op 6 feb 2019 om 09:42:


Tevreden met de cijfers? In ieder geval gaat de koers naar regionen waar het zeer aantrekkelijk is om het aandeel in te slaan. Het is bijna vastgoed aan het worden.

De cijfers liggen voor mij in lijn met eerdere berekeningen. Niet zo verrassend.

Wat ik wel verrassend vind is de cashflow, deferred revenue, de zeer sterke groei in automotive, de stijging van net cash, de minder dan verwachte daling in consumer en vermoedelijk trekt enterprice (lisensing) volgend jaar weer een been bij.
...

Mee eens.
Ik vind de cijfers 'in de prik'. Dat de Consumer-omzet boven 300 mio zou eindigen zeiden ik en anderen een half jaar geleden al.

Opvallend is weer de sprong van de defrev in Q4 (bijna +14 mio) bij Enterprise, net als vorig jaar, maar toen vond die in Q3 plaats. Het duidt op een fors vooruitbetalende klant in het najaar.

In een van m'n laatste posts in de januaridraad voorspelde ik een Telematics omzet 2018 van 174 mio, waarvan 36 'hardware and other services'. Het werd 173,8 en 37,6.
Dat betekent dat het deel van de TTT hardware-omzet dat bij TT blijft (de zg. PRO terminals), iets hoger wordt dan ik daar berekende, nl. 11 mio i.p.v. 10 mio.

Interessant is dat ze naast de over-all gross margin (71%) ook die voor de continuing operations geven, zonder Telematics dus (69%). Daarmee kan je de gross margin van TTT zelf schatten, een getal dat ze nooit eerder bekend maakten.
In deze draad schatte ik die eerder op 81-82%. Ik ga het gauw narekenen, kijken of ik gelijk had. Wie is me voor?

Beperktedijkbewaking
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 6 feb 2019 om 11:18:


[...]
...
Interessant is dat ze naast de over-all gross margin (71%) ook die voor de continuing operations geven, zonder Telematics dus (69%). Daarmee kan je de gross margin van TTT zelf schatten, een getal dat ze nooit eerder bekend maakten.
In deze draad schatte ik die eerder op 81-82%. Ik ga het gauw narekenen, kijken of ik gelijk had. Wie is me voor?

Je kunt het ook direct afleiden uit de P&L tabel, waar ze expliciet de cijfers voor de discontinued operations (TTT) geven.

Omzet TTT 173,8 en gross profit 135,3 dus gross margin 77,8%. In 2017 was het 75,7%.
Ik zat voor TTT dus iets te hoog met m'n schatting van 81%. Is ten dele te verklaren door de hoger dan verwachte hardware component, die heeft nu eenmaal een lage marge.

Benjamin G.
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 6 feb 2019 om 12:00:


[...]
Je kunt het ook direct afleiden uit de P&L tabel, waar ze expliciet de cijfers voor de discontinued operations (TTT) geven.

Omzet TTT 173,8 en gross profit 135,3 dus gross margin 77,8%. In 2017 was het 75,7%.
Ik zat voor TTT dus iets te hoog met m'n schatting van 81%. Is ten dele te verklaren door de hoger dan verwachte hardware component, die heeft nu eenmaal een lage marge.




Dank BDB, ik hoop dat MartinMartin zich ook snel meldt. Ik geniet van de inhoudelijke duiding die jullie kunnen geven aan de hand van cijfers. VanillaSky ook van harte welkom.

De bruto marge zonder TTT is lager doordat verhoudingsgewijs de lagere brutomarge van consumer toeneemt. Ik vermoed (sorry voor het niet rekenen) dat TTT, Automotive en Enterprise een vergelijkbare brutomarge hebben tussen de 74% en 78%.

Met vermoedelijke groei in automotive van 25% gaat de brutomarge voor geheel TomTom snel weer boven de 70% uitkomen.

Naar mijn indruk geeft de brutomarge toch een goed beeld van de concurrentiepositie die TomTom inneemt. De nettomarge vertelt over hoe slim zij georganiseerd zijn en hoeveel moeite ze moeten doen om die concurrentiepositie in te nemen.

Alhoewel ik geen benchmark heb op zowel bruto- als nettomarge lijken mij die sterk.

Blijft over de vraag waarom kopen klanten bij TomTom? Als dit bijvoorbeeld is om bij Google weg te blijven, dan is dat een negatieve motivatie. en wordt de omzet van TomTom niet veel groter. Is dat om dual sourcing in stand te houden of heeft TomTom gewoon het betere product.

Overigens vraag ik me oprecht af hoe groot de markt nu is van producten en diensten die TomTom verkoopt. We kunnen te weinig zien over groei van die markt en verschuivingen in marktaandeel. De verhouding ten opzichte van Here vind ik te plat. Het geeft te weinig vergelijkingsmateriaal op strategische keuzes. Denk dat Here andere keuzes heeft gemaakt en vooral bedoeld is om te zorgen dat verdienmodellen van BAD vernieuwd kunnen worden.

Verwacht dat TomTom zich veel meer gaat bewegen naar wat ESRI is voor de GIS markt: leverancier van tooling om data zichtbaar te maken. Vervolgens zijn er verschillende geobureau's die van data inzicht kunnen maken aan de hand van de vraag van de klant.
boem!
1
Ik word steeds positiever als ik de cijfers aan een nader onderzoek onderwerp.

De voorzichtige omzet outlook van 675 neem ik als gegeven aan.
Indien je naar de bekende ontwikkelingen kijkt mag je eerder een nivo van minimaal 725 mio verwachten.

De brutomarges waar ik mee reken(de) zijn Consumer 50%, Automotive 85%, Telematics 77,5% en Enterprise 90%.

Indien ik die percentages loslaat op de door mijzelf bepaalde omzet resulteert dat in een brutomarge van 530 mio( 73%).

De enige dissonant om tot een betere (adj) EPS te komen is de enorme verschuiving in Opex.
Ik heb kortgeleden al geschreven over het feit, dat TT de afschrijvingen miv 2017 fors had opgeschroefd. Boekte men tot aan 2016 85 mio aan DA miv 2017 ligt dat bedrag boven de 100 mio.
Terwijl in de tussentijd de onderliggende waarde sterk was afgenomen..
Miv 4q 2018 doet TT daar nog een schepje bovenop door.
DE apex die eind 3q 2018 nog werd ingeschat op 100 mio eindigde op 85 mio.
Het restant bedrag vond zijn weg naar R&D.

De outlook Opex 2019 kent werkelijk geen grenzen.
Om bij benadering op 555 mio uit te komen moet de DA boven de 100 mio blijven(met een assetwaarde van 600 mio) daarnaast geeft men aan dat de investeringen zullen toenemen maar laat men we de capex zakken van 75 mio naar 55 mio.
Resultante zal dan de ongehoord hoge R&D kosten worden die de 300 mio overstijgen.
Heeft niets te maken met normaal toerekenen en is enkel bedoelt om de resterende assets nog verder boekhoudkundig af te romen.
Met welk doel is mij een raadsel.
Een tweede aandeleninkoop gelijktijdig met de agio-uitkering zou een verklaring kunnen zijn.


boem!
2
Indien ik de CC goed interpreteer gaat TT vol voor een zelfstandig A&E.

Men maakt de move van apex naar opex niet om de cijfers op korte termijn te beinvloeden; neen zij zien zien zichzelf als een leverancier van location toepassingen waar er geen plaats is voor traditionele investeringen met afschrijvingen men moet de oplossingen nu aanbieden en de oplossing van vandaag is te slecht om de goede oplossing te zijn voor morgen.
Dat houdt voor de eerste jaren in dubbele kosten tw R&D en oude op afschrijving gebaseerde kosten.
De worst wordt weer verhangen maar krijgt meer detail: hogere asp voor HD-maps waar men verwacht de eerste contracten te kunnen slijten in 2019 die dan effectief gaan bijdragen in 2020-2021.

Ga eerst maar eens het transscript zorgvuldig doorlezen voordat ik me hier weer meld.

Sunshine Band
0
quote:

martinmartin schreef op 6 feb 2019 om 15:29:


Indien ik de CC goed interpreteer gaat TT vol voor een zelfstandig A&E.

Men maakt de move van apex naar opex niet om de cijfers op korte termijn te beinvloeden; neen zij zien zien zichzelf als een leverancier van location toepassingen waar er geen plaats is voor traditionele investeringen met afschrijvingen men moet de oplossingen nu aanbieden en de oplossing van vandaag is te slecht om de goede oplossing te zijn voor morgen.
Dat houdt voor de eerste jaren in dubbele kosten tw R&D en oude op afschrijving gebaseerde kosten.
De worst wordt weer verhangen maar krijgt meer detail: hogere asp voor HD-maps waar men verwacht de eerste contracten te kunnen slijten in 2019 die dan effectief gaan bijdragen in 2020-2021.

Ga eerst maar eens het transscript zorgvuldig doorlezen voordat ik me hier weer meld.

dit zocht ik, bedankt.
Waarom is TT nu niet in staat dit voorbeurs uit te leggen, zo ingewikkeld is het ook weer niet
win some...
0
Ik gooi even een knuppel in het hoenderhok.

Bij de presentatie op de website van TT is ook een verdeling CS/Hardware voor de 'continuing operations' te vinden:

2018: omzet=687, CS=64%, HW=36%
2017: omzet=739, CS=57%, HW=43%

Omdat nu alleen Consumer nog Hardware heeft, kan hier de verdeling HW versus CS goed worden gemaakt.

2018 Consumer=315, waarvan HW=(36%van687)=247, dus CS=68
2017 Consumer=406, waarvan HW=(43%van739)=318, dus CS=88

In 2017 was HW incl TTT 356, wat zou betekenen dat de HW bij TTT 356-318=38 is geweest. Dit komt verdacht veel in de beurt van de 36 mio die in 2017 voor 'Hardware and other services' is gegeven. Het verschil is wel door afronding van de CS/HW percentages te verklaren.

Hebben wij met z'n allen zorgvuldiger zitten rekenen dan nodig is geweest?
win some...
0

Q4 mooie cijfers. Omzet Automotive voor het eerst groter dan Consumer. Pijnpunten: orderboek 'maar' 250 mio en OPEX wordt 83 mio hoger. Van die 83 mio komt ongeveer 43 mio via uitgaven voor het 'mapmaking platform' die voortaan niet meer gekapitaliseerd worden. Blijft nog 40 mio over te verklaren, ook bij CC blijft de uitleg vrij algemeen.

Verder is de CAPEX in Q4 8,5 mio, op jaarbasis zou dit 34 mio worden. Maar de outlook voor de CAPEX is 55 mio. Nieuwe projecten binnen TT of misschien een kleine overname? Tijdens de CC: "Other areas where we’re investing is to have continuously releasable software as a product for our automotive market available and that also requires new specific investments."
VanillaSky
0
Moet er nog verder induiken maar op het eerste gezicht lijkt mij dat we TT moeten gaan waarderen als startup met kansen om in de toekomst winsten te gaan behalen en voorlopig niet waarderen op verdienmodel (want winst is er niet).

Vind het hele verhaal omtrent de verhoogde Opex nog lastig in te schatten maar het is wel de realiteit voor 2019 en gaat daarmee rode cijfers in de boeken zetten. Gezien de investeringen opgeschroefd worden lijkt het mij niet verstandig er vanuit te gaan dat het in 2020 weer ineens fors gaat dalen. Als ik ga rekenen met cijfers voor 2019/2020/2021 kom ik er op uit dat TT op papier niet in staat zal zijn nettowinst te draaien. Dat de cash wel kan toenemen dat geloof ik wel.

Houd het voorlopig even op het volgende:

FY19
Consumer 250mio
Automotive 275mio
Licensing 155mio
Totaal 680mio
Gross result 487 mio (71% marge)
Opex 555mio
Operating result -68

FY20
Consumer 213mio
Automotive 320mio
Licensing 167mio
Totaal 700mio
Gross result 515 mio (73.6% marge)
Opex 560mio
Operating result -45

FY21
Consumer 182mio
Automotive 350mio
Licensing 178mio
Totaal 710mio
Gross result 536 mio (75.5% marge)
Opex 565mio
Gross result -29

Opex is lastig in te schatten en gezien de forse stijging hou ik dat +- gelijk, automotive lijkt redelijk goed te voorspellen. Licensing dicht ik nu meer kansen toe om te groeien maar dat zet nog niet zoveel zoden aan de dijk gezien de basis (2018 127mio omzet).
Jaren daarna is heel erg koffiedik kijken en zal afhankelijk zijn van wat TT klaarspeelt met HD maps en hoe groot die markt is. Het orderboek 2018 lijkt nog geen indicatie te geven dat 2021 e.v. forse groei gaat geven, daarnaast in de CC lijkt Harold zich ook voorzichtig uit te spreken over aantal mogelijke orders 2019 met alleen de opmerking hoger als 2018. En dat terwijl er toch echt orderboeken van 400+ nodig zijn elk jaar en eigenlijk zelfs nog veel meer.

Durf al wel te stellen dat 2019 en 2020 er geen zwarte cijfers geschreven gaan worden, de Opex is simpelweg te groot. 2021 is een ander verhaal in mijn prognose resteert een tekort van 29mio wat meer omzet en/of marge kan dat wel wegpoetsen alhoewel het geen vetpot zal zijn!
Benjamin G.
0
De term startup zie ik nu wat regelmatiger terugkomen, blijkbaar is dat geen verboden woord meer. Overigens kan TomTom door voor een scale up, maar dat terzijde.

@VanillaSky heb je in de OPEX de kosten meegenomen van Telematics?

Volgens mij kan een technologiedraadje helpen. De uitspraak van Goddijn over Robotaxi en dat zij daar niet actief in zijn is in een mijn ogen een (groot) risico. Businesswise begrijp ik dat voor nu. Voor de ontwikkeling van HD Maps lijkt mij dat een bedreiging, kan die opmerking dus niet goed plaatsen.

Onderstaand de groei van de markt in Robotaxi's:
www.mckinsey.com/industries/automotiv...

Verder lijkt de stellingname dat Google met haar platform van consumenten apps voor de gebruiksvriendelijkheid in de auto gaat, dan niet correct te zijn.
VanillaSky
0
quote:

Benjamin G. schreef op 7 feb 2019 om 08:07:


De term startup zie ik nu wat regelmatiger terugkomen, blijkbaar is dat geen verboden woord meer. Overigens kan TomTom door voor een scale up, maar dat terzijde.

@VanillaSky heb je in de OPEX de kosten meegenomen van Telematics?




Nee, gewoon de Opex aangehouden zoals TT dat aangeeft in haar outlook voor continued business.
Je moet er wel naar kijken als startup want men schroeft de investeringen op en maakt voorlopig (1-2 jaar) op papier geen winst.



Benjamin G.
0
@VanillaSky je hebt gelijkt. De OPEX en CAPEX nemen ieder jaar toch toe met 10%?

Ik zie dat automotive niet sterk groeit in jouw berekeningen. Daar waar ik uit ga uit van een groei van 25% per jaar.

Met deze OPEX duurt het inderdaad tot sint juttemis voordat er winst gemaakt wordt. Wel raar dat in 2018 met Telematics uitgegaan wordt van een OPEX van 472 miljoen en in 2019 zonder Telematics van een OPEX van 555 miljoen.

En dan toch ook nog uitgaan van een Free Cash Flow van 10% ten opzichte van omzet.

Wat klopt hier niet?
2.059 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

TomTom Meer »

Koers 10,758   Verschil -0,01 (-0,11%)
Laag 10,672   Volume 344.392
Hoog 10,890   Gem. Volume 530.256
22-aug-19 17:35
label premium

TomTom: Outlook omhoog, advies omlaag

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium