Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

4e kwartaal cijfers 2014

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
29 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
voda
0
Tegenwind sterker dan rugwind voor Air France-KLM - Market Talk

AMSTERDAM (Dow Jones)--De verwachte besparingen op de brandstofrekening voor Air France-KLM (AF.FR) kunnen worden tenietgedaan door druk op de omzet per eenheid en negatieve valuta-effecten. Rabobank ziet meer neerwaartse dan opwaartse druk in het huidige klimaat, ook omdat de cruciale besprekingen met de Franse vakbonden over het invullen van de nieuwe kostenbesparingen pas in het tweede kwartaal van 2015 plaatsvinden. Daarbij verlaagt de luchtvaartgroep reeds al de pas recent afgegeven financiele doelstellingen voor 2017 als gevolg van druk op de omzet per eenheid, aldus de bank, die zijn hold-advies handhaaft, evenals het koersdoel van EUR7. Omstreeks 10.00 uur noteert het aandeel 4,7% lager op EUR7,23, terwijl de Midkap met 0,1% daalt. (EPR)

Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com

voda
0
Air France-KLM cijfers wijzen op omzetzwakte- Market Talk

AMSTERDAM (Dow Jones)--De daling in de omzet per eenheid maakt de doelstelling voor een 8-10% groei in de operationele winst (EBITDAR) bij Air France-KLM (AF.FR) uitdagend, volgens Davy. Ramingen voor de toekomst komen waarschijnlijk onder druk te staan, concludeert de Davy-analist. Air France-KLM waarschuwde donderdag bij de publicatie van de financiele resultaten over 2014 voor een afname in de omzet per eenheid, als gevolg van overcapaciteit op verscheidende lange afstandsroutes door toenemende concurrentie. Woensdag sloot het aandeel op EUR7,59.(EPR)

Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com

voda
0
Moeilijke tijden naderen voor Air France-KLM - Market Talk

AMSTERDAM (Dow Jones)--De verwachte afname van de kosten per eenheid van 1% moeten Air France-KLM (AF.FR) EUR250-EUR300 miljoen aan kostenbesparingen opleveren, wat slechts een zeer beperkt deel van de daling in de omzet per eenheid compenseert, concludeert Kepler Cheuvreux over de donderdag afgegeven outlook voor 2015. Verder wijst Kepler op de versnelde uitvoer van het in 2014 aangekondigde hervormingsprogramma, waarop donderdag ook aanvullende maatregelen werden aangekondigd, en de bijgestelde winstverwachting in termen van EBITDAR, als argument voor de moeilijke tijden die in het verschiet liggen. Omstreeks 09.40 uur noteert het aandeel 4,8% lager op EUR7,20, terwijl de Midkap met 0,4% daalt.(EPR)

Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com


voda
0
Air France-KLM worstelt met concurrentie - Market Talk

AMSTERDAM (Dow Jones)--Op de Europese routes is Air France-KLM (AF.FR) blootgesteld aan een klimaat, waarin low-cost maatschappijen -Easyjet, Ryanair en Norwegian- aanzienlijke capaciteitsverhogingen in het winterrooster doorvoeren, meldt Bank of America Merrill Lynch. De analist voegt toe dat het Aziatische netwerk lijdt onder een gebrek aan investeringen, voornamelijk wanneer wordt vergeleken met bedrijven als Etihad, die een beter consumentenproduct aanbieden tegen een lagere prijs. Woensdag sloot het aandeel op EUR7,59.(EPR)

Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com

voda
0
Air France-KLM boekt hogere omzet, schroeft investeringen terug - 3e Update
(Update van eerder gepubliceerd bericht 'Air France-KLM boekt hogere omzet, schroeft investeringen terug', om informatie en toelichting KLM CEO aan Dow Jones toe te voegen)

Door Ellen Proper

Van DOW JONES NIEUWSDIENST

AMSTERDAM (Dow Jones)--Air France-KLM (AF.FR) schroeft de investeringen voor de komende jaren terug met het oog op een aanhoudende overcapaciteit op de lange-afstandsvluchten als gevolg van toenemende concurrentie, wat de toekomstige omzet per eenheid van de luchtvaartgroep onder druk zet.

De Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij waarschuwt donderdag voor een dalende omzet per eenheid, aangezien het concern worstelt met de steeds dreigender wordende concurrentie van luchtvaartmaatschappijen uit de Golfstaten, waaronder Etihad Airways en Emirates Airline. Sinds afgelopen zomer zet overcapaciteit de prestaties van de Europese luchtvaarder op verscheidende lange afstandsroutes in toenemende mate onder druk.

In 2014 kwam het operationeel resultaat op de lange afstandsvluchten, gecorrigeerd voor effecten van de twee weken durende pilotenstaking, EUR70 miljoen lager uit dan een jaar eerder, op EUR730 miljoen.

Nieuwe maatregelen moeten hier een antwoord op geven; onder meer orders op drie of vier vliegtuigen die voor de lange afstandsvluchten worden geannuleerd of opgeschort, terwijl waarschijnlijk drie of vier vliegtuigen eerder uit de vloot worden gehaald.

Maar "we groeien nog steeds", is de reactie van KLM CEO Pieter Elbers aan Dow Jones. "Het investeringsniveau in 2015 ligt nog steeds hoger dan een jaar eerder. Het betreft dus 'iets minder van meer". Elbers wil niet spreken van een grotere bedreiging van overcapaciteit op de lange afstandsroutes dan eerder aangenomen.

De huidige lage olieprijs, waarin sinds de zomer van 2014 een daling is waar te nemen van circa 50%, is zeer gunstig voor de luchtvaartgroep, die het overgrote deel van zijn operationele kosten aan brandstofkosten ziet opgaan. Wel wordt olie door de verzwakte euro, die veelal in dollars wordt berekend, duurder. De groep meldt donderdag dat nagenoeg alle besparingen op de brandstofuitgaven teniet zullen worden gedaan door een dalende omzet per eenheid.

Als gevolg van een daling in de omzet per eenheid en negatieve valuta-effecten wordt de in september afgegeven winstverwachting voor de middellange termijn - een groei in de winst voor rente, belastingen, afschrijvingen, amortisatie en leasekosten, EBITDAR, van 8-10% - "uitdagend", meldt de onderneming.

Om aan de winstgevendheid in de toekomst te voldoen, betreft e e n van de belangrijkste taken voor het Nederlandse onderdeel KLM, het behalen van een productiviteitsstijging van 4%, waarvoor vlak voor de kerst de onderhandelingen met de vakbonden in Nederland begonnen zijn en welke Elbers "binnen overzichtelijke termijn" verwacht af te ronden. In ieder geval op tijd om de productiviteit dit jaar naar het noodzakelijke niveau te brengen, verzekert de KLM-topman aan Dow Jones.

Het luchtvaartconcern rapporteerde donderdag over 2014 een 0,3% hogere identieke omzet van EUR24,9 miljard. De winst voor rente, belasting, afschrijvingen en amortisatie (EBITDA) bedroeg over 2014 EUR1,59 miljard, EUR266 miljoen lager dan een jaar eerder. Het resultaat werd aangetast door de twee weken durende pilotenstaking bij Air France, die in september 2014 plaatsvond. Exclusief de effecten van deze staking zou de operationele winst EUR2,0 miljard bedragen.

Het nettoverlies bedroeg EUR198 miljoen, waarbij KLM een positief operationeeel resultaat van EUR175 miljoen behaalde, maar Air France een operationeel verlies van EUR314 moest incasseren.

De opties voor een uitbreiding van de Transavia activiteiten op operationele stations buiten Nederland en Frankrijk liggen nog open, "hoewel De Juniac vandaag weer heeft benadrukt dat de aandacht daar nu niet naar uitgaat", aldus Elbers, die vooralsnog niet overtuigd is hoe dergelijke plannen in de toekomst kunnen worden geimplementeerd zonder weer een verwoestende pilotenstaking te laten oplaaien.

Ondanks de in 2014 uitgebroken pilotenstaking is "de EBITDA met meer dan 50% gestegen in drie jaar tijd, en de operationele kasstroom is meer dan verdrievoudigd tot bijna EUR1,5 miljard", schetst Air France-KLM CEO Alexandre de Juniac de verbetering die in de afgelopen jaren plaatsvond.

Toch heeft het concern met de sterke concurrentie van luchtvaarders uit de golfstaten op de lange afstandsroutes, en de competitie van low-cost maatschappijen op de korte-en middellange routes, veel werk te verzetten om de kosten voor de operaties terug te dringen. Bij de eigen low-cost dochter Transavia kwam het operationele resultaat in 2014 uit op een verlies van EUR36 miljoen, een afname met EUR13 miljoen op jaarbasis, wat de opstartkosten voor de uitbreiding van Transavia France reflecteert.

"Op de Europese routes is Air France-KLM blootgesteld aan een klimaat, waarin low-cost maatschappijen als Easyjet, Ryanair en Norwegian aanzienlijke capaciteitsverhogingen in het winterrooster doorvoeren", meldt Bank of America Merrill Lynch. "Het Aziatische netwerk lijdt onder een gebrek aan investeringen, voornamelijk wanneer wordt vergeleken met bedrijven als Etihad, die een beter consumentenproduct aanbieden tegen een lagere prijs", aldus de analisten van de bank.

In 2014 werden de kosten per eenheid bij Air France-KLM met 1,3% teruggedrongen. Air France-KLM wil de kosten per eenheid in de komende twee jaar verder terugdringen met gemiddeld 1,5% op jaarbasis, van de eerder beoogde 1% tot 1,5%, terwijl de investeringen in zowel 2015 als 2016 neerwaarts worden bijgesteld met EUR300 miljoen. Verder beoogt de luchtvaarder de nettoschuld eind 2015 te hebben teruggedrongen tot circa EUR5 miljard.

In 2014 liep de nettoschuld met EUR59 miljoen op naar EUR5,41 miljard, terwijl het concern drie winstwaarschuwingen afgaf gedurende het jaar. In het afgelopen jaar kwam het aangepaste nettoverlies voor de totale groep uit op EUR535 miljoen, versus EUR463 miljoen in 2013.

"Door nu te besluiten om de kostenreductie kracht bij te zetten en de investeringsplannen aan te passen, verzekert de groep zichzelf ervan dat de belangrijkste doelstellingen - het concurrentievermogen te verbeteren en de schuld af te bouwen - behaald kunnen worden", aldus De Juniac.

Om de kosten te reduceren zullen in het tweede kwartaal van 2015 de gesprekken met Franse vakbonden aanvangen, na de vakbondsverkiezingen in het land, terwijl de onderhandelingen met de aan KLM gelieerde vakbonden al zijn gestart. In december werd reeds duidelijk dat er in de komende vijf jaar EUR700 miljoen bespaard moet worden bij het Nederlandse onderdeel. Bij Air France moeten 800 banen worden geschrapt, benadrukt de luchtvaartgroep donderdag.

Analisten spreken van meer tegenwind dan rugwind voor Air France-KLM en moeilijke tijden die in het verschiet liggen. Het aandeel Air France-KLM staat donderdag vlak voor sluiting 5,2% lager op EUR7,20 op een 0,3% hogere Midkap.

Door Ellen Proper; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5201; ellen.proper@wsj.com


jan6307
0
Ik had gisteren al gekocht en heb nu een kooporder bij gezet op 7.05
We wachten mooi af, anders verhoog ik iets
Stroopwafel
0
quote:

jan6307 schreef op 20 feb 2015 om 09:31:


Ik had gisteren al gekocht en heb nu een kooporder bij gezet op 7.05
We wachten mooi af, anders verhoog ik iets



die heb je nu binnen denk ik, Succes er mee! Ik heb er nu veel meer vertrouwen in dan een paar maanden terug, zeker met de aanzienlijk lagere olieprijzen, nog eens 800 man eruit, en ook in Frankrijk waarschijnlijk wat meer besef van zo kan het toch net langer, dat moet toch allemaal een positieve uitwerking hebben.
29 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

Air France-KLM Meer »

Koers 7,938   Verschil +0,35 (+4,56%)
Laag 7,586   Volume 4.360.946
Hoog 7,988   Gem. Volume 4.485.196
26-jun-19 17:35
label premium

Valse start voor AirFrance-KLM

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium