Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Update& AScX de start van herstel

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
2.069 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 ... 100 101 102 103 104 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Nel
1
Zeker met de hete adem in de nek die het bedrijf nu al een tijdje voelt van onlineverkopers zoals Zalando en Wehkamp. De omzet van Macintosh steeg vorig jaar met 5,9 procent tot 871 miljoen euro, maar de mar-ges blijven flinterdun. De groep deed al diverse activiteiten van de hand en heeft beslist zich te focussen op haar kernactiviteit: de verkoop van schoenen. Toch blijft Staelens rotsvast geloven in een ommekeer.

U bent een geboren optimist.

Kurt Staelens: ‘Zelfvertrouwen en geloof in de strategie zijn inderdaad cruciaal om een organisatie die na vijf jaar crisis een beetje de schouders liet hangen terug op de sporen te krijgen. Als de mensen het heilige vuur in je ogen zien en als je fanatiek gelooft dat je strategie de juiste is, dan heb je de mogelijkheid een ommekeer te realiseren. Je boekt dan niet alleen betere resultaten, je krikt ook het zelfvertrouwen op van de mensen op de winkelvloer en hun geloof in eigen kunnen.’
Hoewel u al een half jaar actief bent in de groep, blijft de omzet slabakken en zijn de marges onder maats.

Staelens: ‘De veel te zachte herfst en winter waren de belangrijkste reden voor de lage rendabiliteit van de groep. We kenden het extreemste najaar ooit, gebaseerd op metingen sinds 1833. Dat is een moeilijk gege-ven voor een retailer die zijn assortiment voor de winter net binnen had. De klant kwam niet opdagen. Het merendeel van de voorraad hebben we met kortingen van 15 tot 50 procent moeten verkopen. Dat is de be-langrijkste oorzaak van onze zwakke marges.’

Zijn er ook lichtpunten?
Staelens: ‘Jawel, ons marktaandeel in Nederland is gestegen van 11,9 naar 13,5 procent, een hele verbetering. Wat me ook pleziert, is dat het onli-nemarktaandeel met 1 procentpunt is gegroeid. Het schommelt nu rond7,3 procent. Dat is nog ver verwijderd van het marktaandeel van de online-marktleider Zalando. Dat ligt op 21 procent en het groeit ondanks enorme marketinginspanningen slechts even vlug met 1 procentpunt.’
Nel
1
De onlineverkoop bij Macintosh bedraagt amper 9 procent van de totale omzet. Dan is het logisch dat jullie daarop in verhouding sneller groeien.

Staelens: ‘Dat is juist. Maar het percentage bij Macintosh aangekochte goederen dat door de klant werd te-ruggestuurd, daalde van 25 naar 15 procent bij klanten die gebruikmaken van de 3D-scan. Dat is een enorm verschil met de 60 procent retourgraad bij Zalando. In de winkels van Brantano zijn we volop bezig met de integratie van die 3D-scan en de click & collect-service. Je stapt binnen in de winkel voor een scan die geba-seerd is op je echte voetmaat en niet de schoenmaat, je bestelt online en je kunt dezelfde dag nog de schoe-nen afhalen in een winkel naar keuze. We zien dat dit model met meerdere verkoopkanalen wordt ge smaakt.’
Wat is uw streefdoel in onlineverkoop?

Staelens: ‘In Nederland gebeurt al 17 procent van de verkoop online en in België, dat vorig jaar nog maar aan 8,5 procent zat, zien we dit jaar 12 procent van de bestellingen online verlopen. Die markt is ongeloof-lijk aan het exploderen in België. We willen met Macintosh tegen 2017 dan ook een veel groter deel van onze omzet online realiseren. Dat betekent dat we net zoals in de afgelopen jaren substantieel meer markt-aandeel willen binnenhalen dan de gemiddelde marktgroei online. Dat is de transformatie waarop we mik-ken voor de komende jaren.’

Macintosh is in essentie een klassieke retailer. Vreest u niet achter de feiten te blijven aanhollen?
Staelens: ‘Ik zou hier geen CEO zijn als ik er niet van overtuigd ben dat we een voorloper kunnen worden. In Nederland en België gaat de offline- of klassieke verkoop met5 procentpunten achteruit in 2014. Dat is een neergaande trend die zal doorzetten in immature onlinemarkten als België, terwijl in Nederland en het VK de onlinegroei begint af te nemen. In de onlinemarkten zie je nu met spelers als Zalando en Wehkamp een jaarlijkse toename van 20 procent. Maar in het model met meerdere verkoopkanalen waarop wij mik-ken, moet het nog allemaal gebeuren. Daar zal de groei veel groter zijn.’
Nel
1
Waarom denkt u dat?

Staelens: ‘De Brantano-winkels liggen bij uitstek aan de rand of op de uitvalswegen van steden. Het is erg gemakkelijk om online te bestellen en daarna op weg van of naar het werk de schoenen bij een van onze winkels gratis op te halen of te retourneren of van maat te wisselen. Je hoeft niet meer thuis te zijn bij de levering van een pakket of naar het postkantoor te lopen voor een retour. We zijn er nu mee bezig die pro-ducten veel vlugger bij de klant te krijgen dan Zalando, dat doorgaans twee werkdagen nodig heeft.’

U gelooft dus echt dat Macintosh opnieuw een voortrekker kan worden?

Staelens: ‘Er zijn niet zoveel grote klassieke retailers zoals Macintosh die over de financiële middelen be-schikken, de toegang hebben tot de beurs en de kritische massa om deze slag te kunnen winnen. De trans-formatie zal ook gepaard gaan met een consolidatiefase in de industrie. Daarom denk ik dat we een voor-trekkersrol kunnen vervullen. Je moet de investeringen in backoffice, front-end en innovatie over een vol-doende grote schaal kunnen spreiden, om die pioniersrol weer te kunnen claimen. Opgelet, we zitten nog maar in de beginfase. Maar, en dat is bemoedigend, ons marktaandeel bij de nieuwe onlineklanten neemt zienderogen toe.’
Er zijn niet zoveel managers die op uw stoel willen zitten. U moet zich van nul af aan heruitvinden.

Staelens: ‘Ja, maar ik voel me heel comfortabel in een risicovolle of veranderende omgeving. Hoe meer je in de volle transformatie komt, hoe groter ook de uitdaging. Het lijkt op een catch 22. Je bent actief in een offlinemarkt die omlaag gaat en waarin nog 90 procent van je business zit, maar waar veel marktaandeel te veroveren valt door het omvallen van zelfstandigen en kleinere schoenenketens. En je moet tegelijk al de zaadjes planten van het nieuwe multichannelmodel en dat goed aan de man brengen. En die verandering zo snel mogelijk laten volgen door resultaat. Maar dat vind ik net zo boeiend en uitdagend aan deze op dracht.’

Waar komt die risicobereidheid vandaan?

Staelens: ‘Als kind zocht ik al de uitdagingen op. Ik combineerde mijn studies met veel sport. Ik begon op mijn negende te voetballen en heb nog in het B-elftal van Cercle Brugge gespeeld en bij de UEFA-ploeg. Zo heb ik de competitiemicrobe meegekregen. Ik breng graag moeilijke opdrachten tot een goed einde. In een bedrijf waar het business as usual is, kan ik veel minder goed aarden.’
Nel
1
Twijfelt u nooit?

Staelens: ‘Soms. Het vergt enorm veel energie om dit schip te keren. Altijd word je geconfronteerd met din-gen die strategisch beter kunnen. Je moet ook voortdurend banken en aandeelhouders overtuigen. Boven-dien vallen er altijd wel nieuwe problemen uit de kast die je moet aanpakken. Het is alsof ik midden in een examenperiode zit. Het ene examen tot een goed einde brengen geeft me energie om aan het volgende te beginnen.’

Wat als dit mislukt?

Staelens: ‘Ik heb daar serieus over nagedacht vooraleer ik eraan begon. Dit is een complex en boeiend transformatieverhaal. Als ik misluk, zullen anderen zeggen dat dat een smet werpt op mijn markt- en merkwaarde. Maar ik ben ervan overtuigd dat ik de uitdaging tot een goed einde kan brengen. Ik zie veel meer kansen dan risico’s. Het glas is voor mij niet halfleeg, maar halfvol.’

Bron: de tijd
Nel
1
[verwijderd]
0
Lijkt me een prima strategie : meestal zit de kracht in de combinatie van factoren.
Stefan S
0
Nou mannen, we zullen het zien over acht uurtjes. Bedankt Nel, dit viel meer op dan de link, die me eerlijkheidshalve ontschoten was. Mijn flagship idee klopt toch ook niet, als ik Staelens zo belees. Suit Supply werd ook succesvol, juist door niet in centra te zitten maar aan de uitvalswegen. De Belg heeft er kijk op. Wel ontluisterend dat hij slechts enkele jaren ouder is dan ik. CEO van een 1000+ winkelbedrijf. En ik zit met een glas wijn te typen over zijn toko, in afwachting van morgen. Het kan verkeren.

Welterusten. S
Hobahobahi
0
Macintosh Retail Group NV : ANNUAL RESULTS 2014 AND STRATEGY

Living sales up 5.6% and "Underlying1 EBIT" up € 3.6 million. Disposal process Kwantum initiated in Q1 2015.

Macintosh's "Underlying1 EBIT" down € 1.7 million on 2013 (- € 13.7 million), due in particular to a fall in demand for shoes in September up and until November.

Strategy sharpened with focus on Fashion Benelux and decision to sell Fashion UK and Nea International. Transformation programs Fashion in progress.

Update on targets in 2016 after implementation of sharpened strategy.
Structure and levels of covenants to be adjusted in 2015.

Prospects 2015 more positive than 2014 although no convincing recovery in shoe market yet.
------------------------------------------------------

For the full press release see link below to PDF

Press release, March 19, 2015
adje5
0
Positiever over 2015 en daar gaat het om.Ieder wist dat 2014 drama was.Ik zeg up today
Bunder
0
Stefan S
0
Zeker slecht. Maar joh, Fashion UK en Nea Int. worden ook verkocht, naast Kwantum. Dan kan de toko zijn schulden aflossen en helemaal focussen op de nieuwe strategie. I.O. 3.08 maar dat zegt niet veel nog. Zo en nu koffie zetten.
Erik9400
0
Stefan S
0
Macintosh dieper in de rode cijfers

07:39 19-3-2015
MAASTRICHT (AFN) - Winkelbedrijf Macintosh is afgelopen jaar fors dieper in de rode cijfers gedoken. Het moederbedrijf van ketens als Scapino, Manfield en Dolcis boekte een nettoverlies van 102 miljoen euro, tegen een tekort van 12 miljoen euro in 2013, maakte het donderdag bekend.

Macintosh dieper in de rode cijfers Het fors hogere nettoverlies werd veroorzaakt door fikse afschrijvingen, onder meer op Scapino en het Belgische Brantano. Macintosh kampt met een tegenvallende vraag naar schoenen. De omzet in dat segment nam wel met 6 procent toe, tot 679 miljoen euro, maar door lagere verkoopprijzen stond de winstgevendheid onder druk.

Het onderliggende bedrijfsresultaat, voor rente, belastingen en afschrijvingen (ebitda) daalde van 7,4 miljoen naar 4,9 miljoen euro. De vooruitzichten voor 2015 zijn volgens Macintosh ,,positiever dan 2014''. Van overtuigend herstel van de schoenenmarkt is echter nog geen sprake.

Den Bosch

Macintosh heeft besloten zich volledig te gaan richten op de markt voor kleding en schoenen in de Benelux. De Britse schoenenketens worden verkocht, net als Nea International, een groothandelaar in braces en inlegzolen. Het hoofdkantoor verhuist van Maastricht naar Den Bosch.

Eerder werd de klus- en woninginrichtingsketen Kwantum al in de etalage gezet. Dat onderdeel behaalde een omzet van 192 miljoen euro, ruim 5,5 procent meer dan in 2013. In tegenstelling tot de schoenen- en kledingketens wist Kwantum wel een positief bedrijfsresultaat te behalen.

Macintosh gaat met de banken waarbij het schulden heeft om tafel om nieuwe afspraken te maken over eisen op het gebied van bijvoorbeeld winstgevendheid waaraan het moet voldoen. Aanleiding daartoe zijn de resultaten over 2014 en de aangekondigde herstructurering. Volgend jaar worden nieuwe financiële doelen vastgesteld.
svhk
0
quote:

adje5 schreef op 19 mrt 2015 om 07:38:


Die gaan vandaag naar de 3,5 a 4 euries


Ga je er 100.000 kopen dan?
2.069 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 ... 100 101 102 103 104 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

Meer »

Koers 0,000   Verschil 0,00 (0,00%)
Laag 0,000   Volume 0
Hoog 0,000   Gem. Volume 0
01-jan-01 00:00
label premium

KOPEN OF VERKOPEN?

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Ontdek Premium