Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

De algemene rekenkamer

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
2.133 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 ... 103 104 105 106 107 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
tatje
0
Ha Koos99.

Ik kijk in de registers AFM, bij bestuurders en commissarissen.

11 mei 2011 heeft Harold Goddijn 150000 opties gekregen.

2009 had hij er 181500
2010 150000 bijgekregen 331500

Die 181500 van 2009 heeft hij omgezet in aandelen 10 mei 2016 ( 7 jaar ) en zijn aandelen kapitaal met 181500 verhoogd van 26137832 naar 26319332.

Die 150000 van 2010 heeft hij omgezet in aandelen en verkocht in ( 8 9 10 11 mei ) 2017 10000 50000 60000 en 30000 totaal 150000 en daarna verkocht.

Dus bij de AFM staat dat Harold 11 mei 2011 150000 opties heeft gekregen, deze moet hij dus omzetten in aandelen en verkopen of houden in 2018.

150000 opties zullen wel aandelen worden.

Dus eventueel nieuwe opties, dus een lage koers.

Benieuwd of de mensen van autonomos nu wel opties krijgen, maar dat zullen wij niet weten !

Koos99
0
quote:

tatje schreef op 28 feb 2018 om 10:35:


Ha Koos99.

Ik kijk in de registers AFM, bij bestuurders en commissarissen.

11 mei 2011 heeft Harold Goddijn 150000 opties gekregen.

2009 had hij er 181500
2010 150000 bijgekregen 331500

Die 181500 van 2009 heeft hij omgezet in aandelen 10 mei 2016 ( 7 jaar ) en zijn aandelen kapitaal met 181500 verhoogd van 26137832 naar 26319332.

Die 150000 van 2010 heeft hij omgezet in aandelen en verkocht in ( 8 9 10 11 mei ) 2017 10000 50000 60000 en 30000 totaal 150000 en daarna verkocht.

Dus bij de AFM staat dat Harold 11 mei 2011 150000 opties heeft gekregen, deze moet hij dus omzetten in aandelen en verkopen of houden in 2018.

150000 opties zullen wel aandelen worden.

Dus eventueel nieuwe opties, dus een lage koers.

Benieuwd of de mensen van autonomos nu wel opties krijgen, maar dat zullen wij niet weten !




Tatje, uit mijn hoofd, maar de in 2011 toegekende opties zijn ooit herroepen, dus teniet gedaan. Ik meen dat met terugwerkende kracht werd beoordeeld dat het bestuur het niet goed had gedaan.

In JV 17 staat een overzicht wat het bestuur nog aan uitstaande opties heeft, en er zit een gat tussen 2010 en 2012.
tatje
0
quote:

Koos99 schreef op 28 feb 2018 om 11:45:


[...]

Tatje, uit mijn hoofd, maar de in 2011 toegekende opties zijn ooit herroepen, dus teniet gedaan. Ik meen dat met terugwerkende kracht werd beoordeeld dat het bestuur het niet goed had gedaan.

In JV 17 staat een overzicht wat het bestuur nog aan uitstaande opties heeft, en er zit een gat tussen 2010 en 2012.


Ja ik zie het op blz 101 JV 2017.

2011 niets in JV , maar 11 mei 2011 AFM bestuurders Harold Goddijn 150000

AFM 10 mei 2012 175000 en in JV 2017 staat 2012 113750 .

Totaal AFM incl 165000 2017 is 1.056.250.

In JV 2017 staat 1.056.250

Maar bij AFM 9 mei 2015 211250 naar beneden gecorrigeerd.

211250 is 150000 van 2011 en ( 175000 - 113750 = 61250 )61250 van 2012.

Dus 2011 geen opties en 2012 van 175000 naar 113750

Dus heb jij gelijk.

JV 2017 en AFM allebei 1.056.250
tatje
0
quote:

Koos99 schreef op 16 feb 2018 om 09:57:


[...]

HG zei er tijdens cc Q4 16 het volgende over

We've indicated that we will grow 15% per annum those business-to-business activities for the next four years. So that means that from a 2016 net revenue was about EUR425 million combined. It will grow by 2020 to about EUR750 million. That will give you that 15% CAGR. And that is very high-margin revenue, with an average gross margin of 85%, 90%.

Dus basisjaar is 2016 en dan 4 x samengestelde groei van 15%



Eind 2016

Automotive en licensing 269
Telematics 155,1

Totaal 424,1

15% CARG samengestelde interest geeft voor 4 jaar 75%

425 maal 1,75 is eind 2020 744.

het gaat dus over 2017 2018 2019 2020

Rond de 750 met een marge tussen de 85 en 90%.

CARG 15% 4 jaar 74%
CARG 16% 4 jaar 81%
CARG 17% 4 jaar 88%
CARG 18% 4 jaar 94%

Bedoelde jij hetzelfde !
tatje
0
HG zei er tijdens cc Q4 16 het volgende over

We've indicated that we will grow 15% per annum those business-to-business activities for the next four years.

DUS eind 2016 zei Harold.

"" for the next four years.""
marique
0
quote:

tatje schreef op 28 feb 2018 om 12:48:


HG zei er tijdens cc Q4 16 het volgende over

We've indicated that we will grow 15% per annum those business-to-business activities for the next four years.

DUS eind 2016 zei Harold.

"" for the next four years.""


omzet '17 vs '16
aut&ent 329 vs 269 ---> +22,3%
telem 162 vs 155 ---> +4,5%

ebitda '17 vs '16
aut&ent 100 vs 82 ---> +21,8%
telem 59 vs 59 ---> 0,0%
Koos99
0
bekeken
1
Op basis van de vandaag gepubliceerde cijfers over de Europese autoverkopen, kan een inschatting gemaakt worden van de omzet in de Automotive activiteiten.

Ik schat in dat de omzet in februari met minimaal 50% is toegenomen, na de +60% in januari.

Er zijn (nog) geen consensuscijfers voor Q1, maar op jaarbasis wordt een groei van ca. +25% verwacht.

De vergelijkingsbasis wordt in de loop van het jaar wellicht wat moeilijker, na de ook al sterke groei van 2017, maar het lijkt er wel op dat de heren analisten vooralsnog veel te laag zitten met hun verwachtingen. Ook in het afgelopen jaar was de performance van Automotive ieder kwartaal ruim hoger dan de consensus.
Koos99
2
De make or break voor het aandeel gaat de tijdens de Q1 18 presentatie uitgesproken CAGR worden voor het aandeel TomTom.

CAGR tot en met 2020
Alles onder de 15% => slecht
Alles boven de 15% => goed

De feiten.

In november 2016 kondigde TomTom aan:
We expect our Telematics, Automotive and Licensing (TAL) businesses combined revenue to grow at a CAGR of around 15% between 2016 and 2020

Dat betekent dus in 2020 75% meer omzet dan in 2016

De TAL2016 omzet was EUR 424 milj dus de verwacht TAL2020 omzet is EUR 742 milj EUR

Vervolgens werd begin 2017 het volgende uitgesproken (JV 16 pag 35)
We expect the combined revenue of the Automotive, Licensing and Telematics businesses to grow above 10% year on year in 2017, in line with our previous expectations of their combined revenue CAGR of 15% between 2016 and 2020.

Dit bevreemdt, het 1ste jaar een lagere dan gemiddelde CAGR van 15%. Om de CAGR van 15% van 2016 tot 2020 te halen moet de absolute groei van 2019 -> 2020 meer zijn dan de groei van 2016 -> 2017. Begin 2017 was al bekend dat het PSA contract in 2017 vol zou gaan lopen, en dan nog voorziet TomTom voor 2017 een lagere gemiddelde groei dan de voorspelde CAGR van 15%.

Impliciet wordt hiermee aangegeven dat de groei van 2017 -> 2020 hoger zal zijn dan de gemiddelde 15%, om de 10% van het 1ste jaar te compenseren (impliciet is dat een CAGR van 16,7 van 2017 tot 2020 uitgaand van een basis van 424 * 1.1 = EUR 466 milj)

Uiteindelijk blijkt de TAL omzet in 2017 niet met 10% maar met 15.7% te groeien. Dus in plaats van een voorspelde TAL2017 omzet van EUR 466 milj is deze EUR 491 milj.

Begin 2017 werd nog uitgegaan van een TAL2017 omzet van EUR 466 milj en een TAL2020 omzet van EUR 742 milj, oftewel een TAL omzet groei van EUR 275 milj. Wanneer die EUR 275 milj wordt opgeteld bij de daadwerkelijk gerealiseerde TAL2017 omzet dan wordt in 2020 een omzet gerealiseerd van EUR 491 milj + EUR 275 milj = EUR 766 milj, oftewel een CAGR van 16% over een periode van 2016 – 2020

We gaan het zien.




Koos99
2
Wat ook nog op te merken valt is de toelichting bij de Impairment goodwill test. Daar wordt uitdrukkelijk aangegeven dat deze cijfers door het management worden aangedragen en geschat voor een periode van 5 jaar:

JV 2016:
Automotive and Telematics revenue are projected to grow significantly throughout the forecasted period. Licensing revenue in the forecasted period
shows a single digit growth rate,


JV 2017:
Automotive revenue is projected to grow significantly throughout the forecasted period. Enterprise and Telematics revenue in the forecasted period shows a single digit growth rate.

Dus gebaseerd op verwachtingen van het management zijn de verwachtingen voor TTT fors naar beneden bijgesteld. Groefweg gesteld is voor TTT een CAGR van tussen de 10%-20% bijgesteld naar een CAGR tussen de 0%-10%

Als wordt uitgegaan van gemiddelde percentages dan scheelt dit in het jaar 2020 een omzet van EUR 80 milj

Om die reden ben ik erg huiverig voor de aangekondigde CAGR tijdens Q1 2018

En mede om deze reden vind ik het onbegrijpelijk dat het bestuur een riante bonus heeft mogen ontvangen voor de prestaties in 2017. Consumer heeft niet gebracht wat ze er van verwachte, maar ook voor TTT zijn de toekomstverwachting zeer fors naar beneden bijgesteld in de loop van het jaar 2017.
VanillaSky
0
quote:

Koos99 schreef op 19 mrt 2018 om 20:39:


Wat ook nog op te merken valt is de toelichting bij de Impairment goodwill test. Daar wordt uitdrukkelijk aangegeven dat deze cijfers door het management worden aangedragen en geschat voor een periode van 5 jaar:

JV 2016:
Automotive and Telematics revenue are projected to grow significantly throughout the forecasted period. Licensing revenue in the forecasted period
shows a single digit growth rate,


JV 2017:
Automotive revenue is projected to grow significantly throughout the forecasted period. Enterprise and Telematics revenue in the forecasted period shows a single digit growth rate.

Dus gebaseerd op verwachtingen van het management zijn de verwachtingen voor TTT fors naar beneden bijgesteld. Groefweg gesteld is voor TTT een CAGR van tussen de 10%-20% bijgesteld naar een CAGR tussen de 0%-10%

Als wordt uitgegaan van gemiddelde percentages dan scheelt dit in het jaar 2020 een omzet van EUR 80 milj

Om die reden ben ik erg huiverig voor de aangekondigde CAGR tijdens Q1 2018

En mede om deze reden vind ik het onbegrijpelijk dat het bestuur een riante bonus heeft mogen ontvangen voor de prestaties in 2017. Consumer heeft niet gebracht wat ze er van verwachte, maar ook voor TTT zijn de toekomstverwachting zeer fors naar beneden bijgesteld in de loop van het jaar 2017.


Ik deel deze zorgen wel. Waar het er destijds op leek dat het pad naar groei gevonden was en volmondig werd gezegd 'firing on all four cylinders' lijkt het er steeds meer op dat het alles of niets word en alleen automotive kansrijk is.
De consumercilinder is compleet uitgevallen en de licensing en telematiccilinders blijven slechts stationair draaien.

Die 15% cagr zal vrijwel compleet uit automotive moeten komen, en dat is wel heel fors. Ik heb mijn modellen tot 2020 nog op ca. 15% gecombineerd staan, wellicht is dat te positief.

Wat m.i. veel belangrijker is is een outlook voor na 2020. Nu immers blijkt dat aan het einde van de groeiperiode de groepomzet alleen maar gedaald is word het steeds belangrijker waar daarna groei vandaan moet komen? 2018 daling een feit, 2019 daling of in positief scenario stabiel. 2020 stabiel of in positief scenario paar % groei.

Vooralsnog lijkt verdere noemenswaardige groei na 2020 alleen mogelijk bij automotive. Enige kanttekening hierbij is dat dit mi alleen kan indien autonoom een veel beter verdienmodel heeft. Groei in marktaandeel op traditionele business zal afvlakken.
battumboy
1
Je kunt er niet veel van zeggen denk ik; wel frappant dat vorig jaar dubbelcijferige groei van ttt werd verwacht en een carg van 10% totaal.
Werd 4% groei van ttt en 15,7% groei cagr totaal.

Automotive heeft geoutperformed, 25% verwacht en werd 44%.
Maar voor een cagr van 10% had TTT nooit dubbelcijferig kunnen groeien of er was een verlies voor Licensing voorzien.
automotive 2016 132.6 x 1,25 = 165
TTT 2016 155,1 x 1,10 = 170,5 (minimale dub cijferige groei)
licensing 424x1,10 cagr=466,4 verwachte omzet -165-170,5= 130,9 miljoen

Licensing 2016 was 136,3
battumboy
0
Om het nog verwaarender te maken;

Dit zegt Taco kw 1 cijfers 2017

One of the drivers for this strong growth is the PSA contract that started to kick in during the first half of 2016. For the full year, we expect Automotive
revenue to grow with 25% to 30%.
Licensing revenue decreased 2% year-on-year to EUR 33 million. For the full year, we expect Licensing to be flat
battumboy
0
Koos99
1
quote:

battumboy schreef op 20 mrt 2018 om 21:32:


Je kunt er niet veel van zeggen denk ik; wel frappant dat vorig jaar dubbelcijferige groei van ttt werd verwacht en een carg van 10% totaal.
Werd 4% groei van ttt en 15,7% groei cagr totaal.

Automotive heeft geoutperformed, 25% verwacht en werd 44%.
Maar voor een cagr van 10% had TTT nooit dubbelcijferig kunnen groeien of er was een verlies voor Licensing voorzien.
automotive 2016 132.6 x 1,25 = 165
TTT 2016 155,1 x 1,10 = 170,5 (minimale dub cijferige groei)
licensing 424x1,10 cagr=466,4 verwachte omzet -165-170,5= 130,9 miljoen

Licensing 2016 was 136,3


Interessante gedachte.
Of die omzet groei 2017 van 10% was sowieso te laag ingeschat (maatstaf voor bonus die gehaald moest worden!) of er werd inderdaad voor 2017 uitgegaan van een krimp in Licensing.

Dat betekent wel dat het management verwacht dat richting 2020 Licensing weer een inhaalslag gaat maken om gemiddeld wel op een groei voor Licensing uit te komen.
Benjamin G.
0
Wellicht even in de rekendraad. Nu er meer duidelijkheid is over het doel van TomTom --> minderheidsbelang en strategische partner.

www.emerce.nl/nieuws/tomtom-bevestigt...

Aandeleninkoop past prima in tijd en in lijn met een minderheidsbelang.

Als ik het correct heb dan gaat het om uitgifte van aandelen tot een belang van 10%. Besluit AvA 2017: "tot 10 procent (10%) in verband met dan wel in relatie tot fusies, overnames en/of (strategische) alliancies" (graag verificatie op bron).

De breakup value van TomTom ligt ergens tussen de 15 en 20 euro. Laten we 17,50 euro als uitgangspunt nemen. Aantal uitstaande aandelen ca 230 miljoen. Ik ga uit van uitgifte van maximaal 10% aandelen is 23 miljoen (=23/253 --> 9,1% belang). Levert extra vermogen op van 402,5 miljoen euro en een waardering van TomTom van ca 4,4 miljard. In lijn met eerdere berekeningen die door Wies zijn gedeeld.

Centrale vraag is tegen welke prijs kan een minderheidsbelang worden verworden. Stel dat Baidu een strategische partner is. Kan zij en heeft zij er belang bij om een lagere prijs dan bijvoorbeeld 17,5 euro per aandeel te betalen. Wat kan zij inbrengen bij TomTom dat meerwaarde heeft ten opzichte van vermogen voor R&D activiteiten? En wat moet de strategische samenwerking, aan meerwaarde, gaan opleveren?
Beperktedijkbewaking
0
quote:

Benjamin G. schreef op 29 mrt 2018 om 08:55:


Wellicht even in de rekendraad. Nu er meer duidelijkheid is over het doel van TomTom --> minderheidsbelang en strategische partner.
www.emerce.nl/nieuws/tomtom-bevestigt...

Aandeleninkoop past prima in tijd en in lijn met een minderheidsbelang.

Als ik het correct heb dan gaat het om uitgifte van aandelen tot een belang van 10%. Besluit AvA 2017: "tot 10 procent (10%) in verband met dan wel in relatie tot fusies, overnames en/of (strategische) alliancies" (graag verificatie op bron).

De breakup value van TomTom ligt ergens tussen de 15 en 20 euro. Laten we 17,50 euro als uitgangspunt nemen. Aantal uitstaande aandelen ca 230 miljoen. Ik ga uit van uitgifte van maximaal 10% aandelen is 23 miljoen (=23/253 --> 9,1% belang). Levert extra vermogen op van 402,5 miljoen euro en een waardering van TomTom van ca 4,4 miljard. In lijn met eerdere berekeningen die door Wies zijn gedeeld.

Centrale vraag is tegen welke prijs kan een minderheidsbelang worden verworden. Stel dat Baidu een strategische partner is. Kan zij en heeft zij er belang bij om een lagere prijs dan bijvoorbeeld 17,5 euro per aandeel te betalen. Wat kan zij inbrengen bij TomTom dat meerwaarde heeft ten opzichte van vermogen voor R&D activiteiten? En wat moet de strategische samenwerking, aan meerwaarde, gaan opleveren?

Dat emerce-bericht is nergens bevestigd, en is welllicht fake.

Overigens kan ik me niet voorstellen dat bijvoorbeeld een Baidu €17,50 gaat betalen voor een (deel)belang. Bedenk dat TT ook belang heeft bij een nauwere samenwerking met Baidu. Daarom zal bij een evt. uitgifte van extra aandelen door TT de prijs niet veel hoger zijn dan de beurskoers van dat moment, misschien wel iets lager. De AVA-besluiten duiden daarop, zie onder.

Voor een strategische alliantie mag TomTom 10% extra aandelen uitgeven, voor een fusie of overname zelfs 20%. Zie agendapunt 8 in de AVA2017-stukken in de bijlage.

Agendapunt 9 muilkorft de gewone aandeelhouders in het geval men de nieuwe aandelen 'voor een prikkie' weggeeft aan bijv. een Baidu. Dit punt geeft het bestuur de mogelijkheid om dat zonder meer te doen, dus zonder claim-emissie of zonder de zittende aandeelhouders een zelfde aanbod te doen.

N.B. Voor de komende AVA-2018 staan precies dezelfde punten op de agenda.
Bijlage:
Benjamin G.
0
@BDB dank voor je reactie en het delen van het AvA verslag. Ik sta ambivalent tegenover de genomen besloten. Dit kan ook een risico zijn op een laag plafond van waarde per aandeel.

Voor mij zou het behoorlijk teleurstellend zijn als TomTom alleen het spoor volgt van voorgenomen strategie en executie van die strategie. En niet leidt tot meerwaarde voor aandeelhouders. Een deelname van Baidu kan strategisch correct zijn. Zie echter niet in wat TomTom noch Baidu er aan heeft om een te lage prijs per aandeel te betalen. Dat wil zeggen dat een strategische partner geen minderheidsbelang neemt om goedkoop aandelen in te kopen.

Met andere woorden op welke manieren kan in jouw ogen Baidu waarde toevoegen door het nemen van een minderheidsbelang die niet op een andere manier gecreëerd had kunnen worden?

Ik zie uit naar je reactie. Een waardering beneden de 17,5 euro per aandeel zie ik, zonder helder uitgedrukte waardecreatie op een andere manier dan cash, als teleurstellend.

Overigens moet er een moment komen dat ook de huidige grootaandeelhouders graag de waarde van hun aandelen willen maximaliseren. Een eerste stap lijkt mij een goede waardering van het minderheidsbelang.
2.133 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 ... 103 104 105 106 107 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

TomTom Meer »

Koers 9,715   Verschil -0,55 (-5,39%)
Laag 9,610   Volume 917.511
Hoog 10,298   Gem. Volume 421.934
16-okt-19 13:21
label premium

TomTom verwacht groeiversnelling

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium